Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Motorola RAZR2 v8 & v9

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Motorola Razr2 V8 (Mobiltelefoner) 1 8.5 (5) Inga priser
Motorola Razr2 V9 (Mobiltelefoner) 1 (0) Inga priser
Motorola Razr2 V8 Luxury Edition (Mobiltelefoner) 1 (0) Inga priser

Postad 13 January 2008 - 22:55

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hur är batteritiden på v9??

kabo kan säkert svara bättre på det, men tyvärr är det att döma av andra användare (USA, Australien) ganska dålig batteritid. Laddning måste ske med 1-2 dagars mellanrum, självklart beroende på hur man använder sin mobil. Men två skärmar drar ju mer än en, och det tunna formatet gör att batteriet inte kan vara så stort.

Postad 16 January 2008 - 22:21

kabo
  • kabo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hur är batteritiden på v9??

Jag gör så att jag stänger av 3G-nätet normalt och sätter på det först när jag behöver det. Jag laddade mobilen senast i söndags natt och nu onsdag har jag 2 pinnar av 3 på batteriet. Sen beror det oxå på hur mycket tetris du spelar så klart :)

Postad 17 January 2008 - 00:51

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Så, nu har jag också börjat sätta feta fingeravtryck på min V9 :)

Positiva överraskningar så här långt:
  • Den är svart! Inte röd som på alla bilder...
  • Man vänjer sig med storleken! Först känns den så bred, men sedan inser man hur tunn den är.
  • Den spelar upp MP3 med högre bitrate än 128kbps! Läste någonstans att 128 var max, men så illa var det alltså inte. Klarar däremot inte OGG.
  • Snabba och intuitiva menyer! Allt är förvisso relativt, men jämfört med min gamla Nokia 6630 så...
Negativa:
  • Det var ju det där med fingeravtrycken... :)
I övrigt håller jag med kabo. Det är inte en 10-poängare, men vilken telefon är det?

kabo: Har du hittat någon bra site med teman? Har inte orkat leta själv ännu B)

Postad 20 January 2008 - 00:23

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer v8 och v9? Är det någon som har en bra sammanfattning av skillnaderna.

Postad 20 January 2008 - 00:26

buyitnow
  • buyitnow
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

[*]Den är svart! Inte röd som på alla bilder...

Vadå är den inte röd alls eller är den så mörk så att man inte märker att den är röd?

Visa gärna en bild om det hjälper

Postad 20 January 2008 - 00:57

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
buyitnow: Av någon anledning är alla bilder på V9 i Sverige missvisande. I USA är den röd, men här i Europa är den svart. Och då menar jag blankt svart, "pianolack". Jag är lite osäker på om den ser ut exakt som V8, eller om V8 är lite mer grafitfärgad. Förmodar att bilderna inte gör den rättvisa.

För mig var det som sagt en positiv överraskning (eftersom jag tidigare i den här tråden gnällde på att den var röd), men jag anser att bilderna både på prisjakt och hos respektive butik borde bytas ut - som det är nu kommer den som faktiskt vill ha en röd telefon känna sig lurad.

ILCapitano: I grunden är V8 och V9 samma telefon. V8 är dock en GSM-telefon, och V9 en 3G/HSDPA-telefon. V8 kör en Linux-variant som OS, medan V9 har Motorola's eget. V8 är ett par millimeter tunnare än V9, förmodligen beroende på att 3G-tekniken kräver mer utrymme. Dessutom saknar V8 plats för minneskort - man får klara sig på de inbyggda 512MB. V9 har plats för MicroSD på max 2GB.

Det kan finnas fler små skillnader, främst pga olika OS, men jag har inte jämfört telefonerna mer ingående än så. De verkar fungera likadant på det stora taget.

Jag blir förresten mer och mer imponerad av telefonen allt eftersom dagarna går. Den yttre skärmen är betydligt mer än bara en klocka, som på andra vikbara telefoner: det går att starta och kontrollera musik, visa bilder och film, läsa inkomna SMS och besvara missade samtal, allt utan att öppna telefonen. Touchknapparna är visserligen begränsade till den nedre delen, så det är ju ingen iPhone, men för mig räcker det.

Det största problemet är batteritiden. När den är öppen är bägge skärmarna igång (den yttre visar bara Motorola-loggan och dämpas något), och spelar man dessutom musik drar den snabbt ur batteriet. Men det är väl bara att ladda den på nätterna och skaffa ett extra batteri så småningom.

Redigerat av mishima, 20 January 2008 - 01:01.

Postad 20 January 2008 - 19:06

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Tack för svaret mishima. Blir grymt sugen på någon av dessa. Har börjat fundera över mina kriterier när jag köper mobil. Har alltid köpt de med den allra värsta och senaste tekniken men har kommit fram till att det ända jag gör med telefonen är ringer, skickar sms och använder alarmet. Det jag anser som det viktigaste egenskapen utöver de tidigare uppräknade är ju designen, och där är motorola extremt svårslagna. Blir nog en V8 eller en V9 snart!

Postad 20 January 2008 - 19:33

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
ILCapitano: NP!

Hittade precis en svensk recension som kanske också kan vara till hjälp. Nu när Mobil fått testa V8 kanske också M3 äntligen har fått sitt testexemplar. Med en eftersläpning på sådär 3-4 månader kanske också V9 kan testas framåt sommaren ;)

Lite synd att "avsaknad av 3G" alltid tas upp som ett minus för V8. Det är ju en GSM-modell, och vill man ha 3G så får man köpa V9. Det ska inte ligga V8 till last...

Nu har jag ingen V8, så jag ska inte uttala mig allt för självsäkert om saken, men på V9 finns tre knappar på yttre skärmen i standardläge: Bilder, Musik och Video. Dessutom är snabbknappen på sidan förprogrammerad att starta musikspelaren. Man behöver alltså inte först öppna mobilen, starta musikspelaren, och sedan stänga den för att kunna använda yttre skärmen. Enligt recensionen på Mobil verkar det fungera annorlunda på V8, men det hoppas jag att någon med den modellen kan bekräfta.

Det verkar fortfarande vara svårt att hitta någon butik som har V9 hemma. Att klämma på V8 ger hur som helst en känsla för formfaktorn och materialen, men man ska nog vara medveten om att skillnader i funktioner kan vara större än jag först trodde.

Postad 26 January 2008 - 12:43

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tänkte bara kolla om det är någon som hittat några barnsjukdommar på V9an, eller ngt annat som är störande eller kronglar. Alla v9or är svarta i sverige eller? Hur är passningstiden och taltiden när man använder den som telefon, pratar å skickar lite sms, brukar ju kunna va en viss skillnad emot vad tillverkarna säger. Såg att någon fått bättre resultat än vad som var föreskrivet.

Postad 26 January 2008 - 13:59

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tänkte bara kolla om det är någon som hittat några barnsjukdommar på V9an, eller ngt annat som är störande eller kronglar. Alla v9or är svarta i sverige eller? Hur är passningstiden och taltiden när man använder den som telefon, pratar å skickar lite sms, brukar ju kunna va en viss skillnad emot vad tillverkarna säger. Såg att någon fått bättre resultat än vad som var föreskrivet.

Nu har jag bara haft min V9 i en och en halv vecka, men det finns två saker jag är lite fundersam till:
  • Det är lite glapp i gångjärnet. Inte alarmerande mycket, men risken finns att det blir mer. Har läst att användare i USA fått byta ut sina V9 pga krånglande gångjärn, men förhoppningen är ju att den typen av barnsjukdomar ska ha åtgärdats. Den har trots allt funnits ute på marknaden i minst 6 månader.
  • Tangentbordet är ju inte upphöjt men fungerar för det mesta bra ändå. Enda undantaget är min 7:a som ibland inte "tar". Just där nere trycker jag iofs ofta på * i stället, så det kan vara inbillning.
Har inte hittat några märkligheter i mjukvaran; allt fungerar som det ska.

Min V9 är definitivt svart, och jag fick ingen möjlighet att välja färg, så jag utgår från att det är den färgen som gäller.

Vad gäller batteritiden så följde jag kabo's råd och stänger av 3G när jag inte behöver det. Det har avsevärt förbättrat tiden mellan laddning. Jag noterade också att V9 har något sämre täckning (dålig antenn?) än min gamla Nokia, vilket förstås gör att den måste söka efter nätet oftare. Jag ställde också ned sökningen efter nät till lägsta inställningen.

Nu kan jag med normal användning klara mig 2-3 dagar utan att ladda. Jag är ingen storsnackare, men lyssnar ofta på musik någon timme om dagen. Hur det motsvarar uppgiven passningstid vet jag inte, men det fungerar för mig.

Skulle vara intressant att höra från andra V9-ägare, det är ganska dött i den här tråden :blink:

Postad 29 January 2008 - 12:37

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Apropå färg på V9 så har nu Dustin Home fått upp korrekta bilder på sin produktsida:
http://www.dustinhom...5010124839.aspx?

Där ser man också att den knapp som på V8 är "musikspelare", och på amerikanska V9 är "e-post" i stället går till "videosamtal" på den Europeiska utgåvan. Själv hade jag nog föredragit att den startade musikspelaren, men det är inget direkt klagomål.

Som den besserwisser jag är har jag också meddelat prisjakt att deras bilder är missvisande. Vore ju synd om någon känner sig blåst på den röda färgen...

Edit: De är snabba på prisjakt, så nu är det rätt bild där också!

Redigerat av mishima, 30 January 2008 - 22:25.

Postad 05 March 2008 - 21:06

xuhaotruonggmailcom
  • xuhaotruonggmailcom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nu har jag bara haft min V9 i en och en halv vecka, men det finns två saker jag är lite fundersam till:
  • Det är lite glapp i gångjärnet. Inte alarmerande mycket, men risken finns att det blir mer. Har läst att användare i USA fått byta ut sina V9 pga krånglande gångjärn, men förhoppningen är ju att den typen av barnsjukdomar ska ha åtgärdats. Den har trots allt funnits ute på marknaden i minst 6 månader.
  • Tangentbordet är ju inte upphöjt men fungerar för det mesta bra ändå. Enda undantaget är min 7:a som ibland inte "tar". Just där nere trycker jag iofs ofta på * i stället, så det kan vara inbillning.
Har inte hittat några märkligheter i mjukvaran; allt fungerar som det ska.

Min V9 är definitivt svart, och jag fick ingen möjlighet att välja färg, så jag utgår från att det är den färgen som gäller.

Vad gäller batteritiden så följde jag kabo's råd och stänger av 3G när jag inte behöver det. Det har avsevärt förbättrat tiden mellan laddning. Jag noterade också att V9 har något sämre täckning (dålig antenn?) än min gamla Nokia, vilket förstås gör att den måste söka efter nätet oftare. Jag ställde också ned sökningen efter nät till lägsta inställningen.

Nu kan jag med normal användning klara mig 2-3 dagar utan att ladda. Jag är ingen storsnackare, men lyssnar ofta på musik någon timme om dagen. Hur det motsvarar uppgiven passningstid vet jag inte, men det fungerar för mig.

Skulle vara intressant att höra från andra V9-ägare, det är ganska dött i den här tråden ;)

Hej,
Jag har också en V9 sedan 4 veckar och relativt helt nöjd med den. Dem problemen ni beskriver har jag inga problem med, dvs gångjärnet och batteri (har dock fixat den)

Gällande batteriet, jag hade precis samma problem som alla andra, dvs måste ladda batteri varanna dag. För min del, var man tvyngen snacka med kundtjänst hos Tele2, och det visade sig att jag måste byta ut mitt Simkort, pga komunikation inte fungerande ordentligt, vilket resulterade i batterisuget (Telefonen switchar från 3G till 2G nät hela tiden). Sim-kortet var orsaken till att den korta batteritiden, kolla ni också....

Dock har jag ett problem som inte nämns. När jag pratar med en person så hör han/hon mig väldigt dåligt, som om jag står 10 meter från telefon och snackar. Fenomet kommer och går under samtalet. Det är skitstörande när man snackar med människor.

Ska skicka in telefonen igen!

Postad 10 March 2008 - 00:38

mishima
  • mishima
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Det kan stämma bra att telefonen switchar mellan 2G och 3G, och att det drar ur batteriet. Nu har jag Telia som operatör, men det kan ju vara värt att kolla med dem om det går att byta ut SIM-kortet.

Med nuvarande användning och enbart 2G laddar jag inte oftare än var 4-5:e dag, och det kan man inte klaga på.

De problem med dåligt ljud under samtalet som du har märker jag inget av. Tvärtom är det mycket bra ljud, så bra att personer i andra änden inte märker att jag sitter i bilen och ringer :)

Gångjärnet i min har inte heller blivit sämre trots två månaders användning.

Känns som det är dags att skriva ett omdöme på prisjakt snart...

Postad 13 March 2008 - 09:02

xuhaotruonggmailcom
  • xuhaotruonggmailcom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej!

Det kan stämma bra att telefonen switchar mellan 2G och 3G, och att det drar ur batteriet. Nu har jag Telia som operatör, men det kan ju vara värt att kolla med dem om det går att byta ut SIM-kortet.

Med nuvarande användning och enbart 2G laddar jag inte oftare än var 4-5:e dag, och det kan man inte klaga på.

De problem med dåligt ljud under samtalet som du har märker jag inget av. Tvärtom är det mycket bra ljud, så bra att personer i andra änden inte märker att jag sitter i bilen och ringer :)

Gångjärnet i min har inte heller blivit sämre trots två månaders användning.

Känns som det är dags att skriva ett omdöme på prisjakt snart...

Yo,
Jag är till 95% säker på om du byter ut ditt gamla sim-kort till en 3G anpassad (modern Sim kort helt enkelt.) Så behöver du inte ladda efter 4-5 dagar. Enligt Motorolas specs, ska telefonen hålla i minst 350 timmar (2 veckor!). Man fpr ge och ta några dagar, men ändå... minst en vecka.

Jag håller med om ljudet, helt suveränt klar och crisp, om man bortser från mitt lilla problem. Angående ljudproblemet, har fått veta att Anovo inte har lokaliserat problemet ännu, men har dem ahr skickat efter reservderlar... hur går det ihop sig? Jag hoppas att dem fixar det...orka inte skicka in den en 3:e gång.

Förresten, är det någon som vet vad för regler det gäller när man repaerar en produkt 3ggr under en viss period? Kan man få en ny eller ska man reklamera ARN?

Postad 22 May 2008 - 12:36

brabygg
  • brabygg
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har också samma problem med ljudet och detta är andra telefonen. Den första gick jag tillbaka med dagen efter köp och fick en ny. Trodde då att det var något fel på nätet. Bytte SIM kort och provade 2G utan bättre resultat. Nu har jag jagat TELENOR i två månader men efter tester osv har de kommit fram till att det inte är något nätfel.
Måste kontakta Mototrola igen.
Är det fler än xuhaotruonggmail... som har detta problem?
Annars är jag mycket nöjd med telefonen.

Postad 29 May 2008 - 19:09

seatac
  • seatac
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tänkte bara meddela att jag också har problem med 2G. Ljudet är helt enkelt dåligt. Jag har Tele2. Jag har löst det genom att köra enbart i 3G-läge. Det räcker fint för mig. Om jag vid något tillfälle verkligen skulle behöva 2G pga täckningsskäl så får jag slå på det manuellt.

Postad 09 September 2008 - 14:09

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tja!

Går och fnuderar på en V9 då min N95 har tappats i backen för många ggr nu. Jag har 3 abbonemang, funkar det med denna telefonen?

Postad 08 October 2008 - 11:00

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Är Motorola på väg att lämna den svenska marknaden?
Hemsidan är värdelös, supporten lika så, utbudet är mer eller mindre noll och inga nya telefoner verkar komma.

Kommer ihåg att sist jag kollade efter en telefon var jag sugen på RAZR men blev en Nokia istället och nu är det återigen dags för en telefon och funderade då på RAZR2 men V8:an är inget alternativ på grund av avsaknaden av 3g samt minneskortplats. V9:an är lite mer intressant men saknar fortfarande vissa funktioner plus att den är ju trots allt ett år gammal nu.

Däremot att det i USA tydligen släppts en ny uppdaterad version, V9x med bland annat inbyggd GPS, som tydligen bara säljs med AT&T abonnemang enligt amerikansk standard. Försökte kontakta den svenska supporten för att höra om det fanns några planer på att ta in den i Sverige med men där gick jag bet, dom verkade totalt ointresserad av min fråga och hänvisade mig till The Phone House etc.

Så är det någon som vet mer än jag? Tycker om designen på RAZR2:an.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 08 October 2008 - 13:09.

Postad 08 October 2008 - 15:39

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Är Motorola på väg att lämna den svenska marknaden?
Hemsidan är värdelös, supporten lika så, utbudet är mer eller mindre noll och inga nya telefoner verkar komma.

Kommer ihåg att sist jag kollade efter en telefon var jag sugen på RAZR men blev en Nokia istället och nu är det återigen dags för en telefon och funderade då på RAZR2 men V8:an är inget alternativ på grund av avsaknaden av 3g samt minneskortplats. V9:an är lite mer intressant men saknar fortfarande vissa funktioner plus att den är ju trots allt ett år gammal nu.

Däremot att det i USA tydligen släppts en ny uppdaterad version, V9x med bland annat inbyggd GPS, som tydligen bara säljs med AT&T abonnemang enligt amerikansk standard. Försökte kontakta den svenska supporten för att höra om det fanns några planer på att ta in den i Sverige med men där gick jag bet, dom verkade totalt ointresserad av min fråga och hänvisade mig till The Phone House etc.

Så är det någon som vet mer än jag? Tycker om designen på RAZR2:an.

Moto har stora problem just nu och det är snack om att de ska sälja hela mobildivisionen så de koncentrerar sig nog på marknader där de går med vinst dvs inte Europa.

Postad 08 October 2008 - 19:09

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Fick svar från supporten idag angående V9x, dom kan inte ens hitta igen den.
Och är man in på Motorolas hemsida för USA finns den inte listad, man måste söka på V9x för att hitta den så den lär nog knappast dyka upp i Sverige tyvärr.

Vad ska man då rikta in sig på om man vill ha en viktelefon som inte är mer än 13mm tjock?

Postad 15 January 2009 - 10:19

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Fick svar från supporten idag angående V9x, dom kan inte ens hitta igen den.
Och är man in på Motorolas hemsida för USA finns den inte listad, man måste söka på V9x för att hitta den så den lär nog knappast dyka upp i Sverige tyvärr.

Vad ska man då rikta in sig på om man vill ha en viktelefon som inte är mer än 13mm tjock?

Jag undrar samma sak, tips på en snygg viktelefon som är tunn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.