Om dom inte använder LFE på musikdvd varför spelar då dom in det med 5.1 ljud??(.1 )är ju för subbenFast musikmixare använder sällan LFE.
Kan du bestämma frekvens så där noga? Lyllos...
Redigerat av balagarba, 30 January 2012 - 18:58.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vilken frekvens delar du din sub på?
Startad av
lojnisen
, Nov 10 2008 19:50
150 svar till detta ämne
Postad 30 January 2012 - 18:57 Om dom inte använder LFE på musikdvd varför spelar då dom in det med 5.1 ljud??(.1 )är ju för subben Redigerat av balagarba, 30 January 2012 - 18:58. Postad 30 January 2012 - 19:21
Den används mest som en effektkanal. Men jag förstår vad du menar med 5.1. Dock "behöver" sällan musik LFE. I början användes LFE för lågfrekventa ljud. Men dagens tillverkare av förstärkare har blandat ihop begreppen så till den milda grad att man inte längre vet vad Bass Managment gör.
Jag tolkar LFE som att den skär vid 120, men man kan ställa in hur högt subwooferns ska gå innan de andra högtalarna tar över. jag kan tex dela mina upp till 200 Hertz. LFE:en kommer som högst till 120 Hertz. Filmerna har sedan speciella signaler som skickas till LFE när det så behövs. Polaren hade en förstärkare som visade när det fanns LFE med i filmen. Konstigt nog lyste den titt som tätt utan att man märkte speciellt mycket...ha ha. Ärligt talat så vet jag inte om jag själv har rätt trots att jag läst om LFE och riktad bas. Hoppas någon räddar mitt fejs snart... Audioholics har en bra artikel om Bass Managment. Jag får läsa den en gång till. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 January 2012 - 19:22. Postad 30 January 2012 - 19:57
Oavsett om musik behöver LFE eller inte så får iaf jag bättre tryck i basen då man kör med 120hz på LFE
så nåt måste det väl finnas där annars skulle det inte höras nån skillnad dom andra högtalarna delar jag vid 80hz Postad 30 January 2012 - 21:57 Nja, det är snarare fasta värden jag får välja mellan och jag får antingen modda filtret jag har eller köpa ett nytt med 102 hz som delning och sälja det gamla. Postad 30 January 2012 - 22:42
Det sjuka är att typ ingen kan svara på det här, inte ens tillverkarna själva vet hur de implementerat bass mangement...
Postad 31 January 2012 - 14:26 Kör du med .1 ingången på cr80s eller har du satt förstärkaren på "no subwoofer" och kör fullrange in i filtret? Postad 02 February 2012 - 15:45
Lånar tråden lite också.
Har nyligen införskaffat mig ett par Klipsch RF82 och en XTZ w12.18 ICE. Har verkligen noll koll på allt som har med delning och göra (Hey, man måste lära sig någon gång!) men har iaf läst manualen för subwoofern och ställt in den på "neutralt" läge, dvs. Fasjustering 0, Frekvensjustering i mittenläge, EQ läge OFF, Highpass läge OFFoch vänsta basporten pluggad. Volymen är inställd på 1/3 ungefär. Just nu känns det som om hela rummet skakar sönder när jag drar på lite grann, notera lite. Vet att det i princip är omöjligt för er att svara på (rum, akustik, möbler, övrig utrustning osv) men frågar iaf; några förslag på hur jag kan justera så att det blir någorlunda jämnt iaf? Det som många av er säger med delning på 80/120, vilka rattar ska jag vrida på för att uppnå det? Redigerat av marro643, 02 February 2012 - 15:46. Postad 02 February 2012 - 16:34
låter receivern sköta delningen.. inte basens delningsfilter.. så blir det bäst.
Postad 03 February 2012 - 06:25
Vad har du för reciver/förstärkare? Hur är placeringen av högtalare/sub? SKa du ha till stereo eller film ? Postad 03 February 2012 - 08:06
Full Range in i filtret. Postad 03 February 2012 - 08:11
Om vi tar ett 5.1-spår så är .1 LFE-kanalen. I vissa recievers kan man ställa in om all info i LFE-kanalen skall skickas ut eller om de översta frekvenserna på den skall klippas bort. Ställer man in LFE på 120Hz klipps inget bort. Sedan har vi delningsfrekvensen mellan subbar och övriga högtalare. Denna är något helt annat och den ställs oftast på 80Hz (vilket tex THX rekommenderar). Denna kan ställas individuellt för de olika kanalerna. Den ser till att all info under den valda delningsfrekvensen gör respektive högtalare går till subbarna. Postad 03 February 2012 - 15:26
Har en HK 970 som försteg och en NAD C272 som slutsteg. Högtalarna är placerade symmetrisk framför lyssningsposition med subwoofern ståendes till höger om den vänstra högtalaren. Ska ha både till film och stereo.. ingen mer än den andra skulle jag säga. Postad 03 February 2012 - 15:57 Tack, nu är jag med på vad du menar. Ibland förvånas man över vilka onödiga skitfunktioner vissa tillverkare envisas med att stoppa in i burkarna... Postad 03 February 2012 - 16:32
Delar just nu alla högtalare på 80hz och låter subwoofern ta över därunder. Funderar dock på att låta mina RS8or jobba lägre (60hz, 40hz eller kanske till och med ställa in dem som stora?). Vad tror ni? Vad fungerar bäst?
Monitor Audio RS8 - 80hz MA RSLCR - 80hz Dali Lektor 1 - 80hz XTZ W10.16 - Delningsfilter på max, phase 0, EQ off. Postad 03 February 2012 - 16:43
Nja ser ingen mening med det,din sub spelar säkert bättre bas än övriga högtalare,om du delar dem lägre så presterar dem sämre. Postad 03 February 2012 - 16:57
Det är absolut värt att prova. I filmmixar läggs givetvis det mest lågfrekventa mullret i subkanalen och inte i frontarna, och lysnar man på musik kan det vara trevligt om de senare får vara med ner till 40Hz eller var de nu "tar slut", med bara lite lätt uppbackning från subben. Har man frontar som hänger med bra under 80Hz finns det därför ingen särskilt bra anledning att inte köra dem som "large", men är de lite mindre eller "står dåligt till" kan det finnas fördelar med att skära basen högre upp... Postad 04 February 2012 - 09:47
Kan nog hålla med. Delningsfiltret kan man också använda sig av om man har problem med akustiken.
Postad 06 February 2012 - 07:27
Till film blir det bra så. Kanske ska ta och dela dina RCLR lite högre dock. Men sen kan du väl gå in i recivern och ställa in hur det ska vara när du spelar stereo. -right? Där ändrar du så dina RS8 or spelar lägre. Och subben får ta det som frontarana inte gör tillräckligt bra. Du gör alltså en film inställning och en musikinställning. Postad 06 February 2012 - 10:14
Precis. Fördelen med subwoofer är att dock att man kan justera basåtergivningen genom att för flytta subben. Det är liksom inte enkelt att ta ut baselementet ur en golvhögtalare och placera den i rummet där man tycker det låter bra.
Postad 09 February 2012 - 01:55
Själv delar jag på 100, visserligen för att det är minsta som går på delningsfiltret men skulle verkligen inte vilja ha mindre, drar till och med upp den då och då.
Låter superb till både musik och film, får kläderna och fladdra vid musik utan problem och kommer det en pansarvagn/helikopter eller misiler i en film så känns dom, verkligen. Postad 09 February 2012 - 20:02
Lfe skickas om ni vill veta det även till högtalarna, men bara den delen de klarar av. Det är ju derför man har subben, för att ta de lägre tonerna som ens högtalare inte klarar att återge! Mvh
Postad 09 February 2012 - 20:52 Om du inte har nån sub inkopplad så är det nog så Det är väl därför LFE har ett eget ljudspår. Postad 10 February 2012 - 09:33
Så länge man kör med doublebass inställning så, absolut. Postad 10 February 2012 - 16:52
Där hängde jag inte med riktigt. Vilken del av LFE:n skickas till högtalarna? Du kanske menar att om man ställer in LFE på 80 hertz, så skickas resten av de 40 Hertzen till de andra högtalarna?
Postad 10 February 2012 - 21:28
Ställer du in LFE på 80hz så försvinner allt mellan 80-120hz som ljudkillen till filmen mixat in i LFE-spåret. LFE ska alltid vara satt till 120hz och receivrar borde inte ens ha inställningen tillgänglig. hassesolo ovan förklarade det klart och tydligt.
Postad 11 February 2012 - 01:35
De var som f---n, low-frequency effects går ju tydligen från 3-120hz, och det kallar dom låga frekvenser ja 3hz det är lågt. Men 120Hz de räknar inte jag till låga toner precis, men ok jag trodde man hade sub för att komma åt det området som man knappt hör, men ändå vill känna av, vid exempelvis jordbävningar etc i filmer...
Nåja bäst jag ställer om min delning, då jag enligt er klipper hela lfe spåret. Jag delar det vid 80Hz för tillfället. Postad 11 February 2012 - 08:28
120 Hertz är inte subtoner. Det håller jag med om. Jag tycker kategorin "magsmäll" hör hemma där.
Postad 11 February 2012 - 10:41
Jag delar vid 80 Hz (THX-Standard) på alla högtalare eftersom jag tycker det blir tydligare bas på det viset. LFE har jag på 120 Hz.
LFE-kanalen läsas in av Bass-management enheten i hanteringen av kanalerna och fördelas sedan enligt de valda delningsfrekvenserna. LFE är alltså inte en subwooferkanal utan en Lågfrekvenskanal som är till för vissa lågfrekvensljud.De överblivande ljuden (80-120Hz) fördelas på de andra högtalarna. Det ligger viss basinformation (inte all) under 120 Hz på den kanalen och man kan styra den informationen (ljudstyrka) bättre med en egen kanal vid mixning och uppspelning. På själva suben har jag delat vid 90 Hz bara för att ligga lite över högtalarnas delningsfrekvens. Postad 11 February 2012 - 14:26
Nä nu får nån ta fram en pålitlig källa på var man ska dela subben nånstanns. Den ena förespråkar det jag kört med i så där 13år till hembio nämnligen 80hz, en del säger 120Hz. Och andra 90Hz. men vad i sjutton är det som på svart på vitt är rätt och riktigt?
En fråga till när jag ändå är igång, har ju kört den automatiska kalibrereingen i förstärkaren. Och då har den delat högtalarna enligt följande: Front Full-range, Front high 80Hz, Center 50Hz, Surround 50Hz, Surrond back 60Hz. varför har den delat dom vid olika och inte på samma, har det med rummets akustik att göra eller nåt? Alla högtalre i fronten är av märket Yamaha, medan de bak i rummet är av märket XTZ, och subbarna är även de från XTZ. Redigerat av film-fanatiker, 11 February 2012 - 14:51. Postad 11 February 2012 - 16:31
Var du ska dela är helt upp till vad du har för högtalare och sub. Om du har små satelliter som inte kan spela bra bas under 120hz så dela på 120hz. Om du har feta golvare som spelar sjukt bra bas kanske subben bara behöver ta över vid 40hz. Testa olika varianter och se vilken skillnad det gör i ditt rum. Postad 11 February 2012 - 17:57
Nja så små högtalare har jag inte presis, Frontar är Yamaha ns-777, Center är ns-c444, front high är ns-333. surround och surround back är XTZ 93.21. Och till detta har jag två st XTZ 10.16 subbar. Rummet är extremt litet med (ynka 9,24m2, 330*280cm).
Subbarna står på halv volym, och delning på fullt, samt fasen står på 0. Allt annat krimskrams som finns på dom är avstängt, som högpass, eq1, eq2, subsonic... Det ända förutom delningarna på högtalarna som fanns, var lfe inställning. Och den har jag nu ställt på 120hz de andra har jag låtit vara då jag personligen tycker de låter bra. Men blev lite konfundersam då det bak är samma märke och serie m.m jaja har väll med rummet o göra skulle jag tro... mvh Postad 11 February 2012 - 20:18
LFE kan du sätta på högsta. Delningen vid 80 hertz är ingen lag. Ställ delningen så att basljudet känns sömlöst till resten av högtalarna.
Postad 11 February 2012 - 21:11 Ställer du delningen på subbens slutsteg på 90 hz?Isåfall spelar det ju ingen roll om du har ställt LFE på 120hz, subben klipper ju bort allt över 90hz Postad 12 February 2012 - 16:59
Ordet sömlöst är ju egentligen taget från konfektionsvärlden och betyder att man gör en osynlig söm när man gör kläder. Så ska ljudet mellan subwoofer och de andra högtalarna helst kännas. Osynligt.
Jo, jag vet. Postad 12 February 2012 - 20:45
Så man ska känna subben men inte höra den?
Mina subbar smäller till ordentligt så hela rummet skakas om när det blir ordentliga effekter i de lägre regionerna. Men det överröstar inte de andra högtalarna dock, är det vad som menas med sömlöst? När jag ser på tv så kör jag normal volym och även när jag spelar tv spel, när jag ser på en riktigt bra film så kör jag på ordentligt Postad 14 February 2012 - 16:50
Ny mätning så nu delas fronten på 50hz, surrarna på 80hz och LFE ställd på 120.
Postad 15 February 2012 - 07:29
Är du nöjd så låter det bra. Postad 21 June 2012 - 18:21
Bara så jag hänger med.
Har gjort lite nya mätningar här hemma med Audyssey, samtidigt beslöt jag mig för att prova lite nya(för mig) delningsinställningar vid 5.1 spår. Pillade upp delning på frontar och center från 40hz till 80hz och ändrade från large till small. Surround var delade på 90hz och lät dem vara på 90hz eftersom jag läst att man inte skall ändra neråt efter Audysseymätning. De var inställda på small och lät dem vara det. Subens delning var inställd till 80hz, pillade upp den till 120hz. Ställde LFE på just LFE ( och ej LFE+Main). På subens baksida har jag delnings("ratten"?) på max och har alltid haft. På det här sättet borde man väl avlasta front, center och surround och låta dem bara spela frekvenserna över 80 respektive 90hz, resten går till suben? Samtidigt som man inte missar något i LFE(.1) spåret, eftersom man ställt subens delning på 120hz? Det här borde väl vara en "korrekt" inställning? Tycker faktiskt att jag fick mer bas och den var renare. Samtidigt hördes de andra registrerna bättre också, fler ljud framträdde helt enkelt och ljudbilden rensades upp. Synpunkter? Redigerat av genstruktur, 21 June 2012 - 18:23. Postad 22 June 2012 - 07:09
Inga synpunkter. Du har tänkt rätt. Sedan är det ju ingen "lag" på hur man ställer in subwoofern. De där programmen som följer med förstärkaren litar jag inte på. Jag experimenterar efter rön som jag hittar på nätet eller i någon bra hembiotidning.
Jag tycker ibland att det är perverst kul att flytta högtalare för att få ett bra ljud. Postad 22 June 2012 - 11:01
Önskar jag kunde flytta runt mina Postad 22 June 2012 - 11:26
Vad bra, är lite snurrigt det här med delningsfrekvenser och vart och hur man delar tycker jag. Så ville kolla med er bara om jag tänkt rätt, sen förstår jag att det inte är någon "lag" som du säger, man får ju göra som man vill såklart. Tycker annars Audyssey sköter det rätt bra, men det är inte så lätt som det låter i reklamen att få till. Mycket att tänka på vid mätningen som jag inte tror att en nybörjare förstår sig på. Håller med dig, att flytta på högtalare samt lyssningsposition är det efter akustiska åtgärder som verkligen gör mycket för ljudet! Kul! Postad 22 June 2012 - 15:39
120 Hz är knappt bas ens. A-strängen på gitarr t ex ligger på 110...
Det finns ingen lag på vilka frekvenser man delar vid. Autokalibreringen har helt enkelt kommit fram till att dina högtalare funkar ok ned till vissa frekvenser, och satt delningen där eftersom det gör att de "utnyttjas optimalt". Högtalarnas egenskaper och placering är det som avgör, och tycker du inte att det låter uppenbart skit kan det vara vettigt att köra så. Postad 23 June 2012 - 08:47
80 Hertz delningen kom väl till vid någon undersökning om var människan slutar uppfatta riktningen på bastoner? Om jag minns rätt...
Postad 25 June 2012 - 09:18
Nej. När surround kom valde man 80Hz som "en lagom kompromiss" för att många biografer hade hyfsat sunkiga högtalarsystem som inte klarade lågbas, och den enklaste (billigaste) lösningen var att behålla det mesta och komplettera med subwoofers. Enhetligt och enkelt. Gränsfrekvensen för när man börjar kunna uppfatta riktning beror på en rad olika parametrar, och kan utan vidare vara betydligt lägre än 80Hz. Postad 25 June 2012 - 09:31
Detta reder ut allt: http://www.hometheat...ound-sound.html
Postad 25 June 2012 - 11:14
Trevlig läsning
Mvh Postad 25 June 2012 - 14:54
Har man frontar som glatt spelar på långt under 80Hz bör man åtminstone prova att köra dem som Large (Full Range) alternativt dela vid 40-50 eller så.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |