vilken sub, 18",18" eller 18" ?
72 svar till detta ämne
Postad 18 March 2009 - 18:00
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
oavsett hur stor låda som byggs till dom basarna så kommer dom inte att klara att leverea under 40hz och det på grund av dåligt x-max dom , kommer inte att kunna ge några större konutslag innan talspolen slår i polstycket, och då är det godnatt. Sen bilderna talar för sig själv tycker jag.
Kollade inte alls på denna parameter. Inbillar mig att dom basar jag beställt är riktigt ljudtryckskompetenta till priset - Fane Sovereign 15-425w. Dessa är inga högtalarelement för subbasar. Snarare för disco/fest/party-tillämpningar. 895;-/st hos hifikit.se Några bilder i min galleria. Impedans: 8 ohm Effekttålighet: 425W RMS Frekvensomfång: 44 Hz-2,5 kHz Magnetvikt: 80 oz Talspolediam: 3,00" Vikt: 7,89 kg Thiele-Smallparametrar: fs 43 Hz Re 5,8 ohm Le 1,14 mH Qes 0,44 Qms 7,90 Qts 0,42 Vas 180,60 liter Cms 0,17 mm/N Bl 16,9 T-M Mms 80,6 gram Xmax 4,6 mm Sd 881,2 cm² Xmek 9,0 mm
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 18 March 2009 - 18:00.
Postad 18 March 2009 - 18:02
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
köp då hellre 2 tempest-x basar från streaming audio
Har varit ute och läst lite.. Säjer mej ju inte så mycket dock... Men 454 Euro för ett par.. Det är ganska skapliga basar menar du ? Gränna ?? Är ju i dom trakterna och jobbar titt som tätt.. Kan man ju köpa en polkagris också...
Redigerat av Bakerman, 18 March 2009 - 18:04.
Postad 18 March 2009 - 18:11
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Har varit ute och läst lite.. Säjer mej ju inte så mycket dock... Men 454 Euro för ett par.. Det är ganska skapliga basar menar du ?
Gränna ?? Är ju i dom trakterna och jobbar titt som tätt.. Kan man ju köpa en polkagris också...
han har kört rea på dom så ring meila och hör efter
Postad 18 March 2009 - 18:29
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Rekommenderar återigen att du tar dej två minuter till att läsa vad jag har skrivit i tidigare inlägg tack..
Har läst det redan och du skrev ju: "Det hela blev kanske lite fel.. Jag har hela Infinity kappa 7.1-systemet med 600-frontarna med en sidomonterad tia, som drivs av en Yamaha Z-11, och fyra av Infinity kappas gamla prisade sub. Front, center och mellansurrar är delade vid 80 hz, och bakre vid 110. Subbarna spelar på rätt bra. Har för mej att nypriset på dom var 12-14k styck, så att det är ju ingen skit. Däremot tillhör jag den kategorin med folk som emellanåt vill dra på RIKTIGT högt. Visst spelar mina fyra små tior på bra, och hyfsat långt ner i register också. Blev tipsad av någon att spela "Avratz" med Infected Mushroom för att den låten skulle fläska på bra ända ner i 20hz, och mina små subbar spelar fortfarande på ganska bra även där nere. Det jag undrade var ungefär hur långt ner i register en riktig filmexplosion är ?" Det låter som dina infinity inte orkar ge det trycket du vill ha. Då tycker iaf jag att det vore smidigt att sälja dom och köpa eller bygga några som kommer ge det trycket istället för krångla till det med olika sorters subbar i samma rum.
Postad 18 March 2009 - 18:35
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
han har kört rea på dom så ring meila och hör efter
Men dom tror du skulle spela ganska bra allså ? Jag har ju som sagt var inte en aning...
Postad 18 March 2009 - 18:59
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det låter som dina infinity inte orkar ge det trycket du vill ha. Då tycker iaf jag att det vore smidigt att sälja dom och köpa eller bygga några som kommer ge det trycket istället för krångla till det med olika sorters subbar i samma rum.
Jag skrev också att jag är väldigt nöjd med mitt ljud, men att jag skulle vilja ha något som avlastar mina övriga subbar ENBART till brutal pangpangfilm ? Att jag har två steg ligger som jag tänkte få användning av, och om jag kunde bygga ett par lådor för några tusen spelar det ingen roll om skiten exploderar ? Kan ju ha dom som partylådor annars ? Jag har 11 st Infinity sitter uppmonterade. Sen har jag fyra subbar. Skulle du sälja av alla subbar som du har i exakt samma serie, förlora en massa pengar, och lägga till MASSOR mer pengar ENBART för att få bättre tryck när du tittar på brutal pangpangfilm ?
Postad 18 March 2009 - 19:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Men dom tror du skulle spela ganska bra allså ? Jag har ju som sagt var inte en aning...
dom som har byggt med dom har varit nöjda?,.
Postad 18 March 2009 - 19:13
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag har 11 st Infinity sitter uppmonterade. Sen har jag fyra subbar. Skulle du sälja av alla subbar som du har i exakt samma serie, förlora en massa pengar, och lägga till MASSOR mer pengar ENBART för att få bättre tryck när du tittar på brutal pangpangfilm ?
Köp några fler subbar då.
Postad 18 March 2009 - 19:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Köp några fler subbar då.
Dom få som kommer på marknaden brukar ligga runt 5000 spänn. Dom slutade ju tillverkas för några år sen. Då blir det dyrt, och stegen samlar bara mer damm... Hoppar nog på x-12:s tips..
Redigerat av Bakerman, 18 March 2009 - 19:35.
Postad 18 March 2009 - 19:30
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Ok
Postad 18 March 2009 - 22:04
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tjena!
Känns det som att dina infinity subbar jobbar på gränsen av vad dom klarar av när du drar på ordentligt på sånna filmer? Jag tror inte det är någon fara för dina subbar om du inte hör att dom börjar få svårt att hänga med på jättehöga volymer.
Om det stämmer som du skriver att det är 4st lite finare subbar, och att du har kalibrerat in dom ordentligt så tycker jag att du ska kunna spela duktigt högt utan att varje sub får jobba särskilt mycket.
Mvh Christian
Postad 18 March 2009 - 22:15
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Precis. Det ska dessutom vara fina subbar. Enda jag kan tänka mig är att att sälja och köpa typ ett par riktigt effektstarka subwoofrar. Velodyne har väl några riktigt stora modeller upp emot 18". SVS har väl några kraftiga dom med. Inte så påläst i ämnet subwoofer, tyvär.
Mvh
Postad 18 March 2009 - 22:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Precis. Det ska dessutom vara fina subbar. Enda jag kan tänka mig är att att sälja och köpa typ ett par riktigt effektstarka subwoofrar. Velodyne har väl några riktigt stora modeller upp emot 18". SVS har väl några kraftiga dom med. Inte så påläst i ämnet subwoofer, tyvär. Mvh
VILL inte göra mej av med mina små bebisar... Gillar dom skarpt.. Har hållt på länge och åkt land och rike runt för att få tag på fyra till humana priser.. Fick t.o.m acceptera att en är svart fast resten av systemet är i bok för att det dyker upp några till realistiska priser så sällan.. Jag skulle nog kunna kräma ur en hel del till ur dom om jag ville.. Jag spelar inte ens i närheten av att det börjar låta illa.. Jag tycker att dom låter hur bra som helst till det mesta. Är som sagt inte ute efter att "uppgradera" mitt system, utan är bara ute efter att kunna nyttja mina steg jag redan har, och kunna slå på dom ENBART till "elak" bas för att kunna avlasta dom andra då..
Postad 18 March 2009 - 22:58
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
VILL inte göra mej av med mina små bebisar... Gillar dom skarpt.. Har hållt på länge och åkt land och rike runt för att få tag på fyra till humana priser.. Fick t.o.m acceptera att en är svart fast resten av systemet är i bok för att det dyker upp några till realistiska priser så sällan.. Jag skulle nog kunna kräma ur en hel del till ur dom om jag ville.. Jag spelar inte ens i närheten av att det börjar låta illa.. Jag tycker att dom låter hur bra som helst till det mesta. Är som sagt inte ute efter att "uppgradera" mitt system, utan är bara ute efter att kunna nyttja mina steg jag redan har, och kunna slå på dom ENBART till "elak" bas för att kunna avlasta dom andra då..
Då tycker jag att du ska brassa på med dina nuvarande subbar, dom mår inte dåligt av att spela lite högt ibland. Tvärtom, det är nyttigt med motion.  Man hör ju även tydligt när en sub börjar ge vika, då är det bara att sänka lite.  Att para ihop PA-basar med ett så pass fint system som du har är inget jag skulle rekommendera. Mvh Christian
Postad 18 March 2009 - 23:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Då tycker jag att du ska brassa på med dina nuvarande subbar, dom mår inte dåligt av att spela lite högt ibland. Tvärtom, det är nyttigt med motion. Man hör ju även tydligt när en sub börjar ge vika, då är det bara att sänka lite. 
Att para ihop PA-basar med ett så pass fint system som du har är inget jag skulle rekommendera.
Mvh Christian
Mmmm.. Men stackars små.... Slutscenen i Rambo 4... Ojojoj... Då tycker jag faktiskt lite synd om dom... Det räcker väl att brassa på lite för mycket EN gång...? Sen är det väl kört....? Nej ! Jag har bestämt mej ! Har fått tips och råd av x-12 som jag är HELT övertygad om att han vet vad han pratar om. Blir två 12or eller två 15-tummare.. Som sagt.. Kostar det inte mer än några tusen så kan jag ha dom som partylådor om jag inte skulle gilla ljudet.. Eftersom dom inte blir synliga tänker jag ju inte lägga ner en massa jobb på superfinish direkt...
Postad 19 March 2009 - 08:03
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Mmmm.. Men stackars små.... Slutscenen i Rambo 4... Ojojoj... Då tycker jag faktiskt lite synd om dom... Det räcker väl att brassa på lite för mycket EN gång...? Sen är det väl kört....?
Det skulle vara konstigt om de bygger aktiva subbar på ett sånt sätt att om du skruvar upp för mycket så går de sönder. Det är ett bra sätt att få tillbaka många, många på garantireparationer. Jag skulle sätta mina pengar på att det finns marginaler kvar i dem så att du kan ställa dem på max utan någon fara. Om du tar det stegvis hör du dessutom om de börjar låta illa, och då kan du skruva ner ett snäpp. Det hade varit en helt annan sak om du hade kört med en extern effektförstärkare som var på gränsen eller över vad elementen var specade till.
Postad 19 March 2009 - 10:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det skulle vara konstigt om de bygger aktiva subbar på ett sånt sätt att om du skruvar upp för mycket så går de sönder. Det är ett bra sätt att få tillbaka många, många på garantireparationer. Jag skulle sätta mina pengar på att det finns marginaler kvar i dem så att du kan ställa dem på max utan någon fara. Om du tar det stegvis hör du dessutom om de börjar låta illa, och då kan du skruva ner ett snäpp.
Det hade varit en helt annan sak om du hade kört med en extern effektförstärkare som var på gränsen eller över vad elementen var specade till.
Ja.. Det är kanske jag som är fånigt nojjig bara.. Det måste vara ganska långslagiga element, för att dom slår ganska duktigt långt när jag drar på lite, och det är då jag blir så där fånig.. Även att det inte låter illa..
Postad 19 March 2009 - 23:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har testat lite nu.. Kan klämma ut en hel del mer än vad jag gjort innan innan det börjar låta illa.
Men hur mycket vågar man egentligen dra på ? Kan en bas bottna galet után att det händer något.....?
Postad 20 March 2009 - 07:47
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag tror att du utan problem kan dra på tills det börjar låta illa. Skulle som sagt vara väldigt märkligt om man bara genom att vrida på en volymratt kan ta sönder produkten.
Precis samma sak som att trycka gasen i botten på en bil, den går ju inte sönder av det :-)
Postad 20 March 2009 - 12:37
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jag tror att du utan problem kan dra på tills det börjar låta illa. Skulle som sagt vara väldigt märkligt om man bara genom att vrida på en volymratt kan ta sönder produkten.
Det ska du nog inte vara allt för säker på.
Postad 20 March 2009 - 12:57
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Precis samma sak som att trycka gasen i botten på en bil, den går ju inte sönder av det :-)
Tro mig. Det går att spela sönder subbar och det är inte säkert att man får en förvarning i form av missljud.
Postad 20 March 2009 - 13:01
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Tro mig. Det går att spela sönder subbar och det är inte säkert att man får en förvarning i form av missljud. 
I stand corrected. Om man kör med en passiv sub och en separat effektförstärkare är det sin sak, men hur kan man få en indikation på vad en aktiv sub klarar? Underkänt till tillverkarna att inte sätta in säkerhetskretsar som slåss ut om det kommer strömmar som är utanför toleransen, men det är bara min egna högst personliga åsikt.
Postad 20 March 2009 - 13:22
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
I stand corrected.
Om man kör med en passiv sub och en separat effektförstärkare är det sin sak, men hur kan man få en indikation på vad en aktiv sub klarar?
Underkänt till tillverkarna att inte sätta in säkerhetskretsar som slåss ut om det kommer strömmar som är utanför toleransen, men det är bara min egna högst personliga åsikt.
Men det beror väl på ganska mycket vad jag har förstått ? Beror det inte bl.a på vad som kommer i insignalen ? Både styrkan på den och vilka frekvenser det är i förhållande till vad subben är tillverkad till att klara av ? Både frekvens och ljudtrycksmässigt ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|