Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den bästa filmupplevelsen, är det biografen eller hembion som gäller?

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Var får du den bästa filmupplevelsen? (671 medlem(mar) har röstat)

Den bästa filmupplevelsen får jag oftast...

1. på biografen (156 röster [23.25%])

Procent av omröstning: 23.25%

2. vid hembion (481 röster [71.68%])

Procent av omröstning: 71.68%

3. Ingen större skillnad (16 röster [2.38%])

Procent av omröstning: 2.38%

4. Vet inte, besöker aldrig biografer (18 röster [2.68%])

Procent av omröstning: 2.68%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 12 July 2008 - 13:12

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Min första hembioförstärkare var en Sony. Vill minnas att det hette surround effect eller något dylikt.

Postad 12 July 2008 - 14:35

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Största upplevelsen var när jag såg Star Wars på premiärdagen 1977 på Rigoletto i Sthlm.

Inget har kommit i närheten sen dess....

Postad 12 July 2008 - 14:42

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Alltså jag måste tillägga att jag hatar folk som pratar när man ser nån film även hemma, oftast är det tjejer som ska snacka, tex frågar visst är den bra, tycker du inte?

Sen får man samma fråga 30 minuter senare i samma stil eller andra kommentarer.

Jag fattar inte folk som ska snacka när man ser film, sitter dom och tänker på andra saker egentligen?

Postad 12 July 2008 - 19:56

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Den klassiska är väl ändå frugan som sätter sig ner 30 minuter efter filmen börjat och börjar ställa frågor typ: vem är det där, varför gör han så? Vad är det där? osv. :D :D

Postad 14 July 2008 - 19:43

Unregisteredfd71f5a9
  • Unregisteredfd71f5a9
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Givetvis hemma... Så jäkla skönt att slippa ha svettiga fötter i nacken eller omogna tonåringar som prata sönder hela filmen.

Postad 15 July 2008 - 14:49

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Hemma! Tycker man borta-bio är bättre har man för dåliga prylar. ;) Skämt å sido, detta är det optimala upplägget:

Några vänner på besök. God mat och en skvätt vin, lite soft musik i bakgrunden. Sedan, utan att behöva genomlida biosynderna (dvs mobiltelefoner, prassel, prat, störiga besökare, risken för dålig bild/ljud, etc), sätter man på en film och bara sugs in. Kanske en liten maltwhisky till, eller något att tugga på för den som vill det. Det blir inte mycket bättre än så. Gemytligt, socialt och störningsfritt! Och med utsökt bild och ljud!

Dock gillar jag ändå att gå på bio ibland (blir väl 1-2 gånger per år). Det blir liksom mer av en tillställning, som man oftast kombinerar med ett trevligt restaurangbesök eller så. Men visst har SF låååångt kvar innan de lockar de flesta tillbaka igen.

Redigerat av Unregistered93d1242d, 15 July 2008 - 14:49.

Postad 17 July 2008 - 14:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Jag valde filme hemma eller hembio eller vad det nu stog.
Mina anledningar kommer här:
  • Det finns ingen risk att man hamnar längst ute på en kant
  • Man kan välja om man vill se filmen med en massa kompisar eller ensam. (komedi brukar ju vara roligare om man är några stycken)
  • Man kan själv välja vilken volym man vill se på.
  • Om det är något fel man irriterar sig på när man är på en bio - dålig skärpa, zoomat för mycket så att bilden kommer långt in på maskningen eler någon tydlig reflektion av ljudet har jag till och med råkat ut för en gång - så kan man ju inte göra någonting åt det, men hemma vet man att man redan ställt in allt så bra som möjligt.
  • 2,35:1 duk gjör ju lite till biokännsla också

Postad 21 July 2008 - 23:19

Unregistered96f737f3
  • Unregistered96f737f3
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tycker allt att de flesta här är lite väl negativa. Som hyresgäst i lägenhet går det inte att kräma på för fulla muggar utan man får nöja sig med platt-tv och lite lägre volym. Projektor eller inte tycker jag det är två helt skilda upplevelser. Är en flitig biobesökare då jag fortfarande tycker att det är barnsligt kul sjunka ner i fåtöljen tillsammans med ett hundratal "likasinnade".

Men, jag är ganska kräsen när jag väljer biograf och framförallt tid. Går endast på Rigoletto, salong 1 eller bokar en vip-stol i stora salongen på Sergel. Med 197cm är detta de enda salongerna som erbjuder tillräckligt med utrymme för mig. För att minimera antalet störande element i salongen är det endast premiärföreställningen eller sena vardagskvällar som gäller.

Hur som helst tycker jag film skall avnjutas i sällskap med vänner och "bekanta", ju fler desto bättre.

Postad 23 July 2008 - 19:16

Plywood
  • Plywood
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Alltså jag måste tillägga att jag hatar folk som pratar när man ser nån film även hemma, oftast är det tjejer som ska snacka, tex frågar visst är den bra, tycker du inte?

Sen får man samma fråga 30 minuter senare i samma stil eller andra kommentarer.

Jag fattar inte folk som ska snacka när man ser film, sitter dom och tänker på andra saker egentligen?

Så snackar en äkta cineast. Nämen, tycker inte fenomenet gäller bara tjejer, men för att se och uppskatta film måste man vara någorlunda känslomässigt mottaglig, därför är det bäst att gå och se film med andra människor på helgerna, då kan folk koppla av lite mer, vilket ger bättre förutsättningar.

Tycker allt att de flesta här är lite väl negativa. Som hyresgäst i lägenhet går det inte att kräma på för fulla muggar utan man får nöja sig med platt-tv och lite lägre volym. Projektor eller inte tycker jag det är två helt skilda upplevelser. Är en flitig biobesökare då jag fortfarande tycker att det är barnsligt kul sjunka ner i fåtöljen tillsammans med ett hundratal "likasinnade".

Men, jag är ganska kräsen när jag väljer biograf och framförallt tid. Går endast på Rigoletto, salong 1 eller bokar en vip-stol i stora salongen på Sergel. Med 197cm är detta de enda salongerna som erbjuder tillräckligt med utrymme för mig. För att minimera antalet störande element i salongen är det endast premiärföreställningen eller sena vardagskvällar som gäller.

Hur som helst tycker jag film skall avnjutas i sällskap med vänner och "bekanta", ju fler desto bättre.

Exakt, så resonerar jag också, har iofs varken platttv eller hemmabio, men jag älskar att sjunka ner i biofåtöljen, helst ensam faktiskt, och glo på en riktigt bra film men ett hundratal främmande människor. Tillför alltid en extra dimension att höra folks reaktioner på filmen, däremot om jag hör tjatter eller prasslande godispåsar som är över ett visst givet referensvärde så säger jag ifrån på skarpen. :)

Om fler gjorde på det sättet så skulle problemen bli mycket mindre..

Mvh

Postad 25 July 2008 - 13:00

Unregistered44719
  • Unregistered44719
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Bio i Thailand är faktiskt helt klart värt det! Inte bara för att det är billigt (som max har jag betalat 22kr) utan också för att det är någorlunda tomt i salongerna, folk är tysta och de har en rolig film innan filmen startar med bilder på kungen som man måste stå upp under. ;)

Men bio i Sverige, verkligen inte värt det, har inte varit med om att det varit direkt dålig ljud men bilden stör jag mig alltid på eftersom det kommer upp små prickar och skit (och att offren inte kan fixa skärpan). Men som en kompis sa, "Det hör till". Att det kostar 90kr (plus 50spänn för godis) i Sverige gör det heller inte värt det. Att man måste hämta ut biljetterna en timme innan gör inte saken bättre heller.... bättre i Thailand, köpte biljett 5min innan filmen började. ;)

Redigerat av Unregistered44719, 25 July 2008 - 13:01.

Postad 25 July 2008 - 18:40

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Biografen där jag bor är rena skämtet dom lever efter mottot "att vi döljer det dåliga ljudet i bion genom att höja så högt så folk håller för öronen".
Sista gången jag var på bio här hemma så körde dom Pirates of the Caribbean At World's End så lät det som fiskebåtar körde omkring i bion ljud från dieselmotorer.

Den sista gången jag gick på bio överhudtaget tog jag med mig hela familjen och åkte till en Sf biograf i grannstaden för att titta på den nya Narnia filmen och trodde att nu ska det väl vara okej men inte! bilden var så otroligt ur fokus runt kanterna så det gick inte att läsa texten!!

Nu kommer jag alldrig mer att gå på Bio

Postad 26 July 2008 - 06:36

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Jag går på bio i Italien då och då och förutom att filmerna ofta är dubbade (vilket ju är pest) har jag aldrig varit med om bättre biobeök, folk är tysta (även ungdomar) ingen kastar popcorn eller snackar i telefon. Det är rent och snyggt och folk kastar sitt skräp på vägen ut. Jag blev klart förvånad första gången!

Postad 26 July 2008 - 07:26

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
"En serviceavgift på 10 kronor per reservation tillkommer"
10% påslag på priset då man går på SF och reserverar (vilket man måste om man går på en populär film).
I vilka andra samanhang accepterar jag 10% påslag på priset? Inga! Jag går på bio hemma.

Postad 27 July 2008 - 14:25

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag går på bio i Italien då och då och förutom att filmerna ofta är dubbade (vilket ju är pest) har jag aldrig varit med om bättre biobeök, folk är tysta (även ungdomar) ingen kastar popcorn eller snackar i telefon. Det är rent och snyggt och folk kastar sitt skräp på vägen ut. Jag blev klart förvånad första gången!

Blir det inte väldigt dyrt att åka ner till Italien varje gång du vill se på film?
Om filmen är dubbad så spelar det då ingen roll för mig att det är tyst och städat i salongen. Då är ju filmen förstörd ändå.

"En serviceavgift på 10 kronor per reservation tillkommer"
10% påslag på priset då man går på SF och reserverar (vilket man måste om man går på en populär film).
I vilka andra samanhang accepterar jag 10% påslag på priset? Inga! Jag går på bio hemma.

Måste, å måste. Det går ju att betala i förskott.

Postad 27 July 2008 - 17:31

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Blir det inte väldigt dyrt att åka ner till Italien varje gång du vill se på film?
Om filmen är dubbad så spelar det då ingen roll för mig att det är tyst och städat i salongen. Då är ju filmen förstörd ändå.

Jag ser mest film hemma i biografen men
flygbiljetterna kostar inte särskilt mycket, ifrån Köpenhamn tar du dig enkelt till Milano på under två timmar.
Sen är det ju inte tvunget att välja dubbade filmer, det visas faktiskt italiensk film också, dessutom finns det biografer där det går bra att se filmer på originalspråk.
Efter filmen äter man en god middag och lite gelato, kan inte bli bättre! B)

Postad 29 July 2008 - 11:35

creev80
  • creev80
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Många som verkar hata bio här. Visst är det störande med små pissråttor som stör ibland men för oss som inte har ett helt rum dedikerat bara för film och ljud så är bio något som ger guldkant på vardagen. Visst förstår jag att ni som har eget "riktigt" biorum hemma hellre stannar hemma. Men detta är väl ändå få förunnat?
Har dock en känsla av att "hemmabiofolk" ändå kommer att smyga sig in i biosalongen igen när 3D visningarna kommer igång på salongerna. :)

Redigerat av creev80, 30 July 2008 - 07:08.

Postad 30 July 2008 - 23:00

BioRalle
  • BioRalle
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Många som klagar på att de blir störda under filmen, men varför inte säga till? Jag har själv många gånger gått ut och sagt till biografpersonalen. Har varit med om många gånger på Royal(malmö) att de har även slängt ut folk efter de har fortsatt stört visningen. De vill ju hjälpa dig få den bästa upplevelsen. Jag har även bett dem höjja volymen och varje gång har jag bara fått glada miner. Biovett är inte bara att fatta man inte skall störa utan att kunna säga till ifall nått är fel. Våga stå för er åsikt. Mitt råd är att välj platser där man sitter nära duken och slipper alla kanske störande moment som har "långt bak i bussen syndromet" och de som skall på toa.

Har även frågat maskinisten på Royal varför ibland kvaliten varierar på bilden och han svara med att han inte kan göra bilden bättre ifall grundmaterialet är kasst. Detta är nått som hela världen har som problem för alla tankar ner filmer illegalt och filmbolagen måste då hålla på filmtillverkningen så länge in till premiär datumen som de kan, detta medför att de måste väga mellan kvantitet istället för kvalitet. Svenska filmer spelas ju in oftast med Digitalkameror och då är ju redan grundmaterialet kasst.

Ställ krav på Biografen och de som jobbar där samt hjälp till att hålla biovett i biograferna så kommer vi få det bra igen. Lär era barn tidigt vad som gäller och 15års filmer är 15år även i vuxet sällskap.

Japp jag har jobbat på en Biograf.

Postad 31 July 2008 - 07:25

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Att säga till personalen när folk stör är för mig en sista utväg, jag har ingen lust att lämna salongen och själv störa andra och därmed även missa ännu mer utav filmen.
Det borde finnas personal som håller koll istället, inte som nu när en stackars maskinist sköter 10 salonger ensam. Inte undra på att skärpa/ljud mm kan bli fel. Åtminstånde på de stora biograferna som Royal (Malmö, förövrigt den enda biografen som jag besöker) borde personal hålla lite koll inne i salongen.
Och att sitta långt fram i en stor salong är uteslutet, det har jag testat, men med en duk på 200 m2 är det ingen höjdare direkt.. Mer i mitten brukar bli bäst.

Men jag har ett drastiskt förslag, höj priserna till en 300-400 kr per biljett som på teatrarna, skippa de små förbaskade holkarna till salonger, bygg vackra/spännande/stora och tekniskt avancerade salonger och gör det till en upplevelse igen att gå på bio. Gör visningarna mer intressanta, visa extramaterial efter filmen, använd lite fantasi! Då slipper man antagligen de störande elementen och endast folk som vill se filmen går dit. På teatrarna har jag iallafall sällan blivit störd.

När snart var och varannan har projektor och flerkanalsljud hemma krävs det lite nytänkande!
Varför gå till en sunkig biograf när man har det bättre i vardagsrummet med sin nertankade film?
Låt idioterna fortsätta att tanka ner filmerna, det finns det ändå inget att göra något åt nu.
Ge oss andra tillbaks magin med att se film gemensamt i en stor vacker salong med 3D, skakande stolar, befintlig personal som är där för att passa upp, (och inte som nu för att kränga ûberdyrt godis och läsk) temakvällar med föredrag, mm. Kom på något nytt, så ska folk nog börja gå på bio igen. Satsa på kvalitet istället på kvantitet, och då menar jag inte filmval utan själva upplevelsen.
Visa blockbusters i deluxeutförande och smalare filmer på samma sätt, ha färre föreställningar men fyll salongerna med folk igen.
Filmindustrin och biografkjedjorna ojar sig och förolämpar oss betalande kunder med antipiratkampanjer på filmer vi just köpt eller ska till att se!
Lägg av och inse att ni får ge oss cineaster något mer om ni vill ha fulla salonger igen!
Tills dess stannar jag hemma och bygger vidare på biograf CINEMAX! :D

Redigerat av cinemax, 31 July 2008 - 07:29.

Postad 31 July 2008 - 09:07

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

tvärtom badpojken så tycker jag att ljudet är det som är sämst på bio. Alltid för lågt! Ibland har man tom fått klaga.

Du måste lida av en svår hörselskada.... Hörapparat nästa? Ljudet är ALLTID FÖR HÖGT på bio anser jag, vilket sabbar det hela ännu mer. Bilden är ingenting jämfört med den man har hemma och sista gången jag var på bio så var det dessutom skit på linsen.......

Nä, lägger hellre pengar på hembion är biobiljetter.

Postad 31 July 2008 - 09:15

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Tycker allt att de flesta här är lite väl negativa. Som hyresgäst i lägenhet går det inte att kräma på för fulla muggar utan man får nöja sig med platt-tv och lite lägre volym.

Finns inte någon anledning att begränsa sig till det bara för att man bor i lägenhet..... Kör själv med projektor och 106" bild. Använder trådlösa hörlurar ibland om jag vill skona grannarna ( kvällen och natten).

Postad 01 August 2008 - 14:35

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag röstade på bio hemma då salongen i stan (Saga bio skövde) är skit, det är som att titta rakt in i ett stroboskop vid ljusa scener. Däremot så måste jag erkänna att jag saknar Biografen i Bromölla som vi alltid åkte till när jag bodde i Blekinge. Den har fått massor med utmärkelser och är helt klart värd ett besök. Men Nackdelen med alla biografer är som sagt reklamen, man kan inte pausa, folk som pratar m.m

/jonaZ

Postad 22 August 2008 - 16:45

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag älskar när folk prasslar med godispåsar, drar skämt mitt i filmen, öppnar drycker varannan sekund. Dessutom är det riktigt prisvärt med 100 kronor för en film med mer reklam innan än filmen är lång. Dessutom älskar jag att sitta allra längst fram, grym massage för nacken. Men det bästa är ändå stolarna på de flesta biografer, wow! Så sköna!

(stannar hemma ikväll med)

tack

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 22 August 2008 - 16:47.

Postad 22 August 2008 - 18:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Men det bästa är ändå stolarna på de flesta biografer, wow! Så sköna!

Jag som är 193cm bara älskar stolarna på bio :P

Postad 23 August 2008 - 12:01

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Visst är det fint att gå iväg på bio men det är som med allt annat. Man kommer ihåg de bra sakerna men glömmer av de jävliga bitarna.

Hemma har jag bara 77" men det är aldrig ur fokus, det är aldrig reklam (mer än de där ###### piratvarningarna). Filmen kan pausas om jag blir riktigt pinkenödig utav colan som inte kostar 3 ggr så mycket som den borde. Dessutom slipper jag alla mobiltelefoner. Jag slipper fnittrande fjortisar och de häftiga grabbarna som inte heller kan hålla truten. Jag slipper killan ovan som är 1.93 framför mig. :)

Dessutom kan jag reglera volymen bäst jag vill och det är nästan den bästa biten. Jag har tinnitus och har således lite extra känslig hörsel när det gäller dåligt ljud som är högt. Det blev sista spiken i kistan för min del.

Dessutom. 2 biljetter plus serviceavgift och godis=en film i hyllan, och godis.

Postad 25 August 2008 - 18:49

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Såg Ironman för ett tag sen i Örebro vilken besvikelse ljudet var... Blir mer wow upplevelse hemma :blink:

Postad 25 August 2008 - 19:06

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Filmstaden Örebro är verkligen skit. Kass bild och kass ljud, dessutom riktigt obekväma stolar.

Postad 26 August 2008 - 12:08

stalinn
  • stalinn
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hembio, av den enkla anledningen att man slipper folket.
Dessutom har man större val möjlighet också.

Senaste filmen jag så var Mama Mia eller batman dark knight, minns faktiskt inte vilken jag såg först.

Postad 28 August 2008 - 15:23

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jag föredrar faktiskt riktiga biografer framför hemmabios.
Orsak 1. det är mer socialt att träffas ett par polare och käka inna/efter och kanske dricka lite öl, att göra sånt hemma är inte i närheten av lika trevligt.
2. Man kan pausa på hemmabios, det finns inget jag hatar mer än när folk pausar mitt i filmen för att hämta dricka elelr går på toa, eller ännu värre, inte pausar och frågar "vad har jag missat" vilket leder till att man måste spola tillbaka en bit.
3. Vill man inte vänta i ett halvår på en bluray så måste filmer piratas, jag föredrar att betala för min film, hatar dessutom människor som försöker försvara sitt piratande genom att säga att de aldrig skulle köpt filmen oavsett, men ändå behåller filmen i en CD-case...

men visst finns det problem med att gå på utebio, speciellt mindre kulturellt medvetna ungdomar av olika slag som sitter och babblar eller snackar i telefon.

Redigerat av simulacra, 28 August 2008 - 15:24.

Postad 28 August 2008 - 16:10

foggemannen
  • foggemannen
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Borta bra men hemmaBio bäst!

Postad 05 September 2008 - 09:31

d-_-b
  • d-_-b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Vet inte vad som hänt på biografsidan sedan Batman Returns då jag inte gått på bio sedan dess.

Postad 05 September 2008 - 14:28

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Båda har sina fördelar tycker jag.

Postad 05 September 2008 - 16:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag som är 193cm bara älskar stolarna på bio :)

Ärligt eller inte ? :lol:

Själv e man 200 och kan inte säga att jag uppskattar dom stolarna och benutrymmen någe vidare :)
Helt klart e det bättre i en bra hembio och med polarna, det slår allt! :D

Postad 05 September 2008 - 19:26

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Att säga till personalen när folk stör är för mig en sista utväg, jag har ingen lust att lämna salongen och själv störa andra och därmed även missa ännu mer utav filmen.
Det borde finnas personal som håller koll istället, inte som nu när en stackars maskinist sköter 10 salonger ensam. Inte undra på att skärpa/ljud mm kan bli fel. Åtminstånde på de stora biograferna som Royal (Malmö, förövrigt den enda biografen som jag besöker) borde personal hålla lite koll inne i salongen.
Och att sitta långt fram i en stor salong är uteslutet, det har jag testat, men med en duk på 200 m2 är det ingen höjdare direkt.. Mer i mitten brukar bli bäst.

Men jag har ett drastiskt förslag, höj priserna till en 300-400 kr per biljett som på teatrarna, skippa de små förbaskade holkarna till salonger, bygg vackra/spännande/stora och tekniskt avancerade salonger och gör det till en upplevelse igen att gå på bio. Gör visningarna mer intressanta, visa extramaterial efter filmen, använd lite fantasi! Då slipper man antagligen de störande elementen och endast folk som vill se filmen går dit. På teatrarna har jag iallafall sällan blivit störd.

När snart var och varannan har projektor och flerkanalsljud hemma krävs det lite nytänkande!
Varför gå till en sunkig biograf när man har det bättre i vardagsrummet med sin nertankade film?
Låt idioterna fortsätta att tanka ner filmerna, det finns det ändå inget att göra något åt nu.
Ge oss andra tillbaks magin med att se film gemensamt i en stor vacker salong med 3D, skakande stolar, befintlig personal som är där för att passa upp, (och inte som nu för att kränga ûberdyrt godis och läsk) temakvällar med föredrag, mm. Kom på något nytt, så ska folk nog börja gå på bio igen. Satsa på kvalitet istället på kvantitet, och då menar jag inte filmval utan själva upplevelsen.
Visa blockbusters i deluxeutförande och smalare filmer på samma sätt, ha färre föreställningar men fyll salongerna med folk igen.
Filmindustrin och biografkjedjorna ojar sig och förolämpar oss betalande kunder med antipiratkampanjer på filmer vi just köpt eller ska till att se!
Lägg av och inse att ni får ge oss cineaster något mer om ni vill ha fulla salonger igen!
Tills dess stannar jag hemma och bygger vidare på biograf CINEMAX! :)

Ett mycket bra inlägg :)! Jag skriver under på allt förutom priset som inte bör överstiga 200 om man inte får väldigt mycket för pengarna.
Gör man inget så tror jag att biograferna till sist kommer att föra en tynande tillvaro. Konstant oskärpa, obalanserat ljud och noll personal gör att jag stannar hemma hos min hemmabio 99 ggr av 100.
Hoppas att man satsar på kvalitet nu med 3D-biograferna. Skulle också vilja ha fler biografer som Cosmonova. Det ger en extra dimension om filmen är anpassad för det.

Redigerat av Gargantua, 05 September 2008 - 19:27.

Postad 05 September 2008 - 19:29

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
ni gör så betydelsefulla inlägg i denna tråden att jag blir så glad . håller med er om upplevelsen på bion.

Kan ni inte göra erat och meddela staten eller hur man nu går till väga? xD så ska jag försöka säga till nåra receptionister i göteborg på SF :)

vore roligt att presentera dessa idér eller teorier.

Ivf att dem ska ha mer personal i salongen osv, o mer än 1 person som sköter projektorn :)

Mvh

Postad 06 September 2008 - 12:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Ärligt eller inte ? :P

Själv e man 200 och kan inte säga att jag uppskattar dom stolarna och benutrymmen någe vidare ;)
Helt klart e det bättre i en bra hembio och med polarna, det slår allt! :D

Nej precis man sitter illa som ¤&#¤//( :P

Postad 06 September 2008 - 12:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Senast jag var på bio var premiären för den nya Indiana Jones.

I början av flmen såg bilden ut som uppskalad VHS. Extremt suddig. Efter 1-2 minuter kom någon på det och
justerade skärpan, nästan rätt. Trots att det var en premiärvisning så innehöll filmen massor med småfel, dammkorn
osv.

Ljudet distade flera gånger under filmen, och det lät både platt och dynamiklöst. Någon djupbas fanns det inte.

Detta var ändå en ganska stor, modern biograf.

Redigerat av Ageve, 06 September 2008 - 12:46.

Postad 06 September 2008 - 22:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Senast jag var på bio var premiären för den nya Indiana Jones.

I början av flmen såg bilden ut som uppskalad VHS. Extremt suddig. Efter 1-2 minuter kom någon på det och
justerade skärpan, nästan rätt. Trots att det var en premiärvisning så innehöll filmen massor med småfel, dammkorn
osv.

Ljudet distade flera gånger under filmen, och det lät både platt och dynamiklöst. Någon djupbas fanns det inte.

Detta var ändå en ganska stor, modern biograf.

mm, ungefär min upplevelse av hur bio alltid är, lägg sedan till benvärk för att man sitter som en jäkla åsna så har du mitt sätt att se på saken....
Ne, bio hemma är alltid bäst ! :)

Redigerat av DVD-ai, 06 September 2008 - 22:16.

Postad 06 September 2008 - 22:19

calahan88
  • calahan88
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Förr tyckte jag bio men nu när man har bättre bild och ljud hemma så tycker jag att det är bättre hemma. Sen är det en speciell känsla att gå på bio trots att biografen i min stad är kass.

Postad 06 September 2008 - 22:23

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Var och såg Dark knight på bio för ett tag sedan. Usch vad kass bilden är på bio jämfört med hemma nu för tiden. Dessutom var bilden sne och i högra hörnet var det helt svart hela filmen säkert 40kvcm stort.... Sen distade det väldigt tydligt ur en av högtalarna. på tok för högt ljud men ändå utan kraft i basen. Detta var visserligen i den minsta biografen men man hade ju dock hoppats på högre standard ändå... Näe nog är det allt bättre att sitta hemma och bre ut sig i soffan.

Postad 07 September 2008 - 17:34

irrelevant
  • irrelevant
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Lätt att det blir hemmabion. Jag tror verkligen hemmabiotekniken har sprungit om biograferna.

Inte för att jag har en high-end hemmabio direkt. Men jag var och såg Inidian Jones - Kristallskallarnas rike i somras på bio och blev besviken på bilden. Den var ofokuserad (detaljlös). Ljudet var väl ok - men jag undrar om det inte mest var "högt".

Min PX80 plasma + DVD + 5.1 ljud utklassar i varje fall den upplevelsen varje dag...

Postad 18 September 2008 - 12:19

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Bio är extremt bra, när det är en bra bio. Måste säga att jag är imponerad av salongerna här i Oslo http://www.oslokino.no/salutleie/ otroligt mysigt på många ställen, inte så hypermodernt utan mer en magisk
lite gammaldags stämning, sen att dom har vin/öl/matservering gör inte filmen sämre.

så folk sitter o små super o smaskar under filmen, låter trevligt i teorin men i praktiken så klarar jag inte av det.
avskyr till o med folk som käkar popcorn i en radie på 10m från mig. Så det med maten skulle inte funka för mig
Tänk dig nån jä,,,l som käkar vitlöks rätt.,,,
Ne hemma bäst.
Där får man röka o ta paus eller byta film om den skulle suga hästb,,,

Postad 19 September 2008 - 12:27

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Senast jag var på bortabio var jag då inte imponerad. Bilden var suddigare än en dvd-film och ljudnivån var så hög att det skorrade i högtalarna. Även om jag inte kan vräka på så mycket som jag önskar hemma i lägenheten så spelar jag i.a.f. rent och det är mycket viktigare än högt imo.

Att man sedan har full kontroll på filmen och att sällskapet bara består av vänner hemma gör ju inte upplevelsen sämre.

Postad 23 September 2008 - 01:08

Syntdragon
  • Syntdragon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

så folk sitter o små super o smaskar under filmen, låter trevligt i teorin men i praktiken så klarar jag inte av det.
avskyr till o med folk som käkar popcorn i en radie på 10m från mig. Så det med maten skulle inte funka för mig
Tänk dig nån jä,,,l som käkar vitlöks rätt.,,,
Ne hemma bäst.
Där får man röka o ta paus eller byta film om den skulle suga hästb,,,

Jag tror nog restaurangen är utanför själva biosalongen då dock. Men ja vitlöksdoften kan ju vara kvar en del ändå sen.

Men ja bio är bäst hemma. Helt klart.

Postad 23 September 2008 - 21:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag tror nog restaurangen är utanför själva biosalongen då dock. Men ja vitlöksdoften kan ju vara kvar en del ändå sen.

Men ja bio är bäst hemma. Helt klart.

Det finns en sån biograf i Göteborg,har inte varit där bara hört om den.

Postad 24 September 2008 - 19:35

Composite
  • Composite
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har vært på en av de beste i norge.
Hemmabio er best!!!!!!!!!

MVH
Bjørn

Postad 25 September 2008 - 15:56

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Förstår inte varför biograferna i landet inte installerar störningsutrustning mot mobilerna.

Kostar inte mycket pengar och lätt installera, då får vi bort alla pratande småtjejer.

Postad 25 September 2008 - 22:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Förstår inte varför biograferna i landet inte installerar störningsutrustning mot mobilerna.

Kostar inte mycket pengar och lätt installera, då får vi bort alla pratande småtjejer.

Ja eller en vakt som har rätt att ta mobilerna från dom som snackar.
Eller sätta upp en metalldetektor :P

Postad 12 October 2008 - 21:01

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
hatar biografer.. senast jag va där va på Alien Vs predator 2.. allt prassel med påsar, folk som pratar och kommenterar allt, trä smak i röven osv. näää... hemmabio är bäst! För mig i alla fall. Måste kunna lägga mig ner i soffan och sträcka ut mig.

Postad 12 October 2008 - 21:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Störst är bäst.

Postad 13 October 2008 - 19:24

Unregistered840eae0f
  • Unregistered840eae0f
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag röstade på "Hembion" även om jag inte har någon. Jag kör på en 32" tjock-tv och en 2-kanalsanläggning vilket inte på något sätt går att mäta sig med utrustningen som finns på en biograf. Det som gör att jag trots det trivs bättre hemma är vad många andra har nämnt, störmomenten i salongen och att jag sällan brukar trivas i fötöljerna en hel film igenom. Nu har jag inte riktigt råkat ut för de grövsta störmomenten men det har räckt till för att förta upplevelsen av filmen.

En anna aspekt på det hela är att jag själv vill visa hänsyn, så jag undviker prasslande påsar och att slänga upp fötterna på framförvarande stolsrad (även om jag har varit frestad ett par gånger B) ). Detta gör att det faktiskt är bekvämare hemma där man kan sitta/ligga hur man vill och förbereda e.v. tilltugg samt dryck störningsfritt.

Senaste filmen jag såg på bio var Harry Potter - Fenixordern. En film som jag ville se tidigt och med bra kvalitet. Det var trevligt. I övrigt kan jag inte tänka mig att chansa och gå och se "osäkra kort" på bio, jag blir bara jättebesviken efteråt.

För att vara lite konstruktiv så håller jag med att man kanske skulle se över formatet "Bio". Diciplinen i salongen kan vara lite tufft att få bukt på men jag tror det går att lösa. Lite bekvämare i salongen, mer benutrymme och glesare mellan stolarna (för att undvika "puckot snor MITT armstöd"). Höjer man även kvaliteten på ljud och bild så tror jag att biograferna kan ta ut mer i biljettpriser då jag tror många är beredda att betala för en bättre upplevelse.

Oj, vad långt inlägg detta blev..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.