Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var är alla rörälskare?

247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yaqin MC-100B (Förstärkare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 05 March 2010 - 11:49

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag visade CDn för en rörälskare på jobbet och han blev ruggigt sugen på att beställa han med. Jag är inte långt ifrån att trycka på buy-knappen jag heller. :)

Jag fick ju en sån där otrevlig oförutsedd utgift, så bara den är avklarad å försäkringsbolaget sagt sitt, så blir det ett köp även för mig..
Inte för att jag saknar pengar, utan enbart för att slippa flytta pengar hit å dit.., har nog svårt att veta vilka utgifter som hör till vad ändå :D

Äsch, kunde inte hålla mig :D

La ett bud nu, hoppas det håller så kan vi starta en Yaqin-klubb sen Humlan :)

MVH Martin

Inte illa, då har klubben ökat sitt medlemsantal med 100% på kort tid.. ;)

Postad 05 March 2010 - 12:11

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ops.., tur ni inte vet var jag bor :)

Det går väl alltid att luska ut om man inte blir nöjd :)

Jag fick ju en sån där otrevlig oförutsedd utgift, så bara den är avklarad å försäkringsbolaget sagt sitt, så blir det ett köp även för mig..
Inte för att jag saknar pengar, utan enbart för att slippa flytta pengar hit å dit.., har nog svårt att veta vilka utgifter som hör till vad ändå :D

Inte illa, då har klubben ökat sitt medlemsantal med 100% på kort tid.. ;)

Ja, jag vann auktionen iaf. Fick kliva upp före 8 imorse på min lediga dag och kontrollera att ingen bjöd över. Det var en som bjöd men jag fick den för 70 kr över utropspris :D
Betalt och klart, nu är det bara att vänta. Sedan ska jag jämföra med mina classic-steg som också är från Kina.

MVH Martin

EDIT:
Betalade du bara 200 kr till tullverket? Egentligen ska nog tull + moms för en sådan här hamna runt 1200-1300 beroende på vad man fått varan för.

Redigerat av walle_1, 05 March 2010 - 12:15.

Postad 05 March 2010 - 13:01

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Det går väl alltid att luska ut om man inte blir nöjd :D

Ja, jag vann auktionen iaf. Fick kliva upp före 8 imorse på min lediga dag och kontrollera att ingen bjöd över. Det var en som bjöd men jag fick den för 70 kr över utropspris :D
Betalt och klart, nu är det bara att vänta. Sedan ska jag jämföra med mina classic-steg som också är från Kina.

MVH Martin

EDIT:
Betalade du bara 200 kr till tullverket? Egentligen ska nog tull + moms för en sådan här hamna runt 1200-1300 beroende på vad man fått varan för.

Skicka ett mejl till.., Tubestein?.., å be dom märka försändelsen med varuprov eller gåva, så ordnar det sig..

Jag vet faktiskt inte vad det var för avgift, för avgift minns jag tydligt att damen sa. Tänkte själv, att det var inte mycket till tullavgift, men förstod senare att det måste ha varit nåt annat..
Men som sagt, 200 spänn (minns inte exakt) var inget att bråka om, så jag betalade snällt, å sen så kom paket hem till mig, utan några andra avgifter.

Det gick att betala medans jag satt i telefonen med henne, så det var hur smidigt som helst.

Redigerat av humlan57, 05 March 2010 - 13:02.

Postad 05 March 2010 - 13:25

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Skicka ett mejl till.., Tubestein?.., å be dom märka försändelsen med varuprov eller gåva, så ordnar det sig..

Jag vet faktiskt inte vad det var för avgift, för avgift minns jag tydligt att damen sa. Tänkte själv, att det var inte mycket till tullavgift, men förstod senare att det måste ha varit nåt annat..
Men som sagt, 200 spänn (minns inte exakt) var inget att bråka om, så jag betalade snällt, å sen så kom paket hem till mig, utan några andra avgifter.

Det gick att betala medans jag satt i telefonen med henne, så det var hur smidigt som helst.

Ja, jag skickade ett mail till dom tidigare. Men dom har väl kväller där redan.
Vet att jag läst i emotiva-tråden att tullen tar ut någon administrationsavgift också, kanske var den du fick betala?

Jag tog den i svart version iaf, funderade på silver också då jag nästan tyckte den var snyggast med sin blankpolerade framsida. Men hittade svarta billigare så slog till på den, passar bäst in med svart till mitt försteg också. Kan lägga till det också till eventuella spekulanter att det är bara flygfrakt som gäller vid vikt över 20 kg. Så den långsamma men billigare båtfrakten går inte att välja till denna stärkare. Däremot borde det funka till cd-spelaren, men orkar man vänta 8 veckor? Inte jag iallafall.

Nu vill jag prova den!!! :D

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 14:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Vänta 8 veckor på sån´t här.., nä det går inte, måste vara vara värre än pinan, att vänta på Tomten som liten.. :)

Ja det kan mycket väl ha varit nån form av administrationsavgift, avgifter tycks ju myndigheter å banker, kunna införa på precis allt..

Dom/Tubestein har alltid svarat mig, men se upp, för det kan hamna bland skräpposten!
Det gjorde det för mig, ren tur att jag upptäckte det..., brukar missa att kolla vad som ligger där, å bara radera.

Redigerat av humlan57, 05 March 2010 - 14:21.

Postad 05 March 2010 - 14:43

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Vänta 8 veckor på sån´t här.., nä det går inte, måste vara vara värre än pinan, att vänta på Tomten som liten.. :)

Ja det kan mycket väl ha varit nån form av administrationsavgift, avgifter tycks ju myndigheter å banker, kunna införa på precis allt..

Dom/Tubestein har alltid svarat mig, men se upp, för det kan hamna bland skräpposten!
Det gjorde det för mig, ren tur att jag upptäckte det..., brukar missa att kolla vad som ligger där, å bara radera.

Ja, jag ska hålla koll på e-posten.

Under tiden kan väl du skriva lite mer om förstärkaren eller rör i allmänhet, eller någon annan också.
Har du t.ex. jämfört med någon nyare trissestärkare?
Tycker det är så himla roligt att läsa om sånt här, speciellt när man väntar på en själv :P

MVH Martn

Postad 05 March 2010 - 14:46

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Tänk på att ha tillgång till en multimeter, så att ni kan hålla koll på BIAS:en.
Den är lätt justerbar utifrån på MC100B, å bör kollas några ggr under inbränningen av rören.., alltså de första 30-50 timmarna.., eller nåt sån´t.

Allt är provkört å noga intrimmat från start, påstår Yaqin (stämde bra på mitt ex) men jag råder ändå er till att kolla så inte spänningen är för hög.
För hög spänningen, leder till förkortad livslängd på rören + att det blir varmt som bara den..
Det blir varmt nog ändå.., gissa varför det finns skyddsgaller på förstärkaren.. :)

Lägre spänning än rekommenderat gör inget, men det kan ändra ljudet.., kan det förstås med för hög spänning åxå.
Men en för låg spänning tar inte rören skada av.., vad jag vet.

Redigerat av humlan57, 05 March 2010 - 14:47.

Postad 05 March 2010 - 14:59

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Tänk på att ha tillgång till en multimeter, så att ni kan hålla koll på BIAS:en.
Den är lätt justerbar utifrån på MC100B, å bör kollas några ggr under inbränningen av rören.., alltså de första 30-50 timmarna.., eller nåt sån´t.

Allt är provkört å noga intrimmat från start, påstår Yaqin (stämde bra på mitt ex) men jag råder ändå er till att kolla så inte spänningen är för hög.
För hög spänningen, leder till förkortad livslängd på rören + att det blir varmt som bara den..
Det blir varmt nog ändå.., gissa varför det finns skyddsgaller på förstärkaren.. :)

Lägre spänning än rekommenderat gör inget, men det kan ändra ljudet.., kan det förstås med för hög spänning åxå.
Men en för låg spänning tar inte rören skada av.., vad jag vet.

Blir det för varmt för att ha den i en bänk med ca 8 cm luftspalt innan toppskivan?
Medföljer instruktioner för hur BIAS:en ska stå antar jag?

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 15:12

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Ja, jag ska hålla koll på e-posten.

Under tiden kan väl du skriva lite mer om förstärkaren eller rör i allmänhet, eller någon annan också.
Har du t.ex. jämfört med någon nyare trissestärkare?
Tycker det är så himla roligt att läsa om sånt här, speciellt när man väntar på en själv :)

MVH Martn

Nej jag har inte jmf med någon annan, men har tydligt i minne hur bra/trevligt/lugnt/mjukt/gosigt, jag alltid tyckte rören lät förr.

Å det är minsan inte så lätt att hitta nåt att jmf med heller, i Sverige får ägare av rörförstärkare tillhöra en nästan utrotad art...
Märkligt, då vi svenskar vill verka så duktiga å ledande på hifi..

Ja vad finns att säga om förstärkaren då.., inte så mycket mer än, att den är en tung å välbyggd pjäs.
Det går inte att bli besviken på den, om man inte har fått en alldeles sned bild av vad en rörförstärkare är för nåt.

Men det första som slog mig var, hur otroligt väl emballeringen var utförd, den hade nästa kunnat kastats ut från flygplanet å ändå inte ta nån skada..
Trots det bör ni kolla rören innan ni skriver på mottagningspapperen, rör går helt enkelt inte att emballera så att dom klarar stora stötar.
I dom finns ju delar som ligger i vakum, å det finns alltså en viss skaderisk på dom delarna.

Det är lite pyssel att ta sig igenom allt emballage, för att kunna syna rören ordenligt.
Men gör det iaf, å låt chaffis bli sur då, det underlättar senare ifall nåt rör är skadat..
Ruska på rören, inget minsta skrammel ska finnas där, kolla även att allt sitter rakt å prydligt, å inte lutar ut mot glaset..
Nån anslutning i botten kan sitta lite snett, det är en praktisk sak, det måste stämma mot stiften, å tyder inte på nån skada...

Ljudet alldeles i början, var hos mig lite slött, men det släppte tyckte jag rätt fort, å blev till precis det jag ville ha/önskat..

Det finns både 4 å 8 ohm:s utgångar.., rätt vete sjutton vilka som är för mina Dynavoice M-65:or.
Men jag får definitivt bättre ljud om jag ansluter mot 8 ohms utgångarna.., så jag kör så.
Ljudet får då bättre punch i basen, å är klart mer dynamiskt, utan att jag kan märka nåt tapp i detaljer, eller nån försämring i mellan å diskant.
Men som sagt, rätt eller fel, det har jag inte den blekasta om :P

Postad 05 March 2010 - 15:18

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Blir det för varmt för att ha den i en bänk med ca 8 cm luftspalt innan toppskivan?
Medföljer instruktioner för hur BIAS:en ska stå antar jag?

MVH Martin

Ja instruktioner å verktyg följer med.., men så mycket mer är det inte heller till manual..

Jag skulle inte ha den så trångt.., min står nästan helt fritt, bara hyllan som är skruvad i väggen, som skivspelaren står på ovanför.., å den hyllan blir varm, inte het, men varm..

Kom ihåg att den här rackaren suger i sig 300W, där mycket blir till värme + att rören ska värmas, för att ens fungera :)

Postad 05 March 2010 - 15:30

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Vet att jag läst i emotiva-tråden att tullen tar ut någon administrationsavgift också, kanske var den du fick betala?

Precis, de tar ut 150-200 kr eller nåt sånt bara för att hantera ärendet. Det konstiga är att de inte la på tull och moms. Det hjälper nämligen inte att skriva varuprov eller gåva om värdet är över 500 kr. Men visst, skriver man ett lågt värde på paketet också och har lite tur med naiva tullare så kan man slippa fler pålägg.

Annars är det några procent i tull (kan det vara 8%?) på både varan och frakten, och sedan 25% moms på varan, frakten samt på tullavgiften.

Postad 05 March 2010 - 15:40

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Precis, de tar ut 150-200 kr eller nåt sånt bara för att hantera ärendet. Det konstiga är att de inte la på tull och moms. Det hjälper nämligen inte att skriva varuprov eller gåva om värdet är över 500 kr. Men visst, skriver man ett lågt värde på paketet också och har lite tur med naiva tullare så kan man slippa fler pålägg.

Annars är det några procent i tull (kan det vara 8%?) på både varan och frakten, och sedan 25% moms på varan, frakten samt på tullavgiften.

Ja jag fick iaf inga fler avgifter.., kan ju bero på att jag är rätt så bra på att prata :) , så att dom helt enkelt släppte igenom det som ett varuprov.., vad vet jag..

Postad 05 March 2010 - 16:11

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Nej jag har inte jmf med någon annan, men har tydligt i minne hur bra/trevligt/lugnt/mjukt/gosigt, jag alltid tyckte rören lät förr.

Å det är minsan inte så lätt att hitta nåt att jmf med heller, i Sverige får ägare av rörförstärkare tillhöra en nästan utrotad art...
Märkligt, då vi svenskar vill verka så duktiga å ledande på hifi..

Ja vad finns att säga om förstärkaren då.., inte så mycket mer än, att den är en tung å välbyggd pjäs.
Det går inte att bli besviken på den, om man inte har fått en alldeles sned bild av vad en rörförstärkare är för nåt.

Men det första som slog mig var, hur otroligt väl emballeringen var utförd, den hade nästa kunnat kastats ut från flygplanet å ändå inte ta nån skada..
Trots det bör ni kolla rören innan ni skriver på mottagningspapperen, rör går helt enkelt inte att emballera så att dom klarar stora stötar.
I dom finns ju delar som ligger i vakum, å det finns alltså en viss skaderisk på dom delarna.

Det är lite pyssel att ta sig igenom allt emballage, för att kunna syna rören ordenligt.
Men gör det iaf, å låt chaffis bli sur då, det underlättar senare ifall nåt rör är skadat..
Ruska på rören, inget minsta skrammel ska finnas där, kolla även att allt sitter rakt å prydligt, å inte lutar ut mot glaset..
Nån anslutning i botten kan sitta lite snett, det är en praktisk sak, det måste stämma mot stiften, å tyder inte på nån skada...

Ljudet alldeles i början, var hos mig lite slött, men det släppte tyckte jag rätt fort, å blev till precis det jag ville ha/önskat..

Det finns både 4 å 8 ohm:s utgångar.., rätt vete sjutton vilka som är för mina Dynavoice M-65:or.
Men jag får definitivt bättre ljud om jag ansluter mot 8 ohms utgångarna.., så jag kör så.
Ljudet får då bättre punch i basen, å är klart mer dynamiskt, utan att jag kan märka nåt tapp i detaljer, eller nån försämring i mellan å diskant.
Men som sagt, rätt eller fel, det har jag inte den blekasta om :)

Intressant, mycket intressant! Man blir ju inte mindre sugen precis :)

Ja instruktioner å verktyg följer med.., men så mycket mer är det inte heller till manual..

Jag skulle inte ha den så trångt.., min står nästan helt fritt, bara hyllan som är skruvad i väggen, som skivspelaren står på ovanför.., å den hyllan blir varm, inte het, men varm..

Kom ihåg att den här rackaren suger i sig 300W, där mycket blir till värme + att rören ska värmas, för att ens fungera :P

Ok, jag får väl prova så får vi se hur det fungerar. Skulle ju gå att sätta en fläkt i bakkant av bänken som cirkulerar luften runt rören.

Ja, mycket ström blir det. Tänk om man blir så nöjd att man vill köra bi-amp till högtalarna för ännu mer kontroll och kraft? Sen vill man kanske ha en till en eventuell center för sammanhängande ljud till film också? Haha, välkommen till min bastu!
Har du kollat hur mycket den drar på tomgång utan signal, det lär väl inte vara fullt 300 va?

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 16:24

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Nä ingen koll på tomgångsströmmen, men inte lär den hamna i energisparklass AAA..

Fläkt kan fungera, en Noctua fläkt är ju knäpptyst, så en sån kunde vara ett alternativ.

Fick precis nu ett possitivt svar från mitt försäkringsbolag, så i helgen ska jag försöka beställa både CD-spelare å RIIA-steg.
Tänkte få dom/Tubestein att skicka båda i samma försändelse, men jag har inte klart för mig hur det ska gå till, när man beställer via ebay.
Så jag måste mejla Tubestein om det, så antagligen blir det inte nån affär förrän efter helgen..

Postad 05 March 2010 - 19:37

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Humlan: Vad säger du om såna här?
Är det något som gör skillnad eller bara hokus pokus?

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 19:47

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Humlan: Vad säger du om såna här?
Är det något som gör skillnad eller bara hokus pokus?

MVH Martin

Det motverkar ringningar i rören, ett slags mikrofonfenomen.., eller vad man ska kalla det.
Inget hokus pokus alltså, men ska inte behövas om rören har bra anslutningar/socklar..
Vill du veta hur det låter, så brukar det gå att knäppa lite lätt på rören, så uppstår dessa ringningar, å är tydligt hörbara i högtalarna..

Det är alltså ingen nackdel med dämpringar, men det fungerar lika bra med t.ex tejp som tål lite högre temp...

Å precis som överallt annars inom hifi, så finns även när det gäller rör en hel massa tweaks, en del helt meningslösa, en del riktigt bra..

Redigerat av humlan57, 05 March 2010 - 20:02.

Postad 05 March 2010 - 20:02

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Det motverkar ringningar, ett slags mikrofonfenomen.., eller vad man ska kalla det.
Inget hokus pokus alltså, men ska inte behövas om rören har bra anslutningar..
Vill du veta hur det låter, så brukar det gå att knäppa lite lätt på rören, så uppstår dessa ringningar, å är tydligt hörbara i högtalarna..

Det är alltså ingen nackdel med dämpringar, men det fungerar lika bra med t.ex tejp som tål lite högre temp...

Å precis som överallt annars inom hifi, så finns även när det gäller rör en hel massa tweaks, en del helt meningslösa, en del riktigt bra..

Ok, har du provat sådana? Kostar ju inte så mycket så man skulle ju kunna testa.

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 22:01

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
En liten varning angående denna förstärkare, vet inte om det stämmer men postar det här.

One copy OF this amp have passed for my workbench and I have remarked that it which lethal for the operator.

The power supply electrolytic capacitors, situated outside the case, acres without isolation RK the top and in two OF them there which the full HT rail (~ 500 V).

Please inspect with A voltmeter, the VOL-meets between the chassis and the top OF the capacitors and if you measure the same VOL-meets, make some insulation it ton the top OF the glue in plastic on top of the capacitors.

Verkar alltså som att överdelen på kondensatorerna kan vara strömförande, har du kollat detta med multimeter humlan?

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 22:23

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Snuskigt vackra saker till överkomliga priser, jag följer tråden med intresse :)

Lite frågor, vad gör den knepiga L and R ingången på framsidan? MP3?

Och Vad är skillnaden på alla olika varianter på ebay.uk är det färgen som skiljer?

Redigerat av wictor, 05 March 2010 - 22:30.

Postad 05 March 2010 - 23:00

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Snuskigt vackra saker till överkomliga priser, jag följer tråden med intresse :)

Ja, jag håller med. Finns inget läckrare än glödande rör. Man kan inte sluta titta.

Olika färger av Yaqin MC-100B

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Märks det att längtar tills den kommer? :P

MVH Martin

Postad 05 March 2010 - 23:05

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Lite frågor, vad gör den knepiga L and R ingången på framsidan? MP3?

Och Vad är skillnaden på alla olika varianter på ebay.uk är det färgen som skiljer?

Ingångarna på framsidan är ingångar direkt till slutstegen, för att koppla förbi försteget i den. Du vippar upp brytaren som sitter därimellan så kan du använda den som slutsteg, volymkontrollen är alltså inte inkopplad i detta läge.
Det är så jag tänker använda den, har en hembioprocessor som ska agera försteg.

Fattar inte varför dom sätter ingångarna på framsidan men det verkar vara lite udda placering på vissa kinesiska saker. Vissa riia-steg t.ex. har ingångar på ena sidan och utgångarna på den andra, blir lite styggt med kabeldragningen då.

MVH Martin

Postad 06 March 2010 - 00:12

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

En liten varning angående denna förstärkare, vet inte om det stämmer men postar det här.

Verkar alltså som att överdelen på kondensatorerna kan vara strömförande, har du kollat detta med multimeter humlan?

MVH Martin

Det där gäller tidigare modeller/årgångar, så nu är kondingarna helt isolerade...

Om det stämde vet jag inte.., tror det är enda topicet om problemet du rotat fram, men det förekommer på ett flertal sidor..
Minns inte hur det eg det slutade, alltså om det var sant eller inte.., iaf finns inte ens möjligheten kvar, då kondensatorerna numera är helt plast-inkapslade..

Det finns nån annan topic som handlar om att transformatorena skulle va rena skiten åxå. Men det dog ut illa kvickt, när nån kunnig person visade på att det var högkvalitaiva japanska trafos som användes...

Å tro mig, det här är ingen skräp-produkt, det kommer ni att märka själva, om ni får möjlighet att närmare granska den..

Möjligen kan man ha åsikter om elsäkerheten, jag har faktiskt inte kollat hur det ser ut inuti.. Men troligen följer den inte helt våra elregler, det gör nog inget som direktimporteras..

Redigerat av humlan57, 06 March 2010 - 11:53.

Postad 06 March 2010 - 00:18

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Ingångarna på framsidan är ingångar direkt till slutstegen, för att koppla förbi försteget i den. Du vippar upp brytaren som sitter därimellan så kan du använda den som slutsteg, volymkontrollen är alltså inte inkopplad i detta läge.
Det är så jag tänker använda den, har en hembioprocessor som ska agera försteg.

Fattar inte varför dom sätter ingångarna på framsidan men det verkar vara lite udda placering på vissa kinesiska saker. Vissa riia-steg t.ex. har ingångar på ena sidan och utgångarna på den andra, blir lite styggt med kabeldragningen då.

MVH Martin

Jo volymen fungerar trots det, annars är det helt rätt som du säger...

Det är inte så udda placeringar som du tror, mer vi som är ovana att se dom..
Men ingånarna fram är inget stort problem, det går bra att låta kablarna löpa under förstärkaren..

PS. Har varit å sett Shutter Island, ljudpålägget är bedrövligt, som hämtat från nån B-skräckis i början av filmen.. Filmen är heller inte vidare bra, men duger som underhållning för stunden. DS.

Postad 06 March 2010 - 02:09

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jo volymen fungerar trots det, annars är det helt rätt som du säger...

Det är inte så udda placeringar som du tror, mer vi som är ovana att se dom..
Men ingånarna fram är inget stort problem, det går bra att låta kablarna löpa under förstärkaren..

PS. Har varit å sett Shutter Island, ljudpålägget är bedrövligt, som hämtat från nån B-skräckis i början av filmen.. Filmen är heller inte vidare bra, men duger som underhållning för stunden. DS.

Jaså, så volymkontrollen är inkopplad ändå? :)
Det trodde jag inte, det var ju lite synd. Onödigt att signalen går genom en till volymkontroll, men det lär väl inte göra nåt på ljudkvaliteten antar jag.
Så det vippan gör är att byta källa till fronten i princip? (som har högre ingångskänslighet)

Bra att dom har fixat det med kondensatorerna, man vill ju inte få sig en smäll.

MVH Martin

Postad 06 March 2010 - 12:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jaså, så volymkontrollen är inkopplad ändå? :)
Det trodde jag inte, det var ju lite synd. Onödigt att signalen går genom en till volymkontroll, men det lär väl inte göra nåt på ljudkvaliteten antar jag.
Så det vippan gör är att byta källa till fronten i princip? (som har högre ingångskänslighet)

Bra att dom har fixat det med kondensatorerna, man vill ju inte få sig en smäll.

MVH Martin

Tvivlar på att nån signal går igenom den, utan att den styr en spänning till rören..., gallerspänningen tror jag det kallas, men jag kan minnas fel, så ta det inte som en sanning, så länge inte det blir bekräftat.

Ja, ingången är för att det direkt ska kunna anslutas ett RIAA-steg, alltså elektroniken/anpassningen som behövs för att kunna spela vinyl, å dom förstegen saknar oftast volymkontroll.., inte alltid, men oftast...

Postad 06 March 2010 - 12:43

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
@ walle_1

Har du fått nån bekräftelse med "tracking no" än?
Det ska visserligen ta några dar, då dom tycks bygga efter en bekräftad beställning..
Tippar det beror på att dom anpassar till resp nätspänning, å bara ligger med halvfabrikat.., dessutom trimmar dom in rören, å märker upp dom för resp sockel på förstärkaren.

Tänk på det, så att du sätter rören på rätt ställe..

Å så lär du få några bilder på just din förstärkare, när den är emballerad å är på väg att lämna Hong Kong :)

Postad 06 March 2010 - 12:50

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Ok, har du provat sådana? Kostar ju inte så mycket så man skulle ju kunna testa.

MVH Martin

Har du problem med ringningar då? Eller vad hoppas du uppnå?

Postad 06 March 2010 - 13:20

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

MVH Martin

Nej, jag anser mig inte behöva några, då rören sitter i bra porslins-socklar..

Postad 06 March 2010 - 13:23

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Nej, jag anser mig inte behöva några, då rören sitter i bra porslins-socklar..

Nej men det var ju inte du som skrev att du skulle köpa dem och prova heller :)

Postad 06 March 2010 - 13:48

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nej men det var ju inte du som skrev att du skulle köpa dem och prova heller :)

Ha ha ha, jag såg att jag inte svarat walle_1, på den fråga du svarde på, så det blev ett litet missförstånd här.. :)

Postad 06 March 2010 - 14:11

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja nu har jag plitat ner en förfrågan, om ett köp av både RIAA-steg å en CD-spelar till Tubestein.
Har frågat om ett "bästa pris" direkt från dom, så jag slipper gå via ebay..

Så nu är det bara å vänta å se vad dom svarar..
Det är lite knöligt med tidsskillnader, helger å deras inhemska helgdagar, som jag inte alls har nån koll på
Därför förväntar jag mig inte heller nåt svar, förrän efter helgen, även om jag tidigare fått svar inom ett dygn.., oavsett om det varit lördag eller söndag, här hos oss..

Måste va rätt känd hos dom vid det här laget, så mycket frågor jag skickat till dom :)

Redigerat av humlan57, 06 March 2010 - 14:13.

Postad 06 March 2010 - 14:42

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Tvivlar på att nån signal går igenom den, utan att den styr en spänning till rören..., gallerspänningen tror jag det kallas, men jag kan minnas fel, så ta det inte som en sanning, så länge inte det blir bekräftat.

Ja, ingången är för att det direkt ska kunna anslutas ett RIAA-steg, alltså elektroniken/anpassningen som behövs för att kunna spela vinyl, å dom förstegen saknar oftast volymkontroll.., inte alltid, men oftast...

Ok, man har ju inte direkt stenkoll på hur allt fungerar under skalet på en förstärkare. Än mindre rörförstärkare.

@ walle_1

Har du fått nån bekräftelse med "tracking no" än?
Det ska visserligen ta några dar, då dom tycks bygga efter en bekräftad beställning..
Tippar det beror på att dom anpassar till resp nätspänning, å bara ligger med halvfabrikat.., dessutom trimmar dom in rören, å märker upp dom för resp sockel på förstärkaren.

Tänk på det, så att du sätter rören på rätt ställe..

Å så lär du få några bilder på just din förstärkare, när den är emballerad å är på väg att lämna Hong Kong :)

Nix, har inte fått någon bekräftelse. Hade rälnat med att få det när helgen är slut. Det ska jag tänka på, det är alltså biasen som är inställd för varje rör som blir fel om man placerar dom i fel sockel?

Har du problem med ringningar då? Eller vad hoppas du uppnå?

Nej, har inte ens något med rör i än. Jag bara satt och spåna lite vad man kan göra för att eventuellt förbättra. Dämpning brukar ju vara bra i de flesta audiosammanhang.

Ja nu har jag plitat ner en förfrågan, om ett köp av både RIAA-steg å en CD-spelar till Tubestein.
Har frågat om ett "bästa pris" direkt från dom, så jag slipper gå via ebay..

Så nu är det bara å vänta å se vad dom svarar..
Det är lite knöligt med tidsskillnader, helger å deras inhemska helgdagar, som jag inte alls har nån koll på
Därför förväntar jag mig inte heller nåt svar, förrän efter helgen, även om jag tidigare fått svar inom ett dygn.., oavsett om det varit lördag eller söndag, här hos oss..

Måste va rätt känd hos dom vid det här laget, så mycket frågor jag skickat till dom :)

Är det inte risk att dom sätter i sämre komponenter då som du skrev när man frågar efter bästa pris? Eller gäller det bara om man prutar på ett redan satt pris?

MVH Martin

Postad 06 March 2010 - 15:34

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
@ walle_1

Det jag hört, är att när man börjar pruta på ett redan överenskommet pris, så finns det en risk, att dom tolkar det som att du vill ha "billigare" prylar..., inget jag med säkerhet jag kan belägga, men jag tycker att som okunnig västerlänning ska man lyssna på dom, som säger sig veta.
Lite sent att börja tro på det, när man väl gjort bort sig..

Dämpning är aldrig fel, men se upp så du inte trillar ner i tweak-träsket bara..

Ja, biasen som är inställd för varje rör som blir fel, om du placerar dom i fel sockel..

Det som är bra med den här förstärkaren, är att det lätt går att justera den utifrån. Var bara försiktig när du justerar, "pottarna" tål inte nåt större våld.
Blir dom skadade, så kan det bli omöjligt att ställa in rätt värde.., så smek dom som ett kvinnolår :)

Bra med den möjligheten, är att man även slipper köpa matchade rör, om man inte är den alltför petiga sorten, dom köper matchade iaf..

Så om olyckan skulle vara framme, behöver man bara köpa ett nytt rör, å justera in rätt värde på biasen, så ska det sen fungera tillräckligt bra..

Postad 06 March 2010 - 15:38

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

@ walle_1

Det jag hört, är att när man börjar pruta på ett redan överenskommet pris, så finns det en risk, att dom tolkar det som att du vill ha "billigare" prylar..., inget jag med säkerhet jag kan belägga, men jag tycker att som okunnig västerlänning ska man lyssna på dom, som säger sig veta.
Lite sent att börja tro på det, när man väl gjort bort sig..

Dämpning är aldrig fel, men se upp så du inte trillar ner i tweak-träsket bara..

Ja, biasen som är inställd för varje rör som blir fel, om du placerar dom i fel sockel..

Det som är bra med den här förstärkaren, är att det lätt går att justera den utifrån. Var bara försiktig när du justerar, "pottarna" tål inte nåt större våld.
Blir dom skadade, så kan det bli omöjligt att ställa in rätt värde.., så smek dom som ett kvinnolår ;)

Bra med den möjligheten, är att man även slipper köpa matchade rör, om man inte är den alltför petiga sorten, dom köper matchade iaf..

Så om olyckan skulle vara framme, behöver man bara köpa ett nytt rör, å justera in rätt värde på biasen, så ska det sen fungera tillräckligt bra..

:) :) :) :) :rolleyes: ;)
Postad bild
:P :P :P :D :wub: :wub:

En bild säger mer än tusen ord :D

MVH Martin

EDIT: Ditt paket är i tid med planerat leveransdatum den 15/03/2010

Hoppas den hinner komma innan nästa helg.

Redigerat av walle_1, 06 March 2010 - 15:40.

Postad 06 March 2010 - 16:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
15 mars står det ju, så du får festa bort helgen, så går den fort :)

Postad 06 March 2010 - 16:14

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

15 mars står det ju, så du får festa bort helgen, så går den fort :)

Haha, helgerna går ju så fort ändå. Men klart jag ska festa, Mustasch på lördag :)
Men jag hoppas ändå den hinner komma på fredag den 12:e. Har tidigare beställt från Kina och när det har skickats på måndag har det kommit på fredag. Det har iofs varit DHL men man kan ju alltid hoppas.

MVH Martin

Redigerat av walle_1, 06 March 2010 - 16:23.

Postad 06 March 2010 - 17:54

waxman
  • waxman
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag e småsugen på att införskaffa mig en Mcintosh MC275 som ett sekundärt system. Problemet e bara jag ej har mer rum att ha steremaskiner i. Frågan är vad man skulle kunna tänkas köra för högtalare till den?

http://www.analogste.../mc275_main.jpg
Underbar :)

Postad 06 March 2010 - 18:15

kapiim
  • kapiim
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet kring denna lilla krabat? https://www.prisjakt...kt.php?p=164624
Ska skaffa ett litet system med små lättdrivna stativhögtalare nämligen.

Postad 06 March 2010 - 18:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag e småsugen på att införskaffa mig en Mcintosh MC275 som ett sekundärt system. Problemet e bara jag ej har mer rum att ha steremaskiner i. Frågan är vad man skulle kunna tänkas köra för högtalare till den?

Lite skillnad i pris, du får 10 st Yaqin för en Mcintosh.. :)

Postad 06 March 2010 - 19:02

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet kring denna lilla krabat? https://www.prisjakt...kt.php?p=164624
Ska skaffa ett litet system med små lättdrivna stativhögtalare nämligen.

Absolut ingen dålig produkt, å så har den ett vettigt pris.
Vad jag kan se/har läst, så är ett riskfritt köp, som du säkert kommar att bli nöjd med.

Postad 06 March 2010 - 19:05

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Visst är den tjusig! Den driver väl de flesta högtalare med lätthet.

Fast jag skulle valt ett par såna här om jag uppgraderade. Ungefär samma pris fast dubbelt så mycket effekt.

Rogue M-150 Monoblock http://www.rogueaudi...ed/150_Back.jpg

Redigerat av Bolstersork, 06 March 2010 - 19:06.

Postad 06 March 2010 - 19:09

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Absolut ingen dålig produkt, å så har den ett vettigt pris.
Vad jag kan se/har läst, så är ett riskfritt köp, som du säkert kommar att bli nöjd med.

Samtidigt får du en Yaqin för ungefär samma pris, blir väl en tusing extra om man åker på tull. Känns som att det borde ge mer för pengarna att köpa direkt från Kina utan mellanhänder. Dessutom betydligt mer kraft i den stärkaren. Säger jag som inte ens provat den :) , på pappret iaf :)

MVH Martin

Postad 06 March 2010 - 19:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Samtidigt får du en Yaqin för ungefär samma pris, blir väl en tusing extra om man åker på tull. Känns som att det borde ge mer för pengarna att köpa direkt från Kina utan mellanhänder. Dessutom betydligt mer kraft i den stärkaren. Säger jag som inte ens provat den :) , på pappret iaf :)

MVH Martin

Yarland är åxå den "made in China", så inget hindrar ju han, att köpa den direkt från Kina, å tjäna en hacka..

Postad 06 March 2010 - 19:44

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Tror jag glömt att visa er den här sidan, en blog där det skrivs om Yaqin: http://yaqin.slickpepper.org.uk/

Postad 06 March 2010 - 19:57

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hejsan Walle! Hoppas att du blir nöjd med ditt köp. Du frågade tidigare omkring dämpringar för rören. Har ett sådant - cool damper. Men jag tycker själv att det bästa tweaket är att byta kinarören till något annat. Jag kör med JJ-rör samt med ett NOS rör. Det tycker jag är ett betydligt bättre förbättring. Åsså får man en omgång med reservrör.

Bifogad fil  Cool_damper.jpg   50.02K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 March 2010 - 21:30

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Själv gillar jag helskarpt de rör som redan sitter vid leveransen, å kör dom i UL, trots att många säger att det låter ännu bättre i triod läget., smaken är som baken..
Men viss tänker även jag testa andra rör, men ebbart av nyfikenhet å inte för att jag saknar nåt i ljudet.
Blir det ännu bättre är det kul, men bytena kommer att ske helt förutsättninglöst, å inte för att jag tror det ska bli bättre.

Postad 06 March 2010 - 22:51

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Vadå "inte tillräckligt med effekt"... http://www.beishengc...l.php?prod_id=5

Postad 07 March 2010 - 18:59

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Finns det något försteg som är "bra" från Yaqin? Är helt ny med rör och ebay är bara rörigt för mig :)

Postad 09 March 2010 - 12:58

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Finns det något försteg som är "bra" från Yaqin? Är helt ny med rör och ebay är bara rörigt för mig :)

Allt från Yaqin är bra eller bätte än bra, om man ska tro allt gott som skrivs om märket på Internet..

Men försteg, vad är det du vill ha, å vad ska det användas till, lite mer info tack.

Förresten kolla in vad Tubestein eller TubeWave säljer på ebay.uk, så kan du väl återkomma senare?

Själv har jag bara erfarenhet av förstärkaren MC-100B, å den har jag bara lovord att ösa över.., det negativa sträcker sig till, att den blå lysdioden i fronten, är på tok för starkt lysande..

Men fler produkter från Yaqin ska beställas av mig, måste bara få klart med pris å fraktkostnader först..

Postad 09 March 2010 - 13:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Lite info bara.

Fick svar från Tubestein idag, å priset är väl inget att klaga på, så det komer att bli affär..

Svaret.

Hello xxxx,

For the MS11B + SD32A, I can send it for USD580, price includes UPS airmail.

The MS11B only available in one colour (black), the CD player can
plays normal CDs file and mp3, thank you.

Best regards,
Tubestein
-------------------------------------------

Så nu återstår enbart lite mer mejlande med Tubestein, sen så hoppas jag leveransen ska vara på väg...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.