Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Speldator.. ännu en tråd :)

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2009 - 18:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo men vist e det så... :)

men man får tänka på vad som e vettigt :)

Postad 30 July 2009 - 20:00

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

12500 poäng grafik
och konstigt nog fick jag 57000 på processor nu, ökat :)

Det är inte så konstigt, däremot fusk, poängen är inte giltlig hos Futuremark.

nVidia har något de kallar PhysX och i 3DM Vantage går alltså ditt grafikkort(GPU) in och gör jobbet som din processor(CPU) skulle göra. Det säger sig självt att en CPU är mycket sämre på att göra grafiska beräkningar. Därför sticker också den här siffran i höjden.

Stäng av PhysX så du får lite mer relevanta siffror :)
Jag får drygt 20000 i GPU score, dubbla 4890 ;)

Och du, bra val av CPU!

Crysis är inte dåligt optimerat, bara sjukt krävande. Men det är ju inte lite snyggt heller i 1920x1200 @very high med lite AA :) Har inte hittat något spel som är lika snyggt? Tips?

Redigerat av Falcy, 30 July 2009 - 20:04.

Postad 30 July 2009 - 20:27

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Det är inte så konstigt, däremot fusk, poängen är inte giltlig hos Futuremark.

nVidia har något de kallar PhysX och i 3DM Vantage går alltså ditt grafikkort(GPU) in och gör jobbet som din processor(CPU) skulle göra. Det säger sig självt att en CPU är mycket sämre på att göra grafiska beräkningar. Därför sticker också den här siffran i höjden.

Stäng av PhysX så du får lite mer relevanta siffror :)
Jag får drygt 20000 i GPU score, dubbla 4890 :)

Och du, bra val av CPU!

Crysis är inte dåligt optimerat, bara sjukt krävande. Men det är ju inte lite snyggt heller i 1920x1200 @very high med lite AA :) Har inte hittat något spel som är lika snyggt? Tips?

Ok där ser man. Har lite problem med crysis med win 7 64 bitars, vill gärna krascha lite då och då.. Finns det någon patch eller liknande, tweak kanske?

Postad 30 July 2009 - 23:43

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ok där ser man. Har lite problem med crysis med win 7 64 bitars, vill gärna krascha lite då och då.. Finns det någon patch eller liknande, tweak kanske?

Ja, det finnas en eller två patchar. Tror dock inte de är speciellt för Win7 x64 relaterade problem.
Får du något felmeddelande eller vad händer?
Har du en "riktig" kopia av spelet?

Jag har iaf inga som helst problem, kör också Win7 x64. Och startar spelet med Crysis 64bit .exe filen.

Redigerat av Falcy, 30 July 2009 - 23:44.

Postad 31 July 2009 - 08:30

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Ja, det finnas en eller två patchar. Tror dock inte de är speciellt för Win7 x64 relaterade problem.
Får du något felmeddelande eller vad händer?
Har du en "riktig" kopia av spelet?

Jag har iaf inga som helst problem, kör också Win7 x64. Och startar spelet med Crysis 64bit .exe filen.

Det löste sig med att installera nvidias näst nyaste drivrutin. Nu har jag skapliga fps utan kraschar.
Har iaf mellan 25-45 fps.

Postad 06 August 2009 - 07:40

cliff74
  • cliff74
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Här är ytterligare en som letar ny dator. Min CDRW gick sönder så jag behöver en ny dator :)

Jag vill helst köpa en redan ihopsatt och gärna bra design då den kommer att stå "synligt" i hemmet.

Finns det några företag typ HP, Dell som har inte allt för oprisvärda paket. Jag hittade något Dell paket på Webhallen med följande spec för 11990kr :

Dell Studio XPS 435 - Core i7-920 / 6GB / 640GB / ATI HD4850 / DVD±RW / Vista HP

Processor
• Typ - Intel Core i7
• Nummer - i7-920
• Hastighet (GHz) - 2,66
• CPU Cache - 8 MB L3
• Chipset - Intel X58

Minne
• RAM Typ - DDR3
• RAM (MB) - 6 144
• RAM Max. uppgradering (MB) - 8 192
• RAM Hastighet (MHz) - 1 067
• RAM Portar (total) - 6
• RAM Portar (tillgängliga) - 0

Hårddisk
• Antal hårddiskar - 1,00
• Kapacitet (GB) - 640
• Hårddiskhastighet (RPM) - 7 200
• Gränssnitt - S-ATA

Ljud & Grafik
• Ljudkort typ - Realtek ALC888S (7.1 ch)
• Grafikkort typ - ATI Radeon 4850
• Fristående grafikkort
• Dedikerat videominne (MB) - 512

Anslutningar
• TV-ut - HDMI
• USB 2.0 - 8
• FireWire (IEEE 1394) - 1
• LAN Kort typ - 10/100/1000
• Minneskortläsare

CD/DVD
• Optisk drift - CD/DVD-RW

Övrigt
• Operativsystem - Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit

Jag är medveten om att det antagligen går att bygga ihop ett eget till bättre pris.

Tacksam för tips.

Redigerat av cliff74, 06 August 2009 - 08:06.

Postad 06 August 2009 - 12:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
varför köpa fär´digt.... man får verkligen inget för pengarna... :)

Postad 06 August 2009 - 12:57

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Kan inte mer än att hålla med föregående.

Min dator är bättre än den du beskrev. Jag köpte den i januari när i7 var nytt och DDR3 var dyrare, för mindre pengar än det där...

Postad 06 August 2009 - 13:08

cliff74
  • cliff74
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har försökt plocka ihop något liknande paket men kan inte få det för det priset. Försökte bygga ett själv på Komplett men det blev 16768kr, nästan 5000kr dyrare :) Såg nu även på en banner att man kan få den för 9990kr...

/Christofer

Redigerat av cliff74, 06 August 2009 - 13:09.

Postad 06 August 2009 - 13:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Här är ytterligare en som letar ny dator. Min CDRW gick sönder så jag behöver en ny dator :)

Brukar oftast vara billigare att köpa ny brännare, än en hel dator :)

Postad 06 August 2009 - 13:38

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

Jag har försökt plocka ihop något liknande paket men kan inte få det för det priset. Försökte bygga ett själv på Komplett men det blev 16768kr, nästan 5000kr dyrare :) Såg nu även på en banner att man kan få den för 9990kr...

/Christofer

Komplett är sällan billigast nu för tiden. (de har dessutom ganska kassa garanti-villkor)
För 16768 måste du ju även haft med skärm osv, annars vet jag inte hur du bara kan komma upp till den höga siffran.

Postad 06 August 2009 - 19:09

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Här är ytterligare en som letar ny dator. Min CDRW gick sönder så jag behöver en ny dator ;)

Jag vill helst köpa en redan ihopsatt och gärna bra design då den kommer att stå "synligt" i hemmet.

Finns det några företag typ HP, Dell som har inte allt för oprisvärda paket. Jag hittade något Dell paket på Webhallen med följande spec för 11990kr :

Dell Studio XPS 435 - Core i7-920 / 6GB / 640GB / ATI HD4850 / DVD±RW / Vista HP

Processor
• Typ - Intel Core i7
• Nummer - i7-920
• Hastighet (GHz) - 2,66
• CPU Cache - 8 MB L3
• Chipset - Intel X58

Minne
• RAM Typ - DDR3
• RAM (MB) - 6 144
• RAM Max. uppgradering (MB) - 8 192
• RAM Hastighet (MHz) - 1 067
• RAM Portar (total) - 6
• RAM Portar (tillgängliga) - 0

Hårddisk
• Antal hårddiskar - 1,00
• Kapacitet (GB) - 640
• Hårddiskhastighet (RPM) - 7 200
• Gränssnitt - S-ATA

Ljud & Grafik
• Ljudkort typ - Realtek ALC888S (7.1 ch)
• Grafikkort typ - ATI Radeon 4850
• Fristående grafikkort
• Dedikerat videominne (MB) - 512

Anslutningar
• TV-ut - HDMI
• USB 2.0 - 8
• FireWire (IEEE 1394) - 1
• LAN Kort typ - 10/100/1000
• Minneskortläsare

CD/DVD
• Optisk drift - CD/DVD-RW

Övrigt
• Operativsystem - Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit

Jag är medveten om att det antagligen går att bygga ihop ett eget till bättre pris.

Tacksam för tips.

Min kostade ca 14000:- och piskar den rejält skulle jag tro. När man köper färdiga paketdatorer så slänger dom ihop billiga komponenter med dåliga specs och hastigheter med en massa skit (massa ljudkort och annat onödigt)
http://www.komplett....58-8C5924BEC5AE
Där har du mina komponenter. Lägg därtill ett valfritt grafikkort i 2000kr klassen och valfri Dvd brännare (SATA), så har du en dator i många år. Jag kör på ett XFX GTX 275.
Dessutom är komponenterna avsedda för att du ska kunna överklocka processorn till runt 4Ghz lätt (50% ökning av hastigheten) Har du absolut inga planer på att klocka så kan du ta bort noctuakylaren och kanske ett mindre och billigare chassi så kommer du ännu billigare.
Dessutom är komplett dyra så du kan köpa komponenterna billigare på andra ställen så kommer du undan billigare. Om du sen inte kan det minsta av att montera ihop själv (Jag satte ihop denna själv, min första. Väldigt enkelt) så får du köpa allt på ett ställe, ex inet.com och sen lägga till en 800kr eller så för att dom monterar ihop den åt dig.

Redigerat av Megaman1, 06 August 2009 - 19:13.

Postad 06 August 2009 - 19:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nackdelen är ju dock att fraktavgifter brukar äta upp vinsten om man handlar från för många ställen. Jag har inte haft något generalknas med komplett - de är väl som butiker är mest tycker jag.

Jag kör som sagt MSI mATX X58 + i7 920 + 6gb OCZ cas7 + intel SSD + Ati 4890 i min och den kostade inga 16.

Postad 06 August 2009 - 21:11

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Inet har fraktfritt om man slänger in en Sweclockersrabatt
https://www.inet.se/...k...;a=6101343

Sen fick jag gratis på misco, vet inte om dom hade det bara då eller dom grejerna jag beställde.

Men visst är det smidigare att beställa från samma.

Fick mina grejer efter 1½ dag från alla mina siter jag köpte ifrån så alla dom stora datorkedjorna har bra priser och service.

Postad 07 August 2009 - 11:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
På tal om ingenting: Mitt grafikkort har börjat knattra som en gammal 10gb disk nu när fläkten rullar - det borde vara lagren som är kassa i fläkten va? Har iofs beställt vattenblock till det = voided warranty ändå...

Postad 07 August 2009 - 12:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
risigt att fläkten lagt av...
måste vara något måndags ex... ;)

Postad 07 August 2009 - 15:11

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

På tal om ingenting: Mitt grafikkort har börjat knattra som en gammal 10gb disk nu när fläkten rullar - det borde vara lagren som är kassa i fläkten va? Har iofs beställt vattenblock till det = voided warranty ändå...

Hade ett nätaggregat innan som jag fick olja in med jämna mellanrum innan lagerna dog helt och jag fick byta. Kommer du åt fläkten så sitter där en klisterlapp i mitten med en liten gummiplugg under som man kan lägga i en droppe olja. Brukar göra susen.

Postad 09 August 2009 - 08:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Blir ett fint EK block ändå så jag kan överleva leveranstiden av detta + torrkörning + montering + nervöst dygn då man ser om det läcker :)

Postad 09 August 2009 - 20:06

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Tjena!

ÄNNU en som vill bygga en ny dator men man vill ju inte göra några misstag så man måste få tips och råd från de som vet mer. Först en fråga om butik:
Jag tänkte bygga en egen dator om några månader (förhoppningsvis). Inte själv utan tänkte "komponera" en dator och sen få den monterad och levererad. Jag tittade lite på datorbutiken.com som jag var positivt inställd till men efter att ha läst kommenterar om dom ang. STORA problem med leveranstider så tänker jag inte köpa därifrån. Dessutom så är dom inte längre certifierade "Trygg E-Handel", och det lättar ju inte på saker och ting.

I alla fall. Jag skulle vilja ha tips på butiker där man kan komponera sin egen dator och få den monterad och klar vid leverans. Jag föredrar såklart företag som har fysiska butiker, men om det finns ett bra och tryggt företag som ni har erfarenheter av så är det ju bra.

----------------------------------------------------------------

Lite info om själva dator jag tänkte bygga:

Ska bygga en speldator. Är dock inte så jätteduktig vad gäller hårdvara, så jag skulle vilja ha tips om vilken hårdvara som stämmer bäst överens med mina krav. Dessa är alltså det jag tänkt mig:

Observera att vissa komponenter kommer jag att ta från min nuvarande dator.

Budget: ca 17000 kr

#1 - Chassi:
Har inte så stora krav på chassit än att det ska vara en fulltower, ha många fläktplatser för bra kylning samt se snyggt ut.

#2 - Processor:

Vet ej om det är AMD Phenom X4 9950 eller Intel Core i7 som är bäst (vad gäller priset så gissar jag på i7). Tänkte mig ovanstående CPU.

#3 - Grafikkort:

#4 - Moderkort:

#5 - RAM Minnen:

#6 - Ljudkort:

#7 - Nätaggregat:
Mitt nuvarande nätaggregat:

#8 - Hårddiskar:
Har 300GB * 3st HDD + 150GB * 2 st HDD: Totalt 1,2 TB HDD
Tänkte mig en Veloci Raptor 10000RPM HDD men det behövs nog inte.

#9 - Optiska enheter:
Mina nuvarande: 1 st DVDbrännare + 1st DVD läsare

Detta blir ca 15000kr (med de butiker jag kommer att köpa ifrån). Och säg ca 2000 kr till för chassit så blir det ca 17000 kr totalt. Precis som jag tänkt mig.

Det ser ut som att jag redan bestämt mig men jag vill ha tips och svar på mina frågor:

- Är nätaggregatet tillräckligt kraftfullt för detta system?
- Jag ska ha ATI Crossfire (2 st grafikkort). Vet ni om det finns något liknande som SLI 3-ways hos ATI där man kan ha 3 grafikkort? Till att börja med tänkte jag mig i alla fall 2 st av ovanstående GPU men kanske jag lägger till ett grafikkort i framtiden när spel blir mer och mer krävande och jag vill inte uppgradera hela systemet bara för det.

Tack på förhand!

Redigerat av King D, 09 August 2009 - 20:18.

Postad 09 August 2009 - 20:31

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Tjena!

ÄNNU en som vill bygga en ny dator. Först en fråga om butik:
Jag tänkte bygga en egen dator om några månader (förhoppningsvis). Inte själv utan tänkte "komponera" en dator och sen få den monterad och levererad. Jag tittade lite på datorbutiken.com som jag var positivt inställd till men efter att ha läst kommenterar om dom ang. STORA problem med leveranstider så tänker jag inte köpa därifrån. Dessutom så är dom inte längre certifierade "Trygg E-Handel", och det lättar ju inte på saker och ting.

I alla fall. Jag skulle vilja ha tips på butiker där man kan komponera sin egen dator och få den monterad och klar vid leverans. Jag föredrar såklart företag som har fysiska butiker, men om det finns ett bra och tryggt företag som ni har erfarenheter av så är det ju bra.

----------------------------------------------------------------

Lite info om själva dator jag tänkte bygga:

Ska bygga en speldator. Är dock inte så jätteduktig vad gäller hårdvara, så jag skulle vilja ha tips om vilken hårdvara som stämmer bäst överens med mina krav. Dessa är alltså det jag tänkt mig:

Observera att vissa komponenter kommer jag att ta från min nuvarande dator.

Budget: ca 17000 kr

#1 - Chassi:
Har inte så stora krav på chassit än att det ska vara en fulltower, ha många fläktplatser för bra kylning samt se snyggt ut.

#2 - Processor:

Vet ej om det är AMD Phenom X4 9950 eller Intel Core i7 som är bäst (vad gäller priset så gissar jag på i7). Tänkte mig ovanstående CPU.

#3 - Grafikkort:

#4 - Moderkort:

#5 - RAM Minnen:

#6 - Ljudkort:

#7 - Nätaggregat:
Mitt nuvarande nätaggregat:

#8 - Hårddiskar:
Har 300GB * 3st HDD + 150GB * 2 st HDD: Totalt 1,2 TB HDD
Tänkte mig en Veloci Raptor 10000RPM HDD men det behövs nog inte.

#9 - Optiska enheter:
Mina nuvarande: 1 st DVDbrännare + 1st DVD läsare

Detta blir ca 15000kr (med de butiker jag kommer att köpa ifrån). Och säg ca 2000 kr till för chassit så blir det ca 17000 kr totalt. Precis som jag tänkt mig.

Det ser ut som att jag redan bestämt mig men jag vill ha tips och svar på mina frågor:

- Är nätaggregatet tillräckligt kraftfullt för detta system?
- Jag ska ha ATI Crossfire (2 st grafikkort). Vet ni om det finns något liknande som SLI 3-ways hos ATI där man kan ha 3 grafikkort? Till att börja med tänkte jag mig i alla fall 2 st av ovanstående GPU men kanske jag lägger till ett grafikkort i framtiden när spel blir mer och mer krävande och jag vill inte uppgradera hela systemet bara för det.

Tack på förhand!

Tjena!
Inet.com har hyfsade priser och mycket bra leveranser, likaså komplett. På inet kan du dessutom köpa dom komponenter du har och sen köpa en installation och provkörning så du får datorn färdigbyggd hemlevererad o klar. Då får du också råd om något inte skulle stämma överens med det du beställt.

Innan jag ger tips om datorkomponenter som finns ute nu så ska jag tipsa att du bör vänta på nya i5 eller i7 som kommer i September. i5 har liknande prestanda som i7 men kommer vara billigare.

Chassi: Spelar nog ingen större roll. Jag körde på ett Antec 1200. Det är grymt stort, men man får plats med allt och fläktarna är bra, svala och tysta. Sen om det är snyggt är en smaksak.

Processor: Du bör inte satsa på ett i7 950, helt bortkastade pengar då du kan klocka upp en 920 högre för halva priset. Jag kör en 920 på 4Ghz utan bekymmer. Ska du överklocka så bör du byta kylare.

Grafikkort: 4890 eller GTX 275, Ati eller Nvidia, en smaksak. Dock så är nya DX 11 kort på G så ska du vänta tills oktober/november så finns det många nya på marknaden. Men just nu är dessa 2 mest prisvärda tycker jag.

Moderkort: P6T är väl på väg att slutas säljas. Jag kör på P6T Deluxe V2 som har ett bra ljudkort inbyggt så ljudkort tycker jag är väldigt onödigt om du inte ska syssla mycket med ljudprogram eller liknande. Men som sagt ska du vänta på nya intel så har dom en annan sockel än nuvarande i7 så det finns andra att välja på då.

Ramminne: i7 funkar med vilka 3 pack som är anpassade till i7. Jag kör på 1600Mhz dominator för jag skulle överklocka. Annars räcker det med billigare.

Nätaggregat: Alla jag sett och hört har tipsat om Corsair's nätdelar. 750W bör räcka till både i7 och sli/crossfire.

HDD: När jag frågade för nån vecka sen tipsade i stort sett alla om att jag skulle ha en SSD disk som operativdisk, raptor är bortkastade pengar och om nån månad har SSD sjunkit mer i pris. Intels 160Gb SSD är någon jag siktat in mig på i höst. Jag köpte en lagringsdisk på 1 Tb. WD Black är snabb och bra.

helt omöjligt att säga vilka delar du ska köpa om några månader när det är så mycket ny hårdvara på ingång i höst.

Redigerat av Megaman1, 09 August 2009 - 20:33.

Postad 09 August 2009 - 20:56

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Tjena!
Inet.com har hyfsade priser och mycket bra leveranser, likaså komplett. På inet kan du dessutom köpa dom komponenter du har och sen köpa en installation och provkörning så du får datorn färdigbyggd hemlevererad o klar. Då får du också råd om något inte skulle stämma överens med det du beställt.

Innan jag ger tips om datorkomponenter som finns ute nu så ska jag tipsa att du bör vänta på nya i5 eller i7 som kommer i September. i5 har liknande prestanda som i7 men kommer vara billigare.

Chassi: Spelar nog ingen större roll. Jag körde på ett Antec 1200. Det är grymt stort, men man får plats med allt och fläktarna är bra, svala och tysta. Sen om det är snyggt är en smaksak.

Processor: Du bör inte satsa på ett i7 950, helt bortkastade pengar då du kan klocka upp en 920 högre för halva priset. Jag kör en 920 på 4Ghz utan bekymmer. Ska du överklocka så bör du byta kylare.

Grafikkort: 4890 eller GTX 275, Ati eller Nvidia, en smaksak. Dock så är nya DX 11 kort på G så ska du vänta tills oktober/november så finns det många nya på marknaden. Men just nu är dessa 2 mest prisvärda tycker jag.

Moderkort: P6T är väl på väg att slutas säljas. Jag kör på P6T Deluxe V2 som har ett bra ljudkort inbyggt så ljudkort tycker jag är väldigt onödigt om du inte ska syssla mycket med ljudprogram eller liknande. Men som sagt ska du vänta på nya intel så har dom en annan sockel än nuvarande i7 så det finns andra att välja på då.

Ramminne: i7 funkar med vilka 3 pack som är anpassade till i7. Jag kör på 1600Mhz dominator för jag skulle överklocka. Annars räcker det med billigare.

Nätaggregat: Alla jag sett och hört har tipsat om Corsair's nätdelar. 750W bör räcka till både i7 och sli/crossfire.

HDD: När jag frågade för nån vecka sen tipsade i stort sett alla om att jag skulle ha en SSD disk som operativdisk, raptor är bortkastade pengar och om nån månad har SSD sjunkit mer i pris. Intels 160Gb SSD är någon jag siktat in mig på i höst. Jag köpte en lagringsdisk på 1 Tb. WD Black är snabb och bra.

helt omöjligt att säga vilka delar du ska köpa om några månader när det är så mycket ny hårdvara på ingång i höst.

Ja, jag tänkte vänta några månader, ska inte börja köpa grejerna nu. Några frågor:

- Är det inte lite mycket att göra en 2,66GHz processor i 4GHz?
- Om jag köper i7 950 som går i 3,06GHz, hur mycket tror du jag kan överklocka till utan att slita på processorn nämnvärt?
- Vilken kylare ska man använda för att överklocka processorn? Vad skulle det kosta?

- Hur mycket tror du DX11 korten kommer att ligga på?
- Ang. RAM-minne: Funkar denna till i7?

- Vad är en Solid State Disk (SSD) hårddisk? Vad är det som är speciellt med den? Vad skiljer de från en vanlig SATA HDD?

Redigerat av King D, 09 August 2009 - 20:58.

Postad 09 August 2009 - 21:12

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Ja, jag tänkte vänta några månader, ska inte börja köpa grejerna nu. Några frågor:

- Är det inte lite mycket att göra en 2,66GHz processor i 4GHz?
- Om jag köper i7 950 som går i 3,06GHz, hur mycket tror du jag kan överklocka till utan att slita på processorn nämnvärt?
- Vilken kylare ska man använda för att överklocka processorn? Vad skulle det kosta?

- Ang. RAM-minne: Funkar denna till i7?

- Vad är en Solid State Disk (SSD) hårddisk? Vad är det som är speciellt med den? Vad skiljer de från en vanlig SATA HDD?

Jo det är mycket, det är det som gör i7 920 så bra! Och har man bara en bra kylare så sliter det inte mycket mer än vanligt. Jag har under 40 grader i idle och vid full belastning så har jag inte över 75 grader.

Vad jag vet är en i7 950 inte mycket mer än en i7 920 i lite högre frekvens, som min 920. Så dom där extra 2000kr är det absolut inte värt.tror inte du kommer mycket mer än 4Ghz som med en 920. Du kan köra 920 i 3Ghz (lätt överklockning) med standardkylaren utan problem eller slitage på datorn.

Finns olika kylare för i7 sockeln i prisklass 300- över 1000kr. Och vattenkylning för runt 1500:- Jag kör på en Noctua kylare som många rekommenderar. Ligger på ca 700kr.

Dom minnerna funkar bra. Ska du inte klocka så behöver du inte så hög frekvens på minnerna. Utan då körs dom i 1066Mhz om jag inte minns fel och då kan du också köpa minnen i den hastigheten. Kostar iofs inte mycket mindre än ex 1600Mhz.

I Stora hela kan man väl säga att en SSD läser MYCKET snabbare än en vanlig mekanisk SATA. Alltså startar/svarar program och operativsystem mycket snabbare och din dator blir snabbare på alla sätt. Stora flaskhalsen på dom flesta datorer idag är HDDn då den inte hinner läsa infon likasnabbt som datorn vill.

Dreadlock kan nog ge en bättre beskrivning + egna upplevelse då han har en. ;-)

Postad 09 August 2009 - 21:36

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Jo det är mycket, det är det som gör i7 920 så bra! Och har man bara en bra kylare så sliter det inte mycket mer än vanligt. Jag har under 40 grader i idle och vid full belastning så har jag inte över 75 grader.

Vad jag vet är en i7 950 inte mycket mer än en i7 920 i lite högre frekvens, som min 920. Så dom där extra 2000kr är det absolut inte värt.tror inte du kommer mycket mer än 4Ghz som med en 920. Du kan köra 920 i 3Ghz (lätt överklockning) med standardkylaren utan problem eller slitage på datorn.

Finns olika kylare för i7 sockeln i prisklass 300- över 1000kr. Och vattenkylning för runt 1500:- Jag kör på en Noctua kylare som många rekommenderar. Ligger på ca 700kr.

Dom minnerna funkar bra. Ska du inte klocka så behöver du inte så hög frekvens på minnerna. Utan då körs dom i 1066Mhz om jag inte minns fel och då kan du också köpa minnen i den hastigheten. Kostar iofs inte mycket mindre än ex 1600Mhz.

I Stora hela kan man väl säga att en SSD läser MYCKET snabbare än en vanlig mekanisk SATA. Alltså startar/svarar program och operativsystem mycket snabbare och din dator blir snabbare på alla sätt. Stora flaskhalsen på dom flesta datorer idag är HDDn då den inte hinner läsa infon likasnabbt som datorn vill.

Dreadlock kan nog ge en bättre beskrivning + egna upplevelse då han har en. ;-)

Ok. Tack så mycket för alla tipsen. Uppskattar det verkligen. Jag sparar nog de 2000 kronorna och köper en i7 920. Jag räknade ihop allt och det blev ca 14000 kr istället för 17000 pga. CPU, och att ljudkortet är inbyggt i Asus P6T Deluxe V2. Men köper jag en SSD hårddisk så får det bli kanske 2000 kr till.

Postad 10 August 2009 - 14:57

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Ok. Tack så mycket för alla tipsen. Uppskattar det verkligen. Jag sparar nog de 2000 kronorna och köper en i7 920. Jag räknade ihop allt och det blev ca 14000 kr istället för 17000 pga. CPU, och att ljudkortet är inbyggt i Asus P6T Deluxe V2. Men köper jag en SSD hårddisk så får det bli kanske 2000 kr till.

Intels 160Gb ligger väl på runt 4000kr nu. 80Gb runt 2000kr. Själv väntar jag på att 160Gb ska sjunka iaf under 3000kr innan jag köper en. 80 Gb tycker jag är lite för lite då jag vill ha alla mina program och spel installerade på den. Windows 7 ligger på 20Gb bara det installerat... Lycka till med dina inköp. ;-) Jag är sjukt nöjd!

Postad 10 August 2009 - 18:13

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Intels 160Gb ligger väl på runt 4000kr nu. 80Gb runt 2000kr. Själv väntar jag på att 160Gb ska sjunka iaf under 3000kr innan jag köper en. 80 Gb tycker jag är lite för lite då jag vill ha alla mina program och spel installerade på den. Windows 7 ligger på 20Gb bara det installerat... Lycka till med dina inköp. ;-) Jag är sjukt nöjd!

Mina inköp blir liknande dina med tanke på din lista som du gjort (https://www.prisjakt...gaman1&k=576253) förutom SATA 3,5 HDD, Corsair 750W nätaggregat och Blu-Ray läsaren. Sen kommer ju DX11 korten snart och kanske något annat nytt. Men i det hela stora så blir det som din lista. Tack! Ska bli kul att spela spelen på Max grafikinställningar :rolleyes:

Förrestenm, ta inte bort listan. Jag kommer säkert att behöva kolla på den igen om några månader.

Redigerat av King D, 10 August 2009 - 18:13.

Postad 10 August 2009 - 18:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hohoho - nu börjar vattenkylningen så smått droppa in till mig :rolleyes:

Postad 10 August 2009 - 21:06

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Mina inköp blir liknande dina med tanke på din lista som du gjort (https://www.prisjakt...gaman1&k=576253) förutom SATA 3,5 HDD, Corsair 750W nätaggregat och Blu-Ray läsaren. Sen kommer ju DX11 korten snart och kanske något annat nytt. Men i det hela stora så blir det som din lista. Tack! Ska bli kul att spela spelen på Max grafikinställningar :rolleyes:

Förrestenm, ta inte bort listan. Jag kommer säkert att behöva kolla på den igen om några månader.

http://www.komplett....ngListId=712452
Denna lista + dvd brännare + grafikkort (i mitt fall GTX 275) Är vad det blev i slutändan.
Sen ska jag som sagt köpa en ssd senare o ha som systemdisk. Och ett grafikkort till. ;-)
DX11 är ju sweet, men man ska ju veta att många spel idag inte ens stödjer DX10 än. Så spelen med DX11 när korten kommer ut kommer inte vara många.

Postad 10 August 2009 - 22:53

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga angående Crossfire. Finns det ett moderkort som har stöd för Crossfire men för 3 grafikkort istället för 2?

Postad 11 August 2009 - 12:47

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Inel Core i9 Extreme kommer Q2 2010. Lär bli en väldigt kraftfull processor, dock dyr eftersom den endast släpps som Extreme version. Kommer att kosta ca $ 1000 dvs som Intel Core i7 Extreme 975. Man kommer bla. att kunna köra FYRA grafikkort i hastigheten x8 och två grafikkort i x16. Står dock inte hur många GHz den kommer att ligga på.

Länk: http://www.sweclocke...ntel_om_core_i9

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.