Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice magic f6-ex (nyaste) vs logitech z-5500?

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2008 - 16:22

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag har själv F-6 med dessutom center och stativhögtalare till. Jag har även lyssnat mycket på olika 5.1 datorhögtalare, bland annat z5500.

Alla säger att F-6:orna är överlägsna, men hur mycket har folk egentligen lyssnat? Jag köpte mina F-6:or men känner inte därför att jag måste säga att dom är hur bra som helst, som alla andra gör bara för att dom själva köpt dom. Man måste inse att allt inte är 10:or, allt är inte bäst för att man själv har köpt det. Det irriterar mig.

z5500 äger jag inte, men jag vet hur bra basen mullrar på. Det lurar dig som lyssnare ganska mycket faktiskt. Skruvar man av basen på nästan alla datorhögtalare så låter det förskräckligt burkigt och vasst. Men med basen, ja då kan det istället låta riktigt bra. F-6:orna har inte alls mycket bas att skryta med. Är det något som är deras svaghet så är det helt klart basen. Det krävs helt klart en sub till dom. Men istället så låter de inte i närheten av lika dåligt i övrigt.

Så, vill du lägga ut först 1200 på ett par frontar, sedan en subwoofer för 2-3000 för att få bra tryck, och därefter en förtärkare för 2000 uppåt, då har du ett bra paket för film och musik för minst 5000. Istället kan man köpa z5500 för 3000 och få samma sak fast smidigare och även lättare att koppla in och driva. Allt som krävs är en dator, och det har ju alla. Jag själv känner mig nämligen inte helt nöjd när jag sitter här med mina f-6:or som tar upp halva rummet och en reciever för 2500 som ändå inte driver högtalarna vid hög volym. Till det har jag centern som hör till F-6 paketet. Den förstör filmtittandet helt och hållet. Inget tryck alls. I och för sig ska det bara komma "snack" från filmen ur den. Men det känns som man lyssnar ur en köksradio. Känns lite som att Dynavoice tillverkar gigantiska och klumpiga högtalare som egentligen inte innehåller särskilt mycket. Lite överdrivet sagt men det finns en sanning i det.

Det är mycket snack om att det är HiFi eller Hi-end hit och dit. Men Dynavoice är byggda i stort sett som en datorhötalare, plast i kinesisk känsla :).
Själv hoppas jag tomten kommer med en xtz 99 w10.16 subwoofer till mig. Tillsammans med F-6:orna kan det nog låta bra. Lets see.

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 23 November 2008 - 16:34.

Postad 23 November 2008 - 22:48

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det där klingar ju inte riktigt med vad andra recensenter sagt, nämligen att systemet är kompetent. Vill påpeka dels att den nya EX-versionen är förbättrad, framför allt i basen, och samt att Z-5500 visserligen ger ett helt ok ljud i övrigt men en överdriven och okontrollerad bas som jag upplever det.

Postad 24 November 2008 - 09:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Känns lite som att Dynavoice tillverkar gigantiska och klumpiga högtalare som egentligen inte innehåller särskilt mycket. Lite överdrivet sagt men det finns en sanning i det.

Det är mycket snack om att det är HiFi eller Hi-end hit och dit. Men Dynavoice är byggda i stort sett som en datorhötalare, plast i kinesisk känsla ;).

Här håller jag inte alls med dig om ett generellt Dynavoiceuttalande. M65 är väldigt långt från det plastiga intryck man får av datorhögtalare. Kan man inte se och förstå skillnad på dem och z5500 vad gäller byggkvalitet så blir jag rätt skeptisk till kunnandet.

När det gäller "tryck" i form av bas håller jag med (i synnerhet vad gäller f6), men kvalitet och kvantitet är inte alltid samma sak ... :D

Postad 24 November 2008 - 12:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Jaså, att ni tycker basen är så usel (eller ja, kanske inte usel, men för lite av den goda varan).. :/ Undrar hur pass mycket bättre det är i EX.

Ang. byggkvaliteten så kan man självklart inte förvänta sig någon kompromisslös design med perfekt finish för någon tusing, beroende på vilken modell man åsyftar. Finishen är väl det som först avslöjar att högtalaren inte är så dyr, kanske, med DF-5 som undantag, möjligtvis.. Men den interna konstruktionen är det inget fel på i alla fall. Här är det redigt delningsfilter, riktiga terminaler, stagade kabinett och rejäla element vi pratar om. Inget fuskbygge alls, men visst har de sparat in lite varstans där det går och där det inte påverkar ljudet så värst mycket. Men öht känns det som om de lagt krutet på rätt saker.

Postad 25 November 2008 - 18:10

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Här håller jag inte alls med dig om ett generellt Dynavoiceuttalande. M65 är väldigt långt från det plastiga intryck man får av datorhögtalare. Kan man inte se och förstå skillnad på dem och z5500 vad gäller byggkvalitet så blir jag rätt skeptisk till kunnandet.

När det gäller "tryck" i form av bas håller jag med (i synnerhet vad gäller f6), men kvalitet och kvantitet är inte alltid samma sak ... :(

Jag har inte sagt ett ord om M65 utom om F-6, som tråden handlar om. Men de som tror att Dynavoice är fint byggda högtalare, har nog inte sett mycket. Men visst dom funkar bra och är extremt prisvärda. Byggkvaliten i F-6 är inte alls mycket bättre än datorhögtalare om man öppnar upp dom och kollar vad som egentligen finns där. Mycket klumpiga dessutom. Men jag förstår ändå vad du menar.

Postad 26 November 2008 - 09:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag kan inte argumentera om byggkvaliteten i f6, för om det vet jag för lite. Att däremot säga att MÄRKET Dynavoice generellt inte har byggkvalitet var det jag vände mig mot. Det stämmer INTE.

Relevansen till m65 startar med mitt inlägg #48 där jag påpekar att det verkar korkat att köpa tokbilliga högtalare och en förstärkare i en annan prisklass och att man bör jämka. Kan man dessutom tänka sig en beg stärk borde beg högtalare vara intressant. Nu vet jag inte var Marco bor, men det är ju lätt att hitta beg högtalare som borde kunna passa ... tex

http://www.blocket.se/vi/19242272.htm
http://www.blocket.se/vi/19095865.htm (säkert prutbart)
eller om man inte ska ha Dynavoice
http://www.blocket.se/vi/18111823.htm
http://www.blocket.se/vi/18599577.htm
http://www.blocket.se/vi/19238379.htm
http://www.blocket.se/vi/19196229.htm
osv, osv

Sedan kan man ju fundera på om man ska gå på stereo eller surround. Vidare vilken totalbudget som egentligen gäller. En 917 + f6ex hamnar ju ändå på omkring 4'(?) och beg får man rätt mycket stereo för den pengen och faktiskt ett "hyfsat" surroundpaket ... i synnerhet om man lägger någon tusenlapp till .. :huh:

Postad 26 November 2008 - 12:58

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

om det är tillräckligt bra bas i högtalarna kan jag skippa köpa surround receiver och köpa en snygg harman kardon 2.0 förstärkare.

Förstärkare kan jag köpa för typ 500 till 1000 kr begagnat , hyfsat ny med bra kraft och snygg silvrig på tradera eller blocket.

Frågan är då: är det ganska bra bas i högtalarna eller borde jag köpa en beg subwoofer på typ 100-200 watt

En snygg förstärkare kan du och jag ha olika syn på så vad som är snyggt för dej kan se mindre snyggt ut för oss.
Watt är inte allt. Gäller även att få bra bas och då hänger det mer på konstruktion av baselementet än antalet watt. Dåliga subbasar tycker jag bara förstör ljudbilden.

Dynavoice F6 vs Logitech z5500. Ljusmässigt överlägset F6 men kostar betydligt mer i komplett 5.1 + förstärkare
Mvh Mydynavoice

Postad 27 November 2008 - 15:33

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Alla säger att F-6:orna är överlägsna, men hur mycket har folk egentligen lyssnat? Jag köpte mina F-6:or men känner inte därför att jag måste säga att dom är hur bra som helst, som alla andra gör bara för att dom själva köpt dom. Man måste inse att allt inte är 10:or, allt är inte bäst för att man själv har köpt det. Det irriterar mig.

z5500 äger jag inte, men jag vet hur bra basen mullrar på. Det lurar dig som lyssnare ganska mycket faktiskt. Skruvar man av basen på nästan alla datorhögtalare så låter det förskräckligt burkigt och vasst. Men med basen, ja då kan det istället låta riktigt bra. F-6:orna har inte alls mycket bas att skryta med. Är det något som är deras svaghet så är det helt klart basen. Det krävs helt klart en sub till dom. Men istället så låter de inte i närheten av lika dåligt i övrigt.

Så, vill du lägga ut först 1200 på ett par frontar, sedan en subwoofer för 2-3000 för att få bra tryck, och därefter en förtärkare för 2000 uppåt, då har du ett bra paket för film och musik för minst 5000. Istället kan man köpa z5500 för 3000 och få samma sak fast smidigare och även lättare att koppla in och driva. Allt som krävs är en dator, och det har ju alla.

Det som t.ex. då f-6 ger och alla andra "riktiga" högtalare i jämförelse med ett paket som Z-5500 är den "snärtiga" basen och den är en del av det hela som ger ljudet dynamik. Och just det finns det 0,00 av i ett paket som Logitech. med andra ord, om man har hört lite i stereo och Hi-Fi tröttnar man på ett sådant ljud det paketet leverar efter bara ett litet tag, typ några minuter.. med andra ord är ljudet så O-komplett det bara kan va..
hela idén med detta forumet är ju att man åtminstone har ett litet intresse för ljud. Visst, vissa vill ha det så simpelt och billigt som möjligt men gå då istället till Siba eller on-off och införskaffa ett Logitech så slipper man ju tänka på det mer..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.