Nån som vet nåt om uppgraderingen till windows mobile 6.5, som tydligen skall ingå vid köp ? Iaf enligt den sista recensionen ...
* Officiell Tråd - HTC Touch Diamond2 *
HTC Touch Diamond 2
(Mobiltelefoner)
|
3
|
(21)
|
Inga priser |
Postad 12 May 2009 - 07:18
Nån som vet nåt om uppgraderingen till windows mobile 6.5, som tydligen skall ingå vid köp ? Iaf enligt den sista recensionen ...
Postad 12 May 2009 - 11:44
Enligt http://www.mobilen.n.../d.epl?id=36535 så finns åäö bara med om man använder pinnen, annars är det hålla nere a/o som gäller.
"De nye tastaturene på HTC Touch Diamond 2 gjør at vi raskt kan skrive meldinger med tommelen. Vender vi skjermen 90 grader får vi opp et tastatur som er større, og det blir enda enklerere å taste. Men smått er det fremdeles, og egne taster for æøå finnes bare om vi bruker pennetastaturet.
Å skrive æøå på qwerty-tastene krever at du holder på a eller o-tastene og stryker fingeren til rett punkt på linjen som dukker opp med alternative tegn. Det fungerer, men er ikke optimalt."
Postad 12 May 2009 - 14:39
Svarar mig själv om åäö:
Enligt http://www.mobilen.n.../d.epl?id=36535 så finns åäö bara med om man använder pinnen, annars är det hålla nere a/o som gäller.
"De nye tastaturene på HTC Touch Diamond 2 gjør at vi raskt kan skrive meldinger med tommelen. Vender vi skjermen 90 grader får vi opp et tastatur som er større, og det blir enda enklerere å taste. Men smått er det fremdeles, og egne taster for æøå finnes bare om vi bruker pennetastaturet.
Å skrive æøå på qwerty-tastene krever at du holder på a eller o-tastene og stryker fingeren til rett punkt på linjen som dukker opp med alternative tegn. Det fungerer, men er ikke optimalt."
Är inte helt förtjust i den lösningen, skulle hellre se att åäö hade klämts in. Men som med allt annat i Windows Mobile går det säkert att justera. Använder man T9 behöver man inte tänka på detta, då finns istället det lilla irritationsmomentet att man inte får stor bokstav efter punkt med automatik. Men eftersom allt annat i telefonen är som en dröm har jag överensseende med detta
Postad 12 May 2009 - 15:00
Men detta är lätt fixat, installera FingerKeyboard 2 istället. Det är helt gratis och där får man fram ÅÄÖ genom att trycka lite längre på vissa knappar, tiden kan justeras. I övrigt fungerar detta tangentbord minst lika bra som HTC's variant.
Postad 14 May 2009 - 10:26
sen är jag ny till winmo så jag har inget att jämföra med, men all in all så är det en riktigt trevlig bekantskap. förresten, rss-läsaren är inte så snygg å fingervänlig, nån som har nått bra tips om var man hittar en bättre (och kanske andra roliga prog?).
Postad 14 May 2009 - 14:23
Nån som vet nåt smidigt sätt att få över sina kontakter och SMS från min gamla K850i till D2an?
Spara allt på ditt sim och sedan använder du sim manager för att köra över dem till diamanten.
Postad 14 May 2009 - 14:27
Nyare är alltid bättre är regeln, klart det finns undantag men men.
Kör själv med HD´n och tänker inte byta pga Diamond 2 inte har 3,5 mm uttag. Diamond 2 har en nyare variant på TF3D men tycker man att det är kul att flasha sin ROM så tycker jag att HD är ett bättre alt. Du kan nämligen få en väldigt bra ROM till HD´n som har allt som Diamond 2 har + lite till.
Postad 14 May 2009 - 18:23
http://forum.xda-dev...mp;postcount=21
Postad 14 May 2009 - 18:57
Någon som hittat något riktigt tunt fodral/tygpåse som passar bra och inte gör telefonen så tjock?
Postad 18 May 2009 - 15:13
Just nu sitter originalet på och jag tycker att det är helt OK. Har dock beställt ett från Brando som jag använder som "huvudleverantör" för skärmskydd. :-) Jag har använt dem i flera år och det fungerade mycket bra på min gamla Diamond.Vad använder ni för skärmskydd till TD2? Satte på det som följer med men blev inte helt nöjd, fäster lite dåligt i kanterna och känns lite strävt. Funderar på att köpa ZAGG InvisibleShield (zagg.com).
IvisibleShield har jag testat på en GPS för några år seda och även om det ger extremt bra skydd gillade jag inte att man såg att det satt ett skydd över displayen. Jag tycker också att det ger ett litet billigt intryck när den sitter på hela telefonen, men vill man undvika repor till varje pris får man kanske acceptera det. Du kanske redan har sett tråden, men för er andra kommer här länken till XDA med bilder: http://forum.xda-dev...ad.php?t=513938
Postad 18 May 2009 - 21:10
Just nu sitter originalet på och jag tycker att det är helt OK. Har dock beställt ett från Brando som jag använder som "huvudleverantör" för skärmskydd. :-) Jag har använt dem i flera år och det fungerade mycket bra på min gamla Diamond.
Vilken variant beställde du från Brando? Jag fick mitt idag, av typen "PDA protector" (alltså inte UltraClear). Med detta skärmskydd så ser skärmen inte längre lika skarp ut, det blir helt enkelt aningen suddigt. Men å andra sidan så syns inga fingeravtryck på skyddet, till skillnad från originalskyddet. Jag gissar att UltraClear-varianten är mer lik HTC's originalskydd. Responsen på skärmen känns också bättre med Brandos skydd, jag gillar den lite sträva känslan.
För övrigt kör jag min Diamond 2 i GSM-läge, eftersom den bryter samtal hela tiden när den ska växla mellan 3G och GSM. För nog köra så tills dess att en uppdatering dyker upp - suck.
Postad 19 May 2009 - 07:57
Jag kör UltraClear eftersom jag gillar att den inte syns på skärmen. Har testat PDA-varianten på en GPS och den har som sagt sin fördel att den tar bort reflexer. UltraClear är likt HTCs skydd och påverkar inte utseendet på skärmen.Vilken variant beställde du från Brando?
Postad 19 May 2009 - 09:39
För övrigt någon som beställt från elgigantens internetbutik och vet om dem brukar vara snabba med leveranserna?
Postad 19 May 2009 - 10:04
Men är det bara jag som har problem med att kontakters foton dyker upp med negativa färger i touchflo 3d? I vanliga kontakthanteringen för windows mobile så är dom helt ok. Har testat hard-reset och problemet kvarstår.
Vid sync via Missing Sync blev alla negativa, men om jag bytte bilder i mobilen så blev dom ok. Tills efter en soft-reset och några blev negativa igen? OBS bara några.
Annars riktig supernalle!
Efter några år med Dell Axim x51v så blev man galen på pinnen, men nu klarar man sig bra utan.
Någon som lyckats med landscape-qwerty i sms-chatten?
Postad 20 May 2009 - 10:51
Vill ni ha ett bra fodral så finns det ett riktigt bra på ebay för 25$ .. verkligen värt sina pengar, dessutom är frakten fri. (fick hem den efter 5 dagar)
Sök på: A1 EASECASE Leather case for HTC Touch Diamond 2 II
ha det !
Redigerat av nermin, 20 May 2009 - 10:51.
Postad 20 May 2009 - 11:33
Hej !
Vill ni ha ett bra fodral så finns det ett riktigt bra på ebay för 25$ .. verkligen värt sina pengar, dessutom är frakten fri. (fick hem den efter 5 dagar)
Sök på: A1 EASECASE Leather case for HTC Touch Diamond 2 II
ha det !
Intressant, passar det bra? Telefonen glider inte ur av misstag?
Postad 20 May 2009 - 12:37
Postad 22 May 2009 - 07:56
Jag tycker också att det är en mycket trevlig telefon. Det var några år sedan jag hade en Windows-mobil, och jag kan lugnt säga att det hänt en hel del. Fast det som fungerar bäst är HTC's TouchFlo, och det ska man ju inte ge Microsoft credt för. Vid normalt bruk så behöver man i stort sett aldrig gå in i Windows-menyerna.
Det var någon som undrade hur filmuppspelning fungerar. Med Coreplayer spelade jag upp en vanlig DivX-fil i normal upplösning (ej HD) och den rullade på helt utan störningar eller lagg - mycket imponerande. Fast tyvärr verkar inte undertexter stödjas.
Jag har dock ett stort problem, min telefon hoppar aldrig över i 3G-läge. Oavsett var jag befinner mig så är "G"-symbolen aktiverad, och uppkopplingen blir plågsamt långsam GPRS. Har kollat inställningarna under "Avancerat nätverk" och HSDPA är aktiverat. Min operatör är Tele2. Finns det någon annan med Tele2 eller Comviq som kan bekräfta att telefonen går över i 3G-läge? För isåfall är det väl fel på mitt exemplar. Fast fördelen är ju att batteritiden blir väldigt bra ;-)
Edit: Idag såg jag plötsligt att den hoppat över i 3G-läge, mycket märkligt. Har kört den i två dagar utan 3G på samma platser ungefär... Fick dock problem med dataöverföring, då min 3G-mottagning där jag bor är ganska dålig. Den försökte skicka data ett antal gånger, varje gång med ett felmeddelande att "uppringning misslyckades". Sedan dog mottagningen helt, och efter en minut ungefär kom den igång igen i GPRS-läge. Måste säga att själva radiodelen i denna telefon verkar vara betydligt sämre än Nokia och SE (min gamla Nokia N82 hoppade över till GPRS på några sekunder när det var problem med signalen, utan meddelande och annat tjafs).
Har exakt samma problem med mitt Tele2 kort =) Fick min Diamond 2 för några dagar sedan och har inte sätt till 3G symbolen en ända gång =(
Postad 22 May 2009 - 08:30
1. SPB Mobile Shell och SecondToday (så får man två homescreens, den ena med TF3D2, den andra med SPB). Det man inte når via TF3D tar SPB MS hand om, alla program nås därifrån.
2. Installera QuickMenu så får man en startmeny av samma typ som i Windows för PC.
3. Sortera upp programmen under Windows\Start menu och lägg dem i kategorier. Dessa kategorier syns sedan i SPB MobileShell och det fungerar helt enkelt perfekt.
När detta är gjort ser ni aldrig "Windowsmenyerna" längre eftersom de är eliminerade. Jag kör på detta sätt (med Topaz/Diamond2-ROM på min X1) och har glömt hur Windows Mobiles egna menyer ser ut.
Postad 22 May 2009 - 08:49
AVR4000: Tack för tipset om SecondToday. Jag installerade SPB Mobile Shell för några dagar sedan och tycker det fungerar mycket bra, men saknar TF3D ibland. Kan man köra båda så är det närapå helt perfekt.
Postad 22 May 2009 - 09:28
RGA: Jag tycker att du ska kontakta HTC's support, ju fler som rapporterar samma fel desto större chans att de tittar lite närmare på problemet och kanske så småningom släpper en uppdatering som löser problemet.
Har beställt ett nytt simkort nu så jag testar det först sen så blir det att rapportera om felet kvar står.
Postad 22 May 2009 - 10:28
Det är också enkelt att växla mellan skärmarna.
Jag kan även rekommendera ett snyggt tema för TF3D2:
Laser and MetalV2 for TF3D2
Postad 22 May 2009 - 11:44
Håller på att bygga en egen ROM till min HD. Blir såklart en svensk. Har dock lite problem att hitta OEMs från diamond 2 som är svenska.
Är det någon vänlig själ som kan tänka sig att ta en ROM dump och skicka till mig?
Postad 23 May 2009 - 16:48
/papphammar
Postad 23 May 2009 - 18:34
Hur känns den här mobilen jämfört med nokia 5800? Har haft den tidigare, men den strulade hela tiden och ska välja en ny. Är den seg? Har läst lite att den har samma hårdvara förutom kameran som diamond 1? Hur är skärmen? Är den ljusstark, hur är ytan på skärmen? mjuk? Hur känns byggkvaliteten?
/papphammar
Har varken haft eller känt på 5800 så det kan jag inte svara på. D2 ärr verkligen inte seg, är nog den rappaste telefonen jag haft. TouchFlo3D flyter på riktigt bra och start av program går också snabbt. Skärmen kan vara riktigt ljusstarkt men jag har valt att aktivera autojusteringen vilken gör den mer behaglig. Byggkvalitén håller samma standard som HTC gjort senaste åren, dvs mycket solid och bra.
Postad 23 May 2009 - 18:39
TF3D2 flyter mycket smidigt och bra, minneshanteringen är stabil och systemet är mycket stabilt.
Det är bara att köpa.
Postad 23 May 2009 - 20:32
Ok, är skärmen responsiv och bra?HTC Topaz (Diamond 2) har mycket väloptimerad programvara. Kan utan tvekan rekommenderas. Min X1 blev som en helt ny lur med Topaz-ROM.
TF3D2 flyter mycket smidigt och bra, minneshanteringen är stabil och systemet är mycket stabilt.
Det är bara att köpa.
Vad ska man använda för musikspelare till den?
Postad 23 May 2009 - 22:39
Postad 24 May 2009 - 00:24
Bara att installera och köra. Sedan skicka filerna..
Bifogad fil(er)
Postad 24 May 2009 - 07:44
Postad 24 May 2009 - 08:03
tack!Inga problem med skärmen, dessutom finns något som heter TouchResponse man kan ladda ner från XDA för att öka känsligheten. När det gäller skärmens övriga egenskaper såsom färgåtergivning, skärpa m.m är det bara att köra på - det är nämligen utmärkt.
Någon som har fått in damm under displayen?
http://forum.xda-dev...ad.php?t=512174
Postad 25 May 2009 - 18:45
Någon som kan med detta?
Postad 25 May 2009 - 20:55
Jag har lite problem med laddningen utav min telefon. Som jag har fattat så ska det lysa grönt när telefonen är färdigladdad, men det kommer aldrig någon grön lampa utan konstant orange sken.
Någon som kan med detta?
Jag har inga problem med detta men det har diskuterats en del på xda-developers.org. Är det samma problem som beskrivs i denna tråd?
http://forum.xda-dev...d.php?p=3823651
Postad 26 May 2009 - 06:58
Hej !
Ni som har köpt en mobilen; Följer det med någon pinne (Stylus?)
Tycker att det är enklast (snabbast att skriva med).
Har försökt att kolla på bilderna men det är svårt att se...
M.v.h
Johan
Postad 26 May 2009 - 07:02
FRÅGA OM HTC Touch Diamond
Hej !
Ni som har köpt en mobilen; Följer det med någon pinne (Stylus?)
Tycker att det är enklast (snabbast att skriva med).
Har försökt att kolla på bilderna men det är svårt att se...
M.v.h
Johan
Ja det gör det, dessutom får du med en extra stylus.
Postad 26 May 2009 - 09:42
Men hur fasiken får man fram utrops-/frågetecken när man använder tangentbordet (inte qwertyn) ?
Postad 26 May 2009 - 11:07
Jag har inga problem med detta men det har diskuterats en del på xda-developers.org. Är det samma problem som beskrivs i denna tråd?
http://forum.xda-dev...d.php?p=3823651
Ja de verkar vara samma problem som de pratar om där. Om jag går in på strömförsörjning efter att jag har laddat så är ju stapeln full och det borde inte ladda batteriet mer. Men fortfarande så lyser lampan orange.
Ska jag pröva att göra en hard reset då kanske? Allt som fanns med när jag köpte mobilen finns kvar sedan hoppas jag ?
Postad 26 May 2009 - 11:46
Kan verka vara lite löjlig frågeställning...
![]()
Men hur fasiken får man fram utrops-/frågetecken när man använder tangentbordet (inte qwertyn) ?
Tryck på ettan och välj sedan utropstecken i förslagsfältet.
Postad 26 May 2009 - 11:51
Ja det gör det, dessutom får du med en extra stylus.
Något som skickade en rysning som hette duga längs min ryggrad var när jag använde min pinne och den rispade skärmen.
Som tur var så satt det medföjande skyddet på och det gick inte igenom skyddet ner till displayen ( Puh! )
Postad 26 May 2009 - 20:06
Tvivlar på att ett nytt sim-kort kommer hjälpa för jag har exakt samma problem med min TD1. De snålar nog med styrkan på mottagningen i mobilen bara för att spara batteritid/strålning...Har beställt ett nytt simkort nu så jag testar det först sen så blir det att rapportera om felet kvar står.
Postad 26 May 2009 - 21:17
Utan att ha läst på ordentligt får jag känslan av att denna telefon är mkt lik Touch HDn, vad är de stora skillnaderna mellan dem?
ingen?
Postad 26 May 2009 - 21:39
ingen?
HD:
+- Större skärm, större storlek än D2. 3,8" skärm.
+ 3,5mm uttag.
- Äldre manila än D2, kan dock flasha ROM för att lösas.
D2:
+- Mindre i storlek än HD, mindre skärm. 3,2" skärm.
- Inget 3,5mm uttag.
+ Nyare manila.
Personligen om jag skulle välja idag så skulle jag välja HD´n pga den större skärmen (lättare att handera menyer, keyboard mm). Den är dock klumpigare kanske än D2 men ligger helt ok i handen. Jag är också beroende av 3,5 mm uttag så D2 är inte mitt val. Hoppas det hjälpte
Postad 26 May 2009 - 21:45
Personligen om jag skulle välja idag så skulle jag välja HD´n pga den större skärmen (lättare att handera menyer, keyboard mm). Den är dock klumpigare kanske än D2 men ligger helt ok i handen. Jag är också beroende av 3,5 mm uttag så D2 är inte mitt val. Hoppas det hjälpte
Och jag som redan har köpt en HD....och sålt den igen....kan nog glömma TD2 alltså
Postad 27 May 2009 - 09:08
Tycker faktiskt att ljudet är riktigt bra på TD2 ...
Postad 27 May 2009 - 09:13
Tryck på ettan och välj sedan utropstecken i förslagsfältet.
Får det dessvärre inte att funka ändå
Tack iaf
Postad 27 May 2009 - 10:30
Och jag som redan har köpt en HD....och sålt den igen....kan nog glömma TD2 alltså
Skulle ändå tippsa om att klämma på telefonen inne i en butik om du funderar på en D2.
Postad 27 May 2009 - 11:40
Min sammanfattning är att den är kanon, snabb, enkel att hantera.
Du behöver inte nyttja penna. Tangentbordet på skärmen svarar lätt på dina knapptryckningar.
Funktionerna täcker det mesta.
Touchflo, är bättrat och flyter fint genom, att bläddra bilder och liknande är enkelt och smidigt.
Internet browsing är kanon, zoom baren fungerar perfekt. Man kan läsa hela webbsidor utan några problem. Du behöver inte hålla dig till mobil.xxx.xx
Negativt:
-röststyrning saknas.
-När man skriver ett smsm och så lägger man ner luren, efter 30 sek så släcker sig telefonen, när man då slår på den så kommer man till startsidan och inte där man var. Lite störande.
Så telefonen rekomenderas varmt!
Hade lite frågor om någon har svar är jag tacksam.
1. finns det något bra addon program som hanterar röstuppringning. Microsoft Voice Command gillade jag inte då du måste säga "call xxx" och den var inte helt kompatibel med diamond2.
2. vill ha ett addon program som kan mäta datatrafiken, separerat wifi och gprs, hsdpa m.m.
3. kan man tvätta orginal skärmskyddet? läste om ett annat skydd som man kan plocka av med en scotch sprite och tvätta under rinnande vatten och sedan torka med en hårtork? går det med orginalet?
Tack och Hej // Fredrik
Postad 27 May 2009 - 12:00
Hade lite frågor om någon har svar är jag tacksam.
1. finns det något bra addon program som hanterar röstuppringning. Microsoft Voice Command gillade jag inte då du måste säga "call xxx" och den var inte helt kompatibel med diamond2.
2. vill ha ett addon program som kan mäta datatrafiken, separerat wifi och gprs, hsdpa m.m.
3. kan man tvätta orginal skärmskyddet? läste om ett annat skydd som man kan plocka av med en scotch sprite och tvätta under rinnande vatten och sedan torka med en hårtork? går det med orginalet?
Tack och Hej // Fredrik
1. har inte testat det men på xda-developers.org tipsas det om en del liknande program, tex denna:
http://forum.xda-dev...ad.php?t=509120
2. SPB Wireless Monitor 3.0.1 fungerar kanon!
http://www.spbsoftwa...irelessmonitor/
Postad 27 May 2009 - 13:15
En sak till kom jag på. Jag installerade TomTom och det fungerade fin fint. Men en liten sak jag märkte var att när jag kör Tomtom så hittar den min position, men när jag klickar på satellite delen för att se hur många satelliter jag jag kontakt med, är den blank??
Är detta rätt?
Är lite osäker på hur Gpsen fungerar i den, är det en komplett gps eller nyttjar den det där med att hitta närmaste mast och triangulera sig?
Någon som kan upplysa mig så är jag tacksam.
Postad 27 May 2009 - 19:09
Tack för snabbt svar Travolta, skall testa och återkomma.
En sak till kom jag på. Jag installerade TomTom och det fungerade fin fint. Men en liten sak jag märkte var att när jag kör Tomtom så hittar den min position, men när jag klickar på satellite delen för att se hur många satelliter jag jag kontakt med, är den blank??
Är detta rätt?
Är lite osäker på hur Gpsen fungerar i den, är det en komplett gps eller nyttjar den det där med att hitta närmaste mast och triangulera sig?
Någon som kan upplysa mig så är jag tacksam.
Staplarna är tomma på min också. Vet inte om det har något med TomTom's stöd för a-gps? Det funkar ju iaf
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
132 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?