Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu finns mitt påbörjade hembiobygge att skåda

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2004 - 06:57

Unregistered7afd1083
  • Unregistered7afd1083
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Okej så om jag fattar det rätt så e t.ex 10 kvadrat metter 10 metter åt vardera håll?...

//Bengt

Postad 16 March 2004 - 08:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Spökhunden:

Svar: Ja. 100kvm.

Har du inte gått i skolan? :) ;) :wub:

Postad 16 March 2004 - 08:41

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Öh, nej...

10x10 = 100kvm

2 x 5 = 10kvm
1 x 10 = 10kvm
3,16 x 3,16 = 10kvm

Redigerat av Hellgun, 16 March 2004 - 10:56.

Postad 16 March 2004 - 09:03

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Flytande golv är att föredra i källarutrymmen pga av fuktrisken. Jag körde själv med platon-->spånskiva-->heltäckningsmatta. :)

Postad 16 March 2004 - 11:24

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
hur satte u ihopa spånskivorna???

Postad 16 March 2004 - 12:13

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Spontade golvspånskivor...

Postad 16 March 2004 - 15:07

Unregistered7afd1083
  • Unregistered7afd1083
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Dr. Death: Jo 1 till 9.... sen praktik i nestan 2 år...... sen sköte jag tyvär inte skollan sånt man ångrar sig i efterhand.......

Hellgun: Okej.. får plugga på det där litte :)...

Postad 16 March 2004 - 21:18

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Puttekula,

Jag kikade lite grann på dina galleribilder angående diskussionen om golv. Jag ska snart bygga en "seating platform" för min sittmöbel längst bak i biorummet. Den ska jag sedan täcka med heltäckningsmatta, liksom resten av golvet. När jag läser på amerikanska forum går det tydligen att bygga denna plattform med finess. Speciellt tänker jag på:

- Fyllning av hålrummet i plattformen med packad mineralull för att fånga upp ljud

- Inläggning av gummibussningar mellan plywoodskivan som soffan står på och resten av konstruktionen för att på så sätt få bättre vibrationer av en butt kicker

Har du gjort eller funderat på något av ovanstående?

Postad 16 March 2004 - 23:52

Unregisteredb35d9598
  • Unregisteredb35d9598
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det ser ut att bli en fin hembio det där :)

Jag har precis själv byggt en innervägg i ljuddämpande syfte på i princip samma sätt som dig med dubbla gipsskivor osv MEN... Jag såg att du hade trådar som hindrade ullen att nudda väggen. Jag såg bara till att regelverket inte kom i kontakt med väggen, frågan är hur pass mycket skillnad gör det ifall ullen är i kontakt med väggen eller ej som i ditt fall? Jag har har spacklat skarvarna i mina gipsskivor och är väl inte sådär toksugen på att skruva upp dom igen hehe. Men om det är testat och gör stor skillnad så får man kanske fundera på saken?!

Postad 17 March 2004 - 00:36

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
PeSu: Isoleringen får inte under några omständighter ligga an mot en yttervägg, isoleringen kommer att suga fukt ur väggen sprida sig vidare till regelverk mm.

case

Postad 17 March 2004 - 00:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att isoleringen suger upp fukt som i sin tur reglarna tar åt sig?

Men är ej säker, bara en teori, men det låter som en trovärdig sådan?

Hoppas jag har fel! :)

Postad 17 March 2004 - 00:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Case hann före! :)

En liten fråga, kan man inte sätta plast mellan betongen och isoleringen, borde inte det vara bättre än att bara låta det vara ett lite mellanrum som det blir med snörnät och liknande, tycker att fukten borde komma då oxå , om än betydligt långsammare...?

Postad 17 March 2004 - 08:07

Unregisteredaa798029
  • Unregisteredaa798029
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
lägg platonmatta emellan... plast kommer se till att fukten blir instängd och golvet(betong?) "ruttnar"

ett bra forum för byggnation är

www.byggahus.se/forum

sök och du skall finna :)

källare är ett favvoutrymme för hembioälskare om jag förstått det rätt, lätt att bygga och isolera ljud OM man gör det rätt..

ett utrymme som är skattebefriat (so far)...

personligen stort fan av hus med källare, gillar inte hus från 70-> då de till 95% saknar källare...

Postad 17 March 2004 - 09:04

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Mer intressant information om hur man gör finns att ladda ner (PDF) från bla:

Danogips Beskriver hur du monterar gipsskivor och ljudisolerar dessa.
Paroc (klicka på byggisolering/beställ/ladda ner) Här finns bla en beskrivning av hur du tilläggsisolerar och fuktskyddar din källarvägg från både ut och insida.

Postad 17 March 2004 - 10:31

Unregisteredb35d9598
  • Unregisteredb35d9598
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag kanske inte va tydlig nog men innerväggen jag byggt är inte mot en ytterväg utan mot en befintlig innervägg. Så min fråga kvarstår :) hur mycket gör det i ljudfortplanting om isoleringen är i kontakt med bakomvarande vägg.
Tänkte eftersom ycc140 hade snören som hindrade isoleringen att just göra det.

Postad 17 March 2004 - 12:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag kanske inte va tydlig nog men innerväggen jag byggt är inte mot en ytterväg utan mot en befintlig innervägg. Så min fråga kvarstår :) hur mycket gör det i ljudfortplanting om isoleringen är i kontakt med bakomvarande vägg.

ycc140 gjorde ju detta enbart för att det inte skulle ligga emot yttervägg, alltså mot fukt, ljudmässigt så är nog skitsamma....

Postad 17 March 2004 - 12:15

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Det finns cellplast man kan ha mot betongen också.

Postad 17 March 2004 - 13:11

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Om det är mot en innervägg så kan du gladligen undvika "uppsnörningen"´eftersom det enda skälet i mitt fall var att undvika eventuell fuktvandring.

Sedan har jag hört från en kille att egentligen så behöver man inte fylla hela regeldjupet med isolering, utan det räcker med att ha en sträng i mitten av mellanrummet! Teorin bakom detta är att man får en stående våg vid de frekvenser var vågländ, eller multipler därav, är lika med regeldjupet. Genom att dämpa av vid halva vågländen så "bryter" du vågen och uppnår dämpning. Dock tänker jag INTE testa denna, säkert korrekta teori :lol:, utan jag har stoppat in isolering med samma djup som reglarna (jobbet som det skulle innebära att ta loss dubbla lager med gipsskivor med spackel och akustisk fogmassa för att tilläggsisolera är monstruöst).

Postad 17 March 2004 - 14:04

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt in två nya bilder. Sedan tog det stopp, "lägg till bild"-knappen försvann :). Verkar vara en begränsning i galleriet.

Postad 17 March 2004 - 15:07

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Vargtass -  Fyllning av hålrummet i plattformen med packad mineralull för att fånga upp ljud
- Inläggning av gummibussningar mellan plywoodskivan som soffan står på och resten av konstruktionen för att på så sätt få bättre vibrationer av en butt kicker  Har du gjort eller funderat på något av ovanstående?

Funderade länge hur jag skulle göra med gummibussningar. Jag bestämde i alla fall att jag inte skulle inte installera några BK's, vilket absolut inte behövs med den basen jag har. :lol:

Vad det gäller fyllnad av podierna så ville jag "spela in" rummet först och se huruvida det behövdes att fylla dem, ett överdämpat rum blir inget roligt heller. Det är relativt lätt för min del att plocka isär podiet och fylla det så eventuellt kommer jag att göra det senare. Sand (sandsäckar i podiet)är också nåt jag funderat på om det skulle hjälpa att släcka lite basresonanser. Nåja, rummet är och förblir ett evigt projekt. :)

Postad 18 March 2004 - 00:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Lånar denna tråden lite! :(

Håller på med mitt hembyggda akustiktak, som än så länge består av 95mm reglar på längden i rummet och bygger ner 11,5cm, mellan reglarna har jag tvingat upp 145mm glasull i hela taket.

Problemet nu, som jag är förvånad över, är att det blivet ett konstigt eko tex. när man tex. klappar i händerna, kan liknas när en pil träffar sitt mål, ett halvkort "doioioing", varför blir det så och hur avhjälper jag det utan att klä hela väggarna eller nåt?

Kan det vara så att när reflexerna från taket är borta så får väggreflexerna fritt spelrum utan "störande" takreflexer?

Man tycker ju inte ekona ska bli värre med 145mm glasull i hela taket?????

Nån som vet?

Redigerat av Dr. Death, 18 March 2004 - 12:43.

Postad 18 March 2004 - 14:17

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Innan jag började bygga om mitt källarrum så testade jag också "klapptekniken" (väggarna och bjälklaget bestod av betong). Jag fick precis samma fenomen som dej :(. Efter byggandet av nya innerväggar med isolering och gipsskivor så testade jag igen. Pilarna är fortfarande kvar, men de har mera antagit formen av dartpilar istället för de ruskiga Mordorpilar som jag hörde initialt.

Du har nu ändrat akustiken på en av sex ytor. Det borde definitivt ha blivit skillnad jämfört med tidigare, men om du har ambitionen att minska ditt "doioioing" i rummet så måste du ge dig på de övriga ytorna också. Lycka till min herre. Blir det så att vi kanske får se limmade ecophonskivor på dina bilder i galleriet snart?

Postad 18 March 2004 - 19:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Menar du att jag ska skulle limma ecophon på hela väggarna? :( :ph34r:

Ang. ecophon i taket så är det mest en nödlösning som jag ville kolla upp.

Hade redan börjat och kommit rätt långt med mitt hembyggda akustiktak när jag fick läsa att detta gick att köpa för 250kr/kvm... Litta sur blev jag.

Vet ej om mitt hemgjorda funkar så snyggt som i teorin, jag fasar för den dagen då jag ska spänna upp den svarta filtmattan med stjärnhimmeln imonterad, mellan reglarna.
Lyckas det bara bli jämt och riktigt spännt och stjärnorna får en bra spridning, så är det perfekt, bara på med mattmålade lister längs med reglarna för att dölja stiften.

Blir det skit med nålfiltsmattan och sjärnhimmeln, så låter jag reglar och isolering sitta kvar, sen beställer jag ett helt tak från ecophon och sätter under mitt eget, det borde bli grym dämpnning, om än att den kommer att bygga ner mellan 16,5cm-24,5cm.

Mycket lättare att sätta upp plus lätt som fan att montera stjärnorna.

Ang. min konstiga akustik, så får jag prova mig fram...

Redigerat av Dr. Death, 18 March 2004 - 21:12.

Postad 18 March 2004 - 19:53

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Dr. Death,

Vi tycks arbeta parallellt med samma plan att spänna upp svart nålfiltmatta mellan reglarna i taket (se mina bilder). Jag för min del bygger ner ganska grunt (17 mm) och utan isolering under takmattan. Jag orkar inte isolera lika kraftigt i taket, utan kör lite dämpning på varje yta (heltäckningsmatta på golvet, tygdraperi på kortväggarna mm). När jag ska sätta upp mattan tänkte jag köra mattejt och bara små stift här och var, så att jag slipper sätta upp lister för att dölja stora stift. Vad har du tänkt dig för stift - pappspik eller nåt? Har du bestämt dig för stjärnhimmel än? Tänker du sätta upp mattan i ett enda stycke, eller dela upp det? Jag för min del tänker dela upp det i tre stora remsor för hanteringens skull. Det blir nog väl så jobbigt att trotsa tyngdlagen vid själva uppsättningen :(

Postad 18 March 2004 - 21:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Dr. Death,

Vi tycks arbeta parallellt med samma plan att spänna upp svart nålfiltmatta mellan reglarna i taket (se mina bilder). Jag för min del bygger ner ganska grunt (17 mm) och utan isolering under takmattan. Jag orkar inte isolera lika kraftigt i taket, utan kör lite dämpning på varje yta (heltäckningsmatta på golvet, tygdraperi på kortväggarna mm). När jag ska sätta upp mattan tänkte jag köra mattejt och bara små stift här och var, så att jag slipper sätta upp lister för att dölja stora stift. Vad har du tänkt dig för stift - pappspik eller nåt? Har du bestämt dig för stjärnhimmel än? Tänker du sätta upp mattan i ett enda stycke, eller dela upp det? Jag för min del tänker dela upp det i tre stora remsor för hanteringens skull. Det blir nog väl så jobbigt att trotsa tyngdlagen vid själva uppsättningen  :(

Som det är nu, så skall jag köra två stycken 137cm (utspända till 140-142cm)breda längder.

Om det blir för svårt så får det bli fyra längder.

Tänkte häfta upp det med häftpistol, kan inte använda tejp i mitt fall, eftersom jag skall spänna det rätt bra, samt att jag har lite väl brett mellan reglarna, (inga standardmått här inte :ph34r: ).

Listerna skall även (främst) dölja skarvarna, ev. om inte stiften syns och det går att köra med två längder så räcker det med EN list i mitten.

Stjärnhimmeln har jag haft i min ägo några månader nu, så den SKALL upp till VARJE pris! :D

Var köpte du din nålfilts matta, och vilken bredd hade den och vad kostade den?

Min matta var bara 137cm bred.

Postad 18 March 2004 - 23:31

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Var köpte du din nålfilts matta, och vilken bredd hade den och vad kostade den?

Jag köpte min nålfiltsmatta på Bauhaus. Den kostar typ 29 kr per kvadratmeter, dvs absolut billigast i mattväg man kan tänka sig. Rullen är 4 meter bred, och jag har ca 6 meters längd på rullen. Det säger sig själv att den inte kan sättas upp i ett stycke :( Jag hoppas att jag ska unvika synliga skarvar genom att skära av den jäms med "dalarna". När jag drar i den känns det inte som att den är flexibel åt något håll. Ett dilemma jag har är att spotarna sitter fast i taket och ska sticka ned genom mattan. Spotarna är av metall och blir mycket varma ganska snabbt. Jag måste alltså skära hålen i mattan något större än spotarna för att inte mattan ska smälta :ph34r: Jag får hoppas att taket blir så svart att det inte syns att det är luft mellan spotarna och mattan.

Postad 18 March 2004 - 23:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Själv var jag så ###### dum i huvudet att jag köpte sån där filtmatta som är till för att klä tex. baslådor med från Hifi Kit, 98kr/m 137cm bred, och dom var billigast...

Din matta är antagligen tjockare (rejält?) vilket är bra för akustiken, men jag är tveksam mot att det blir snyggt att installera spottarna på det sättet du skrev, men jag har inget bättre förslag själv, tyvärr, jo förresten, köp STJÄRNHIMMEL! :( :D :ph34r: :D

Ang. mitt akustik problem så hittade jag detta på ecophons hemsida:

"Använd väggabsorbenter för att undvika fladdereko
Fladdereko kan uppstå i lokaler där väggarna är täckta med hårda material. Detta kan göra det väldigt svårt för lyssnaren att tydligt uppfatta vad instruktören eller föreläsaren säger. Fladdereko kan minskas avsevärt genom montage av ljudabsorbenter på två, icke parallella, väggar. "

Det kan nog vara det jag menade med "dioioiong"?

Postad 18 March 2004 - 23:54

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Din matta är antagligen tjockare (rejält?) vilket är bra för akustiken

"Använd väggabsorbenter för att undvika fladdereko 

Min matta från Bauhaus är faktiskt inte så tjock, typ 4 mm. Vad jag funderar över är om det är bäst att bara ha luft i mitt 17 mm utrymme mellan mattan och puts/betongtaket, eller om jag ska ha något där. Mina tankar rör sig kring ett tunt lager mineralull eller möjligtvis skumgummimatta, typ sådan som Biltema säljer. Frågan är vilken effekt, om någon, det skulle få. Någon som har en idé?

När det gäller väggabsorbenter kan jag rekommendera tråden i grannforumet om inredning som prisar IKEAs Ringum luggmatta som kan sättas på väggarna. JAg har själv försökt övertyga min fru om det estetiskt tilltalande med sådana :(

Postad 19 March 2004 - 08:34

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Vad jag funderar över är om det är bäst att bara ha luft i mitt 17 mm utrymme mellan mattan och puts/betongtaket, eller om jag ska ha något där. Mina tankar rör sig kring ett tunt lager mineralull eller möjligtvis skumgummimatta, typ sådan som Biltema säljer. Frågan är vilken effekt, om någon, det skulle få. Någon som har en idé?

Generellt för ljudabsorbering gäller att ju högre densitet du har på dämpmaterialet dessto bättre effekt får du. Därför är t ex bly väldigt effektivt, dock ej speciellt praktiskt :(.

En lösning som borde ge väldigt bra resultat för dig vore att fästa lite tjockare akustikplattor (40mm), t ex Master A från Ecophon, i ditt regelverk och sedan fästa din filtmatta utanpå denna med dubbelhäftande tejp. Mellanrummet i regelverket borde vara fullt tillräckligt för att få plats med en stjärnhimmel.

Postad 19 March 2004 - 08:43

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Vad det gäller akustiken i väggarna ("dioioiong") så finns det givetvis alternativ till att bygga upp nya innerväggar. En som kan vara värt att titta på är Auralex Acoustics. En svensk återförsäljare för deras produkter som jag hittat är Golden Age Music.

Redigerat av Unregisteredd942f423, 19 March 2004 - 08:44.

Postad 19 March 2004 - 09:21

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Ett tips som jag har testat är att låna en frekvensgenerator och bara koppla in basen och sakta gå igenom 10-300 hz och vid specifika frekvenser börjar delar av rummet vibrerar och då stannar man på den frekvensen, letar upp vad som låter och dämpar med tex. billig självhäftande asfaltsmatta (bitumen) och går sedan vidare frekvensmässigt, ett mera "dött" rum får man leta efter :)

/JohnH

Postad 19 March 2004 - 15:15

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Beijer var ju billiga med Ecophon........NOT!

Skickade en prisförfrågan till beijer om 14,4kvm ink. regelverk, mattsvart Sombra A 60*60 och 120*60.

Skall montera själv.

Detta var svaret jag fick:

"HEJSAN
PRIS PÅ AKUSTIK&BÄRVERK
=12000,00 INKL.MOMS&FRAKT INOM SKÅNE.
PRISET SAMMA OM DU VÄLJER 600X600
ELLER 600X1200MM."

Måste väl vara nåt som blivit fel??????

833kr/kvm!!!!! EXLUSIVE montering!

Postad 19 March 2004 - 15:49

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Beijer var ju billiga med Ecophon........NOT!

833kr/kvm!!!!! EXLUSIVE montering!

Vad kan jag säga??? Prova och ring Nordisol Akustik i Stockholm (eller Göteborg) och begär samma prisuppgift. Jag skulle bli mycket förvånad om du inte fick ett väsentligt LÄGRE pris därifrån inklusive frakt.

Postad 19 March 2004 - 19:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Tro det eller ej!!!

Råkar veta att fabrikspris från Ecophon ligger på 147kr/kvm (både 60*60 och 1200*60cm) och regelverk (svart) kostar 13,30kr/metern. Ink. moms.

Så man kan nog säga att du fått ett mycket bra pris!

Vem fick du suga av för att få ett sånt pris?? ;) :D :D :wub: :) :lol: :) :D

Hur som helst så har jag slängt iväg ett mail till Nordisol i götet, skrev att jag fått tips om dom att dom har bra pris, får se vad det blir, man kan ju hoppas iaf.!

Hur som helst så är det ocker att ta 833kr/kvm.!

Postad 19 March 2004 - 20:39

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Tro det eller ej!!!

Råkar veta att fabrikspris från Ecophon ligger på 147kr/kvm (både 60*60 och 1200*60cm) och regelverk (svart) kostar 13,30kr/metern.  Ink. moms.

Så man kan nog säga att du fått ett mycket bra pris!

Vem fick du suga av för att få ett sånt pris?? ;)  :D  :D  :wub:  :)  :lol:  :)  :D

Hur som helst så har jag slängt iväg ett mail till Nordisol i götet, skrev att jag fått tips om dom att dom har bra pris, får se vad det blir, man kan ju hoppas iaf.!

Hur som helst så är det ocker att ta 833kr/kvm.!

Min sugreflex är inte speciellt utvecklad. B)

Jag hoppas att du får ett pris från Götet som du är nöjd med utan att du behöver ytterligheter...

833 kr/per kvm är ett ockerpris i förhållande till fabrikspriset, utan tvekan!

Postad 21 March 2004 - 21:15

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Vad jag funderar över är om det är bäst att bara ha luft i mitt 17 mm utrymme mellan mattan och puts/betongtaket, eller om jag ska ha något där. Mina tankar rör sig kring ett tunt lager mineralull eller möjligtvis skumgummimatta, typ sådan som Biltema säljer. Frågan är vilken effekt, om någon, det skulle få. Någon som har en idé?

En lösning som borde ge väldigt bra resultat för dig vore att fästa lite tjockare akustikplattor (40mm), t ex Master A från Ecophon, i ditt regelverk och sedan fästa din filtmatta utanpå denna med dubbelhäftande tejp. Mellanrummet i regelverket borde vara fullt tillräckligt för att få plats med en stjärnhimmel.

Hmmm,
Jag lever under hård restriktion från min andra hälft som inte tillåter mig att bygga ned taket mer än 2 cm. Därav nuvarande konstruktion med 17 mm reglar och 4 mm matta, totalt ca 2 cm. Min tanke var om jag kunde fylla utrymmet mellan reglarna med något som inte är tjockare än 17 mm (se bilder). Stjärnhimmel har jag redan skrivit bort. För min del är stjärnhimmel något som jag ändå inte vill ha påslaget när jag ser film, alltså är det inte värdeadderande för mig. Impfaktor har det förvisso, men det är inte därför jag bygger hemmabio :)

Postad 21 March 2004 - 22:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vargtass:

Du bygger ett separat hembiorum?

Varför låter du frugan bestämma hur? ;)

Är det inte det som är fördelen med separat biorum, att man kan optimera förutsättningarna för bra bild/ljud? :)

Tycker din fruga borde låta dig ha den frizonen, de brukar ju ofta bestämma det mesta i resten av huset... :rolleyes: :D B) :D

Ps. eller är din fru väldigt lång och vill inte slå huvudet i taket? :P

Redigerat av Dr. Death, 21 March 2004 - 22:59.

Postad 21 March 2004 - 23:12

Unregisteredae702a7e
  • Unregisteredae702a7e
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hmmm,
Jag lever under hård restriktion från min andra hälft som inte tillåter mig att bygga ned taket mer än 2 cm. Därav nuvarande konstruktion med 17 mm reglar och 4 mm matta, totalt ca 2 cm. Min tanke var om jag kunde fylla utrymmet mellan reglarna med något som inte är tjockare än 17 mm (se bilder). Stjärnhimmel har jag redan skrivit bort. För min del är stjärnhimmel något som jag ändå inte vill ha påslaget när jag ser film, alltså är det inte värdeadderande för mig. Impfaktor har det förvisso, men det är inte därför jag bygger hemmabio :)

Hur hade du tänkt å fästa mattan i taket å få det snyggt??
Lär ju hänga sej imellan brädorna.....

Redigerat av Unregisteredae702a7e, 21 March 2004 - 23:13.

Postad 21 March 2004 - 23:24

Unregistered0a13e909
  • Unregistered0a13e909
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Hej alla.

Är "Ecophon" samma skit som sitter överallt i kontorslokaler,skolor,allmäna lokaler mm, dvs vanliga herderliga undertaksplattor...???

Hård målad yta på ena sidan om isoleringsskivan, och inget på den andra.

I så fall ska jag hålla ögonen öppna efter sånt när jag jobbar....

mvh

Postad 22 March 2004 - 00:25

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Jag lever under hård restriktion från min andra hälft som inte tillåter mig att bygga ned taket mer än 2 cm. Därav nuvarande konstruktion med 17 mm reglar och 4 mm matta, totalt ca 2 cm. Min tanke var om jag kunde fylla utrymmet mellan reglarna med något som inte är tjockare än 17 mm (se bilder). Stjärnhimmel har jag redan skrivit bort. För min del är stjärnhimmel något som jag ändå inte vill ha påslaget när jag ser film, alltså är det inte värdeadderande för mig. Impfaktor har det förvisso, men det är inte därför jag bygger hemmabio.

Otur, men kanske inte så mycket att göra åt. Jag tror att det hade blivit en bra lösning för ditt tak. Total bygghöjd hade varit 37mm (17+20). Jag förstår inte hur du hade tänkt lösa värmeproblemet med spottarna och väven. Mellanrummet som du har nämnt i ett tidigare inlägg låter inte så snyggt. Dock är man av nöden tvungen så är man :).

Ett förslag som borde kunna fungera som fyllning mellan dina reglar skulle vara att använda akustikputs från Fibrite. Där kan du själv bestämma hur tjockt lager du vill lägga.

Postad 22 March 2004 - 07:00

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Otur, men kanske inte så mycket att göra åt. Jag tror att det hade blivit en bra lösning för ditt tak. Total bygghöjd hade varit 37mm (17+20). Jag förstår inte hur du hade tänkt lösa värmeproblemet med spottarna och väven. Mellanrummet som du har nämnt i ett tidigare inlägg låter inte så snyggt. Dock är man av nöden tvungen så är man :).

Ett förslag som borde kunna fungera som fyllning mellan dina reglar skulle vara att använda akustikputs från Fibrite. Där kan du själv bestämma hur tjockt lager du vill lägga.

Tack för tips. Hmmm, jag tackar också för ert "stöd" med bränsle i mina förhandlingar här hemma vad gäller höjden i taket, vi får se hur de utvecklar sig ;)

Antag att jag byggde ned ett par cm under mitt befintliga regelverk, skulle det vara stor skillnad mellan att lägga Ecophonplattor emellan eller att lägga ren mineralull? Minelarullen kan jag ju inte packa, då kommer mattan att bukta ned.

När det gäller uppsättning av mattan tänker jag mit att använda dubbelhäftande tejp på reglarna och spik här och var. Om jag inte minns fel så tänker Dr. Death göra en liknande variant men använda häftpitol istället. Min första idé var att först limma fast mattan på stora Masoniteskivor, och sedan spika upp dessa. Det skulle ge en absolut slät yta, men sannolikt större ljudstuds (dvs. lägre dämpning) i taket.

Postad 22 March 2004 - 13:05

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Antag att jag byggde ned ett par cm under mitt befintliga regelverk, skulle det vara stor skillnad mellan att lägga Ecophonplattor emellan eller att lägga ren mineralull?

Det blir STOR skillnad om du sätter upp Ecophonplattor kontra mineralull!

När det gäller uppsättning av mattan tänker jag mit att använda dubbelhäftande tejp på reglarna och spik här och var. Om jag inte minns fel så tänker Dr. Death göra en liknande variant men använda häftpitol istället. Min första idé var att först limma fast mattan på stora Masoniteskivor, och sedan spika upp dessa. Det skulle ge en absolut slät yta, men sannolikt större ljudstuds (dvs. lägre dämpning) i taket.

Förutom ljudstudsen så lär masonitskivorna komma i självsvängning vid vissa frekvenser och du får då ett "skorrande" tak. Om du vore en skåning i förskingringen så kanske det ger en skön påminnelse om hembygden, men annars... :) ;)

Om du känner att du måste sätta fast mattan på någon form av skiva så tycker jag att MDF är ett bättre val, dels utifrån densiteten, dels utifrån dess motvilja mot att vibrera (ett uppskattat material av högtalarbyggare).

Postad 22 March 2004 - 22:20

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Otur, men kanske inte så mycket att göra åt. Jag tror att det hade blivit en bra lösning för ditt tak. Total bygghöjd hade varit 37mm (17+20). Jag förstår inte hur du hade tänkt lösa värmeproblemet med spottarna och väven. Mellanrummet som du har nämnt i ett tidigare inlägg låter inte så snyggt. Dock är man av nöden tvungen så är man :wacko:.

OK,
Nu har jag sorterat alla goda råd och funderat ett varv. När det gäller taket fortsätter jag som planerat, dvs med nålfiltmatta på reglar med luft bakom. När det kommer till kritan är jag mer cineast än audiofil, dvs det är det svarta taket jag vill åt när jag sätter upp taket. Dämpning blir det säkert tillräckligt med heltäckningsmatta och textilier på väggarna också.

Vad gäller lampor har jag funderat ett varv till - jag ska bila upp små kratrar i puts/betongtaket så att de 3 cm höga spotarna kommer i jämnhöjd, eller blir t.o.m. lite insjunkna, med det 2 cm djupa innertaket. Då borde jag kunna låta mattan komma helt invid hålet och behöver inte göra en luftskarv. Kanske låter lite komplicerat (min fru tycker det :D ), men en idé som jag ska testa i varje fall. Bakgrunden till mitt problem är att jag inte lyckats hitta några spotar för inbyggnad som klarar sig med 2 cm inbyggnadshöjd, de flesta kräver 5 cm. Någon som vet om några grundare (gärna 12 Volt)?

Postad 22 March 2004 - 22:30

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vad menar du, skall du ge dig på betongtaket och göra 1-2cm djupa kratrar???

Är inte det lite väl häftigt?
Borde väl vara en HEL DEL jobb med det?

Vad hade du tänkt att använda för verktyg till det ingreppet?

Nog för att det säkert skulle funka ur lampornas perspektiv.

Tror inte det finns lampor som bara är 2cm djupa.

Postad 22 March 2004 - 23:07

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Vad menar du, skall du ge dig på betongtaket och göra 1-2cm djupa kratrar??? Är inte det lite väl häftigt?  Borde väl vara en HEL DEL jobb med det? Vad hade du tänkt att använda för verktyg till det ingreppet?

:wacko:

Mitt tak är i och för sig av betong, men de 2-3 yttersta centimetrarna är av någon form av lättbetong (typ Ytong), så det ska nog gå mycket enkelt. Egentligen borde det räcka med hammare och skruvmejsel, men min nyinköpta borrhammare från Rusta får lösa det.

Jag blev äntligen klar med all regling för en stund sedan. Vilken kväll som helst ska jag börja klippa i mattan för att slutgiltigt bestämma mig för angreppsmetod när det gäller djupet på spotarna :D

Postad 22 March 2004 - 23:15

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

• 863 inlägg
  • 0
Grymt fint bygge Du håller på med! Är verkligen sugen på att köpa villa och göra ett eget musik/hemmabio rum. Härligt att du delar med dig av erfarenheter och ger inspiration till andra som funderar på att bygga eget.

/M

Postad 22 March 2004 - 23:29

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Vad menar du, skall du ge dig på betongtaket och göra 1-2cm djupa kratrar??? Är inte det lite väl häftigt?  Borde väl vara en HEL DEL jobb med det? Vad hade du tänkt att använda för verktyg till det ingreppet?

:wacko:

Mitt tak är i och för sig av betong, men de 2-3 yttersta centimetrarna är av någon form av lättbetong (typ Ytong), så det ska nog gå mycket enkelt. Egentligen borde det räcka med hammare och skruvmejsel, men min nyinköpta borrhammare från Rusta får lösa det.

Jag blev äntligen klar med all regling för en stund sedan. Vilken kväll som helst ska jag börja klippa i mattan för att slutgiltigt bestämma mig för angreppsmetod när det gäller djupet på spotarna :D

Är du oxå en sån (som jag), som går på Rusta och löper kvalitet maskiner?! :D ;) :D

Där kan man köpa ett komplett sortiment med eldrivna snickar maskiner för typ 999kr.

Dock så får man ju ta det för vad det är, tex. när jag köpte en planslip för 49kr, var glad om den höll till det enstaka jobbet jag höll på med blev klart.

Den håller än, men man får ju lite vibrationsskador i armarna! :D

Har även köpt bla. en fräs för 299kr, funkar oxå bra.

Postad 22 March 2004 - 23:34

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Är grymt inspererad av era biorums byggen, skulle vilja ha en egen villa! :wacko:

Postad 22 March 2004 - 23:43

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Dr. Death,

Hur går det med ditt tak? Har du börjat sätta upp din Biltema-filt över reglarna än? När kommer det bilder?

Kul med uppskattning förresten, det sporrar till att lägga upp fler bilder i galleriet :wacko:

Redigerat av Unregisteredb1b0b335, 22 March 2004 - 23:44.

Postad 23 March 2004 - 08:42

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Nej, det har jag inte gjort än, jag håller på att vänta in mina projektor kablar (dvi, component, komposit, s-video), som skall byggas in i taket.

Så ska man förhoppningsvis slippa "öppna" taket vid senare tillfälle...

Det kommer bilder sen, har ingen digitalkamera och ett jäkla jox med att hitta nån att låna!

O due, min filtmatta kommer inte från biltema! :wacko: ;) :D
Den kommer faktiskt från HifiKit, så det så! :D (en mycket viktig detalj :D )

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.