De olika nätdelarna dvd resp cd spelare. Vad är det för skillnad? Några nackdelar med den som sitter i dvdn? Något måste det väl vara eftersom det kom upp...
Skillnad på cd-spelare/dvd-spelare?
Postad 27 March 2008 - 20:39
De olika nätdelarna dvd resp cd spelare. Vad är det för skillnad? Några nackdelar med den som sitter i dvdn? Något måste det väl vara eftersom det kom upp...
Postad 27 March 2008 - 21:03
Du menar kanske att lite billigare DVD-spelare ofta har switchad nätdel?
Postad 27 March 2008 - 23:12
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 27 March 2008 - 23:15.
Postad 27 March 2008 - 23:36
Ja, vad innebär det för skillnad på ljudet om du har switchad eller "vanlig", och vad är isåfall en vanlig. Men menar du att bara billiga har sådana? Vad har isåfall de dyra?
Dyrare spelare, t ex Denon 3930, har vanlig trafo, precis som vilken CD-spelare som helst (till analogdelen då).
Om det blir skillnad på ljudet eller inte beror helt på konstruktionen. Switchade nätdelar generar en del skräp i
spänningen, men å andra sidan använder alla datorer switchad nätdel. Moderkortet filtrerar så att CPU osv kan
matas med en stabil, ren spänning. Annars hade datorn krashat direkt
I en dåligt konstruerad spelare, med switchad nätdel, kan variationerna/skräpet i spänningsmatningen störa D/A
omvandlare osv och ge sämre ljud. Om skräp hänger med och förstärks på utgången, så syns det om man mäter på
spelaren.
Det som skiljer en switchad nätdel från en linjär är att den switchande omvandlar spänningen genom att "hacka
sönder den", dvs den lämnar full spänning och sen ingen alls med en hög frekvens. Fördelen med en switchad trafo
är högre effektivitet, dvs den drar mindre ström och genererar mindre värme, och den går att göra mindre än
en vanlig trafo. Nackdelen är som sagt att spänningen den levererar är "smutsigare".
Redigerat av Ageve, 27 March 2008 - 23:44.
Postad 28 March 2008 - 13:17
Men du säger att detta påverkar D/A omvandlingen, spelar det någon roll om spelaren bara används som transport?
Postad 28 March 2008 - 13:49
Men du säger att detta påverkar D/A omvandlingen, spelar det någon roll om spelaren bara används som transport?
Tittar man på jittermätningar så finns det spelare med switchad nätdel som ger mer jitter, men det finns också
de som har lika låg, eller lägre jitternivå jämfört med motsvarande CD-spelare. Det finns enstaka spelare som
är riktigt dåligt konstruerade, med 6-7000ps jitter, men de flesta, även billiga DVD-spelare, ligger under 500ps.
Postad 28 March 2008 - 16:03
Om du nu inte har anläggningen i ett dedikerat rum utan bildvisning och inte behöver en dvd, eller nåt sånt...
Jag tror inte det är något mer att fråga om nu, så jag får tacka för alla svar jag fått
Postad 29 March 2008 - 11:12
Jag köpte en strömrenare på Clas Ohlsson för 199 kr igår, ska se om det ger ett bättre ljud... Återkommer!
Postad 31 March 2008 - 12:31
Rekommenderas varmt!
http://www.clasohlso...spx?id=21570565
Postad 31 March 2008 - 19:47
Japp! Om man har bra utrustning så kan man definitivt höra skillnad.
Det borde väl göra mer skillnad om man har dålig utrustning.
Bra elektronik har ju oftast bra nätdelar och är därmed mindre känsliga. Många nätdelar har dessutom inbyggd strömrenare som är minst lika bra som claes-olssons.
Jag skulle iaf ifrågasätta kvalién på mina prylar om jag hörde skillnad med extern strömrenare.
Postad 31 March 2008 - 21:50
Mvh
Ljudkvalite
Postad 31 March 2008 - 22:11
Det borde väl göra mer skillnad om man har dålig utrustning.
Bra elektronik har ju oftast bra nätdelar och är därmed mindre känsliga. Många nätdelar har dessutom inbyggd strömrenare som är minst lika bra som claes-olssons.
Jag skulle iaf ifrågasätta kvalién på mina prylar om jag hörde skillnad med extern strömrenare.
Jo det stämmer bra. I en vettig konstruktion tas det hänsyn till variationer, mindre strömspikar osv i nät-
spänningen. Det kostar lite mer att bygga en bra trafo, så det blir isåfall med billiga/enkla konstruktioner som
skillnaden blir märkbar med en extern strömrenare.
Sitter det elektronik med dålig switchad nätdel i samma grenuttag (t ex belysning med variabel ljusstyrka osv) så
kan lite skräp komma med därifrån med, och påverka mindre bra CD-spelare osv.
Postad 01 April 2008 - 00:49
Postad 01 April 2008 - 01:07
Varför finns det då "High-End" strömrenare för dyra pengar att köpa (typ Supra och Monster)?
Hejsan. För att folk köper det? Det finns hifimöss, kablar för en halvmiljon, säkerhetsnålar som man ska ha i gardinerna för bättre ljud mm. Bara för något finns till salu betyder inte att det gör en verklig skillnad, speciellt inte inom hifi sfären.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 01 April 2008 - 01:20
Varför finns det då "High-End" strömrenare för dyra pengar att köpa (typ Supra och Monster)?
Om man har elektronik som kan kan generera skräp i spänningen, t ex steglös belysning, timers som slår till och från
osv, och de råkar vara kopplade på samma propp som hifi-anläggningen, så kan det orsaka plopp i högtalarna osv
om förstärkaren inte har tillräckligt bra nätdel. Sen kan de ju ha inbyggt åskskydd, galvanisk avskiljare till antenn-
kontakt osv.
Har man inga problem med brum, plopp i högtalarna, spdif-signal som avbryts osv, så finns det egentligen ingen
behov för en strömrenare.
Postad 01 April 2008 - 01:55
Lite mer om ström finns att läsa här ..
http://www.component...?showtopic=2334
Maveric
Postad 02 April 2008 - 21:55
Hejsan. För att folk köper det? Det finns hifimöss, kablar för en halvmiljon, säkerhetsnålar som man ska ha i gardinerna för bättre ljud mm. Bara för något finns till salu betyder inte att det gör en verklig skillnad, speciellt inte inom hifi sfären.
Mvh
Ljudkvalite
Menar du att det inte finns någon grund för att bygga en strömrenare? Varför är jag inte förvånad!
Då har det ingen betydelse att
1. Blixten slår ned och dessa har inbyggda skyddskretsar. Fast det är klart att om man endast har en dv-668 kanske man har råd att köpa nytt.
2. Den visuellt känslan av att ha en komponent som höjer hela det etstetiska samt känslomässiga värdet.
3. I viss mån i tyngre belastade när ge bättre stabilitet än den inbyggda felkorrigeringen.
Fast du är kanske en sådan typ som inte tycker att man skall ha Aluminiumfälgar på en bil eftersom det inte höjer prestandan på kärran?
Postad 02 April 2008 - 22:45
Hejsan. Jag menade såklart ljudmässiga skäl.
Mvh
Ljudkvalite
Det finns anledning av ljudmässiga skäl att ha en strömrenare ..
För de som hör skillnaden
Maveric
Postad 02 April 2008 - 22:55
Har även provat en Agile renare med 5 platser ..3 vanliga + 2 digitala platser..men den är betydligt dyrare ,men den gjorde sitt den med..
//CG-47
Postad 03 April 2008 - 07:42
Hejsan. Jag menade såklart ljudmässiga skäl.
Mvh
Ljudkvalite
Så du kan du hålla med om att den har sitt värde då inom hobbyn ?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?