Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OMRÖSTNING - DLP-projektion

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kan du se regnbågsflimmer? (166 medlem(mar) har röstat)

Välj ett av alternativen:

1. JA, men det stör mig inte (55 röster [33.13%])

Procent av omröstning: 33.13%

2. JA, och jag får huvudvärk/mår illa/störs i den grad att jag undviker att se på det (36 röster [21.69%])

Procent av omröstning: 21.69%

3. NEJ, jag märker inget av detta (välj även detta alternativ om du inte kan se det på nyare modeller men kunde på äldre) (51 röster [30.72%])

Procent av omröstning: 30.72%

4. NEJ, men jag får huvudvärk/mår illa (1 röster [0.60%])

Procent av omröstning: 0.60%

5. VET INTE, jag har aldrig sett media från en DLP-projektor (23 röster [13.86%])

Procent av omröstning: 13.86%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 07 April 2008 - 11:06

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Precis, hur mycket regnbågar man än ser och hur dåligt man än mår av dom så måste man ju ändå inse att folk påverkas av allt man läser och att givetvis antalet människor som lider/stör sig på RBE ökar?

Självklart så ökar risken för att se RBE om man KÄNNER TILL RBE, och dessutom läst spaltmeter med olika hjälpsamma inlägg hur du framkallar det bäst, och hur du ska bete dig för att bli som mest störd av det?

Redigerat av Dr. Death, 07 April 2008 - 11:06.

Postad 07 April 2008 - 11:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag saknar alternativet:
"Jag såg inga förrän jag läste alla tjatiga internetdiskussioner om det och därefter satt i timmar framför projektorn och försökte provocera fram det tills jag lyckades".

;)

Den här typen av ironi tycker jag är omogen och trist. :) Att människor som inte ser RBE driver med människor som ser det är jag trött på. De allra flesta som ser RBE behöver knappast leta för att se eller uppleva effekterna av det. Själv såg jag RBE vid första ögonkastet på en DLP-proj, det finns alltså ingen anledning att sitta och leta.

Jag utgår ifrån att tråden slipper fler inslag av denna karaktären, det här var inte vad tråden var tänkt för...

själv har jag en gammal infocus 4800 o jag såg inte nå RBE förens jag läste mig till att fenomenet fans, eller så kanske det förstärks av att lampan börjar bli uttjänt?? ialafall så har jag inte märkt av det förens på sistone, jag mår inte dåligt av det men ser att det finns där..

kan föresten inte rösta :)

Tack...

Kan dock inte se hur lampan skulle påverka att man kan se mer RBE (förutom om den pajjar, då försvinner även RBE :P, iaf. om inget annat tjatas igenom på dvs. forum, då kan nog NÅN se RBE med sprängd lampa i projjen oxå...;))

Postad 07 April 2008 - 11:15

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr rätt grava problem med regnbågsseende med DLP-projjar. Jag stör mig till och med varenda gång jag går på bio nuförtiden, eftersom reklamfilmerna som visas innan numera nästan alltid körs på DLP. Jag har hört att man lättare ser regnbågar om man är astigmatisk - dvs har brytningsfel, och det kanske stämmer för det är jag. Synd är det iallafall, för jag kan bara välja mellan LCD-projjar, som i allmänhet har lite sämre svärta än DLP eller D-ILA, vilka är bäst men lite väl långt utanför min pricerange. Vilket i och för sig är intressant, eftersom jag år 2000 gjorde en jättebra affär då jag köpte en splitter ny Sony VPL-VW10HT för ynka 43000 från Tyskland, när den i Sverige kostade mellan 70 och 80 lakan... :P
En projektor jag fortfarande använder för övrigt, och kommer köra på tills lampan går... då blir det en full-hd!

Det här var lite intressant, för det första har jag inte en aning om brytningsfel etc. påverkar hur man ser eller upplever RBE, har aldrig hört talas om detta tidigare. Men min fru har också brytningsfel och jag har en svag skelning, en skelning som är tillräckligt stor för att jag förlorat stereoseendet, min hjärna skiftar "bild" mellan höger och vänster öga beroende på hur jag tittar istället för att sammanfoga dessa till en - och vi båda ser RBE och lider av kraftiga problem med DLP-projar, vi blir illamående inom loppet av några minuter.
Hmm...

MVH
Jonsod

Och så skyller ni på de stackars oskyldiga DLP-projjarna, när det är ER det är fel på! :) :)

Redigerat av Dr. Death, 07 April 2008 - 11:16.

Postad 16 April 2008 - 16:59

BBQ
  • BBQ
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har tittat på film med en äldre DLP-projektor, jag såg inga regnbågar (tror jag), men jag såg vita genomskinliga tjocka streck som vandrade upp för skärmen, är detta en regnbågseffekt?

Postad 16 April 2008 - 17:30

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Jag har tittat på film med en äldre DLP-projektor, jag såg inga regnbågar (tror jag), men jag såg vita genomskinliga tjocka streck som vandrade upp för skärmen, är detta en regnbågseffekt?

Nej, det har jag svårt att tro. Det brukar uppfattas som flimmer i regnbågens färger. För mig är den bästa liknelsen när man kör bil på natten med helljus och det snöar, fast snöflingorna är vita medans RGB flimmrar i rött, grönt och blått istället..

MVH
Jonsod

Postad 16 April 2008 - 19:00

BBQ
  • BBQ
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nej, det har jag svårt att tro. Det brukar uppfattas som flimmer i regnbågens färger. För mig är den bästa liknelsen när man kör bil på natten med helljus och det snöar, fast snöflingorna är vita medans RGB flimmrar i rött, grönt och blått istället..

MVH
Jonsod

Då är jag nog förskonad. :)
När man tittar mot linsen snett från sidan och flackar med blicken ser man väldigt tydligt "regnbågen".

Postad 17 April 2008 - 08:25

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hur påverkar färgseendet hur kännslig man är för RBE? Är själv lite färgblind och det är jag inte ensam om. Hörde att ca 10% av alla män är färgblinda så det borde finnas några fler här på forumet som är det också. Kommer jag bara se det blåa flimmret då? Eller är jag mindre känslig för RBE? Även dom som ser alla färger uppfattar dom ju olika så det är klart att det skiljer mellan olika personer hur känslig man är, om mitt resonemang stämmer vill säga.

Redigerat av deepsound, 17 April 2008 - 08:33.

Postad 17 April 2008 - 11:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
10% av alla män är färgblinda??? :rolleyes:

Känner inte en kotte som är färgblind, och har mig veterligen aldrig träffat nån heller... Stämmer det verkligen? :P

Ser du mao. allt i svart/vitt eller hur är det? B)

Problemet borde ju iaf. bli mindre, men frågan är om det försvinner... hmmmm

Postad 17 April 2008 - 11:41

Johnn007
  • Johnn007
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag såg regnbågar på min HD70 när jag precis hade köpt den. Efter en månad så såg jag lite i början på varje film. Men nu så ser jag inte något om jag nu inte provocerar fram dem. Så mina ögon har vant sig av med RBE.

Postad 17 April 2008 - 11:44

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Hur påverkar färgseendet hur kännslig man är för RBE? Är själv lite färgblind och det är jag inte ensam om. Hörde att ca 10% av alla män är färgblinda så det borde finnas några fler här på forumet som är det också. Kommer jag bara se det blåa flimmret då? Eller är jag mindre känslig för RBE? Även dom som ser alla färger uppfattar dom ju olika så det är klart att det skiljer mellan olika personer hur känslig man är, om mitt resonemang stämmer vill säga.

10% av alla män är färgblinda??? :rolleyes:

Känner inte en kotte som är färgblind, och har mig veterligen aldrig träffat nån heller... Stämmer det verkligen? :P

Ser du mao. allt i svart/vitt eller hur är det? B)

Problemet borde ju iaf. bli mindre, men frågan är om det försvinner... hmmmm

Nej, enligt färgblind.se så är 4% av alla män och 1% av alla kvinnor drabbade av någon form av färgblindhet. Jag tror inte man per automatik förskonas från RBE för att man är färgblind, skulle gissa på att man upplever det annorlunda bara. En ren gissning från min sida dock...

MVH
Jonsod

Postad 17 April 2008 - 12:15

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ok 4% men det är ändå ganska vanligt och ärftligt är det med. Min kusin och min systre son är färgblinda men inte min son. Många mörkar nog sin färgblindhet för att slippa alla jobbiga frågot om vad är det för färg och det och "ser du allt i svart/vitt" ;-). Nej jag ser inta allt i svar/vitt man har svårt att se det röda mot en grön bakrud t.ex (beroende på nyans) Svårt att plocka lingon t.ex. Lila och blått är en annan sak som jag inte kan namnge med säkerhet men llägger färgerna bredvid varandra så ser jag skillnad. Det återstår väl att se om man är kännslig men det lutar åt en DLP i allal fall om resten av familjen klarar av det. I en rengnbåge t.ex ser jag bara 3 färger om jag tittar noga, en gul och två nyanser av blått (eller var det två gula?) :-).

Redigerat av deepsound, 17 April 2008 - 12:19.

Postad 18 April 2008 - 11:49

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Så som du beskriver det så borde faktiskt ditt synfel vara till fördel när det kommer till RBE! :)

Så det är inte som att leva i en gammal svart/vit film då alltså... :) :)

Redigerat av Dr. Death, 18 April 2008 - 11:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.