Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Navigon 8410

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8410 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 4.5 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 11 June 2010 - 20:42

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
[quote name='FlashM' date='Jun 11 2010, 16:54 ' post='2924652']
Jag hoppas också att denna tråd blir lite mer levande med tips, råd och annat som avser Navigon 8410.

Jag ska också skaffa ett 8 GB kort och bra att veta att de fungerar med tanke på att supporten rekommenderar upp till 4 GB kort. Och självklart så måste man skaffa ett minneskortläsare SDHC för att hantera det.

Sen förstår jag inte hur det kan kosta 199 kr för att köpa deras "Digital Codec Package" för att få spela mer filformat. Det borde vara kostnadsfritt för nerladdning eller ingå i gps redan vid inköp.......................
....................................

Batteritiden är oftast ett problem, inte bara på 8410. Om man endast stänger
apparaten med On/Off så hamnar den i standby och då finns det inte länge liv i den.
Kolla i instruktionsboken hur du kan stänga av den helt, men det ger inte heller
så mycket, däremot behöver den sedan mera tid att komma igång.
Jag har aldrig laddat mina GPS direkt på datorn utan alltid medels nätadapter.
Eftersom man använder GPSen för det mesta i bilen, så kan man ladda
batteriet en stund innan man sätter sig i bilen, så har man i alla fall så mycket
ström för att den startar på direkten när man ansluter den i bilen. Det gäller att
hitta satelliterna innan man kör iväg.
Det är inte någon större idé att leka med det befintliga 2 Gb kort
(antagligen din flyttbar disk "I")
När du köper ett 8 Gb kort, så skapar du där mapparna enl. tidigare förslag.
Glöm ej att kopiera dit "version.xml".
Sedan kan du egentligen kopiera över hela "map" mappen från
det interna minnet och det som ligger på "I" idag och är relevant.
Glöm inte att göra en backup av all data du har i GPSen.
innan du sedan raderar kartorna från det interna minnet.
Navigon måste tjäna pengar, därför de extra codecs.....

/Franz

Postad 11 June 2010 - 21:51

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Batteritiden är oftast ett problem, inte bara på 8410. Om man endast stänger
apparaten med On/Off så hamnar den i standby och då finns det inte länge liv i den.
Kolla i instruktionsboken hur du kan stänga av den helt, men det ger inte heller
så mycket, däremot behöver den sedan mera tid att komma igång.
Jag har aldrig laddat mina GPS direkt på datorn utan alltid medels nätadapter.
Eftersom man använder GPSen för det mesta i bilen, så kan man ladda
batteriet en stund innan man sätter sig i bilen, så har man i alla fall så mycket
ström för att den startar på direkten när man ansluter den i bilen. Det gäller att
hitta satelliterna innan man kör iväg.
Det är inte någon större idé att leka med det befintliga 2 Gb kort
(antagligen din flyttbar disk "I")
När du köper ett 8 Gb kort, så skapar du där mapparna enl. tidigare förslag.
Glöm ej att kopiera dit "version.xml".
Sedan kan du egentligen kopiera över hela "map" mappen från
det interna minnet och det som ligger på "I" idag och är relevant.
Glöm inte att göra en backup av all data du har i GPSen.
innan du sedan raderar kartorna från det interna minnet.
Navigon måste tjäna pengar, därför de extra codecs.....

/Franz

Tack för svaret.

Jag tror att jag förstår.

Ett nytt 8 GB kort ska ha en mapp som heter Navigon och under den ska ligga en mapp som heter "map".
I rotmenyn på detta 8 GB kort ska läggas till filen "version.xml" som finns på det interna minnen.
När detta är färdigt så är det bara att flytta på följande sätt:

Interna minnen: Navigon ->map -> innehållet till Navigon->map på 8 GB kortet.
Externa minnen: Navigon ->map -> innehållet till Navigon->map på 8 GB kortet.

Detta gör att allt innehåll på det interna minnet och på det externa minnet på 2 GB som finns under Navigon->map finns även på det nya kortet på 8 GB under Navigon->map

Behöver man flytta något mer från det interna till det nya 8 GB kortet?
När kartorna är flyttade till det nya 8 GB kortet bör det vara cirka 2 GB ledigt på detta 8 GB kort då innehållet på det interna + 2 GB externa går till nästan 6 GB.

Det blir inte mycket utrymme till musik, film, mp3 på det nya 8 GB kortet men då kanske kan man lägga media filer direkt på det interna på mappen "MyMedia files".

Redigerat av Unregistereda360a43b, 11 June 2010 - 22:16.

Postad 12 June 2010 - 09:38

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack för svaret.

Jag tror att jag förstår.

Ett nytt 8 GB kort ska ha en mapp som heter Navigon och under den ska ligga en mapp som heter "map".
I rotmenyn på detta 8 GB kort ska läggas till filen "version.xml" som finns på det interna minnen.
När detta är färdigt så är det bara att flytta på följande sätt:

Interna minnen: Navigon ->map -> innehållet till Navigon->map på 8 GB kortet.
Externa minnen: Navigon ->map -> innehållet till Navigon->map på 8 GB kortet.

Detta gör att allt innehåll på det interna minnet och på det externa minnet på 2 GB som finns under Navigon->map finns även på det nya kortet på 8 GB under Navigon->map

Behöver man flytta något mer från det interna till det nya 8 GB kortet?
När kartorna är flyttade till det nya 8 GB kortet bör det vara cirka 2 GB ledigt på detta 8 GB kort då innehållet på det interna + 2 GB externa går till nästan 6 GB.

Det blir inte mycket utrymme till musik, film, mp3 på det nya 8 GB kortet men då kanske kan man lägga media filer direkt på det interna på mappen "MyMedia files".

"Version.mxl" ska ligga under mappen "Navigon". Detta behövs
för att Fresh ska känna igen kortet när du stoppar det
i datorn vid en eventuell uppdatering.
Vitsen med hela arrangemanget är att du har alla kartor på SD-minnet
för smidiga, framtida uppdateringar från FRESH medels kartläsare.

<Interna minnen: [b]Navigon ->map ->
<Externa minnen: [b]Navigon ->map ->

Du får kontrollera vilka filer som ligger i dessa två map-mapparna.
Antagligen hamnade en del kartor på kortet, eftersom det var för lite plats
på det interna minnet. Dessutom kan du radera kartor som du inte
behöver.
Om du lägger en komplett kopia av dina två enheter "H" och "I" på
din dator, så kan du prova dig fram utan att förlora något.

Ett enklare alternativ är att bara kopiera innehållet av ditt
nuvarande 2 Gb kort till ett 8 Gb kort.Men då måste du
i fortsättningen ansluta GPSen till datorn vid en uppdatering.

Eftersom varje navigator tycks ha sitt ett eget liv, så får man alltid vara
försiktig och tänka logiskt när man manipulerar data.

/Franz

Postad 12 June 2010 - 18:07

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

"Version.mxl" ska ligga under mappen "Navigon". Detta behövs
för att Fresh ska känna igen kortet när du stoppar det
i datorn vid en eventuell uppdatering.
Vitsen med hela arrangemanget är att du har alla kartor på SD-minnet
för smidiga, framtida uppdateringar från FRESH medels kartläsare.

Ja precis, så tänkte jag också. Slippa koppla in gps till datorn när man kan göra allting direkt på kortet.

<Interna minnen: [b]Navigon ->map ->
<Externa minnen: [b]Navigon ->map ->

Du får kontrollera vilka filer som ligger i dessa två map-mapparna.
Antagligen hamnade en del kartor på kortet, eftersom det var för lite plats
på det interna minnet. Dessutom kan du radera kartor som du inte
behöver.
Om du lägger en komplett kopia av dina två enheter "H" och "I" på
din dator, så kan du prova dig fram utan att förlora något.

På det interna (H) ligger många mappar och under Navigon->map ligger ett antal länders kartor samt en mapp till som innehåller ett antal europstäder i RealCity 3D. Resten av kartorna ligger (I) och även där ett antal stycken RealCity 3D. Jag laddade hem nämligen allting som fanns tillgängligt och som ingick i priset. Har europakarta fritt under två år.

Ett enklare alternativ är att bara kopiera innehållet av ditt
nuvarande 2 Gb kort till ett 8 Gb kort.Men då måste du
i fortsättningen ansluta GPSen till datorn vid en uppdatering.

Eftersom varje navigator tycks ha sitt ett eget liv, så får man alltid vara
försiktig och tänka logiskt när man manipulerar data.

/Franz

Ska lägga allting på datorn först och sen börja leka lite med filer och se hur långt man kommer.

Har du några tips på POI och annat som man kan ha i denna gps?

Postad 15 June 2010 - 05:34

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mitt Sandisk 8Gb minne och glad i hågen började jag stoppa in mp3 musik och lite avi filmer.
Jag har köpt codec för 199:- från navigon.

När jag stoppade in kortet och skulle börja använda "godiset" så upptäckte jag följande fel:

1. Avi filerna blev utan ljud, men med perfekt bild. När jag stoppade in kortet i datorn så funkar avi med ljud o allt.
varför går det inte med ljudet i GPS men i datorn med exakt samma minneskort??

2. MP3 musiken hackar, och hoppar i låten. Samma sak där att när jag spelar dem i datorn så funkar det felfritt.

Trodde ju först att det var fel på minneskortet eller kopieringen till densamma, men nu funderar jag om det har något med kodningen att göra kanske, men iofs så skall det ju inte heller vara problemet då codec kitet jag köpt stöder både avi och mp3 samt att jag får ju bild på filmer och ljud på mp3, skulle kodningen vara fel så borde ju inget funka alls med filerna.
Testade även att kopiera avi till gamla 2gb kortet, men samma fel där, utan ljud.

Återstår kanske att det är hårdvaran i GPS som strular.

Några tips?

Har kopierat från mitt gamla 2gb minneskort de mappar som fanns där och sedan lagt till en DVD mapp samt Musik.
Enligt detta:

Cidana (original från 2gb kortet) Vad är detta för en mapp??
DVD
Musik
NAVIGON (original från 2gb kortet)
Recorded Media (original från 2gb kortet)

Redigerat av Unregistered8bbb5578, 15 June 2010 - 06:22.

Postad 15 June 2010 - 09:58

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nu har jag fått mitt Sandisk 8Gb minne och glad i hågen började jag stoppa in mp3 musik och lite avi filmer.
Jag har köpt codec för 199:- från navigon.

När jag stoppade in kortet och skulle börja använda "godiset" så upptäckte jag följande fel:

1. Avi filerna blev utan ljud, men med perfekt bild. När jag stoppade in kortet i datorn så funkar avi med ljud o allt.
varför går det inte med ljudet i GPS men i datorn med exakt samma minneskort??

2. MP3 musiken hackar, och hoppar i låten. Samma sak där att när jag spelar dem i datorn så funkar det felfritt.

Trodde ju först att det var fel på minneskortet eller kopieringen till densamma, men nu funderar jag om det har något med kodningen att göra kanske, men iofs så skall det ju inte heller vara problemet då codec kitet jag köpt stöder både avi och mp3 samt att jag får ju bild på filmer och ljud på mp3, skulle kodningen vara fel så borde ju inget funka alls med filerna.
Testade även att kopiera avi till gamla 2gb kortet, men samma fel där, utan ljud.

Återstår kanske att det är hårdvaran i GPS som strular.

Några tips?

Har kopierat från mitt gamla 2gb minneskort de mappar som fanns där och sedan lagt till en DVD mapp samt Musik.
Enligt detta:

Cidana (original från 2gb kortet) Vad är detta för en mapp??
DVD
Musik
NAVIGON (original från 2gb kortet)
Recorded Media (original från 2gb kortet)

Tyvärr är jag inte pro när det gäller mediaspelaren
eftersom jag har bara kört med 8410 i en dag.
8 Gb SDHC-kortet kan knappast vara orsaken till problemet.
Installerades codec-paketet på det interna minnet?
Fungerar ljudet för övrigt i GPSen?

/Franz

Postad 15 June 2010 - 11:44

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tyvärr är jag inte pro när det gäller mediaspelaren
eftersom jag har bara kört med 8410 i en dag.
8 Gb SDHC-kortet kan knappast vara orsaken till problemet.
Installerades codec-paketet på det interna minnet?
Fungerar ljudet för övrigt i GPSen?

/Franz

I övrigt funkar ljudet felfritt. Codec installeras på interna minnet.

Vet inte vad jag ska ta mig till....
kan inte lokalisera felet...

Postad 15 June 2010 - 13:33

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

I övrigt funkar ljudet felfritt. Codec installeras på interna minnet.

Vet inte vad jag ska ta mig till....
kan inte lokalisera felet...

Kanske skulle du installera om "codec-paketet"
en fil kan ha fått stryk när Fresh gjorde första försöket.
Mediaspelaren's egen konfiguration??

Prova gärna "fabriksinställningar".
Sista åtgärd borde vara en "hardreset", men spara då gärna
event. favoriter.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 15 June 2010 - 18:38.

Postad 18 June 2010 - 22:15

mgh
  • mgh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har testad och kan säga att det fungerar hur bra som helst. Ljudet är riktigt bra.
Din kontaktlista på mobilen kan du överföra till 8410 via bluetooth och du kan ringa direkt från 8410.
Jag har inte testad denna funktion ännu men det ska gå att ringa genom att säga namnet på den du vill ringa till.

Kan också intyga att det funkar kanon att ringa med röstkommando

Postad 18 June 2010 - 22:29

mgh
  • mgh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag läser att ni kan uppdatera era kartor men hur gör ni för att få ner dom ?
Har haft denna i två dagar nu och vill få in Q2/2010 o inte Q4/2009 och på kartongen står det 2 år fria uppdateringar

Postad 20 June 2010 - 20:29

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Jag läser att ni kan uppdatera era kartor men hur gör ni för att få ner dom ?
Har haft denna i två dagar nu och vill få in Q2/2010 o inte Q4/2009 och på kartongen står det 2 år fria uppdateringar

Om du installerar programmet FleshMaps som finns på hemsidan (kanske finns på cd-skivan också) så finns en knapp där du väljer att uppdatera kartorna. Sen tror jag att man skulle bocka i en ruta på de kartor som man vill ha, och bocka av de som du inte vill ha. Jag kommer ihåg att jag valde Q2/2010 och den installerades.
Sen får man ett meddelande varje gång en ny karta kommer. Ett meddelande när du öppnar upp programmet FreshMaps och har gps ikopplat.

Postad 21 June 2010 - 17:38

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej är ny här. jag undrar lite om denna gps. enligt vissa så är röstnavigeringen inte så bra jag har testat live versionen på deras hemsida och när gps,n säger ett gatunamn så låter det ju inte så realistiskt "dataröst". tom tom är ju snäpper bätre då tycker jag. kan man stänga av text till röst funktionen.? och sen undrar jag tmc antennen är det inbyggd i gps,n eller måste man köpa till den aktiva hållaren för 300 för att den funktionen ska fungera.? De va nog allt ljust nu .

Mvh/Patrik

Postad 21 June 2010 - 17:41

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

hej är ny här. jag undrar lite om denna gps. enligt vissa så är röstnavigeringen inte så bra jag har testat live versionen på deras hemsida och när gps,n säger ett gatunamn så låter det ju inte så realistiskt "dataröst". tom tom är ju snäpper bätre då tycker jag. kan man stänga av text till röst funktionen.? och sen undrar jag tmc antennen är det inbyggd i gps,n eller måste man köpa till den aktiva hållaren för 300 för att den funktionen ska fungera.? De va nog allt ljust nu .

Mvh/Patrik

Det går att stänga av text till röst-funktionen, man väljer då bara den andra rösten.
TMC är inbyggt i cigg-kabeln.
Om jag inte är helt borta så är det den aktiva hållaren som ingår till 8410, alltså att man sätter i sladden i hållaren istället för i GPSn.

Postad 21 June 2010 - 17:59

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det går att stänga av text till röst-funktionen, man väljer då bara den andra rösten.
TMC är inbyggt i cigg-kabeln.
Om jag inte är helt borta så är det den aktiva hållaren som ingår till 8410, alltså att man sätter i sladden i hållaren istället för i GPSn.

Ok så jag måste alltså använda den aktiva hållaren gör att tmc överhuvetaget ska fungera.? för jag skulle hälst vilja använda den hållare jag har redan idag men det kanske inte går då.?

/Patrik

Postad 21 June 2010 - 18:00

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Ok så jag måste alltså använda den aktiva hållaren gör att tmc överhuvetaget ska fungera.? för jag skulle hälst vilja använda den hållare jag har redan idag men det kanske inte går då.?

/Patrik

Du måste iaf koppla in en sladd eftersom det är antennen.

Postad 21 June 2010 - 21:25

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej igen har lite fler frågor. vet ni om gps,n visar den aktuela hastigheten man kör i.? Och vet ni om man kan ändra en destination /Adress under pågående färd och i sånt fall hur gör man.? Och till sist vet ni om det finns nån sida som förklarar diverce iconer och bilder som finns på skärmen.?

Mvh/Patrik

Postad 21 June 2010 - 21:28

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Hej igen har lite fler frågor. vet ni om gps,n visar den aktuela hastigheten man kör i.? Och vet ni om man kan ändra en destination /Adress under pågående färd och i sånt fall hur gör man.? Och till sist vet ni om det finns nån sida som förklarar diverce iconer och bilder som finns på skärmen.?

Mvh/Patrik

Ja, den visar aktuell hastighet.
Det går inte att ändra utan att gå tillbaka till startläget, man kan lägga in etappmål under färd.

Postad 22 June 2010 - 20:58

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej igen jag undrar bara det finns ju nått som heter intresse punkter "POI". är dom förinstallerade i gps,n eller får man ladda ner sånna via hemsidan.? och om dom nu är förinstallerade hur kommer jag i sånt fall åt dom.? sen undrar jag en sak omm det där med röst styrning av menyer. måste man svepa med fingret vare gång man ska aktivera den funktionen kan man inte ha funktionen aktiv hela tiden.? Annars blir det ju ett himla svepande om man ska ringa eller mata in ny adress och sådant.

Mvh/Patrik

Postad 22 June 2010 - 21:26

mgh
  • mgh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Om du installerar programmet FleshMaps som finns på hemsidan (kanske finns på cd-skivan också) så finns en knapp där du väljer att uppdatera kartorna. Sen tror jag att man skulle bocka i en ruta på de kartor som man vill ha, och bocka av de som du inte vill ha. Jag kommer ihåg att jag valde Q2/2010 och den installerades.
Sen får man ett meddelande varje gång en ny karta kommer. Ett meddelande när du öppnar upp programmet FreshMaps och har gps ikopplat.

hittade Q1 o laddade in den och har kört efter den i söndags, funkade si så där med hastigheterna

nu så anslöt jag den och startade Navigon Fresh och där fanns Q2 :) tankar in den i detta nu :)

Postad 22 June 2010 - 21:30

mgh
  • mgh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej igen jag undrar bara det finns ju nått som heter intresse punkter "POI". är dom förinstallerade i gps,n eller får man ladda ner sånna via hemsidan.? och om dom nu är förinstallerade hur kommer jag i sånt fall åt dom.? sen undrar jag en sak omm det där med röst styrning av menyer. måste man svepa med fingret vare gång man ska aktivera den funktionen kan man inte ha funktionen aktiv hela tiden.? Annars blir det ju ett himla svepande om man ska ringa eller mata in ny adress och sådant.

Mvh/Patrik

POI finns redan inne och i Q2 finns 92.388 POI i 63 kategorier för Sverige och du hittar dom i manualen :)

Postad 23 June 2010 - 21:22

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej kan man ladda ner flera olika svenska röster till gps,n? finns det kändis röster som man kan bli guidad av eller är det bara dom svenska standard rösterna som finns att välga på.?

/Patrik

Postad 23 June 2010 - 22:10

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Hej kan man ladda ner flera olika svenska röster till gps,n? finns det kändis röster som man kan bli guidad av eller är det bara dom svenska standard rösterna som finns att välga på.?

/Patrik

Jag har inte hittat några röster heller och är också intresserad av svenska POI och andra roliga och bra och ha saker.
Tipsa gärna här på forumet och du hittar något.

Postad 25 June 2010 - 21:36

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej jag undrar bara vad är skilnaden mällan TMC och TMC-premium.? vad får man om man har premium varianten jämfört med bara tmc.?

Mvh/Patrik

Postad 25 June 2010 - 21:46

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej igen . jag undrar bara vad är skilnaden på TMC och TMC-premium.?

Postad 26 June 2010 - 11:55

Unregistered10c9659c
  • Unregistered10c9659c
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej
Har nu fått min 8410 monterad i nya bilen och den är verkligen kanon. Klar bild och väldigt snabb.

Har problem med TMS, gpsen är monterad i en brodit-hållare (av verkstad), TMS har nog bara fungerat en dag under en vecka. Undrar om det har blivit något fel vid installationen, för det ska väl inte behövas en tms-antenn?

/Choke

Postad 26 June 2010 - 15:56

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej
Har nu fått min 8410 monterad i nya bilen och den är verkligen kanon. Klar bild och väldigt snabb.

Har problem med TMS, gpsen är monterad i en brodit-hållare (av verkstad), TMS har nog bara fungerat en dag under en vecka. Undrar om det har blivit något fel vid installationen, för det ska väl inte behövas en tms-antenn?

/Choke

Hej troligtvis är det funktionen TMC som du menar. och om du använder den medföljande aktiva hollaren som fölger med när du köper gps,nså kommer nog "TMC" funtionen funka bättre det är nämligen så att antennen för ljust TMC funktionen är inmonterad i den aktiva hollaren så du kan ju prova att sätta dit den hollaren i stälet.

Mvh/Patrik

Är det ingen här som kan förklara skilnaden mällan TMC och TMC-Premium.?

/Patrik

Postad 26 June 2010 - 21:36

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Hej troligtvis är det funktionen TMC som du menar. och om du använder den medföljande aktiva hollaren som fölger med när du köper gps,nså kommer nog "TMC" funtionen funka bättre det är nämligen så att antennen för ljust TMC funktionen är inmonterad i den aktiva hollaren så du kan ju prova att sätta dit den hollaren i stälet.

Mvh/Patrik

/Patrik

När man söker på nätet så verkar det som att Premium täcker mer vägar och att du skulle isåfall få mer info än det vanligt TMC. Sen också att TMC sänds på en kanal medan Premium på en annan.

Läs mer här http://www.destiatra...p...os=4&lan=se

Redigerat av Unregistereda360a43b, 26 June 2010 - 21:36.

Postad 27 June 2010 - 09:31

Unregistered10c9659c
  • Unregistered10c9659c
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Mvh/Patrik

/Patrik

Tack Patrik,
Du har helt rätt det är TMC jag menar.
Förstår bara inte varför TMC bara kan fungera med orginalhållaren?

/Choke

Postad 27 June 2010 - 10:41

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tack Patrik,
Du har helt rätt det är TMC jag menar.
Förstår bara inte varför TMC bara kan fungera med orginalhållaren?

/Choke

Hej.

Jag har köpt följande tillbehör från Brodit, dvs aktiv hållare med TMC funktion och det fungerar ypperligt.

Artikel: Nr529060 Aktiv Hållare med Kulled
För fast installation. Med TMC-anslutning, TMC-antenn ingår. 12/24 Volt.

Länk: http://www.brodit.se/images/236081.pdf

Jag har förresten en annan fråga:

Jag var nyligen i Hamburg och tänkte att nu kan jag få se hur 3D city view fungerar då Hamburg är en stad som stöder detta. men jag fick det inte att funka och frågan är då om man speciellt måste aktivera denna funktion? Alla städer som stöder detta 3d format har jag laddat ned och även aktiverat inne i navigatorn.

Postad 27 June 2010 - 14:56

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
[quote name='elektro1' date='Jun 27 2010, 10:41 ' post='2939795']
Hej.

Jag har köpt följande tillbehör från Brodit, dvs aktiv hållare med TMC funktion och det fungerar ypperligt.

Artikel: Nr529060 Aktiv Hållare med Kulled
För fast installation. Med TMC-anslutning, TMC-antenn ingår. 12/24 Volt.

Länk: http://www.brodit.se/images/236081.pdf

Jag har förresten en annan fråga:

Jag var nyligen i Hamburg och tänkte att nu kan jag få se hur 3D city view fungerar då Hamburg är en stad som stöder detta. men jag fick det inte att funka och frågan är då om man speciellt måste aktivera denna funktion? Alla städer som stöder detta 3d format har jag laddat ned och även aktiverat inne i navigatorn.

TMC funkar ju även utan den aktiva hollaren. tmc antennen sitter i laddkabeln. sen har jag en fråga. om jag är i huvudmenyn och sen välger alternativ och sen trafik varför får jag då upp trafikmedelanden som är 20mil bort fast jag inte ens har skrivit in nån destination och 20 mil bort de har jag ju ingen nytta av när det är så långt borta.

Mvh/Patrik

Postad 27 June 2010 - 20:00

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej igen hur ställer jag in gps,n så att jag får ett medelande när jag närmar mej ett trafikhinder eller när det kommer ett trafikmedelande undertiden jag kör.? kommer det upp nått på skärmen.? och låter det något så att man blir uppmerksam på att ett trafikmedelande har kommit.?

Mvh/Patrik

Postad 29 June 2010 - 06:57

Ny medlem
  • Ny medlem
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej,
Ni som har en 8410, hur upplever ni att röststyrningen funkar?
Hur många gånger av 10 upplever ni att gps:en hör rätt?

Och en annan sak. Har ni sett många avfarter som visas i Reality View Pro? Har ni sett några sådana avfarter i Göteborgsområdet?

Mvh
Daniel

Postad 29 June 2010 - 07:56

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Hej,
Ni som har en 8410, hur upplever ni att röststyrningen funkar?
Hur många gånger av 10 upplever ni att gps:en hör rätt?

Och en annan sak. Har ni sett många avfarter som visas i Reality View Pro? Har ni sett några sådana avfarter i Göteborgsområdet?

Mvh
Daniel

Hej Daniel.

När det gäller röststyrningen så är min personliga uppfattning att den tyvärr inte alltid uppfattar rätt. Snarare tvärtom , kanske 4 av 10.

Reality View pro fungerar väldigt väldigt ofta i GBG. jag bor själv i Sävedalen och den visar massor av avfarter i denna vy.

MVH

Bengt

Postad 29 June 2010 - 20:01

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej Daniel.

När det gäller röststyrningen så är min personliga uppfattning att den tyvärr inte alltid uppfattar rätt. Snarare tvärtom , kanske 4 av 10.

Reality View pro fungerar väldigt väldigt ofta i GBG. jag bor själv i Sävedalen och den visar massor av avfarter i denna vy.

MVH

Bengt

Hej Bengt. jag har också denna gps. måste man göra nått särskilt med instälningarna för att den ska visa "Reality View".? och beror det på var man är för att denna funktion ska funka och är det bara på och avfarter från större vägar / motorväg som den visar i denna vy.? jag bor i västervik och när jag svängde av från E22 in på en annan väg så visades inte denna vy.

Mvh/Patrik

Postad 29 June 2010 - 22:37

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Hej Bengt. jag har också denna gps. måste man göra nått särskilt med instälningarna för att den ska visa "Reality View".? och beror det på var man är för att denna funktion ska funka och är det bara på och avfarter från större vägar / motorväg som den visar i denna vy.? jag bor i västervik och när jag svängde av från E22 in på en annan väg så visades inte denna vy.

Mvh/Patrik

Jag tror att du måste välja i menyn nånstans om man vill visa det eller inte. Fungerar utmärkt för mig i Kalmar och har testat både norr och Kalmar och söder om Kalmar.

Postad 29 June 2010 - 22:38

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Mvh/Patrik

Hej.

Vad jag sett och hört så fungerar reality view bara på större vägar, jag har bara testat i och runt GBG, Sthlm, Kiel och Hamburg, och där fungerar det perfekt.
Du måste även ställa in att den ska visa reality view.

Redigerat av Unregistered8bbb5578, 29 June 2010 - 22:40.

Postad 04 July 2010 - 10:49

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej har nu haft min navigon 8410, har märkt en del saker. 1, höjdmätaren verkar inte alls stämma den slår fel på ca 10 meter. 2, körfälts anvisningen har jag inte lyckats att få o funka kanske bara funkar i vissa städer / av & på Motorvägsavfarter. 3, har försökt att föraöver telefonboken från min mobil "Huawei" men inte lycats kanske är nått man ska göra med mobilen.

jag funderar på om man skulle byta till Tomtom 950T.? nån som har nån erfarenhet av denn.? Jag förstår att jag kommer att gå miste om vissa funktioner men den kanske är bättre i det stora hela.? den verkar ju inte ha TMC-Premium och den har häller inte text till tal på svenska. möjligen att den räknar om rutten snabbare om man skulle köra fel än vad navigon gör. Vet ni om tomtom 950 har telefonbok som man kan lägga in nummer i.?

Mvh/Patrik

Postad 04 July 2010 - 21:02

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

hej har nu haft min navigon 8410, har märkt en del saker. 1, höjdmätaren verkar inte alls stämma den slår fel på ca 10 meter. 2, körfälts anvisningen har jag inte lyckats att få o funka kanske bara funkar i vissa städer / av & på Motorvägsavfarter. 3, har försökt att föraöver telefonboken från min mobil "Huawei" men inte lycats kanske är nått man ska göra med mobilen.

jag funderar på om man skulle byta till Tomtom 950T.? nån som har nån erfarenhet av denn.? Jag förstår att jag kommer att gå miste om vissa funktioner men den kanske är bättre i det stora hela.? den verkar ju inte ha TMC-Premium och den har häller inte text till tal på svenska. möjligen att den räknar om rutten snabbare om man skulle köra fel än vad navigon gör. Vet ni om tomtom 950 har telefonbok som man kan lägga in nummer i.?

Mvh/Patrik

Hej.

När det gäller körfältsanvisningen vid stora vägar/motorvägar m.m så funkar de vid stora infarter till större städer utan problem. Har testat dem i följande städer, Göteborg, Sthlm, Västerås, Malmö, Kiel, Hamburg, Köpenhamn. Dessa städer har jag testat hittills och där funkar det perfekt.
Observera att denna visning endast funkar på större vägar, dvs motorvägar och sk Europa vägar, typ E20, E4, E18, A47 m.m.

När det gäller telefonboken så har jag fört över hela min telefonbok utan problem. har en Sony Ericson. det gick automatiskt när jag anslöt bluetooth.

Sedan när du säger att navigonen inte räknar om rutten snabbt så kan jag inte hålla med dig, för jag tycker att det går väldigt snabbt, den ändrar rutt direkt när man kör en annan väg. har tidigare erfarenhet av Mio och Garmin och där vinner Navigon direkt i snabbhet.

Kanske är så att du har fått ett "måndagsexemplar" så att säga. Har du verkligen uppdaterat till senaste navigon fresh o uppdaterat allt?

Detta med höjdmätaren kan jag inte uttala mig om ännu..Inte intresserat mig speciellt om det så att säga..:D:)

Lycka till Patrik.

Redigerat av Unregistered8bbb5578, 04 July 2010 - 21:05.

Postad 04 July 2010 - 21:40

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
[quote name='elektro1' date='Jul 4 2010, 21:02 ' post='2946480']
Hej.

När det gäller körfältsanvisningen vid stora vägar/motorvägar m.m så funkar de vid stora infarter till större städer utan problem. Har testat dem i följande städer, Göteborg, Sthlm, Västerås, Malmö, Kiel, Hamburg, Köpenhamn. Dessa städer har jag testat hittills och där funkar det perfekt.
Observera att denna visning endast funkar på större vägar, dvs motorvägar och sk Europa vägar, typ E20, E4, E18, A47 m.m.

När det gäller telefonboken så har jag fört över hela min telefonbok utan problem. har en Sony Ericson. det gick automatiskt när jag anslöt bluetooth.

Sedan när du säger att navigonen inte räknar om rutten snabbt så kan jag inte hålla med dig, för jag tycker att det går väldigt snabbt, den ändrar rutt direkt när man kör en annan väg. har tidigare erfarenhet av Mio och Garmin och där vinner Navigon direkt i snabbhet.

Kanske är så att du har fått ett "måndagsexemplar" så att säga. Har du verkligen uppdaterat till senaste navigon fresh o uppdaterat allt?

Detta med höjdmätaren kan jag inte uttala mig om ännu..Inte intresserat mig speciellt om det så att säga..:D:)

Lycka till Patrik.

hej o tack för svaren. jag märkte även i kväll när jag pratade via gps,n så hadde den jag pratade med svårt att höra mig pågrund av att hon bara hörde sigsjälv hela tiden det blev sånt eko påstod hon vad kan man göra åt de.? Jag sänkte volymen på gps,n men det hjälpte inte. vad tror ni om en Tomtom 950t annars.?

Postad 05 July 2010 - 11:37

Eddan70
  • Eddan70
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur gör man för att lägga in egna POI?

Postad 05 July 2010 - 11:39

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Hur gör man för att lägga in egna POI?

Det går inte, bara att lägga in egna favoriter som syns som flaggor på kartan.

Postad 05 July 2010 - 11:57

Eddan70
  • Eddan70
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok! Tack för snabbt svar.

Postad 05 July 2010 - 13:21

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Mvh/Patrik

Visning av höjd över havet fungerar bättre när man
har kontakt med många satelliter, men av vanliga
bil GPS kan man inte förvänta sig en korrekt
visning av höjden.

Du skriver inte om BT fungerar med din "Huawei", annars är det
bäst att kolla Navigon's kompatibilitetslista som uppdateras
med jämna mellanrum.

http://www.navigon.com/portal/sv/kundenser...036;$228;t

/Franz

Postad 05 July 2010 - 22:13

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Mvh/Patrik

Jag byte från TomTom 950T till Navigon 8410 och kan säga att jag är mycket glad att jag byte och ångrar ingenting.

Jag var missnöjd med ganska mycket på TomTom 950T och framförallt för de funktioner som finns i Navigon men inte i TomTom. Jag tycker att de är lika snabba. Navigon har större skärm, bättre användarvänlighet, spelar upp mediafiler och text till tal och röststyrning på svenska. Sen är det 3d vyer och annat också.
Supporten på Tomtom får betyget -10 i min skala. Hade ett problem och fick prata till slut med marknadschefen och han lovade att det skulle åtgärdas, men icke. Fick maila, ringa och en månad senare, inte ett svar eller annat.
Butiken jag köpte den var snälla och jag fick byta till en Navigon 8410.

Skärmens storlek har också stor betydelse, för min del iallafall. En trafikfara, anser jag, med mindre skärm.

Redigerat av Unregistereda360a43b, 05 July 2010 - 22:14.

Postad 05 July 2010 - 23:08

Eddan70
  • Eddan70
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Varför finns det en POI-assistent i NAVIGON fresh för 8410, men det går inte att använda? Den ligger där men är ej aktiv? Kan någon av Navigons GPS använda egna POI?

Postad 06 July 2010 - 21:56

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hej gen jag undrar kan man få fram en lista på alla dom små bilder som kommer upp på kartan vartefter man kör typ bilder för mack pizzeria bilafär. skule vilja se hela listan på alla bilderna / iconerna.? Sen undrar jag kan man få så att den varnar när man närmarsig laser platser jag körde med bilen i dag och då komm det upp en liten gul triangel som synblicerade plats där polisen brukar stå och mäta med laser men gps,n varnade inte när jag närmade mej den platsen. de gör ju Tomtom. det verkar som om gps,n bara varnar för kamror , skarpa kurvor. vad mera kan den varna för.? nu menarjag alltså att den ska varna med ljud inte bara en liten synbol på kartan för det är ju inte säkert att man ser den lilla synbolen.

Mvh/Patrik

Postad 07 July 2010 - 01:50

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

hej gen jag undrar kan man få fram en lista på alla dom små bilder som kommer upp på kartan vartefter man kör typ bilder för mack pizzeria bilafär. skule vilja se hela listan på alla bilderna / iconerna.? Sen undrar jag kan man få så att den varnar när man närmarsig laser platser jag körde med bilen i dag och då komm det upp en liten gul triangel som synblicerade plats där polisen brukar stå och mäta med laser men gps,n varnade inte när jag närmade mej den platsen. de gör ju Tomtom. det verkar som om gps,n bara varnar för kamror , skarpa kurvor. vad mera kan den varna för.? nu menarjag alltså att den ska varna med ljud inte bara en liten synbol på kartan för det är ju inte säkert att man ser den lilla synbolen.

Mvh/Patrik

Dessa ikoner ligger i en fil för respektive land. Du kan inte se alla på en gång, men om du
väljer en stor stad som Stockholm, så bör du finner en hel del ikoner för olika intressanta ställen.

Navigatorn varnar för fast installerade kameror, men akustisk varning aktiverar du
i inställningarna. Övervakning med laser räknas som mobila kameror och dessa kan du se, när du
t.ex. köper programmet "POI-Warner 4" hos: http://navigating.de/

/Franz

Redigerat av Kuenring, 07 July 2010 - 14:32.

Postad 08 July 2010 - 05:42

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Varför finns det en POI-assistent i NAVIGON fresh för 8410, men det går inte att använda? Den ligger där men är ej aktiv? Kan någon av Navigons GPS använda egna POI?

Eventuellt kan man med den kommande programversionen MN 7.6 importera
POIs som en CSV-fil till 8410. Därför är assistenten för närvarande inte aktiv.
En vild gissning.............

/Franz

Postad 08 July 2010 - 14:50

Eddan70
  • Eddan70
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
MN 7.6 är det POI-Warner från navigating.de du menar?

Postad 08 July 2010 - 18:26

patrik28
  • patrik28
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej när finns den nya programvaran för nedladdning.? kommer den att komma snart eller nästa år.?

Mvh/Patrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.