Vad göra dyra högtalare dyra? Borde det inte gå att göra billigare?
75 svar till detta ämne
Postad 27 February 2008 - 23:50
Unregistered41b5f6f8
-
Unregistered41b5f6f8
-
Forumräv
-
-
695 inlägg
priset på komponenter till högtalare är inte en så stor del av kostnaden, priset på olika ellement är inte att titta på och tro att dyrare är = bättre, för så är det inte  Det är konstruktionen som är avgörande och ellementets data.
Jo, jag håller med om att det är konstruktionen som är helt avgörande och inte hur "dyrt" material man använder. Men även om man kollar på högtalare som presterar bra så är komponenterna ändå inte gratis. O andra sidan finns det säkert dyra element som inte är så väl genomtänkta. T.ex. tittar man på priset på Ino:s byggsatser så tror jag det är nästan rena materialkostnader och det finns nog inte mycket plats för några övervinster direkt. Okej kanske inte helt rättvis jämförelse då han inte har samma volymer och produktionskedja som större bolag, men det visar ju att det inte är gratis att göra element bra data/egenskaper, oavsett hur duktig konstruktör man än är. Sen motiverar kanske ändå inte det kostnaderna för högtalarna, och jag nämnde faktiskt redan i mitt ursprungliga inlägg utvecklingskostnadernas betydelse. Mitt exempel rörde dessutom en högtalare i 5k-klassen (kanske OT) och i det fallet blir det ofta stora kompromisser i kvaliteten på komponenterna. Gäller kanske inte alla tillverkare, men det gäller nog generellt sett. Åter igen, priset är inte den avgörande faktorn, men i 5k-fallet en begränande iaf. Tillägg: Jag har lyssnat på Centrum Oberon 100 och den är verkligen ingen fröjd att lyssna på, konkurrenten Dynavoice Magic F-6 slår Centrum med hästlängder.
Redigerat av Unregistered41b5f6f8, 28 February 2008 - 00:15.
Postad 28 February 2008 - 11:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Verkar som att dom flessta här är överens om att det inte är materialet som är den stora kostnaden, utan tiden. Beror på vad du menar med tid. Utvecklingskostnader, avskrivningar, marknadsföring och frakter är ju rätt stora kostander åxå.
Allt det du räknade upp är tid Jag va lite otydlig kanske, men jag menade allting som tar tid, som dom du nämnde
Postad 28 February 2008 - 12:03
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
OK. Var ungefäör som jag anade ... men materialanskaffning tar ju åxå tid .. och läggs på materialpriset ...
Postad 28 February 2008 - 12:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu ska vi inte vara sådana
Postad 28 February 2008 - 12:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Bl.a. Ljud&Bild, Hemmabio, High Fidelity och Hifi&musiks tester där de fått riktig bra kritik...
Dom är köpta allihopa, välkänt sen länge.
Läs utländsk press istället så för dom inte så bra betyg.
L&B och HF är väl iofs "utländsk press" ...  Lätt att vräka urt sig saker, men svårt att komma med fakta ... Dessutom så är det ganska få andra tidningar som inte är "köpta" på motsvarande sätt. Att påstå annat utan några som helst bevis är svårt att inte ta som bull. Ett problem med i stort sett all press är ju att de lever av annonsörerna . Det gör att de gör allt för att ha diplomatiska uttryck även då saker inte är bra. Märks om inte annat att de som har en 10-gradig skala där 5 är medel nästan aldrig ger under 6-7 under betyg. Det betyder att i stort sett alla produkter är klart över medel. Logiskt ...  Dessutom är de ju beroende av leverantörernas goda vilja när det gäller att skicka dem testobjekt (eftersom väldigt få köper det de testar). Om man alltid sågar så är ju risken stor att man inte får så mycket att testa... Vidare så blir ju ofta pressen bjudan på mässor, fabriksbesök mm. Det säger sig själv att det finns en påverkansgrad i det. Lägger man till "specialpriser" om de vill köpa ut något så ... Jag tvivlar inte på att de flesta tidningar har ambitionen att bortse från ovanstående MEN hur många klarar det i praktiken? Oerhört svårt även om man har ambitionen. Lägger man till att folk har olika ljudideal blir det ju ännu svårare. Samtliga saker av detta är dock rätt genomgående för de flesta tidskrifter. Däremot kan man ju ABSOLUT ifrågasätta kompetensen och relevansen i det flera skriver. Särskilt i "singeltester" hos flera tidningar, men även annat ... Sammanfattningsvis ser jag knappast tidningarna som opartiska även om de har ambition att vara det. Kolla hur mycket XTZ har pumpat in i de nordiska tidningarna och påstå sedan att de inte påverkas av detta ..  Sorry OT. ger mig med det konstaterande.
Postad 28 February 2008 - 18:28
Kanhow
-
Kanhow
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Bl.a. Ljud&Bild, Hemmabio, High Fidelity och Hifi&musiks tester där de fått riktig bra kritik... Dessa tidningar är ju dock ett skämt. De ger toppbetyg till nästan allt, och det är alltid i stil med "det bästa vi hört i denna prisklass", eller "riktit bra, även jämfört med mycket dyrare modeller"...
Slut på OT för mig (hoppas jag).. Vad sägs om att lyssna själva och bilda en egen uppfatning? Har lyssnat på ett par högtalare från XTZ och de tycker jag låter väldigt bra med tanke på priset. Så de är väll som alla andra tillverkare med mer och mindre lyckade konstruktioner.
Postad 28 February 2008 - 18:51
groove
-
groove
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hype marknadsföring ,typ man betalar för "märket" trotts att andra märken gör lika bra ljud för 1/3 av priset.
Typ ganska sant..men finns det folk som köper det så finns det ju alltid en marknad.. så är det med allt.
Postad 28 February 2008 - 21:49
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Bl.a. Ljud&Bild, Hemmabio, High Fidelity och Hifi&musiks tester där de fått riktig bra kritik...
Dessa tidningar är ju dock ett skämt. De ger toppbetyg till nästan allt, och det är alltid i stil med "det bästa vi hört i denna prisklass", eller "riktit bra, även jämfört med mycket dyrare modeller"...
Slut på OT för mig (hoppas jag).. Vad sägs om att lyssna själva och bilda en egen uppfatning?
Har lyssnat på ett par högtalare från XTZ och de tycker jag låter väldigt bra med tanke på priset. Så de är väll som alla andra tillverkare med mer och mindre lyckade konstruktioner.
Har lyssnat på deras ”toppmodell” och tycker absolut ej att de erbjuder något exceptionellt ljud för sin prisklass.
Postad 29 February 2008 - 08:30
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Skulle vara intressant med några hänvisningar till den utländsk press där de inte får något bra betyg? Eftersom jag har varit intresserad av högtalarna i fråga så skulle det vara kul att läsa.
Postad 29 February 2008 - 08:35
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
man betalar för "märket" trotts att andra märken gör lika bra ljud för 1/3 av priset.
Är det BO och Bose du tänker på eller ...? Exempel?
Postad 29 February 2008 - 09:58
groove
-
groove
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
man betalar för "märket" trotts att andra märken gör lika bra ljud för 1/3 av priset. Är det BO och Bose du tänker på eller ...? Exempel?
Rent allmänt menade jag så då gäller det dom flesta märkena.Men det är ju bara min åsikt.Vill man punga ut 100.000 för ett par högtalare och man tycker man har gjort en bra investering så är det väl helt ok för den personen antar jag. Själv så skulle jag ju inte betala det priset för jag hör ingen skillnad helt ärlig är jag då åxå
Postad 29 February 2008 - 10:15
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Så länge lättlurade personer (du och jag) är villiga att betala dessa priser så kommer tillverkarna att ta ut dessa priser. dock så ska inte all skuld läggas på tillverkarna, utan distrubutörena ska ha sig en skopa för att lägga på sin del och sedan ska butikerna ha sin del. Kaka på kaka blir stor bulle!!
Se på XTZ t.ex ett utmärkt exempel på där man minskat leverans kedjan och kapat priser. visst kan man hävda att XTZ kanske inte är det allra mest välljudande märket på marknaden, Men dom läter förbannat bra för den ringa summa dom kostar, och har dessutom en snygg finish.
Och att göra avanserade kabinett som Sonus faber eller B & W stora serier är grymt vår ocg innebär mycket handpåläggning = DYRT!
Men fram för kortare leverans kedjor!! = Billigare högtalare
//Schill
Lurad! Du har verkligen köpt XTZ marknadsföring rakt av..Finns många tillverkare som erbjuder likvärdiga högtalare i samma prisklass, både vad gäller ljudkvalité och design..
Ok dålig jämnförelse  med XTZ, Dock kommer tillverkarna att ta bra betalt så länge det finns konsumenter som betalar. //Schill
Postad 29 February 2008 - 10:22
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Luktar Konspiration lång väg Med denna teori så är alla tidningar med annonser per default "Köpta". Tror inte en sekund på det! Men överbevisa mig gärna  dock inte bara med argumentet "titta bara i tidningarna och se alla tester, alla får ju superbetyg).
Postad 29 February 2008 - 10:24
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Rent allmänt menade jag så då gäller det dom flesta märkena.Men det är ju bara min åsikt.Vill man punga ut 100.000 för ett par högtalare och man tycker man har gjort en bra investering så är det väl helt ok för den personen antar jag. Själv så skulle jag ju inte betala det priset för jag hör ingen skillnad helt ärlig är jag då åxå 
OK. Jag tycker skillnaderna hörs mellan en högtalare för 10' resp 30'. Sedan kan man diskutera om det är värt pengarna ... Skillnaderna är väl än större om man går från 2' till 6'. Själv skulle jag snarast vara förvånad om folk inte hör skillnaden där. Dock kvarstår självklart frågan om man tycker det är värt pengarna...
Postad 29 February 2008 - 15:47
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Så länge lättlurade personer (du och jag) är villiga att betala dessa priser så kommer tillverkarna att ta ut dessa priser. dock så ska inte all skuld läggas på tillverkarna, utan distrubutörena ska ha sig en skopa för att lägga på sin del och sedan ska butikerna ha sin del. Kaka på kaka blir stor bulle!!
Se på XTZ t.ex ett utmärkt exempel på där man minskat leverans kedjan och kapat priser. visst kan man hävda att XTZ kanske inte är det allra mest välljudande märket på marknaden, Men dom läter förbannat bra för den ringa summa dom kostar, och har dessutom en snygg finish.
Och att göra avanserade kabinett som Sonus faber eller B & W stora serier är grymt vår ocg innebär mycket handpåläggning = DYRT!
//Schill
Lurad! Du har verkligen köpt XTZ marknadsföring rakt av..Finns många tillverkare som erbjuder likvärdiga högtalare i samma prisklass, både vad gäller ljudkvalité och design..
Ok dålig jämnförelse med XTZ, Dock kommer tillverkarna att ta bra betalt så länge det finns konsumenter som betalar.
//Schill
XTZ bygger ju flera högtalare som i samma prisklass sopar banan med konkurrensen. Detta är fördmodligen på grund av just internethandeln och Kina-tillverkningen. Du får mer för pengarna. Dessutom verkar dom (s)"ockra" lite mindre på priserna för sina i övrigt mycket vettiga produkter och konstruktioner. Du hittar ingen annan tillverkare som ger pianolack, banddiskanter och hyfsade delningsfilter samt SEAS-element för dryga 3 tusingar, så enkelt är det.
Postad 29 February 2008 - 17:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
//Schill
Ok dålig jämnförelse med XTZ, Dock kommer tillverkarna att ta bra betalt så länge det finns konsumenter som betalar.
//Schill
XTZ bygger ju flera högtalare som i samma prisklass sopar banan med konkurrensen. Detta är fördmodligen på grund av just internethandeln och Kina-tillverkningen. Du får mer för pengarna. Dessutom verkar dom (s)"ockra" lite mindre på priserna för sina i övrigt mycket vettiga produkter och konstruktioner.
Du hittar ingen annan tillverkare som ger pianolack, banddiskanter och hyfsade delningsfilter samt SEAS-element för dryga 3 tusingar, så enkelt är det.
Jo, jag fattar inte sågningen av XTZ, jag tycker att dom ger mycket för pengarna och är grymt snygga. Sedan så använder dom ju som sagt Seas ellement som håller Mycket! hög kvalitet och det finns inte många som gör det i den prisklassen. XTZ tycker jag verkligen har lyckats med sina nya högtalare, ett bra och lyckat konsept har gett dom stor framgång, sedan så är det klart att deras goda marknadsföring inte her skadat heller
Postad 29 February 2008 - 19:28
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
man betalar för "märket" trotts att andra märken gör lika bra ljud för 1/3 av priset. Är det BO och Bose du tänker på eller ...? Exempel?
Då är vi 2 om det och skillnad hör man nog men om det är bättre eller sämre är svårt att avgöra *L*
Postad 29 February 2008 - 19:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Fick precis hem mina prisbomber, kommer dock att kunna koppla in dem först imorgon. Men här har vi alltså den högtalare (tillsammans med Carlsson) som jag anser ger mest ljudkvalitet per krona av de jag lyssnat på.  Beklagar att kvaliteten inte är den bästa, ljusförhållandena är lite trassliga. Men jag återkommer med bra bilder när det ljusnat. Larsen 4 är namnet på denna prisvärda produkt. Kan varmt rekommendera en närmare titt för de som letar efter en mycket bra högtalare för 6000 kronor. Inget ont om XTZ men det finns andra prisvärda högtalare. Ett par Carlsson eller nya Larsen är något att fundera över för den som söker en möbleringsvänlig och välljudande sak.
Postad 29 February 2008 - 22:56
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det finns självklart undantag, men 100k klassen kommer ju oftast i referensklassen i toppsystem. Jag förstår om man inte hör skillnad på en 20k och 100k högtalare om dessa är kopplade till en billig setup. Man måste lura lite på vad toppsystem har för fördelar av en dyr högtalare som 100k, då börjar det klarna. Sedan finns det bra elektronik som får billiga högtalare att låta bättre än någonsin.
Postad 01 March 2008 - 16:33
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Fick precis hem mina prisbomber, kommer dock att kunna koppla in dem först imorgon.
Men här har vi alltså den högtalare (tillsammans med Carlsson) som jag anser ger mest ljudkvalitet per krona av de jag lyssnat på.

Beklagar att kvaliteten inte är den bästa, ljusförhållandena är lite trassliga. Men jag återkommer med bra bilder när det ljusnat.
Larsen 4 är namnet på denna prisvärda produkt. Kan varmt rekommendera en närmare titt för de som letar efter en mycket bra högtalare för 6000 kronor.
Inget ont om XTZ men det finns andra prisvärda högtalare. Ett par Carlsson eller nya Larsen är något att fundera över för den som söker en möbleringsvänlig och välljudande sak.
Är grymt sugen på ett par Larsen 4. Lyssnade på dom på Hifi mässan i kista för ett par veckor sedan, Dom lät fantastiskt bra för 6000 spänn! Men jag tvekar lite på om man ska vänta på den nya 6an som det rycktas om Men Larsen 4 ja mycke tmer bang for the buck blir det inte. Skadar ju inte att dom är grymt lättplaserade Om ni inte lyssnat på denna högtalare....gör det! //Schill
Postad 02 March 2008 - 01:00
Unregistered3187ff55
-
Unregistered3187ff55
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jo prislappen är dyr. 
Kondingar och material är ju inte så jäkla dyrt igentligen. Jag undrar fortfarande varför det inte räcker med billigare grejor..
En av de inom hifibranschens ärligaste typer måste vara snubben som tillverkat försterkeriet vid namn The Lars. Kostar 150000 om jag inte minns fel och vid frågan varför så svarar han att hälften är tekniken och hälften är utseendet.
Du skojar. Kommer inte ihåg vad det var för högtalare, men priset var nånting 84000:-. Dom visade bilder på elementene som satt i, och delningsfiltren så att man kunde se vad det var för kondingar. Ett par av elementen var SEAS och dom fanns på hifi-kit får cirkus 2500:- styck. Kondingarna däremot fanns inte på hifi-kit men jag hitta dom på andra ställen. Det satt två av dom i varje låda och priset på dom var 9500:- någonting, styck.
Postad 02 March 2008 - 09:40
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag tror att vi skulle behöva ställa oss frågan i tråden: Vid vilken prisnivå är en högtalare dyr?Personligen skulle jag säga att högtalare som kostar över 30.000 kronor för ett par är "dyra" men det beror på att jag personligen anser att det finns en bättre, mer kostnadseffektiv väg till välljudet: nämligen att slopa det traditionella tänkandet och titta närmare på Carlsson eller andra lite mer "exotiska" konstruktioner. Detta då det enligt mig lönar sig att tänka annorlunda. Egentligen anser jag i grunden att en högtalare är dyr när den kostar mer än den ger. D.v.s det måste finnas en prestandavinst för att lägga mer pengar. Rakare frekvensgång, djupare bas, renare och klarare mellanregister, mer upplöst diskant, bättre sammanhållna register (inget spretande) etc är saker som för min del är A och O som nödvändiga förbättringar. Har man två högtalare, den ena kostar 10.000 kronor och den andra 20.000 kronor och det är svårt att höra någon större skillnad är ju den för 10.000 kronor betydligt mer prisvärd etc. När det gäller komponenter etc bör man använda det som ger bäst resultat i förhållande till budgeten vilket innebär minskad materialåtgång i linje med de exempel jag givit tidigare i tråden. Många element och stora lådor för mikropris blir inte bra helt enkelt. En billig högtalare för mig ger avsevärt högre prestanda än prislappen antyder. Larsen 4 som jag nu börjat spela in låter mycket bättre än dess prislapp ger sken av. De ska få en egen tråd med intryck när jag är klar med det.
Postad 02 March 2008 - 09:59
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Om man har en högtalare för 6000kr (exempel  ) och är nöjd med allt vad den presterar, är inte allt över denna summa då för dyrt? Inget påhopp utan bara ett försök till att utvidga nedanstående frågeställning. Vid vilken prisnivå är en högtalare dyr?
Postad 02 March 2008 - 10:20
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag tycker det här var en intressant diskussion!
Att plagiat alltid kommer att vara betydligt billigare än innovativa konstruktioner är självklart. Precis som många har påpekat att den stora kostnaden ligger i utvecklingen av en ny konstruktion. Inget konstigare för högtalare än vilken annan produkt som helst.
Så varför då köpa orginalet ifall plagiatet är näst intill identiskt till en bråkdel av kostnaden? Jo först och främst därför att ifall ingen är beredd att betala för utvecklingen av ny teknik som kommer vi inte att få ny teknik! 100.000 för en högtalare kan tyckas vara ockerpriser men det finns ett antal som är beredda att betala dom pengarna för state-of-the-art system. Tur är väl det för den tekniken som utvecklas i det systemet är vad "billigare" system får ärva men med något något billigare lösningar. Och därefter så kopieras det också av plagiatleverantörer och folk blir lyriska över hur dom kan ta fram så bra kontruktioner så billigt och klagar på de inovativa företagen.
Jag tror inte ägarna av de allra flesta högtalarmärken är tokrika och gnidna. Det kostar att vara inovativ och om det inte får kosta så kommer ingen att vara inovativ.
Postad 02 March 2008 - 11:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker det här var en intressant diskussion!
Att plagiat alltid kommer att vara betydligt billigare än innovativa konstruktioner är självklart. Precis som många har påpekat att den stora kostnaden ligger i utvecklingen av en ny konstruktion. Inget konstigare för högtalare än vilken annan produkt som helst.
Så varför då köpa orginalet ifall plagiatet är näst intill identiskt till en bråkdel av kostnaden? Jo först och främst därför att ifall ingen är beredd att betala för utvecklingen av ny teknik som kommer vi inte att få ny teknik! 100.000 för en högtalare kan tyckas vara ockerpriser men det finns ett antal som är beredda att betala dom pengarna för state-of-the-art system. Tur är väl det för den tekniken som utvecklas i det systemet är vad "billigare" system får ärva men med något något billigare lösningar. Och därefter så kopieras det också av plagiatleverantörer och folk blir lyriska över hur dom kan ta fram så bra kontruktioner så billigt och klagar på de inovativa företagen.
Jag tror inte ägarna av de allra flesta högtalarmärken är tokrika och gnidna. Det kostar att vara inovativ och om det inte får kosta så kommer ingen att vara inovativ.
Håller med dig till 100% Mycket bra inlägg
Postad 02 March 2008 - 14:13
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Det finns ett par bra talesätt. Ett är "Låter det för bra för att vara sant, är det oftast inte sant" och ett är "Man får vad man betalar för".
Ibland gäller inte dessa, men oftast är det så. Bahco skiftnyckel kontra Biltema skiftnyckel, Electrolux kylskåp kontra Ariston Kylskåp, QLN (eller liknande) kontra BoW/Focal/Dynaudio (el liknande), Skoda kontra Audi.
Jag har fått dragningar om hur tex Dynaudio och Pioneer bygger sina högtalare. När man fått den genomgången så förstår man varför de är dyrare än konkurrenter som bygger i Kina med ej egentillverkade/konstruerade element. Sedan är högtalare mkt en smaksak, så att gilla en XTZ bättre än en dyrare högtalare är ju bara bra, då har man haft "tur" så att säga  .
Sedan om den billigare högtalaren är bättre än den dyrare, ja det är en annan sak kanske. Men för att avgöra det skall nog 100 personer lyssna på dem och rösta vilken man gillar mest, och i blindtest då (eller minst ovetande om högtalarnas pris).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|