Ino audio pIP - tips på förstärkare?
149 svar till detta ämne
Postad 14 November 2009 - 10:03
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jaja ,bakerman ! jag måhända övereagerade i mitt sista inlägg på den sena timmen rätt berusad .Dvd-ai jag ber om urschäkkt för det !!
Bakis du framstår inte direkt som en värdig forums deltagare med ditt inlägg måste jag säga hehe
Och jag kan tillägga att min Philips kompakt stereo 2*20W låter aningens bättre än min grannes Ino Pip ,
Philips har bättre luftighet och är inte lika analytiskt i diskanten dock så är pip lite bättre i basen men det är det ända de slår min philips anläggning i vi va rätt överens om det min granne och jag.
philipsen kostar ca 3000kl komplett med högtalare och stärk samt cd .
Sen så kan jag faktiskt hålla med Dvd om en sak B&W 801 låter inte speciellt bra för pengen .
Tips på förstärkare till Pip skulle nog vara marantz eller nad om vi nu skulle försöka vara on topic
Redigerat av Åkabakhjulet, 14 November 2009 - 10:22.
Postad 14 November 2009 - 10:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok . Inser du inte hur okunnig du framstår i detta påstående ...Men det är din huvudvärk !
Ehhh... ok Det va något av det märkligaste jag läst på forumet på länge, så jag tänker inte ens bry mig om att kommentera det. Jaja ,bakerman ! jag måhända övereagerade i mitt sista inlägg på den sena timmen rätt berusad .Dvd-ai jag ber om urschäkkt för det !!
Bakis du framstår inte direkt som en värdig forums deltagare med ditt inlägg måste jag säga hehe
Och jag kan tillägga att min Philips kompakt stereo 2*20W låter aningens bättre än min grannes Ino Pip , Philips har bättre luftighet och är inte lika analytiskt i diskanten dock så är pip lite bättre i basen men det är det ända de slår min philips anläggning i vi va rätt överens om det min granne och jag. philipsen kostar ca 3000kl komplett med högtalare och stärk samt cd .
Sen så kan jag faktiskt hålla med Dvd om en sak B&W 801 låter inte speciellt bra för pengen .
Tips på förstärkare till Pip skulle nog vara marantz eller nad om vi nu skulle försöka vara on topic 
Bra då att du hittat din drömanläggning, Philips kompakt för 3200kr, det är ju ekonomiskt jätte bra. Så, låt nu oss andra ha exakt vad för saker vi vill och gilla dom hur mycket vi vill, även om det skulle vara Proson "dunka dunka" burkar eller klockradio så är det upp till var och en om det är det ljudet som man vill ha eller inte. Sedan anser jag att Backermman22 har betydligt mycket mer att göra på det här forumet än vad du har om du ska hålla på och bete dig på det sätt som du nu gör. Jäkligt löjligt uppförande och man undrar vilken förskola du sitter och skriver i från...?! vet "fröknarna" om det och har du fått lov att vara inne på denna typ av sidor och stojja runt..?! Edit: Hmmm, du har möjligtvis inget med ABC12345 att göra också... ?!
Redigerat av DVD-ai, 14 November 2009 - 11:07.
Postad 14 November 2009 - 11:20
Åkabakhjulet
-
Åkabakhjulet
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jäkligt löjligt uppförande och man undrar vilken förskola du sitter och skriver i från...?! vet "fröknarna" om det och har du fått lov att vara inne på denna typ av sidor och stojja runt..?!
Hehe Here we go again .. Jaha det är så svårt att sluta märker jag ..ok då . Vad ska man säga ..Jo det måste vara riktigt jobbigt att sitta här på forumet och vara så "duktig" och sedan sitta med en medioker datoranläggning som dessutom har en placering av ht som är helt åt skogen och jag lovar ... de flesta med någorlunda erfarenhet av hifi skrattar år dina kommentarer när du framhäver din anläggnings förträfflighet . Jag ville inte vara taskig men jag tycker att du faktiskt ber om det själv  Som sagt jag skriver bara det många här tänker men inte vill skriva , det kan även kallas att vara ärlig  Men men gör personangrepp bara eftersom ni/du inte har så mkt mer att komma med ..
Postad 14 November 2009 - 11:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nu får alla ett eget val, styr upp tråden själva och visa att ni inte är 10 år gamla. Eller så kommer jag och viftar med pekpinnen vilket jag helst slipper.
Postad 14 November 2009 - 11:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe Here we go again ..
Jaha det är så svårt att sluta märker jag ..ok då .
Vad ska man säga ..Jo det måste vara riktigt jobbigt att sitta här på forumet och vara så "duktig" och sedan sitta med en medioker datoranläggning som dessutom har en placering av ht som är helt åt skogen och jag lovar ... de flesta med någorlunda erfarenhet av hifi skrattar år dina kommentarer när du framhäver din anläggnings förträfflighet . Jag ville inte vara taskig men jag tycker att du faktiskt ber om det själv
Som sagt jag skriver bara det många här tänker men inte vill skriva , det kan även kallas att vara ärlig
Men men gör personangrepp bara eftersom ni/du inte har så mkt mer att komma med ..
Jag gillar jag att du verkligen på allvar håller på och använder psykologi för att försöka att på något sätt "bryta ner mig" här i tråden, det är väldigt roande faktiskt På med lite: " alla tänker det, jag bara säger det" och även lite: "jobbigt att vara så duktig och bara sitta på en sådan dålig anläggning" Och kombinera det med en nypa: "dom flesta skrattar gott åt dig" Nee... bättre kan du! för i denna takt hinner jag dö av ålder och inte av hjärtvärk... Nu får alla ett eget val, styr upp tråden själva och visa att ni inte är 10 år gamla. Eller så kommer jag och viftar med pekpinnen vilket jag helst slipper.
Jo, det är minsan oturligt. jag tror det bästa att göra är att vänta en stund och se hur det artar sig, annars börja ta bort lite inlägg som inte har i tråden att göra och kanske dela ut en liten semester...
Redigerat av DVD-ai, 14 November 2009 - 11:57.
Postad 14 November 2009 - 12:01
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
dvd-ai är en kille som har mkt vettigt att komma med och det kan vara ganska intressant att läsa hans inlägg då han brukar ha rätt eller ha delvis rätt i det han skriver....jag tvivlar inte en sekund på att hans anläggning låter bra....
stativarna och dom goa basarna tillsammans med dubbla rotel steg....lär ju pissa ner de flesta system ialf....
men visst jag tycker absolut inte ino är bäst hit och dit då jag själv anser att scanspeak gör dom vettigaste elementen....dom i rätt konstruktion bräcker det mesta...men...men det är enligt mig bara för att jag har sådana.....
skämt åtsida...
Postad 14 November 2009 - 12:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dvd-ai är en kille som har mkt vettigt att komma med och det kan vara ganska intressant att läsa hans inlägg då han brukar ha rätt eller ha delvis rätt i det han skriver....jag tvivlar inte en sekund på att hans anläggning låter bra....
stativarna och dom goa basarna tillsammans med dubbla rotel steg....lär ju pissa ner de flesta system ialf....
men visst jag tycker absolut inte ino är bäst hit och dit då jag själv anser att scanspeak gör dom vettigaste elementen....dom i rätt konstruktion bräcker det mesta...men...men det är enligt mig bara för att jag har sådana..... skämt åtsida...
Absolut, Ino är inte bäst för alla, men hittills ett av dom märken som är bäst för mig och så är det ju med allt, finns inget "bäst för alla"...
Redigerat av DVD-ai, 14 November 2009 - 12:21.
Postad 14 November 2009 - 12:46
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag känner mig förpliktigad att skriva nåt som har med tråden att göra.
1. När jag läser om piP så tänker jag alltid att jag borde haft ett par
sådana när jag var fattig student och inte det skräpet jag hade.
2. Vad gäller förstärkare om man har tight budget så tycker jag man borde
ägna ett par öron åt Cambridge Audio. Bra kvalitet&ljud per krona.
Och Dvd-Ai: Jag blev verkligen till mig när du skrev om JBL + SVS kombon.
Deras tuber är placeringsvänliga. Men skulle vilja höra först. Hade en
SVS Ultra tub tidigare. Jag fick inte riktigt till den. Men med två stycken.....
Ha det bra alla pIpare!
Postad 14 November 2009 - 12:52
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
DVD-ai, vad har jag med saken att göra(?) Det finns fler än jag som inte håller med om dina många gånger, enligt mig, märkliga åsikter… Du måste ju förstå att folk kan uppfatta det som provocerande när du sitter och säger att dina datorhögtalare är bättre än 801D. Det är dock, precis som du själv skriver, din subjektiva åsikt precis som Åkabakhjulet kan anse att någon Philips kompaktstereo är bättre än PIP. Inget av det är mer rätt eller fel. Enligt mig så låter mina PIP bättre än valfritt 3000:- Philipssytem men PIP kan absolut inte konkurrera med 801D. PIP vs 801D är som Kärlekens IP i svenska division 5 mot FC Barcelona, Zlatans egna ord skulle vara, Jag skiter i PIP. Eller: Jag pissar på dem, om jag ska vara ärlig. Det är ju ofta så det fungerar, folk övertalar sig själv om att det de har är det bästa eller bland det bästa, framför allt om alternativen är långt över vad deras ekonomin tillåter. -Jag skulle aldrig vilja ha det där 15 miljoner huset vid stranden. Tänkt att städa det stora huset och hur mycket det måste blåsa där. bla bla bla Till trådskaparen så kvarstår min tidigare rekommendation, köp vilken förstärkare som helst till PIP, kolla in tex. Hifimagasinet
Postad 14 November 2009 - 12:55
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
jepp..... är fortfarande på jakt efter provlyssning av ino högtalare i göteborgs regionen....blir nog lättare att argumetera när man hört dom haha
visste ni detta:
bara i staterna finns det ca 4-500 olika märken som tillverkar high end ljud produkter....tänk då övriga världen....hur många känner vi till? och hur många har vi hört? hur många har testats gentemot det bästa ifrån de stora märkena i tidningar mm ?
alla högtalare 20k och uppåt låter bra på ett eller flera sett....sen är allt en smaksak....själv har jag gått ifrån 125db spelning med jättebasar till finlir och myslyssning....har till och med börjat lira lite klassiskt....och detta enbart för att jag bytt högtalare som fixar det sistnämnda gudommligt....hjälp högtalarna styr mitt liv
och nu föredrar jag faktiskt sistnämnda pga att jag aldrig tidigare hört en högtalare som fixar just detta såpass bra som mina....
och varför är mina så bra på klassiskt/instrumentalt....jo för kostruktören är akustiker(känd sådan) och håller på med enbart klassikt/pling plong och har tagit all sin kunskap om detta och gjort högtalare som fungerar på samma sett som ett sträng instrument....dvs specielt träslag och stämbar låda....
dock är nackdelen om jag nu ska vara ärlig: mina högtalare håller världsklass för klassisk/instrumental musik men håller hög men inte så mkt mer för övrig musik tex techno....där finns det bättre högtalare.....mkt bättre....
jag tror jag att dvd-ai har mkt att tillföra då han lyssnat runt en del och verkar kunna det mekaninska i en högtalare...inte bara vad reklambladet säger....man måste våga titta in i högtalarna för att förstå att det finns ingen magi i högtalare...bara trä-elektronik och mekanik samt kostruktörens kunskap hur man matchar detta.
jag tror nog många som sitter där hemma med super högtalare blir ganska chockade om dom tar isär sina svindyra skapelser och inser att det sitter komponenter för 1500kr där inne......
Postad 14 November 2009 - 12:55
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hoppsan här va det livat värre , har ni kul utan mig killar ? Kanske han skulle fundera på Rotel ra-06 kan nog funka riktigt bra. https://www.prisjakt...ukt.php?p=94491
Postad 14 November 2009 - 14:35
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Värdig ? Det här är väl ett FORUM där man diskuterar och kommer med sina egna tankar och åsikter ? ABSOLUTA SANNINGAR skapar bara en massa tjafs. När du i ditt tionde inlägg på forumet kommer och snackar skit om en väl omtyckt och respekterad medlem som har varit med länge blir jag förbannad.. Jag är här för att få nya intryck och lära mej saker, och hittils har inte dina inlägg varit konstruktiva på något sätt, utan bara skapat dålig stämning. Ryck upp dej lite och dela med dej av dina positiva upplevelser istället, och sluta trashtalka andras grejer. Och kan du inte vara full och rolig istället för full och dum bör du nog inte skriva alls på fyllan.. Men det är bara MIN åsikt...
Postad 14 November 2009 - 15:02
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hoppsan här va det livat värre , har ni kul utan mig killar ? 
Jag fick inte heller vara med
Postad 14 November 2009 - 16:27
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Hej igen!
Tack för alla svar! (Ni får gärna sluta käbbla btw..)
Anledningen till att jag undrar är att vissa säger att man inte kan ha föt mkt watt och andra säger tvärt om...
Jag har nu fått ett erbjudande om att köpa en XTZ class A 100 d2 till ett bra pris.
Den lämna ju bara 50 w i klass a men 110 i klass ab, skulle det inte gå att spela i klass AB utan att förstöra högtalarna?
MVH // Kristofer
Har säker lagt runt en 100 watt /rms på ett par pips innan dom kroknade
Postad 14 November 2009 - 16:39
Unregistered1c8c2a96
-
Unregistered1c8c2a96
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Förstärkare till Ino Audio pIP?
Hej!
Håller på och skaffa mig ett par ino audio pIP.
Finns det någon som har tips eller sypunkter på vilka förstärkare (märken, ljudbild samt effekt) som skulle kunna passa?
Har funderat på en nad c272 men passande försteg. -> rimligt?
Tack för alla svar!
Naden passar säkert jätte-bra
Postad 14 November 2009 - 20:11
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag fick inte heller vara med 
Inte jag heller... Undrar förresten hur en wannabe med några inläggs erfarenhet kan ha så mycket negativt att säga om DVD:ai. Det är för övrigt mycket sällsynt att en nybörjare är så kaxig. Känns som om han har varit med förr...
Postad 14 November 2009 - 20:44
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Inte jag heller... Undrar förresten hur en wannabe med några inläggs erfarenhet kan ha så mycket negativt att säga om DVD:ai. Det är för övrigt mycket sällsynt att en nybörjare är så kaxig. Känns som om han har varit med förr... 
Fast det tycker jag har föga betydelse... Han kanske är 100 år och har hållt på med hifi sen han var fem, men man tar fanimej seden dit man kommer ändå... Så tycker i alla fall jag...
Postad 14 November 2009 - 22:10
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
tror människor är rädda för att de betalat multum för sina prylar och ino folket tycker sina i sammanhanget billiga högtalare är bättre.... folk glömmer bort att just denna ino anhängare tycker detta.....nästa kanske tycker något annat är bäst....
vem bryr sig.....huvudsaken är att man själv är nöjd med det man sitter på....jag är väldigt nöjd..särskilt med tanke på hur mkt jag spenderat på grejerna begagnat...(ni hade inte trott mig om jag berättat).....
Postad 14 November 2009 - 22:28
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
tror människor är rädda för att de betalat multum för sina prylar och ino folket tycker sina i sammanhanget billiga högtalare är bättre.... folk glömmer bort att just denna ino anhängare tycker detta.....nästa kanske tycker något annat är bäst....
vem bryr sig.....huvudsaken är att man själv är nöjd med det man sitter på....jag är väldigt nöjd..särskilt med tanke på hur mkt jag spenderat på grejerna begagnat...(ni hade inte trott mig om jag berättat)..... 
Men du skulle nog också bli sur om någon skrev att dina grejer suger... Oavsett om dom gör det eller inte.. Jag menar, jag tycker mitt väldigt mediokra system låter SVINBRA, men en del på det här forumet sitter förmodligen och garvar för att jag tycker det. Men inte fan SKRIVER dom det... Dom tycker att det är kul att jag är nöjd. Det är det jag gillar med det här forumet. Folk accepterar varandra.
Redigerat av Bakerman, 14 November 2009 - 22:31.
Postad 14 November 2009 - 23:39
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
ja självklart.....huvudsaken e att man e nöjd
Postad 15 November 2009 - 12:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai, vad har jag med saken att göra(?) Det finns fler än jag som inte håller med om dina många gånger, enligt mig, märkliga åsikter… Du måste ju förstå att folk kan uppfatta det som provocerande när du sitter och säger att dina datorhögtalare är bättre än 801D. Det är dock, precis som du själv skriver, din subjektiva åsikt precis som Åkabakhjulet kan anse att någon Philips kompaktstereo är bättre än PIP. Inget av det är mer rätt eller fel. Enligt mig så låter mina PIP bättre än valfritt 3000:- Philipssytem men PIP kan absolut inte konkurrera med 801D. PIP vs 801D är som Kärlekens IP i svenska division 5 mot FC Barcelona, Zlatans egna ord skulle vara, Jag skiter i PIP. Eller: Jag pissar på dem, om jag ska vara ärlig.
Det är ju ofta så det fungerar, folk övertalar sig själv om att det de har är det bästa eller bland det bästa, framför allt om alternativen är långt över vad deras ekonomin tillåter. -Jag skulle aldrig vilja ha det där 15 miljoner huset vid stranden. Tänkt att städa det stora huset och hur mycket det måste blåsa där. bla bla bla
Till trådskaparen så kvarstår min tidigare rekommendation, köp vilken förstärkare som helst till PIP, kolla in tex. Hifimagasinet
Kända vissa likheter i stilen och "gå på'andet" (som jag upplever att du haft tidigare)... och misstänkte därför något, men va inte säker. Men sorry för inblandningen, jag hade bara inte sett till dig på väldigt länge och trodde du givit upp för att sedan startat ett nytt Nick och ta nya fräscha tag Jag kan inte annat än att hålla med dig, din subjektiva bedömning är alltså en annan än min subjektiva bedömning om vad som är "bäst". Så lätt är det... Jag gillar iPs och du gillar 801D  Jag gillar även dom flesta Dynaudio modeller klart bättre än B&W801D, även QRS tycker jag är genomgående bättre och Carlsson och Larson är även dom vassare anser jag. Inte jag heller... Undrar förresten hur en wannabe med några inläggs erfarenhet kan ha så mycket negativt att säga om DVD:ai. Det är för övrigt mycket sällsynt att en nybörjare är så kaxig. Känns som om han har varit med förr... 
Humm, jo jag undrar vad man får så mycket från på så kort tid, han måste ha legat i hårt... Men du skulle nog också bli sur om någon skrev att dina grejer suger... Oavsett om dom gör det eller inte.. Jag menar, jag tycker mitt väldigt mediokra system låter SVINBRA, men en del på det här forumet sitter förmodligen och garvar för att jag tycker det. Men inte fan SKRIVER dom det... Dom tycker att det är kul att jag är nöjd. Det är det jag gillar med det här forumet. Folk accepterar varandra.
Det låter säkert prima hos dig, dom där Infinity högtalarna är inte kattpiss, några av dom bättre högtalare jag lyssnat på i prisklassen när dom va ute i butikerna (av vad jag minns) sedan ordentligt med resurser i basen ja självklart.....huvudsaken e att man e nöjd 
Absolut !
Redigerat av DVD-ai, 15 November 2009 - 12:12.
Postad 15 November 2009 - 13:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
tror människor är rädda för att de betalat multum för sina prylar och ino folket tycker sina i sammanhanget billiga högtalare är bättre.... folk glömmer bort att just denna ino anhängare tycker detta.....nästa kanske tycker något annat är bäst...
Jag lyssnade på pIP och pi60 innan jag köpte mina B&W. pi60 är trevliga, klart bättre än pIP. Det verkar vara populärt för Ino-anhängare att jämföra med B&W, kanske för att de är dyrare, vad vet jag. I rummet jag lyssnade saknade pi60 det fina 3D-perspektivet / djupet i ljudet som jag får med 804S hemma. Jag har förövrigt hört både Ino och B&W låta dåligt. Första gången jag lyssnade på pIP lät det burk, och första gången jag lyssnade på högtalarna jag har nu, tyckte jag att de lät bra men inget speciellt. I båda fallen berodde det (troligtvis) på rum/placering och i viss mån kringutrustning. Det är väl det som är lite av poängen, ska man jämföra högtalare så är det viktigt att båda paren spelar optimalt. Högtalare som låter bra i ett rum kan låta dåligt i ett annat, och den skillnaden kan vara mycket större än mellan olika högtalare, framförallt när man kommer upp i "klass" på återgivningen.
Postad 15 November 2009 - 15:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, har jag också undrat varför just B&W, kan ju bero på att B&W har en del väldigt dyra högtalare och dessutom är väldigt stora på marknaden.
är min teori
Postad 15 November 2009 - 16:01
Unregisteredb82d16ee
-
Unregisteredb82d16ee
-
Användare
-
-
146 inlägg
Av det jag läst så är det för att B & W har en liknande filosofi för högtalarna. Bl.a. neutralitet.
Postad 15 November 2009 - 16:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Av det jag läst så är det för att B & W har en liknande filosofi för högtalarna. Bl.a. neutralitet.
Absolut en möjlighet !
Postad 15 November 2009 - 16:17
Unregisteredb82d16ee
-
Unregisteredb82d16ee
-
Användare
-
-
146 inlägg
Absolut en möjlighet ! 
Sedan så har IÖ kort utfört lite jobb för B & W enligt vad jag har läst. Minns tyvärr inte detaljer men jag har för mig att det gällde något med hur mellanregistret arbetar. Kan ha väldigt fel dock.
Postad 15 November 2009 - 16:47
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Brukar Inoägare jämföra med B&W? Det ställer jag mig frågande till. Så har skett i denna tråd, men är det särdeles vanligt? Njaee.
Postad 15 November 2009 - 18:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det låter säkert prima hos dig, dom där Infinity högtalarna är inte kattpiss, några av dom bättre högtalare jag lyssnat på i prisklassen när dom va ute i butikerna (av vad jag minns) sedan ordentligt med resurser i basen 
Du måste ha varit väldigt intresserad av hyfsat ljud sen ganska ung...? Kappa fanns väl ute i butikerna runt -03.....?
Postad 15 November 2009 - 19:34
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Det va en tillfällig lösning och dom står ej på några kassetter eller böcker nu längre (nya bilder kommer)och varför skulle det vara en ljudmässigt dålig lösning för den delen?
Det är inte några "datorhögtalare" utan snarare extremt välljudande miniatyrfrontar som jag har valt att ha till datorn. dom borde ju få något bättre, men som det e just nu så är det inte möjligt... och trots den dåliga placeringen så vågar jag påstå att det är bland det bästa jag hört i fråga om välljud och musikalisk njutning. Att direkt döma ut en setupp, och dessutom håna ägaren på det sättet som du gör visar bara stort tecken på o-kunskap och social inkompetens och är inte speciellt givande för någon, så sådant kan du fortsätta hålla på med i sandlådan på dagis tack.
Av ditt inlägg att bedöma så har jag har antagligen lyssnat på väldigt mycket mer än dig, så långt är säkert.
Funkar dom idealiskt även i närfält? (jämfört med "normalt" lyssningsavstånd)
Postad 15 November 2009 - 20:39
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
DVD-ai jag är 100 % bakom dig!
Men tyvärr så är det bara att ge upp vet man inte vad pIP är så går det inte att förklara i ett forum (jag har givigt upp tyvärr) finns dom som tror att lite "spikar" ger en bättre stereobild osv... och dissar dina böcker. Sen frågan om slutsteg/förstärkare, gör säker stor skillnad på andra högtalare men väldigt lite på pIP, tråkigt nog för dom som vill impa med något 89 KG slutsteg för 56 KSEK. (Nu kan ni slå på mig oxså inte bara DVD-ai )
/3DBlaster
Har inte läst hela tråden innan jag svarar, i vanlig ordning, utan bara kommit såhär pass långt, men - högtalare som man bygger kan ju medvetet vara konstruerade med vissa medvetna "funktioner", och är känsligheten (exempelvis) hög, så kan man klara sig med lite mindre effekt för att få ut "normal" lyssningsvolym med mindre kräm. Medans en mindre känslig konstruktion behöver långt mer pulver för att spela samma ljudnivå. osv osv - det finns många saker man kan skräddarsy, om man vill det och använder en viss strategi. En del strategiska val ger följdverkan som kan vara positiva eller inte, osv osv... När man har tagit alla dessa variabler med i konstruktionen så har man förhoppningsvis en produkt som låter bra, och i pop´s fall så verkar det ju funka mycket bra med rimliga förstärkare. Med andra högtalare kan man behöva något helt annat för att få ut den tilltänka kvalitén, och om man inte har det kanske man inte sett skuggan av dess rätta potential. osv osv... Så, det är alltså klarlagt att pips låter förträffligt med högst moderata apparater i omgivningen, men är verkligen högstanivån nådd där? - Det vet dom som provat, det kan ju möjligen låta ännu bättre med ännu mer lämpad (mer passande till konstruktionen?) eller alltså ännu "bättre" apparatur... Det är ju högstanivån man vill åt när man provar sig fram. Själv har jag en "lagom-bra-för-MIG-nivå" som jag vill nå, sen ignorerar jag allt utöver det. Numera. "Good enough - är bra nog!" - R.S
Postad 15 November 2009 - 21:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du måste ha varit väldigt intresserad av hyfsat ljud sen ganska ung...? Kappa fanns väl ute i butikerna runt -03.....?
haha, jo... jag väll typ 10år när mitt intresse började, så jag har hållit på i ca 10 år med ljud och det ganska intensivt... Funkar dom idealiskt även i närfält? (jämfört med "normalt" lyssningsavstånd)
Jepp, dom är faktiskt framtagna från första början för att användas inom studio applikationer m.m. så.... Dock så fungerar dom lika bra hemma i vardagsrummet som vid datorn och i studion.
Postad 15 November 2009 - 21:27
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Förhoppningsvis har han något att luta sig emot i sina åsikter, annars vore det nog både kaxigt och korkat att hävda sig på ett så impopulärt sätt det första man gör. Så jag jag utgår ifrån att han förstår sina argument och är övertygad.
Postad 15 November 2009 - 21:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Absolut, det är jag helt övertygad om att han har, Dock så är det fortfarande ett väldigt märkligt sätt att bete sig på och inte det minsta trevligt....
Postad 15 November 2009 - 21:37
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
haha, jo...
jag väll typ 10år när mitt intresse började, så jag har hållit på i ca 10 år med ljud och det ganska intensivt...
Jepp, dom är faktiskt framtagna från första början för att användas inom studio applikationer m.m. så.... Dock så fungerar dom lika bra hemma i vardagsrummet som vid datorn och i studion. 
Det jag gillar är ju omslutande ljud med stor luftig och3-dimensionell ljudbild, vilket man långt ifrån alltid får till. Kopiöst bra basfundament och närfält är nog rätt väg att gå för att nå målet, om man inte kör lurar - men båda alternativen är lite "egoistiska" =) Jag utgår även ifrån att högtalarna (pips) är optimerade för antingen när eller fjärr-avlyssning så då kanske det är därför du tycker det låter såpass bra? Du skulle lätt kunna ta en annorlunda (dyrare, bättre för fjärr) konstruktion och sätta dom på samma plats och få ett helt katastrofalt ljud i jämförelse... Det är lite det jag ville komma till.
Postad 15 November 2009 - 21:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
men samtidigt så låter piPs/iPs (jag har ju iPs) lika bra även på längre lyssningsavstånd, så det är inte så att dom bara fungerar på nära håll.
Postad 15 November 2009 - 21:57
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Absolut, det är jag helt övertygad om att han har, Dock så är det fortfarande ett väldigt märkligt sätt att bete sig på och inte det minsta trevligt....
nä, man kan ju utrycka sig på olika vis. Bra eller mindre bra. Ang när och fjärrfält - men om du ponerar att du jämför med B&W´s referenser, som är konstruerade för fjärrfält - och ställer upp dom för närfält, så låter dom ju naturligtvis inte bra. Jag har hört stora högtalare som även låter jättebra vid ganska nära avstånd och mycket mindre bra längre ifrån, oavsett vinkling - det är ju snudd på felkonstruktion anser jag, eller så är det bara helt enkelt inte så enkelt att göra en högtalare som är såpass bra vid både monitor/närfält som längre ifrån, vilket jag tror är den korrekta slutsatsen. Och då får man ju när man tillverkar högtalarna göra en medveten kompromiss, med spridning osv menar jag. Du vet ju att det är en av de viktiga saker man ägnar sig åt vid konstruktion. Är verkligen (P)ip´s lika uber-extra-deluxe hur som helst, var som helst, när som helst? vaaaa, du ser vartåt jag är på väg? (jag har ju ingen aning, har inte haft förmånen att lyssna på Öhmans alster, var snudd på att tränga mig på en ägarinna (!) här i svall för nåt år sen, men det blevo inget av tyvärr, är nyfiken)
Postad 16 November 2009 - 08:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
nä, man kan ju utrycka sig på olika vis. Bra eller mindre bra.
Ang när och fjärrfält - men om du ponerar att du jämför med B&W´s referenser, som är konstruerade för fjärrfält - och ställer upp dom för närfält, så låter dom ju naturligtvis inte bra. Jag har hört stora högtalare som även låter jättebra vid ganska nära avstånd och mycket mindre bra längre ifrån, oavsett vinkling - det är ju snudd på felkonstruktion anser jag, eller så är det bara helt enkelt inte så enkelt att göra en högtalare som är såpass bra vid både monitor/närfält som längre ifrån, vilket jag tror är den korrekta slutsatsen. Och då får man ju när man tillverkar högtalarna göra en medveten kompromiss, med spridning osv menar jag. Du vet ju att det är en av de viktiga saker man ägnar sig åt vid konstruktion. Är verkligen (P)ip´s lika uber-extra-deluxe hur som helst, var som helst, när som helst?
vaaaa, du ser vartåt jag är på väg?
(jag har ju ingen aning, har inte haft förmånen att lyssna på Öhmans alster, var snudd på att tränga mig på en ägarinna (!) här i svall för nåt år sen, men det blevo inget av tyvärr, är nyfiken)
Det jag vill komma till är att i båda närfält och vanlig lyssning så låter dom lika bra, Alltså kan du använda dom i studion/ vid datorn eller i vardagsrummet med lika gott resultat. Sedan spelar det ju naturligtvis roll vart du har docm och hur du har dom placerade m.m., ingen högtaklare låter bra i ett kaklat badrum och inte heller piP. Jag har lyssnat på piP i dom flesta olika miljöer och dom övertygar alltid, endast i extremt odämpade miljöer så känns det siom at tdet kan finnas vettigare alternativ. Men jag har inte hört mycket som låter lika bra/ vättre än piP i ett någorlunda dämpat rum, i all fall några textilier i rummet. Så, jag vet vart du vill komma och nu har du fått svar
Postad 20 November 2009 - 17:11
Unregistered61e4db6e
-
Unregistered61e4db6e
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjena!
Planerar att bygga bästa möjliga stativare mellan 1-10 000kr. Ino Audio Pip verkar onekligen intressant och jag skulle väldigt gärna vilja höra hur de låter. Jag bor i Jönköpingstrakten och undrar om det finns någon gästfri pipägare i närheten. Skicka isåfall ett mail till:
[email protected]
Postad 20 November 2009 - 17:15
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tjena! Planerar att bygga bästa möjliga stativare mellan 1-10 000kr. Ino Audio Pip verkar onekligen intressant och jag skulle väldigt gärna vilja höra hur de låter. Jag bor i Jönköpingstrakten och undrar om det finns någon gästfri pipägare i närheten. Skicka isåfall ett mail till: [email protected]
Fråga på faktiskt.se i "Wänner av Ino". Där får du nästan garanterat napp.
Postad 20 November 2009 - 17:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
tyvärr fel område, annars finns iPs och profondusP-4 + cr80s att lyssna på här
Postad 20 November 2009 - 18:39
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
tyvärr fel område, annars finns iPs och profondusP-4 + cr80s att lyssna på här 
Var är det då tro? Framgår ju inte. Måste vara Sthlm då.
Postad 20 November 2009 - 18:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jepp
Eller snarare Värmdö, ligger öster om Stockholm
Postad 20 November 2009 - 19:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
jepp
Eller snarare Värmdö, ligger öster om Stockholm 
Men där är det ju bara vatten...? Och Finland !
Postad 20 November 2009 - 20:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men där är det ju bara vatten...? Och Finland ! 
Nej, det finns annat också... Mellan kommunen stockhom och havet så finns en förhållandevis stor kommun vid namn Värmdö, där bor jag
Postad 20 November 2009 - 21:21
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej, det finns annat också...
Mellan kommunen stockhom och havet så finns en förhållandevis stor kommun vid namn Värmdö, där bor jag 
Träskmark kallas det...
Postad 21 November 2009 - 07:55
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Träskmark kallas det... 
Finns även ett annat namn på det och det börjar på F
Postad 21 November 2009 - 09:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Träskmark kallas det... 
Haha, Nej det är stärgården... Finns även ett annat namn på det och det börjar på F
Nepp, jag bor inte i Finland..
Postad 21 November 2009 - 13:46
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
nu har jag lagt ut en tråd på faktiskt.se om provlyssning av både pi60 samt pip....nu skall här förhoppningsvis hårdtestas
dock skulle jag vilja a-b testa mot mina  men man kan väl inte få allt här i livet  ....
återkommer med intryck...ja förhoppningsvis då
snart har jag rekord för smillisar  ....nä nu  ...ah en till
Postad 21 November 2009 - 14:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
kul, hoppas du gillar det du hör
Postad 21 November 2009 - 14:52
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
jepp...verkar som om jag fått napp på min kontakt annons hehe
pi60s med bs60 i en studio.....borde visa kvaliteerna på ett vettigt sett....onsdag förmiddag bär det av....
rätt schysst att bara så där avvara en timma i studio....
Redigerat av robert293, 21 November 2009 - 16:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|