Krånglig fråga om Hi-Fi och allt därtill.
96 svar till detta ämne
Postad 15 July 2009 - 10:12
Tor_bjorn
-
Tor_bjorn
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej igen! Det är främst Cd/förstärkare/högtalare jag är ute efter, men gärna en skivspelare i framtiden (fast den har jag redan bestämt vilken jag skall ha)
Jag har en lite större budget men jag är inte villig att lägga mer än max 25 000, helst runt 20 000, och har nog inte råd att lägga mer för den delen. Jag har tittat, ej lyssnat än, lite på följande prylar:
B&W DM684 Högtalare (svart) 10,446:-
kanske att jag är villig att köpa storebrodern till dem för 14 500 om jag inte minns fel.
och till den:
- DENON PMA-1500AE Förstärkare (svart) 8,798:-
- DENON DCD-1500AE CD-spelare (svart) 7,368:-
= 16,166:-
eller
- NAD C355BEE Förstärkare 5,498:-
- NAD C545BEE CD-spelare 4,498:-
= 9,996:-
och sist det billigaste alternativet
- NAD C325BEE Förstärkare 3,998:-
- NAD C542 CD-spelare 4,398:-
= 8396:-
Nu skall det tilläggas att jag bara har gått efter utseende och budget när jag kollat på de här sakerna. Om de låter bra eller om de tekniskt sett är bra har jag inte den blekaste om innan jag testat dem.
MVH Tobias
Postad 15 July 2009 - 12:20
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Vikten säger inget om hur dom kan driva högtalarna. Ett class d steg väger lite medans vissa slutsteg väger mycket men ger dåligt med kraft.
Du säger helt enkelt att man inte kan jämföra äpplen och päron. Visst, men snackar vi vanliga A/B förstärkare då är vikten enligt mig info som säger väldigt mycket om kvaliten. Tunga äpple > Lätta äpplen
Postad 15 July 2009 - 14:46
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Nej, det stämmer icke. Lika lite som vikten på bilen bestämmer hur snabbt den går.
Postad 15 July 2009 - 15:15
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Du säger helt enkelt att man inte kan jämföra äpplen och päron. Visst, men snackar vi vanliga A/B förstärkare då är vikten enligt mig info som säger väldigt mycket om kvaliten.
Tunga äpple > Lätta äpplen
Vikten ger indikation på att det är ett tungt chassi och en stor transformator inget annat. Attfå hög effekt är annat än vikt.. Vikt lurar om inte annat många okunniga att tro att saken är bra bara för att den ju är tung.
Postad 15 July 2009 - 16:26
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Vikten är kanske inte det bästa kriteriet för att köpa HIFI. Bra grejer är ofta tunga men tunga grejer är inte alltid bra.
Samma sak med att mäta kvalitet i watt. Det finns väldigt bra förstärkare som är specade till ganska få watt. "Watten" säger inte allt, tyvärr (för då vore det enkelt).
Du säger att du vill ha cd/förstärkare/högtalare och är beredd att betala 20 - 25 000:-. För dom pengarna kan du få riktigt bra grejer. Någon varnade för Linn/Naim-träsket. Jag vet inte riktigt varför.
Rent allmänt så, lyssna på grejerna. Vad jag eller någon annan tycker är inte relevant för din upplevelse. Men innan du slutligen köper något så kolla även utanför HIFI-klubbens sortiment. Dom har ett väldigt bra rykte men det baserar sig till stor del på produkter som inte längre finns. Fortfarande nämns i annonseringen NAD3020 och den kom 1978. Sedan har det mest gått utför  . HIFI-klubben har mycket bra men det blir inte automatiskt bra för att dom levererar, inte ens om det väger mycket  .
Men, som sagt, 20 000:- ska räcka långt. Personligen skulle jag satsa mest på högtalare och minst på kablarna. Lakrissnörena som följer med kanske inte är så kul men inga större pengar på "sladdar". Sedan kan man nog diskutera betydelsen av cd'n i det oändliga.
CD'n skall få upp signalen från skivan och föra den vidare till förstärkaren. Omvandlandet digitalt till analogt sker i tvåkanalsanläggningar oftast i cd'n så det är en analog signal som går till förstärkaren. Förstärkaren skall driva högtalaren och högtalaren skall flytta luft. Det är faktiskt vad förstärkaren gör, skapar vågrörelser i luft som träffar trumhinnan.
Jätteenkelt men ändå väldigt svårt.
Lycka till med dina köp i alla fall.
Postad 15 July 2009 - 21:36
aejohansson
-
aejohansson
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej igen! Det är främst Cd/förstärkare/högtalare jag är ute efter, men gärna en skivspelare i framtiden (fast den har jag redan bestämt vilken jag skall ha) Jag har en lite större budget men jag är inte villig att lägga mer än max 25 000, helst runt 20 000, och har nog inte råd att lägga mer för den delen. Jag har tittat, ej lyssnat än, lite på följande prylar:
B&W DM684 Högtalare (svart) 10,446:- kanske att jag är villig att köpa storebrodern till dem för 14 500 om jag inte minns fel.
och till den:
- DENON PMA-1500AE Förstärkare (svart) 8,798:- - DENON DCD-1500AE CD-spelare (svart) 7,368:- = 16,166:-
eller
- NAD C355BEE Förstärkare 5,498:- - NAD C545BEE CD-spelare 4,498:- = 9,996:-
och sist det billigaste alternativet
- NAD C325BEE Förstärkare 3,998:- - NAD C542 CD-spelare 4,398:- = 8396:-
Nu skall det tilläggas att jag bara har gått efter utseende och budget när jag kollat på de här sakerna. Om de låter bra eller om de tekniskt sett är bra har jag inte den blekaste om innan jag testat dem.
MVH Tobias
Jag tycker NAD 355 låter bra, skulle inte gå på lillebror då jag inte tror den kan driva ut ett par golvhögtalare
Postad 15 July 2009 - 22:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag blir kanske skälld på nu (men det skiter jag i  ), men jag skulle nog budgetera till en ganska billig cdspelare och lägga mer på högtalare och/eller förstärkare istället.. Cdspelaren tror jag att det är minst skillnad på dyr/bra billig/dålig jämfört med stärkare och högtalare... Skulle AAAALDRIG ens drömma om att ge lika mycket, eller som i ditt ena exempel mer, än vad jag skulle lägga på förstärkaren.. Men det är jag det !
Redigerat av Bakerman, 15 July 2009 - 22:12.
Postad 16 July 2009 - 08:09
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
+1
Jag håller med dig. Däremot kan det vara bra att lyssna på ett par CD-spelare. Jag har stött på en del riktigt usla, även om de flesta av dem inte var CD-spelare i första hand, utan snarare DVD-spelare som också kunde köra CD.
Av de som har varit av god kvalité har skillnaden varit minimal, åtminstone vad mina öron har kunnat uppfatta, och då räckte det med en CD-spelare för cirka 1500-2000 för att komma upp till den klassen där jag inte längre kunde höra skillnad.
Postad 16 July 2009 - 08:13
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag instämmer helt med ovanstående talare när det gäller fördelningen av pengar mellan cd-spelare och högtalare.
Postad 16 July 2009 - 13:36
Tor_bjorn
-
Tor_bjorn
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja, jag tyckte själv att NAD C355BEE och NAD C545BEE lät som en bra kombo, fast jag har ju så klart inte lyssnat på de än, och det är ju det som räknas. Jag skall kika runt lite i andra affärer också, har bland annat kollat på Ågrens hemsida men hittade inget tilltalande där, men det finns säkert fler.
Angående sladdar så hade jag nog kunnat slänga någon 100-lapp eller två på det, då det "känns bäst".
Och det där med att inte lägga lika mycket på Cd-spelaren kanske man skall överväga, om jag tycker att det inte blir någon märkbar skillnad. Då kanske man kan köpa en B&W 834 eller vad den dyrare modellen nu heter.
Tack för tipsen allihopa!
Postad 16 July 2009 - 15:19
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Jag sällar mig till gänget ovan som tonar ner vikten av påkostad cdspelare för ljudkvalitetens skull. Tänk istället på att välja den du gillar handhavandet på, för det är sånt du kommer störa dig på senare: Hur snabbt den öppnar/stänger släden, hur fort uppspelningen börjar, osv. Den man gillar bäst på det området kan ju fortfarande bli dyr, men då har man fått lite funktionalitet med i köpet, vilket är gott nog
Redigerat av shifts, 16 July 2009 - 15:21.
Postad 16 July 2009 - 16:28
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Jag sällar mig till gänget ovan som tonar ner vikten av påkostad cdspelare för ljudkvalitetens skull. Tänk istället på att välja den du gillar handhavandet på, för det är sånt du kommer störa dig på senare: Hur snabbt den öppnar/stänger släden, hur fort uppspelningen börjar, osv. Den man gillar bäst på det området kan ju fortfarande bli dyr, men då har man fått lite funktionalitet med i köpet, vilket är gott nog 
Eller så släpper man sargen, kommer in i matchen och lägger över musiken i FLAC på disk och streamar med squeezbox, htpc, eller dylikt
Postad 16 July 2009 - 17:50
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Eller så släpper man sargen, kommer in i matchen och lägger över musiken i FLAC på disk och streamar med squeezbox, htpc, eller dylikt 
Det ena utesluter inte det andra  Jag kan ibland sakna min cd-spelare, t ex om någon kompis kommer förbi med en skiva som jag inte har hört. Lite segt att behöva rippa den först innan man kan lyssna på den. Fast oftast använder jag min Bluray eller HDDVD-spelare som cd-spelare vid dessa tillfällen.
Postad 16 July 2009 - 18:13
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Så kraschar disken och du får göra om allt jobb igen, tack men nej tack.
Postad 16 July 2009 - 18:24
Unregistered98ebac28
-
Unregistered98ebac28
-
Användare
-
-
201 inlägg
Jag blir kanske skälld på nu (men det skiter jag i ), men jag skulle nog budgetera till en ganska billig cdspelare och lägga mer på högtalare och/eller förstärkare istället.. Cdspelaren tror jag att det är minst skillnad på dyr/bra billig/dålig jämfört med stärkare och högtalare... Skulle AAAALDRIG ens drömma om att ge lika mycket, eller som i ditt ena exempel mer, än vad jag skulle lägga på förstärkaren.. Men det är jag det ! 
Men man får ju inte glömma att en schysst signalkälla är ju själva grunden till en bra anläggning...Men visst nånstans måste det ju finnas en gräns även där... Men ett sant devis är ju (floskelvarning  )...Skit in,Skit ut!!!
Postad 16 July 2009 - 18:42
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jag såller mig även jag till att en relativt billig cd klarar sig utmärkt. om du har 20k att fördela skulle jag lägga mest på högtalare, sen förstärkare, sen cd och sist sladdar... skit in skit ut javisst, men så länge du har en hyfsad cd-spelare som spelar dina cd-skivor så är det ju inte skit in (jämför mp3...)
mvh
Postad 16 July 2009 - 20:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag tycker att det är helt åt arslet att ens fundera på att köpa en cdspelare för 7000 spänn när man går i valet och kvalet att man kanske måste välja ett par sämre högtalare än dom man EGENTLIGEN vill ha som kanske kostar 5000 mer ?
Ni som propsar på att cd: är viktig som fan, vilket får han bäst ljud med ?
B&W 684, NAD-förstärkaren för 4000 och cdspelaren för 7368 kr.....eller
B&W 683, NAD-förstärkaren för 5500 och i princip vilken cdspelare som helst för dom resterande 2200...?
Finns det någon där ute som ens seriöst skulle FUNDERA på det första alternativet ? Sämre högtalare, sämre stärkare, fast en helt mega-awesome cdspelare ????
Redigerat av Bakerman, 16 July 2009 - 20:26.
Postad 16 July 2009 - 20:28
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Jag gav det här tipset förut i en annan tråd men jag ger det i denna också. Titta in i mr-välljuds galleri och läs hans test om cd-spelare. En riktig öronöpnnare.
Postad 16 July 2009 - 20:48
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag gav det här tipset förut i en annan tråd men jag ger det i denna också. Titta in i mr-välljuds galleri och läs hans test om cd-spelare. En riktig öronöpnnare.
Har skummat genom testet med cdspelare nu. Jag är inte ett dugg förvånad. Precis som jag känner. Visst om man är ute efter design, eller vill ha alla maskiner från samma tillverkare så det matchar (hell, jag är sugen på att köpa Yamahas BD-spelare för 10K även att jag inte tror den ger bättre bild än mitt PS3..), det kan jag förstå, men hade man en budget och ville ha så bra ljud man kan få per krona (och det vill ju dom flesta) då skulle jag inte lägga några större pengar på det. Däremot kanske inte det billigaste plastiga skiten jag kommer över, men kanske 10 % av budgeten.
Postad 16 July 2009 - 20:49
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag tycker att det är helt åt arslet att ens fundera på att köpa en cdspelare för 7000 spänn när man går i valet och kvalet att man kanske måste välja ett par sämre högtalare än dom man EGENTLIGEN vill ha som kanske kostar 5000 mer ? Ni som propsar på att cd: är viktig som fan, vilket får han bäst ljud med ?
B&W 684, NAD-förstärkaren för 4000 och cdspelaren för 7368 kr.....eller
B&W 683, NAD-förstärkaren för 5500 och i princip vilken cdspelare som helst för dom resterande 2200...?
Finns det någon där ute som ens seriöst skulle FUNDERA på det första alternativet ? Sämre högtalare, sämre stärkare, fast en helt mega-awesome cdspelare ????
Klart han ska köra på 683, NAD och CD för resten av stålarna.
Postad 16 July 2009 - 21:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Klart han ska köra på 683, NAD och CD för resten av stålarna. 
Jag vill inte trampa någon på tårna, men gör han inte det måste han nog vara lite smådum...
Redigerat av Bakerman, 16 July 2009 - 21:01.
Postad 17 July 2009 - 06:59
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Gör man bara 1 backup och lägger på annan plats så kan det inte bli säkrare. Då är det större risk att gardinerna tar eld och alla CD:s smälter, då är det kört på riktigt
Postad 22 July 2009 - 01:57
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Man bör också betänka på om man ska köra cd-spelaren analogt eller digitalt. Kör du signalen analogt så spelar cd-spelaren större roll. Och ja, på bättre anläggningar finns det skillnader beroende på DAC'arna, etc. Kör du CD-spelaren som ren transport och avkodning av digitalt så spelar det inte lika stor roll, då finns det andra saker som jag tycker är viktigare. Som att den är tyst och har stabil gång, etc.
Postad 22 July 2009 - 14:37
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det är därför jag har två diskar. En för backup. Ja tack.  /GB
Postad 22 July 2009 - 14:48
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Man bör också betänka på om man ska köra cd-spelaren analogt eller digitalt. Kör du signalen analogt så spelar cd-spelaren större roll. Och ja, på bättre anläggningar finns det skillnader beroende på DAC'arna, etc. Kör du CD-spelaren som ren transport och avkodning av digitalt så spelar det inte lika stor roll, då finns det andra saker som jag tycker är viktigare. Som att den är tyst och har stabil gång, etc.
Instämmer. Det samma gäller för Apples Airport Express. Körde först analogt till stärkaren och bytte sedan till optisk digital. Det var klart märkbar skillnad med fördel för den optiska (att låta stärkaren stå för D/A-omvandlingen). Sedan beror det ju så klart på VILKEN förstäkare det är som avkodar signalen, men i mitt fall var det till det bättre. /GB
Redigerat av Glen Benton, 22 July 2009 - 14:50.
Postad 23 July 2009 - 08:03
Leif-Nilsson
-
Leif-Nilsson
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Att lägga krutet på högtalare är att göra det enkelt för sig. Bättre (dyrare) högtalare innebär inte per definition "bättre ljud" med oförändrad elektronik. Annorlunda ljud, ja. bättre, högst tveksamt. Låt mig ta mig själv som exempel. Hade tidigare en Linn Classic (cd-spelare, radio och förstärkare i samma låda) som drev ett par Monitor Audio högtalare. Det var flera saker som jag inte var riktigt nöjd med när jag analyserade ljudet från den. Tyckte att basen kändes lite tunn och förstärkardelen hade betänkliga brister när det gällde kraft. Men den kunde spela musik! Det där apparaten stod alltid på och jag lyssnade jämt på musik trots att det fanns saker jag irriterade mig på. Jag bestämde mig för att gå över till hembio och sålde iväg Linnen. Inhandlade en dvd-spelare och flerkanalsstärkare från Yamaha. Kompleterade mina högtalare till ett 5.1-system och började kolla film. Häftigt!! Över till musik, totalt bottennapp... Högtalare är samma som tidigare, förstärkaren är betydligt kraftfullare och alltig känns dött! Nu för tiden kan det gå veckor mellan tillfällen när jag sätter på en cd-skiva. Har försökt analysera vad som inte stämmer. Basen är kraftfull, mellanregister med röster är bra och diskanten känns mjuk och len. Så vad är felet? Kan inte svara på det men det är något som saknas... Summan av kardemumman är att bristerna sitter i dvd-spelare och/eller surroundförstärkaren eftersom högtalarna är desamma. Det skulle alltså inte hjälpa ett skit att byta ut högtalarna till något bättre (dyrare). Jag vet att de är kapabla att spela musik eftersom de gjort det tidigare, vågar man säga det?, med bättre elektronik. Jag är inte en Linn/Naim-fanatiker men den där Linn-burken kunde verkligen lira musik! I min framtid ser jag en dedikerad HiFi-anläggning som är välbalanserad. Att para ihop dyra högtalare med billig elektronik anser jag är att kasta pengarna i sjön. Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre lägga mer pengar på en bra cd-spelare och förstärkare än på högtalarna. Det smartaste torde ändå vara att försöka balansera det hela och lägga ungeför lika mycket på varje del. Lycka till i din jakt på en stereo som du kommer att orka lyssna på i längden. Leif
Postad 23 July 2009 - 08:17
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre lägga mer pengar på en bra cd-spelare och förstärkare än på högtalarna. Det smartaste torde ändå vara att försöka balansera det hela och lägga ungeför lika mycket på varje del.
Säg att vi skall köpa högtalare, förstärkare och cd-spelare. Kablar bryr vi oss inte om att diskutera tycker jag. Tycker du man skall lägga lika mycket på varje del oaktat anläggningens totalvärde? Ser fördelningen annorlunda ut om du lägger 10 000 kr tillsammans eller 50 000 kr eller 150 000 kr? Som jämförelse ser fördelningen hos mig ut som ungefär 12% cd-spelare [fast i mitt fall Squeezebox + DAC] ~33% förstärkare [försteg+slutsteg] och resterande 55% på högtalare. För min del är detta en balanserad anläggning men det finns givetvis många vägar till samma slutmål.
Postad 23 July 2009 - 10:25
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Att lägga krutet på högtalare är att göra det enkelt för sig. Bättre (dyrare) högtalare innebär inte per definition "bättre ljud" med oförändrad elektronik. Annorlunda ljud, ja. bättre, högst tveksamt. Låt mig ta mig själv som exempel. Hade tidigare en Linn Classic (cd-spelare, radio och förstärkare i samma låda) som drev ett par Monitor Audio högtalare. Det var flera saker som jag inte var riktigt nöjd med när jag analyserade ljudet från den. Tyckte att basen kändes lite tunn och förstärkardelen hade betänkliga brister när det gällde kraft. Men den kunde spela musik! Det där apparaten stod alltid på och jag lyssnade jämt på musik trots att det fanns saker jag irriterade mig på. Jag bestämde mig för att gå över till hembio och sålde iväg Linnen. Inhandlade en dvd-spelare och flerkanalsstärkare från Yamaha. Kompleterade mina högtalare till ett 5.1-system och började kolla film. Häftigt!! Över till musik, totalt bottennapp... Högtalare är samma som tidigare, förstärkaren är betydligt kraftfullare och alltig känns dött! Nu för tiden kan det gå veckor mellan tillfällen när jag sätter på en cd-skiva. Har försökt analysera vad som inte stämmer. Basen är kraftfull, mellanregister med röster är bra och diskanten känns mjuk och len. Så vad är felet? Kan inte svara på det men det är något som saknas... Summan av kardemumman är att bristerna sitter i dvd-spelare och/eller surroundförstärkaren eftersom högtalarna är desamma. Det skulle alltså inte hjälpa ett skit att byta ut högtalarna till något bättre (dyrare). Jag vet att de är kapabla att spela musik eftersom de gjort det tidigare, vågar man säga det?, med bättre elektronik. Jag är inte en Linn/Naim-fanatiker men den där Linn-burken kunde verkligen lira musik! I min framtid ser jag en dedikerad HiFi-anläggning som är välbalanserad. Att para ihop dyra högtalare med billig elektronik anser jag är att kasta pengarna i sjön. Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre lägga mer pengar på en bra cd-spelare och förstärkare än på högtalarna. Det smartaste torde ändå vara att försöka balansera det hela och lägga ungeför lika mycket på varje del. Lycka till i din jakt på en stereo som du kommer att orka lyssna på i längden. Leif
Nu vet jag inte exakt vad för Yamaha-förstärkare det var du köpte, eller prisklassen på din Linn, men det är en vanlig kritik mot hemmabioförstärkare att de inte är bra på att spela musik i tvåkanalsläge. Det är först uppåt 15-20k-klassen som musikfantasterna brukar säga att det låter ok även ur en hemmabioförstärkare. Vissa DVD-spelare är också riktiga bottennapp som CD-spelare, så en dedikerad CD-spelare alternativt provlyssning på DVD-spelarna man tittar på är att rekommendera. X-box classic som jag hade som DVD-spelare tidigare är helt bedrövlig som CD-spelare, likaså en Monyka/Kiss DVD-spelare som jag hade. Jämfört med min 10 år gamla Yamaha CD-spelare i 1500kr-klassen som jag hade parallellt med dem var skillnaden så stor att jag inte gillade att lyssna på musik med annat än Yamahan. Det lät tråkigt och inte njutbart alls, och det är från mig som är totalt lekman på musiklyssning egentigen och bara lyssnar lite då och då. Med det sagt tycker jag ändå att det räcker med en billigare CD-spelare, för jag har jämfört med dyrare spelare också, utan att höra någon större skillnad. Min nuvarande DVD-spelare, en Samsung 773 klarar sig i princip lika bra som Yamahan på CD-skivor, så nu åkte den ner i källaren. Mitt tips är att du provar med lite olika DVD-spelare, om du kan låna av en kompis eller annat, för att se om det är så enkelt och billigt att få tillbaka det roliga i musiklyssning.
Postad 23 July 2009 - 11:12
Leif-Nilsson
-
Leif-Nilsson
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nu vet jag inte exakt vad för Yamaha-förstärkare det var du köpte, eller prisklassen på din Linn, men det är en vanlig kritik mot hemmabioförstärkare att de inte är bra på att spela musik i tvåkanalsläge. Det är först uppåt 15-20k-klassen som musikfantasterna brukar säga att det låter ok även ur en hemmabioförstärkare. Vissa DVD-spelare är också riktiga bottennapp som CD-spelare, så en dedikerad CD-spelare alternativt provlyssning på DVD-spelarna man tittar på är att rekommendera.
DVD-spelaren är en Yamaha DVD-S2700 som ska vara en riktigt kompetent även på cd-ljud. Förstärkaren är en RX-V663. Kopplar ur alla filter vid musiklyssning och kör "stright". Tror inte att någon är sämre än den andra, ingen av dom är helt enkelt inte tillräckligt bra på att spela musik. Om vi pratar om en välbalanserat stereo så tror jag nog detta är något jag skulle kunna satsa på. Roksan Kandy K2 CD-player: 11900 kr Roksan Kandy K2 Intregrated Amplifier: 11900 kr Roksan Kandy K2 TR-5 Speakers: 11900 kr Just nu paketrabatt: 29900 kr. http://www.hifiart.se/Har inte lyssnat på det men om det låter som Roksans tidigare produkter så lovar det gott. Tror att det är ett system som skull kunna tillfredsställa mina behov...
Postad 23 July 2009 - 14:02
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag tycker inte det skulle kännas helt rätt att lägga ut lika mycket på CD spelaren som högtalarana och förstärkeriet. Fast å andra sidan köper jag mest mina grejor begagnade mer för pengarna tycker jag.
Postad 23 July 2009 - 14:18
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag är också tveksam till skillnaden mot samma system med en billigare CD-spelare.
Sen hur bra eller dålig din nuvarande DVD-spelare är låter jag vara osagt, för det har jag ingen aning om. Jag har bara märkt ett betydligt större spann på kvalité när det gäller CD-uppspelning på DVD-spelare än vad jag har märkt på dedikerade CD-spelare.
Postad 23 July 2009 - 15:25
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det är ju bevisligen väldigt svårt detta, trots det så skall jag försöka mig på att göra det lite logiskt.
Detta är mina högst personliga åsikter om prisintrevall.
Cd spelare: här händer det rätt mkt hela vägen upp till 10k ungefär, därefter så avtar prestandardökingen rätt mkt
Förstärkare/slutsteg: Här kan man nog hänga upp till 100k dock efter detta så avtar det rätt snabbt-
Högtalare: här finns det skillander nog upp hela vägen till över en miljon innan det avtar.
Det jag vill ha sagt med detta är om man antar att skalan är rätt brant i början så avtar den rätt snabbt när man kommer upp i pris.
Lägger man sig i mitten på det jag sagt så hamnar man på cdspelare 5k, stärkare 50k och högtalare 500k, lite knasigt men jag tror det flesta förstår iden.
Så lät säga att man dubblar sig för varje istället, 2.5 för cd, 5 för stärkare och 10 för högtalare, så tror jag man har ett rätt trevligt system faktiskt.
Postad 23 July 2009 - 16:32
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Tompasten: Är det subjektiva skillnader du snackar om eller hur bestämmer du din skala? Eller alltså, produkter som låter olika är väl knappast svårt att finna någonstans på prisstegen, men vad betyder bättre/sämre i ditt fall?
För egen del har jag visserligen ytterst liten erfarenhet av anläggning i miljonklassen, men tror ändå att en skala baserad på priset är väldigt osäker när det kommer till återgivningskvaliteten.
Postad 23 July 2009 - 19:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tompasten: Är det subjektiva skillnader du snackar om eller hur bestämmer du din skala? Eller alltså, produkter som låter olika är väl knappast svårt att finna någonstans på prisstegen, men vad betyder bättre/sämre i ditt fall?
För egen del har jag visserligen ytterst liten erfarenhet av anläggning i miljonklassen, men tror ändå att en skala baserad på priset är väldigt osäker när det kommer till återgivningskvaliteten.
WORD !
Postad 23 July 2009 - 21:17
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det är ingen given skala, utan mer en fundering runt. Jag utgår givetvis från mina egna preferenser när det gäller den. Att pris inte skulle ha mkt med ljudkvalitet och göra vill jag inte hålla med om, tycker pris är en rätt bra skala för ljudkvalitet i många samhang, det finns undantag men det är avsevärt färre än de som faktiskt bekräftar regeln. Sen är pris en universell skala, då den kan tillämpas på alla varor, vilket gör att den är lämplig för att rangordna det man är intresserad av. Avslutningsvis är pris oxå det som för det flesta personer avgöra vad man faktiskt köper i slutänden.
Postad 24 July 2009 - 09:30
Leif-Nilsson
-
Leif-Nilsson
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Så lät säga att man dubblar sig för varje istället, 2.5 för cd, 5 för stärkare och 10 för högtalare, så tror jag man har ett rätt trevligt system faktiskt.
Det är möjligt att man får ett trevligt system. Men jag håller ändå inte med. Vi får vara överens om att vi inte är överens... 10 för högtalarna med den elektroniken känns som overkill om vi pratar i generella termer. Jag skulle lägga mig runt 6 på varje del. Möjligen skulle jag kunna stäcka mig någon 1000-lapp mer på högtalarna men absolut inte mer. En annan fråga. Om man nu ska satsa mest på högtalarna vad ska man välja, golvare eller stativ? Jag för min del väljer stativare 9 gånger av 10 (om vi pratar om högtalare i 10 000 kr-klassen). Jag misstänker nämligen att högtalarförespråkare även säger att man ska satsa på golvhögtalare? Min uppfattning är dock att en stativare för 10 k spöar skiten ur vilken golvare som helst för samma pengar. Placerad i ett normaltstort vardagsum (upp till 20 m2) upplever jag basen från stativaren som så mycket bättre. Rapp och tajt. Golvhögtalare blir oftast för bumliga och svampaktiga. Hade ett par Audiovector M3 Signature för ett antal år sedan. I mitt dåvarande vardagsrum funkade det inge vidare. Basen blev så dominerande att man nästan trodde att rummet skull börja självsvänga.. Gjorde mig av med dessa dinosaurier till högtalare och köpte ett par stativare från ProAc istället. Det är troligen de bästa högtalare jag ägt. Snabba i basen och ett fantastiskt mellanregister. Det som saknades i basen kompenserades i överflöd av övriga ljudegenskaper.
Postad 24 July 2009 - 11:53
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Om jämförelsen ska vara rättvisande så tycker jag inte att man bör jämföra stativare och golvare i samma prisklass, utan stativare + stativ i samma prisklass som golvare. Stativen brukar kosta en inte helt oansenlig del av högtalarpriset... speciellt i 10k-klassen.
Postad 24 July 2009 - 13:43
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Man bör lägga det mesta på högtalarna, för dom påverkar överlägset mest. Sen en förstärkare som orkar driva dom till önskad ljudtryck. CD spelare är inte så noga, skillnadena mellan dom är stort sett obefintliga. Det finns ju massa utmaningar på nätet för dom som påstår annat men hittills så verkar ingen fixat dom.
Postad 24 July 2009 - 17:32
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är ingen given skala, utan mer en fundering runt. Jag utgår givetvis från mina egna preferenser när det gäller den.
Att pris inte skulle ha mkt med ljudkvalitet och göra vill jag inte hålla med om, tycker pris är en rätt bra skala för ljudkvalitet i många samhang, det finns undantag men det är avsevärt färre än de som faktiskt bekräftar regeln.
Sen är pris en universell skala, då den kan tillämpas på alla varor, vilket gör att den är lämplig för att rangordna det man är intresserad av. Avslutningsvis är pris oxå det som för det flesta personer avgöra vad man faktiskt köper i slutänden.
Jag kan hålla med lite grann. I alla fall i teorin. Där tycker jag att med en dyrare produkt så borde det rimligen vara så att det är lättare att undanröja fel för att förbättre återgivningen. Men jag tror inte det alltid är så. Många entusiastföretag blir dyra för att serierna är små och well, det är dyrt att tillverka i liten skala. Just det tror jag är en stor osäkerhetsfaktor vad gäller återgivningen. Den kan varariktigt dåligt, men svinadyrt. Dock behöver det ju givetivs inte vara så. Det kan ju vara sjukligt ###### bra
Postad 24 July 2009 - 17:58
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Det finns ju ett visst samband på så sätt att om det ska vara riktigt j-vla bra så kostar det. Sen håller jag med dig om att det finns mycket saker som kostar men inte ger något speciellt... framförallt inom högtalare.
När det gäller förstärkare verkar det var lite mer självsanerande, de flesta som säljs, åtminstone över 5k-klassen, håller ganska jämna kvalité tycker jag. Det är mycket svårare att hitta riktiga bottennapp där.
Jag håller också med om att det behövs oftast en dubbling i pris (där alla varorna levererar bra för sitt pris) för att få en tillräcklig effekt vid ett byte, vare sig det är förstärkare, högtalare eller projektorer.
Postad 24 July 2009 - 20:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det finns ju ett visst samband på så sätt att om det ska vara riktigt j-vla bra så kostar det. Sen håller jag med dig om att det finns mycket saker som kostar men inte ger något speciellt... framförallt inom högtalare.
Var bara tvungen att flika in även att det kanske är ett ganska menlöst inlägg fast jag bara måste skriva NÅGONSTANS för att jag är så jätteglad ! Jag var och hämtade mina fyra sprillans nya Tempest X idag. Jag gav 6k för dom. Om jag driver dom med ett EP2500 som kostar 3k nytt, och köper byggmaterial för 2k, så är jag uppe i 11k. (jag gav 2k för mitt EP2500 och byggmaterialet är gratis..  ) Tror du dom basarna kommer bli riktigt j-vla bra ? Är 11k mycket ? Vad får man för sub för 11k ? Som sagt var.. Menlöst.. Ber om ursäkt..
Postad 24 July 2009 - 21:09
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Haha... om du frågar mig så har jag ingen aning  Jag vet inte vad en tempest-x är för något eller vad EP2500 är heller. En sådan driver fyra tempest-x alltså? Du vet säkert vad du gör.... men snart har du väl ingen plats att sitta i rummet för alla dina basar?
För 11k får man en bra sub, eller 2-3 stycken som är helt ok.
Postad 24 July 2009 - 21:21
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Haha... om du frågar mig så har jag ingen aning Jag vet inte vad en tempest-x är för något eller vad EP2500 är heller. En sådan driver fyra tempest-x alltså? Du vet säkert vad du gör.... men snart har du väl ingen plats att sitta i rummet för alla dina basar? 
För 11k får man en bra sub, eller 2-3 stycken som är helt ok.
Kolla i mitt galleri !  Lade upp tre nya bilder på dom nya elementen ! EP2500 är ett PA-steg från behringer som lämnar 2 x 1200 watt i 2 ohm som jag ska köra dom basarna med. Dom här subbarna bör inte bli BRA.. Dom BÖR bli en hel del mer... Om jag inte klantar till det på nåt sätt..
Redigerat av Bakerman, 24 July 2009 - 21:23.
Postad 25 July 2009 - 07:07
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Hehe.. ja, det är ju inget snack om saken att man får mer för pengarna när man bygger själv. Det innebär också att man får veta lite mer vad man gör, men har man den kunskapen så lönar det sig. Om man får en bra sub färdigbyggd för 11k så får man kanske samma prestanda för ungefär halva priser när man bygger själv?
Sambandet mellan pris och prestanda finns där ändå, det du bygger själv för 11k hade inte blivit riktigt så bra för 5k, eller 2,5k, och det hade troligen blivit ännu bättre om du hade lagt 20k.
Postad 25 July 2009 - 07:52
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hehe.. ja, det är ju inget snack om saken att man får mer för pengarna när man bygger själv. Det innebär också att man får veta lite mer vad man gör, men har man den kunskapen så lönar det sig. Om man får en bra sub färdigbyggd för 11k så får man kanske samma prestanda för ungefär halva priser när man bygger själv?
Sambandet mellan pris och prestanda finns där ändå, det du bygger själv för 11k hade inte blivit riktigt så bra för 5k, eller 2,5k, och det hade troligen blivit ännu bättre om du hade lagt 20k.
Nja... Tror man måste upp i ganska saftiga stålar för att prestera samma bas med en färdig sub... Hoppas jag inte biter mej i svansen nu bara.. Det kanske blir totalt skit...
Postad 25 July 2009 - 09:06
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
bakerman22: Får du någon hjälp med beräkning av låda och sådant jox? Skulle gärna hjälpa dig om jag kunde, men tyvärr är jag hopplöst okunnig om kontstruktion.
Postad 25 July 2009 - 15:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
bakerman22: Får du någon hjälp med beräkning av låda och sådant jox? Skulle gärna hjälpa dig om jag kunde, men tyvärr är jag hopplöst okunnig om kontstruktion.
Jupp. Har fått hjälp av mister proffs själv. Tror det kommer bli riktigt bra. Börjar nog såga till formvirket imorrn.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|