Redigerat av sollerön, 29 January 2008 - 20:08.
Postad 29 January 2008 - 20:05
Postad 29 January 2008 - 20:11
jimmy,vill du ha ännu mer tryck,skaffa en gammal equalizer då kan du ha tonkontrollerna i neutralläget på förstärkaren ock bara höja basen på equalizern.Förstärkaren kan spela högre då pga att man avlastar den. .Höjer man basen på förstärkaren drar den med sig allt en bra bit upp i frekvens(helt onödigt om man vill bara höja lägsta basen)Mvh.
Onkyona spelar nog lägre och djupare men prosonen är där lite mer tryck i kanske. Har kopplat ihopa alla 4a nu så ska testa hur de låter nu:) Ah för tillfället använder jag min mixer iof bara bas/mellanreg/disk men det funkar bra har letat efter en gammal 16bands eq eller nått liknandem men inte hittat någon. Berättar hur de låter sen med alla 4a. mvh
Postad 29 January 2008 - 20:49
Postad 29 January 2008 - 21:33
duger bra med en 2x7 eller 2x10 bands också,ps testa den låten avratz få se om onkyolådorna fiksar den.Mvh.
jepp det gjorde dom. Var helt annat ljud i den med onkyona. och basen är fan mäktigare än vad ja trodde dne kunde vara från 2 12or:P rent ljud som fan i dom också. Har spelat ett tag nu med alla 4a behöver bara skruva upp så man känner att basarna slår men man ser inte det om man kollar så blir där tryck nu. Det kunde man långt ifrån innan med prosonen bara
Postad 29 January 2008 - 22:22
Ja nu har du djupbas också då,perfekt ,ock mer blir det bara basarna blir inspelade.Mvh.duger bra med en 2x7 eller 2x10 bands också,ps testa den låten avratz få se om onkyolådorna fiksar den.Mvh.
jepp det gjorde dom. Var helt annat ljud i den med onkyona. och basen är fan mäktigare än vad ja trodde dne kunde vara från 2 12or:P rent ljud som fan i dom också. Har spelat ett tag nu med alla 4a behöver bara skruva upp så man känner att basarna slår men man ser inte det om man kollar så blir där tryck nu. Det kunde man långt ifrån innan med prosonen bara
Redigerat av sollerön, 29 January 2008 - 22:23.
Postad 30 January 2008 - 16:29
Ja nu har du djupbas också då,perfekt ,ock mer blir det bara basarna blir inspelade.Mvh.duger bra med en 2x7 eller 2x10 bands också,ps testa den låten avratz få se om onkyolådorna fiksar den.Mvh.
ah visst bler de låter riktigt fint men vet du vad jag märkte idag när jag va hemma själv. Tänkte jag skulle se vad dom gick för så ja började skruva upp rejält så började alla 4a högtalarna skorra så ja skruvade genast ner igen så provade jag igen så skorrade dom igen. Så tänkte jag vafan mina proson har ju klarat spelat högre innan då fick man spela mkt högre för att få samma ljudvolym i med de va färre högtalare. Så nu tror jag de är förstärkaren som inte pallar mer, när jag köra alla 4a och spelar rätt så rejält. tror du det kan va min förstärkare som är för klen?
Redigerat av Unregistered79206920, 30 January 2008 - 16:34.
Postad 30 January 2008 - 17:12
Postad 30 January 2008 - 17:15
Hej,ja det är förstärkaren som inte vill va med.För att kunna spela med 4 högtalare måste högtalarna vara allihop på 8 ohm.Som det är nu är du nere i 1,5 2 ohm kanske med alla 4 samtidigt ock det går inte.mvh.
Men jag har ju seriekopplat dom? Enonkyo högtlaare på 2,5omh som dom blev med parallelkopplade spolar. och en prosonhögtlarre på 4,3ohm så jag använder bara (a) asså 2 högtalarutgånger så en onkyo å en proson är en högtalare på 2,5+4,3ohm=6,8ohm och andra högtalare är också 6,8ohm. så förstärkaren matar ju ut som 2 stora högtlaare å till 2högtlare vill den ha 4-16ohm 4st på alla 4 utgångerna 8-16 men använder som sagt bara 2:S
Postad 30 January 2008 - 17:24
Postad 30 January 2008 - 17:31
Ok du har alltså seriekopplat en proson ock en onkyo på varje sida.Ja då tror jag förstärkaren är för liten helt enkelt för att orka med dom allihop.Kan ju bli knepigt för förstärkaren i allmänhet också när man kopplar i hop högtalare på detta sätt,ex prosonlådorna har ju sina toppar ock dalar i impedansen så även onkyolådorna så det blir nog för svår last för den helt enkelt.Har aldrig provat kopplat som du gjort nu så jag har ingen storre erfarenhet av det.Mvh.
ah precis du förstod hur jag menade förkalrade dåligt. Men igentligen borde den väll bara "tro" att det är 2 vanliga högtalare fast där sitter 3baselement i olika storlekar 3mellanregister å 2diskanter. "i varje högtlare" jag tror de är min förstärkare osm inte pallar för 6,7ohm är ente så jättemycket så den levererar kanske 65watt rms till varje ska lämna 2x65watt rms i 8a ohm men jag skulle gissa på en större förstärkare. Ska mäta motståndet nu med högtalarkablarna inräknade så man ser exakt va dom är på nu.
Postad 30 January 2008 - 19:02
Hej,nackdelen med seriekoppling är att man tappar 3db i ljudtryck ock även förstärkar effekt.skulle tro att om du kopplar in en högtalare ensam på ena kanalen ock testar mot andra kanalen som har 2 st seriekopplade så spelar den ensamma högre.Ska man få nån effekt av en sån här koppling så ska alla högtalarna va på 8 ohm så man kan parallelkoppla,då får man + 3db ock mer kräm ur förstärkaren.Mvh.Ok du har alltså seriekopplat en proson ock en onkyo på varje sida.Ja då tror jag förstärkaren är för liten helt enkelt för att orka med dom allihop.Kan ju bli knepigt för förstärkaren i allmänhet också när man kopplar i hop högtalare på detta sätt,ex prosonlådorna har ju sina toppar ock dalar i impedansen så även onkyolådorna så det blir nog för svår last för den helt enkelt.Har aldrig provat kopplat som du gjort nu så jag har ingen storre erfarenhet av det.Mvh.
ah precis du förstod hur jag menade förkalrade dåligt. Men igentligen borde den väll bara "tro" att det är 2 vanliga högtalare fast där sitter 3baselement i olika storlekar 3mellanregister å 2diskanter. "i varje högtlare" jag tror de är min förstärkare osm inte pallar för 6,7ohm är ente så jättemycket så den levererar kanske 65watt rms till varje ska lämna 2x65watt rms i 8a ohm men jag skulle gissa på en större förstärkare. Ska mäta motståndet nu med högtalarkablarna inräknade så man ser exakt va dom är på nu.
Redigerat av sollerön, 30 January 2008 - 19:03.
Postad 30 January 2008 - 19:39
Hej,nackdelen med seriekoppling är att man tappar 3db i ljudtryck ock även förstärkar effekt.skulle tro att om du kopplar in en högtalare ensam på ena kanalen ock testar mot andra kanalen som har 2 st seriekopplade så spelar den ensamma högre.Ska man få nån effekt av en sån här koppling så ska alla högtalarna va på 8 ohm så man kan parallelkoppla,då får man + 3db ock mer kräm ur förstärkaren.Mvh.Ok du har alltså seriekopplat en proson ock en onkyo på varje sida.Ja då tror jag förstärkaren är för liten helt enkelt för att orka med dom allihop.Kan ju bli knepigt för förstärkaren i allmänhet också när man kopplar i hop högtalare på detta sätt,ex prosonlådorna har ju sina toppar ock dalar i impedansen så även onkyolådorna så det blir nog för svår last för den helt enkelt.Har aldrig provat kopplat som du gjort nu så jag har ingen storre erfarenhet av det.Mvh.
mjo men då måste jag ha 5,5ohms motstånd på onkyona och 4ohms motstånd på prosonen å de vill jag inte. tror det blir en advance acoustic när jag har pengar. det börjar inte skorra förrens vid 105db så ja kalrar mig sålänge iaf inte ofta man spelar högre än det
Postad 30 January 2008 - 19:55
Redigerat av sollerön, 30 January 2008 - 20:02.
Postad 30 January 2008 - 20:20
Ska man få nån effekt av en sån här koppling så ska alla högtalarna va på 8 ohm så man kan parallelkoppla,då får man + 3db ock mer kräm ur förstärkaren.Mvh.
Eller så kör man äldre NAD. Då går det att parallelkoppla 4 ohms högtalare också...
/Johan
Postad 30 January 2008 - 22:00
Ska man få nån effekt av en sån här koppling så ska alla högtalarna va på 8 ohm så man kan parallelkoppla,då får man + 3db ock mer kräm ur förstärkaren.Mvh.
Eller så kör man äldre NAD. Då går det att parallelkoppla 4 ohms högtalare också...
/Johan
ah finns många ska ha en med så fett ös i som går att få i en normal prisklass. Det ska dock inte låta dåligt men behöver inte va värsta hig end precis. NAD är jag inte så glad för vet faktiskt inte varför. Kanske bytar ut min pma-725r mot en 1305 eller vad dom heter eller nån annan lite äldre får se lite synd att inte denna orkade:P
Postad 30 January 2008 - 22:43
Har kollat på stratego serien dock bara intresserad av toparna med en center, har dock inte lyssant på dem än, men för nästan samma pris hitta jag (beg)cerwin vega AL 750 med en center, vilket vore det bästa allternativet?
Postad 31 January 2008 - 20:01
/Johan
ah finns många ska ha en med så fett ös i som går att få i en normal prisklass. Det ska dock inte låta dåligt men behöver inte va värsta hig end precis. NAD är jag inte så glad för vet faktiskt inte varför. Kanske bytar ut min pma-725r mot en 1305 eller vad dom heter eller nån annan lite äldre får se lite synd att inte denna orkade:P
Vilken skulle du välja av Advance Acoustic MAP305II och XTZ Klass A100DII
Redigerat av Unregistered79206920, 31 January 2008 - 20:02.
Postad 05 February 2008 - 13:25
Postad 05 February 2008 - 18:49
jag har kopplat analogt nu och vridigt på utav bara fan tycker det fortfarande låter bra Härlig fin bas inget störande
Postad 05 February 2008 - 19:07
exakt vad ska man lyssna efter i låten avratz 0:49 in i låten?
jag har kopplat analogt nu och vridigt på utav bara fan tycker det fortfarande låter bra Härlig fin bas inget störande
Man ska lyssna efter djupet på basen, vid den tiden så gräver basen ner djupare än de flesta andra låtar som jag har hört till dags datum och djupet på denna baston hörs inte alls om inte anläggningen är mkt potent i djupbasen.
På en "vanlig" anläggning så låter det som en helt vanlig baston men på en djupbaskapabelanläggning så hör man hur galet djupt den tonen går.
Jag tror tyvärr inte att dina klipschar klarar av att prestera djupet hos den tonen. Många av marknadens subbar klarar det inte heller.
edit:tonen ställer även krav på rummet och högtalarplaceingen, även om högtalaren klarar av den kan rummet göra att den inte hörs.
Mvh Håkan
Redigerat av snowspace, 05 February 2008 - 19:09.
Postad 05 February 2008 - 22:34
Man ska lyssna efter djupet på basen, vid den tiden så gräver basen ner djupare än de flesta andra låtar som jag har hört till dags datum och djupet på denna baston hörs inte alls om inte anläggningen är mkt potent i djupbasen.
På en "vanlig" anläggning så låter det som en helt vanlig baston men på en djupbaskapabelanläggning så hör man hur galet djupt den tonen går.
Jag tror tyvärr inte att dina klipschar klarar av att prestera djupet hos den tonen. Många av marknadens subbar klarar det inte heller.
edit:tonen ställer även krav på rummet och högtalarplaceingen, även om högtalaren klarar av den kan rummet göra att den inte hörs.
Mvh Håkan
Min stereo klarar det där utan problem, bäst blir det vid 05:55 då drar det igång på riktigt med takten.... riktigt cool låt, finns det flera tips på liknande låtar?
Postad 07 February 2008 - 21:57
Postad 09 February 2008 - 11:02
Det var så ###### sjukt tryck fy faan:D
Postad 09 February 2008 - 13:30
Hur tyckte du ljudet var i almänhet då ?japp det var det:D de drevs av det värsta vega-steget och en thule(förstärkare) eller vanlig stereo stärkare:PD
Det var så ###### sjukt tryck fy faan:D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?