Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Star Wars-filmerna på DVD

644 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2004 - 19:12

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Det är nästan så att man får tårar i ögonen av lycka. Vilket DVDår detta kommer att bli. ;)

Postad 28 January 2004 - 19:18

PR77
  • PR77
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Trevligt...nånting att se fram emot ;)

Postad 28 January 2004 - 20:21

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Jösses hur ska man någonsin ha råd med mera hårdvara till sin hembio när det kommer så sjukligt mycket filmer som man bara måste ha.....

Postad 06 February 2004 - 14:39

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
På Tisdag ska herr Lucas och CO presentera nyheten att Star Wars kommer på DVD.
Och vad det verkar som så ska vi inte behöva vänta tills i höst med att kunna köpa den.
4 discar sägs det också bli, en för varje film och en med extramaterial.
The force.net säger så här.

We've received information from a reliable source that an official announcement regarding the much rumored Trilogy DVD is expected soon. Our source says next Tuesday (2/10) will bring official word that the Special Edition versions of Star Wars: A New Hope, The Empire Strikes Back, and Return Of The Jedi will be released in a four disk set on September 21 of this year. No mention was made of additional footage, or the contents of the fourth disk, but more information will likely be known next week.

Postad 06 February 2004 - 16:06

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Thank you lord! Om detta verkligen stämmer är det bara att knäcka upp skumpan för min del.

Postad 06 February 2004 - 19:21

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Äntligen :o Men freak, September 21, det är ju till höst eller skulle dvd-releasen komma tidigare kanske? ;)

Postad 06 February 2004 - 19:33

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Det ryktas om att den kommer tidigare. Men vi väntar tills på tisdag så tror jag det klarnar.

Postad 06 February 2004 - 20:13

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Äntligen!! Jag har väntat evigheter på denna release!

Postad 07 February 2004 - 07:14

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Finally SW på DVD ;)

Postad 10 February 2004 - 10:35

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Nu är det klart. 21 September kommer Star Wars att stå på hyllorna i affärerna. :)
Läs mer.

Postad 10 February 2004 - 11:15

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Underbart att läsa. Äntligen!

Postad 10 February 2004 - 11:24

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Helt otroligt, en av mina största filmdrömmar kommer äntligen att bli verklighet i september. Jag har svårt att beskriva den glädje jag känner i ord över denna händelse. Yes!! :)

Postad 10 February 2004 - 11:29

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
TheForce.net har följande fakta att visa upp om den kommande releasen:

Classic SW Movies Headed to DVD September 21st
Tue, Feb 10, 04 01:27:44 AM EST

Reuters UK has the Hollywood Reporter story on the Classic Star Wars movies making their way to DVD!
"Star Wars Trilogy," one of the most-requested DVD episodic film franchises, is expected to be released as a four-disc DVD box set on September 21.
A global rollout on DVD is expected within days of the domestic release, according to Lucasfilm and 20th Century Fox Home Entertainment.

The trilogy, featuring the classic franchise films "Star Wars," "The Empire Strikes Back" and "Return of the Jedi," will be released on three DVD discs, with a fourth disc likely to hold a newly made documentary about the "Star Wars" franchise and never-before-seen footage, among several other bonus materials, said Jim Ward, Lucasfilm's vice president of marketing and distribution and the DVD trilogy's executive producer.

"We are currently in the process of restoring and remastering all three titles for the DVD release, so we're still working on details of the marketing strategy," Ward said. "But I believe that it is safe to say that it will receive tremendous exposure across all media."

Lucasfilm and Fox chose the September release date to maximise on holiday gift buying during the Thanksgiving and Christmas seasons, 20th Century Fox president Mike Dunn said.

"We sold about 17 million VHS 'Star Wars' units during two fall release periods in '95 and '97," he said.

SW on DVD: Why Just the Special Editions?
Tue, Feb 10, 04 01:30:28 AM EST

The NY Post has more info on the Classics headed to DVD. Here's an excerpt from the Special Edition question:
Instead, the DVDs will include the much-debated versions director Lucas released in the '90s with new digital effects and plot twists that softened the character of Han Solo - even though DVD makes it easy to offer both the original and director's cut of a movie.
It's simply a matter of an artist's right, says Jim Ward, a Lucasfilm vice president and the executive producer of the set.

"We realize there's a lot of debate out there," says Ward. "But this is not a democracy. We love our fans, but this is about art and filmmaking. [George] has decided that the sole version he wants available is this one."

The original "Star Wars" from 1977 is the second-highest-grossing movie of all time in the U.S. (behind "Titanic", and all three "Star Wars" movies in the trilogy still rank in the Top 20.

--------------------------------------------------------------------------------

SW on DVD: Lucas Confirms Director's Commentary
Tue, Feb 10, 04 01:33:04 AM EST

The Washington Post has more details on the old classics headed to DVD. Included in this report was new info from Lucasfilm on the commentary and extras:
The boxed set was scheduled to come out after the release of the sixth movie, now known simply as "Star Wars: Episode III." But the films' creator, George Lucas, "found some time" to work on the DVD version, said Jim Ward, Lucasfilm vice president of marketing and distribution and DVD executive producer.
"He was willing and eager to make it happen," Ward said.

He also quashed rumors that had been springing up on Web sites devoted to "Star Wars" that Lucas would not contribute a spoken commentary for the DVD.

"We're really thankful and lucky to have our fans," Ward said, "but they also love to speculate based on not a lot of knowledge."

A Lucasfilm spokeswoman could not confirm which actors or crew members would appear for the extra features on the DVD. The fourth disc in the set will include a feature-length documentary about the "Star Wars" saga and never-before-seen footage from the making of the three films.

Trevligt värre! Åh den 21:e september. Jag är villig att skippa hela sommaren för att få boxen snabbare. :)

Redigerat av jedi, 10 February 2004 - 11:30.

Postad 10 February 2004 - 12:55

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Hehehee, 21 september! Perfekt! :)
Strax efter min födelsedag - kan ju inte bli bättre! :(

Postad 10 February 2004 - 16:17

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Jippie jag e sååå glad just nu!!!!

UNderbart....

Det finns inte ord för hur detta känns.

Postad 11 February 2004 - 14:22

pear
  • pear
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0
Enligt dvdforum.nu (www.dvdforum.nu) har SF och Fox gått ut med ett gemensamt pressmeddelande som säger att den så hett efterlängtade Star Wars-boxen släpps i Sverige den 22:a september, alltså en dag senare än i USA.

Postad 11 February 2004 - 14:27

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0

Enligt dvdforum.nu (www.dvdforum.nu) har SF och Fox gått ut med ett gemensamt pressmeddelande som säger att den så hett efterlängtade Star Wars-boxen släpps i Sverige den 22:a september, alltså en dag senare än i USA.

Inte alls så farligt. Det hade kunnat varit värre <_<

Postad 11 February 2004 - 17:51

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Ja det kan jag absolut överleva!

Endast en dag till med ett underbart fjärilspirr i magtrakten <_<

Postad 11 February 2004 - 18:00

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Helt sjukt vad man är förväntansfull inför denna release. Det var Star Wars-sagan som startade hela mitt filmintresse när man var liten och de har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag misstänkte nästan att det skulle bli samma upplägg som Indiana Jonesboxen dvs 4 keepcase i en box. Lucas måste ha insett hur lyckad den kombinationen var när man bestämde sig för hur Episode IV-VI skulle släppas. 22:e september, inringat i almenackan! <_<

Postad 12 February 2004 - 05:13

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Discshop har nu lagt upp boxen på siten men den går ej att boka ännu. Detta kommer att ske så fort filmbolaget går ut med ett pris för boxen.

Postad 13 February 2004 - 03:30

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Jag kommer helt klart att vänta tills boxen har släppt på alla regioner. Titta bara vad FOX gjorde med den japanska utgåvan av Alienboxen... Var nog många som kände sig lite lurade.

Postad 13 February 2004 - 04:08

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Ja med denna releasen så nöjer jag mig inte med annat än det bästa. Bland det viktigaste som sker i filmväg för min del och då vill man naturligtvis få ut maximalt.

Postad 20 February 2004 - 10:10

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Ja med denna releasen så nöjer jag mig inte med annat än det bästa.

Då måste det väl ändå handla om att köpa R1-utgåvan?
Eller är det någon som tänker köpa R2?

Jag tänker köpa R1-utgåvan. Någon som är intresserad av en massiv powerbuy? :-D

Postad 20 February 2004 - 10:14

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Varför skulle det vara några skillnader mellan R1 och R2 på en sån här stor release?

Förhoppningsvis är det samma box.

Redigerat av PsyCor, 20 February 2004 - 10:14.

Postad 20 February 2004 - 10:34

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Varför skulle det vara några skillnader mellan R1 och R2?

Ett tillägg:
För alla er som inte känner till de uppenbara skillnaderna mellan R1 och R2, satsa på R2 så blir ni alldeles säkert nöjda ...

Postad 20 February 2004 - 10:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Ja, du kanske ska tänka igenom vad du menar. För det finns inte mkt att göra med dessa ljudspår mer än att mixa om och/eller nya ljudeffekter.

Man "tvättar" ljud och bild! Det är väl det han menade med att fräscha upp.

Förutom att "tvätta" ljud och bild (ta bort störningar, förstärka delar som försvagats genom åren o.s.v.) Så finns det också bl.a. möjligheter att köra ljudspåren genom dynamikexpandrar som gör att det låter lika kraftfullt och dynamiskt som ljudet på nya dvd-släpp gör. Man kan också köra gammalt stereo ljud genom lite proffsigare DPL dekodrar (varför inte DPL2), förstärka kanalseparationen med lite häftigare filter för att sedan lägga spåren som 5.1 ljud på en dvd!

Det är inga problem, med att fräscha upp ljudspåren utan att ändra på innehållet i ljudet. Det kräver bara lite eftertanke, omsorg och tillgång till bra teknisk utrustning. Indiana Jones boxen har ju genomgått en sådan här tvätt och resultatet (IMHO) är ju strålande. Det är ju bättre ljud och bild på vissa filmer i den boxen än vad det på vissa helt nya släpp!

Redigerat av Unregistered959, 20 February 2004 - 10:38.

Postad 20 February 2004 - 16:14

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Jag kan tipsa om att dvdsoon sänkt priset till 330:- nu :)
Dvd-soon
Dock är det tullrisk men det är ju så billigt.

Postad 20 February 2004 - 16:27

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Varför skulle det vara några skillnader mellan R1 och R2?

Ett tillägg:
För alla er som inte känner till de uppenbara skillnaderna mellan R1 och R2, satsa på R2 så blir ni alldeles säkert nöjda ...

Vad menar du med uppenbara skillnader?

Postad 20 February 2004 - 16:46

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Innehållsmässigt så borde det väl inte vara någon skillnad på R1 och R2 filmerna (bortsett från textningen då möjligtvis).

Tekniskt sett är en annan sak. PAL har ju som bekant högre upplösning och lite bättre färghantering, medans många hävdar att överföring till NTSC brukar hålla högre kvalitet!

Jag väljer PAL, för jag vill ha svensk text och jag gillar inte persienneffekten som uppstår med NTSC.

Ni andra får givetvis välja vad ni vill, Tråden handlar ju trots allt inte PAL vs NTSC utan om att vi äntligen kommer att få köpa S.W. 4, 5, 6.... :)

Postad 20 February 2004 - 17:43

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0

Tråden handlar ju trots allt inte PAL vs NTSC utan om att vi äntligen kommer att få köpa S.W. 4, 5, 6.... :D

Helt korrekt. Jag vill rekommendare att vi håller oss borta från diskussionen rörande vilket som är "bäst" av PAL eller NTSC i denna tråd. Den tenderar alltid till att spåra ur, samt att redan finns trådar om det ämnet.

Postad 20 February 2004 - 18:11

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Vad menar du med uppenbara skillnader?

Med uppenbara skillnader menar jag t ex att en PAL Star Wars spelas upp snabbare än en NTSC Star Wars som spelas upp i filmens originalhastighet.

Klart att detta inte är viktigt för alla. Det var dock inte alls min avsikt att förstöra den här tråden, så låt mig avsluta debatten på ett lite skämtsamt sätt:

Det blir omkring 16 minuter mer Star Wars i NTSC-versionen! ;-)

EP4: PAL 120 minuter vs. NTSC 125 minuter
EP5: PAL 124 minuter vs. NTSC 129 minuter
EP6: PAL 130 minuter vs. NTSC 136 minuter

Postad 20 February 2004 - 19:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Om man köper PAL versionen så hinner man med andra ord klämma in en pissepaus utan att filmvisningen tar längre tid!

Så blir det mer tid över för att se fler filmer på ett dygn!

Postad 21 February 2004 - 14:11

Unregistered859941e9
  • Unregistered859941e9
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hmm..jag undrar vad som kommer att stå högst på min önskelista (födelsedag 23 September) :D

Postad 21 February 2004 - 17:14

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

födelsedag 23 September

OT
Samma dag som Bruce sringsteen, min morsa , min bästa vän och hennes småskolefröken!

Postad 01 March 2004 - 00:38

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Det har naturligtvis börjat cirkulera spekulationer på hur den kommande boxen skall se ut. Neuron Syndicate, det företag som gjort många snygga utgåvor, nu senast Alien Quadroligyboxen, har släppt följande förslag på hur de kan tänka sig utforma den kommande Star Warsboxen. Det är bara att hålla tummarna för de är bland de snyggaste jag sett. Imperial Collection är ju så läcker med digipack modell större och Dödsstjärnan på ryggen till boxen. :angry:

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av jedi, 01 March 2004 - 00:44.

Postad 01 March 2004 - 00:45

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Hmm ser verkligen bra ut! :angry:

Postad 01 March 2004 - 00:48

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Nu tror jag i och för sig att det kommer att bli en box som smälter in med de övriga utgåvorna i hylllan men jag skulle inte bli ledsen om det blev något i stilen av de ovanstående exemplen.

EDIT: Tydligen är det så att Neuron Syndicate är de som definitivt skall utforma boxen, bilderna var inga hobbybilder utan riktiga prototyper som de lade upp på sin site. De försvann dock tämligen fort därifrån. Det är inget som säger att någon av de ovanstående förslagen blir det slutgiltliga eller om det blir något helt annat, detta återstår att se.

Redigerat av jedi, 01 March 2004 - 01:38.

Postad 01 March 2004 - 03:58

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Aj aj aj, "Jedi vs. Darkside"-boxen var ju sjukt snygg på bild iaf.

Postad 01 March 2004 - 13:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag hoppas väl om inte annat på en R3a med digipak och ev något specialfodral såsom läderväskan som Indiana Jones-trilogin har därborta.

En box av modell "keepcase i en papplåda" vore mycket tråkigt för en så pass stor release. Jag hoppas verkligen att ambitionsnivån blir högre än så.:)

För min del får det bli R1 eller R3 alternativt R2JP beroende på vilken av dem som är snyggast. Blir det som med Indiana-boxen köper jag R3an.

Postad 02 March 2004 - 22:38

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Bilderna ovan är dementerade som färdiga produktionsbilder nu av FOX. Dom riktiga bilderna kommer att dyka upp snart och ser inte lika ut som dessa.

Postad 02 March 2004 - 22:45

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Man kunde tänka sig detta. Tydligen var det en extrem "miss" att företaget som designar boxen "råkade" läcka ut bilderna på de ovanstående prototyperna. Fast mer spekulation och uppbyggande av spänningsmoment kunde knappast Lucas & c:o fått. :D

Postad 06 March 2004 - 04:28

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Siten The Digital Bits rapporterar från flera handlare att det officiella datumet för att kunna förboka sitt exemplar av den kommande boxen blir den 20:e Mars. Lite intressant uttalande med tanke på att dvdsoon.com har haft boxen uppe för bokning ett bra tag nu.

Redigerat av jedi, 06 March 2004 - 04:29.

Postad 06 March 2004 - 10:41

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
kan det inte vara som Discsho som väntar med att kunna erbjuda förbokning förren de vet priset, de kankse får ett rikt.pris den 20 mars.

Postad 09 March 2004 - 17:42

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Ljudet till Star Wars kommer att få en helt ny ljudmix. Saxat från Thedigitalbits:

"Also, we've heard a reader who recently had the chance to talk with Star Wars sound designer Ben Burtt about the upcoming DVD release. Here's the info (special thanks to our reader for sending this in):

I spoke with Ben Burtt recently. He mentioned the upcoming Star Wars DVDs. It seems that they were able to go back and digitize all of the original tracks and rebuild the show from scratch. For the previous Theatrical Special Editions they were only able to go back and re-mix and edit from the pre-mixes which were sonically limited by the analogue recording and reproduction systems of the time. Since Ben was responsible for archiving all of the sound on A New Hope, all of the sounds were able to be found except for a couple of foley tracks which I'm assuming will be re-done. So it seems that we will be hearing Star Wars in a way we've never heard it before. He did not mention if Empire and Jedi would be receiving the same treatment."

Tydligen ska man också ha ändrat en del av dialogen och ljudeffekterna. Då jag inte är något hardcore SW fan så förstår jag inte riktigt vad de har ändrat, men de kommande dvd utgåvorna kommer inte att "låta" exakt som de tidigare SE utgåvorna.

Postad 19 March 2004 - 01:24

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Tydligen kommer det att ingå nya scener och eventuellt borttagna scener och ännu mer specialeffekter i de kommande utgåvorna. Saxat från Thedigitalbits:

"Yeah, we know this is going to get some people's undies in a bunch again... but we can say with some confidence now that when Lucasfilm and Fox release the Star Wars Trilogy on DVD in September, the films ARE going to include new footage. We've confirmed "unofficially" with three separate sources, each in positions to know, that at least SOME new footage is being added to the films, and that more special effects enhancements, tweaks and fixes are being done. We're also told that Lucasfilm MAY include additional deleted scenes for the trilogy on the bonus disc, separate from the material added into the films themselves (rather like they've done with Episodes I & II). We've been told of at least a few changes that are being made, but we're going to wait to confirm them better before we post anything. Keep in mind that we have no idea how extensive or minor the whole of the additions and changes will be. Hopefully, we'll learn more from Lucasfilm in the near future. So, okay... we're now officially intrigued. We'll post more when we can."

Postad 19 March 2004 - 01:32

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Hmm men menar dessa "källor" ytterligare förändringar än de som gjordes för några år sedan? Vi visste ju alla att det inte var orginalversionerna som skulle släppas nu på DVD, att det skulle finnas med de omgjorda/extra scenerna med Jabba och Han i hangaren etc.

Postad 19 March 2004 - 01:47

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Det rör sig om helt nya scener. På HTF diskuterar man vilka nya scener det kan vara fråga om, vilket man knappast behövt att göra om man menade de scener som blivit tillagda/förändrade till SE utgåvorna.

Det debatteras även en del om hurvida en del "orginalscener" kommer att återföras, som tex. att Solo skjuter först m.m.. Sedan ska man tydligen fixa en del av de tidigare specialeffekterna som ej blivit implementerade på ett godtagbart sätt plus att en del helt nya ska läggas till. Även musiken ska ses över.

Postad 19 March 2004 - 02:31

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Wow så detta blir Extra Special Editions då? :(

Postad 19 March 2004 - 02:41

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Ja, det verkar bli något alldeles extra. För de riktigt intresserade länkar jag till HTF:s tråd där bland annat Bill Hunt, skapare av Thedigitalbits, postar uppdateringar av den information han får av LucasFilm. De som vill kan läsa från början av tråden, den är ju trots allt endast 74 sidor lång...

http://www.hometheat...0&pagenumber=73

Postad 20 March 2004 - 02:49

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
hehe, som jag alltid sagt, han skulle ändra dom ännu en gång... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.