Färdigbyggd HTPC
176 svar till detta ämne
Postad 18 January 2011 - 10:13
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
+1. Blir lite obekväm när jag ser en sådan siffra. Tänker att, här har man tryckt in kvantitet istället för att konfa upp systemet som en hopsydd enhet. Tiden som det tar att konfa en htpc ligger ju inte i att ha många program utan tvärtom så få som möjligt, som är så effektiva och lirar så pass bra ihop att man kan styra allt normalt användande med fjärr.
Jepp. Fast nuförtiden tar det inte lång tid, iaf inte min setup. Förr fick man hålla på två kvällar typ.
Postad 18 January 2011 - 10:16
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
+1. Blir lite obekväm när jag ser en sådan siffra. Tänker att, här har man tryckt in kvantitet istället för att konfa upp systemet som en hopsydd enhet. Tiden som det tar att konfa en htpc ligger ju inte i att ha många program utan tvärtom så få som möjligt, som är så effektiva och lirar så pass bra ihop att man kan styra allt normalt användande med fjärr.
+1 Finessen med att köpa färdigt är ju att man ska slippa pilla så mycket själv. Att den är färdiginställd så att den spelar upp alla vanliga filformat i tex mce eller vilket htpc-skal man nu använder, borde vara det självklara. # mediaspelare förstår jag inte att man behöver, max 2 om man kör bd, några plugin och hjälpprogram.
Postad 18 January 2011 - 11:01
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Jepp. Fast nuförtiden tar det inte lång tid, iaf inte min setup. Förr fick man hålla på två kvällar typ.
Jag kan väl inte riktigt relatera till varken 5 minuter eller 2 kvällar. Som jag ser det så är det där en utopi, och att det alltid finns utrymme och krav för förändringar i HTPCn. Jag har efter två år aldrig nått en punkt när allt var perfekt, bara 'good enough'. Däremot så kunde man nå den nivån där en PH eller Tvix ligger på några dagar. Bovarna här är framförallt två till talet. Dels att det *går* att göra en HTPC vassare än en PH. Men framförallt att den ständiga förändringen av miljön som HTPC:n verkar i, och som man måste/bör anpassa sin burk efter. T.ex. om man använder plugin som visar web-tv eller web-radio. Plötsligt kodar sajten om, så att pluginet inte funkar. Eller att det dyker upp en ny version av CoreAVC som ger några % bättre bildflyt. Eller att Voddler uppfinns. Det är därför jag också är tveksam till konceptet Färdigbyggda HTPC (i dagens läge). Efter ett antal år bakom helpdesk är även min bedömning att supportbehovet kommer bli alldeles för stort. Att tro att man släcker det med en FAQ känns närmast befängt. Så jag skulle åtminstone vara extremt noggrann med hur jag marknadsför produkten.
Postad 18 January 2011 - 13:20
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Aha, well, jag pillade mycket i början men slutade med det. Inte värt det
Postad 18 January 2011 - 13:52
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Aha, well, jag pillade mycket i början men slutade med det. Inte värt det 
+1 Ändrar aldrig på nått som fungerar, att det kommer en ny version av en codec gör inte att jag känner att jag måste installera den om den inte ger ett mervärde som jag saknar, ger min stup bra bild och ljud så ändrar jag inte för nån omärkbar förbättring. Kommer det ett nytt format däremot så får man ju installera codec och annat så att det funkar. Sen har jag väl iofs en förmåga att sitta och ändra utseendet på mitt mediacenter när jag inte har något bättre för mig  men inget som jag känner att jag måste ägna timmar på.
Postad 20 January 2011 - 20:38
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Oj det här tycks kunna bli en lång tråd....
Man vill ha flera mediaspelare ifall en krånglar. Det har sällan något att göra med "codecar". De två existerande gratisspelare som klarar HW-acceleration vill man därför ha, plus VLC trots dess brister eftersom den klarar en del rippar som inga andra gör. WMP ingår ju från början och funkar oftast bra men inte alltid.
De 42 programmen har inget med kvantitet att göra. De är utvalda för att få önskad funktionalitet, antalet råkade bli 42, och det är ingen speciellt hög siffra för en PC. De är noggrant utvalda och testade och fungerar utmärkt tillsammans och gör HTPC:n direkt användbart till det mesta för de flesta människor. Och deras kvalitet är fullt jämförbara med betalvarianter.
Kvaliteten hos denna produkt ligger bl a i just det att mjukvaran är utprovad och inställd så att den fungerar redan från början. MPC-HC tillhör definitivt kategorin program som kräver stor möda för att fungera ordentligt (framför allt hackfritt). Tog mig en vecka att få full ordning på.
Jag tror inte att många är intresserade av att välja bort mjukvara. I så fall kan man lika gärna köpa enbart hårdvaran (monterad eller i delar) och köra sitt eget race med mjukvaran (med viss assistans från oss, men räkna då med att du får göra det mesta jobbet själv).
Kan inte förstå de som vill ha en sådan kraftfull PC enbart med media center och fjärr, det är via Windowsinterfacet och tangentbordet man får fram större delen av potentialen. Fjärr kan duga till enklare saker.
Popcorn Hour och Tvix är två bra orsaker till att köpa T-1000. Deras ambitionsnivå och uppdateringsförmåga är alltför låg. Och exakt vilken plugin tänker du på? Flash uppdaterar sig själv och är den som används t ex till play-kanalerna.
Inte FAQ utan forum, där vi också deltar.
Postad 20 January 2011 - 22:42
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Kan inte förstå de som vill ha en sådan kraftfull PC enbart med media center och fjärr, det är via Windowsinterfacet och tangentbordet man får fram större delen av potentialen. Fjärr kan duga till enklare saker.
Potentialen att göra vad? En HTPC ska vara lättanvänd, för alla i hushållet, och då är det i dagsläget svårt att klå fjärrkontroll eller ett bra touch-interface tycker jag.
Postad 20 January 2011 - 22:57
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Oj det här tycks kunna bli en lång tråd....
Man vill ha flera mediaspelare ifall en krånglar. Det har sällan något att göra med "codecar". De två existerande gratisspelare som klarar HW-acceleration vill man därför ha, plus VLC trots dess brister eftersom den klarar en del rippar som inga andra gör. WMP ingår ju från början och funkar oftast bra men inte alltid.
De 42 programmen har inget med kvantitet att göra. De är utvalda för att få önskad funktionalitet, antalet råkade bli 42, och det är ingen speciellt hög siffra för en PC. De är noggrant utvalda och testade och fungerar utmärkt tillsammans och gör HTPC:n direkt användbart till det mesta för de flesta människor. Och deras kvalitet är fullt jämförbara med betalvarianter.
Kvaliteten hos denna produkt ligger bl a i just det att mjukvaran är utprovad och inställd så att den fungerar redan från början. MPC-HC tillhör definitivt kategorin program som kräver stor möda för att fungera ordentligt (framför allt hackfritt). Tog mig en vecka att få full ordning på.
Jag tror inte att många är intresserade av att välja bort mjukvara. I så fall kan man lika gärna köpa enbart hårdvaran (monterad eller i delar) och köra sitt eget race med mjukvaran (med viss assistans från oss, men räkna då med att du får göra det mesta jobbet själv).
Popcorn Hour och Tvix är två bra orsaker till att köpa T-1000. Deras ambitionsnivå och uppdateringsförmåga är alltför låg. Och exakt vilken plugin tänker du på? Flash uppdaterar sig själv och är den som används t ex till play-kanalerna.
Inte FAQ utan forum, där vi också deltar.
Jag har ingen extra mediaspelare installerad, förutom då powerdvd10, allt annat kör direkt i windows mediacenter med HW avkodning och med ffdshow + haali som enda codec för film och filmljud. Har laggt in codec som ger möjlighet att spela upp flac i mce och om man vill Mediaplayer (använder dock inte mediaplayer iaf då måste man ju ta fram tangentbordet) Mediaprowser är installerat för att hantera alla filmer i mce. Anydvd hd för att komma runt en del problem med drm och för rippning av bd (enda jag överhuvudtaget använder tangentbord till) Det är allt jag behöver för att få det att funka, sen har jag en del som enbart förändrar utseendet i mce, men det har inget att göra med funktionen. Dvblink har jag installerat enbart för att jag inte vill ha tvkorten i datorn och kunna använda cardsharing, inget nödvändigt men praktiskt. Det är allt jag har i den burken. Att det bara skulle finnas 2 spelare som klarar hw-avkodning är ju inte heller sant, Mediaportal, xbmc mce med rätt codec alla kan de använda codec med fullt stöd för dxva, eller cuda om man kör nvidia.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 January 2011 - 23:02.
Postad 21 January 2011 - 10:02
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Och exakt vilken plugin tänker du på? Flash uppdaterar sig själv och är den som används t ex till play-kanalerna.
Är frågan ställd till mig? Behöver jag namnge plugin som inte fungerar därför att du tror att jag ljuger, eller tänker du påstå att just de pluginen är dåligt kodade? Jag använder några av de mest populära pluginen. Om du inte vill lyssna så måste du inte. Lycka till.
Postad 21 January 2011 - 10:12
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
WMP med dess förvalda "codecs", som används om man inte tweakar WMC, är inte alltid så bra på HW-acceleration. Ffdshow är heller inte lämplig för h.264 (googla så får du läsa om dess brister) och man kan inte ens välja lämplig "codec" inifrån ffdshows konfigurering. Där har MPC-HC fördelen att man kan styra "codecs" mycket brutalt och fritt, det är bl a därför jag valt den som defaultspelare. Och mediacenters räknar jag inte som spelare. Angående MediaPortals förträfflighet så är det inga problem att hitta personer som tycker det precis motsatta, t ex i denna tråd där någon just bytt till WMC i Win7 "efter att i 3 år ha försökt få MediaPortal att fungera stabilt". Diskussionen om vilket media center som är bäst tycker jag vi kan låta andra trådar ta hand om. XBMC har såvitt jag vet fortfarande inget stöd för tuners (det var väl därför MediaPortal skapades) så den faller bort även av det skälet. Man kan mycket väl köra T-1000 med fjärr till det mesta, även inifrån WMC, men jag tycker det är dumt att som Stefan göra en så snål installation att man är hänvisad till sitt mediacenter och fjärren. Bara en sån sak som att köra SVTplay och You Tube, hur gör du det utan tangentbord? Eller surfa. Olika användare vill säkert köra sin HTPC på olika sätt. För vissa här tycks det vara självklart att man vill ha grafisk browsing av sina filmer med scrape-funktion, och detta kan man förstås också med T-1000, inifrån WMC eller med någon av två medföljande fristående Windows-applikationer. Personligen tycker jag det är för jobbigt att hjälpa scrape-verktygen med sina krav på folderstruktur och -namngivning och peka ut rätt film när de misslyckas osv, jag tycker oftast det är behagligare att helt enkelt skriva in något ord från titeln i utforskaren och dubbelklicka på den, och så är det säkert för många som har en stor mängd filmrippar. Förresten Stefan, du kanske vill diskutera din effektförbrukning med denna person på Prisjakt som för 4 månader sen glatt konstaterade att hans Zotac H55-ITX drar bara 65W idle med en i3:a. Låter som en mer rimlig siffra i mina öron. Vet inte hur du mätt upp effekten men tänk på att många mätinstrument kräver en ren sinusformad 50Hz lastström och luras av det rassel som switchade nätdelar åstadkommer, vilket i bästa fall sträcker sig några kHz upp, men om du har en billig icke godkänd nätdel och mäter på primärsidan kan det se ännu värre ut (vi underkände t ex nyligen en kinesisk nätdel i våra EMC-mätningar eftersom den trots både CE- och FCC-märkning helt tydligt aldrig varit inuti ett EMC-lab förut). Dnlar, har ingen aning om vad du pratar om. Enda plugin vi har som är relaterat till media är Flash Player (i web browsers). Kanske pratar du om plugins till ditt media center? I så fall hänvisar jag till tidigare svar. Och ja, du bör kunna specificera dina påståenden.
Postad 21 January 2011 - 11:15
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Att byta codec i wmc är inte särskilt svårt, finns små fina program som sköter det, jag använder ffdshow, men kan lika gärna använda coreavc eller codec hämtade från mpc hc, codecen från mpc hc finns att ladda hem enskilt om man vill det. Nu använder jag inte h.264 i nån större utsträckning. Bluray rippas till *.iso, dvd läggs bara i katalogstruktur.
Plugin för playkanaler har funnits till mce (inte helt stabila tyvärr) finns även gott om plugin för utländska nättvkanaler, som fungerar utmärkt. Avstår hellre från playkanaler än sitter med ett klumpigt tangentbord i knät för att kunna kolla film. Att inte kunna styra allt som har med media att göra med enbart en fjärr låter helt främmande för mig. youtubeplugin finns till i stort sett alla htpcgränssnitt och skriva in text med en fjärr är inte så knepigt, antingen kan man använda pilarna på ett virtuellt tangentbord, eller så kan man tex i mce använda siffertangenterna på samma sätt som när man skriver sms. Mitt senaste projekt som jag började på inatt är att använda boxee för streamad film, då starta det innifrån mce och återvända till mce efter, lär finnas ett plugin som fixar det, men har inte kommit längre än till att få igång boxee och lägga in en del svenska kanaler och det har funkat perfa.
Använder till stor del mediacenter master och tycker att det funkar utmärkt både på rippade dvd och bd, kompletterar med metabrowser som kan vara bra ibland. Har inte mer än 5-600 dvdfilmer och några bluray på min server så än är det hanterbart iaf. Har inte hunnit rippa alla bd än.
Postad 21 January 2011 - 14:47
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Man kan mycket väl köra T-1000 med fjärr till det mesta, även inifrån WMC, men jag tycker det är dumt att som Stefan göra en så snål installation att man är hänvisad till sitt mediacenter och fjärren. Bara en sån sak som att köra SVTplay och You Tube, hur gör du det utan tangentbord? Eller surfa.
Det händer, men är väldigt ovanligt, att jag använder mitt mini-tangentbord. För t.ex. YouTube. Men i regel kollar jag inte på YouTube i TV-soffan. Men SVTPlay fungerar i MediaPortal också. Att du tycker det jag har gjort är "dumt" är nog något som kan alienera en stor del kunder. Olika användare vill säkert köra sin HTPC på olika sätt. För vissa här tycks det vara självklart att man vill ha grafisk browsing av sina filmer med scrape-funktion, och detta kan man förstås också med T-1000, inifrån WMC eller med någon av två medföljande fristående Windows-applikationer. Personligen tycker jag det är för jobbigt att hjälpa scrape-verktygen med sina krav på folderstruktur och -namngivning och peka ut rätt film när de misslyckas osv, jag tycker oftast det är behagligare att helt enkelt skriva in något ord från titeln i utforskaren och dubbelklicka på den, och så är det säkert för många som har en stor mängd filmrippar.
Händer kanske en gång av hundra att jag överhuvudtaget behöver döpa om något. I övrigt ställs _inga_ krav på struktur på mina filer. Har du ens testat MP-TVSeries och Moving Pictures? De ingår i StreamedMP, som för övrigt också ser till att hela tiden hålla saker uppdaterade åt dig (om en ny version släpps får man en notifikation inne i MediaPortal och kan uppgradera med några klick på fjärren, utan att öht lämna MediaPortal). Förresten Stefan, du kanske vill diskutera din effektförbrukning med denna person på Prisjakt som för 4 månader sen glatt konstaterade att hans Zotac H55-ITX drar bara 65W idle med en i3:a. Låter som en mer rimlig siffra i mina öron. Vet inte hur du mätt upp effekten men tänk på att många mätinstrument kräver en ren sinusformad 50Hz lastström och luras av det rassel som switchade nätdelar åstadkommer, vilket i bästa fall sträcker sig några kHz upp, men om du har en billig icke godkänd nätdel och mäter på primärsidan kan det se ännu värre ut (vi underkände t ex nyligen en kinesisk nätdel i våra EMC-mätningar eftersom den trots både CE- och FCC-märkning helt tydligt aldrig varit inuti ett EMC-lab förut).
Jag kör med det nätagg som Antec levererade med chassit. Jag tror inte de kör med icke godkända saker och jag tror bygget du länkar till är konstigt. Anandtech mätte upp sitt testsystem till 35W i idle och 76W i full last ( http://www.anandtech.com/show/2950/5), men då har de satt mer saker i sitt system än vad jag har i mitt också. Tom's hardware mäter upp idle i sitt system till 30W, och 82W i full last ( http://www.tomshardw...om,2616-11.html), igen, de har saker som slukar mer ström i sitt bygge än vad jag har (hårddisken). SilentPCReview mäter upp 32W idle och 105W i full last, och då kör även de med saker som drar rätt så mycket mer än vad jag kör med. ( http://www.silentpcr...1064-page5.html). Och de är experter på strömsnåla system. Så, alla ovan kör med system som drar mer än mitt (på pappret), och i mätningar drar de också mer än mitt. Mitt drar 28-88W. 99% av tiden ligger jag <30W, för processorn jobbar ju aldrig i princip.
Postad 21 January 2011 - 16:13
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
En av de goda anledningarna till att ha en Windows-baserad HTPC är det stora utbudet av program, och aktiva grupper som uppdaterar dessa. Och då är det inte bara kvaliteten på dessa utan även att det finns flera konkurrerande applikationer. Om man provar en film i T-1000 med defaultspelaren och någon gång ibland har problem med denna, så provar man istället två av de andra spelarna (WMP behöver man inte prova), och då brukar även detta lösa sig. Om det fortfarande inte fungerar, kan man efter dessa 30 sekunders provande känna sig säker på att det inte fungerar någon annanstans heller. Faktum är att då kan man satsa en peng på att det är en dåligt gjord rip man råkat ut för.
Att låsa sig till ett media center, och dessutom mer eller mindre väl fungerande plug-ins till dessa, är ju inte bättre än att använda en mediaextender som Tvix eller Popcorn Hour. Man gör sin HTPC till en förvuxen och onödigt dyr mediaextender. Att komma bort från detta beroende är en av anledningarna till att T-1000 tagits fram. MrNorth har redan nämnt denna typ av lösning och själv sågat den.
Vi har en bild av våra typiska användare (fast jag tror inte att de som skriver här så ofta tillhör den kategorin), men försöker även att vara lyhörda för önskemål. T ex har vi byggt ut stödet för WMC en del jämfört med de ursprungliga planerna. Skulle dock vara kul om någon av de inbitna fjärr-kramarna i detta forum skulle våga sig på att prova ett litet smidigt tangentbord!  T-1000 ger som sagt möjligheten att gå tillbaks till fjärren för den som får abstinensbesvär..
Var och en kan ju visualisera ett "virtuellt tangentbord" och sedan ett riktigt tangentbord 26x12cm och själv komma fram till vad de föredrar.
Stefan, ditt Zotac drar imponerande lite ström när det inte används, enligt de artiklarna. Men när det är igång drar det desto mer. T ex i din sista länk står att det drar 117W om CPU och GPU är igång. ("105W" är för de som pysslar med att ställa om spänningarna på kortet.) Såvitt jag kan se har de då inte mer än CPU, en liten HD o en BD-spelare, inte ens en tuner eller USB-prylar. Så när det är igång drar det betydligt mer än vårt. Du får göra som du vill men vi kan inte sälja system som stänger ner sig pga överhettning när de används innanför spec.
Postad 21 January 2011 - 16:28
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Har haft ett logitech dinovo mini, men det vqr onödigt klumpigt och gjorde bara att man fick 2 enheter, fjärr och tangentbord brevid sig, dessutom förutsätter jag att hela familjen kan sköta och hitta sina filmer, tom kompisens 4-åring hittar till barnfilmer på min med enbart fjärr. Är något inte waf-freindly eller barnvänligt så är det inget jag vill ha hos mig, hela familjen ska kunna kolla tv och film utan att behöva göra annat än man normalt gör för att kolla tv och film.
Skulle vara roligt att se vilket litet smidigt tangentbord du tänker på. Själv skulle jag kunna tänka mig ett sådant som följer med d-links boxee-box, dvs som är på baksidan av fjärren
Har ännu aldrig stött på en fil jag inte kunnat spela upp iaf inte av de vanliga formaten som används på nätet dvs xvid/divx och *.mkv, flac, mp3 osv.
Enda anledningen till att jag har htpc är att det inte finns mediaextenders som klarar både bluray och tv/pvr och som dessutom går att uppdatera till nya format på ett enkelt sätt om man skulle behöva det. Dessutom vill jag ha friheten att tweaka, bygga om och ändra utseendet efter smak. De som jag har byggt htpc till har framförallt begärt att det ska vara enkelt för hela familjen, ersätta flera andra enheter och ge bra bild och ljud.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 21 January 2011 - 16:40.
Postad 21 January 2011 - 16:34
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Att låsa sig till ett media center, och dessutom mer eller mindre väl fungerande plug-ins till dessa, är ju inte bättre än att använda en mediaextender som Tvix eller Popcorn Hour. Man gör sin HTPC till en förvuxen och onödigt dyr mediaextender. Att komma bort från detta beroende är en av anledningarna till att T-1000 tagits fram. MrNorth har redan nämnt denna typ av lösning och själv sågat den.
Att mena att t.ex. MediaPortal med StreamedMP, XBMC, eller WMC, inte på något sätt är bättre än en Tvix eller en Popcorn hour är en åsikt du nog inte får så mycket gehör för  Särskilt förvuxet är systemet inte heller, mitt syns inte öht. Var och en kan ju visualisera ett "virtuellt tangentbord" och sedan ett riktigt tangentbord 26x12cm och själv komma fram till vad de föredrar.
Som sagt, jag använder mitt mini-tangentbord vid "behov". Kanske var tioende dag eller så. När man inte behöver det så är det MYCKET bekvämare och enklare att använda bara fjärrkontrollen. Stefan, ditt Zotac drar imponerande lite ström när det inte används, enligt de artiklarna. Men när det är igång drar det desto mer. T ex i din sista länk står att det drar 117W om CPU och GPU är igång. ("105W" är för de som pysslar med att ställa om spänningarna på kortet.) Såvitt jag kan se har de då inte mer än CPU, en liten HD o en BD-spelare, inte ens en tuner eller USB-prylar. Så när det är igång drar det betydligt mer än vårt. Du får göra som du vill men vi kan inte sälja system som stänger ner sig pga överhettning när de används innanför spec.
Mitt systems förbrukning är vad man förväntar sig, om man går på vad de där artiklarna kommer fram till. Varför menar du att det är imponerande utifrån deras mätningar? Och som sagt, i bruk ligger det så gott som alltid under 30W, så det är inte bara när det "inte används" som det drar lite. Systemet som drar 117W var ett core i5-system med en BD-spelare. Mina är inte det, och de är helt stabila. Så att komma dragandes med saker som att "vi kan inte sälja system som stänger ner sig pga överhettning när de används innanför spec" är helt irrelevant. Onödig kommentar. Givetvis kan man behöva en picoPSU eller så istället för Antecs PSU (eller välja Antecs 150W-variant) om man ska ha tuners och en BD-spelare. Men med min config finns ingen anledning att byta PSU. För övrigt lite roligt att jag svarade på dina synpunkter och ställde EN fråga, som du inte svarade på
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 January 2011 - 16:35.
Postad 21 January 2011 - 19:25
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Har läst den här tråden med stort intresse. Jag har tappat räkningen men jag tror att jag är inne på inkarnation nr 10 i min rad med HTPC. Varför det? Jo för ett par år sedan frågade någon mig vad jag hade min HTPC till och jag svarade "uppgraderingar". I princip dröjde det ända tills i våras innan den pusselbit som slutligen gjorde min HTPC komplett föll på plats: DVBlinkNyckeln till en riktigt grym HTPC stavas nämligen TVRätt konfigurerad ger nämligen en HTPC möjligheter för TV-mottagning, inspelining och katalogisering som kör åttor runt alla ruttna digitalboxar, Dreambox inkluderad (teflonkostym på!). Det är faktiskt relativt enkelt att få till en HTPC som kan ersätta alla andra ljud/bildkällor i en hembio eller lyssningsrum. Det behövs ingen killer-hårdvara heller, en billig Athlon X2-processor, dito moderkort, lite minne, disk, en BD/DVD-drive och ett billigt grafikkort i ATI 5xxx-serien samt ett eller ett par TV-kort. W7 Home Premium, TMT5 eller PDVD10 plus lite gratismjukvara t ex MediaBrowser och 20 euro för DVBlink TVsource. Då har man vad som behövs för att ersätta BD/DVD-spelare, CD-spelare, digitalbox, etc. Två av de andra bovarna i dramat är - Otillbörlig spridning av upphovsrätsskyddat material, och
- DRM
Jag är en sån som betalar för mig varför jag menar att (2) huvudsakligen är resultatet av (1) men det är ett ämne för en separat diskussion. Hur som helst har PC-industrin i stort sett kapitulerat för kraven från MPAA, IFPI, AACS och liknande och gjort det komplicerat att konfigurera en HTPC som kan spela upp skyddat material. Men som sagt - det går. Men för att åstadkomma detta krävs Tiddels för att skaffa sig kunskaperna och dels för att bygga och trimma in alltihop, och den tiden är det nog bara de som är riktigt intresserade som har lust att lägga ned. Och få av de som inte har tiden är beredda att betala för någon annans tid. Så ett tips till JDS Data och andra som funderar på att göra en business av detta är att satsa på det övre skiktet av konsumenter som har rejält med pengar att spendera, och i synnerhet är beredda att pynta för support. Men då pratar vi snarare 15k för en HTPC än 7k. Och satsa på ett helt koncept snarare än bara en burk. Bygg ett seriöst demorum med ett riktigt showcase av hur en HTPC är hjärtat i systemet. Bjud in välbeställda teknikfreaks. Använd bara de bästa produkterna. INGEN , mig veterligen, av de etablerade hemmabiobutikerna kan erbjuda, demonstrera eller har kunskaper om HTPC - de vill ju sälja sina CE-produkter. Frågan är hur stor den marknaden är i Sverige. Förmodligen större än man tror men inte jättestor. Definitivt ingen volymmarknad. De flesta av de stora PC-leverantörerna har försökt sälja färdiga HTPC i volym och jag tror att alla har gett upp utom Dell. Hur många seriösa leverantörer av TV-kort finns det? Sannolikt inte mer än 5. Go figure. Lycka till
Postad 21 January 2011 - 19:39
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
+1 på den politby
Har byggt ett antal åt bekanta och deras bekanta, pengar har aldrig i det fallet varit avgörande, funktionen och hur smidigt det funkar har alltid varit prio 1. Ofta ringer de och frågar om jag kan komma och kolla på det sen om det är nått som inte funkar eller det kommer ett nytt format, har varit ute hos 4 nu och uppdaterat så de kan spela bluray, i övrigt har de inte rört burkarna sen de fick dem, varför uppdatera nått som funkar är en rätt vanlig kommentar
Postad 22 January 2011 - 00:38
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
DiNovo är i minsta laget för att vara användbar. Våra favorittangentbord har jag redan nämnt måtten på. Inte alla har 4-åringar i hushållet. Men som sagt (för 4:e gången tror jag) så har T-1000 alla möjligheter. Ingen tvingar dig att använda tangentbord om du inte vill. Fjärr ingår. Men de flesta människor jag träffar i verkligheten väljer utan tvekan tangentbordet.
Stefan, du skriver så mycket att jag inte kan hitta någon fråga. Menar du media centers så är MediaPortal inte aktuell, och jag har redan hänvisat till andra trådar för diskussion om vilka media centers som är bäst eller sämst. Om jag inte svarar på fler frågor från dig så bli inte förvånad.
TV-mottagning är ett separat kapitel. Gratiskanaler spelar man in med DVD-kvalitet, men vill man ta emot HD-betalkanaler gäller det att hänga med i utvecklingen.
Det är verkligen blandade bud här: Någon hävdar att media center aldrig kan fås att fungera bra nog, andra menar att jag MÅSTE ha just deras favoritmediacenter, någon tycker vår dyraste modell är alldeles för dyr, nu tycker någon att vi borde satsa på ännu dyrare burkar. Och att alla ska vilja streama ut TV-sändningar. Och alla är fullständigt övertygade om att de har rätt..
Skulle vara kul med frågor som kändes mer relevanta för en bredare publik. Som sagt ligger målgruppen från de som har använt Windows några gånger, till de som kanske kan bygga en HTPC men inte vill lägga den tid som krävs.
Postad 22 January 2011 - 01:18
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
TV-mottagning är ett separat kapitel. Gratiskanaler spelar man in med DVD-kvalitet, men vill man ta emot HD-betalkanaler gäller det att hänga med i utvecklingen.
Hd-betalkanaler verkar redan vara löst enligt Magnus Thome, finns iaf ett tvkort som har visat sig klara boxers betal hd-kanaler. Går man över till satellit så verkar det funka rätt bra iaf med canal digital, viasat har jag inte sett med egna ögon men det sägs funka det med Nä, alla har inte 4-åringar men de flesta vill ha hög WAF på sin htpc. Det har inte dom jag varit ihop med ansett att ett tangentbord på vardagsrumsbordet varit. Att styra anläggningen med endast en fjärrkontroll som styr allt är perfekt. Använder en Logitech harmony och det är lagom. Mitt nuvarande tangentbord har liknande mått som ditt inget jag njuter av att sitta med i knät nån längre stund. Dessutom behöver jag då ha minst en fjärr till. Tangentbordet ligger så bra i garderoben tills det behövs. Den enda som konsekvent säger att mediacenters inte fungerar bra är du, även om vi andra håller på vårt så är vi tämligen överens om att man behöver ett, sen om det är mediaportal, mce eller nått annat. Köper man en färdig htpc så bör det ju inte spela någon roll, säger säljaren att den bara är att köra så måste han ju ha fixat så att den gör det också och funkar allt så finns det ju inget att klaga på. Sen måste man ju också ha personens åsikt om vad som är stabilt, jag har utan problem fått Media portal att gå i 4-5 dagar utan omstart, det är dock inte nog för mig, men många andra stänger av datorn varje dag och då är det ju mer än tillräckligt. För mig måste den funka i minst 7 dar i sträck för att jag ska vara nöjd. Nu har dock min stått på i drygt en månad utan omstart. Den går ner i viloläge när den inte används eller spelar in något.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 22 January 2011 - 01:19.
Postad 22 January 2011 - 04:11
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Antar att du menar Anysees tunerkort som kommer till Sverige om en månad. Det är just det fabrikat vi använder primärt (har redan förinstallerat driver och viewer, en version som klarar HE-AAC som inte finns för nedladdning officiellt), och det löser väl problemen med T2 och pairing. Men såvitt jag vet stödjer inte ens den CI+ (baserat på deras leaflet och vad importören skriver).
E7_Leaflet.pdf 2.29MB
12 Antal nerladdningar Den enda som konsekvent säger att mediacenters inte fungerar bra är du
I början av tråden är någon mkt aktiv i att förklara varför WMC inte är en bra idé att installera på en HTPC. (Dock inget jag märkt problem med.) Och jag har redan visat på en tråd av en person som ogillar MP och tycker bytet till WMC är ett lyft. Osv osv. Och så finns det en omröstning som visar att 28% föredrar att slippa mc över huvud taget (dvs detta är antagligen vanligare än varje enskilt mc), och min bedömning är att den siffran är betydligt större utanför detta forum. Men T-1000 kan styras på tre sätt, varav ett är genom WMC. Har testat de små tangentborden även på tjejer.. de gillade både kvaliteten och storleken. Logitech Harmony var bra tills nyss (har själv en 525:a) men de har nyligen petat bort sig själva från förstaplatsen enligt mig, eftersom ingen av de nya modellerna med rimligt pris klarar nog många enheter. Vi kollar på alternativ..
Postad 22 January 2011 - 08:35
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Har läst den här tråden med stort intresse. Jag har tappat räkningen men jag tror att jag är inne på inkarnation nr 10 i min rad med HTPC. Varför det? Jo för ett par år sedan frågade någon mig vad jag hade min HTPC till och jag svarade "uppgraderingar".
I princip dröjde det ända tills i våras innan den pusselbit som slutligen gjorde min HTPC komplett föll på plats:
DVBlink
Nyckeln till en riktigt grym HTPC stavas nämligen
TV
Rätt konfigurerad ger nämligen en HTPC möjligheter för TV-mottagning, inspelining och katalogisering som kör åttor runt alla ruttna digitalboxar, Dreambox inkluderad (teflonkostym på!).
Det är faktiskt relativt enkelt att få till en HTPC som kan ersätta alla andra ljud/bildkällor i en hembio eller lyssningsrum. Det behövs ingen killer-hårdvara heller, en billig Athlon X2-processor, dito moderkort, lite minne, disk, en BD/DVD-drive och ett billigt grafikkort i ATI 5xxx-serien samt ett eller ett par TV-kort. W7 Home Premium, TMT5 eller PDVD10 plus lite gratismjukvara t ex MediaBrowser och 20 euro för DVBlink TVsource. Då har man vad som behövs för att ersätta BD/DVD-spelare, CD-spelare, digitalbox, etc.
Två av de andra bovarna i dramat är
- Otillbörlig spridning av upphovsrätsskyddat material, och
- DRM
Jag är en sån som betalar för mig varför jag menar att (2) huvudsakligen är resultatet av (1) men det är ett ämne för en separat diskussion. Hur som helst har PC-industrin i stort sett kapitulerat för kraven från MPAA, IFPI, AACS och liknande och gjort det komplicerat att konfigurera en HTPC som kan spela upp skyddat material. Men som sagt - det går.
Men för att åstadkomma detta krävs
Tid
dels för att skaffa sig kunskaperna och dels för att bygga och trimma in alltihop, och den tiden är det nog bara de som är riktigt intresserade som har lust att lägga ned. Och få av de som inte har tiden är beredda att betala för någon annans tid.
Så ett tips till JDS Data och andra som funderar på att göra en business av detta är att satsa på det övre skiktet av konsumenter som har rejält med pengar att spendera, och i synnerhet är beredda att pynta för support. Men då pratar vi snarare 15k för en HTPC än 7k.
Och satsa på ett helt koncept snarare än bara en burk. Bygg ett seriöst demorum med ett riktigt showcase av hur en HTPC är hjärtat i systemet. Bjud in välbeställda teknikfreaks. Använd bara de bästa produkterna. INGEN , mig veterligen, av de etablerade hemmabiobutikerna kan erbjuda, demonstrera eller har kunskaper om HTPC - de vill ju sälja sina CE-produkter.
Frågan är hur stor den marknaden är i Sverige. Förmodligen större än man tror men inte jättestor. Definitivt ingen volymmarknad. De flesta av de stora PC-leverantörerna har försökt sälja färdiga HTPC i volym och jag tror att alla har gett upp utom Dell.
Hur många seriösa leverantörer av TV-kort finns det? Sannolikt inte mer än 5. Go figure.
Lycka till
Jag måste hålla med om att jag följt denna tråd med stort nöje. Sen tror jag som politby att man ska synas, alltså kunna dema på ett bra sätt. Själv har jag köpt och byggt själv för att jag inte riktigt hittat någon som sålt en lösning som jag gillar, men kanske hade du varit intressant innan jag började bygga själv. Nu har det blivit ett intresse. Många av våra bekanta skulle nog uppskatta denna lösning med ett färdigt koncept. I valet av "MediaCenter" så tror jag som Goldstar, bara allt är fixat och lättanvänt så så spelar det ingen roll vad du väljer, det är vad kunden vänjer sig vid och lär sig att hantera. Kanske att WMCE känns tryggare för någon som inte har det minsta intresse men det är bara en spekulation. Tangentbord el. Fjärrkontroll, så tror jag att man behöver båda men att det är viktigaste är att hitta en fjärr som funkar. Jag tror de flesta kunderna kommer byta ut sina boxar till tv, dvd el. blueray spelare för att köpa denna lösning och då är det en fungerande fjärr som avgör. Jag tycker kanske att diskussionerna lite för mycket utgår i från oss med intresse i att pilla med våran "hobby" och inte de konsumenter som jag tror kommer köpa denna produkt. Jag tror den största kundkretsen är de som inte har intresse utan vill ha funktionen med en fungerande enhet för allt ihop. TV, DVD , Musik & Blueray. Lite från mina tankar när jag följt denna tråd Lycka till // MikaelJ
Postad 22 January 2011 - 08:38
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Logitech Harmony var bra tills nyss (har själv en 525:a) men de har nyligen petat bort sig själva från förstaplatsen enligt mig, eftersom ingen av de nya modellerna med rimligt pris klarar nog många enheter. Vi kollar på alternativ..
Vadå nog många enheter, med din lösning ska den väl klara 3 st? Tv, htpc och receiver.
Redigerat av Berkan, 31 December 2011 - 14:11.
Postad 22 January 2011 - 12:07
Rickis71
-
Rickis71
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag har oxå följt denna tråd med ett växande intresse. Jag har själv aldrig byggt en HTPC och har fn en tvix med dess begränsningar.
Tycker som sagt att denna T-1000 verkar klart intressant!
Men när kommer ni att ha den till försäljning är min fråga?
Postad 22 January 2011 - 12:24
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tack Mikael, du har begripit vad tanken med detta projekt är. Vi vill inte skrämma bort de mest teknikintresserade heller, men fokus ligger mer på gamla tanter än på dem, om jag ska uttrycka det lite komiskt. Dvs t ex saker som lättanvänd till allt direkt från start och Blu-ray-spelare är viktigare än 5 sorters mediacenter och avancerad streaming. Sen ska vi ändå göra vårt bästa för att tillgodose alla rimliga önskemål och det kommer att byggas ut efter hand. Det är nog få som kommer att bli besvikna över vad vi kan erbjuda. Men så ser fokus ut.
Apropå äldre: Faktum är att en sådan här HTPC även kan vara ett utmärkt val t ex till de som vill ha en PC, redan har en rejäl TV, ont om plats, lutar mot att köpa en laptop men tycker den är dyr och skärmen är liten (kanske ser lite dåligt). En gång stod jag bakom en äldre dam i kön på OnOff, hon hade veckan innan köpt en laptop och frågade nu expediten varför hon inte kunde köra ordbehandlare på den, och han var snabb att försöka sälja ett officepaket för 1000kr.. Jag tycker synd om många mindre tekniskt lagda i vårt teknikintensiva samhälle. T-1000 ska vara lättanvänd för de allra flesta och inkludera allt man kan behöva för media och även grundläggande saker för allmänna kontorsgöromål. Som Open Office, vilken idag är en helt kompetent konkurrent till MS Office.
Berkan, jag tycker de tar mer betalt men ger sämre funktionalitet med sin nya serie. Modell 650 överväger vi att sälja även om priset är 1-200 mer än vad jag hoppats, men vi jämför bl a med Philips.
Rickis, allt har tagit dubbelt så lång tid mot vad jag hoppats (bl a för att jag hade oväntat lite nytta av mina erfarenheter från tidigare HTPC-bygge pga allt nytt som kommit, och för att många delar har behövt ratats pga för låg kvalitet), vi lägger hellre ned projektet än säljer något vi inte själva tycker är mycket bra, prisvärt och inte redan finns att köpa. Men vi har tagit in en person till på heltid nu, bl a för att få fram webshoppen som är det som mest saknas just nu. Inom en vecka eller två hoppas vi ha uppe en version av t-1000.se.
Och det som står om "först till kvarn" gäller: De som sänder mig en mail får möjlighet att köpa från den första seriebatchen (utan något bindande, och med mycket frikostig returrätt).
Postad 22 January 2011 - 17:40
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Stefan, du skriver så mycket att jag inte kan hitta någon fråga. Menar du media centers så är MediaPortal inte aktuell, och jag har redan hänvisat till andra trådar för diskussion om vilka media centers som är bäst eller sämst. Om jag inte svarar på fler frågor från dig så bli inte förvånad.
Haha ok!  Jag undrade om du ens hade testat MP-TVSeries och Moving Pictures, eftersom du tycker att de ställer för stora krav på mapp- och filnamnsstruktor. andra menar att jag MÅSTE ha just deras favoritmediacenter
Vem?
Postad 22 January 2011 - 17:53
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Berkan, jag tycker de tar mer betalt men ger sämre funktionalitet med sin nya serie. Modell 650 överväger vi att sälja även om priset är 1-200 mer än vad jag hoppats, men vi jämför bl a med Philips.
Kan bara hålla med dig om harmonys nya serie, har själv en 555 som jag är otroligt nöjd med, att de nya bara klarar 4-6 enheter kan i många fall vara lite klent, även om en htpc ersätter mycket så finns det ju de som har både projje, tv, reciver och kanske inte kommer ifrån digatalbox osv. Alla tvsystem går ju tyvärr inte att få in i en htpc pga drm osv. Själv använder jag min till 6 enheter i dagsläget och det blir snart 7 när en projje blir inköpt
Postad 24 January 2011 - 12:03
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Tack Mikael, du har begripit vad tanken med detta projekt är. Vi vill inte skrämma bort de mest teknikintresserade heller, men fokus ligger mer på gamla tanter än på dem, om jag ska uttrycka det lite komiskt. Dvs t ex saker som lättanvänd till allt direkt från start och Blu-ray-spelare är viktigare än 5 sorters mediacenter och avancerad streaming. Sen ska vi ändå göra vårt bästa för att tillgodose alla rimliga önskemål och det kommer att byggas ut efter hand. Det är nog få som kommer att bli besvikna över vad vi kan erbjuda. Men så ser fokus ut.
Jag är en av dom som föredrar fjärrkontroll. Framförallt målgruppen du verkar vilja vändqa dig till så känns det betydligt enklare med en fjärrkontroll. Är intresserad av hur ni kommer att hantera garantifrågor? Hur lång garanti lämnar ni? Om det blir problem med mjukvaran( Det är ju Windows , så det blir problem), hur fixas det?
Postad 24 January 2011 - 22:38
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
En htpc måste ha autorefreshrate change för att funka för en bredare publik. Omöjlig annars. Ingen pc light människa har koll på när det ska vara 23.976, 24.000, 50.000 eller 59.940 Hz. Knappt folk här inne på minhembio har koll. Nä, utan detta blir det alltid en judderfest som rimliga konsumneter inte kommer acceptera.
Postad 25 January 2011 - 08:13
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
En htpc måste ha autorefreshrate change för att funka för en bredare publik. Omöjlig annars. Ingen pc light människa har koll på när det ska vara 23.976, 24.000, 50.000 eller 59.940 Hz. Knappt folk här inne på minhembio har koll. Nä, utan detta blir det alltid en judderfest som rimliga konsumneter inte kommer acceptera.
Vilka spelare stödjer automatisk ändring av refresh rate för att matcha filen som spelas?
Postad 25 January 2011 - 19:57
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Vilka spelare stödjer automatisk ändring av refresh rate för att matcha filen som spelas?
Jag känner bara till XBMC.
Postad 25 January 2011 - 20:44
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag känner bara till XBMC.
Går ju att ställa in i flera, mpc-hc har en ruta man kan kryssa ig har jag för mig, finns säkert funktioner för det i media portal.
Postad 25 January 2011 - 22:06
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Går ju att ställa in i flera, mpc-hc har en ruta man kan kryssa ig har jag för mig, finns säkert funktioner för det i media portal.
MediaPortal kan också lösa det. Så, XBMC, MPC-HC och MediaPortal iaf  Kanske går lösa i MCE med?
Postad 26 January 2011 - 20:00
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Kort svar på PM från Lisa91 om prestanda hos den lilla lådan: Atom D525, NVIDIA ION2, USB3, eSATA, optisk SPDIF, DDR3-minne, kortläsare. Kan fås med inbyggd tuner för gratiskanaler. Men den har i princip inga expansionsmöjligheter. Mått 210x310x60mm (utan fötter).
Bonz.., med min gamla HTPC (2009) försökte jag ett tag matcha filmernas frame rate med grafikkortets uppdateringsfrekvens för att minimera hackande, men jag lyckades till slut lösa det även med en fast framerate på 60Hz. Och de HTPC jag byggt i år har aldrig haft några synliga sådana problem. Visst kan MPC ändra uppdateringsfrekvensen men det har jag aldrig haft någon nytta av.
Garantitiden är 12 månader, reklamationsrätten 3 år. Om man har den som HTPC och inte installerar en massa saker så är den sannolikt stabil år efter år. Vid stora problem kan man alltid återställa den till ursprungstillståndet via en image. Vid mindre problem kontaktar man oss via de ordinarie supportkanalerna.
Postad 26 January 2011 - 20:15
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Kort svar på PM från Lisa91 om prestanda hos den lilla lådan: Atom D525, NVIDIA ION2, USB3, eSATA, optisk SPDIF, DDR3-minne, kortläsare. Kan fås med inbyggd tuner för gratiskanaler. Men den har i princip inga expansionsmöjligheter. Mått 210x310x60mm (utan fötter).
Bonz.., med min gamla HTPC (2009) försökte jag ett tag matcha filmernas frame rate med grafikkortets uppdateringsfrekvens för att minimera hackande, men jag lyckades till slut lösa det även med en fast framerate på 60Hz. Och de HTPC jag byggt i år har aldrig haft några synliga sådana problem. Visst kan MPC ändra uppdateringsfrekvensen men det har jag aldrig haft någon nytta av.
Garantitiden är 12 månader, reklamationsrätten 3 år. Om man har den som HTPC och inte installerar en massa saker så är den sannolikt stabil år efter år. Vid stora problem kan man alltid återställa den till ursprungstillståndet via en image. Vid mindre problem kontaktar man oss via de ordinarie supportkanalerna.
Om man inte ändrar frekvensen så lär det ju garanterat bli jitter om man spelar upp 1080p/24 powerdvd10 ställer om frekvensen vid bluray och även om man använder det med *.mkv, dock är powerdvd inget vidare på *.mkv av nån anledning.
Postad 26 January 2011 - 20:36
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Givetvis blir det massa jitter om man spelar 24p material i 60Hz. För mig inte ett problem, men för andra kan det absolut vara det. Sen kan ju TV-apparater minska problemet i efterhand, som plåster på såren, om de har 120Hz-läge med interpolering.
Postad 26 January 2011 - 21:11
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Tror tvärtom, majoriteten av användare vet nog inte ens att det finns olika refreshrates och pull-down tror de är något man gör gymmet. Bonz.., med min gamla HTPC (2009) försökte jag ett tag matcha filmernas frame rate med grafikkortets uppdateringsfrekvens för att minimera hackande, men jag lyckades till slut lösa det även med en fast framerate på 60Hz. Och de HTPC jag byggt i år har aldrig haft några synliga sådana problem. Visst kan MPC ändra uppdateringsfrekvensen men det har jag aldrig haft någon nytta av.
Hur löser man så 23.976 inte hackar i 60 Hz?
Postad 27 January 2011 - 09:24
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Den plasmatv vi kör på hemma är låst till 60Hz om man vill köra pixelmappat. Och det är på gränsen till jobbigt att se på 50Hz material i 60Hz. Nu finns det apparater som med mer eller mindre lyckade resultat kan släta ut detta men det bästa är givetvis om både bildvisare och HTPC kan hantera samma frekvens. Men det lär nog kräva att man levererar en helhetskösning med bildvisare och HTPC för att kunna testa och garantera detta.
/H
Postad 27 January 2011 - 12:00
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Den plasmatv vi kör på hemma är låst till 60Hz om man vill köra pixelmappat. Och det är på gränsen till jobbigt att se på 50Hz material i 60Hz. Nu finns det apparater som med mer eller mindre lyckade resultat kan släta ut detta men det bästa är givetvis om både bildvisare och HTPC kan hantera samma frekvens. Men det lär nog kräva att man levererar en helhetskösning med bildvisare och HTPC för att kunna testa och garantera detta.
/H
Jo, det är klart att alla bildvisare fixar ju inte alla frekvenser, men allt fler köper fullhd som fixar de olika frekvenserna, och särskilt 24hz känns viktigt för mig iaf, inte för att jag lider fruktansvärt av jitter, men undviker det gärna ändå. Det är det näst viktigaste kravet jag har när jag nu kollar projje, det allra viktigaste är att den inte har så högt fläktljud, tyvärr väldigt svårt att hitta tysta billiga fullhd-projjar.
Postad 28 January 2011 - 15:09
QKN
-
QKN
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej
Dags att ge sig in i diskussionen efter noggrann bevakning
Jag tycker att JDSteknik ger ett bra och kunnigt intryck och jag har i stort sätt bestämt mig för ett köp om allting går att lösa. Jag har lite specialbeställningar (som alltid...) såsom möjlighet att spela upp film i 3D, betalkanaler, SSD-disk etc men JDS verkar kunna lösa även detta.
Jag använder idag mus och tangentbord till min HTPC och har lite svårt att förstå hur en fjärrkontroll kan ersätta det, men smaken är som baken. Hur packar ni andra upp rar-filer etc tex?
Jag stör mig otroligt mycket på småhack så att inte kunna ställa rätt refreshrate skulle verkligen vara en dealbreaker. Så en mediespelare som kan ställa allt sånt automatiskt är ett måste. Använder idag MPC-HC till film/serier vilket ordnar det utmärkt. Däremot måste jag manuellt ställa detta för TV-tittande i WMC vilket är jobbigt, har inte orkat lösa detta men det går säkert
Jag är personligen så ofantligt trött på att pilla med inställningarna för att få allt att rulla perfekt (har lagt otroligt många timmar på detta), så ett färdiginstallerat system skulle passa mig utmärkt. Förutsatt att allting blir som man vill och inte iaf behöver fixa och dona såklart
Hoppas att JDS kommer igång snart
Mvh Adam
Postad 28 January 2011 - 16:37
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag använder idag mus och tangentbord till min HTPC och har lite svårt att förstå hur en fjärrkontroll kan ersätta det, men smaken är som baken. Hur packar ni andra upp rar-filer etc tex?
De få gånger jag behöver göra något sånt gör jag det antingen med minitangentbordet eller på en annan dator. Filerna ligger inte på HTPC'n. Fjärrkontroll ersätter bara mus och tangentbord 99% av tiden eller nått. Det händer ju att man behöver göra något som fjärren inte lämpar sig för, men det är oerhört sällan.
Postad 28 January 2011 - 18:20
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Använd XBMC så behöver du inte packa upp rar  Hos mig är det inget problem då jag inte har en enda nerladdad film och de gånger jag tex ska rippa film så tar jag givetvis fram tangentbordet, men till 90% sköter jag hela htpcn med fjärr, det är det rent administrativa och ärligt talat hur ofta behöver man ändra nått i en dator som funkar som tänkt? Tangentbord tar plats, har bara ett par sideboard i min bio, det är obekvämt att sitta i en fåtölj med tangentbordet i knät och ännu värre att inte ha plats att röra musen. Mitt tangentbord har visserligen tuchpad, men den är inget vidare bekväm när man inte har stöd för armen. Surfar gör jag bara om jag letar efter nått som ska uppdateras eller installeras i själva htpcn, typ 1 gång i halvåret eller så
Postad 28 January 2011 - 18:42
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Använd XBMC så behöver du inte packa upp rar Hos mig är det inget problem då jag inte har en enda nerladdad film och de gånger jag tex ska rippa film så tar jag givetvis fram tangentbordet, men till 90% sköter jag hela htpcn med fjärr, det är det rent administrativa och ärligt talat hur ofta behöver man ändra nått i en dator som funkar som tänkt?
Tangentbord tar plats, har bara ett par sideboard i min bio, det är obekvämt att sitta i en fåtölj med tangentbordet i knät och ännu värre att inte ha plats att röra musen. Mitt tangentbord har visserligen tuchpad, men den är inget vidare bekväm när man inte har stöd för armen.
Surfar gör jag bara om jag letar efter nått som ska uppdateras eller installeras i själva htpcn, typ 1 gång i halvåret eller så 
Seriöst, RAR-filer är något som dyker upp kanske 2 ggr om året. Jag bryr mig inte om vad jag behöver göra i det fallet  Om jag skulle rippa film skulle jag inte göra det på HTPC'n. Lättare att göra vid skrivbordet.
Postad 28 January 2011 - 19:22
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Seriöst, RAR-filer är något som dyker upp kanske 2 ggr om året. Jag bryr mig inte om vad jag behöver göra i det fallet Om jag skulle rippa film skulle jag inte göra det på HTPC'n. Lättare att göra vid skrivbordet.
Ingen bdspelare i min kontorsdator, däremot dvd-skivor rippar jag i speldatorn. I övrigt håller jag med dig. Rar minns jag inte när jag hade, och skulle jag ladda nått vid nått tillfälle så skulle det ju ändå bli från speldatorn så då kan jag packa upp den där också.
Postad 28 January 2011 - 23:09
dnlar
-
dnlar
-
Forumräv
-
-
562 inlägg
Är jag helt ute o snurrar om jag tycker det känns intressant att de enda 3-4 personerna i tråden som verkar spontant positiva till den här produkten i snitt skrivit färre än 15 inlägg på forumet? Ingen värdering i det, bara en tyst reflektion.
Postad 29 January 2011 - 00:34
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Skulle vara jätteintressant om du kunde utveckla hur du löste uppspelning av allt med maskinen låst på 60Hz utan judder.
Postad 29 January 2011 - 20:38
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Här kommer ett långt svar (ni har varit flitiga): Jag vet hur det ser ut om t ex en 24Hz video spelas upp i ett 25Hz system eller tvärtom och det är inte kul att se. På detta system med uppdateringsfrekvens satt till 59Hz så ser jag dock ingen ryckighet, och det knepet är väl ingen nyhet (metoden gillas t ex av Anandtech.com). Förutom att 59Hz jämnar ut ojämnheterna så kan jag tänka mig att Intels Clear Video-teknologi tar bort det jitter som återstår. Det blir inte bättre av att be MPC ställa om frekvensen, vilket det ju annars borde ha blivit. Och jag har använt många långa timmar att glo på bakgrunden i scener när man panorerar osv. Svårare än så är det inte, med denna typ av system. (Däremot min gamla HTPC från 2009 hade lite mer problem med det.) Det enda hackande jag själv reagerar på är vid panorering över ett objekt i förgrunden, då man kan se vartenda 24Hz-steg, men det är ju en inneboende brist pga att bildfrekvensen inte är högre än 24Hz dvs går inte att förbättra (om man inte sätter TV:n på att jämna ut genom att addera en bild mellan varje riktig bild, vilket har olika namn för varje TV-fabrikat, men det ger mer bieffekter än nytta tycker jag så det gör jag inte). Det berömda "42s-hacket" kan jag heller inte se, men det är ju inte heller som värst vid 59,94Hz. MrNorth, vad 50Hz-material är vet jag inte, allt jag har är ~24Hz eller ~25Hz, kanske är något ~30Hz. Två bra test av hackighet (utdragna panoreringar): * Transformers Revenge of the Fallen 17 minuter in i filmen (lång passage där kameran snurrar kring det älskande paret). * Början på The Wrestler, när man panorerar över tidningsurklipp (om du får ont i huvudet är det illa; om du kan läsa den lilla texten så är det inte illa) Anm: Enligt Intels egen www-info så har G6950 ej Clear Video-support, men detta är fel (enligt databladet samt svar från deras support). G6950 är den minsta CPU som passar i den stora T-1000. Tack Adam, kul med lite nya röster i denna tråd. Du har förvisso mailat mig 3-4 ggr så jag känner igen dig! Intressant att du måst pilla mkt med inställningarna, du och jag måste vara dumma, när det finns de som fixar ALLT på ett par timmar! Man kan undra vad jag har arbetat med de senaste 3 månaderna.. Ett lagom litet tangentbord med touchpad eller styrkula är ett utmärkt alternativ till fjärr, det handlar helt om två saker: Tycke och smak, och hur man föredrar att använda sin HTPC. Jag kan förstå att en del personer föredrar det omvända, synd bara att de ska trycka ner sina åsikter i halsen på alla så fort tillfälle ges plus lite till. Alla råkar man då och då ut för problem att spela upp en film av olika skäl, hur ofta beror bl a på var man får sina filmer ifrån och vilken typ av rip det är. Om man förberett sig på att se en film en kväll och den inte vill starta ordentligt så är det förbannat irriterande. Om man då låst sig till ett mediacenter eller en enda spelare, eller ännu värre har en mediaextender, så är ens möjligheter att göra nåt åt situationen väldigt begränsade. Om man däremot har förberett sig med alternativa spelare och verktyg så kan man oftast på ½ minut komma vidare och kvällen är räddad. Även den som trivs bäst i sitt mediacenter kan i ett sånt läge hoppa ut ur detta och in bland windowsapplikatiknerna, om han installerat sådana. Även om jag inte nånsin spelat upp en film direkt från ett rar-arkiv så vet jag att det finns många som gör det jämt. Antagligen personer som regelbundet brukar få sina filmer som rar-arkiv och tycker det är behändigt att låta dem förbli i det formatet. Dlnr, min bild av detta forum är att det är några forumrävar som gillar att skriva långa inlägg som till stor del är upprepningar och redan känner varandra väl från andra trådar, och ibland kommer det in någon lite mer "från verkligheten". Jag begränsar mina insatser till 2ggr/v nu fast ibland spårar det ur här så pass att man undrar vad man ska göra. Jag har inte startat denna tråd och vet inte riktigt vad jag ska tycka om den, det svänger kraftigt är väl det mest positiva jag kan säga. Nu är tråden uppe i 4 sidor. Om vi strök alla upprepningar vore det bara en sida kvar. Och jag kan egentligen bara se 2 konsekvent negativa personer här. Stefan, jag vet att du är en av de främsta förespråkarna för MediaPortal i minhembio-forumet, och det är väl bra det, men var snäll mot de som inte tycker som du. Du är välkommen att skriva i forumet för T-1000 snart om hur man installerar MP i den setup du tycker är bäst (eller klista in en länk till tråd i minhembio som beskriver det). Gärna med länk till varje plugin du tycker man ska ha, och inställningstips (på en nivå som alla kan förstå). Om du vidhåller att det låter sig göras av vem som helst på två timmar utan instruktioner inklusive att skruva ihop apparaten och att installera klart övriga delar så, ja.. var och en får bedöma det själv.. T-1000 passar utmärkt för rippning förresten (bl a eftersom jag har en kraftdel som orkar med och en kylning som fungerar som den ska). Den kan stå på 100% CPU dygn efter dygn utan problem. Hörs faktiskt inte ens särskilt mycket ens då. Kontorsdatorn kan bli lite tråkig att arbeta på om den ska stå o rippa med 100% av CPU:n när man försöker arbeta.
Postad 30 January 2011 - 00:40
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
T-1000 passar utmärkt för rippning förresten (bl a eftersom jag har en kraftdel som orkar med och en kylning som fungerar som den ska). Den kan stå på 100% CPU dygn efter dygn utan problem. Hörs faktiskt inte ens särskilt mycket ens då. Kontorsdatorn kan bli lite tråkig att arbeta på om den ska stå o rippa med 100% av CPU:n när man försöker arbeta.
Min drar inte mer än 5-10% cpu vid rippning, men jag antar att du menar konvertering vilket är en helt annan sak. Full load blir min cpu strax under 50 grader, fläktarna ökar inte i varvtal ett dugg vid full load. Nu är det väldigt sällsynt att min cpu går över 50% eftersom att jag slutat konvertera om man inte räknar bd-iso som konvertering  Konverterar jag nångång en film tex för att ha i en bärbar spelare eller av något annat skäl vilket händer ibland så gör jag det i min arbetsdator för att den är betydligt kraftfullare och då konverterar den lätt en film medans jag sover så behöver jag inte bli störd när jag kollar tv heller
Postad 30 January 2011 - 09:04
JDSteknik
-
JDSteknik
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ja där är en viss variation på hur ordet rippning används, jag menar ett program som både rippar och komprimerar, det finns även de som enbart lyfter över DVD-skivans innehåll till hårddisken utan att göra något annat och de belastar förstås inte CPU:n så mkt. Vid "rippning-inkl-komprimering", så ska, om det funkar bra, 100% av varje CPU-kärna användas. Bara för att du använder din film-PC fler timmar per dygn än din kontors-PC som måste du ju inte utgå från att alla andra gör som du.
Postad 30 January 2011 - 10:47
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Ja där är en viss variation på hur ordet rippning används, jag menar ett program som både rippar och komprimerar, det finns även de som enbart lyfter över DVD-skivans innehåll till hårddisken utan att göra något annat och de belastar förstås inte CPU:n så mkt. Vid "rippning-inkl-komprimering", så ska, om det funkar bra, 100% av varje CPU-kärna användas. Bara för att du använder din film-PC fler timmar per dygn än din kontors-PC som måste du ju inte utgå från att alla andra gör som du.
Nä, självklart använder vi alla våra datorer på helt olika sätt, men du förstod iaf det jag var ute efter. Min htpc har inte fullt den prestanda som den du säljer men det var inte så svårt att bygga en som håller sig sval ö även under belastning. Förut när jag konverterade allt jag spelade in så funkade den redan då klockrent trots enbart 2 noctuafläktar i hela datorn, använder en ninja mini cpu-kylare utan fläkt, men den sitter bara 20mm från chassiefläktarna. Tangentbordet som jag just nu använder de gånger jag måste kan du föresten se i mitt galleri, även htpc finns där i sin förra version, samma moderkort och cpu, men har bytt nätdel, grafikkortoch cpu-kylare sen dess. Använder även 60Gb ssd istället för hårddisk.
Postad 30 January 2011 - 11:50
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
JDSTeknik: Eftersom du ber mig säga hur jag tycker man ska installera MediaPortal så får det bli lite upprepning, men lite utförligare.
1) Installera MediaPortal, kör med standardvalen
2) Installera StreamedMP, kör med standarvalen. De plugins jag tycker är de viktiga ingår i StreamedMP.
3) Installera den codec du vill köra (jag kör med FFDShow-tryouts).
4) Gå in i MediaPortal's inställningar, välj den codec du vill ha för de olika typer av video som finns i inställningarna.
5) Gå till plugins->Moving Pictures. Ställ in den på att importera från den plats där du lagrar dina filmer.
6) Gå till plugins->MPTV-Series. Ställ in den på art importera från den plats där du lagrar dina TV-serier. Gå genom import-wizarden.
8) Gå till remote-delen, välj den fjärrkontroll du har.
7) Klart.
OM man ska ha TV-stöd tycker jag man ska installera ForTheRecord och strunta i MediaPortals inbyggda TV-stöd. ForTheRecord är bättre, enklare och stabilare.
Du ber mig vara snäll mot de som inte tycker som jag ang MediaPortal, när är jag inte det? Jag har aldrig tyckt att T-1000 borde köra MediaPortal och att det är dumt att inte göra det eller något. Jag försöker vara hjälpsam på det här forumet, tro det eller ej
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 30 January 2011 - 11:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|