Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vem har dyrast fronthögtalare på hela minhembioforumet?

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2009 - 14:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

TAD med 22w rörblock. Jag blir nästan förbannad.

Redigerade bort en del. Vill inte bli varnad....

Vart såg du detta ?!

jag fattar inte ... :)

Postad 01 October 2009 - 14:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kolla sidan två i matte´s länk till hififorumtråden.

Postad 01 October 2009 - 14:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, jo nu är jag med ! :)

Postad 01 October 2009 - 15:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Som denna t ex http://www.hififorum...?TOPIC_ID=75390

Grymt. :)

Postad 01 October 2009 - 15:03

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Poängen var inte att de flesta har råd med det vilket jag inte sagt heller. Poängen var att inte så många höjer på ögonbrynen när någon har köpt en tvåmastare för 500k medans samma människor tenderar att tycka att 500k stereo är riktigt konstigt vilket för mig är lite av en dubbelmoral. Det tyder på att hifi som hobby har lägre status än segling. Och en segelbåt kan/tenderar vara en familjemedlemms hobby före de andra familjemedlemmarnas även om alla utnyttjar den.

Då uppfattade jag dig fel, sorry. Håller helt med dig. Det är konstigt men det är kanske svårt för många att ha "öppet sinne" och inse att det man själv är intresserad av är inte samma som person B.

Angående bytandet av delar i utrustningen så kan det ju vara så att en del är mer intresserade av att testa olika utrustning och få nya upplevelser på så sätt medans andra kanske inte ser letandet som en hobby. Själv gillar jag att testa grejjer inom allt, att leta efter ett par nya högtalare är helt klart en del av det roliga i hobbyn, annars skulle jag inte hänga på det här forumet. Det är också en del av drivkraften till att lära mig mer om hifi. Jag kan inte föreställa mig att vara nöjd med min anläggning på samma sätt som jag inte kan föreställa mig att vara nöjd med den musiken jag har hemma och sluta köpa ny musik eller vara nöjd med de recepten jag kan hitills och sluta exprimentera med matlagning men det är väl så jag är.

Nja, vi verkar inte riktigt ha samma åsikt. Jag vill också ha bättre, om det går. Men som det ser ut nu så är apparaterna klara. Att finna något som påverkar ljudet mindre (hörbart) än mitt slutsteg är stort sett omöjligt. Visst, mätmässigt bättre men det bryr jag mig inte om. Det som finns kvar är ju högtalarna och hittills har jag inte funnit något som är lika bra. Det låter sjukt bra och eftersom jag inte har funnit något bättre så är ju mitt sökande klart. Såklart kommer jag hålla utkik efter intressanta produkter men jag kommer inte jaga efter massa saker.

Min infallsvinkel på hifi är glasklar, därför behöver jag inte testa massa olika appararter och högtalare, eftersom jag vet i förhand att dom inte är intressanta, för dom är inte vad jag är ute efter.
Så jag är jäkligt nöjd att kunna koppla av och lyssna på musik istället för ständigt leta efter nya prylar. Det jag ser i framtiden är möjligen byta ut bassystemet mot ett som går lägre och skaffa en 7.1 förstärkare. Inget som jag är stressad över nu. :)

Redigerat av Hifimatte, 01 October 2009 - 15:20.

Postad 01 October 2009 - 15:12

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Märker att min tråd börjar spåra ut lite :) Grundtanken var att få se fläskiga högtalare. Inte någon "snoppmätartävling" som många verkar tro det handlar om.
Jag tror det är fler än jag som tycker det är kul och se högtalare som är svindyra. Dock kan jag väll hålla med om att min tråd kanske var lite fel formulerad:)

Postad 01 October 2009 - 15:25

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Tycker inte alls den va fel formulerad, det är bara avundsjukan som spökar hos många här.
det finns folk som köper mobileri guld o diamanter, klockor m,m för massa pengar och det har inte alltid med prestanda att göra. Vem är jag eller ni att säga att det är fel. Har man pengarna så varsågod.
Det typiska Svenska LAGOM, dyker upp i ännu en tråd. Tråkigt. :)

Postad 01 October 2009 - 15:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Märker att min tråd börjar spåra ut lite :) Grundtanken var att få se fläskiga högtalare. Inte någon "snoppmätartävling" som många verkar tro det handlar om.
Jag tror det är fler än jag som tycker det är kul och se högtalare som är svindyra. Dock kan jag väll hålla med om att min tråd kanske var lite fel formulerad:)

Jag tror det ligger lite i den "svenska naturen" att inte skryta. Vill du se en helt
annan mentalitet, surfa runt på det norska forumet som Jonasprivate länkade till.

En sak som jag brukar säga till min hifibrorsa i Norge är att det är väl ingen sport om
du bara kan gå in på en butik och peka/slanta. Han är liksom jag en vanlig
löneslav. Vi har förvisso dyrare riggar än genomsnittet, men har försökt maxxat
den budget vi har med bra deals, demoex, begagnat mm..

Postad 01 October 2009 - 15:39

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Jag kommer ihåg mitt första besök på ett hififorum. Det var en kille som hade
proppat ett rum fullt med högtalare och elektronik i miljonklassen. En ung
forummedlem skrev: "Du måste vara jätterik". Svaret han fick var: "Jag blir
så *** trött på såna kommentarer. Det handlar om att proritera" Då fick
jag mig ett gott skratt och undrade vad "audiofiler" var för nåt konstigt
släkte. Prioritera bort vad? Mat, bostad och kläder på kroppen??? :)

"egentligen" så är det inte så värst svårt att vara rik i dagens samhälle.
Mina föräldrar skulle kunna ta ett lån för att köpa en ny Ferrari.
Samtidigt som vi renoverar och gör om ett rum i källaren till en bio salong för en halv mille.
Men då skulle det behövas prioriteras jäklans mycket, äta ute på resturang några gånger i månaden får vi hoppa över, träningskort på hotel sunlight får vi skippa...ja men vi har ju i alllfall en Ferrari och en bio i källaren för 2,5 miljoner..men att vi berättar att vi lever på gränsen till "va med i lyxfällan" behöver vi ju inte berätta...
Vet praktiskt taget en 70talist familj ( som vi halvt känner ) som inte har råd att låta en av föräldrarna att gå hemma mer än 4dagar i månaden, för annars har dom inte råd att betala av lånen på sin nya villa för 3mille.

Tycker då det är bättre att komma om 15år och säga, hej nu har jag råd att köpa en Ferrari och bio för nu har jag sparat/investerat tillräckligt så jag slipper leva på vatten och bröd.

Så visst prioritera kan man ju göra men sen kanske man inte ska dra det till en sån överdrift så man inte har råd att vara sjuk.

Tycker förövrigt att jag fick en fin diskussion av att nämna om vem som har den dyraste lånet här på minhembio,
komihåg alla vi håller oss seriöst och inte slänger skit på den andra, så kanske den här tråden får leva kvar för att den håller bra diskussions underlag.

Postad 01 October 2009 - 16:32

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Till en början, varför bryr ni/vi oss om hur andra har råd med det de har införskaffat ?

Som någon skrev, vi vet ju inte vilka andra uppoffringar som en person har gjort för att skaffa det de vill ha.
Det kan ju vara att man redan har pengarna alt. lånat men prioriterat bort något annat.
Ett lån på 500k är väl inget om man har en lön som fixar det oavsett vad man valt att spendera det på.
Rullar ju ett antal BMW's, Merssor och övriga bilmodeller som kostar 3-400k+ bara man lagt till läderklädseln :)
Är det nödvändigt med en BMW, nej knappas man kan ta sig från A till B i en Kia också, det handlar om vilken prio man har.
Att vissa har mer pengar än andra är väl inget nytt och alla sitter inte med 2 barn, villa och volvo som också ska betalas.

Tycker tråden hade blivit rolig om den innehöll det topic säger, oavsett hur fånig tråden är.
För egen del är det inte intressant varför någon ansett att de haft råd, utan att de skaffat något som för de flesta inte finns på kartan och kan ge lite omdöme m.m.
De flesta som skaffat dessa typer av utrustning har inte börjat där heller och kan säkert ge lite jämnförelser med mindre dyra högtalare (om de är lite självkritiska vill säga).

Postad 01 October 2009 - 16:36

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vi verkar ha helt olika hobbys. Jag längtar inte efter ständig förnyelse, det enda jag vill ha är så bra återgivning av musiken jag kan. Har jag det så är jag nöjd, behöver inte byta något överhuvudtaget och kan lyssna på musik istället. Jag räknar iskallt med att dom toppar jag har ny kommer stå i mitt rum om 20 år med, såvidare inte jag skaffar större rum och köper modellen över som kan spela högre. Har inte funnit något som är bättre och jag är nöjd och klar.
Så för mig så är apparaterna inte speciellt intressant, det är vad dom gör som spelar roll. Därför vattnas det inte i min mun när det finns massa nya apparater på marknaden, sålänge dom inte ger mig bättre återgivning så är dom ointressanta för mig.

Jag tror inte att vår inställning till denna hobby skiljer sig nämnvärt. Förnyelsen i sig är naturligtvis inget värd om den inte leder till en förbättring. Jag har t.ex. haft samma försteg-/slutstegskombination sedan -93 därför att jag anser att bättre inte finns att uppbringa om man inte slänger upp närmare en halv mille, knappt ens då, faktiskt...

Mitt brinnande musikintresse gör givetvis att jag vill att musiken som strömmar ut ifrån högtalarna ska låta så bra som möjligt. De högtalare jag har nu, har jag ungefär samma tankar om som du har om dina; de kommer att hänga med länge. Däremot är jag inte klar md signalkablage, ström, akustik, nätdelar, you name it. Dessutom stundar inköp av två subbar senare i höst. Men när jag är "där", d.v.s. att allt är fixat och klart, kommer jag att sitta nöjd. Tror jag...

Vis av erfarenhet vet jag dock att det alltid finns saker att längta efter. Om ett par år kanske cd-mediet/-spelarna har utvecklats ytterligare, eventuellt utkonkurrerats av de nyare formaten. En hårddiskspelare kanske vore något...

Du fattar, va? :)

Redigerat av bensnake, 01 October 2009 - 16:36.

Postad 01 October 2009 - 16:46

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Frågan är felformulerad. Det borde var "Vem har de mest prisvärda fronthögtalarna på minhembioforumet?"!

Det finne utan tvekan en övre gräns rent prismässigt där marginalnyttan innebär att du inte hör någon som helst skillnad på en högtalare som är kostar något mer än en annan. Det är som diskussionerna kring om dyrare kablar är bättre än billigare. Allt detta är kvasidiskussioner. För det först är "smaken som baken" och för det andra så köper vissa dyr elektronik för att de har mer pengar än gehör, d.v.s. en form av penisförlängare.

Jag är nöjd med den utrustning jag har och det räcker alldeles utmärkt för mig. :D

Sedan vet jag inte om min pappa är starkare än era?! :)

Postad 01 October 2009 - 16:58

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

TAD med 22w rörblock. Jag blir nästan förbannad.

Redigerade bort en del. Vill inte bli varnad....

Varför då? Tror du inte att det låter bra? Fast det är klart; jag blir förbannad när jag ser ett NAD 208... :)

Postad 01 October 2009 - 17:08

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Är det Jantelagen som gjorde att denna tråd spårade ur totalt och på en gång? :)

Postad 01 October 2009 - 17:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Är det Jantelagen som gjorde att denna tråd spårade ur totalt och på en gång? :)

Kanske...

Åter till topic. Jag har långt ifrån de dyraste talarna på forumet men de låter jäkligt nice (drivna av 24 watts rörmonoblock): AV S3 Avantgarde i svart high gloss. 64 papp. Med kommande subbar blir det närmare 110. Ganska dyrt ändå, när jag tänker efter.

Bildbevis:
Bifogad fil  hifi.jpg   40.65K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 October 2009 - 17:47

educk
  • educk
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
endel vill ha de snyggt hemma å lägger mycket pengar på de. endel vill bo mitt i stockholm och endel lägger mycket pengar på klockor. för endel kan dessa tre saker vara ointressant å de får pengar över till annat. kanske en båt eller den där dyra kaffemaskinen. finns folk som använder sin dyra båt tre gånger per år. min anläggnning används i princip varje dag å är de då så konstigt att jag kostar på mig de grejerna. visst en datoranläggning spelar musik med. det tycker mina kompisar också.

när man såg denna tråd så tippade jag på att det skulle bli denna diskution. hade varit kul om de kunde komma lite mer länkningar till dyra anläggningar. jag stör mig inte på om nån har skaffat sig nått fint vare sig de är konst, klockor eller hifi

Postad 01 October 2009 - 18:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tycker att det konstigaste av allt är att det verkar finnas massor av folk som sitter i en lägenhet med grannar åt alla håll, men sitter på stora fläskiga prylar...? Varför har dom det...? Är det rent välljud och korrekt återskapande av originalspåret på normal "lägenhetsvolym" dom är ute efter, varför ha 100 kilo golvare, fyra subbar och 1000 watt drivning...? Överdrev en del, men ni förstår vad jag menar... :)

Postad 01 October 2009 - 18:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tycker att det konstigaste av allt är att det verkar finnas massor av folk som sitter i en lägenhet med grannar åt alla håll, men sitter på stora fläskiga prylar...? Varför har dom det...? Är det rent välljud och korrekt återskapande av originalspåret på normal "lägenhetsvolym" dom är ute efter, varför ha 100 kilo golvare, fyra subbar och 1000 watt drivning...? Överdrev en del, men ni förstår vad jag menar... :)

Håller med... Måste kännas frustrerande att aldrig kunna lira utan att tänka på vad grannarna ska säga.

Postad 01 October 2009 - 18:13

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Kanske...

Åter till topic. Jag har långt ifrån de dyraste talarna på forumet men de låter jäkligt nice (drivna av 24 watts rörmonoblock): AV S3 Avantgarde i svart high gloss. 64 papp. Med kommande subbar blir det närmare 110. Ganska dyrt ändå, när jag tänker efter.

Bildbevis:

Förbannat snyggt.....

Postad 01 October 2009 - 18:22

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Förbannat snyggt.....

Tack! Kollade ditt galleri. Lämnar inte mycket i övrigt att önska... Riktigt smakfullt!

Postad 01 October 2009 - 18:54

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Jag tycker att det konstigaste av allt är att det verkar finnas massor av folk som sitter i en lägenhet med grannar åt alla håll, men sitter på stora fläskiga prylar...? Varför har dom det...? Är det rent välljud och korrekt återskapande av originalspåret på normal "lägenhetsvolym" dom är ute efter, varför ha 100 kilo golvare, fyra subbar och 1000 watt drivning...? Överdrev en del, men ni förstår vad jag menar... ;)

Har väl iofs bara 75 kg frontar/toppar totalt men väl fyra subbar och +1000w i 8ohm men,
i mitt fall beror det på att min ena granne är döv och den under aldrig är hemma o de andra skiter jag i för de vet inte var ljudet kommer ifrån hehehe

Allvarligt:
Farbror barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" men det borde du väl veta med dina 6 basar?
Har ju att göra med transienterna ska kunna återskapas bra och resonansdämpning/dödning och för att det är kul/ball/manligt och för att man inte har tänkt att bo i lägenhet hela sitt liv men man har tagit diverse tillfällen i akt för att få ihop ett ruggigt kompetent system i förtid kanske?

Postad 01 October 2009 - 18:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Varför då? Tror du inte att det låter bra? Fast det är klart; jag blir förbannad när jag ser ett NAD 208... ;)

Hehe, det låter säkert bra. Fast farbrorn med Taddarna skulle nog få mer ut av musiken
med ett par Avantgarde horn eller lite mer rörpulver från VTL, Audio Research eller Big Mac.
(Sigfried, Ref 600, 1,2kW blocken) Mina fördomar mot rör finns inte längre. Hörde
VTL i somras matande ett par dyra Thiel. Ingen överdriven gosighet där inte...

Jag utgick från mina behov och såg en hopplös matchning bara. Men skulle jag ha en mogen
musiksmak ( ;) ) så vore det en annan femma. Fast jag skulle ändå ha lagt pengarna på enorma
horn.

Redigerat av Bongo_Mongo, 01 October 2009 - 20:16.

Postad 01 October 2009 - 21:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har väl iofs bara 75 kg frontar/toppar totalt men väl fyra subbar och +1000w i 8ohm men,
i mitt fall beror det på att min ena granne är döv och den under aldrig är hemma o de andra skiter jag i för de vet inte var ljudet kommer ifrån hehehe

Allvarligt:
Farbror barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" men det borde du väl veta med dina 6 basar?
Har ju att göra med transienterna ska kunna återskapas bra och resonansdämpning/dödning och för att det är kul/ball/manligt och för att man inte har tänkt att bo i lägenhet hela sitt liv men man har tagit diverse tillfällen i akt för att få ihop ett ruggigt kompetent system i förtid kanske?

Men när kan du nyttja det då...? Jag spelar vad jag känner att mitt system grejar max, åtminstone en gång i veckan, under några timmar ? Det är ganska högt. Fan vad surt att ha en Ferarri och bara få köra i 50 jämt....?

Postad 01 October 2009 - 21:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt har du,och riktigt schysta high-end högtalare. ;)

Postad 01 October 2009 - 22:08

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Men när kan du nyttja det då...? Jag spelar vad jag känner att mitt system grejar max, åtminstone en gång i veckan, under några timmar ? Det är ganska högt. Fan vad surt att ha en Ferarri och bara få köra i 50 jämt....?

Jag kan inte spela så högt att systemet distar klart hörbart längre, mina öron säger stopp innan.
Grannen har kommit in en gång o bett mig sänka men då körde jag Infected - The Gathering med +30dB (jo 30) i basen @20hz (ca 12db per oktav ökning från 80hz) o aphögt i övrigt. Han trodde jag höll på att riva hans lägenhet hehehe han sade att hela vår gemensamma vägg stod o svängde kraftigt... :blush:

Men det primära är inte volymen, det blir så mycket bättre när man har ett kompetent bassystem som klarar av att spela vad man än slänger på det obesvärat. Att man sen är nöjd med topparna är ju riktigt kul det med iofs.

Och jag känner mig inte begränsad, man får bara se till att man drar på ordentligt på vettiga tider så att man inte stör för mycket, en o annan fredagkväll med öl, grogg, goda vänner och en konsert-dvd på live-volym har man väl hunnit med ändå iaf ;).
Som du själv skriver, det är inte särskilt ofta man öppnar spjällen fullt ut, hur man än bor.

Och nu driver jag topparna med 200w@8ohm o basarna med 300w@8ohm och det låter aldrig besvärat som det kunde göra innan vid riktigt höga volymer.
Så de enda begränsningarna som finns är hur rädd jag är för/om mina öron o grannar. O med tanke på vad som behövdes för att de skulle höra av sig känns det mer eller mindre som ett ickeproblem. ;)
För det är rätt sällan som man verkligen drar på ordentligt, man är väl rädd om sin hörsel!? B)
Nu vet jag inte hur högt du menar med ganska högt, ganska högt är det så att man kan prata obehindrat eller är det när man skriker till varandra när man sitter brevid varandra?

Sen har jag fyra basar för det var ett unikt tillfälle som dök upp och som troligtvis aldrig kommer igen, så skulle jag hoppa den chansen bara för att jag bor i lägenhet? :)
Visa mig något system som kan tävla mot 4 bremen 10" +byggkostnad+delnfilter+slutsteg för 11kkr som det kostat mig totalt. jag tror du misslyckas, men blir själaglad om jag blir felbevisad! :)
Jag har inte träffat på något bassystem som ens kommer i närheten. Nu har jag inte hört ino, men dessa ska iaf inte skämmas mot pX har jag hört.

Till sist:
Jag har inte tänkt att bo i lgh hela mitt liv.

Men nu är vi OT då jag nog ligger kring snittet av vad folk har lagt på sina grejer på detta forum.

Postad 01 October 2009 - 22:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur högt du menar med ganska högt, ganska högt är det så att man kan prata obehindrat eller är det när man skriker till varandra när man sitter brevid varandra?

Sen har jag fyra basar för det var ett unikt tillfälle som dök upp och som troligtvis aldrig kommer igen, så skulle jag hoppa den chansen bara för att jag bor i lägenhet? ;)
Visa mig något system som kan tävla mot 4 bremen 10" +byggkostnad+delnfilter+slutsteg för 11kkr som det kostat mig totalt. jag tror du misslyckas, men blir själaglad om jag blir felbevisad! :)
Jag har inte träffat på något bassystem som ens kommer i närheten. Nu har jag inte hört ino, men dessa ska iaf inte skämmas mot pX har jag hört.

När jag drar på kan man inte kommunicera med annat än med gester ??? ;)

Har inte en aning om vad bremen 10" är för några fina grejer.. Säkert fina grejer ? Mina betongisobarik med tempest x drivet av var sitt EP 2500 basar också på ganska bra. Skulle vilja ha lite mer dock... B)

Postad 01 October 2009 - 22:27

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

När jag drar på kan man inte kommunicera med annat än med gester ??? ;)

Har inte en aning om vad bremen 10" är för några fina grejer.. Säkert fina grejer ? Mina betongisobarik med tempest x drivet av var sitt EP 2500 basar också på ganska bra. Skulle vilja ha lite mer dock... B)

Haha,
nä gester funkar inte hos mig, vattnet i ögongloberna vibrerar för mycket, vi slår på varandra i morsekod....

Det är Aurasound element som är special ala Peter Bremen/Steindl www.bremen.se som inte går att få tag på längre tyvärr ;)

Du vet vad jag tycker du ska göra med de där basarna. fick ju det berömda svaret i kommentarfältet i ditt album för det med... :)

Postad 01 October 2009 - 23:03

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Däremot är jag inte klar md signalkablage, ström, akustik, nätdelar, you name it. Dessutom stundar inköp av två subbar senare i höst. Men när jag är "där", d.v.s. att allt är fixat och klart, kommer jag att sitta nöjd. Tror jag...

Akustiken är det aldrig fel att fixa men signal, ström och nätdelar kan du skippa. Pengar i sjön.

Vis av erfarenhet vet jag dock att det alltid finns saker att längta efter. Om ett par år kanske cd-mediet/-spelarna har utvecklats ytterligare, eventuellt utkonkurrerats av de nyare formaten. En hårddiskspelare kanske vore något...

Har svårt att se att CD mediet kan bli så mycket bättre. Redan idag kan man få ljudmässigt transparenta DACar för småpengar.

Varför då? Tror du inte att det låter bra? Fast det är klart; jag blir förbannad när jag ser ett NAD 208... ;)

22 watt är galet dåligt om man vill ha en bra återgivning. Kan tänka mig man kan behöva 5-600 watt för att inte klippa när man spelar dynamisk musik till dessa TAD. Dom 22 watten kommer man inte långt med. Så jag tar en Nad 208 varje dag över dessa futtiga och färgade 22 watt.

Jag tycker att det konstigaste av allt är att det verkar finnas massor av folk som sitter i en lägenhet med grannar åt alla håll, men sitter på stora fläskiga prylar...? Varför har dom det...? Är det rent välljud och korrekt återskapande av originalspåret på normal "lägenhetsvolym" dom är ute efter, varför ha 100 kilo golvare, fyra subbar och 1000 watt drivning...? Överdrev en del, men ni förstår vad jag menar... ;)

Nja, alla har ju olika grannar. Mina är rätt snälla så jag kan blåsa på rätt bra. MEN, man får inte glömma bort att med "overkill" så får man sjukt rent ljud vid vanliga nivåer.

Redigerat av Hifimatte, 01 October 2009 - 23:03.

Postad 01 October 2009 - 23:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Bildbevis:

Helt klart så finns det massa att göra med akustiken i ditt rum. Väldigt kalt där.

Postad 02 October 2009 - 08:14

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Helt klart så finns det massa att göra med akustiken i ditt rum. Väldigt kalt där.

Det du ser är i princip endast en del av den bakre väggen. Jag har en del väggtyger, tavlor, bokhyllor, möbler(!) och tjocka mattor i rummet (50 kvadrat) som inte syns på bilden. Med Audiovector-burkar rekommenderas inte att dämpa bakre väggen men jag ska ändå testa och se vad som händer. Jag ska även sätta upp akustikplattor på sidoväggarna. Tror du att det blir bra då? ;) Erkänn att du tyckte att det var lite snyggt...

Postad 02 October 2009 - 08:29

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

22 watt är galet dåligt om man vill ha en bra återgivning. Kan tänka mig man kan behöva 5-600 watt för att inte klippa när man spelar dynamisk musik till dessa TAD. Dom 22 watten kommer man inte långt med. Så jag tar en Nad 208 varje dag över dessa futtiga och färgade 22 watt.

Hahaha, fan vad fördomsfull och inskränkt du är! ;) Och nej; jag behöver ingen lektion i fysikens lagar, jag vet hur det hänger ihop. Du kan spela högre med bibehållen dynamik med fler watt (om du inte har horn med 102 dB känslighet, då klarar du dig med i stort sett hur låg effekt som helst) men det säger inget om ljudkvaliteten... Prata med TAD-konstruktören Andrew Jones eller Jörgen på Ultimate gällande välljudande stärkare till TAD.

Postad 02 October 2009 - 09:00

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det du ser är i princip endast en del av den bakre väggen. Jag har en del väggtyger, tavlor, bokhyllor, möbler(!) och tjocka mattor i rummet (50 kvadrat) som inte syns på bilden. Med Audiovector-burkar rekommenderas inte att dämpa bakre väggen men jag ska ändå testa och se vad som händer. Jag ska även sätta upp akustikplattor på sidoväggarna. Tror du att det blir bra då? ;) Erkänn att du tyckte att det var lite snyggt...

Nja, jag gillar väldämpade och väldigt "fyllda" rum, där väggarna är fyllda med saker. Det är min stil, gärna mörka färger med. Viktigaste är att du är nöjd. ;)
Jag rek verkligen att dämpa bakre väggen, rejält. Det man "missar" är fejkade djupet som blir av sena reflexer men det man vinner är tidigare ljudbild och mer variation i djup när inspelningens verkliga djup kommer fram (om högtalarna kan förmedla det). Så det kan jag verkligen rek.

Postad 02 October 2009 - 09:07

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Här får trådskaparn en present. Ett par Avantgarde högtalare á
200 000 Kr. Ägaren finns i Oslo. Detta är nåt jag skulle rekommedera
till TAD-ägarn istället.

Bifogad fil  P6257278.JPG   169.41K   0 Antal nerladdningar

En reflektion över effekt och Högtalare. På pappret är tex TAD relativt lättdrivna.
Men för att hålla kontroll över baselementen krävs det lite extra. Vidare förlorar
man i förmågan att återge dymaniska kontraster. Air Studios driver sina TAD med
300W klass A monoblock.

En anläggning i min smak är har Norska Fidelity hemmahos reportage hos. Ett par
JBL K2 9800 drivna av Big Mac 1,2 kW monoblock. Killen gillar att spela högt och utnyttja
JBLárnas kapacitet att återge dynamiska utbrott. Skulle du komma med 22W under armen
skulle han nog slänga ut dig ;) (vänligt men bestämt förstås)

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 October 2009 - 09:20.

Postad 02 October 2009 - 09:16

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Har aldrig hört några större hornhögtalare, ska försöka lyssna på några framöver ;)

Postad 02 October 2009 - 09:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Inte jag heller. Hifibrorsan var och lyssnade i veckan hemma hos snubben med
högtalarna på bilden. Han var rätt upprymd efteråt. Jag reagerade över
att det såg så kalt ut, men han sa att det är bättre än det ser ut på bilderna.
Svensk Roger kanske kan skriva en kommentar om han har lust?

Jag slänger in en annan bild från en polare till S Roger (Grumpy har säkert inget
emot det) Nordic Tone Mod. 1. Och på bilden ser man även ett par VTL Rörblock.

Så gotta dig tråskaparn. Du ville se dyra talare.

Bifogad fil  3951693916_3a41ab9573_o.jpg   243.65K   0 Antal nerladdningarInte

Postad 02 October 2009 - 09:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ni ska få en sista porrbild. Adam Tensor aktiva högtalare. Tungt värre.

Bifogad fil  8b1216a727d67c9040a89f387387bcbf.jpg   128.01K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 October 2009 - 09:45

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

En anläggning i min smak är har Norska Fidelity hemmahos reportage hos. Ett par
JBL K2 9800 drivna av Big Mac 1,2 kW monoblock. Killen gillar att spela högt och utnyttja
JBLárnas kapacitet att återge dynamiska utbrott. Skulle du komma med 22W under armen
skulle han nog slänga ut dig ;) (vänligt men bestämt förstås)

Det låter säkert kanon! Jag hade själv "Big Mac", förvisso bara 2x300 w, en gång i tiden. Lät skitbra. Tills jag hörde trioder för första gången. Köpte direkt. Började med att köra biampat med Macen i botten och trodstegen till de övre registren. Sålde sedan Macen då jag faktiskt tyckte att ljudet blev bättre och mer homogent med bara trioderna. Men vi har alla olika prioriteringar och så ska det också vara, så länge vi inte kastar skit på varandra på grund av dessa olika prioriteringar... Och jag lyssnar inte bara på "skäggstubbig singer-/songwriter med ak-gura-/piano-musik". ;)

Postad 02 October 2009 - 09:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nej för tusan, det vore väl fruktansvärt tråkigt om alla hade samma smak
och prioteringar. Jag lyssnar inte heller bara på mangel, även om tex S Roger
undrar när jag ska växa upp. (troligen aldrig.. ;) .) Men mkt av jazzen jag kör
är av fusionsorten, där det är snabba dynamiska svängningar. Jag äger
ett par JBL och har erfaenhet vad lite pulver under huven gjorde. Ett
misstag som folk ibland gör med stora JBL-element är att det tror att det är
prima vara när dom gör stora utslag. När jag bytte upp mig på slutsteg slår
det hårdare i bröstet men jag ser knappt några konutslag - dom hänger helt
enkelt med bättre.

Jag nämnde tidigare en andra anläggning i framtiden. Där kommer det säkert
med rör i någon form.

Postad 02 October 2009 - 10:12

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag nämnde tidigare en andra anläggning i framtiden. Där kommer det säkert
med rör i någon form.

Klokt! Rent av rörande... ;) ;) B)

Postad 02 October 2009 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Ni ska få en sista porrbild. Adam Tensor aktiva högtalare. Tungt värre.

Bifogad fil  8b1216a727d67c9040a89f387387bcbf.jpg   128.01K   0 Antal nerladdningar

Urk.
Snacka om att filmen hamnar i skymundan av högtalarna. Och 4:3-duk!?! ;)
WTF?? Eller är det en 16:9-duk med konstigt perspektiv i bilden? Bilar är i vilket fall inte i det formatet heller...

Redigerat av hassesolo, 02 October 2009 - 11:30.

Postad 02 October 2009 - 11:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Tänkte inte på det, HasseSolo. Jag gick in och kollade på hans Galleri igen.
Han skriver så här:

JVC DLA HD-1 (Projektor) [LINK]
Stewart AeroPlex (Bakprojeksjonslerret 4:3-format)
Grunnen til at lerretet er i 4:3-format er fordi jeg kjøpte det brukt, og har ikke våget å kutte det til 16:9. Selve plata uten ramme koster 50.000,-, og skulle den sprekke blir det krise. Dette har allikevel ingen praktisk betydning, da det ikke er mulig å se de sorte feltene under og over ved filmvisning. Husk at dette er bakprojeksjon, og dette øker kontrasten betraktelig. Og plata er mørkegrå til man setter lys på den. Dermed ser 16:9-filmer ut som nettopp det, og det samme gjelder 2.35:1

Edit: Du har väl en dedikerad bio om jag minns rätt. Det kanske kan vara kul å se
lite Norska byggen:

http://avforum.no/minhjemmekino/

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 October 2009 - 11:39.

Postad 02 October 2009 - 11:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Udda lösning mist sagt. Sjukt att lägga sådana pengar på en 4:3-duk, men han har säkert sina skäl. Bilden måste bli grymt liten vid 2.35:1 och väldigt stor i förhållande vid 4:3. Något som är problematiskt eftersom bildkvaliteten oftast är bäst på BD och sämst på gammalt 4:3-material.

Jag får utforska de norska biograferna vid tillfälle. ;)

Sorry för OT. Högtalarna är säkert bra.

Redigerat av hassesolo, 02 October 2009 - 11:45.

Postad 02 October 2009 - 11:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ge mig nu. ;)

Bifogad fil(er)

Postad 02 October 2009 - 12:03

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Ge mig nu. ;)

Ja, det där var riktigt läckert. Rummet har en nice stjärnhimmel också ser jag.

Postad 02 October 2009 - 12:03

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ja, jag ogillar att ha duken bakom högtalarna, det är jobbigt. Min framtida duk kommer vara framför högtalarna istället. Så slipper dom dra till sig uppmärksamhet. ;)

Postad 02 October 2009 - 12:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Inte ska man gömma undan sina fina högtalare. ;)

Postad 02 October 2009 - 13:04

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jo, absolut. När jag ser på film vill jag inte att högtalarna ska dra till sig uppmärksamheten.

Postad 02 October 2009 - 13:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag tror det beror på att han fick en Stewartduk väldigt billigt. Och
jag måste visa det här. Herrejösses ;)

Bifogad fil  1375924226765329064752fde1c72c7f.jpg   114.88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 October 2009 - 13:13.

Postad 02 October 2009 - 13:24

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Mmmmm... Nu har det äntligen blivit en sådan där "onani-tråd" som jag längtade efter! ;)

Synd bara att jag blir helt sjuuuuuuuk av längtan efter dyr, härlig Hi-Fi... ;)

Postad 02 October 2009 - 13:26

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag tror det beror på att han fick en Stewartduk väldigt billigt. Och
jag måste visa det här. Herrejösses ;)

Bifogad fil  1375924226765329064752fde1c72c7f.jpg   114.88K   0 Antal nerladdningar

Gamernörd, eller vad? ;)

Det där måste vara alla tonåriga killars våta dröm.

Gästen: Vad ska vi se för film?
Ägaren: Fast and furious?
Gästen: Hmm... har du något mer förslag?
Ägaren: Gone in 60 seconds kanske?
Gästen: Ehm... något annat?
Ägaren: Tokyo drift?

Redigerat av Sigma78, 02 October 2009 - 13:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.