Nu när allt är på plats, vill jag bara betygsätta mitt bygge.
Hårdvara:
Chassi: ANTEC FUSION BLACK 430 -
10/10Processor: Intel C2D E8400 S775/3.0Ghz-
10/10Minne: Kingston Value DDR2/PC6400/2GB/1.8v -
8/10Hårddisk: Western Digital SATA GP 500GB -
10/10Moderkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H -
7/10Mjukvara:
Mediaspelare: MediaPortal v1.0.0.0 RC1 med senaste SVN
Codecs: K-Lite codec pack
IR prog: iMON Manager (senaste v7.20.0502)
MP plugins: Shoutcast, Emulator, LastFM, m.fl
1.
Chassit får en stark 10:a, detta p.g.a priset, utrymmet i lådan, kylningen, PSU samt LCDn förstås.
2.
Processorn får också en stark 10:a, detta p.g.a just att den är sval (45nm) och billig (~1400:-)
3.
Minnet får en 8:a och detta p.g.a det är just ett "value" minne. (begränsad OC) Men fa faan, man vill ju ha en sval dator...kommer till det nedan

.
4.
Hårddisken får också en 10:a, p.g.a just att den är en GP (strömsnål=ingen värmeutveckling), knäpptyst, och snabb förstås.
5.
Moderkortet fär en 7:a p.g.a det dåliga minnes stödet (variabel minnes spänning) och att det inte går att köra HDMI samtidigt med SPDIF (dubbla ljudkort).
Målbilden var att bygga en HTPC som var riktigt strömsnål och sval, samt tillräckligt snabb för att klara av dom senaste videofilerna i FullHD samt BluRay avkodningen (framtida investering)
Lite info:
Boot av dator tills MP är igång - 55sek (detta ska förfinas med lite xp-tweaks och annan bootlogo, wallpaper m.m).
Vid 5min körning av en .mkv fil i 1920x1080@24p så hade processorn en temp på ~20grader, systemet på ~30grader. (E8400an känns nästan underklockad när man ser på temperaturen, ja jag säger bara 45mn)
Chassit körs på LOW, och hur konstigt det låter så när LOW väljs på switcharna till 120mm fläktarna så går processorfläkten också ner i fart den med (1030rpm).
Vid mätning av total strömförbrukning för 10min sedan så hade jag en förbrukning på 15w-50w. Detta vid uppspelning av film.
Jag har då inte haft en så strömsnål dator förut, den jag sitter på o skriver drar ~140w vid idle (P4 3.0Ghz). Min xbox360 drar ~200w vid idle, vill jag tillägga.
/square_eye