Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fördelar resp. nackdelar med rörförstärkare?

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2011 - 11:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Finns det någon prisklass där man kan säga att det "blir värt" att köpa rörföstärkare VS transistorstärkare. Tänker på att rörförstärkare är dyrare att bygga än vanliga och att man kanske måste lägga sig på en viss ekonomisk nivå då man verkligen får utdelning att välja rör. Detta med min 20 000 +/- budget jag nämt ovan. Eller är det i mitt fall kanske bättre att satsa på en transistorförstärkare tillsammans med mina dynaudio dm 2/6?

Det beror på vad du är ute efter. Är du ute efter att återge musiken såsom den är på skivan, troget och smidigt, så finner jag ingen nivå som rörförstärkare är av intresse.
Om du är mer intresserad av ev färgningar som rörförstärkaren kan ge, så kanske det är intressant oavsett prisnivå.
Om det är utseendet som spelar stor roll så är det bara välja det som du tycker ser bäst ut. ;)

Postad 21 July 2011 - 21:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Det märks att du inte har följt diskussionerna här på forumet det senaste året. Det finns några som gärna pratar om överlägsenheten hos rör och kallar transistorer för kalla, platta, trista, gråa osv.

Det om något är kategoriskt, hårt och orättvist :)

När man dessutom läser det senaste numret av Hifi & Musik, där transistorer sammanfattas som instabila, distande och självförstörande jämfört med de felfria och beprövade rören så blir man bara... trött. Någon måtta får det vara på skitsnacket.

Jag har såklart inget problem med att en del föredrar ljudet från rör. Det ger en viss typ av färgning (i varierande grad beroende på konstruktionen, val av rör osv) och det behöver inte alls låta dåligt eller ens mäta dåligt. Det finns rörstärkare med bra prestanda. Problemet är att de inte mäter (eller låter) bättre än en helt vanlig bra transistorstärkare men är mycket dyrare att tillverka. Billiga/enkla rörkonstruktioner har ofta stora problem med dist och stor variation i frekvensgången pga utimpedansen.

Något annat som ofta (alltid) nämns som en fördel med rör är att de klipper snällare. Det stämmer - annars hade man inte kunnat få acceptabel prestanda med en trioder. Det som gör att argumentet faller totalt är att de flesta transistorförstärkare har mer än 100W i uteffekt, dvs de har en stor marginal för klippning jämfört med rör, och inom hela det området ger de lägre dist. Det är nog väldigt få som någon gång driver en bra transistorstärkare till klippning, dvs ett argumentet "down the drain".

Den ökande populäriteten för trioder har dessutom en ganska bisarr bieffekt, med några högtalartillverkare som inte bygger högtalare med maximal prestanda i fokus, utan tar istället till diverse genvägar som resonanta lådor osv för att öka känsligheten, och därmed matcha de till effektsvaga förstärkare.

Visst är det så att en del likväl hyllar rör som varande frälsande. Jag gör det inte och inte heller sägar jag dem utan inser att det finns kvaliteer och saker som jag uppskattar och en ljudsignatur som är lättälskad. Du finner ingen instängd diskant som så ofta transistorer ger - undermåliga sådana - samt att du får ingen direkt och elak klippning utan en som skapar harmoni istället för elakhet, vilket så ofta sker genom transistormaskiner som är undermåligt konstruerade. Har du således haft otur att blivit presenterad för transistorer som inte är adekvat den uppgift de är satt att göra emedan du presenteras för en Rördito så kan magi uppstå. Håller med dig i sak och du vet och kan redan historierna runt allt detta med rör. Jag står dock för vidsynthet och den är att det finns plats i min panteon för även rörförstärkare, häftiga kablar och hifimöss om du vill. ;) Allt fyller en funktion - även om det inte är för fysisk mätbar prestanda - så för välbefinnande och känsla av unikum och det viktiga är att vi har skoj.

Jag vet att man när man tycker att man kan lätt så kan man bli provocerad av någon man tycker är kategorisk om det än gäller vinylens påstådda överlägsenhet, eller om CD som påstås vara stora skillnader på - gärna i höjd med att priset stiger på lappen - och det må så vara att det inte är så men det är så för den just då i hans/hennes skeende i livet. :D

Postad 22 July 2011 - 09:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Rör är mer hobby. Jag kan jämföra med mcträsket jag numera befinner mig i.
Alla skulle köra Honda om det bara gällde förmågan att ta sig från A till B.
En Hd tex är rent objektivt på många punkter en sämre maskin, men ack så mkt
mer hobby och ägarglädje.

Redigerat av Bongo_Mongo, 22 July 2011 - 09:52.

Postad 22 July 2011 - 10:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Rör är mer hobby. Jag kan jämföra med mcträsket jag numera befinner mig i.
Alla skulle köra Honda om det bara gällde förmågan att ta sig från A till B.
En Hd tex är rent objektivt på många punkter en sämre maskin, men ack så mkt
mer hobby och ägarglädje.

Mycket bra liknelse. Det är träffande och så sant. Hobbies är så mycket mer än ren funktionellitet ja kanske är det tom minst viktigt.

Postad 22 July 2011 - 12:56

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hejsan!

HD hade seriösa kvalitetsproblem men klarade ändå att överleva trots en massiv japansk satsning på att ta fram mängder av modeller utan kvalitetsbrister. Det som kanske inte är så känt att HD var tidigt ute med "kundpaneler". Alltså hade de en uppfattning vad kunden ville ha. De byggde också tidigt upp en bild av vad varumärket stod för. Tycker dock att Honda byggt en del maffiga maskiner som har en del själ. Själv sålde jag min egen maskin för 4 år sedan.
Men roligt var det men det är viktigt att också köra med huvudet så att man inte gör bort sig för livet.

Min första rör kom hem på prov med viss tvekan. Kunde detta bli bra? Mäter ju sämre? Men det lät ju bra. Sedan kom rolighetsfaktorn in.

Postad 22 July 2011 - 13:11

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Om man är en vintagemänniska som mej är rör och vinyl gjutet. Jag kör även hellre min halvrisiga Ford Mustang från -65 än min nya Alfa romeo. :)

Postad bild

Tube love. Trevlig helg!

Redigerat av Sidelakebob, 22 July 2011 - 13:16.

Postad 22 July 2011 - 13:53

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kronkan: Jag kör en Honda nu (förnuftigt) för att känna av intresset.
Jag är nu fast i träsket. Det visade sig vara ren terapi att köra. Så
då är det dags att gå vidare. HD, tex Dyna Wideglide, går rakt in
i hjärtat. Dom har verkligen lyckats med att förmedla en känsla.
Men då jag fortfarande slits mellan förnuft och känsla, så har
mitt intresse riktats mot en annan jänkare; Victory.

Den har mer effekt och vrid i sin 106 kubikstums motor. Bättre bromsar
och bättre detaljkvalitet. Men inte lika snygga som HD. Vad kan Victory
ha för motsvarighet inom Hajfaj?? ARC, tycker jag. Mäter bra fast det
är rör, :)

Sån är jag. Förnuft vs känlsa. ;) Så jag kör rör i försteget och har
ett kraftfullt trisse steg.

Om vädret vill så åker jag ner till västkusten på Söndag. Jag och S. Roger
(återfallsbiker) ska åka runt till mcbutiker och testa Hd och Victory. Var bor du Kronkan?

Postad 23 July 2011 - 21:48

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Kronkan: Jag kör en Honda nu (förnuftigt) för att känna av intresset.
Jag är nu fast i träsket. Det visade sig vara ren terapi att köra. Så
då är det dags att gå vidare. HD, tex Dyna Wideglide, går rakt in
i hjärtat. Dom har verkligen lyckats med att förmedla en känsla.
Men då jag fortfarande slits mellan förnuft och känsla, så har
mitt intresse riktats mot en annan jänkare; Victory.

Den har mer effekt och vrid i sin 106 kubikstums motor. Bättre bromsar
och bättre detaljkvalitet. Men inte lika snygga som HD. Vad kan Victory
ha för motsvarighet inom Hajfaj?? ARC, tycker jag. Mäter bra fast det
är rör, :)

Sån är jag. Förnuft vs känlsa. :( Så jag kör rör i försteget och har
ett kraftfullt trisse steg.

Om vädret vill så åker jag ner till västkusten på Söndag. Jag och S. Roger
(återfallsbiker) ska åka runt till mcbutiker och testa Hd och Victory. Var bor du Kronkan?

Hej! Jag bor några km söder om Göteborg men är inte hemma just nu. Hade säkert kunnat ordnat övernattning i föreningens gästlägenhet. Men har semester och är därför inte i Göteborg.

Vid stugan är det just nu helt fullt av vuxna barn med partners. Jag beklagar verkligen min dåliga gästfrihet. Får förhoppningsvis bli en annan gång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.