Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad vinner man med en dedikerad cdspelare?

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 October 2008 - 13:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo det är klart, hade pengar inte varit ett problem hade jag aldrig startat tråden utan bara köpt den bästa som finns. Blir väl alltid lite av en kompromiss hur man än gör, själv behöver jag inte tänka på någon familj ,än i alla fall :) . Får väl fundera igenom de olika alternativen en del och se vad som passar. Skall åka in och lyssna på ett par cdspelare i alla fall.

Jo något nytt blir det nog inte, har kollat på en annons men vi får väl se vad det blir för något i slutändan. Känn som man kan "tjäna" en hel del på begagnat.

/Genis

Postad 23 October 2008 - 13:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Här kan man också finna lite begagnat ..

http://www.hifi4all.dk/index.asp

En Rega Saturn http://www.hifi4all....ce.asp?id=95914

Snäppet bättre än Apollo som annars har varit deras storsäljare underr 10.000 kr

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 23 October 2008 - 13:25.

Postad 23 October 2008 - 13:56

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Det var väl jag som menade att det finns mer som spelar (!) roll än vilka dacar som sitter i kedjan. Jag står fortfarande för det - hur pass bra det digitala utgångssteget är, hur bra strömförsörjning som finns m.m.
Som jag beskrev i ett tidigare inlägg så var en billig dvd bättre som transport än en äldre cd (som var mer än 5x så dyr när den var ny...) till min DA9. Sedan är SB3 överlägsen bägge två, både i ljudkvalité men framför allt i smidighet....förutsatt att man kan ha en dator på och ser till att göra säkerhetskopior på de skivor man har lagt in på hårddisken....

Pratar man om spelare för 3k så anser jag att SB3 är minst lika bra som något annat, pratar vi om 7k så räcker det till en SB3 och en DA9. När jag jämförde sb3+da9 mot en Marantz SA7001 så var det en promenadseger för den förstnämnda...enbart baserat på ljudet.

Om det absolut måste vara en cd-spelare så finns det mycket beggat. Jag skulle personligen jaga en rega Apollo....

mvh
Andreas

Postad 23 October 2008 - 16:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då är du och jag ganska överens om det mesta Andreas Hultin :)

Maveric

Postad 24 October 2008 - 00:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Sb3= squeeze box?

Postad 24 October 2008 - 03:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Sb3= squeeze box?

Bra fråga.

Postad 24 October 2008 - 07:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Sb3= squeeze box?

Korrekt.

MVH
/Chuck

Postad 24 October 2008 - 09:43

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Enligt folk här i tråden var det annat ä dac:en som påverkade ljudet. Just därför det skulle vara sämre att köra med en dvd som transport och låta recievern göra D/A omvanlingen än att ha en cd som man köra analogt till reciever( Även om dac:arna var likvärdiga skule resultatet inte bli detsamma). Om nu te.x den dac:en du länkade till är ungefär likvärdig med min recievers så blir resultatet detsamma som innan väl. Har fortfarande dvdn som transport och detta skulle vara sämre än med en separat cdspelare. Även om nu dac:en i Cambrigen är bättre så borde min dvdtransport påverka ljudet negativt i alla fall med den lösningen?
Är inte baserat på mitt kunnade utan på info i tråden :) . Inte meningen att vara otacksam för tipset, vill bara få reda på hur ni alla tänker :blink: .

Några 20000.- på en cdspelare blir det inte tal om, inte än i alla fall ;) .

Denon DCD-1500/2000AE ser för jäkla bra ut och hade matchat min 2808 perfekt! Hade varit fint om det blev en trevlig upplevelse att lyssna på dem. Får åka in på Fredag och lyssna lite. Såg just att 1500AE väger 7.9kilo, min dvd700 väger 2.1kilo om jag inte missminner mig. Borde vara nåt mer i den än i min dvd, om de nu inte fyllt den med sand dvs. :blink:

Warlokk: Du övergav tanken på en separat cdspelare helt eller?

Jag är i alla fall nöjd med min Denon DCD-1500AE ljudmässigt. Den spelar ju dessutom SACD, vilket Cambridgen i samma prisgrupp inte gör. Dock så tar den inte mp3-CD vilket jag tycker är ett litet minus. Det hade varit bra när man har fest och vill spela lite blandat utan att springa och byta skiva hela tiden. Min lösning på detta kommer förmodligen att bli en sån här eller eventuellt en av efterföljarna när de kommer:

Postad 24 October 2008 - 09:52

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Eller också köper man Marantz senaste DVD-spelare

så kan man spela upp direkt från usb-minne. Bara sticka in i usb-ingången och köra. Betydligt smidigare än från datorn. Inte behöver man bränna ut på cd-r heller.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 24 October 2008 - 09:53.

Postad 24 October 2008 - 09:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Då är du och jag ganska överens om det mesta Andreas Hultin :)

Maveric

Är det bara Cambridge och Ikon som gäller för honom också? I alla lägen? :blink:

Edit: Klart en DVD-spelare kan vara sämre än en CD-spelare som transport. Och tvärtom.

Redigerat av Unregistered1254, 24 October 2008 - 09:59.

Postad 24 October 2008 - 10:02

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jo, men oftast fattar jag det som så är mer krut lagt på transporten till dvd-spelare än cd-spelare.

Postad 24 October 2008 - 10:05

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Finns billiga DVD- och CD-spelare som är kanon som transport. Även dyra.

Om det är en DVD- eller CD-spelare har inte så stor betydelse i det sammanhanget enligt mina erfarenheter, och inte priset heller.

Postad 24 October 2008 - 11:11

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Är det bara Cambridge och Ikon som gäller för honom också? I alla lägen? :)

Edit: Klart en DVD-spelare kan vara sämre än en CD-spelare som transport. Och tvärtom.

Jag har inget emot Cambridge eller Dali Ikon. Har lyssnat en hel del på Cambridges cd-spelare med gott resultat, men aldrig på Dali Ikon. Personligen gillar jag Dynaudio och Rotel (eller ännu hellre Musical Fidelity...men det är ett annat pris på dom grejerna också...)

vad gäller diskussionen om cd eller dvd-spelare så förlitar jag mig på vad harmony design skriver om det på deras hemsida (att en dvd OFTAST har bättre utgångssteg än en cd för samma pengar...). Men det är klart att det är skillnad mellan olika spelare....men det enda man kan vara säker på är att vår smak och uppfattning om vad som är bra ljud är som en ända - delat och brett... :blink:
Mvh
Andreas

Postad 24 October 2008 - 11:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Pr0wler: Fanns inga bilder på 1500AE i ditt galleri, bytte du ocksp från en dvd till den?
Verkar lovande att du är nöjd med den i alla fall, skall bege mig in och lyssna på den och Advanced auqoustic HDC203 nu snart. Får se vad jag tycker om min ide efter det!

/Genis

Postad 24 October 2008 - 15:08

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Pr0wler: Fanns inga bilder på 1500AE i ditt galleri, bytte du ocksp från en dvd till den?
Verkar lovande att du är nöjd med den i alla fall, skall bege mig in och lyssna på den och Advanced auqoustic HDC203 nu snart. Får se vad jag tycker om min ide efter det!

/Genis

Jag flyttade till hus och byggde ett dedikerat biorum så DVDn flyttade in där (innan jag köpte en PS3a). Ja jag skall lägga ut bilder när jag får tummen ur... :blink:

Eftersom jag ville ha ett dedikerat 2-kanalssystem så blev det till att köpa allt nytt. Det blev hela Denons 1500AE-serie och ett par Audiovector Mi3or. Detta lät självklart mycket bättre än Pioneersystemet i 2-kanalsläge. Även om CD-spelaren också är bättre så känns det ändå som att både högtalarna och förstärkaren gjorde mer skillnad. Men det är ju kanske lite för att det är 2 förstärkardelar i Denonen och 7 st i Pioneeren (1014). :)

Även fast jag var nöjd med Pioneeren så bytte jag ut den till en Sony 910. Men det var för att få HDMI och lipsync.

Postad 24 October 2008 - 16:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
VAr inne på hifklubben skånegatan i dag (Gbg) och lyssnade på Denons 1500AE-serie med ett par dali concept 8 och sedan ett par B&W vilka det nu var ( kommer ej ihåg, kostade 8000.-) Hur lät det då? Ja inte låter det bättre än det gör hemma hos mig just nu men detta beror nog inte på grejjerna utan deras taskiga akustik där. Inget i ungefär samma prsikklass som mina grejjer har låtit bättre på hifiklubben när jag varit där och lyssnat med kompisar o så. Var svårt att bilda sig en uppfattning.

Han som var ansvarig för butiken var där, vad han nu heter och han menade att det skulle nog bli en klar skillnad med en Denons 1500AE-cdspelare jömfört med min nuvarnade setup. Tror jag gör så att jag köper en Denons 1500AE CD begagnad, typ 3000.- . Skulle det nu visa sig att det inte blev så bra får jag väl sälja den och går nog inte så mycket back på det ändå.

/Genis

Postad 24 October 2008 - 18:52

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Låter som en bra ide helt klart.

Postad 24 October 2008 - 18:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Kul att någon håller med mig i mina snurriga ideer :( .

Postad 24 October 2008 - 20:24

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Låna hem en Playstation One från någon kompis eller släkting. Koppla in den till din förstärkare och lyssna på musik. Tyvärr går det bara att ansluta den med de analoga ingångarna.

Ni kommer att bli förvånad över hur bra den låter, jämfört med många DVD spelare. Renare diskant, bättre tryck i basen och mer fart i musiken. Det är roligare att lyssna på musik.

Många DVD spelare låter tamt, har ljus ljudbild och skrikig diskant, jämfört med en dedikerad CD spelare.

OBS! det finns naturligtvis DVD spelare som låter bra. Men att låna hem en Playstation One (kostar inget) och ni får enkelt svar på er fråga om er DVD spelare håller måttet som CD spelare.

Lycka till!
/turismo/

Postad 24 October 2008 - 20:28

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Men då ska det vara den första gråa varianten, psx. Den allra första versionen, som har separata rca för ljud och bild och A/V utgång. Playstation One är väl den vita, lite mindre versionen?

Postad 24 October 2008 - 20:34

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Jo den grå är bättre, men den mindre vita modellen låter faktiskt helt OK den också!

Postad 24 October 2008 - 22:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo men när ni säger att en dvd te.x har en skrikig diskant. Menar ni då att den är kopplat till digitalutgången eller analogutgången?

Postad 24 October 2008 - 23:13

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Analoga utgången är den jag använt när jag testat.
Om man använder sig av digital signalöverföring blir ljudet i många fall likartat. Eftersom det är förstärkarens digitala omvandlare som används istället för uppspelningskällans inbyggda analoga omvandlare.

Jag hoppas verkligen att de som har bra CD spelare inte kopplat ihop den digitalt med förstärkaren. Använd de analoga utgångarna och upplev skillnaden på ljudet.

Redigering:
Angående skrikig diskant. Det är bara ett ordval och svårt att beskriva. "Kanske: inte så luftig diskant, komprimerad och lite åt det hårda hållet" kanske är bättre att skriva. Sorry för otydligheten.

Redigerat av Unregistered1061, 24 October 2008 - 23:16.

Postad 25 October 2008 - 00:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jess, ville bara klargöra :( . Kopplar man en någorlunda billig dvd analogt förstår jag att det inte blir så bra. Speciellt om man har en bättre reciever/stärkare. Har tyvärr ingen kompis med ps1, kan den vara så bra alltså? Iofs vill jag kunna spela musik utan att sätta på tvn för att se vad jag gör.

Jag hoppas jag blir skitnöjd med min Denon DCD 1500AE imorgon! ;)

Annars lär ni höra arga inlägg här ;) .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 00:24.

Postad 25 October 2008 - 09:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Jess, ville bara klargöra :( . Kopplar man en någorlunda billig dvd analogt förstår jag att det inte blir så bra. Speciellt om man har en bättre reciever/stärkare. Har tyvärr ingen kompis med ps1, kan den vara så bra alltså? Iofs vill jag kunna spela musik utan att sätta på tvn för att se vad jag gör.

En av Ps2s fjärrisar funkar med psx. Ja, dom funkar nog allihopa men just en av dom funkar bättre. Då behöver man ingen tv.
Jag körde med psx i flera månader innan jag köpte den jag har nu och det funkade bra.

Kolla in den här tråden:

Länk

Redigerat av Unregisterede10e9503, 25 October 2008 - 09:57.

Postad 25 October 2008 - 11:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag hoppas jag blir skitnöjd med min Denon DCD 1500AE imorgon! ;)
Annars lär ni höra arga inlägg här :( .

/Genis

Ja du kommer bli riktigt nöjd,ska bli kul o läsa vad du tycker.

Postad 25 October 2008 - 15:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Låna hem en Playstation One från någon kompis eller släkting. Koppla in den till din förstärkare och lyssna på musik. Tyvärr går det bara att ansluta den med de analoga ingångarna.

Lever den myten fortfarande? :huh:

Playstation One är tyvärr inte bättre än DVD-spelare för 2-300kr.

Postad 25 October 2008 - 17:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Så! Var och hämtade min Denon DCD-1500AE. Efter några svettiga minuter bakom tvbänken var allt inkopplat och även runtflyttat en del, blev lite platsbrist :huh: . Min dvd är kopplad som innan, 1500AE kopplad jag analogt till min reciever med QED qunex 4S kablage.

Nu började det svåra, sattde på cd och körde en skiva. Lät jättebra! La över samma skiva i dvdn, lät jättebra det med :blink: . Kanske hade varit lättare om jag var missnöjd innan. Har nu suttit i 1tim och spelat samma låtar på cd och dvdn. Möjligtvis är ljudet mer direkt, lite fastare bas, mer detaljer och större ljudbild på cdn. Är lite knivigt, kanske behöver lite mer tid och ett mål mat också. Inte ätit sen kl 13 ;) . Sen vill man såklart höra skillnader också nu i början. Skall nog fixa lite mat och fortsätta lyssnandet sen.

Minus med cdn är, plastig fjärr. Det verkar inte gå att ändra ljusstyrkan på displayen. Pure direct modeknappen finns bara på själva cdn och inte på fjärren.

/Genis

Postad 25 October 2008 - 18:42

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Så! Var och hämtade min Denon DCD-1500AE. Efter några svettiga minuter bakom tvbänken var allt inkopplat och även runtflyttat en del, blev lite platsbrist :huh: . Min dvd är kopplad som innan, 1500AE kopplad jag analogt till min reciever med QED qunex 4S kablage.

Nu började det svåra, sattde på cd och körde en skiva. Lät jättebra! La över samma skiva i dvdn, lät jättebra det med :blink: . Kanske hade varit lättare om jag var missnöjd innan. Har nu suttit i 1tim och spelat samma låtar på cd och dvdn. Möjligtvis är ljudet mer direkt, lite fastare bas, mer detaljer och större ljudbild på cdn. Är lite knivigt, kanske behöver lite mer tid och ett mål mat också. Inte ätit sen kl 13 :D . Sen vill man såklart höra skillnader också nu i början. Skall nog fixa lite mat och fortsätta lyssnandet sen.

Minus med cdn är, plastig fjärr. Det verkar inte gå att ändra ljusstyrkan på displayen. Pure direct modeknappen finns bara på själva cdn och inte på fjärren.

/Genis

Jag var och hämtade en Denon DCD-1500AE idag jag med, men bara ett låne-ex.
Jag har testat lite mot ps3an som jag kör digitalt (denonen är kopplad analogt).

Jag kan inte märka någon som helst skillnad i ljudet för att vara helt ärlig. Min polare märkte inte heller någon skillnad. ;)

Postad 25 October 2008 - 18:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Var nere hos grannen och hämtade ett ex till av en skiva, har nu alltså 2ex av samma skiva(orginal båda 2). Kör en på min dvd och en på cdn, byter bara ingång på recievern. Och jaaaa....böjra bli trött i skallen nästan av allt koncentrerat lyssnande :huh: . Otroligt svårt måste jag säga.

warlokk : Hur läng har ni lyssnat?

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 18:46.

Postad 25 October 2008 - 18:54

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Var nere hos grannen och hämtade ett ex till av en skiva, har nu alltså 2ex av samma skiva(orginal båda 2). Kör en på min dvd och en på cdn, byter bara ingång på recievern. Och jaaaa....böjra bli trött i skallen nästan av allt koncentrerat lyssnande :huh: . Otroligt svårt måste jag säga.

warlokk : Hur läng har ni lyssnat?

Vi lyssnade väl 1h eller något, hade bara dublett av Infected Mushroom - I'm the supervisor. Men det var helt omöjligt att höra någon skillnad.
Ska testa lite mer imorgon, men jag är mycket tveksam till om det är någon skillnad som är värd att lägga några pengar på.

Edit: Det kanske blir större skillnad om jag testar att köra PS3an analogt, men det är för mig ganska ointressant eftersom att jag inte kör på det sättet i vanliga fall.

Redigerat av Warlokk, 25 October 2008 - 18:56.

Postad 25 October 2008 - 18:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Alltså jag vet inte, cdn känns behagligare på något sätt tror jag. Lite skarpare ljud från dvdn :huh: .
Var lättare med den nya recievern kan jag säga, hörde skillnad på 20sek :blink: .

Edit: Koncentrerade mig lite på hihaten, den känns tydligare på dvdn men kanske ockå lite mer påfrestande. Inte lika skrikig på cdn.

Warlokk: Jo hade vi båda haft rena 2kanalre och kör allt analogt kanske skillnaden varit större.

Edit 2 : Desto mer jag lyssnar detso osäkrare blir jag om det är någon skillnad, kanske försöker höra en sillnad som inte finns. Börjar nästan få ont i huvudet, koncentrerat ihjäl mig ;) . Får nog bli att spela lite 360 och ta upp "kampen" imorgon igen.

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 19:23.

Postad 25 October 2008 - 20:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja du får nog ta det lite lugnt. :blink:
Du får även tänka på att en cd spelare behöver spelas in,så ge den några timmar innan du kastar bort den. :huh:

Postad 25 October 2008 - 20:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Mmmm var så desperat så jag bytte håll på kontakaten också, värsta Svalanderstilen :blink: . Japp, har köpt den så jag kan ha den hur länga jag vill, det är fördelen. Har redan hittat köpare på den annars i bekantskapskretsen :huh: . Spelas in? Min var begagnad juh....... kanske behövde bli lite varm bara möjigtvis?

/Genis

Edit: Beslöt mig att jämföra lite på låg volym också, möglisch att det var större skillnad då. Mjaaaaaaa nu får jag fan lägga ner det här för ikväll och vila upp mig! ;) Kan bli som värsta neurosa personen på sådant hä, kan inte släppa det! :D

Warlokk : mina dubbla ex. skivor var Circus Maximus - Isolate

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 21:44.

Postad 25 October 2008 - 22:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Mmmm var så desperat så jag bytte håll på kontakaten också, värsta Svalanderstilen :blink: . Japp, har köpt den så jag kan ha den hur länga jag vill, det är fördelen. Har redan hittat köpare på den annars i bekantskapskretsen :huh: . Spelas in? Min var begagnad juh....... kanske behövde bli lite varm bara möjigtvis?

Ok trodde den va sprakande färsk ur kartong.

Postad 25 October 2008 - 22:45

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

/Genis

Edit: Beslöt mig att jämföra lite på låg volym också, möglisch att det var större skillnad då. Mjaaaaaaa nu får jag fan lägga ner det här för ikväll och vila upp mig! ;) Kan bli som värsta neurosa personen på sådant hä, kan inte släppa det! :D

Warlokk : mina dubbla ex. skivor var Circus Maximus - Isolate

Jag ska prova lite mer imorgon också, men jag är mycket skeptisk till att det är värt att inhandla en CD-spelare.
Jag har fortfarande inte hört någon som helst skillnad mellan min PS3a och Denon-spelaren.

Postad 25 October 2008 - 22:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Just nu kan jag sträcka mig till att skillnaden med cd mot innan med dvd är ungefär som MAX , att växla mellan lägena direct, stereo, pure direct på min reciever. Alltså en viss skillnad med inte 6000.- skillnad vilken Denonen kostar ny. Skall inte säga för mycket nu för jag kom ihåg att jag avskydde Audyssey på min reciever i början och nu kör jag den alltid på till film, man kan ändra sig :huh: .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 22:57.

Postad 25 October 2008 - 23:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vad för kablar kör du med mellan cd och reciver genstruktur ?
Du kör direct läget så du kopplar ur reciverns funktioner ?

Jag ska prova lite mer imorgon också, men jag är mycket skeptisk till att det är värt att inhandla en CD-spelare.
Jag har fortfarande inte hört någon som helst skillnad mellan min PS3a och Denon-spelaren.

Du har inte märkt hur detaljer kommer fram bättre,mer dynamik skivor som låter illa ?
Man verkligen hör hur illa vissa inspelningar är på vissa skivor ?

Postad 25 October 2008 - 23:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Gillade pure directläget på recievern ihop med min dvd, alla onödiga grejjer stängs av och ljudkvaliten skall bli större står det i manualen, te.x displayen stängs av. HAr kört det nu på både cd och dvdingången för att det skall bli "rättvist". Direct/Pure Direct låter bättre på min reciever än Stereoläget. Både på dvdn och cdn.

Använder QED Qunex 4S, kostar ändå 800.- så det borde väl funka?

Mmmm drog på Soilwork - stabbing the drama förut idag. Den är ganska bastung och grötar en del, fick för mig det blev mindre på cdn. Skall ge cdn en vecka tänkte jag i alla fall. Körde väl en 5st skivor idag. La mycket krut på att lyssna på den skivan jag har 2ex av och byta mellan cd/dvdingången på recievern . Får köra mer cd´s imorgon :huh:

Det är liksom inte som att köpa ny reciever/högtalare, hörs direkt! Cd känns mer subtilt.....

/Genis

Redigerat av genstruktur, 25 October 2008 - 23:28.

Postad 25 October 2008 - 23:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tjoo !

Har missat en hel del inlägg sedan jag var här sist ..

Kan föråstå att du inte märker någon skillnad ..

Denons CD spelare är ganska råa i sin karraktär. Kan påstå att inte en av dom låter bättre
än en denon Dvd spelare kopplad digitalt till en av deras större Flerkanalare ..

Jag skulle rekomendera märken som REGA, Cambridge och Arcam som ger en "engelsk karraktär"
på ljudet. Alltid värt ett försök ...

Eller varför inte testa en liten DacMagic :huh: ( Billigare kan det inte bli )

Jag ser personligen fram emot den dagen jag kan hämta min lilla grunka
Ger den ingen förbättriing, så slipper jag i alla fall ha min flerkanalare igång ..
( vilket var meningen med köpet )

https://www.minhembi...s...211062&st=0
https://www.minhembi...howtopic=213569

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 25 October 2008 - 23:50.

Postad 25 October 2008 - 23:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Maveric: Du har testat många av denons cdspelare?
Var lite inne på en Advance Acoustic MCD203 II också, kanske blir till att sälja av Denonen och testa en sådan om jag inte blir nöjd. Eller några av dina alternativ.

Postad 26 October 2008 - 00:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric: Du har testat många av denons cdspelare?

Jag har testat 1500 och 2000 modellerna och jämfört med
Cambridge samt DVD 3910 och 2930 kopplade digitalt till min AVR 4306

Den kombination jag tyckte skillde sig från mängden var Cambridge
oavsett om den var kopplad analogt till AVR 4306 eller Cambridge egen 2 kanalare.
( Ångrar mig att jag sålde min 3910 för att köpa en 2930 med bättre bildchip, då
3910 var en Ypperlig cdspelare från analoga utgångarna )

Samtidigt hade jag ett antal DAC hemma i prisklassen 6000-10.000
och ingen av dessa var värda pengarna.

Hade jag haft lite flis över, hade jag först och främst bytt högtalare.
Jag gillar mina Ikoner, då de är högupplösta i mellanregister och har en bra diskant:
Men vill gärna filtrera detta lite. Kan absolut inte ha dom direkt efter min AVR 4306
då det blir metalliskt från diskanten. Där gör min Cambridge 840A V2 ett hästjobb.
Samt ett par Taralab signalkablar som ger sin lilla filtrering.
Audioquest högtalarkablar hjälper också till lite grann.

Tänk om det funnits ett mellanting mellan B&W och DALI :huh:
- till ett vettigt pris ! ( Mentor 8 eller Audiovector Si3 Signatur är min lilla dröm )

Så vad jag vill säga .. Man får finna de små nyanserna genom att tillsätta lite krydda
och då är Denon allt för RÅTT ! - Jag vill ha det lite mjukare !

Jag har aldrig lyssnat på Advance Acoustic MCD203 II .. så jag kan inte uttala mig om den ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 26 October 2008 - 00:15.

Postad 26 October 2008 - 00:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ja du har testat en del verkar det som, mycket mer än mig i alla fall. Har kört min Denon dvd digitalt sedan jag köpte mitt sytem. Första gången jag lyssnar på en separat cdspelare här hemma. Så cambridgen du föll för, hur skillde den sig för dig? Bara nyanser i ljudbilden eller vad det mer och bättre tryck i bas? Renare diskant? Större ljudbild? Frågar eftersom jag vill veta ungefär vad man kan vänta sig av ett cdköp.

Är väl ingen större fara på taket för mig om jag inte skulle bli nöjd, skulle nog kunna sälja Denon cd och testa den där Advanced Auqoustic utan att gå back speciellt mycket. Som sagt får prova mer här i dagarna och se vad jag tycker. Vet ibland att man komme hem uppstressad av köp och det inte alls faller i smaken för att sedan blomma ut till något bra. Gäller inte bara hih :huh: .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 00:22.

Postad 26 October 2008 - 00:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag har svårt att uttrycka mig i mycket mer än Varmt, Rått, 3D, Högupplöst, Dovt osv .. och det är inte säkert
att du får rätt "ljudbild" av vad jag skulle försöka beskriva.

Jag gillar det varma men vill ha det högupplösta :blink:
- Det får du med Cambridge, Rega och Arcam ( nu får jag maffian efter mig :huh: )

Prova och åter prova .. Hifiintresset kostar pengar och inte minst pga att man hela
tiden vill testa .. Därför är beg marknaden bra ..

Jag har lånat hem allt jag testat !

Maveric

Postad 26 October 2008 - 00:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Mmmm pengar kostar det JA :blink: !

Nej svårt att beskriva, jag vet. Vi får väl se vart det slutar, skall i alla fall sätta mig imorgon och lyssna. Eventuellt kommer en kompis och "hjälper " till. Kan vara bra med en "second opinion" :huh: .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 01:23.

Postad 26 October 2008 - 10:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ytterligare ett alternativ är Marantz spelare, t.ex SA 7001 KI som jag är mycket nöjd med. Visserligen ett "systermärke" till Denon men egen inriktning.

Advance Acoustic MCD 203 tycker jag verkar spännande, en CD-spelare med rör. Rörklang är trevligt för min del och jag rekommenderar att du provar.

Förövrigt tror jag att du har en så bra receiver att du måste leta noga bland CD- eller DVD-spelarna för att hitta något markant bättre.

Postad 26 October 2008 - 14:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Det finns många märken att välja på såklart, Marantz verkar många nöjda med. Ett alternativ om jag inte blir nöjd helt klart. Jo jag tyckte också det lät lite spännade med rörcd ;) .
Kom ihåg att jag tyckte stereoljudet var grymt i 2808an i början och även nu, det jag va mest nöjd med men jag trodde nog ändå att jag nästan skulle ta vilken cdspelare som helst och få en förbättring. Frågan var bara hur stor den skulle bli. Man har väl gått på myten kanske...... :D

Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 14:35.

Postad 26 October 2008 - 15:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vill du ha verkligen ha skillnad,då får du köpa en stereoförstärkare.
Så kan den driva dina frontar vid filmtajm och recivern center+surround. + att du kan njuta av 2-kanal.

Postad 26 October 2008 - 15:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
För tio år sedan var det ingen myt .. då hade man inte samma fina DAC i flerkanalarna.
Det man fick betala 35.000 kr för får du idag för 8000 kr. ( om ännu bättre )

Det finns DVD spelare som är fullt i klass med de bättre CD spelarna rakt igenom.
Denons DVD 3930 är en sådan. Dess föregångare var rosad för sitt fina cd-ljud
Pioneer 989 likaså.

Idag .. får du slänga upp 20.000 kr om du skall få en riktigt bra cdspelare
eller rör alternativet som du suktar efter som ger en analog känsla.
Dessa rörspelare och stärkare, kan fås för en hygglig peng och
jag är sugen på en sådan uppsättning till ett par stativare i ett
dedikerat musikrum. ( 15 kvm )

Vill du ha verkligen ha skillnad,då får du köpa en stereoförstärkare.
Så kan den driva dina frontar vid filmtajm och recivern center+surround. + att du kan njuta av 2-kanal.

Det vill jag skriva under på ... som jag tidigare sagt, var skillnaden stor före och efter jag
skaffade min 2 kanalare. Det vill till en riktig monster flerkanalare för att få samma "slutsteg"

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 26 October 2008 - 16:38.

Postad 26 October 2008 - 16:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jo en separat 2kanalare till musik hade gett mer såklart, det förstår jag. Funderat på den kombon men det får bli ett senare projekt. Skall inte såga cdspelaren än, liksom det låter inte dåligt. Frågan är bara hur mycket bättre det låter och är det värt pengarna. Sen kan jag alltid ändra mig, har hänt förr ;) .

Sitter och smålyssnar nu och ja, ibland tycker jag cdn låter bättre. Lägger i skivan i dvdn och blir genast osäker :D . Skall ge det några dagar till innan jag ger en "final verdict".

Maveric: 20000.-, fifan det är en del. Tror jag lägger dem på nya frontar i så fall faktiskt, känns som man får mer för pengarna då.....mina frontar är ändå i den nedersta klassen och för 20000.- skulle jag nog få ett par riktigt bra!

Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 16:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.