Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2st 8tums subbar eller 1st 12 tums

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2010 - 08:58

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Test o test hade dom 1år ungefär, kan bara utala mig om dom.
Men du har säkert mycket mer erfarenhet om många subs o vilka som är bättre än andra. ;)

Postad 22 January 2010 - 11:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag har testat mer än enbart en kombination med 2st subbar ja...

har haft 1st subb 2st subb 3st subb 4st subb och 6st subb vid olika tillfällen, så jag är bekant med fördelarna...

4st subbar har jag nu, 4st subbar hade jag också tidigare i form av 4x Seas (alu)10"

1st subb har jag haft 3st olika uppsättningar av och det har varit Audio pro b2.27, MJ akustik (minsn ej modell, den med 2x8" nerriktat) och sedan en gammal modell från NHT.

2st subb har jag haft 2st olika uppsättningar av (2st av dessa Audio pro b2.27 och senare 2st av dessa NHT)
Och 3st subb hade jag ett tag också, men uppdaterade snabbt till 4st (dom där seas Alu)

+ Alla andra kombinationer som jag lyssnat hos andra, så jag anser att jag har hyfsad koll på läget. Men jag påstår absolut inte på något sätt att jag är bäst/ har ensam rätt om åsikter i frågan... det är du som verkar tolka det så av någon outrundlig anledning...

Jag ifrågasatte bara din ståndpunkt i frågan när du bara har lyssnar på 2st subbar hemma 1 gång... :D Det betyder inte att du inte får yttra dig, det var bara en fråga utan någon annan mening än just det som du kan läsa, inget mellan raderna. ;)

Postad 22 January 2010 - 11:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag förstår hur du menar.

Jag tror att vi pratar samma sak i det stora hela ;)

Maveric

Postad 22 January 2010 - 11:50

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
"Jag ifrågasatte bara din ståndpunkt i frågan när du bara har lyssnar på 2st subbar hemma 1 gång... Det betyder inte att du inte får yttra dig, det var bara en fråga utan någon annan mening än just det som du kan läsa, inget mellan raderna. "

Under 1år så blev det mer än 1gång........ ;)

Postad 22 January 2010 - 12:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Så du flyttade alltså ut och sedan in dina subbar i huset gång på gång på gång... eftersom du bara har testat met 1 par subbar, men ändå gjort det mer än 1 gång... ;)

Eller bytte du till andra subbar (modeller / konstruktioner) och körde parvis för att få en bredare erfarenhet om detta med multipla subbar och av olika märken.. ?!
men då stämmer det ju inte att du bara har erfaranhet av 2st subbar vid ett tillfälle/ en period i livet...

För om du hade 2st subbar och ställde dom hemma hos dig, och sedan hade dom (samma dubbar) hemma i 1 år så är det fortfarande "en gång"... även om den råkar vara 1 år lång, så är det fortfarande samma subbar och ingen skillnad i erfarenhet av 2st subbar i allmänhet... :D

Redigerat av DVD-ai, 22 January 2010 - 12:25.

Postad 22 January 2010 - 14:03

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nu svävar vi lite va.... vi lägger ner nu. ;)

Postad 22 January 2010 - 14:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nej, jag är väldigt intresserad av hur du får ihopp detta, vore kul att veta ;)

Postad 22 January 2010 - 14:42

Unregisteredbf911da4
  • Unregisteredbf911da4
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
"Så du flyttade alltså ut och sedan in dina subbar i huset gång på gång på gång... eftersom du bara har testat met 1 par subbar, men ändå gjort det mer än 1 gång... "

Jobbigt med folk som tolkar allt som dom vill.......
Orkar just inte nu o diskutera mer om det här, känns som du har all efarenhet om mulltisubs.
Varför har inte alla många..........eller det kanke dom har.........är det bara jag som har en.....
Det kvittar vilken del av en tråd där någon frågar om en sub, så kommer du alltid in med att "hellre 2st eller mer, än den dom undrar om för samma pris".
Phuuuu..........end...over...slut....sista raden på den här tråden....

Postad 22 January 2010 - 18:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
En annan variant, om man känner att man kan spara ihop 6k till lite snabbt är ju att köpa en lite bättre subba för hela pengen.
Sen när man sparat ihop, så köper man en likadan till. Då får man ju dessutom nöjet att höra vilket lyft det blir när nummer två kommer in. :)

Postad 22 January 2010 - 21:09

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Kan inte ni som har erfarenhet av flera subbar vs. en skriva vilka uppsättningar ni haft och rekommendationer i olika prisklasser?

Tex. är det värt att köpa 4 st xtz 8:or istället för en 12:a? Inte riktigt samma pris men...

Kanske 4 st mirage MM8, det skulle vara lättplacerat :)

Kom med lite konkreta förslag på olika kombinationer som är bättre än en stor.

Intresserad av att prova flera men har svårt att låna hem och prova så lite kommentarer från er med erfarenhet vore intressant.

Vinner man något i djup med flera? t.ex. om en ensam går ner till 30 hz, vad kan man räkna med att fyra av samma sort går ner till då?

MVH Martin

Postad 22 January 2010 - 21:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kan inte ni som har erfarenhet av flera subbar vs. en skriva vilka uppsättningar ni haft och rekommendationer i olika prisklasser?

Tex. är det värt att köpa 4 st xtz 8:or istället för en 12:a? Inte riktigt samma pris men...

Kanske 4 st mirage MM8, det skulle vara lättplacerat :P

Kom med lite konkreta förslag på olika kombinationer som är bättre än en stor.

Intresserad av att prova flera men har svårt att låna hem och prova så lite kommentarer från er med erfarenhet vore intressant.

Vinner man något i djup med flera? t.ex. om en ensam går ner till 30 hz, vad kan man räkna med att fyra av samma sort går ner till då?

MVH Martin

Grejar en sub bara 30 hz grejar den bara 30 hz även om du har hundra stycken. :)

Postad 22 January 2010 - 22:43

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Grejar en sub bara 30 hz grejar den bara 30 hz även om du har hundra stycken. :)

ok, då är ju det något att ta i beaktning också då inte många 8 tums subbar går riktigt djupt. Vill man ha djup ska man satsa på en rejäl från början alltså.

Såhär då, om man skaffar en rejäl sub som klarar av att spela ner till 20hz. Kan man då komplettera med ett gäng små subbar för att jämna ut återgivningen? Oftast har man väl baspucklar runt 40hz.
Fungerar det?

MVH Martin

Redigerat av walle_1, 22 January 2010 - 22:46.

Postad 22 January 2010 - 23:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ok, då är ju det något att ta i beaktning också då inte många 8 tums subbar går riktigt djupt. Vill man ha djup ska man satsa på en rejäl från början alltså.

Såhär då, om man skaffar en rejäl sub som klarar av att spela ner till 20hz. Kan man då komplettera med ett gäng små subbar för att jämna ut återgivningen? Oftast har man väl baspucklar runt 40hz.
Fungerar det?

MVH Martin

Det finns många åttor som spelar riktigt djupt. Storleken på elementet säjer inte nödvändigtvis hur djupt den går.
En riktigt bra åtta med skaplig storlek på låda, lite LT, MASSOR effekt, och lite rumsstöd kan gå riktigt djupt.
Däremot flyttar den ju inte lika mycket luft som en tia eller tolva, och du kan därför inte spela lika starkt, men med ett gäng åttor skulle det helt klart gå att få till en basrigg som spelade löjligt starkt och löjligt djupt. :)

Det är inte idealiskt. Om dom ska spela samma frekvenser bör subbarna helst vara exakt likadana för att få ett riktigt bra resultat.

Pucklarna har du där rummet i fråga skapar dom. Det kan vara vid vilken frekvens som helst.
Sen finns det ju medvetet inlagda pucklar på en del musik. För att skaparen boostar en viss frekvens för att det ska låta fläskigare, men dom pucklarna blir du ju inte av med med hjälp av flera subbor. Det är ju meningen att det ska låta så.. :P

Postad 22 January 2010 - 23:17

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Det finns många åttor som spelar riktigt djupt. Storleken på elementet säjer inte nödvändigtvis hur djupt den går.
En riktigt bra åtta med skaplig storlek på låda, lite LT, MASSOR effekt, och lite rumsstöd kan gå riktigt djupt.
Däremot flyttar den ju inte lika mycket luft som en tia eller tolva, och du kan därför inte spela lika starkt, men med ett gäng åttor skulle det helt klart gå att få till en basrigg som spelade löjligt starkt och löjligt djupt. :)

Det är inte idealiskt. Om dom ska spela samma frekvenser bör subbarna helst vara exakt likadana för att få ett riktigt bra resultat.

Pucklarna har du där rummet i fråga skapar dom. Det kan vara vid vilken frekvens som helst.
Sen finns det ju medvetet inlagda pucklar på en del musik. För att skaparen boostar en viss frekvens för att det ska låta fläskigare, men dom pucklarna blir du ju inte av med med hjälp av flera subbor. Det är ju meningen att det ska låta så.. :P

Jo, att pucklarna hamnar olika för olika rum förstår jag. Men de flesta normalstora rum har väl en resonans runt 35-45 hz nånstans. Jag pratar inte om pucklar som är mixad i musiken utan rumsmoder.
Tänkte att det då kanske räcker med "utfyllnadssubbar" som klättrar nedanför resonansfrekvensen för en jämnare återgivning, men det är alltså mest optimalt med identiska subbar.

MVH Martin

Postad 22 January 2010 - 23:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jo, att pucklarna hamnar olika för olika rum förstår jag. Men de flesta normalstora rum har väl en resonans runt 35-45 hz nånstans. Jag pratar inte om pucklar som är mixad i musiken utan rumsmoder.
Tänkte att det då kanske räcker med "utfyllnadssubbar" som klättrar nedanför resonansfrekvensen för en jämnare återgivning, men det är alltså mest optimalt med identiska subbar.

MVH Martin

Optimalt ja. Men det finns en del som kör med helt olika subbar, både tillverkare och elementstorlek, som har lyckats få till det bra ändå, men likadana blir ju lättast att få till bra.

Postad 23 January 2010 - 00:37

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Optimalt ja. Men det finns en del som kör med helt olika subbar, både tillverkare och elementstorlek, som har lyckats få till det bra ändå, men likadana blir ju lättast att få till bra.

Om man kompletterar med en parametrisk eq så borde det väl gå att få till ganska bra ändå?

MVH Martin

Edit:

Du har inga tips på 8 tums subbar som går djupt och skulle passa till detta ändamål?

Redigerat av walle_1, 23 January 2010 - 00:54.

Postad 23 January 2010 - 17:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

"Så du flyttade alltså ut och sedan in dina subbar i huset gång på gång på gång... eftersom du bara har testat met 1 par subbar, men ändå gjort det mer än 1 gång... "

Jobbigt med folk som tolkar allt som dom vill.......
Orkar just inte nu o diskutera mer om det här, känns som du har all efarenhet om mulltisubs.
Varför har inte alla många..........eller det kanke dom har.........är det bara jag som har en.....
Det kvittar vilken del av en tråd där någon frågar om en sub, så kommer du alltid in med att "hellre 2st eller mer, än den dom undrar om för samma pris".
Phuuuu..........end...over...slut....sista raden på den här tråden....

Att du försöker att på något sätt visa på att jag skulle göra något fel när jag enbart kommer med en rekommendation för 2st subbar i stället för 1, då jag tycker att det är bättre... det är märkligt...
Det är liksom min egna högst subjektiva åsikt (som jag dock anser har faktiskt/objektiva sanningar som grund) och inget som jag tvingar på folk, men jag vill såklart förmedla till folk hur jag upplever det hela och vad jag ser som fördelar med 2st subbar i stället för "bara" 1st. Är det så jäkla blodigt.. ?!
du får ju rekommendera 1st subb hur mycket du vill, varför får inte jag rekommendera 2st då.. ?! :)

haha, jäkla dagis fasoner, och att komma och försöka leta upp brister på mig som inte har med det diskuterade att göra, för att "vinna"... ;)

Du säger en sak men menar en annan och läser inte vad man skriver utan kommer med samma frågeställning igen fast att jag redan svarat på den så gott jag kan, och dessutom förklarat att jag inte kan gå in djupare i detaljer på grund av o-tillräcklig kompetens på området...
Men det duger inte utan du måste fortsätta att "trycka" för att få ett svar, väldigt irriterande...

ok, det är ditt val...

Postad 23 January 2010 - 17:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Grejar en sub bara 30 hz grejar den bara 30 hz även om du har hundra stycken. :D

FEL !!! :P

det är faktiskt så att man kan placera dom ( om man har ett rum som är tillräckligt stort) så att dom exalterar varandra mer under en viss frekvens och mindre vid högra frekvenser :)

Alltså, om du har 1st subb som spelar med ett F3 på 30Hz och sedan slänger in en till och ställer inom ca 2m från den första, men inte för nära (detta får man mäta upp...), då får du en förstärkning som är större vid >30Hz än över och du kan faktiskt förlänga djupbasresponsen till under 30Hz tack vare detta, om man lyckas riktigt bra så kanske någon Hz, till 27Hz i stället :blush:

så det är faktiskt inte alls fel att göra på det sättet. ;)

Postad 23 January 2010 - 18:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

FEL !!! :P

det är faktiskt så att man kan placera dom ( om man har ett rum som är tillräckligt stort) så att dom exalterar varandra mer under en viss frekvens och mindre vid högra frekvenser :)

Alltså, om du har 1st subb som spelar med ett F3 på 30Hz och sedan slänger in en till och ställer inom ca 2m från den första, men inte för nära (detta får man mäta upp...), då får du en förstärkning som är större vid >30Hz än över och du kan faktiskt förlänga djupbasresponsen till under 30Hz tack vare detta, om man lyckas riktigt bra så kanske någon Hz, till 27Hz i stället :blush:

så det är faktiskt inte alls fel att göra på det sättet. ;)

Okej då. Men jag tror inte det var det han menade.. :P
Jag uppfattade det i alla fall som att frågan var om man kunde köpa två eller fyra halvsura, ganska billiga subbar som bara grejade 30 hz, och få dom ihop att spela ner riktigt djupt.. Typ till 20...
Men jag uppfattade det kanske fel... :D

Postad 24 January 2010 - 01:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag läste bara ditt inlägg och svarade på det :)

För att förklara att flera subbar kan ha den effekten ;)

men det beror såklart på kvaliteten av subbarna.. :D

Postad 24 January 2010 - 02:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag läste bara ditt inlägg och svarade på det :)

För att förklara att flera subbar kan ha den effekten ;)

men det beror såklart på kvaliteten av subbarna.. :P

Rent generellt tror jag inte att man kan ta ett gäng subbor som spelar ner till 30 och få dom att spela 20 ihop... :D

Hade du tänkt efter lite när han skrev " ner till 30 hz" hade du ju förstått att det inte var några dyrgripar han snackade om... :blush:

Postad 24 January 2010 - 11:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo men som sagt, jag svarade inte alls på vad han sa, utan jag bara la in den kommentaren som allmänt svar på att flera subbar alltid spelar lika lågt som en ensam.. :unsure:

Postad 24 January 2010 - 15:06

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Men då fungerar det att sänka F3 med flera subbar då om man är seriös med placering etc.

Tänkte på om man ska satsa på flera billiga subbar som kanske inte spelar så bra ensam men kan bli riktigt bra om man kör 4 st. Ska man köpa så många så vill det ju till att dom inte är för dyra.
Sitter med ett par Canton Vento 890 som frontar så det vill till att det är kvalité på basen om man ska köpa till en sub. Kanske är smartare att satsa på en SVS SB-12 t.ex än flera "halvtaskiga" för ~10k?

Eller har canton några billigare modeller som kan lira fint om man skaffar flera?

Vore ju roligt om någon testat med 4 st typ proson rumble r8/xtz 8 mot en sub för 7-8000 t.ex.
Drömmen vore ju 3-4 st SVS SB12 :unsure: Men det är dyrt! :)

MVH Martin

Postad 25 January 2010 - 12:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men då fungerar det att sänka F3 med flera subbar då om man är seriös med placering etc.

Tänkte på om man ska satsa på flera billiga subbar som kanske inte spelar så bra ensam men kan bli riktigt bra om man kör 4 st. Ska man köpa så många så vill det ju till att dom inte är för dyra.
Sitter med ett par Canton Vento 890 som frontar så det vill till att det är kvalité på basen om man ska köpa till en sub. Kanske är smartare att satsa på en SVS SB-12 t.ex än flera "halvtaskiga" för ~10k?

Eller har canton några billigare modeller som kan lira fint om man skaffar flera?

Vore ju roligt om någon testat med 4 st typ proson rumble r8/xtz 8 mot en sub för 7-8000 t.ex.
Drömmen vore ju 3-4 st SVS SB12 :) Men det är dyrt! :)

MVH Martin

om du köper 6st peerless SLS10" och kör dom i var sin sluten på 42Liter och driver detta med en XTZ subb amp så blir det trevligt för dom pengarna... :P

koppla dom så att du får 6ohm nominell last.

egentligen vill du köra med ett kraftigare steg till, men då få du nöja dig med delnignen från t.ex. en reciver, vilket kan bli ritkigt bra om du leker en del med placeringen av subbarna :)

ca 800kr/st för SLS10", så man skulle kunna ha 8st i ett rum + steg för 10k :P
och om mna placerar dom förmånligt så får man "full macka" ner till 20Hz och sedan faller dom av långsamt, vilket ger användbar respons ner mot 15Hz utan problem = väldigt trevligt !!!
och så låter dom så jäkla bra också, ritkigt bra ljudkvalitet i basen och högupplöst och med bra pondus och snärt. 4st av dessa SLS10" går att spela högt med i ett normalt rum 8st så blir det ritkigt trevligt... :P
dom flesta skulle alldrig maxa 2xSLS10" i slutet, så 8st är at tha en del Headroom och topparna/ frontarna ger upp först...

Postad 25 January 2010 - 17:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

dom flesta skulle alldrig maxa 2xSLS10" i slutet, så 8st är at tha en del Headroom och topparna/ frontarna ger upp först...

GÖR DOM ?? :P B) :D

Postad 25 January 2010 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
8st SLS 10" går att spela ganska högt med :P

Och för dom flesta normala är det mer än nog... :D

och dom flesta frontar ger upp först / låter så dåligt att du inte vill lyssna på dom innan SLS'erna gör det B)

Postad 25 January 2010 - 22:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

8st SLS 10" går att spela ganska högt med :P

Och för dom flesta normala är det mer än nog... :D

och dom flesta frontar ger upp först / låter så dåligt att du inte vill lyssna på dom innan SLS'erna gör det B)

Åh fan... Visste inte att man kunde "basa ut" ett par frontar... :lol:

Postad 26 January 2010 - 07:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Klart att det går, inga problem alls faktiskt...

du har ju själv lyckats med det... :)

topparna/ frontarna gav upp först :)

Postad 26 January 2010 - 09:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Så svaret på frågan "2st 8tums subbar eller 1st 12 tums" blir 8 stycken 10". :)
Inte så realistiskt kanske. :)

Postad 26 January 2010 - 09:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Så svaret på frågan "2st 8tums subbar eller 1st 12 tums" blir 8 stycken 10". :)
Inte så realistiskt kanske. :)

Tycker jag väll... det är det bästa av alla hittils uppdragna alternativ. ;)

men klart, om vi dubblar till 16st så blir det ju "änu bättre" eller 32....

Postad 26 January 2010 - 11:08

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
2st 8"...då får det vara bra grejer....1st 12" då får det vara ännu bättre grejer...

Postad 26 January 2010 - 19:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Klart att det går, inga problem alls faktiskt...

du har ju själv lyckats med det... :)

topparna/ frontarna gav upp först :)

Du är inte så snabb va ?? ;)

Postad 26 January 2010 - 19:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag tror jag skall gå på två st 8 eller 10" subbar, nu när man har två utgångar på processorn

Skall bara sälja min 12" först.

Frågan är bara om man kan få en 8" till att spela så musikaliskt som min 12" gör ?

Maveric

Postad 26 January 2010 - 19:55

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
scanspeak 8" spelar rätt gött faktiskt...

Postad 26 January 2010 - 21:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Velodyne mini skiljer ju lite i pris mot R

Låter det ?

Postad 27 January 2010 - 07:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag tror jag skall gå på två st 8 eller 10" subbar, nu när man har två utgångar på processorn

Skall bara sälja min 12" först.

Frågan är bara om man kan få en 8" till att spela så musikaliskt som min 12" gör ?

Maveric

Köp en lika dan till om du är nöjd med den du har. Varför sälja den gamla?

Postad 27 January 2010 - 11:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du är inte så snabb va ?? :)

Nej, uppenbarligen inte för jag förstår fortfarande inte, flera dagar senare, vad du menade... ?! :)

// :D

Postad 27 January 2010 - 17:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej, uppenbarligen inte för jag förstår fortfarande inte, flera dagar senare, vad du menade... ?! :D

// :P

När jag skrev "KAN MAN ??" och "GÖR DOM ??" så syftade jag givetvis på att jag hade spelat sönder mina frontar... :P

Postad 27 January 2010 - 18:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo men jag kopplade inte... ! :P

// :P :P :D

Postad 27 January 2010 - 20:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha, jo men jag kopplade inte... ! :P

// :P :P :D

Som sagt.... Du är inte så snabb va...? :P

Postad 27 January 2010 - 22:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag tolkade det först inte som att du menade det på ett sarkastiskt sätt och det i kombination med att du dessutom skrev på ett sätt som jag tyckte var lite "luddigt" gjorde att jag helt enkelt inte kopplade till just dina högtalare.

Postad 28 January 2010 - 00:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tolkade det först inte som att du menade det på ett sarkastiskt sätt och det i kombination med att du dessutom skrev på ett sätt som jag tyckte var lite "luddigt" gjorde att jag helt enkelt inte kopplade till just dina högtalare.

Hehe.. Ja.. Men det var det jag menade ! :D

Postad 28 January 2010 - 09:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja jag vet :D

Postad 30 January 2010 - 02:47

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Nu har jag hittat en intressant sub som tydligen ska vara mycket musikalisk och gå rätt djupt. BK electronics XLS200. Finns för ca 4000 kr inkl. frakt från England. Det är en sluten låda med en peerless XLS 10:a. Priset gör ju att man kan börja med 2 st iaf :(

Mvh Martin

Postad 30 January 2010 - 09:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Nu har jag hittat en intressant sub som tydligen ska vara mycket musikalisk och gå rätt djupt. BK electronics XLS200. Finns för ca 4000 kr inkl. frakt från England. Det är en sluten låda med en peerless XLS 10:a. Priset gör ju att man kan börja med 2 st iaf :(

Mvh Martin

Jo BK har många anhängare. Jag hade Dubbla Monolith DF men desvärre lyckades jag spela sönder dem ett par gånger. De lät rätt bra (inte i närheten av de jag har nu men OK) men den dåliga tåligheten för höga ljudtryck gjorde att jag sålde dem. Så fort jag såg en film med ganska hög volymk så satt jag med hjärtat i halsgropen och väntade på ett haveri. Som jämförelse kan jag säga att min gamla skitsub från eti mittt nu pensionerade KEF 2005:2-system kunde spela högre utan att paja. :P
Sluten låda borgar för ökad tålighet dock.

Postad 30 January 2010 - 13:47

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jo BK har många anhängare. Jag hade Dubbla Monolith DF men desvärre lyckades jag spela sönder dem ett par gånger. De lät rätt bra (inte i närheten av de jag har nu men OK) men den dåliga tåligheten för höga ljudtryck gjorde att jag sålde dem. Så fort jag såg en film med ganska hög volymk så satt jag med hjärtat i halsgropen och väntade på ett haveri. Som jämförelse kan jag säga att min gamla skitsub från eti mittt nu pensionerade KEF 2005:2-system kunde spela högre utan att paja. :D
Sluten låda borgar för ökad tålighet dock.

Jo, har läst att dom kan ha lite problem med ljudtrycket. Därför min tanke att skaffa flera, 2/4 st borde kunna trycka på så det räcker i ett 16 kvm rum ^_^ Speciellt om man har frontar som spelar bra bas, jag behöver bara lite utfyllnad i de absolut lägsta oktaverna.
Ino subbarna är så stor och ganska fula enligt mig så det är inget jag vill ha i ett vardagsrum. Hade man haft ett biorum dock så hade man kunna kört på en riktigt stor sub.

MVH Martin

Postad 30 January 2010 - 15:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, har läst att dom kan ha lite problem med ljudtrycket. Därför min tanke att skaffa flera, 2/4 st borde kunna trycka på så det räcker i ett 16 kvm rum :P Speciellt om man har frontar som spelar bra bas, jag behöver bara lite utfyllnad i de absolut lägsta oktaverna.
Ino subbarna är så stor och ganska fula enligt mig så det är inget jag vill ha i ett vardagsrum. Hade man haft ett biorum dock så hade man kunna kört på en riktigt stor sub.

MVH Martin

4st profondusP trycker på ganska bra i 11-12kvm rum ! ;)

och skulle så även göra på 14kvm :D
Och dom är inte så farligt stora, spelar i mitt rum med fullmacka ner till ca 24-25Hz och har ett -3dB vid ca 21Hz. det är bättre än dom flesta subbarna på marknaden i fråga om djupbasen, dock inte i paritet med dom större Ino modulerna som prseterar för det mesta fullt ner till under 18Hz... ^_^ (vill ha !!!!! :blush: )

Hur låter dessa BK subbar då ?!

Postad 30 January 2010 - 15:11

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Desto högre HÖGRE waf faktor desto SÄMTRE ljud, alltid.. :D

Det beror på hur mycket dist det är i ljudet. (10% THD = dåååååååligt)

Postad 31 January 2010 - 12:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jo, har läst att dom kan ha lite problem med ljudtrycket. Därför min tanke att skaffa flera, 2/4 st borde kunna trycka på så det räcker i ett 16 kvm rum ;) Speciellt om man har frontar som spelar bra bas, jag behöver bara lite utfyllnad i de absolut lägsta oktaverna.

MVH Martin

Jag menade inte att du skulle skaffa likadana subbar som jag (Ino Profyndus Y-4). Det är ju ett helt annat prissegment dessutom (vill man inte löda och måla själv blir det ca 60k med filter och då tillkommer slutsteg). Jag ville bara sätta mitt omdöme om BK-subbarna i ett sammanhang. :)

Postad 01 February 2010 - 11:18

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

4st profondusP trycker på ganska bra i 11-12kvm rum ! :P

och skulle så även göra på 14kvm :)
Och dom är inte så farligt stora, spelar i mitt rum med fullmacka ner till ca 24-25Hz och har ett -3dB vid ca 21Hz. det är bättre än dom flesta subbarna på marknaden i fråga om djupbasen, dock inte i paritet med dom större Ino modulerna som prseterar för det mesta fullt ner till under 18Hz... ;) (vill ha !!!!! :P )

Hur låter dessa BK subbar då ?!

Jag vet inte hur BK-subbarna låter men har läst mycket bra om dom. Denna för runt 4000 kr ska tydligen spöa REL subbar för betydligt mer pengar i både musikåtergivning och ljudtryck så dom verkar ganska intressant.
Elementet är ju Peerless XLS vilken är en variant av SLS-basen som du rekommenderade fast med längre slaglängd (som jag fattat det). Och med en sluten låda kan det nog bli riktigt bra till musik.

Jag menade inte att du skulle skaffa likadana subbar som jag (Ino Profyndus Y-4). Det är ju ett helt annat prissegment dessutom (vill man inte löda och måla själv blir det ca 60k med filter och då tillkommer slutsteg). Jag ville bara sätta mitt omdöme om BK-subbarna i ett sammanhang. :P

Ja, det var ju lite prisskillnad ;), då ska det ju vara bättre också.

MVH Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.