Ja insidan har kritiska mått. Någon millimeter här och där drar snabbt ihop flera liter.
Postad 18 September 2008 - 22:34
Ja insidan har kritiska mått. Någon millimeter här och där drar snabbt ihop flera liter.
Postad 18 September 2008 - 23:42
Postad 19 September 2008 - 02:34
Bakstycke 250x1008
Sidor 246x1066
topp och bottendel 250x246
Slotportstycke 250x37
Samtliga mått i mm
För 19mm material.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 19 September 2008 - 02:35.
Postad 01 October 2008 - 14:35
Sen till måtten så räknade jag på det och fick fram att det skulle skilja 3 dl lr något, så jag ökade bara på sidorna med 6 mm så att jag fick 1 cm "ben" under botten så att det inte skulle komma lika mycket vibrationer i golvet. (Jag byggde också i 19mm mdf)
Men det är som proffessorn sägger att det går lägga ner hur mycket tid på detta som helst, och det e kul med.
Lycka till med bygget
Redigerat av Unregistered74f42b3d, 01 October 2008 - 14:36.
Postad 01 October 2008 - 15:22
Jag byggde ett par SQ50l och jag kanske har lagt ner, ja inte mer än 8h iaf, men då hade jag hjälp av min morbror som är möbelsnickrare och så lackade jag inte högtalarna själv utan det fick en yrkesman göra.
Sen till måtten så räknade jag på det och fick fram att det skulle skilja 3 dl lr något, så jag ökade bara på sidorna med 6 mm så att jag fick 1 cm "ben" under botten så att det inte skulle komma lika mycket vibrationer i golvet. (Jag byggde också i 19mm mdf)
Men det är som proffessorn sägger att det går lägga ner hur mycket tid på detta som helst, och det e kul med.
Lycka till med bygget
När får vi se bilder då
Postad 01 October 2008 - 15:57
Men nästa vecka kommer det bilder hoppas jag
Postad 21 December 2008 - 15:40
Vilken effekttålighet har dessa högtalare med tanke på att min stärkare kommer att ge ca 100W per kanal ?
Postad 21 December 2008 - 16:00
Jag funderar på att bygga MB-50/SQ-50L för min hembio.
Vilken effekttålighet har dessa högtalare med tanke på att min stärkare kommer att ge ca 100W per kanal ?
De tål alldeles tillräckligt så länge du spelar så det inte distar och slår igenom.
Postad 21 December 2008 - 16:07
De tål alldeles tillräckligt så länge du spelar så det inte distar och slår igenom.
Vet du NÅGRA högtalare som inte håller då???
Postad 21 December 2008 - 16:18
Javisst,
men frågan är ju vilken RMS effekt de tål.
Om jag spelar en låt eller ser en film så kommer det ngn gång dista med tanke på att ljudtrycket inte är konstant.
Ju fler ggr detta händer dess sämre lär det låta med tiden.
Läste ngn stans att bas/mellanregistret hade en märkeffekt på 50W.
I en låda bör väl detta kunna motsvara NN% mera ?
Diskanten vet jag inte men oftast är basen känsligare pga av slaglängden.
Ngn som vet ngt om märkeffekten ?
Postad 21 December 2008 - 20:32
![]()
Vet du NÅGRA högtalare som inte håller då???
Jo, vänta, MDS Audiophile PRO 5MB samt MDS Audiophile PRO APXT1
Javisst,
men frågan är ju vilken RMS effekt de tål.
Om jag spelar en låt eller ser en film så kommer det ngn gång dista med tanke på att ljudtrycket inte är konstant.
Ju fler ggr detta händer dess sämre lär det låta med tiden.
Läste ngn stans att bas/mellanregistret hade en märkeffekt på 50W.
I en låda bör väl detta kunna motsvara NN% mera ?
Diskanten vet jag inte men oftast är basen känsligare pga av slaglängden.
Ngn som vet ngt om märkeffekten ?
Ja, de tål över 100W transient, men det spelar ingen roll, det är din förstärkares förmåga att leverera effekt som inte klipper som är intressant och SQ-50 är lättdrivna så det räcker t.ex. med min gamla Marantz PM-151 för att spela gode högt och länge utan att det distar och har sig, sen känner jag en som driver ett par med en Yamaha budgetreciever, han spelar på gode högt han också utan att det bottnar och distar allt för mycket.
Men se till att du inte har billigaste ****t som finns så ska du se att det går alldeles utmärkt.
Rent generellt är det helt ointressant vad en högtalare tål, frågan är hur länge förstärkaren orkar driva på utan att klippa, för det är det som förstör högtalare och inte 300W man ändå inte nyttjar
Sen fel delat så kommer diskanterna tacka och bocka först.
Men vi vrider på det, de håller inte för en hel koncert @ 130dB i globen, men för att spela så man inte hör varandra när man skriker i ett vanligt hus, är inga problem med "billigare" förstärkare (men det är klart, maxxar man basen och har loudness aktiverat får man skylla sig själv, för då börjar det behövas en seriös mängd effekt)
Redigerat av Professor_Kalkyl, 21 December 2008 - 20:34.
Postad 08 June 2010 - 20:17
Har tänkt bygga ett par SQ-50 L över sommaren men har lite frågor:
Min första tanke var att bygga i mdf men läste någonstans att spånskiva skulle vara bättre. Något som byggt med spånskiva? Tänkte använda mig av någon slags plastfolie som ytfinish för att slippa spackla så på så vis gör det ingen skillnad för mig i mdf och spånskiva, men mdfn känns allmänt mer lättarbetad!?
Plugga eller skruva? för och nackdelar?
Postad 09 June 2010 - 10:16
Det är ändå inga monsterhögtalare så om det är bättre eller inte med mdf... köp det du får billigast av din bygghandlare tycker jag.Har tänkt bygga ett par SQ-50 L över sommaren men har lite frågor:
Min första tanke var att bygga i mdf men läste någonstans att spånskiva skulle vara bättre. Något som byggt med spånskiva? Tänkte använda mig av någon slags plastfolie som ytfinish för att slippa spackla så på så vis gör det ingen skillnad för mig i mdf och spånskiva, men mdfn känns allmänt mer lättarbetad!?
Du måste limma för att få det lufttätt.Plugga eller skruva? för och nackdelar?
Lycka till med bygget!
Postad 09 June 2010 - 10:55
Postad 09 June 2010 - 13:03
Blir nog att köra med mdf och sedan limma och plugga ihop det!
Off to biltema och börja shoppa!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
32 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?