Puckar under förstärkare
164 svar till detta ämne
Postad 27 May 2009 - 20:47
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Nej - finns imo tillräckligt med sannolika skäl till att tro att de inte är värda priset för att jag inte skall lägga tid och pengar på något sådant. Ungefär som med tramsprogrammet "Jag vet vad du gjorde förra lördagen" där de påstår att diverse känt och okänt folk inte har en aning om vad de gör under hypnos. Finns tillräckligt med sannolika skäl för att jag skall bedöma att det är fejk och inte fungerar på det sättet som i programmet,
Personerna i det programmet har dom jobbat med i några timmar,alla är inte mottagliga för att sättas i estradhypnos. Det är vad det heter när dom får folk till olika saker,det är även lagreglerad.Så att bara plocka upp nån från publiken funkar inte då är det ren fejk.
Postad 27 May 2009 - 21:26
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Med tanke på all den tid du ägnar åt att skriva i detta forum om dyrkablar och annat som du säger sakna betydelse för ljudåtergivningen, skulle jag ändå rekommendera dig att ta dig lite tid till att verkligen testa de prylar du raljant sågar. Någon gång, i alla fall. Det har du tid med, promise... 
Men det är ju imo mycket bättre och mer upplysande att t.ex. diskutera på ett forum än att testa sådant där man inte finner några sannolika skäl till att det kommer att funka. Redan där finns ju dessutom en negativ förväntan som riskerar att man är så inställd på att det inte finns något att upptäcka så att man, om det mot förmodan skulle finnas något, inte accepterar det. Är därför man endast kan dra slutsatser av att någon kan påvisa en effekt (och då naturligtvis förutsättningslöst) inte tvärtom. Har ju gått sådär för de som förutsättningslöst försökt sig på att påvisa mindre troliga företeelser om man säger så...
Postad 27 May 2009 - 21:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Testa och ställ cd-spelaren på golvet, med och utan SD-fötter. Samma låt, samma volym. Jämför.
har gjort många gånger och jag har ställt den på högtalarn,a hörs inte att skit skillnad med min CD Förutom att det vid något tillfälle fick för dig att "spika" men det va det ena och det va när det va riktigt hög volym och mycket bas Men någon ljudmässig skillnad i övrigt fann jag inte... kanske om jag gjorde att Uber seriöst test att jag skulle råka uppfatta någon skillnad, men är skeptisk, dock så gillar jag att ha min CD vibrationsfritt i alla fall... "bara för att"
Postad 27 May 2009 - 21:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Testa och ställ cd-spelaren på golvet, med och utan SD-fötter. Samma låt, samma volym. Jämför.
Hur ofta har man CD-spelaren på golvet, och på vilket sätt skulle det förändra ljudet? Har man högtalarna på spikes och spelar som en dåre så kan det kanske sluta med att ljudet hackar iofs. Frågan är bara hur relevant en sådan test är. Fysisk energi? Vad är det? En ny energiform? Menar du mekanisk energi? Eller rörelseenergi? I en cd-spelare är det liv och rörelse, kan jag lova...
Så går det när man anstänger sig för att feltolka, eller på gränsen till idiotförklara. Du vet mycket väl vad jag menade - högtalarna är de enda komponenterna i anläggningen som är byggda för att generera ljud, dvs sätta luften i rörelse. Trots det köper många spikes och ställer högtalarna på, medans de väljer exlusiva och "superdämpande" fötter till förstärkare, D/A-omvandlare osv där det är totalt meningslöst. Angående "liv och rörelse" i CD-spelare så har jag ett tips till dig. Lägg handen på spelaren och starta den. Känner du oroväckande vibrationer, skicka den till tippen och köp en ny. Brukar spela musik från USB-minne direkt i förstärkaren, så man kanske är superaudiofil? Om jag behöver något som dämpar de elektromagnetiska vibrationerna från USB-minnet, har du några bra tips på tweaks då? Angående guldöron, så kan argumenten bli hur dumma som helst. Om jag bestämt hävdar att jag kan höra om grannens akvariefiskar är hungriga, och påstår att de som inte kan det, antingen hör dåligt eller har för dålig anläggning, tar du mig på allvar då? Många argument för tweaks är minst lika dåliga...
Postad 27 May 2009 - 21:34
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Men det är ju imo mycket bättre och mer upplysande att t.ex. diskutera på ett forum än att testa sådant där man inte finner några sannolika skäl till att det kommer att funka. Redan där finns ju dessutom en negativ förväntan som riskerar att man är så inställd på att det inte finns något att upptäcka så att man, om det mot förmodan skulle finnas något, inte accepterar det. Är därför man endast kan dra slutsatser av att någon kan påvisa en effekt (och då naturligtvis förutsättningslöst) inte tvärtom. Har ju gått sådär för de som förutsättningslöst försökt sig på att påvisa mindre troliga företeelser om man säger så... 
Exakt vilken effekt vill du ska påvisas för att du ska acceptera att något ger en ljudmässig förbättring?
Postad 27 May 2009 - 21:38
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Funderade på en sak man läser ofta att förstärkaren/CD spelaren bör va igång ca:30 min för att värmas upp och spela bättre. Är detta bluff och båg ?
Ja tycker nog både Cd/reciever låter bättre efter ett tag, kanske en 15-20min. Även min lcd ser bättre ut efter att den varit på ett tag. Själv stoppa jag in mina överblivna SDfötter under cdn, tyckte mig inte höra någon skillnad alls faktiskt.
Redigerat av genstruktur, 27 May 2009 - 21:46.
Postad 27 May 2009 - 21:48
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Personerna i det programmet har dom jobbat med i några timmar,alla är inte mottagliga för att sättas i estradhypnos. Det är vad det heter när dom får folk till olika saker,det är även lagreglerad.Så att bara plocka upp nån från publiken funkar inte då är det ren fejk.
Att man med mottagliga perosner kan få en viss effekt av att de sas lämnar över sig till hypnotisören (t.ex. minskad smärtförnimmelse) köper jag men att det går att hypnotisera ett strort antal människor så att de inte alls vet vad de gjort är iom bara trams. Då är jag övertygad om att den hypnotiserade bluffar (i programmet troligen för att de får pengar). Kan upplysa om att även programmet "Rent hus" bygger mycket på bluff och överdrifter. Vet att TV4 i minst ett program "saltade" skiten och röran oerhört (högst troligt i fler). Exakt vilken effekt vill du ska påvisas för att du ska acceptera att något ger en ljudmässig förbättring?
Den för produkten / företeelsen påstådda naturligtvis... Påvisa gör man med hjälp av vetenskapliga eller åtminstone så vetenskapsliknande metoder som möjligt. Att säga "jag hör" räcker ju liksom inte...
Postad 27 May 2009 - 22:27
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Den för produkten / företeelsen påstådda naturligtvis... Påvisa gör man med hjälp av vetenskapliga eller åtminstone så vetenskapsliknande metoder som möjligt. Att säga "jag hör" räcker ju liksom inte... 
Och hur är det med dämpfötter under högtalare? De som förordar spikes menar att högtalarnas interna chassivibrationer leds bort och därigenom får högtalarna bättre arbetsbetingelser. De som föredrar dämpfötter menar att spikes ger upphov till stämgaffeleffekter, vilket gör att högtalarna underpresterar. Vilket synsätt är mest vetenskapligt? Finns det något rätt eller fel? Är hörseln en avgörande faktor för vad man föredrar? Vad anser du?
Postad 27 May 2009 - 22:38
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Brukar spela musik från USB-minne direkt i förstärkaren, så man kanske är superaudiofil? Om jag behöver något som dämpar de elektromagnetiska vibrationerna från USB-minnet, har du några bra tips på tweaks då?
Angående guldöron, så kan argumenten bli hur dumma som helst. Om jag bestämt hävdar att jag kan höra om grannens akvariefiskar är hungriga, och påstår att de som inte kan det, antingen hör dåligt eller har för dålig anläggning, tar du mig på allvar då?
Nej, du är ingen superaudiofil men du får gärna köra med USB-minnet som källa, om du vill. Ett tips: Värm det i mikron före användning. Gällande fiskarna: enda gången jag är säker på att fiskar är hungriga, är då de hugger på mitt drag. Dock hör jag i dessa sammanhang sällan några andra ljud än från inombordaren och vattenskvalpet, kanske en och annan mås.
Postad 28 May 2009 - 07:21
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Och hur är det med dämpfötter under högtalare?
Där finns det större sannolika skäl till att det skulle kunna innebära en märkbar ljudlig förändring (se t.ex. Ageves förklaring ovan). De som förordar spikes menar att högtalarnas interna chassivibrationer leds bort och därigenom får högtalarna bättre arbetsbetingelser. De som föredrar dämpfötter menar att spikes ger upphov till stämgaffeleffekter, vilket gör att högtalarna underpresterar. Vilket synsätt är mest vetenskapligt? Finns det något rätt eller fel? Är hörseln en avgörande faktor för vad man föredrar? Vad anser du?
Nu rör du ihop det hela onödigt mycket. Påverkan från spikes eller dämpfötter kan naturligtvis påvisas eller misslyckas att påvisas (precis som till förstärkare). Har ju inte att göra med vad man föredrar, som är en smaksak.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 May 2009 - 07:30.
Postad 28 May 2009 - 07:29
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
Att man med mottagliga perosner kan få en viss effekt av att de sas lämnar över sig till hypnotisören (t.ex. minskad smärtförnimmelse) köper jag men att det går att hypnotisera ett strort antal människor så att de inte alls vet vad de gjort är iom bara trams. Då är jag övertygad om att den hypnotiserade bluffar (i programmet troligen för att de får pengar).
Kan upplysa om att även programmet "Rent hus" bygger mycket på bluff och överdrifter. Vet att TV4 i minst ett program "saltade" skiten och röran oerhört (högst troligt i fler).
Det är lite lustigt att du använder dig av hypnos och placeboeffekt som argument när du själv vägrar prova något. Rädd att upptäcka motsatsen? Den för produkten / företeelsen påstådda naturligtvis... Påvisa gör man med hjälp av vetenskapliga eller åtminstone så vetenskapsliknande metoder som möjligt. Att säga "jag hör" räcker ju liksom inte... 
Hur vetenskaplig är du egentligen? Som produktutvecklare kan jag hälsa att siffror man räknar fram ska man inte lita ett piss på förrän du kan stödja teorin i ett prov. Och att ett prov säger mer än 1000 teorier, sen kan självklart provet vara felaktigt utfört, och det måste man dubbelkolla. Vad jag ville få sagt var att hör någon person skillnad litar jag mer på det tills jag själv har prövat än folk som avfärdar och själva vägrar testa (av rädsla för att bli motbevisade eller vad det kan bero på).
Postad 28 May 2009 - 07:34
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nu rör du ihop det hela onödigt mycket. Påverkan från spikes eller dämpfötter kan naturligtvis påvisas eller misslyckas att påvisas (precis som till förstärkare). Har ju inte att göra med vad man föredrar, som är en smaksak.
Jag rör inte ihop det onödigt mycket. Vilket förhållningssätt är mest vetenskapligt enligt dig?
Postad 28 May 2009 - 07:41
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Ja tycker nog både Cd/reciever låter bättre efter ett tag, kanske en 15-20min. Även min lcd ser bättre ut efter att den varit på ett tag.
Märks den skillnaden om du sitter och lyssnar i 15-20 minuter efter att du slagit på elektroniken, eller märks den lika mycket om du slår på allt, går utom hörhåll och sedan går tillbaka och lyssnar? Det jag är ute efter är att du kanske upplever ljudet som mer behagligt efter att du vant hörseln vid ljudet ett litet tag...
Postad 28 May 2009 - 07:53
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hur vetenskaplig är du egentligen?
Har en humanistisk grundsyn (dvs tror på det som det finns sannolika skäl att tro på) Som produktutvecklare kan jag hälsa att siffror man räknar fram ska man inte lita ett piss på förrän du kan stödja teorin i ett prov. Och att ett prov säger mer än 1000 teorier, sen kan självklart provet vara felaktigt utfört, och det måste man dubbelkolla.
Precis. Falsifiering är mycket viktigt om man vill undvika att dra felaktiga slutsatser. Vad jag ville få sagt var att hör någon person skillnad litar jag mer på det tills jag själv har prövat än folk som avfärdar och själva vägrar testa (av rädsla för att bli motbevisade eller vad det kan bero på).
Jag tycker inte att man skall generalisera som du gör där utan värdera från fall till fall. Påstår någon att jag kommer att kunna gå på vatten om jag dricker en vätska som säljs för 1000 kr litern så tänker jag inte testa. Skulle det däremot, mot förmodan, påvisas att drycken funkar så får jag tänka om. Om någon hör skillnad på dämpfötter och spikes till högtalare, så anser jag däremot att det finns sannolika skäl till att tro att de låter olika. Då kan jag tycka att det är värt att köpa / provlyssna för att bilda mig en uppfattning om vad jag föredrar (har dock provlyssnat tillräckligt många gånger för att inse hur svårt det är att dra korrekta slutsatser ang. vad det egentligen är som påverkar - speciellt i butik eller på mässa). Jag rör inte ihop det onödigt mycket. Vilket förhållningssätt är mest vetenskapligt enligt dig?
Åter igen - en smaksak kan inte vara mer vetenskaplig än en annan.
Postad 28 May 2009 - 08:02
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Har en humanistisk grundsyn (dvs tror på det som det finns sannolika skäl att tro på)
Om någon visar mätresultat som påvisar en viss effekt, är du alltså beredd att själv testa för att avgöra huruvida effekten är hörbar?
Postad 28 May 2009 - 09:15
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
Har en humanistisk grundsyn (dvs tror på det som det finns sannolika skäl att tro på)
Jag tycker att det låter som att du har precis den grundsynen du anklagar alla andra för att ha, dvs placeboeffekter är det enda du hör. Du sågar allt innan du gett något en chans och låter inget få dig att tycka annorlunda. Nu är detta slutdiskuterat för min del. Sorry om det har varit off-topic ett tag, men till trådskapare kan jag uppmana att kika upp Qfeet från Audioquest som jag skrev tidigare.
Postad 28 May 2009 - 09:57
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Om någon visar mätresultat som påvisar en viss effekt, är du alltså beredd att själv testa för att avgöra huruvida effekten är hörbar?
Från fall till fall och beroende på flera olika faktorer - ja visst. Påvisat mätbart betyder dock inte påvisat hörbart. Det sistnämnda är väl ändå mer intressant i en fråga som denna.
Postad 28 May 2009 - 10:32
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag tycker att det låter som att du har precis den grundsynen du anklagar alla andra för att ha, dvs placeboeffekter är det enda du hör.
Du sågar allt innan du gett något en chans och låter inget få dig att tycka annorlunda.
Att reflektera och tänka kritiskt i olika frågor eller om olika företeelser (t.ex. med en humanistisk syn som grund) betyder inte att man anklagar någon (du drar tom till med alla) eller sågar allt och inte kan ändra sig. Du tycks se väldigt svart eller vitt, generaliserande och tillspetsat på det hela. Var sak är sin...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 May 2009 - 10:36.
Postad 28 May 2009 - 10:50
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Från fall till fall och beroende på flera olika faktorer - ja visst. Påvisat mätbart betyder dock inte påvisat hörbart. Det sistnämnda är väl ändå mer intressant i en fråga som denna.
Hypotes 1: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett högtalarkabinett kan rendera sämre ljudåtergivning. Hypotes 2: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett apparatchassi kan rendera sämre ljudåtergivning. Finns det anledning att anta att åtgärder som sätts in för att minimera sådana vibrationer, skulle kunna rendera bättre ljudåtergivning?
Postad 28 May 2009 - 11:04
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Hypotes 1: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett högtalarkabinett kan rendera sämre ljudåtergivning.
Hypotes 2: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett apparatchassi kan rendera sämre ljudåtergivning.
Finns det anledning att anta att åtgärder som sätts in för att minimera sådana vibrationer, skulle kunna rendera bättre ljudåtergivning?
Inte för att jag egentligen orkar ge mig in i denna ständigt pågående debatt eller ser mig själv som nån expert på ämnet. Men i min värld tycker jag det känns lite fel att jämföra en högtalare och låt säga en transistorförstärkare med avseende på just vibrationer. Att en högtalare kan påverkas ljudmässigt av vibrationer känns på pappret mer naturligt då det är en analog återgivare med rörliga membran där återgivningen faktiskt går ut på just vibrationer och rörelse. Men för en helt elektroniskt baserad apparat utan rörliga delar som tex en förstärkare har jag spontant svårt att förstå hur det skuille kunna medföra försämring av ljudet då vi pratar om kretskort, transistorer, motstånd, trafo och ett chip eller två? Nu syftar jag inte på mätbara vibrationer utan hörbara sådana. För övrigt anser jag att puckar insmorda med ormolja hör hemma på isen och inte under stereoprylar
Redigerat av masse70, 28 May 2009 - 11:10.
Postad 28 May 2009 - 11:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ett tips: Värm det i mikron före användning. 
Aha, du tänker på mikrodynamiken?
Postad 28 May 2009 - 11:29
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hypotes 1: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett högtalarkabinett kan rendera sämre ljudåtergivning.
Hypotes 2: Oönskade vibrationer (mätbara) i ett apparatchassi kan rendera sämre ljudåtergivning.
Finns det anledning att anta att åtgärder som sätts in för att minimera sådana vibrationer, skulle kunna rendera bättre ljudåtergivning?
Åter igen... var sak är sin. Personligen ser jag naturligtvis mer sannolika skäl till att tro att det finns anledning att anta att åtgärder som sätts in för att minimera sådana vibrationer, skulle kunna rendera bättre ljudåtergivning i större grad när det gäller högtalarna än när det gäller förstärkarna. Bara för att en hypotes i ett sammanhang är rätt eller fel betyder ju inte att det i ett annat sammanhang ger samma resultat.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 May 2009 - 11:33.
Postad 28 May 2009 - 11:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Klart... det enda i en stärkare som egentligen skulle ta upp ljud är kondensatorer, kondensator mickrofoner fungerar dem som. Men, så lite så... skulle krävas löjligt mycket akustisk effekt för att det ens ska vara hörbart i ett helt tyst rum (hur nu det ska gå till...) Jag tycker inte det e värt dessa pengar för att slippa det, men klart, vill man så är det inget som jag tänker argumentera mot för det e upp till var och en att göra som man vill med sina pengar Jag skulle kunna tänka mig fötter för att dem e snygga eller så, elelr för att förbättra kylnignen till något slutsteg osv... men inte av denna orsak enbart eller alls egentligen
Postad 28 May 2009 - 11:58
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Aha, du tänker på mikrodynamiken?
Självklart!
Postad 28 May 2009 - 12:22
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Personligen ser jag naturligtvis mer sannolika skäl till att tro att det finns anledning att anta att åtgärder som sätts in för att minimera sådana vibrationer, skulle kunna rendera bättre ljudåtergivning i större grad när det gäller högtalarna än när det gäller förstärkarna.
Man får inte glömma bort att högtalare i stort sett är vibrationsfria vid lägre lyssningsnivåer medan elektronik ger upphov till konstanta, om än små, vibrationer. Jag menar att man inte konsekvent kan avfärda de eventuella effekter vibrationshämmande åtgärder kan innebära i ljudförbättringar, bara för att man själv inte tror på det. Jag har, som sagt, upplevt hörbara skillnader i och med puckarna under cd-spelaren men inte gällande för- och slutsteg samt nätdelar. Dock har jag kuddar även under dessa, för att det ser helt ok ut.  Hade hjärnan spelat mig ett spratt enligt dina teorier, borde jag har upplevt skillnader även i de senare fallen med förväntningar på t.ex. minskad mikrofonieffekter o.dyl.
Postad 28 May 2009 - 12:24
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Can i haz ur ears?
Postad 28 May 2009 - 12:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man får inte glömma bort att högtalare i stort sett är vibrationsfria vid lägre lyssningsnivåer medan elektronik ger upphov till konstanta, om än små, vibrationer. Jag menar att man inte konsekvent kan avfärda de eventuella effekter vibrationshämmande åtgärder kan innebära i ljudförbättringar, bara för att man själv inte tror på det. Jag har, som sagt, upplevt hörbara skillnader i och med puckarna under cd-spelaren men inte gällande för- och slutsteg samt nätdelar. Dock har jag kuddar även under dessa, för att det ser helt ok ut. Hade hjärnan spelat mig ett spratt enligt dina teorier, borde jag har upplevt skillnader även i de senare fallen med förväntningar på t.ex. minskad mikrofonieffekter o.dyl.
järnan är otrolig... Och därför så säger detta absolut inget annat än att du upplevde en skillnad i ena fallert men inte i dem andra fallen. Anledningen till detta kan vara exakt vad som hälst och detta säger inte att det va skillnad i fallet med CD och inte i fallet med stärkare heller. Bara att du upplevde det så, alltså en helt subjektiv upplevelse utan garanti på att det stämmer på något sätt elelr för delen garanti på att det är fel. Och så är det inget som säger att dina förväntnignar/förhoppningar va exakt samma gällande resultatet av CD'n på fötter som stärkare på fötter, och denna lilla skillnad i förhoppning (som du inte själv äns kanske viste om att du hade) kan vara det som resulterade i utgången att CD'n på fötter gjorde skillnad men inte med stärkaren på fötter. Man måste inse detta, att våra sinnen är 100% styrda av våra hjärnor och därmed allt skit som vi har i dem... Om vi är stressade så resulterar det i ett visst resultat, är vi jätte glada så resulterar det i ett annat och är vi hungriga så påverkar det också precis som exakt allt annat i våra tankar... Så, detta betyder bara att du just då med just den sinnestämmningen föredrag att ha dem under CD'n och att du tror dig höra en skillnad, och att du med största sannolikhet kommer att föredra dem där i framtiden också då du en gång föredragit dem där. då har du en förväntning på att det ska vara bäst så och kommer alltid att ge det resultatet förmodligen. Om inte en annan sinnestämmning eller någon annan påverkan få dig att tycka att dem passar bättre någon annan stans i stället förstoss... som sagt, våra hjärnor är otroliga, och jag gillar det Det är resultatet som är det viktigaste, tycker du att det blev bättre så är det ju bra för dig, och tycker du att det va snyggt så är det också bra. alltså inget som jag argumenterar imot på något sätt
Redigerat av DVD-ai, 28 May 2009 - 12:58.
Postad 28 May 2009 - 12:53
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Exakt vilken effekt vill du ska påvisas för att du ska acceptera att något ger en ljudmässig förbättring?
En mätbar sådan. Sen är det självklart en helt annan debatt om det låter bättre eller bara annorlunda om man väl kommer fram till att ljudvågorna som alstras, eller signalen från spelaren/genom högtalarkablarna, har ändrat sin karaktär med eller utan dämpfötter på elektroniken. Om det inte går att mäta är det i min mening helt omöjligt att bortom allt tvivel fastställa om det ger effekt eller om det inte gör det, och då är det egentligen ganska ointressant. En rolig och livlig debatt är det iallafall :-)
Redigerat av Sigma78, 28 May 2009 - 12:54.
Postad 28 May 2009 - 13:03
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag menar att man inte konsekvent kan avfärda de eventuella effekter vibrationshämmande åtgärder kan innebära i ljudförbättringar, bara för att man själv inte tror på det.
Det är upp till var och en att t.ex. bedöma sannolikheter, vad som är värt att tro och vad som är värt att på olika sätt prova. Det är sådant man gör mer eller mindre omedvetet dagligen. En sannolikhetsbedömning behöver inte ligga på 0, 50 eller 100 %. Det finns mer eller mindre troliga företeelser. Jag har, som sagt, upplevt hörbara skillnader i och med puckarna under cd-spelaren men inte gällande för- och slutsteg samt nätdelar. Dock har jag kuddar även under dessa, för att det ser helt ok ut. Hade hjärnan spelat mig ett spratt enligt dina teorier, borde jag har upplevt skillnader även i de senare fallen med förväntningar på t.ex. minskad mikrofonieffekter o.dyl.
Man kan som sagt inte dra slutsaster av ett scenario och föra över det till ett annat. Trodde du initialt verkligen innerst inne lika mycket på att kuddar under en nätdel skulle ge samma effekt som under en cd-spelare? Appropå "hjärnspratt". Du såg aldrig "Hjärnstorm" med Henrik Fexeus?
Postad 28 May 2009 - 13:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man kan som sagt inte dra slutsaster av ett scenario och föra över det till ett annat. Trodde du initialt verkligen innerst inne lika mycket på att kuddar under en nätdel skulle ge samma effekt som under en cd-spelare?
Exakt det jag menar, det är dessutom omöjligt att svara på och därmed så är hela upplevelsen, just en upplevelse och komerm alltid att vara det och inget som behöver ha med verkligheten eller den igentliga fysikaliska "sanningen" att göra... Med den fysikaliska sannignen så menar jag nu alltså vad han hörde, det man hör är något som hör till fysiken, inte det man tänker eller upplever... (jo visst, elektriska impulser... men så jäkla tråkiga ska vi inte vara..  ) Alltså, hörde han skillnaden eller upplevde han skillnaden, det är det som är frågan...
Redigerat av DVD-ai, 28 May 2009 - 13:54.
Postad 28 May 2009 - 16:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Trodde du initialt verkligen innerst inne lika mycket på att kuddar under en nätdel skulle ge samma effekt som under en cd-spelare?
Helt ärligt så var jag ganska förutsättningslös när jag testade första gången. Visste inte vad jag skulle förvänta mig och var egentligen skeptisk till allt vad puckar, kuddar och spikes hette. Jag stod och småflinade lite så där "haha, skulle detta göra någon skillnad?" när handlaren körde en låt med cd-spelaren på golvet (han hade all elektronik på golvet vid tillfället, höll på att bygga om) och sedan lyfte upp den samma på en Solid tech (tror det var det, kommer inte riktigt ihåg, det var några år sedan) singelhylla. Det var verkligen en tydligt hörbar skillnad i ljudåtergivningen. När han sedan lyfte upp även förstärkaren på ett likadant hyllplan, tyckte jag däremot inte att jag hörde någon skillnad. Så egentligen borde jag ju inte hört någon skillnad alls, inte ens på cd-spelaren, eftersom jag inte hade några förväntningar på att höra skillnad, snarare tvärt om. Jag hade inte heller några kunskaper om vibrationers påverkan på ljudet, så fan vet varför jag hörde skillnad. Kanske för att en sådan förelåg. Likadant med spikes kontra kuddar under högtalare. Mina AV S3 Avantgarde har "super stands" speciellt avsedda för spikes. Till och med i manualen står att läsa att "dessa högtalare är inte konstruerade för att användas tillsammans med mjuka fötter" och på Ljudtema sa man att "du måste köra med spikesen, du kommer att uppleva en helt annan ljudåtergivning med fastare bas, större ljudbild, blablabla... Så fan jag gjorde! Tyckte det lät mycket sämre med spikes än med SD-kuddarna. Därför kör jag med dessa, trots att jag verkligen ville använda spikes för att jag tyckte att spikeskydden från Naim som jag hade bestämt mig för att köpa var så ###### snygga. Min hjärna borde då, enligt ditt resonemang, förberett mig på att jag skulle tycka att högtalarna klingade bättre med spikes. Men icke. Jag är, liksom du, instiktivt skeptisk mot sådant som jag inte blir överbevisad om, gillar inte heller säljsnack om det inte ligger något bakom. Sedan kan jag gilla en pryl för att den är snygg, eller känna en viss tillfredsställelse av att äga hyfsat dyra prylar, men det är en helt annan diskussion att föra. Edit: Ja, jag vet att du kommer att säga att det inte var så konstigt att jag hörde skillnad i fallet med högtalarna, eftersom du har bestämt att det är mer sannolikt att man kan höra dessa skillnader när det gäller just högtalare, så skippa det.
Redigerat av bensnake, 28 May 2009 - 16:57.
Postad 28 May 2009 - 19:47
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Helt ärligt så var jag ganska förutsättningslös när jag testade första gången. Visste inte vad jag skulle förvänta mig ... <snip>... så fan vet varför jag hörde skillnad. Kanske för att en sådan förelåg.
Just det som är så svårt - att identifiera rätt orsak till en upplevelse alltså. Det kan mycket väl ha varit förväntan trots allt (är inte alltid medveten och du tänkte tydligen "haha, skulle detta göra någon skillnad" vilket indikerar att du ändå funderade på det). Kan även ha förstärkts utav något säljaren gjorde eller sa utan att du reflekterade och idag kommer ihåg det. Kanske också kan ha varit en kabel som glappade och som hamnade rätt när han flyttade apparaten (hände mig en gång att säljaren inte hade kopplat ena högtalarens basar - ett par Audiovector btw  ). Du kanske fick en annan lyssningsposition när han bytte m.m. Är man inte självkritisk så är det så himla lätt att dra enkla och förhastade slutsatser. Att det berodde på vibrationer ser jag personligen som mindre troligt. Men är man orolig över detta så finns det som sagt billigt gummi och möbeltassar som man kan lägga under. Behöver inte ens synas... Vill man att det skall synas vad man har placerat under så kan man naturligtvis köpa mer för "syns skull". Hifi&Musik har skrivit oerhört positivt om diverse träklossar, stålklossar och titaniumklossar. Det är märkligt med deras lyssningar att de alltid hör skillnad och att den alltid är till det bättre... Därför kör jag med dessa, trots att jag verkligen ville använda spikes för att jag tyckte att spikeskydden från Naim som jag hade bestämt mig för att köpa var så ###### snygga. Min hjärna borde då, enligt ditt resonemang, förberett mig på att jag skulle tycka att högtalarna klingade bättre med spikes. Men icke.
Nej det borde den inte med mitt resonemang. Att en produkt är snygg kan mycket väl få oss att gå in i t.ex. en lyssning med uppbyggd förväntan, men det är bara en del i det hela. Finns många andra som kan påverka (priset, rekommenderad av en auktoritet t.ex.). Vilket som påverkar mest i resp. situation vet man knappast, kanske inte ens om man verkligen funderar över det just i den stunden.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 May 2009 - 20:05.
Postad 28 May 2009 - 20:10
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Just det som är så svårt - att identifiera rätt orsak till en upplevelse alltså. Det kan mycket väl ha varit förväntan trots allt (är inte alltid medveten och du tänkte tydligen "haha, skulle detta göra någon skillnad" vilket indikerar att du ändå funderade på det). Kan även ha förstärkts utav något säljaren gjorde eller sa utan att du reflekterade och idag kommer ihåg det.
Kanske också kan ha varit en kabel som glappade och som hamnade rätt när han flyttade apparaten (hände mig en gång att säljaren inte hade kopplat ena högtalarens basar - ett par Audiovector btw ). Du kanske fick en annan lyssningsposition när han bytte m.m. Är man inte självkritisk så är det så himla lätt att dra enkla och förhastade slutsatser. Att det berodde på vibrationer ser jag personligen som mindre troligt.
Det är klart att man inte är nollad inför en provlyssning men det var inga glappande kablar eller förändrad lyssningsposition som gjorde skillnaden, det vet jag helt säkert. Det där med basarna var det inte heller, eftersom vi lyssnade med någon single wire-kabel från Nordost (Flatline, var heta då). Det jag slogs av var att just basen gick från att vara ganska bumlig och odefinierad till att bli stramare och tightare (men handlaren kanske fifflade med någon dold sub någonstans...). Och jag var som sagt kritiskt inställd från början. Jag tror att du får svårt att förklara bort det jag hörde. Men det går, om man ger sig fan på det...
Postad 28 May 2009 - 20:37
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag tror att du får svårt att förklara bort det jag hörde.
Du vet väl att det finns folk som sagt samma sak om spöken...? Låter som något hämtat från "Hemsökta hus" http://www.youtube.c...feature=relatedhttp://www.youtube.c...h?v=pL5bTeS9kHIVet inte vilket som är roligast. Parodin eller originalet.
Postad 28 May 2009 - 21:35
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Du vet väl att det finns folk som sagt samma sak om spöken...? Låter som något hämtat från "Hemsökta hus" http://www.youtube.c...feature=related http://www.youtube.c...h?v=pL5bTeS9kHI
Vet inte vilket som är roligast. Parodin eller originalet. 
Du är helt klart extremt, för att inte säga fanatiskt, intresserad av fenomenet... Finns inte en chans att du skulle lägga ner så mycket tid och energi åt att leta youtubeklipp och kolla TV-program om spöken om det inte vore för att du är livrädd för dem.
Postad 28 May 2009 - 22:54
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Det är klart att man inte är nollad inför en provlyssning men det var inga glappande kablar eller förändrad lyssningsposition som gjorde skillnaden, det vet jag helt säkert.
Jag är ganska säker på att en millimeters förflyttning av huvudet i sidled gör större påverkan på ljudet man hör än att sätta fötter under CD-spelaren. Enligt mig är det större risk att något sådant ger en mikroskopisk skillnad än att ljudet låter annorlunda pga. elektronikens placering.
Postad 29 May 2009 - 07:52
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag är ganska säker på att en millimeters förflyttning av huvudet i sidled gör större påverkan på ljudet man hör än att sätta fötter under CD-spelaren. Enligt mig är det större risk att något sådant ger en mikroskopisk skillnad än att ljudet låter annorlunda pga. elektronikens placering.
För ljudbilden, ja. Inte karaktären på ljudet.
Postad 29 May 2009 - 07:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Du är helt klart extremt, för att inte säga fanatiskt, intresserad av fenomenet... Finns inte en chans att du skulle lägga ner så mycket tid och energi åt att leta youtubeklipp och kolla TV-program om spöken om det inte vore för att du är livrädd för dem. 
Nej - men däremot kan jag nästan bli mörkrädd när jag ser hur många, i olika sammanhang, hellre tror på de mindre sannolika förklaringarna än de troliga. Vad är det för fel på det gamla tipset "om det låter för bra eller otroligt för att vara sant så är det troligtvis inte det heller".
Postad 29 May 2009 - 08:04
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nej - men däremot kan jag nästan bli mörkrädd när jag ser hur många, i olika sammanhang, hellre tror på de mindre sannolika förklaringarna än de troliga. Vad är det för fel på det gamla tipset "om det låter för bra eller otroligt för att vara sant så är det troligtvis inte det heller". 
Hörseln är vid sidan av lukten vårt mest receptiva sinne. Man kanske ska lita till den ibland... Moahahaha...
Postad 29 May 2009 - 08:16
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
För ljudbilden, ja. Inte karaktären på ljudet.
För båda delar.
Postad 29 May 2009 - 09:59
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hörseln är vid sidan av lukten vårt mest receptiva sinne. Man kanske ska lita till den ibland...
Absolut - finns det verkliga och tillräckligt hörbara intryck att ta emot så... Det är inte främst hörseln som ställer till det, det är hjärnan och då speciellt när det inte finns något att uppleva (kan t.ex. vara störningar i signalvägen pga små vibrationer hos elektronik  ).
Postad 29 May 2009 - 11:24
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
(kan t.ex. vara störningar i signalvägen pga små vibrationer hos elektronik ).
... eller superläskiga spöken...  Ska vi ge oss, tycker du?
Postad 29 May 2009 - 12:07
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo forsätt alltid underhållande att läsa.
Postad 29 May 2009 - 13:24
Shine_on7
-
Shine_on7
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Postad 29 May 2009 - 18:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det e ju looken på stärkaren jag e ute efter iaf. En annan har ju gjort lumpen så man e ju redan halvdöv. 
Haha ! jo jag "slapp" som tur va...
Postad 29 May 2009 - 20:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
http://www.youtube.c...feature=related http://www.youtube.c...h?v=pL5bTeS9kHI
Nightvision var de bästa inslagen i Morgonsoffan, utan tvekan - Får du kontakt? - Naj for hilvede, jae bajar!
Redigerat av Ageve, 29 May 2009 - 20:16.
Postad 29 May 2009 - 21:07
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Nightvision var de bästa inslagen i Morgonsoffan, utan tvekan 
Fast jag tycker nästan originalet är roligare. Jämför t.ex. dessa. http://www.youtube.c...feature=relatedhttp://www.youtube.c...TpUHp0LdUw&NR=1Många, även i Sverige, tror alltså på sådant här trams... Fast det förstås - hur vet vi att det inte funkar om vi inte har testat?
Postad 30 May 2009 - 01:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
slår ett slag för vetenskapligt test av detta !
Mittiprick skulle du tänka dig att ta initiativet ?!
Postad 30 May 2009 - 09:30
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
slår ett slag för vetenskapligt test av detta !
Mittiprick skulle du tänka dig att ta initiativet ?! 
Nej - jag är rädd för spöken...
Postad 30 May 2009 - 22:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo då kan det ju blir lite svårt... eller så inte !
Du har ju alla förutsättningar visa "positivt" på ett sådant test ...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|