Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ang. beskrivningen musikalisk.

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 February 2008 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

:) Tar varje chans att dizza Knopfler.

Det låter lite dumt att dissa ett musikaliskt geni. Har du hört Dire Straits live?

Så jag bekänner mig mig till källan: skit in skit ut. Har därför
under forumtiden ställt mig frågande till kombon dvdspelare&hemmabioreceivers.
I mina öron platt tråkigt och lika upphetsaande som att se målarfärg torka

Va?

Blir en spelare automatiskt kaputt om den kan spela upp mer än CD-skivor? Blir en förstärkare kass, bara
för att den kan mer än att välja ingång och ändra volymen med en analog skrap-putt?

Att det finns halvdana hembioreceivers och DVD-spelare betyder inte att alla är det. Isåfall blir ju alla bilar
dåliga med, eftersom Daihatsi, Lada, Daewoo osv finns. En väldigt märklig generalisering.

Vad jag vill mena är att vad musikaliskt är skiljer mellan olika människor. Sticker
oxå ut hakan (inget personligt!!!!!) och har en tes om att omusikaliska lyssnare har
svårare att bedömma kvaliteter hos ljudanläggningar än vi som har det i oss sen
födseln.

Är det verkligen någon här som har försökt förneka att kvaliteten på ljudanläggningar skiljer sig åt? Tråden
handlar om uttrycket "musikaliskt" som ofta används i brist på bättre beskrivningar.

Postad 14 February 2008 - 20:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Sticker oxå ut hakan (inget personligt!!!!!) och har en tes om att omusikaliska lyssnare har
svårare att bedömma kvaliteter hos ljudanläggningar än vi som har det i oss sen födseln.

Det är snarare så att musikaliska lyssnare inte kan uppskatta de ingenjörsmässiga delarna av en förstärkare, förstärkaren är kliniskt ingejörmässig.

MVH
/Chuck

Postad 14 February 2008 - 20:12

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Sticker oxå ut hakan (inget personligt!!!!!) och har en tes om att omusikaliska lyssnare har
svårare att bedömma kvaliteter hos ljudanläggningar än vi som har det i oss sen födseln.

Det är snarare så att musikaliska lyssnare inte kan uppskatta de ingenjörsmässiga delarna av en förstärkare, förstärkaren är kliniskt ingejörmässig.

MVH
/Chuck

Knas. Personer som hör mycket verklig musik och som spelar själva har ju ofta bättre förutsättningar för att bedöma om muiskåtergivningen är verklighetstrogen eller inte.

Å andra sidan har vi ju det gamla skämtet:

- What do you call a person who hangs out with musicians?
- A drummer.

Postad 14 February 2008 - 20:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Knas. Personer som hör mycket verklig musik och som spelar själva har ju ofta bättre förutsättningar för att bedöma om muiskåtergivningen är verklighetstrogen eller inte.´

Nej, de saknar den ingejörsmässiga tajmingen och rytmen. Har man bara erfarenheten så vet man vad jag pratar om, det finns tusentals som kan vittna om det. Det är uppenbart att de flesta ingenjörsmässiga entusiasterna vet vad de pratar om.

Musiker är inte alls intresserade av verklighetstrogen musikåtergivning.

MVH
/Chuck

Postad 14 February 2008 - 22:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Knas. Personer som hör mycket verklig musik och som spelar själva har ju ofta bättre förutsättningar för att bedöma om muiskåtergivningen är verklighetstrogen eller inte.´

Nej, de saknar den ingejörsmässiga tajmingen och rytmen. Har man bara erfarenheten så vet man vad jag pratar om, det finns tusentals som kan vittna om det. Det är uppenbart att de flesta ingenjörsmässiga entusiasterna vet vad de pratar om.

Musiker är inte alls intresserade av verklighetstrogen musikåtergivning.

MVH
/Chuck

Möjligt, jag är intresserad av musiken. Sen struntar jag i vad det sitter för ingenjörskonst i manicken. Men sen är jag ju musiker också, så jag förstår väl inte och uppskattar alla watt på rätt sätt.

If it sounds better, it is better.

Edit: Vad är det för skillnad på musikalisk rytm och ingejörsmässig rytm? Och existerar alltså rytm så länge en ingenjör uttalar sig? Vad är det för skillnad på tajming och rytm och hur hör dessa ihop?

Redigerat av Unregistered1254, 14 February 2008 - 23:03.

Postad 15 February 2008 - 10:21

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
:D Snygg känga mot oss slagverkare, Chris. Det ligger en del i det.

Sen vill jag bara tillägga att bara för att man spelar ett eller flera instrument,
så behöver man inte vara musikalisk. Det har jag spenderat många timmar i
replokaler och upplevt. Så inget likhetstecken mellan musikalisk och musiker!!

Och sen verkar det vara ett faktum att det är väldigt sällan musiker också är
audiofiler. Jag har aldrig träffat på någon med något intresse för själva apparaterna.
Mycket NAD har jag sett och hört i mina dagar. Var likadan själv tills för några år sen.
Sen har det snabbt spårat ur :D

Så jag har inte så stor erfarenhet av huruvida en förstärkare kan vara mer eller
mindre musikalisk. Resan har bestått av två st hemmabioreceivrar, 2st slutsteg och
nu en Hegel H200. Jag är mkt nyfiken på rörförstärkare, men det är svårt att få låna
hem av handlare.

Och Mark Knopfler dissen. Får väl lägga till en: :)
När ingen ser, så sätter jag ibland på Love over Gold på vinyl. Mest för att det är
så baskat bra ljud. Det är mest hockeyspelarmusiken från Brothers in Arms jag
hakat upp mig på...

Postad 15 February 2008 - 11:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Å ena sidan vill jag inte ha en förstärkare som inte förvränger, å andra sidan var jag i ett egyptiskt tempel i Luxor, och blev besviken när jag tog av mig mina lätt gulbrunfärgande solglasögon, för allt såg mycket tråkigare ut då.

Su du vill inte höra musiken på skivan som det var tänkt alltså?'

Använder du Loudness och skruvar på equalizern också?

Jag vill att det ska låta exakt som det var tänkt dvs transparent.

Sen om det gör att vissa skivor låter skittråkigt och andra gudomligt bra så hellre det än en kompromiss mittemellan där det mesta låter halvbra.

Lyssnar jag på en pianoconcert så vill jag det det låter piano och inte flöjt.

Postad 15 February 2008 - 12:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

När hände det senast?

Det måste i så fall ha berott på något som du intagit innan lyssningen.

Sedan tycker jag att alla får bli saliga på sin egen medicin. Man ska inte tvinga på folk ett neutralitetskoncept om de inte vill ha det.

Så länge jag betalar för min stereo så får den låta hur jag vill.

Postad 15 February 2008 - 13:12

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Å ena sidan vill jag inte ha en förstärkare som inte förvränger, å andra sidan var jag i ett egyptiskt tempel i Luxor, och blev besviken när jag tog av mig mina lätt gulbrunfärgande solglasögon, för allt såg mycket tråkigare ut då.

Su du vill inte höra musiken på skivan som det var tänkt alltså?'

Använder du Loudness och skruvar på equalizern också?

Jag vill att det ska låta exakt som det var tänkt dvs transparent.

Sen om det gör att vissa skivor låter skittråkigt och andra gudomligt bra så hellre det än en kompromiss mittemellan där det mesta låter halvbra.

Fast vi som har erfarenhet av att ha spelat in musik vet ju att det är jävligt sällan man får det att låta exakt som det var tänkt. Det blir alltid kompromisser. Hur tar du dig förbi det faktumet med din neutrala anläggning?

Postad 15 February 2008 - 13:27

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Genom att testa och lyssna hos andra så kom jag fram till min medicin.

1. Hemmabioreceiver (Denon 3806) utan slutsteg: Krafterna saknades. Distade
vid hög volym.

2. Receiver + slutsteg: Aahh, nu blev det bättre. Satt nöjd med det ett bra tag.

3. Provade 2-kanals försteg + slutsteg. Det var en riktig öronöppnare. Nu fanns det
ingen återvändo. Att ett försteg kunde göra sån skillnad!! För att använda en floskel,
så var det som att dra bort ett par filtar från högtalarna.

4. Integrerad 2-kanalare med hemmabioingång: Min medicin blev en neutral och kraftfull
renodlad 2-kanalare. Färgar ljudet i min smark med källorna, vinylspelare + Riaa (ASR Mini
Basis). DVDspelare + Lavry DA10 DAC. Upplöst men med en gnutta värme i mellanregistret
och diskant. Musikaliteten består för mig i dynamiken som stärken ger + den trovärdiga
ljudbilden/soundstaget i den kompletta anläggningen i mitt rum.

I december slog jag till på ett par JBL Array 1400. Jag anar att dom skulle släppa till ännu
mer med en kraftfullare förstärkare. Vi får se.....

Postad 15 February 2008 - 13:56

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Möjligt, jag är intresserad av musiken. Sen struntar jag i vad det sitter för ingenjörskonst i manicken. Men sen är jag ju musiker också, så jag förstår väl inte och uppskattar alla watt på rätt sätt.

If it sounds better, it is better.

Edit: Vad är det för skillnad på musikalisk rytm och ingejörsmässig rytm? Och existerar alltså rytm så länge en ingenjör uttalar sig? Vad är det för skillnad på tajming och rytm och hur hör dessa ihop?

Det jag skrev var naturligtvis ren nonsens.

På samma sätt som jag beskrev den "ingenjörsmässiga tajmingen" så är det lika galet att prata om "musikalisk".

Det är ett fattigmansord som man använder när man inte kan förklara på ett bättre sätt, kunskapen tryter och man vill sätta en etikett på en produkt eller kanske en hel anläggning. Jag vet ingen som har kunskap i ämnet som använder sig av ordet "musikalisk" om en produkt, hur praktiskt flummigt det än låter.

"Musikalitskt" är bara ett annat ord för "bra", men man vill gärna lägga till en finare touch till det hela. Det finns alltid modeord som används när man skall beskriva att något lät bra, som inte säger ett smack hur det upplevs hos någon annan. "Dynamisk" är ett annat sådant ord som den senaste tiden blivit väldigt populärt, dock tror jag få egentligen har några referensramar att jämföra med.

MVH
/Chuck

Postad 15 February 2008 - 14:03

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Känns som att alla här som hävdar att en förstärkare kan vara "musikalisk" även anser att detta begrepp är subjektivt. Med andra ord borde det vara meningslöst som begrepp i en recension.

Det rimliga är kanske att skriva att "förstärkaren förvränger ljudet" istället då upplevelsen av detta är högst personlig och lika gärna kan vara negativ som positiv. Fast det är nog svårare att sälja produkten och ta ut lite extra slantar med den formuleringen ;)

Postad 15 February 2008 - 14:09

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tycker nedanstående defintion av dynamik är bra. Och i min tankevärld
så har jag personligen inte svårt att omsätta det i bedömning av ljud-
återgivning:

"Inom akustik anger dynamik variationen i ljudstyrka vid musikaliskt framförande, ett av musikens verkningsfullaste uttrycksmedel"

Postad 15 February 2008 - 17:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Dynamik är oerhört viktigt. Det är lika viktigt för musik som kontrast är för bild.

Däremot är det inte allt och det finns förstärkare med bra dynamik som ändå ger en spretig ljudbild med instrument som låter konstgjorda eller diffusa.

Således räcker det inte med dynamik. Ljudbilden måste även ha fokus och definition med "skarpa kanter" mellan instrumenten och omgivningen.

Själv fokuserade jag mycket på dynamik tidigare, vilket innebar att jag faktiskt tappade i soundstage och realism.

Soundstage är idag det viktigaste för mig, och det är väldigt diffust eftersom alla prylar skapar olika soundstage för sig och i olika kombinationer.

Postad 15 February 2008 - 18:10

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Det ena utesluter inte det andra Chris. Men man får prova sig fram,
och även vara beredd att betala för det.

Den här tråden fokuserar på förstärkare, men det gäller att få ihop
helheten med matchning av alla delar i kedjan (inklusive rummet).

Jag vet att du lyssnar mkt på klassiskt, och där om något är dynamiken
viktig. Väldigt okunnig om den genren, men har en cd med Holst Planeterna.
Jalla anama, när det brakar på där!!

Postad 15 February 2008 - 21:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jo, Holst, ja. Den spelar flickvännen när jag går ut. Eller om det är tvärtom ;)

Tyvärr tycker jag ofta att det blir en trade-off mellan dynamik å ena sidan och detaljer och soundstage å andra sidan.

Själv är jag ganska hoppfull på min nya anläggning eftersom jag har hittat ett par väldigt transparenta och responsiva högtalare som jag parar med detaljerad elektronik med viss styrka. Hittills låter det mycket, bra med rejäla anslag och otrolig soundstage men jag får lyssna in mig mer.

Postad 15 February 2008 - 21:40

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Haha, Holst är för amatörer? Har en annan cd som jag "upptäckt" genom engelska
hifimgasin; Gladiator Sountrack.

Jag är utan flickvän nu och passade på att tjonga in ett par riktiga fula as
till högtalare. Som en god vän sa: liknar ett par elaka grotttroll från sagan om ringen,

Men alla parametrar är på plats. Inne i en jazzperiod. Wheater Report "Black
Market". Patricia Barber 45 varvare från Mobile Fidelity... Jag njuter.

Är du i stocholmstrakten: skicka ett pm och ta med dig en bunt skivor!!

Postad 15 February 2008 - 21:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tvärtom, flickvännen är musiker; det är inte jag. Men Holst blir för mycket för mig. Är mer av en sonat-diggare.

Nice, vad är det för högtalare du har?

Postad 15 February 2008 - 22:36

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Dessa:

http://www.lydogbild...2...tid=2170&p=

Får väl be om ursäkt om jga så ogenerat bjuder in till lyssning. I Norge där jag har
mina hifi-polare, så har man demokvällar osv,,, I Västerås där jag bodde tidigare,
så la jag ut lite hints om demos. Folk tystnade rätt snabbt i tron att jag var nån
pervers serienördare..

Så, ta med dig flickvännen! Jag kan bjuda på finess parat med ett sånt tryck så
tänderna lossnar (skryt, men lite sant)

Postad 15 February 2008 - 23:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Schukt. Själv har jag raka motsatsen, nämligen panelhögtalare. Konstigt så det blir i hifivärlden.

Inbjudan har jag absolut inget emot men det är lite långt just nu. Kanske om inbjudan är stående?

Postad 16 February 2008 - 21:09

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Inbjudan är stående! Erfarenhetsutbyte är berikande. Det är
lätt att man blir hemmadöv.

Om nån läser detta och har mcIntoch rörrigg eller kompromisslös
Ino-anläggning i 08-området, så är jag intresserad av demo!

Postad 16 February 2008 - 21:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Inbjudan är stående! Erfarenhetsutbyte är berikande. Det är
lätt att man blir hemmadöv.

Om nån läser detta och har mcIntoch rörrigg eller kompromisslös
Ino-anläggning i 08-området, så är jag intresserad av demo!

Öhman är ju 08a, bara att ringa och boka tid :P

Postad 16 February 2008 - 22:30

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tycker han verkar vara en knepig typ, Den slutsatsen drar jag
efter att ha läst hans inlägg på faktiskt.

Så helst inte hans källare. Men grymyt nyfiken på ino. Jag är hemma
vad det gäller högtalare, men skulle vilja höra en kompromisslöst
uppbyggd anläggning. Det surras så mkt på forum, Vill höra andra
referensramar, för att gå vidare!!

Redigerat av Unregistered1064, 17 February 2008 - 12:38.

Postad 16 February 2008 - 22:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Tycker han verkar vara en obehaglig typ,

Är det detta filmklippet du tänker på då eller? :P
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 16 February 2008 - 23:02

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
IÖ är ett geni utan tvekan. Men gränsen mellam genialitet och galenskap
är flytande. En basist jag spelade med på 80-talet var sån.
Kokade LCD i pojkrummet....

Men prestige är för mig nåt helt främmande. Vill höra andra anläggningar!!!!!!!

Redigerat av Unregistered1064, 17 February 2008 - 12:50.

Postad 16 February 2008 - 23:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Tyckte han bättre om plasma då?

Postad 16 February 2008 - 23:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tycker han verkar vara en obehaglig typ, Den slutsatsen drar jag efter att ha läst hans inlägg på faktiskt.

haha okej, ja alla har ju rätt till att tycka :P
Men det är rätt dumt att provlyssna hos någon, tänk om du blir sugen att köpa själv, då MÅSTE du ner i källaren :lol:

Själv tycker jag han är jättetrevlig, men jag förstår kanske varannan mening, det ligger några nivåer över mig när han pratar högtalare kan man väl säga :D

Men vill du höra kompromisslöst, ta en tur till Karlskoga och Niklas H, det är en häftig upplevelse. Sen har du ju Örebro på vägen, så kan du få höra Inosar i ett icke perfekt rum också hemma hos mig :P

Redigerat av Martin, 16 February 2008 - 23:26.

Postad 17 February 2008 - 03:20

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Tyckte han bättre om plasma då?

Hahaha… :P

Postad 17 February 2008 - 12:44

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Ja, det var en felstavning det! :P Det slutade givetvis illa. Synd, han hade kunnat
bli en stjärna inom vilket område som helst.

Jag ska lägga inbjudan på minnet, om jag har vägarna förbi Örebro! Källaren i
Täby(?) ska vara reserverad för seriösa spekulanter.

Ordvalet i mina tidigare inlägg var onödigt provocerande. Han är säkert trevlig, det
är hans argumentionsteknik på forum jag inte tycker om. Att bli idiotförklarad
i en mindre uppsats inlindat i fina formuleringar skapar mer irritation än att bli
nedsablad av "one-liner" debattörer.

Redigerat av Unregistered1064, 17 February 2008 - 12:49.

Postad 27 February 2008 - 09:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Det blir alltid kompromisser. Hur tar du dig förbi det faktumet med din neutrala anläggning?

Fast vem som helst förstår ju att det definitivt blir mindre kompromisser om du har en anläggning och högtalare som förvanskar urpsrungsmaterialet så lite som möjligt eller hur.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.