Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ser du nya filmer?

171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Rösta här! (710 medlem(mar) har röstat)

Hur ser du normalt nya filmer?

1. På bio (65 röster [9.17%])

Procent av omröstning: 9.17%

2. Väntar tills de släpps på DVD och köper dem (38 röster [5.36%])

Procent av omröstning: 5.36%

3. Väntar tills de släpps på DVD och hyr dem (36 röster [5.08%])

Procent av omröstning: 5.08%

4. Väntar tills de släpps på blu-ray och köper dem (200 röster [28.21%])

Procent av omröstning: 28.21%

5. Väntar tills de släpps på blu-ray och hyr dem (65 röster [9.17%])

Procent av omröstning: 9.17%

6. Ser dem på en onlinebaserad hyrtjänst (5 röster [0.71%])

Procent av omröstning: 0.71%

7. Väntar tills de visas på TV (7 röster [0.99%])

Procent av omröstning: 0.99%

8. Laddar hem (293 röster [41.33%])

Procent av omröstning: 41.33%

Vilken bildvisare använder du sedan för att se filmen?

1. Projektor (hemma eller på bio) (247 röster [34.84%])

Procent av omröstning: 34.84%

2. TV eller skärm (454 röster [64.03%])

Procent av omröstning: 64.03%

3. Laptop (3 röster [0.42%])

Procent av omröstning: 0.42%

4. Bärbar DVD/blu-ray-spelare (5 röster [0.71%])

Procent av omröstning: 0.71%

5. Mobiltelefon, iPod eller liknande (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 07 November 2009 - 22:06

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag skrev bara "rippar" och nämnde inget om en ev. komprimeringsgrad. Att rippa en film betyder "att göra en kopia av filmen" och har som sagt var inget att göra med om det man rippar komprimeras eller inte. Sedan att kalla det jag skrev för att trolla... tja, det är ju lika begåvat som att "rippad" film betyder komprimerad film.

Syftar enbart på begreppen som används... en s.k "rip" är alltid komprimerad eller på annat sätt förändrad från originalet därav namnet "rippa" dvs "ta bort". Talar man om spel tex som är "rippade" så har man ofta tagit bort musik, in-game videos osv. Vid film pratar man om komprimering. Så har det vart och kommer alltid att vara.

Postad 08 November 2009 - 08:27

Joat
  • Joat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Syftar enbart på begreppen som används... en s.k "rip" är alltid komprimerad eller på annat sätt förändrad från originalet därav namnet "rippa" dvs "ta bort". Talar man om spel tex som är "rippade" så har man ofta tagit bort musik, in-game videos osv. Vid film pratar man om komprimering. Så har det vart och kommer alltid att vara.

Nej, en "rip" betyder fortfarande bara att man har gjort en kopia av en DVD, CD etc. och inget om en ev. komprimeringsgrad. En ev. fortsatt diskussion kan tas via PM.

Postad 08 November 2009 - 15:27

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
ordet rippa kommer från engelskans rip och betyder kort och gott: the process of extracting audio or video data from a normal CD/DVD and storing it as digital audio/video data. Så nej, det har inget med hur komprimerat det är. Man kan rippa en musik cd okomprimerat, .wav för pc och .aiff för mac, samma sak med dvd.

Postad 08 November 2009 - 18:53

Joat
  • Joat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

ordet rippa kommer från engelskans rip och betyder kort och gott: the process of extracting audio or video data from a normal CD/DVD and storing it as digital audio/video data. Så nej, det har inget med hur komprimerat det är. Man kan rippa en musik cd okomprimerat, .wav för pc och .aiff för mac, samma sak med dvd.

Precis.

Postad 08 November 2009 - 20:05

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tyvärr har ni fel men det är en annan diskussion än vad trådtiteln skvallrar om :(

Postad 08 November 2009 - 23:49

Joat
  • Joat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tyvärr har ni fel

Nu får du allt ta och ge dig! Du har fel!

"Rip" or "Ripping", also referred to as digital extraction, is the process of copying the audio or video data from one media form, such as DVD, HD DVD, Blu-ray or CD, to a hard disk.

Redigerat av Joat, 09 November 2009 - 03:03.

Postad 09 November 2009 - 05:16

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Man kan också rippa till förlustfyllda format som mp3 (om man pratar ljud) men även till förlustfria format som flac exempelvis.

Postad 09 November 2009 - 11:39

Joat
  • Joat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Man kan också rippa till förlustfyllda format som mp3 (om man pratar ljud) men även till förlustfria format som flac exempelvis.

Självklart, men själva handlingen att "rippa" ("rip"), betyder fortfarande att göra en kopia. Sedan vad man gör med kopian är en annan sak.

Postad 09 November 2009 - 15:07

Astigmatism
  • Astigmatism
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
För att göra en lång diskussion kort så har ekon rätt.
Ordet "rippa" har dock i folkmun blivit att kopiera något oavsett komprimering eller ej.

Postad 09 November 2009 - 16:22

Joat
  • Joat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

För att göra en lång diskussion kort så har ekon rätt.
Ordet "rippa" har dock i folkmun blivit att kopiera något oavsett komprimering eller ej.

Fortfarande nej, nej och åter nej. Slå upp ordet, förslagsvis i "The University of Cambridge Dictionary" som nu råkar vara ett utav världens absolut mest välrenommerade lexikon som finns, så kommer du att kunna utläsa följande:

"Definition
rip verb (COPY)
/rɪp/ v (-pp-)
[T] to copy pictures or sounds from a CD or DVD onto a computer"

Postad 14 November 2009 - 00:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Märkligt att så många laddar hem filmer, trodde den siffran skulle vara lägre.

Jag tror den är betydligt högre i realiteten.
Men bara för att det laddas hem filmer betyder det ju inte att det inte köps också.

Att så många laddar ner,vill ni inte ha bästa möjliga bild+ ljud ?

I princip allt finns 1:1 kopior på internet.

En stor del till nerladdning skulle jag tro är att allt finns på nätet först.
Skulle filmerna finnas att köpa innan dom låg på diverse sajter skulle nog färre ladda ner.

Postad 14 November 2009 - 01:54

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Jag agerar opartisk domare här och säger att ekon har fel och joat har rätt....

Postad 14 November 2009 - 01:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag agerar opartisk domare här och säger att ekon har fel och joat har rätt....

Jo så är det. Det är ju fakta och inget som behöver diskuteras vidare.

I alla fall inte i den här tråden så är ni snälla. Skapa gärna en ny för ändamålet!

Redigerat av Martin, 14 November 2009 - 02:00.

Postad 14 November 2009 - 02:23

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Nerladdningens plus är att det är smidigt sätt att få hem film enkelt på. Man får tag på skitbra bild och ljud och man behöver inte vänta så förbaskat länge på filmerna(vilket jag i och för sig kan leva med).
Nerladdningens minus. Att man inte kan betala för det.

Hoppas verkligen att Voddler slår igenom och kommer ha fullt utbud, bra kvalité och rimliga priser.

Postad 15 November 2009 - 16:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Lite chockad av att så många faktiskt köper sina filmer på blu-ray är jag faktiskt. Betala runt 100:- mer per film för marginellt bättre bild och ljud. Näe, jag fortsätter köpa på dvd. Definitivt inte värt merpriset.

Postad 15 November 2009 - 17:49

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Lite chockad av att så många faktiskt köper sina filmer på blu-ray är jag faktiskt. Betala runt 100:- mer per film för marginellt bättre bild och ljud. Näe, jag fortsätter köpa på dvd. Definitivt inte värt merpriset.

du har uppenbarligen inte sett så många blu-rays om du bara tycker bilden är marginellt bättre...

Postad 15 November 2009 - 17:56

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Brukar gå på bio och se på storfilmer, annars köper jag filmerna jag vill se på Blu-Ray och kollar hemma i soffan ;)

Postad 15 November 2009 - 18:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Nu undrar jag vad du yrar om ? visst finns det några filmer som inte är tipp topp,men överlag är det stor skillnad på bild och ljud en ren njutning. Jag kan inte längre kolla på dvd filmer. Du kanske har råkat köpa just de filmer som inte ger en så stor skillnad.
Dessutom så kostar inte blu-ray 100:- mer per film, visst om du köper på Åhlens eller andra dyra varuhus.

Redigerat av jonasprivate, 15 November 2009 - 18:58.

Postad 15 November 2009 - 19:03

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Håller med. DVD och annat SD-material känns som taskig Divx jämfört med en schsyt Blu-ray

Stellan, om du går upp i storlek så märker du nog större skillnad än på de 42" som du har nu. ;)
Kraven på bildkvalite blir ju större ju större duk/tv man har.

Postad 15 November 2009 - 22:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag sitter på 42 och nästa blir en 50tummare istället, men det märks stor skillnad redan på 42.

Postad 15 November 2009 - 22:40

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Att se på DVD är helt otänkbart... det är verkligen inte "marginell" skillnad. Tycker man det så har man antingen fel på synen, fel på hörseln eller ett undermåligt system.

Postad 15 November 2009 - 22:44

Erhard
  • Erhard
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Jag försöker i det längsta att hålla mig borta från biosalongen, sätten jag gör det på varierar. :(

Postad 16 November 2009 - 01:27

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det blir mycket nedladdning av nya filmer. Brukar alltid tanka dvd-r-avbilder med ordentligt ljud och bild. När det gäller lite äldre filmer eller filmer som jag orkar väntar på så är jag flitig kund hos hemmakväll. Köp sker mer sällan, bara om det är något speciellt..

Postad 16 November 2009 - 01:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jopp. Kör jag dvd på min blu-ray spelare och sen byter till blu-ray så är det inte såå stor skillnad. Visst är det skillnad, men definitivt inte sån wow upplevelse som ni säger. Kanske beror på att jag inte är lika kräsen som ni är. Bild är inte så viktigt för mig. Det är ju bara film. Eller också beror det på att min Panna BD60 gör ett förbaskat bra jobb med dvd-filmer :(
Och sen undrar jag vart ni köper era filmer när det inte skiljer en hundring i pris? Nya filmer ligger ju på 250-290 spänn. Om man inte köper utomlands då. Men där är väl även dvd billigare? Så jag skulle nog säga att det skiljer en hundring. Och nu snackar jag ju om nya filmer, för inte går man väl och köper gamla filmer på blu-ray? Som man redan sett på dvd? Då är dom ju såklart billigare, men det gäller ju även motsvarigheten på dvd. Man kan ju inte jämföra gamla filmer på blu-ray med nya på dvd. Jag kräver ju dessutom svensk text och det har inte så många filmer från utlandet. Man har ju ett par döttrar som gärna vill ha text. Och det ska ju inte behövas heller. Kan man inte köpa dom i Sverige för billigare så får det vara.

Edit: Vilken tur då att man inte har projektor.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 16 November 2009 - 01:55.

Postad 16 November 2009 - 10:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jo, vi är många som köper äldre filmer på BD.
Jo, vi är många som köper BD-filmer utomlands för ca 100-150 kr st.
Jo, vi är många som inte behöver svensk text.
Jo, vi är många som tycker att det är ett enormt lyft med Blu-ray och som inte tycker att DVD är tillräckligt bra.

Tyvärr finns det många fler som tycker att DVD är lyx och att snatta filmerna på nätet är normalt. Blu-ray är för dessa otänkbart antar jag.

Postad 16 November 2009 - 10:52

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Det finns ju inget som hindrar en från att kombinera DVD- och Blu-ray-filmer. Man kan ju "snatta" filmer online i DVD-format och hyra Blu-ray när man gör det. Hemmakväll tar ju samma pris för DVD som BD. Det som hindrar mig är att jag inte investerat i någon Blu-ray-spelare då skillnaden inte är så jättestor på min TV och sortimentet fortfarande är skralt.

Postad 16 November 2009 - 14:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jo, vi är många som köper äldre filmer på BD.
Jo, vi är många som köper BD-filmer utomlands för ca 100-150 kr st.
Jo, vi är många som inte behöver svensk text.
Jo, vi är många som tycker att det är ett enormt lyft med Blu-ray och som inte tycker att DVD är tillräckligt bra.

Tyvärr finns det många fler som tycker att DVD är lyx och att snatta filmerna på nätet är normalt. Blu-ray är för dessa otänkbart antar jag.

Mycket bra sammanfattning. :)

Postad 16 November 2009 - 18:42

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Oftast så får det bli nerladdning i 720p, är filmen bra så köper jag den sen.
Ser den oftast på min 40" LCD-tv, ibland blir det på min andra skärm (kör med dualscreen).

Postad 17 November 2009 - 06:50

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Om det är en film som jag tror är bra så ser jag den på bio och köper den sen på blu-ray om jag tyckte om den. Gamla filmer köper jag nästan bara i DVD format.

Redigerat av jan_bananberg, 17 November 2009 - 14:14.

Postad 17 November 2009 - 09:30

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Dom ytterst få nya filmer som intresserar mig köps på Blu-Ray. Äldre filmer köps på Blu-Ray om det finns tillgängligt annars blir det DVD. Nerladdning finns inte på kartan alls för mig. Bio blir det kanske 1-2 gånger per år.

Postad 17 November 2009 - 09:44

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Köper och hyr på Blu-Ray. Sen blir det 113" bio hemma. Och då man har projje så märks det skillnad på DVD och Blu-Ray.

Postad 17 November 2009 - 21:59

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
1. film jag missat eller inte orkar gå på bio = tanka ner å ser på datorn efter det köper jag oftast den på blu-ray
2. går på bio = stor film, orkar inte vänta på dåliga kopior eller innan det kommer bra rip

Postad 27 November 2009 - 15:51

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
laddar hem 95% av alla filmer... smidigt.. o fult.. :D

Postad 03 December 2009 - 01:54

upptaget
  • upptaget
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Även jag laddar ned nästintill all film, då i minst 720p. Det är ju på *****bukten den dyker upp först! Tittar på dem på en 1080p LCD med hyfsat ljud till.
Jag skulle nog lätt kunna köpa/hyra rullarna om det fanns ett lika smidigt och lagligt sätt.
Den primära anledningen för mitt nedladdande av film är tidsaspekten, det tar inte ett år innan biofilmen finns tillgänglig.

Hatar dessutom bio, man störs av andra, sitter obekvämt, behöver alltid pissa under filmen och så är det så jäkla högt ljud m.m!
Sen är det många som tycker att stämningen är en bidragande faktor, jag tycker tvärtom.
Filmen ska vara bra i sig och inte för att man kanske lyckats pricka in en visning med 200 fanboys av filmen och därav rycks med i skämten etc.

Postad 03 December 2009 - 21:41

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Jag kollar helst film hemma på projj, nästan som bio, fast med möjligheten att ha pissepauser, dricka öl till samt slippa alla andra!
Just nu piratar jag nästan all film men kommer nog att gå över till "gratistjänster" typ voddler när dessa kommer. Jag har nästan inte alls nyttjat mitt mp3-arkiv sedan jag skaffade spotify...

Postad 05 December 2009 - 22:06

Unregistered32505b4b
  • Unregistered32505b4b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har blivit mycket ned laddning senaste året.
Minst 720 p om det finns.
Ser via Twix på 46" lcd.

Postad 05 December 2009 - 22:47

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Har nästan helt slutat gå på biograf då det oftast finns för mycket irritationsmoment där som tar bort fokus från själva filmen. Mycket trevligare att se hemma i lugn & ro. Det enda jag kan sakna just nu är en större bild men detta går ju så klart att ordna och hoppas så småningom kunna köpa projektor & duk med STOR bild :unsure:

Postad 06 December 2009 - 00:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Har blivit mycket ned laddning senaste året.
Minst 720 p om det finns.
Ser via Twix på 46" lcd.

Då måste du ha en väldigt stor hårdisk eller flera st ?

Postad 11 December 2009 - 02:38

kanonen
  • kanonen
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag väntar tills blu-ray släppet då jag köper filmen, det har dock hänt att man plockat på sig några dvd-filmer av karraktären 3 för 99kr, inga storfilmer då. Ser filmerna gör jag på plasman min.
På söndagar har "Philm" filmvisning här på LTU, riktig projektor och DTS-ljud finns, filmerna som visas brukar ligga mellan bio-visning och att dem släpps för att köpa. 100kr för att gå 4 gånger blir 25kr/film, och man behöver inte oroa sig för råfjortisarna heller, så det är ett trevligt alternativ.

Postad 11 December 2009 - 03:00

Unregistered874d6626
  • Unregistered874d6626
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Om vi pratar filmer så är det blandat, visst jag laddar ner en del (1080p, 12GB+ mkv så inget tummande på kvalitén) men jag köper också en hel del. Anledningen till nedladdningen är ju uppenbara men till största del lättheten och tillgängligheten, det händer ganska ofta att man läser om någon film på något forum eller liknande och blir sugen på att se den då håller det inte att vänta på att den ska komma med posten när man kan ladda ner den på mindre än en timme. När jag köper film blir det oftast i lite större volymer dels för att hålla nere frakten från utlandet men också på t.ex cdon.se finns det ofta erbjudanden och specialpriser där man bara måste ta några filmer till.

Serier är ju dock en helt annan sak, om man vill följa en serie så finns det ju knappast något alternativ till nedladdning.

Redigerat av Unregistered874d6626, 11 December 2009 - 03:01.

Postad 11 December 2009 - 11:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
Jag blir så trött på alla snåla jäklar!
Jag ser först storfilmerna på bio. 4 månader köper jag dem på BD och avnjuter hemma med bra mycket bättre bild och ljud än på bio! Det är väl så man SKA göra? :)
Därtill så har jag ofta filmerna på TV1000HD lite senare sen så filmer som jag inte anser vara tip/top kan jag vänta ytterligare ett tag på!

Att lägga ner pengar på projektorer, stora skärmar, högtalare och sorroundanläggningar och sen inte ha råd att lägga runt 199 kr för en ny BD-titel tycker jag är enbart patetiskt!
Kalla mig obstinat, men jag står för detta! Till skillnad för de som inte orkar betala för sig...

Postad 18 December 2009 - 21:26

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Hyr DVD från Lovefilm i väntan på lansering av två mediaprodukter:

1) Bluray-spelare med inspelningsbar hårddisk.
2) TV med inbyggd HDTV-decoder för ComHem.

Har väntat länge...

Postad 29 December 2009 - 11:54

SpiderMike
  • SpiderMike
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Laddar oftast hem filmer, vissa köper jag på Blu-ray om ekonomin tillåter. Spelar upp på min TV (32"). Bio går jag väldigt sällan på (orkar inte med alla andra idioter som inte kan hålla käft eller låta sin mobiler vara).

Postad 29 December 2009 - 12:05

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hyr DVD från Lovefilm i väntan på lansering av två mediaprodukter:

1) Bluray-spelare med inspelningsbar hårddisk.
2) TV med inbyggd HDTV-decoder för ComHem.

Har väntat länge...

Det finns redan:

1. Panasonic DMR-BW500EFK
2. LCD & Plasma, Dock fungerar inga av dessa till annat än SVT HD då Comhem använder Pairing på sina HD kanaler, så tekniken finns, det är bara snåla Comhem som sätter käppar i hjulen på oss konsumenter...

Postad 29 December 2009 - 12:22

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Att så många laddar ner,vill ni inte ha bästa möjliga bild+ ljud ?

Jag laddar ner och ser filmerna direkt i laptopen. Dom filmer som är riktigt bra, dom köper jag sedan. Jag vill inte ha filmer i min filmsamling som är måttliga eller dåliga. Den fysiska samlingen ska vara exklusiv. Det är hur jag gör, gilla det eller inte.
mvh

Postad 02 January 2010 - 22:22

Unregistered7323aa50
  • Unregistered7323aa50
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
laddar hem i x264 och kollar på projjen

Postad 03 January 2010 - 11:33

Unregistered38bbb728
  • Unregistered38bbb728
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Kollar sällan på Bio, Det blir bara då det kommer någon speciell titel jag vill se.
Hur som helst köper jag de på Blu-ray sen och avnjuter filmerna hemma framför Projektorn och 7.1 ljudet.

Postad 03 January 2010 - 14:06

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0
Går bara på bio i undantagsfall och då endast om filmen är i 3D. Avatar var värt 150:- men det dröjer nog ett tag innan en annan film når upp till den klassen.

Annars laddar jag hem filmer i 1080p i hög bitrate med DTS-ljud från en privat tracker. Det matchar min Bravia 40" och gamla förstärkare väl.

Sen blir det en större 3D-TV(eller 3D-projje) och nytt ljudsystem och en region 1 spelare. Med större bild kommer jag inte vilja se 3D komprimerat alls och vill då ha ljudet i original, så då kommer även jag att importera Blu-ray i 3D. Svensk text är förstörande och fördummande, dessutom kommer dessa utgåvor för långt efter, således finns inget mervärde i att betala överpriser för en svensk utgåva.

Postad 03 January 2010 - 14:10

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Svensk text är förstörande och fördummande, dessutom kommer dessa utgåvor för långt efter, således finns inget mervärde i att betala överpriser för en svensk utgåva.

Förstörande kan jag förstå att man tycker men fördummande?? Hur menar du då?

Postad 03 January 2010 - 15:28

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0

Förstörande kan jag förstå att man tycker men fördummande?? Hur menar du då?

När man snackar filmcitat med polare och nån börjar citera ett översatt stycke. Det gör ont.

Eller när den riktiga betydelsen inte kommer fram i sin helhet pga översättare som missat poängen vilket gör att hans dumhet smittar av sig.

Sen lär man sig/ behåller sin engelska bättre med engelsk text, den svenska texten gör en lat, man använder inte hjärnan lika mycket.

Att den är förstörande har du redan uppfattat, typ poänger som går förlorade och skämt som görs om osv...

Svensk kutym vid översättning är dessutom att förenkla texten så den fyller max två rader och ska ligga i bild för länge, medan engelsk text följer exakt uttal och ligger i bild när det sägs, vilket också bidrar till att betydelsen förstörs och dialogen fördummas/förenklas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.