Byggtråd: Valutronic SQ-50L
Postad 18 February 2008 - 21:40
Postad 22 February 2008 - 11:51
Var i lådan rekommenderar ni att man fäster delningsfiltret. Var kommer det att vibrera minst? Jag vill gärna kunna komma åt det via bas-hålet i baffeln för eventuella framtida uppgraderingar.
Postad 22 February 2008 - 13:10
Inte en helt dum ide. Fast då måste jag byta till 4-poliga kontakter. Så det blir nog inuti lådan i alla fall.Utanför. Viberar minst och är lätt tillgängligt
Postad 22 February 2008 - 13:25
Inte en helt dum ide. Fast då måste jag byta till 4-poliga kontakter. Så det blir nog inuti lådan i alla fall.Utanför. Viberar minst och är lätt tillgängligt
Om du vill nå den från hålet så är väll det enda alternativet att sätta den precis bakom denna, på bak väggen.
Postad 22 February 2008 - 13:34
Med mina schimpansarmar kan jag nog nå det på de flesta platserna, men om jag kommer åt att fästa det ordentligt är en annan fråga. Jag såg att du hade satt ditt bakom en av basarna på dina Thor. Sitter det fast ordentligt? Hur fäste du det?Om du vill nå den från hålet så är väll det enda alternativet att sätta den precis bakom denna, på bak väggen.
Postad 22 February 2008 - 17:35
Med mina schimpansarmar kan jag nog nå det på de flesta platserna, men om jag kommer åt att fästa det ordentligt är en annan fråga. Jag såg att du hade satt ditt bakom en av basarna på dina Thor. Sitter det fast ordentligt? Hur fäste du det?Om du vill nå den från hålet så är väll det enda alternativet att sätta den precis bakom denna, på bak väggen.
Jo, dom sitter mycket bra och sitter med 6 st skruvar och med gummi kuddar bakom så att den sitter tajt och inte skakar.
Men filtret ska ut ur lådan snart och till separata lådor utanför högtalaren för att lättare kunna modda och för att det känns bättre
Postad 25 February 2008 - 20:01
Postad 25 February 2008 - 20:26
Postad 27 February 2008 - 11:23
Jag är ledsen för det men jag bygger mer och snackar mindre.
Lådorna är elektrisk klara och dämpade med bitumen.
Nästa steg är att det ska in ull och lådorna ska täppas igen för kantfräsning och målning.
Postad 28 February 2008 - 12:28
Jag beklagar bildkvalitén, batteriet i vår ixus var slut som vanligt så mobilen fick rycka in igen.
Igår fick jag tid att jobba lite så jag släpade fram tryckluften och började fylla lådorna med dämpvadd. Ett gammalt IKEA-täcke som vi hade liggande fick vara ull. Jag har läst någonstans (var kommer jag inte ihåg) att man inte ska sätta dämpvadd på baffeln. Jag gjorde inte det så jag hoppas att det var rätt.
Tryckluft är kung.
Tryckluft.png 1.21MB
0 Antal nerladdningarLådan fylld med IKEA-täcke.
Fyllning.png 766.65K
0 Antal nerladdningarHär är den limmade lådan.
Limning.png 896.36K
0 Antal nerladdningarJag passade på att täppa igen öppningarna så att det inte ska komma in damm när jag fräser kanterna och färg när jag målar.
Det känns som om jag kan börja skymta slutet på projektet. Det är bara ett fåtal moment kvar innan de kan vara på plats.
- Slipning och spackling.
- Målning och lackning.
- Tillverkning av dammskydd
Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 28 February 2008 - 12:29.
Postad 15 March 2008 - 11:53
I viklet fall som helst så har jag använt tiden till att slipa och spackla… sen slipa igen bara för att lägga på ytterligare spackel och sen slipa. Nu är det ganska slätt och jag tog och påbörjade grundmålningen. Jag har tänkta att spackla ytterligare en gång ovanpå det här lagret för att få bort de sista ojämnheterna innan jag lägger det slutgiltiga lagret med primer.
Tyvärr så tog primern slut mitt i målningen så jag blev klar med en och en halv högtalare. Jag använder mig av Biltemas primer för bättringsfärg. Den fyller ganska OK, inte lika bra som en dyrare men å andra sidan så kostar den bara 40:- burken.
Jag har beslutat mig för att använda biltemas bättringsfärg för billack istället för en färgspruta och lackfärg. Den är ganska billig och billack är lite flexibel av naturen och motstår förhoppningsvis vibrationer hyfsat.
Subaru har en trevlig polarvit som jag i och för sig aldrig skulle välja på en bil men på ett par högtalare kanske den kan vara bra. Jag får se om biltema har den nyansen.
Jag bifogar en suddig bild tagen med mobilen.
grundmalning600.png 669.99K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 March 2008 - 18:37
Nu börjar det likna något! Ser med spänning fram emot fortsättningen.
Postad 16 March 2008 - 21:00
Jag har varit ute och målat igen under kvällen, nu har jag lagt två lager primer på lådorna. Jag skulle kunna fota dom och posta det men det skulle inte synas någon skillnad.
Däremot så var jag på Biltema idag för att köpa mer primer, den tog ju slut, jag tittade lite på vit billack men jag har inte valt nyans än. Jag köpte ett paket med våtslippapper med kornstorlek 400, det borde räcka för slutfinish om man är lätt på handen.
Jag har nästa byggkväll planerad till tisdag, då ska jag ta in lådorna igen och spackla det sista. Varenda liten inperfektion syns så mycket bättre nu när de är grundmålade.
Jösses vad de här inte så små gynnarna kommer att låta bra när de är klara. Speciellt med tanke på hur mycket jobb jag har lagt ner på dem.
Postad 18 March 2008 - 16:15
Postad 18 March 2008 - 16:42
Provmonterat har jag gjort. Lådan är korrekt monterad så det kan vara fel på filtret men det går att rätta till efteråt. Jag tänker ändå inte bygga om lådorna så jag kan lika gärna fortsätta.
Det är bygget som är det viktiga, inte resultatet. Då hade jag nog byggt ett par Seas Thor eller nått. Nu är det ett par relativt billiga högtalare jag bygger och jag förväntar mig att de kommer att låta därefter. Det vill säga bättre än mitt Proson SA31 paket.
Postad 18 March 2008 - 16:53
bo_man: Igentligen har du rätt.
Provmonterat har jag gjort. Lådan är korrekt monterad så det kan vara fel på filtret men det går att rätta till efteråt. Jag tänker ändå inte bygga om lådorna så jag kan lika gärna fortsätta.
Det är bygget som är det viktiga, inte resultatet. Då hade jag nog byggt ett par Seas Thor eller nått. Nu är det ett par relativt billiga högtalare jag bygger och jag förväntar mig att de kommer att låta därefter. Det vill säga bättre än mitt Proson SA31 paket.
Jo, och det kommer dom med största säkerhet också att göra
Postad 24 March 2008 - 17:18
Jag har inte bestämt vilken av Biltemas vita lacker jag ska ta men så snart jag kommer hem och får lite tid över så masar jag mig över till Biltema och väljer en.
Postad 02 April 2008 - 19:04
Valet föll på "Subaru Aspen Vit" den är inte bruten med så mycket svart så den ser inte smutsvit ut (än).
Nu ska jag ut och våtslipa.
Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 02 April 2008 - 19:05.
Postad 19 April 2008 - 19:07
... jag lackade dom för första gången här om kvällen.
Från att ha varit vackert frostvita så har dom nu fått färgen av urin på is.
Jag vet inte riktig vad jag ska göra. De har det yta jag eftersträvade men jag vill inte ha ett par högtalare som ser ut som om jag pissat på dem. Där lacken är riktigt tunn så ser det inte så illa ut men där lagret är lite tjockare...
Jag har nog inget alternativ än att slipa om dom, måla igen och låta bli att lacka. Jag får nöja mig med den vita halvblanka ytan av den vita billacken. Jag vågar nog inte lägga på ny lack. Trist att efter så mycket jobb inte nå ända fram.
Fan ta Biltemas pissiga lack.
Postad 22 April 2008 - 08:51
Jag har slipat och målat ett par gånger med gott resultat men...
... jag lackade dom för första gången här om kvällen.
Från att ha varit vackert frostvita så har dom nu fått färgen av urin på is.![]()
Jag vet inte riktig vad jag ska göra. De har det yta jag eftersträvade men jag vill inte ha ett par högtalare som ser ut som om jag pissat på dem. Där lacken är riktigt tunn så ser det inte så illa ut men där lagret är lite tjockare...
Jag har nog inget alternativ än att slipa om dom, måla igen och låta bli att lacka. Jag får nöja mig med den vita halvblanka ytan av den vita billacken. Jag vågar nog inte lägga på ny lack. Trist att efter så mycket jobb inte nå ända fram.
Fan ta Biltemas pissiga lack.
Jo, det va inte roligt
Du får nog lov att slipa om dom helt och sedan skita i laken eller köpa en annan bättre och så ska du köra på ett riktigt tunt lager, annars så blir det lätt en lite gul ton i lacken.
Segt att det kommer ta änu längre tid att få se dom färdiga nu, jag ser fram imot att se resultatet
lägg upp en bild på hur dom ser ut med "piss lacken" på !
Postad 22 April 2008 - 09:54
Jo, det va inte roligt
![]()
Du får nog lov att slipa om dom helt och sedan skita i laken eller köpa en annan bättre och så ska du köra på ett riktigt tunt lager, annars så blir det lätt en lite gul ton i lacken.
Segt att det kommer ta änu längre tid att få se dom färdiga nu, jag ser fram imot att se resultatet![]()
lägg upp en bild på hur dom ser ut med "piss lacken" på !
Tack för stöd och uppmuntran. Det är riktigt trist med färgen på lacken, jag får väl bjuda på en bild eller två.
Jag kommer med största sannolikhet att slipa ned lacken och måla om till svart. Sedan kan jag lacka igen utan att få den där härliga gula färgen. Ytan blir så väldigt mycket bättre med lacken på.
Hustru har alltid förordat svarta högtalare men jag har envisats med vita. Om det innebär att jag får budget för mer färg så kan jag gå med på hennes önskemål (det finns ju svarta iPodar också). Det kan inte bli värre och jag kan alltid måla om om jag verkligen inte gillar det.
Jag hade planerat att ha dem klara till min födelsedag men nu ser det ut som midsommar....
Hmmm. jag kanske ska lägga in en poll om svarta eller vita högtalare...
Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 22 April 2008 - 09:55.
Postad 27 April 2008 - 19:03
IMG_3317.JPG 2MB
1 Antal nerladdningar
Postad 19 May 2008 - 09:32
Färdig!
Nåja, en sanning med modifikation.
Lacken tog slut så jag måste lacka dom igen för att få den finish som jag vill ha. Men eftersom jag inte har tid (eller lust) att göra det just nu så har jag tagit dem i drift tills vidare.
Jag har också byggt dammskydd till dem då min tvååriga dotter tycket att diskanten är det petvänligaste hon har sett.
Underverket finns att beskåda här:
DSC00055.JPG 369.74K
1 Antal nerladdningar
Postad 19 May 2008 - 09:47
Märkligt det där med små barn och högtalare, dom har väldigt svårt att mot stå damm-kåpor och diskant domar
Postad 19 May 2008 - 10:25
Jo det är märkligt att med ett dammskydd på så är dom i det närmsta ointressanta för kottarna.
Fast när ljudet rör sig mellan frontarna (på Lilla Spöket Laban i DD5.1, den enda småbarnsfilmen med acceptabelt ljud) så vrider ungarna på huvudet...
P.S. Jag skapade en tråd om min oro för diskanterna här: i högtalarforumet. Fast det har du redan sett DVD-ai.
Postad 23 May 2008 - 16:50
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?