Vilken HD-videokamera rekommenderar ni?
100 svar till detta ämne
Postad 10 February 2008 - 12:26
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Tack för bra kommentarer!
Just slutformatet verkar vara stökigt just nu. Jag funderar också på en HG10, och är inte så oroad över redigeringen, har en iMac Core2Extreme 2.8 GHz med 3GB RAM och Final Cut Express som hanterar AVCHD. Kan man inte spara resultatet som en Quicktime fil i 1080?
Jag har också en PS3, kan man spara ner i ett HD format som den klarar?
Nån som vet när HG20 kommer? Vilka skilnader är det mellan 10 och 20?
Hälsn B
ja en PS3 kan ju spela upp AVCHD från DVD skivor någon Canon HG20 har jag inte hört talats om. men om det skulle komma någon blir det väl samma spec. som flash kamerorna HF10 och HF100
Postad 10 February 2008 - 20:41
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag tänker mig nog mer att spela upp klippen direkt via datorn, vid till tv via hdmi-kabel.
Tack för bra svar och gämförelser. Dock lyckas jag inte på något sätt öppna AVCHD-klippen, har provat även med CoreAVC-codecen.
Vad rekomenderas? Konvertera alla klipp man får till ett annat format? -isåfall vilket format? -isåfall med vad för konverteringsprogram?
Rekomenderar ni mig att slå till på HG10, Välja HV30? Eller vänta på (en ev.) HG20?
Postad 10 February 2008 - 20:49
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag sökte lite på HG20 och det verkar som om HG10 heter HG20 i andra länder.
Jag tror jag slår till på en HG10 snart. Skall till Norge och åka skidor om en månad, och det vore en höjdare att spela in en skidfilm i HD. Tycker också att SR10 verkar lite klumpigare än HG10. Återkommer.
Postad 10 February 2008 - 21:07
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Så någon efterföljare till HG10 (likt HV30 efter HV20) kan man inte räkna med inom det närmaste (vårkanten) alltså!?
Postad 10 February 2008 - 21:37
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag tänker mig nog mer att spela upp klippen direkt via datorn, vid till tv via hdmi-kabel. Tack för bra svar och gämförelser. Dock lyckas jag inte på något sätt öppna AVCHD-klippen, har provat även med CoreAVC-codecen.
Vad rekomenderas? Konvertera alla klipp man får till ett annat format? -isåfall vilket format? -isåfall med vad för konverteringsprogram?
Rekomenderar ni mig att slå till på HG10, Välja HV30? Eller vänta på (en ev.) HG20? Mediaplayer classic 6.4.9.1 Haali Media splitterFFDShowCoreavc 1,65 dessa har jag installeradepå min dator
Postad 10 February 2008 - 21:59
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Mediaplayer classic 6.4.9.1 Haali Media splitter FFDShow Coreavc 1,65
dessa har jag installeradepå min dator
Och då kan du spela upp AVCHD-rå-filerna (.MTS) ? Jag har nämligen exakt dem installerade också men får ingen bild.
Postad 14 February 2008 - 18:17
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nu är en Canon HG10 inköpt. Problemet är nu bara datorn hehe  Som det troddes, varken min bärbara dator eller familjens stationär klarar spela upp klippen utan lagg. Om man öppnar i vegas så går det trots allt bättre men fortfarande långt ifrån acceptabelt för att kunna arbeta med. Jag har insett att jag får köpa mig en stationär dator nu.Det jag undrar är bara vad som behövs, finns det någon prestanda som klarar av att spela upp klippen utan hack?? Jag har kikat lite på något i stil med http://www.dustinhom...5010126242.aspx-Skulle det funka eller vad rekomenderar ni experter mig? Kanske är det så "illa" att jag måste konvertera klippen innan jag kan börja använda dem till redigering och dylikt ! ? ! ? Mvh
Postad 15 February 2008 - 09:15
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag tror jag slår till på en HG10 snart. Skall till Norge och åka skidor om en månad, och det vore en höjdare att spela in en skidfilm i HD. Tycker också att SR10 verkar lite klumpigare än HG10. Återkommer.
Har ändrat mig och kommer troligen att köpa en Panasonic HDC-SD5 istället. Med ett 16GB SD kort kan man spela in i högsta kvalitet (15Mbit/s, AVCHD)) i mellan 2-3 timmar, och det räcker länge för mig. Kameran får då inga rörliga delar, och får längre batteritid.
Postad 15 February 2008 - 11:04
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Har ändrat mig och kommer troligen att köpa en Panasonic HDC-SD5 istället. Med ett 16GB SD kort kan man spela in i högsta kvalitet (15Mbit/s, AVCHD)) i mellan 2-3 timmar, och det räcker länge för mig. Kameran får då inga rörliga delar, och får längre batteritid.
än en gång..kolla in SD1...större CMOS mm äldre modell men var panasonics "proffsserie" on man kan säga så...jämför iaf
Postad 15 February 2008 - 15:04
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Nu är en Canon HG10 inköpt. Problemet är nu bara datorn hehe  Som det troddes, varken min bärbara dator eller familjens stationär klarar spela upp klippen utan lagg. Om man öppnar i vegas så går det trots allt bättre men fortfarande långt ifrån acceptabelt för att kunna arbeta med. Jag har insett att jag får köpa mig en stationär dator nu.Det jag undrar är bara vad som behövs, finns det någon prestanda som klarar av att spela upp klippen utan hack??
Jag har kikat lite på något i stil med http://www.dustinhom...5010126242.aspx -Skulle det funka eller vad rekomenderar ni experter mig?
Kanske är det så "illa" att jag måste konvertera klippen innan jag kan börja använda dem till redigering och dylikt ! ? ! ?
Mvh
h.264 hårdvaruaccelerering borde ju underlätta, kanske nytt grafikkort räcker för att spela upp klippen, om du nu står ut med tiden det tar att redigera med den befintliga stationära datorn Annars räcker den datorn till som du anger i länken
Postad 15 February 2008 - 15:10
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Här finns testfiler att hämta han klagar över oljud som hörs på inspelningarna, kommer tydligen från fläkten i kameran
Postad 15 February 2008 - 15:33
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Det vettigaste, just nu, är utan tvivel att köpa en PS3 att spela upp HD-materialet med. Den klarar att visa både Mpeg2 och AVCHD utan vidare, och med 5.1 ljud om det finns. Dessutom spelar den upp filmerna från intern eller extern USB hårddisk, USB sticka, CD/DVD/Bluray etc. Ingen annan maskin klarar allt det idag. Till råga på allt uppgraderas maskinen kontinuerligt.
Själv skulle jag vilja ha ett redigeringsprogram som bara kör ihop de oklippta HD scener man vill ha kvar, utan förstörande omkomprimering. Jag vet att det går i DOS men det känns ju aningen primitivt..
Redigerat av Linmajon, 15 February 2008 - 15:36.
Postad 15 February 2008 - 16:07
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
"h.264 hårdvaruaccelerering " ? ? -Vad är detta?
Så det är alltså pga grafikkortet som avchd-klippen hackar!?
Men med en PS3 löser man inte redigeringsproblemet väl?
Vad krävs för att kunna redigera? Går det inte utan måste man konvertera ner klppen till en lägre kvaltet!?
Här står jag med min HG10 och vll göra film. Hur bäst gå till väga!?
Postad 15 February 2008 - 16:23
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Det vettigaste, just nu, är utan tvivel att köpa en PS3 att spela upp HD-materialet med. Den klarar att visa både Mpeg2 och AVCHD utan vidare, och med 5.1 ljud om det finns. Dessutom spelar den upp filmerna från intern eller extern USB hårddisk, USB sticka, CD/DVD/Bluray etc. Ingen annan maskin klarar allt det idag. Till råga på allt uppgraderas maskinen kontinuerligt. Själv skulle jag vilja ha ett redigeringsprogram som bara kör ihop de oklippta HD scener man vill ha kvar, utan förstörande omkomprimering. Jag vet att det går i DOS men det känns ju aningen primitivt..
Testa TsRemux kanske funkar
Postad 15 February 2008 - 17:50
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
"h.264 hårdvaruaccelerering " ? ? -Vad är detta? Så det är alltså pga grafikkortet som avchd-klippen hackar!?
Men med en PS3 löser man inte redigeringsproblemet väl? Vad krävs för att kunna redigera? Går det inte utan måste man konvertera ner klppen till en lägre kvaltet!? Här står jag med min HG10 och vll göra film. Hur bäst gå till väga!?
hårdvaru acceleration: Har man exempelvis ett grafikkort som kan via dess hårdvara accelerera h264 filer via PowerDVD eller nåt annat program där sådant stöd finnes så lastar det av den vanliga processorn. Vet inte om detta funkar i redigeringsprogram. Finns säkert nån här som läser denna tråd som har HW acc. av h264 som kan testa nån av avchd filerna i denna tråd.
Postad 15 February 2008 - 21:48
Megapolaren
-
Megapolaren
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har insett att jag får köpa mig en stationär dator nu.Det jag undrar är bara vad som behövs, finns det någon prestanda som klarar av att spela upp klippen utan hack??
Kanske är det så "illa" att jag måste konvertera klippen innan jag kan börja använda dem till redigering och dylikt ! ? ! ?
När jag har sökt i utlänska forum har jag inte kunnat få nått entydligt svar på hur kraftfull dator man behöver ha för att uppspelning skall gå smidigt. Men man bör nog utgå ifrån att det är processorn som är "nyckeln". En rejäl quad-core maskin borde klara det. Men en sådan är ju inte gratis. Jag har redigerat avchd i vegas på min 3 år gamla P4 3,0 Ghz, den spelar inte upp filerna flytande, men jag tycker nyckeln till att klippa bra är att veta exakt var man klipper, och det fixar datorn utan problem. Men jag kan inte titta på hur det blir i realtid. Trots detta så har jag lyckats klippa ihop en liten hemvideo som är riktigt trevlig! //
Postad 16 February 2008 - 12:35
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Här finns testfiler att hämta han klagar över oljud som hörs på inspelningarna, kommer tydligen från fläkten i kameran
Stort tack för länken, väldigt bra review och dessutom testfiler som jag skall ladda ner. Återkommer.
Postad 16 February 2008 - 19:57
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nu står ju iaf HG10 här hemma =)
Jag är nöjd med kvaliteten. Det är bara filerna jag undrar lite mera över.
När jag öppnar kameran som ett flyttbart media i "den här datorn" kan jag ju klicka mig fram till råfilerna i "STREAM"-mappen (.MTS-filer)
Om jag använder det medföljande programmet (GuideMenu) och för över klippen till datorn blir det istället .M2TS-filer (!?!?!?) -Vad är skillnaden?
Som redigeringsprogram använder jag Vegas, när jag lägger in ett klipp i vegas, bildas i orginalfilens mapp två filer, en ".sfk0" samt en "sfk1" -Vad är dessa? Bara att radera?
Mvh
Postad 17 February 2008 - 00:13
Megapolaren
-
Megapolaren
-
Amatör
-
-
74 inlägg
När jag öppnar kameran som ett flyttbart media i "den här datorn" kan jag ju klicka mig fram till råfilerna i "STREAM"-mappen (.MTS-filer) Om jag använder det medföljande programmet (GuideMenu) och för över klippen till datorn blir det istället .M2TS-filer (!?!?!?) -Vad är skillnaden?
Som redigeringsprogram använder jag Vegas, när jag lägger in ett klipp i vegas, bildas i orginalfilens mapp två filer, en ".sfk0" samt en "sfk1" -Vad är dessa? Bara att radera?
Stream mappen innehåller väl bara själva filmdatan, sedan finns det väl ytterligare mappar med uppespelningsinfo etc. När man jobbar med min sonykamera blir det snabbt uppenbart att man skall jobba med dom importerade m2ts filerna, inte filerna som kommer direkt från hårddisken. Om man av misstag tar bort eller byter namn på filerna på kamerans disk så kan kameran få problem med att hitta rätt filer. Läs manualen, där står att man inte bör röra något direkt på disken utan alltid använda det medföljande programmet. Samma gäller nog för sfk filerna, jag har ingen aning om vad dom gör, men min rekomendation är att inte ta bort dom. Exempel: För att föra tillbaka redigerade filer till min kamera så måste den redigerade filen ha samma typ av filnamn som det medföljande överföringsprogrammet ger inkommande filer. Dessutom måste det finnas en "moff" fil med samma namn, finns inte detta så tar kameran inte emot filen. Alltså, använd det medföljande programmet och byt inte filnamn! Lycka till med nya kameran! //
Postad 17 February 2008 - 09:24
zetec
-
zetec
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Okej nog bäst att använda överföringsprogrammet då.
Men kan inte någon råka veta vad de där "sfk0", samt "sfk1" -filerna är för något och varför de bildas såfort jag använder klippet i redigeringsprogrammet!?
Skulle så gärna vilja bara deleta dom utan att behöva vara orolig.
Mvh Sebbe
Postad 17 February 2008 - 10:26
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Stort tack för länken, väldigt bra review och dessutom testfiler som jag skall ladda ner. Återkommer.
Tankade ner några av testfilerna (.mts) men Final Cut Express 4 vill inte öppna dem via Log and Transfer. Någon annan som lyckas? Funderade på att vänta på SD9 som kommer snart, men enligt en test på nätet har de placerat HDMI porten innanför batteriet, så man måste ha laddaren med sig om man skall koppla den till en TV. Korkat. Sedan har den en 5.1 mikrofon, som jag inte behöver. Nä, SD5 känns bra. Priset håller på att sjunka just nu dessutom.
Postad 19 February 2008 - 12:59
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Tankade ner några av testfilerna (.mts) men Final Cut Express 4 vill inte öppna dem via Log and Transfer. Någon annan som lyckas?
Funderade på att vänta på SD9 som kommer snart, men enligt en test på nätet har de placerat HDMI porten innanför batteriet, så man måste ha laddaren med sig om man skall koppla den till en TV. Korkat. Sedan har den en 5.1 mikrofon, som jag inte behöver. Nä, SD5 känns bra. Priset håller på att sjunka just nu dessutom.
Testa byta ändelse från *.MTS till *.M2TS
Postad 21 February 2008 - 16:16
balahir
-
balahir
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Testa byta ändelse från *.MTS till *.M2TS
Tack för tipset, men det fungerade inte heller...
Postad 25 February 2008 - 20:38
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Canon HG10.25p.cinemode.15mbps filmade detta i hård vind (20m/s) svårt att hålla still kameran. Canon HG10.50i.15mbps fåglar som käkar . Canon HG10.25p.cinemode.15mbps.panning
Redigerat av Biggles2002, 27 February 2008 - 15:54.
Postad 27 February 2008 - 20:37
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Funderade på att vänta på SD9 som kommer snart, men enligt en test på nätet har de placerat HDMI porten innanför batteriet, så man måste ha laddaren med sig om man skall koppla den till en TV. Korkat. Sedan har den en 5.1 mikrofon, som jag inte behöver. Nä, SD5 känns bra. Priset håller på att sjunka just nu dessutom.
Jag ska köpa HD-kamera snart och funderar på just kamerorna i denna tråd. Jag vill ha en så liten kamera som möjligt och gärna slippa band, men tydligen så ger DV-kameror ganska så mycket bättre bild. Jag skulle även vilja ha en kamera som klarar 25p (progressiv) inspelning, det fungerar bättre vid dåliga ljusförhållanden. Panasonic SD9 klarar 25p, det gör tyvärr inte SD5. Jag hade nästan bestämt mig för Canon HG10, men läste recensionen på camcorderinfo och blev då lite tveksam, dels p g a den sämre kvaliteten på AVCHD jämfört med DV-HD och även för att de sågar 25p funktionen. Har de kanske fått ett felaktigt exemplar? Sony CX6 använder dyrare memory stick. Klara den 25p? Den är dessutom dyrast i gänget. Funderar nu på en HV20 eller vänta på SD9...
Redigerat av Tomas L, 27 February 2008 - 20:39.
Postad 28 February 2008 - 06:55
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag ska köpa HD-kamera snart och funderar på just kamerorna i denna tråd. Jag vill ha en så liten kamera som möjligt och gärna slippa band, men tydligen så ger DV-kameror ganska så mycket bättre bild. Jag skulle även vilja ha en kamera som klarar 25p (progressiv) inspelning, det fungerar bättre vid dåliga ljusförhållanden. Panasonic SD9 klarar 25p, det gör tyvärr inte SD5.
Jag hade nästan bestämt mig för Canon HG10, men läste recensionen på camcorderinfo och blev då lite tveksam, dels p g a den sämre kvaliteten på AVCHD jämfört med DV-HD och även för att de sågar 25p funktionen. Har de kanske fått ett felaktigt exemplar?
Sony CX6 använder dyrare memory stick. Klara den 25p? Den är dessutom dyrast i gänget. Funderar nu på en HV20 eller vänta på SD9...
De sågar väl 24p? 25p har bara EU modeller vilket i sig fungerar bättre (inget judder). Och angående storleken på kameran så vill inte jag ha en mindre kamera än HG10 den är nästan i minsta laget för mina Dasslock till händer Angående kvalitet så finns det flera klipp i denna tråd, vill du ha fler klipp av HG10 PAL modellen så säg till vad som skall filmas och hur så filmar jag och lägger upp. skall se omjag kan lägga upp lite "closeup klipp" i eftermiddag för att visa skärpa.
Postad 28 February 2008 - 16:14
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
De sågar väl 24p? 25p har bara EU modeller vilket i sig fungerar bättre (inget judder). Och angående storleken på kameran så vill inte jag ha en mindre kamera än HG10 den är nästan i minsta laget för mina Dasslock till händer 
Ja, de sågar 24p. Men det ska inte vara någon skillnad på 24p eller 25p, ingen av dem ska juddra om bildvisaren (TV:n) klarar att återge formaten på rätt sätt. Jag tolkar texten som att kamerans processor inte orkar med att komprimera vilket leder till att filmen i AVCHD-filen juddrar. (Eller "stutter" som de kallar det i testen) Storleken är viktig på så sätt att ju enklare den är att ta med, ju oftare kommer man att använda kameran. HG10 är klart godkänd! Angående kvalitet så finns det flera klipp i denna tråd, vill du ha fler klipp av HG10 PAL modellen så säg till vad som skall filmas och hur så filmar jag och lägger upp.
skall se omjag kan lägga upp lite "closeup klipp" i eftermiddag för att visa skärpa.
Jag har laddat ned de klipp som du har lagt ut (stort tack!) och spelat upp dem med min PS3 och jag kan inte klaga på skärpan. Jag ser inte direkt något judder heller, möjligtvis när du har zoomat in husen och panorerar fram och tillbaka. Då "rycker" det rätt kraftigt. Exemplet med panoreringar "panning" har lite för snabba panoreringar för att se stutter. Om du har något mer klipp med en långsammare 25p panorering, så får du gärna lägga ut den!
Redigerat av Tomas L, 28 February 2008 - 16:44.
Postad 28 February 2008 - 16:22
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
Nån som har något att säga om Sanyo Xacti HD1000?
Har alltid gillat formatet på de kamerorna men undrar om det är värt att köpa en...
Postad 28 February 2008 - 20:44
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Postad 29 February 2008 - 09:49
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Postad 29 February 2008 - 11:09
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Postad 09 March 2008 - 11:56
Unregistereda315e0d9
-
Unregistereda315e0d9
-
Rookie
-
1 inlägg
Vilken videokamera ska jag välja? Sony HDR-SR5 eller Panasonic Sd5.. är de några större skillnader mellan de båda? förutom lagringen av film,, är tacksam för svar som kan hjälpa mig vidare i valet av kamera!
Postad 10 March 2008 - 19:36
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Vilken videokamera ska jag välja? Sony HDR-SR5 eller Panasonic Sd5.. är de några större skillnader mellan de båda? förutom lagringen av film,, är tacksam för svar som kan hjälpa mig vidare i valet av kamera!
Jag var i valet och kvalet mellan SD1 och HG10..för mig blev det HG10, ungefär samma pris på ebay...och mellan SD5, SD1 skulle jag välja SD1. Större CMOS = bättre ljusinsläpp och bättre i inomhusfilmning, HG10 ännu större CMOS Kan inte påstå att det är sämre bild med HG10 motför HV20 när man "gjort allt rätt" och filmar i bra ljus, enligt vissa tester bättre med HG10. Du kan ju kolla testfilmerna som finns tidigare i detta forum orginalfiler och omgjorda av Biggles2002, samt när codecs är "redo" för AVHCD så blir det ännu bättre, för direkt från kameran till tv med Mini-hdmi kabel så blir det MYCKET bättre, så pass att kompisar som köpt nya LCD blev förvånade över hur bra "tv" de hade..ser bättre och klarare ut än många 1080p filmer (men det är ju 24p filmer oftast) Men båda är bra..minneskort är ju fint också...men kanske vänta 2 månader och köpa en HG20?  Hoppas det hjälpte lite...men kolla in SD9 den har 1080p så den kan ju vara intressant, samt inte så stor prisskillnad...och kolla om de verkligen spelar in i samma upplösning och inte "skalar upp" som t.ex HV20...
Redigerat av beachboy72, 10 March 2008 - 20:17.
Postad 25 March 2008 - 23:24
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Så då sitter man i slutet av 3:e semesterveckan i florida har filmat 3h med min Canon HG10 här nere.
Är nyfiken på resultatet... får hålla mig tills lördag då jag förhoppningsvis kommit hem.
köpte mig ett monopod (170 cm utdraget) på wal-mart för 120 kr funkar kanon
köpte cirkulärt polariserande filter också.... dock inte på wal mart :-) har testat lite grann får lägga upp lite testfiler när jag kommer hem .
Postad 02 April 2008 - 14:22
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
PANASONIC HDC-SD5 Liten blir mindre Kameran för den lilla väskan skjuter oväntat vackert men batteritiden är inte på topp. SD5 är uppföljaren till Panasonics eleganta SD1 som när den lanserades var den minsta videokameran som spelade in högupplöst film. Vad har då hänt? Upplösningen har gått från anamorfisk 1440x1080 till äkta 1920x1080 full-HD och kameran har blivit ännu mindre. Men har något blivit sämre? En titt på specifikationerna säger att sensorstorleken är något mindre än på föregångaren. Det kan leda till ökade nivåer av bildstörningar. Även ljudsystemet har på pappret fått sig en känga – borta är det femkanaliga ljudet och istället hittar vi en stereomikrofon. Byggkvaliteten övertygar. Inga läskigt utstickande delar utan bara en solid välklädd kamerakropp. Användning SD5 är en kamera främst riktad till konsumenter som vill ha fin bild utan att behöva pilla så mycket själva. Tur då att kameran gör allt för att underlätta enkel filmning. Himmelsk bildstabilisering bidrar till att kameran går att hålla still även med lite zoom. Men trots att Panasonics system var testets bästa gör det inte samma underverk som för stillbildsfotografering. Stativ är fortfarande att rekommendera på lång zoom. Kameran känns pigg och menyerna är lättnavigerade och bra upplagda. De automatiska systemen gör ett riktigt bra jobb även om filmen tenderar att bli en aning överexponerad så att lite detaljer försvinner i riktigt ljusa områden. Men visst finns det möjlighet kontrollera kameran manuellt. Både exponering och vitbalans nås och styrs riktigt enkelt med den lilla styrspaken. Värre är det med fokus. Möjligheten att fokusera manuellt nås också lätt som en plätt men det är svårt att kontrollera linsen med styr-spaken. Det är lätt hänt att man glider förbi den optimala skärpan och behöver kompensera fram och tillbaka några gånger. En något oexakt metod alltså. Bildkvalitet Föregångaren gav mycket uppskärpta och kontrastrika bilder. SD5 ger något mer neutrala men ändå markerade bilder vilket vi tycker är en förbättring. I bra ljus gör kameran enastående bra ifrån sig och färgåtergivningen är fin. [b]Vi fruktade att kameran skulle klara sig sämre i dålig belysning än sin föregångare just då den har en mindre sensor, men det var ingen större skillnad. Med andra ord så brusade det med besked men kameran klarar utan tvekan godkänt. Det verkar som att förbättrad sensorteknologi klarade av att inte förvärra problemet trots minskad sensorstorlek. Imponerande – trots allt.Det är inte möjligt att ansluta en extern mikrofon så bra inbyggd mikrofon är en förutsättning för att kameran ska få ett fint betyg. Frågan är om inte valet att gå över till stereoljud var ett vettigt val. Det är få i kamerans tänka målgrupp som orkar krångla med fem kanaler och ljudet låter riktigt fint på de två som är kvar. Inga problem på ljudsidan alltså. "SD5 är uppföljaren till Panasonics eleganta SD1" http://www.bildochlj...611&testid=3822PANASONIC HDC-SD9 är inte sämre än PANASONIC HDC-SD5 utan bättre(1080P) och PANASONIC HDC-SD5 är minst lika bra som SD1=============>KÖP PANASONIC HDC-SD9
Redigerat av VLANIBET, 02 April 2008 - 14:57.
Postad 02 April 2008 - 14:48
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Från Camcorderinfo.com: The third test involves lowering the light in a slow and steady manner until the camcorder can produce a maximum exposure output of 50 IRE (as expressed through a waveform monitor). The results were not unexpected, but disappointing. The Panasonic HDc-SD9 was only capable of producing 50 IRE at 24 lux. This was the same as the JVC GZ-HD3, but the Sony HDR-CX7 did it at 17 lux, the Sony HDR-HC9, and the Canon HG10 at 8 lux (the Canon HF10 has yet to be tested).
In summary, the Panasonic HDC-SD9 is not a low light performer.
...när Sony HDR-SR12 testas skrev dem: The third stage of the low light test measures sensitivity. We shoot the DSC Labs Chroma DuMonde chart and slowly lower the light until the camcorder can produce a peak exposure of 50 IRE (according to a waveform monitor). For all Sony camcorders, the Auto Slow Shutter and Color Slow Shutter features are disabled for this and all low light tests. The Sony HDR-SR12 is able to produce 50 IRE at a light level of 14 lux. This is 3 lux better than the HDR-HC9, despite having a smaller, more densely-packed CMOS sensor. The score is not as good as the Canon HF10 shooting at 1080/60i, which could produce the same exposure at 10 lux. Ultimately, the HF10 is able to reach as low as 4 lux when shooting 24P.
Redigerat av Tomas L, 02 April 2008 - 14:50.
Postad 09 May 2008 - 13:00
MAXXKILL
-
MAXXKILL
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har beställt en Canon HG10 från USA tack vare att nån idenna tråd sa att det var billigare.. Jo man tjänar sisådär 4000 kr om den inte fastnar i tullen. Får se om den gör det om 1 vecka eller inte. Om inte har man tjänat en hacka =) . Beställde från en internetbutik i usa som hade Sverige som leveransval. (Inte många internetbutiker som skickar till sverige men hittade en, dessutom var kreditkortet lätt att använda på sidan till skillnad från en annan sida där man var tvungen att faxa in körkort och kreditkort påskrivet och fylla i extra formulär etc.) Jag återkommer med mer info om köpet när jag fått kameran.
Marcus
Postad 10 May 2008 - 16:39
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Har beställt en Canon HG10 från USA tack vare att nån idenna tråd sa att det var billigare.. Jo man tjänar sisådär 4000 kr om den inte fastnar i tullen. Får se om den gör det om 1 vecka eller inte. Om inte har man tjänat en hacka =) . Beställde från en internetbutik i usa som hade Sverige som leveransval. (Inte många internetbutiker som skickar till sverige men hittade en, dessutom var kreditkortet lätt att använda på sidan till skillnad från en annan sida där man var tvungen att faxa in körkort och kreditkort påskrivet och fylla i extra formulär etc.) Jag återkommer med mer info om köpet när jag fått kameran.
Marcus
Se om de kan skriva ner värdet på paketet...min fastna i tullen men hammna runt 6000 iaf tror under 300sek i tullavgift HG10..60i, men dollarn låg högre då...och antagligen HG10 också...men P24 funkar inge bra...men 60i är gudomligt...extremt...synd att inga videoredigeringsprogram kan göra om dem bra än...men det kommer
Postad 11 May 2008 - 10:21
younso
-
younso
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag har också mycket funderingar runt en HD-kamera som spelar in på kort. Jag har tittat på Sony's HDR-CX6, Panasonics HDC-SD9 samt Canons HF-100. Jag är en glad amatör som har haft en Hi8 Sony i 10 år och känner att det är dags att byta ut den. Har en HD-Ready Panasonic TV som köptes förra året. På ett eller annat sätt vill jag redigera filmerna i datorn på liknande sätt som jag har gjort med Hi8 filmer dvs kameran behöver egentligen inte en massa avancerade möjligheter map film effekter od. Pannan väger ca 100 gr mindre men samtidigt har den 3 st 1/6 sensorer medan dom andra 2 har 1 ca 1/3 stor. Däremot är Pannan billigast med ca 1200 kr. Har haft svårt att jämföra dessa, senaste Digital Foto har en recension med Sonys och Pannans stora bror, HDC-HS9, som är egentligen bara SD) med en 60 GB hårddisk. Men bedömningen var att Sonyn saknar en fantastisk skärpa och detaljrikedom i bilderna fanns inte ens i naturligt ljus. Pannans största miss var att dom har placerat joysticken innanför LCD skärmen vilket gör att man blockerar skärmen om man ändrar något. Jag har också tittat väldigt mycket med Sonys kommande modell, HDR-TG3. Den spelar också in på minneskort, väger ca 240 g utan batteri och är liten (3x12x6 cm). Den släpps nu vid månadsskiftet i Sverige men har funnits i England och USA i några veckor och därför finns det inte många recensioner om den. Det finns några ( Slashcam, Tracy & Matt's Blog, PC Advisor och AV Forums). För det mesta får den bra betyg men lider lite i dåligt ljus som många HD-kameror, speciellt eftersom den har en liten sensor, 1/5. Alltså, jag behöver lite mer råd från ni som är mer insatta. Jag vill ha bra kvalitet men lockas av storleken på HDR-TG3. Det jag är ororlig för här är att det kan vara svårt att filma med en sån liten och lätt kamera. Samtidigt har jag min 1 kg HI8 kamera att jämföra med, så allt är bättre än den... Simon
Postad 12 May 2008 - 19:25
MAXXKILL
-
MAXXKILL
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej igen.
Det gick ganska fort, beställde i onsdags förra veckan på dan och leverans i morse måndag (5 dagar totalt). Sidan heter www.adorama.com och beställningen gick smidigt behövde inte faxa nån bild på kontantkortet eller id bara betala via nätet. Åkte dock på en tull på 1.450 kr. Alltså blir totalsumman ca 6000 kr. Inte så illa med tankte på den korta leveransen och jag är nöjd. Kameran verkar funka triktigt bra vad jag har kunnat se hittills.
p.s. har filmat hela kvällen nu ut på himlen. Kan ju säga att bilden ser jättebra ut såvitt jag kan se, har tillockmed fått med några ufon med min HD kamera  så det är coolt. Har filmat dessa object i himlen i 19 dagar med min digitalkamera, men lite skillnad att få med dom i HD!
Kom ihåg att du kommer behöva en universaladapter så att du kan plugga in usa kontakten i adaptern som du kan använda som vanligt i våra uttag med vår spänning...
Marcus
Redigerat av MAXXKILL, 13 May 2008 - 21:29.
Postad 15 May 2008 - 11:17
z@mbie
-
z@mbie
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har beställt en SD5:a från tyskland. Bör komma nästa vecka... Beställde från http://www.my-soluti...3...fe=1&show=1Det blir väl ca 5000Kr för SD5!!!
Postad 17 July 2008 - 19:27
NEson
-
NEson
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej alla!
Planerar själv att köpa en Canon HG10 inom 2v då canon har cashback på 900 på den under juli, har kikat på endel filmer jag har funnit på vimeo.com. Det jag saknar bland klippen är klipp på 25p Cine Mode, har nyss hittat denna tråden och har försökt få ner filerna ni lagt upp på wiki.. men får bara ner andra filer än de ni länkar för(mp3 och .doc), de kan juh ha bytts ut med samma uploadnummer.... Någon som har lust att lägga upp några orginal 25p Cine Mode klipp igen? antingen på wikisidan eller på www.ftp.nu som tillåter 100mb filer.. vanligt filmande och panoreringar i olika miljöer.. Skulle vara jätte sjysst.
Ni som har denna kamera, kan ni inte skriva lite om den och hur Ni upplever den och allt runt den..
De få orginal filer jag hittat i .MTS format har gått att öppna och redigera i Sony Vegas Video 8.0b, deinterlacar och encodar 1440x1080i filen till 1280x720p h264/x264 format... funkar ganska bra även om Vegas deinterlacer inte är den bästa...
Mvh
Niklas, snart blivande pappa till en liten filmstjärna =)
Postad 17 July 2008 - 23:06
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hej alla! Planerar själv att köpa en Canon HG10 inom 2v då canon har cashback på 900 på den under juli, har kikat på endel filmer jag har funnit på vimeo.com. Det jag saknar bland klippen är klipp på 25p Cine Mode, har nyss hittat denna tråden och har försökt få ner filerna ni lagt upp på wiki.. men får bara ner andra filer än de ni länkar för(mp3 och .doc), de kan juh ha bytts ut med samma uploadnummer.... Någon som har lust att lägga upp några orginal 25p Cine Mode klipp igen? antingen på wikisidan eller på www.ftp.nu som tillåter 100mb filer.. vanligt filmande och panoreringar i olika miljöer.. Skulle vara jätte sjysst.
Ni som har denna kamera, kan ni inte skriva lite om den och hur Ni upplever den och allt runt den..
De få orginal filer jag hittat i .MTS format har gått att öppna och redigera i Sony Vegas Video 8.0b, deinterlacar och encodar 1440x1080i filen till 1280x720p h264/x264 format... funkar ganska bra även om Vegas deinterlacer inte är den bästa...
Mvh Niklas, snart blivande pappa till en liten filmstjärna =)
Har en HG10 bilden är extremt bra, köpte en röde mick för att få bättre ljud...det blev bättre men upplevde egentligen inte att ljudet var så dåligt som en del kan ha påstått. Innomhus är det iaf helt ok, blir väl när det börjar vara utomhus eller i större massor. Hörde att "zoomljud" var inte så bra?? gärna åsikter om det..bättre med en bra mick? maila mig så kan jag skicka något klipp via msn eller något. bilden hos klippen är bra om du kollar en .mts fil, men kopplar man en mini-hdmi kabel direkt till tvn så blir det såååååååååååååååååååååååååååå mycket bättre, vill säga bättre än bluray  Men ändå så vill jag nog rekomendera HF100 iom det är minneskort och den är lättare och fullHD, kan ju inte bli sämre iaf, jag är t.o.m. intresserad av att sälja min och köpa en sådan, men det känns lite som att ha en ferrari och man vill ha den nya ferrarin för att det är andra lyktor på nyaste modellen  Den jag har är en med 24p och 60i, vet inte hur mycket bättre 60i är mot 50i men hinner ju mer lite mer bilder per sek, och inget lagg där, 24p är INTE bra..men det är det inte på någon kamera elelr 25p som jag förstått...om man inte gillar "filmlooken att det laggar"
Postad 18 July 2008 - 09:06
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Hej alla! Planerar själv att köpa en Canon HG10 inom 2v då canon har cashback på 900 på den under juli, har kikat på endel filmer jag har funnit på vimeo.com. Det jag saknar bland klippen är klipp på 25p Cine Mode, har nyss hittat denna tråden och har försökt få ner filerna ni lagt upp på wiki.. men får bara ner andra filer än de ni länkar för(mp3 och .doc), de kan juh ha bytts ut med samma uploadnummer.... Någon som har lust att lägga upp några orginal 25p Cine Mode klipp igen? antingen på wikisidan eller på www.ftp.nu som tillåter 100mb filer.. vanligt filmande och panoreringar i olika miljöer.. Skulle vara jätte sjysst.
Mvh Niklas, snart blivande pappa till en liten filmstjärna =)
Jag skall lägga upp ett 25p klipp snart ....skall filma en snutt brb
Postad 18 July 2008 - 09:49
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Postad 18 July 2008 - 13:17
NEson
-
NEson
-
Rookie
-
9 inlägg
Canon.HG10.25p.P-MODE.fast.pan Canon.HG10.25p.P-MODE.slow.pan
Tack så mycket, men jag lyckas f*n inte ladda ner nån av filerna. Trycker på download knappen till höger och sedan skriver in de bokstäver/siffror som står. Får upp en ruta där det står Öppna eller spara den här filen, namn: Download_page.php, typ: php auto file osv... ingen av de filer du lagt upp.. Måste man vara inloggad eller hur gör man? Annars finns ett bra alternativ: www.ftp.nu där man kan ladda upp en fil å sen får man en länk till den... dock max 100mb EDIT: Klipp 2, Slow pan funkade tydligen. fanns även filbeskrivning på den men fil 1, Fast pan fanns inte och heller ej nån filbeskrivning. Nått måste ha blitt fel på första filens upload.... Jäklars va långsamt wikiupload var... får 6kbps fast ja har 100mbit.. 2tim kvar på downloaden www.ftp.nu verkar helt nere men såg nu att det går att attacha filer här i inläggen upp till 50mb... kanske kan vara något? //Niklas
Redigerat av NEson, 18 July 2008 - 14:20.
Postad 18 July 2008 - 16:20
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Postad 18 July 2008 - 20:23
NEson
-
NEson
-
Rookie
-
9 inlägg
nu så skall den funka
Japps nu har jag fått ner dem båda. Tycker det ser rätt bra ut måste ja säga, blir nog mitt favvomode med 25p om det flyter på bra, progressivt känns alltid bäst. Mvh Niklas
Postad 20 July 2008 - 21:41
TobbeBecks
-
TobbeBecks
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har varit inne på att köpa en videokamera ett tag nu, har framförallt som syfte att ha med den till New York när jag och polaren åker dit i Oktober men kommer även självklart använda den vid flera tillfällen.
Jag har fastnat för Sonys Handycam antingen SR11 eller SR12. Tänkte bara höra era åsikter om dessa videokameror. Hur står dem sig gentemot andra på marknaden? Finns det bättre till bättre pris osv?
/Tobbe
Postad 23 July 2008 - 07:46
Unregistered0618ea5c
-
Unregistered0618ea5c
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag har varit inne på att köpa en videokamera ett tag nu, har framförallt som syfte att ha med den till New York när jag och polaren åker dit i Oktober men kommer även självklart använda den vid flera tillfällen.
Jag har fastnat för Sonys Handycam antingen SR11 eller SR12. Tänkte bara höra era åsikter om dessa videokameror. Hur står dem sig gentemot andra på marknaden? Finns det bättre till bättre pris osv?
/Tobbe
Beror väl på hur man definierar "bättre". Vill du har en mindre kamera som har ett fräckare grepp så är antingen Sony's HDR-TG3 eller Sanyo's Xacti HD-1000 (eller HD-1010) att föredra. Det blir förresten mycket billigare för dig att köpa kameran i New York...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|