Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Guru QM10/60 *

187 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 October 2008 - 12:21

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Topptestas i senaste HiFi Choice. Kanske läge att sätta på sig lösskägg
och solglasögon och smyga ut och köpa en sån där förhatlig Hifiblaska
som bara ljuger och är köpt av tillverkarna. :(

Redigerat av Unregistered1064, 29 October 2008 - 12:23.

Postad 29 October 2008 - 14:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Topptestas i senaste HiFi Choice. Kanske läge att sätta på sig lösskägg
och solglasögon och smyga ut och köpa en sån där förhatlig Hifiblaska
som bara ljuger och är köpt av tillverkarna. :(

Eller så läser man det i lugn och ro gratis utan lösskägg. :)
länk

Postad 29 October 2008 - 15:16

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Perfa, då slipper jag köpa det i övrigt ointressanta numret! :(

Postad 30 October 2008 - 16:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Från testen i Hifi Choice:

Our in-room far-field averaged measurements indicate a rating something closer to 88dB, but it's difficult to be
precise here because the frequency balance is somewhat uneven.

That unevenness – rather midbass heavy (40–60Hz), lean through the upper bass and lower midband (80–300Hz)
and then peaking up somewhat around 1kHz – might call into question its absolute neutrality and hence monitoring
suitability and is bound to introduce an element of sonic character.

Det, i kombination med mätresultaten i andra tester visar ju att det inte handlar om "transparenta" högtalare, om
nu inte alla mätmetoder är felaktiga.

Det blir än mer intressant isåfall, eftersom alla andra mätningar (på andra högtalare) också blir ogiltiga. Det kan
säkert ligga något i det iofs. Det finns ju nästan lika många olika mätresultat som det finns mätmetoder...

Postad 30 October 2008 - 17:15

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Ino gör bra grejer inget snack om den saken , har hört pi60 , x-4 ock y-2 . Det jag kan anmärka på om man nu ska anmärka på nåt är att det är lite hemlighetsmakeri runt det hela , finns inga värden tillgängliga på elementen vad jag har sett i alla fall , så det går inte att jämföra parametrar med andra element . Lite skumma frekvensomfång mätningar , hur har andra tillverkare mätt upp sina högtalare ex ? Mvh.......

Postad 31 October 2008 - 15:12

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Guru QM10 review
Although new to the UK, Guru speakers have quickly gained cult status

http://www.techradar...eview?artc_pg=1

Förvånad över att det inte beskrevs som mer neutralt.

Postad 31 October 2008 - 18:10

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tjuvläste tråden på Faktiskt.se Vad är man upprörda över? Dom
får ju toppbetyg. Paul Messenger är kanske den mest erfarne och
erkända högtalartestare´som finns.

Postad 02 November 2008 - 14:30

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Tjuvläste tråden på Faktiskt.se Vad är man upprörda över? Dom
får ju toppbetyg. Paul Messenger är kanske den mest erfarne och
erkända högtalartestare´som finns.

Hela deras värld rasar ju nu, när det nu visar sig att deras ino/guru högtalare inte är så neutrala som konstruktören påstått. Då gäller det att tillsammans intala sig att alla andra har fel och att informationen och specialmätningarna de fått från konstruktören är det enda rätta.. religion..(?)

Postad 02 November 2008 - 14:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vad är det för information och specialmätningar du syftar på?

Postad 02 November 2008 - 14:42

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Vad fåniga ni är. Det är väl ändå ingen där som är upprörd över resultatet de fick fram? Läs igen.

Postad 02 November 2008 - 15:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Dom fick ju riktigt bra i test, och det e ju inget att gnälla över....
Men han påpekade att dom inte va helt neutrala (enligt honom och hans smak/hörsel) och det e inget mer med det, han e en människa och vi har alla olika hörsel och uppfattar ljud olika och har dessutom olika smak som blandar sig in och därför så kan man inte avgöra om en högtalare är så kallat "neutral" eller "transparent" genom att lyssna på den (anser jag).
Det kan bara mätas fram i såna fall och det e ju helt o intressant (enligt mig) efter som någon alltid kommer att tycka att den inte är neutral för att dom har en hörsel och en smak som inte passar.
Därför är det otroligt svårt att säga att högtalaren är helt neutral, man kan med mätningar säga det men det har egentligen bara ett akademiskt värde då våran hörsel spelar alldeles för mycket in för att det ska vara helt relevant och något som man kan bygga riktiga argument på.

jag har inget emot Ino-audio, tvärt emot, jag tycker att Pi60 är riktigt bra högtalare som själv faktiskt e lite sugen på om jag ska vara ärlig :blush: (måste göra en :blush: annars riskerar jag ju bli påhoppad...)
Men jag tycker att det e lite för mycket "Noja" inom den så kallade "Ino-sekten" (som så många ju vill kalla den...) om att det ska vara så himla neutralt och exakt in i minsta detalj verklighetstroget till 110% och exakt som på skivan, Men på grund av våran hörsel så fungerar det ju inte riktigt så ju... :)
Ino = grymma högtalare (förutom piP som jag faktiskt inte har mycket för...) men tycker att dom så kallade "anhängarna" "Hypar" sin högtalare lite för mycket ibland.
Men e det då så jäkla konstigt när man tänker efter.... Alla som inte har Ino högtalare (vet ett jag generaliserar friskt nu :( ) vill ju å andra sidan inget häldre än att trycka ner på Ino som märke och dom som råkar äga ett par.
Klart att resultatet bli ju att dom som sitter på Ino produkter blir sura (känner sig påhoppade från alla håll och kanter) och försöker då hävda sig ( ligger liksom i människans natur) och då blir dom anklagade för att bara förespråka Ino och vara långsynta, insnöade osv.osv....
Men det e ju inte så konstigt tycker jag, det e som att det är "alla mot Ino" som gäller utav någon jäkla anledning...
Hur detta startat kan jag inte svara på men det har ju spridit sig väldigt mycket och om man frågor någon idag varför dom inte gillar Ino så svarar dom: "för att dom hypar sina högtalare och tycker att allting annat e skit och dom e bäst i världen, dom avgudar Öhman........ bla bla bla .!! "
aa, men då kan man ju fråga sig, gjorde dom det från allra första början ?
Det e ganska svårt att veta, för man skulle behöva veta vart problemet startade, hur som helst så har det blivit så nu att det e "allmänt känt" att Ino ägare Hypar sina högtalare och "klankar ner" på allt annat och man ifrågasätter inte alls varför det har blivit så.
Varför skulle det vara så utan anledning ?!
Tvivlar på att alla Ino ägare är "onda" eller att det e så att "säkten" som dom går med i, i och med ett köp, skulle ha det som något slags krav, eller .... ?!

Jaja, jag tycker bara det e synd att det ska behöva vara såhär och jag känner att det inte skulle behöva vara på detta viset.
Men så länge Ino ägare Hypar eller talar som att deras högtalare vore bäst i världen, så kommer alla "icke trogna" att säga att Ino ägarna "Hypar" och ser ner på alla andra och då kommer Ino ägarna att fortsätta att "Hypa" och då kommer dom icke trogna att fortsätta osv osv, sedan vem som kom först vet man ju som sagt inte men det lär ju fortsätta tills domedagen om det inte sker en ändring ....

Sådär, nu va det sagt i alla fall :)

Over and out ! ;)

//David

Postad 02 November 2008 - 16:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Precis. Varför hetsa upp sig? Det är ju bara en fråga om vad man gillar. Jag gillar mina Guru, men jag gillar en massa annat också.
Det är inte det viktigaste i välden för mig hur en högtalare mäter. Däremot är det viktigt att jag gillar ljudet. Sen är det förstås kul om andra ockå gillar det.
Som naturvetare gillar jag Inos vetenskapliga sätt att angripa problemen och det finns en viss charm i Öhmans resonemang. Sen tycker jag att Ino-folket kan vara riktigt självgoda ibland, men låt dem vara det. De älskar sina högtalare och det är ju inget fel med det.
Nu råkar jag äga Guru men jag skulle lika gärna kunna ha köpt ett annat märke. Iofs är jag ruskigt sugen på ett delat Ino-system, men det är mycket här i världen man är sugen på.

Postad 02 November 2008 - 17:07

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Läste igenom faktiskt.se igen, och visst är det så att det bara är de
vanliga talibanerna som ifrågasätter mätningarna. Och visst är det
den vanliga dyngan i form av personangrepp och ordvrängeri och
misstolkningar av vad motparten skriver :) Dvs inte så många som
är upprörda över själva testet.

Själv tycker jag det är kul att Svenska tillverkare uppmärksammas. Inklusive
Jorma och Marten!!

Vill tipsa om Collectionnumret av HiFi Choice. Kul att ömsom drömma och förskräckas
över dyra High End prylar. Men även intervjuer med tidningens testare. Vad dom
har för utrustning privat, musiksmak mm...

Redigerat av Unregistered1064, 02 November 2008 - 17:07.

Postad 02 November 2008 - 17:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här är lite mätresultat (om de inte har länkats redan):
http://www.soundstag..._proaudio_qm10/

Bifogad fil  frequency_on1530.gif   18K   1 Antal nerladdningar

Inget märkvärdigt med den egentligen, mer än för de som tror att spikrak frekvensgång med en standarliserad mätmetod ger en sann bild av hur alla högtalare presterar i ett normalt rum.

Att högtalaren inte kan spela högt utan att dista är kanske inte heller någon överraskning, men denna mätningen visar vad som händer vid ett ljudtryck på 95dB:

Bifogad fil  thd_95db.gif   19.18K   2 Antal nerladdningar

Distortion över 60dB finns ända upp i diskanten, och en tydlig dipp dyker upp vid 4kHz (som inte finns där vid 90dB).

Postad 02 November 2008 - 17:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser fint ut....

Postad 02 November 2008 - 17:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag har under bästa förutsättnignar hört pIP hemma i mitt eget lyssningsrum och visst 17 är det är grym högtalare det skall sägas men jaghar inte släppt att och handlat. Det är inte guds gåva till världen. Det finns många andra som är duktiga högtalarkonstruktörer med...

Postad 02 November 2008 - 17:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag gillade inte riktigt ljudet på piP när jag lyssnade på dom, vet inte, det kan ju ha varit rummet men jag tyckte inte det va mycket att ha, men PI60 va fina :)

Postad 02 November 2008 - 18:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
pIP är ju en liten högtalare till och börja med men det blev lätt ansträngd och tendens att bli för ljus i toppen. Är nyfiken på att höra just Pi60 som många menar är en fan(t)atisk högtalare.

Postad 02 November 2008 - 18:32

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
DVD-ai: Det här blir en liten respons till ditt översta inlägg på den här sidan :)

Jag är Ino-ägare i och med mina piP, men jag drar mig verkligen för att nämna högtalarna i några sådana sammanhang
där det kan uppfattas som stötande. Alltså, rekommendera-trådar osv. Det har hänt att jag nämnt dem, men oftast inte
förrän den som frågat efter tips nämnt Ino. Det är så otroligt infekterat och det gör mig verkligt ledsen. Det är inte kul
att bidra på vissa forum just på grund av ängsligheten kring märket.

Det är bara att se på hur reaktionerna här blev över Heja Guru-tråden på faktiskt.se. "Folk gick upp i spinn" och "deras värld rasar samman". Det fanns verkligen inte en tillstymmelse av sådant i den tråden, men läser man här och inte besöker faktiskt.se så kan man lätt tro det. Att jag skulle vara särdeles rabiat över mitt hifi-intresse är så långt ifrån sanningen man kan komma, snarare tvärtom. Jag ids liksom inte.

Nöjd som fasen är jag dock, gillar ljudet något alldeles enormt. Så pass att jag gått och beställt två basmoduler som
bör vara klara när som helst.

Det jag vill säga är bara det att det finns många Ino-ägare som jag, som inte proklamerar deras suveränitet så fort
tillfälle ges. Och ska sanningen fram tycker jag det är något av en konstruktion att Ino-ägarna som homogen grupp gör
det. Åtmintone inte mer än vad andra nöjda högtalarägare gör det.

Postad 02 November 2008 - 18:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai: Det här blir en liten respons till ditt översta inlägg på den här sidan :)

Jag är Ino-ägare i och med mina piP, men jag drar mig verkligen för att nämna högtalarna i några sådana sammanhang
där det kan uppfattas som stötande. Alltså, rekommendera-trådar osv. Det har hänt att jag nämnt dem, men oftast inte
förrän den som frågat efter tips nämnt Ino. Det är så otroligt infekterat och det gör mig verkligt ledsen. Det är inte kul

Det är bara att se på hur reaktionerna här blev över Heja Guru-tråden på faktiskt.se. "Folk gick upp i spinn" och "deras värld rasar samman". Det fanns verkligen inte en tillstymmelse av sådant i den tråden, men läser man här och inte besöker faktiskt.se så kan man lätt tro det. Att jag skulle vara särdeles rabiat över mitt hifi-intresse är så långt ifrån sanningen man kan komma, snarare tvärtom. Jag ids liksom inte.

Nöjd som fasen är jag dock, gillar ljudet något alldeles enormt. Så pass att jag gått och beställt två basmoduler som

Det jag vill säga är bara det att det finns många Ino-ägare som jag, som inte proklamerar deras suveränitet så fort
tillfälle ges. Och ska sanningen fram tycker jag det är något av en konstruktion att Ino-ägarna som homogen grupp gör

Exakt det jag ville få fram, men väldigt många gör det men det beror nästan alltid på att det blir något tjafs från någon annan så fort Ino kommer på tal.

Postad 02 November 2008 - 18:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Du tillhör ju en mer sympatisk typ an människa. Men jag passar en fundering till dig från mig i all välmening. Vem var det som började med tjafset? Vad är tror du anledningen till att Ino är så infekterat?

Postad 02 November 2008 - 18:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du tillhör ju en mer sympatisk typ an människa. Men jag passar en fundering till dig från mig i all välmening. Vem var det som började med tjafset? Vad är tror du anledningen till att Ino är så infekterat?

Det vetta fan om jag gör, men jag försöker att inte dömma utifrån andras åsikter :)

Jag kan inte svara på det då jag inte vet, jag vet bara hur det e nu och att det inte kommer att ska en förändring om det fortsätter som nu för det blir ett moment 22 som jag beskrev.
Sedan hur allting en gång i tiden började för länge, länge sedan det har jag ingen aning om, men som det e nu så så ser i alla fall jag saken på detta sättet. hur fel det än skulle råka vara så är det så som jag upplever hela "konflikten" :)

Redigerat av DVD-ai, 02 November 2008 - 19:02.

Postad 02 November 2008 - 19:03

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag tror nog ingen "började" tjafset. Det har blivit en växande spiral av en rörig kombination av attityder från båda läger, otillgänglighet och även åsikter angående konstruktioner, LTS och tjofaderittan. Tror verkligen inte en sak ligger till grund för det. Och hur länge det varit så här, det har jag heller ingen aning om.

Postad 02 November 2008 - 19:03

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Min övertygelse är att det handlar om stor brist på ödmjukhet och respekt från ett läger. :)

Postad 02 November 2008 - 19:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men nu kommer vi ju in på detta med att dom skulle vara infekterade igen ju... :)

exakt det som jag tror är en av dom stora anledningarna till problemet den allmänna synen på det hela som om dom verkligen vore det...
Kan ju inte säga att dom inte vore det heller då jag inte är någon "medlem" eller vad man nu skulle kunna kalla det..
Men jag har svårt att se varför man som Ino ägare hel plötsligt skulle bli mindre ödmjuk och vara den felande länken i samhället. jag tror som sagt att det e en kombination av det som nu mera har blivit två "läger" som inte kan komma överens och deras förmåga att se saker ur varandras perspektiv och problemet med att få vettig information om vad Ino egentligen är för någonting ?!

Som "shifts" sa så är detta något som lär ha "växt fram" på grund av nämnda orsaker

Postad 02 November 2008 - 19:17

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Och den svenska jantelagen på andra sidan!

Postad 02 November 2008 - 19:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men mr-välljud, vad e din syn på det hela då, var anser du vara orsaken till "hysterin" kring Ino och dom "infekterade medlemmarna"

Postad 02 November 2008 - 19:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag tror ett stort problem är ju som jag säger. Det är de "egna" leden som hypar och vurmar som attan för "eget" intresse. Sen att högtalarna är bra är en annan sak. Det ratas ned på andra och man har sin egen ideologi på ljud som nästan religiös proklameras ut. VI har rätt NI har fel. Detta är liksom obligerat med att skapa motreaktioner. Det faller sig helt naturligt att de retar upp folk. Det har egentligen inte någon betydelse om de har rätt eller fel. Det handlar om hur man bemöter och hanterar andra människor.

Postad 02 November 2008 - 19:36

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Men nog är det rätt så lite sånt tjafs på åtminstone det här forumet
nuförtiden? För ett par år sen var det ju ganska intensivt. Kan det
bero på att man insett att med såna vänner så behöver IÖ inga fiender?

Det var den sk "svansen" som skrämde bort mig från INO för all framtid,
oavsett hur bra högtalarna är.

Postad 02 November 2008 - 23:11

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

:)

Postad 03 November 2008 - 02:48

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Hela deras värld rasar ju nu, när det nu visar sig att deras ino/guru högtalare inte är så neutrala som konstruktören påstått. Då gäller det att tillsammans intala sig att alla andra har fel och att informationen och specialmätningarna de fått från konstruktören är det enda rätta.. religion..(?)

Hej. En första fråga, har du hört dom själv? Jag ställer den frågan eftersom 99% av dom som brukar gilla att "hoppa på" Ino och deras kunder är folk som själv inte hört dom. Något som är rätt intressant i sig. För det andra, vem är det som säger dom inte är neutrala? Mätningar gjorda i ett "Anechoic chamber" när högtalaren är gjord att spela med den bakre väggen dom skall stå emot säger ju inte mycket, vilken vi se folk förklara i tråden. Tror nog att dom som gillar högtalare så ska stå en bit ut i rummet (B&W, Martin logan mfl) skulle ogilla om man mätte dom direkt mot väggen, så dom inte skall användas.
För det tredje, vilka specialmätningar?

Postad 03 November 2008 - 02:51

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Den enda som förlorar på det är ju du själv. Tänk om du hade tänkt samma om folk som var glada över fina vinylutgåvor. Att du aldrig skulle testa det själv, oavsett hur bra det låter, eftersom några är så oförskämda att dom berättar hur nöjda dom är med sina vinyler. Du gör ju som du vill, jag tycker bara det är synd om man ska bestämma sig i förhand om saker.

Postad 03 November 2008 - 08:28

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Here we go again...

Postad 03 November 2008 - 08:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Alltid lika härligt med såna här trådar :)

Ett bra tips är ju annars att inte köpa eller läsa om högtalarna om man tycker dom låter dåligt.
Själv är jag inte intresserad av sånt som jag tycker är dåligt.

Postad 03 November 2008 - 09:23

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Den enda som förlorar på det är ju du själv. Tänk om du hade tänkt samma om folk som var glada över fina vinylutgåvor. Att du aldrig skulle testa det själv, oavsett hur bra det låter, eftersom några är så oförskämda att dom berättar hur nöjda dom är med sina vinyler. Du gör ju som du vill, jag tycker bara det är synd om man ska bestämma sig i förhand om saker.

Folk som berättar hur nöjda dom är med sina högtalare har jag ingenting emot!!! Det
var rena oförskämdheter och idiotförklaringar som "skrämde" bort mig. Vissa hade
inte ens INO utan var bara wannabees/prospekts.

Är övertygad om att Ino är baskat bra. Ett par PiP när jag var trångbodd och fattig
hade suttit fint. Och jag är fortfarande nyfiken på att höra ett kompromisslöst INO system.

Men som jag skrev för nåt år sen. I och med att det är lång leveranstid, så tycker jag enbart
seriöst intresserade ska bege sig till Täby.

I mitt sökande hittade jag istället JBL, som jag tröttar ut min bekantskapskrets med att berätta
om deras förträfflighet :)

Postad 06 November 2008 - 01:07

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Har inte hört Pi60, men jag är inte superförtjust i Pr18, och skulle troligen inte vara överförtjust u PiP heller. Ino's delade system å andra sidan är maffiga. Själv valde jag B&W för några olika skäl. Leveranstid och design är två av dem. Att jag gillar ljudet var också rätt viktigt, men för att gilla det ena så gör ju inte det någon inverkan på att jag också kan gilla den andra. För samma pengar hade jag fått ett tämligen bra Ino system, men kanske inte så bra som jag velat. Alltså delat, iaf i14 och P X-4. Visst finns det andra prylar som låter lika bra. Antagligen, är de fruktansvärt dyra, mer så än Ino i de flesta fall.

Men har man suttit i en studios lyssningsrum, som är byggd enligt ett antal mätningar och förslag från konstruktören, med ett bra delat Ino system så går det inte att komma ifrån att det låter otroligt bra. Samtidigt så anser jag att de delade systemen i sånt fall även bör ha ett matchande rum, likt det ovan. Jag har inte direkt plats för 4 stycken X-4 hemma i vardagsrummet heller. Knappt plats för en ASW750 som det är. För att inte tala om vad grannarna skulle tycka om att deras väggar börja släppa ifrån sig tavlor och skallra mer än vad de redan gör.

Var och en får vara salig på sin fason, men det som jag tycker saknas på båda sidorna av stänglet hos de mer "militanta" anhängarna är en sund respektiv för andras frihet och val av åsikter. Och som alla ******s så leder det bara till en sak...

Postad 06 November 2008 - 07:36

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Ino spelar oftast jättebra.
Jag ägde ett par Pip i några år som trångbodd ungkarl och naturligtvis som hängiven LTS:are på den tiden så var ju dessa högtalare numero uno :)

Dom var riktigt trevliga för sin storlek men när jag sedan hade helt andra möjligheter att fixa ett eget lyssningsrum så räckte dom inte till. Ino Pip, Pi 60 mm är ju hemmabyggen på gott och ont. Desingen är ju en smaksak men i mitt vardagsrum kommer i alla fall inga in längre :P

En av mina bästa vänner har Pi 60s och dom låter riktigt trevligt men är som sagt riktigt apfula.

Guru kanske låter lika Pip men är ju designmässigt klart häftiga enligt mig. Dom skulle jag inte alls ha något emot att äga. Synd att dom inte går att köpa i Sverige om jag fattat det rätt??

Jag är ingen större älskare av "ingenjören" Öhman precis men hans hemmabyggen låter i alla fall mycket bra så Guru är sökert en mycket bra högtalare.

Postad 06 November 2008 - 08:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

En av mina bästa vänner har Pi 60s och dom låter riktigt trevligt men är som sagt riktigt apfula.

jag tycker dom e ganska snygga, på något märkligt sätt... :)

Postad 08 November 2008 - 23:35

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Med tanke på att de bygger på fysiken så finns det en del skönhet i det också. Pi60 har jag inget emot, men de allra snyggaste är ju i56 och dylika modeller. Mumma!

Postad 08 November 2008 - 23:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
i56 är dom som jag ser som dom klart snyggaste, men i28 e inte helt fel dom heller :lol:

Postad 16 January 2009 - 08:50

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Köp en HiFitidning i helgen!!

Guru testas i nya HiFi World.

Postad 11 March 2009 - 23:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Håll i hatten, snart släpps QM60 fär världen :D

Postad bild

http://guruproaudio....egory/the-qm60/
http://guruproaudio....specifications/

Tur att man redan har ett par pi60 B)

Postad 11 March 2009 - 23:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Oj vad snygga dem var! o: Vad tusan har hänt med basreflexporten dock?

Postad 12 March 2009 - 08:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Coola. Basborten är väl gömd där nere.
Om någon är supersugen på tre QM10 så är jag öppen för förslag. Ljudet flyttar ut ur vardagsummet. :D

Postad 12 March 2009 - 08:55

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kul att Svenska högtalare får full pott i betyg !

Sen om de är lite färgade spelar väl ingen roll om de ändå låter så bra som de gör ..
Jag menar det behöver inte vara 100% neutralt för man ska bli nöjd .
Helt neutralt ljud kan va rätt färglöst om man säger så :D

For

>Physically very discreet

>Musically very communicative

>Delivers surprising bass

>Marvellous time coherence

Against

>Voices sound a bit coloured and shut in on speech

>Extreme top end could be more transparent

>Bass might have more grip and tension

>Price is quite high.

The QM10 might not have the most neutral tonality, but it more than makes up for that with utterly brilliant time coherence, which is essentially a much tougher thing to achieve, especially across a bandwidth that's impressively wide from something so small.

However, helped by the port output (tuned to 47Hz), bass extension is quite remarkable for such a small loudspeaker, with decent in-room output down to 25Hz. Pair-matching is very good and the amplifier load looks pretty easy to drive too, staying above 4.5 ohms throughout.

There has been some comment in the hi-fi press that a couple of listeners were unhappy about the extreme treble and confirmed a minor problem with high-resolution measurements. While individuals should check this for themselves, it didn't trouble our ears, though some lack of ultimate transparency was just audible when using a bright pickup cartridge.

Speech reproduction is not the QM10's forte, as this seems to make its slightly 'cuppy' coloration and mildly 'shut in' character more obvious. But, with all but the heaviest and punchiest music, it really comes into its own, cutting straight to the heart of the musicians' intentions with rare subtlety and delicacy.

Intressant , Men läste mer noggrant nu..och det med röster är viktigt .. där verkar de vara lite svaga ..
Jo jag vet att Pip är likadana i princip ..
Mvh

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 12 March 2009 - 09:09.

Postad 12 March 2009 - 08:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, aa dessa gick inte av för hackor... :o

Snygga e bara förnamnet :D

Postad 12 March 2009 - 08:59

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Men om man bor i sverige känns det lite som att kasta pengar i sjön att inte köpa pi60 istället, dessa kostar ändå nästan 3 ggr så mkt som färdigmonterade pi60. Pröjsa 60k för design, jag vet inte...

Postad 12 March 2009 - 10:37

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Hifirecensioner är sällan intressanta.

Postad 12 March 2009 - 10:45

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Hifirecensioner är sällan intressanta.

Jag kan förstå det ..

Men vadå , Färgningen i ljudet och att röster låter lite instängt kanske går att matcha bort med rätt kablage "Kimber ? " eller kanske nått i rör väg som är mkt bra för just röster.. ?

Skulle jag ägt ino skulle jag iofs vara lite besviken på att de är sisådar på röster och är lite färgade men de är bra för det vilket betyget visade 5av5 inte fy skam .
Mvh

Postad 12 March 2009 - 10:52

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Eller så är det så att om man äger Ino så har man hört högtalarna och inser att gamla hifirecensenter som hör skillnader på strömkablar och magiska stenar inte är något att lyssna på. Vad sägs om detta ologiska resonemang:

"The Gurus’ treble performance was somewhat variable, depending on the recording and the speakers’ toe-in angle. In most cases I found that, directly on axis, the QM10s sounded bright, and could beam with bright recordings. With about 10° of toe-in, the brightness largely fell away but the soundstage narrowed appreciably. Toeing the speakers out by 10° reinvigorated the soundstage and, to a large degree, did away with the brightness as well.

Some glassiness was evident, though, in the higher chords played by guitar virtuoso Pepe Romero on Zapateado, also on the FIM K2HD sampler. Conversely, Raul Midon’s guitar and vocals on the title track of State of Mind [CD, EMI 71330] were refreshing, accurate, and clean, with not even a hint of excess treble energy. Most interesting, though I can hardly stand its overbright sound through most speakers, was the vibraphone on Jazz at the Pawnshop [CD, Proprius 7778], which was highly listenable with the QM10. Could it be that this Swedish speaker prefers Swedish recordings like Pawnshop? Probably not; it’s more likely that the QM10’s slightly dry treble just worked better for vibraphone than for guitar. It also worked quite well for piano."

Han verkar vilja ha en sameness som gör alla skivor "fina" i diskanten. Det är ju hans egna val. Men som recensent som recenserar hifiutrustning, där hifi borde vara viktigt, så skulle han kanske förstå att
"The Gurus’ treble performance was somewhat variable, depending on the recording"...

"Some glassiness was evident, though, in the higher chords played by guitar virtuoso Pepe Romero on Zapateado, also on the FIM K2HD sampler. Conversely, Raul Midon’s guitar and vocals on the title track of State of Mind [CD, EMI 71330] were refreshing, accurate, and clean, with not even a hint of excess treble energy."

Antyder att Guru återger skivorna rätt väl, eftersom dom låter olika. För skivor låter faktiskt olika.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.