Redigerat av Unregistereda9666aa5, 11 June 2014 - 18:00.
Postad 11 June 2014 - 18:00
Postad 11 June 2014 - 18:56
Postad 07 July 2014 - 15:10
-Om, vem tror ni vinner totalen?
eller är folk bara ute och cyklar...
Postad 12 August 2014 - 21:03
Landsväg så klart!
Postad 01 September 2014 - 15:49
Någon som har bra tips på cykling i Sundsvall? Skall flytta uppåt lite och skulle se om det är någon som vet om det finns några klungor man kan cykla med, eller om det kanske är någon här som är sugen på att cykla lite?
Landsväg så klart!
Minns att farsan cyklade upp mot Kovland och Indal till.
Annars är det ju väldigt vanligt att man cyklar mot Matfors, alltså över Sidsjön, Medskogsbron, Viforsen och så. Väldigt fin väg, brukar åka bil där väldigt mycket. Dock ganska smalt och kan vara en del trafik ibland.
För min del så går cyklingen inte så bra. Flyttade till Norrköping för typ två veckor sedan och i fredags blev min cykel stulen. Hade parkerat den vid campus, låst fast den i cykelställen, och när jag ska hem för dagen så är den borta bara. Har börjat acceptera nu att jag till 99.99% aldrig kommer att få igen den så det är lika bra att börja fundera på eventuell ny cykel. Får ut lite pengar på försäkring i alla fall som kommer kunna sponsra nytt (rejält) lås samt en ny duglig cykel.
Cykeln som blev stulen var en mörkgrön Scott Yz0 av årsmodell 2006. Var ruskigt nöjd med, behövt otroligt lite underhåll med tanke på hur länge jag haft den och hur mycket den använts. Dock så störde jag mig under senare år på att den inte var så lämplig till transport. Var ju in i den här tråden tidigare tror jag och diskuterade att eventuellt byta krans osv. Jag överlever utan cykel men det är förbannat smidigt att ha en, även på vintern. Köpte ju vinterdäck för två år sedan (Schwalbe Ice Spiker) och det vore ju synd att låta dom gå oanvända under resten av studietiden.
Om jag nu ska köpa en ny (begagnad) cykel så vill jag ha en som är bättre lämpad för transport. Stänkskärmar vore jäkligt smidigt för med "gammelcykeln" så fick man cykla superförsiktigt när det var blött ute för att inte stänka ner sig. Tidigare hade jag ju 24/36 tänder fram och 11-30 bak (uppdelat på 8 kugghjul) och på en ny cykel så skulle jag väl vilja ha så man kan cykla lite fortare. Ett annat litet störningsmoment var framgaffeln. Satt man ner så var det inga problem men så fort man ställde sig upp märkte man att den var alldeles för mjuk och det var jobbigt att stå och cykla. En ny cykel bör nog ha en låsbar gaffel eller helt enkelt en med mycket hårdare fjädring. Jag vet inte hur pass bra det är att köra odämpat. Cyklar ju stadsmiljö men på vintern brukar det ju kunna bli rätt guppigt.
Hade väl tänkt att lägga max 2500-3000kr. Kan man få något dugligt för den pengen? Måste ju ha råd med nytt lås också så tar gärna emot rekommendationer på det också.
Postad 03 September 2014 - 19:42
15km, varav 5km knixig stig, medel 18.5km/h. Man är en gubbe, så är det bara.
Postad 03 September 2014 - 21:02
Kikat på denna är det nått att ha?
http://www.ebay.com/...984.m1423.l2648
Sen ska jag hitta en vettig MTB att montera det på också.
Postad 07 December 2014 - 22:25
Tips mottages gärna på en MTB för en herre på 193cm i prisspannet 8000-15000, skall i huvudsak användas för skog och landsväg. Inget emot att beställa från tex. Tyskland eller andra ställen om pris/service är likvärdigt eller bättre jämfört med SE.
Redigerat av lobo, 07 December 2014 - 22:25.
Postad 07 December 2014 - 22:59
Kolla in chainreactioncycles.
http://www.chainreac...f=8000&pt=15000
Postad 08 December 2014 - 16:34
Postad 08 December 2014 - 17:02
Min cykel ser typ likadan ut gick på 4 papp med skivbromsar och allt utan rea
Hydrauliska skivbromsar?
Postad 09 December 2014 - 12:11
Har försökt att läsa på gällande växlar och kuggar men vet inte om jag egentligen blir klokare. Skulle därför vara tacksam om någon kunde göra en snabb koll och se vilken som ger mest för pengarna, dvs mest prisvärd, och som skulle passa mig bäst (med avseende bland annat på kuggar och kassett).
Den kommer som sagt att mest att användas för pendling till och från jobbet. Prioriterar tillgång till tunga växlar framför lätta, dvs det är inte mycket till branta backar och vill hellre få möjlighet till hög fart. Det är blandat stadstrafik och "vanlig" väg.
Har medvetet valt bort landsvägscykel då jag dels inte kommer överens helt med sittställningen och dels inte har asfalterad väg hela sträckan.
Cyklarna är de följande;
http://www.wiggle.co...tachyon-1-2014/
http://www.wiggle.co...ce-deluxe-2014/
Postad 09 December 2014 - 13:59
Tänkte införskaffa en ny pendlar cykel och har tänkt satsa på en hybrid och har nu hittat två som det står mellan.
Har försökt att läsa på gällande växlar och kuggar men vet inte om jag egentligen blir klokare. Skulle därför vara tacksam om någon kunde göra en snabb koll och se vilken som ger mest för pengarna, dvs mest prisvärd, och som skulle passa mig bäst (med avseende bland annat på kuggar och kassett).
Den kommer som sagt att mest att användas för pendling till och från jobbet. Prioriterar tillgång till tunga växlar framför lätta, dvs det är inte mycket till branta backar och vill hellre få möjlighet till hög fart. Det är blandat stadstrafik och "vanlig" väg.
Har medvetet valt bort landsvägscykel då jag dels inte kommer överens helt med sittställningen och dels inte har asfalterad väg hela sträckan.
Cyklarna är de följande;
http://www.wiggle.co...tachyon-1-2014/
http://www.wiggle.co...ce-deluxe-2014/
http://www.wiggle.co...tway-fb30-2014/ ser intressant ut också
I övrigt så letar jag cykel med i stort sett precis samma krav som dig.
Postad 24 April 2015 - 00:00
En fråga. Kan det stämma att dagens cyklar är helt rostfria? Jag har en Scott Aspect förra årets modell och när jag har haft den ute i cykelstället när det har regnat så har det inte blivit en enda rostfläck på den och då är det ju ändå skivbromsar både fram och bak. Hur är det med dagens Moutainbikes? Är dom behandlade på nåt sätt mot rost? ![]()
För att nämna något så rostade min förra Scott cykel från 2002 något enormt ![]()
Fast då stod den mestadels ute till skillnad mot denna som mest står inne ![]()
Postad 24 April 2015 - 07:20
Postad 24 April 2015 - 07:56
Rostfritt stål rostar men inte alls lika lätt som tex gjutjärn. Det är ett dåligt namn. Stainless steel är lite bättre men inte heller bra.
Om en vecka får jag cykla igen! Har varit tvingad att vila ett överbelastat knä hela april....
Postad 24 April 2015 - 16:02
Postad 25 April 2015 - 19:54
Varför väger barncyklar 239402 kg? De borde ju egentligen rimligen väga mindre än en vuxencykel, kan man tycka?
Är det för att komponenterna samtliga är aningen tyngre/billigare?
Min MTB väger ca 12kg inkl allt; min racer vägde strax under 10kg inklusive allt, och då var det ändå en budgetracer för runt 5000kr. Kikar man på en juniorcykel på 24" med eller utan dämpare så väger de i rimlig prisklass minst 15 kg, ofta upp mot 17 kg.
Det ger ju en människovikt/cykelvikt ratio på 2:1 på barncyklar i bästa fall, medans det på vuxencyklar är typ 6:1 eller 8:1 ..
Postad 25 April 2015 - 20:01
Svarar mig själv lite.
Hittar lite på biltema; där väger de 14 kg. Kan ju vara ett alternativ. Om de inte hinner rosta sönder på två år?
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 25 April 2015 - 20:02.
Postad 26 April 2015 - 11:25
Jag har kört i en månad ungefär redan
Men nu har jag problem med dämparen, och hoppas jag får tillbaka cykeln på måndag igen.
Vad är det för dämpare.
Postad 26 April 2015 - 11:39
/ea
Postad 26 April 2015 - 11:55
Nice!
Lite overpriced för en barncykel som ska hålla i två år, men ser ju fantastiska ut i övrigt! Nere på 9kg helt plötsligt, då blir man ju avis...
Fula som stryk iofs, men ser ut att ha helt ok geometri också. ![]()
edit: fanns en lite jobbig disclaimer:
Max weight: Combined rider and luggage 40kg. This bike has been designed to be ridden by children on smooth paved, grassy or dirt surfaces with moderate gradients. It is not intended for any kind of jumping.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 26 April 2015 - 11:56.
Postad 26 April 2015 - 13:05
Butiken jag har jobbat för byter in barncyklar till halva värdet när man köper nästa storlek. Mycket bra.
Postad 26 April 2015 - 13:30
Det lät som en väldigt bra ide; men det är ju inte utan förbehåll kan man tänka sig? Men kanske ett bra sätt att få folk att sköta om cyklarna också?
Postad 26 April 2015 - 17:10
Nej, det gällde oavsett skick, vilket man fick erfara kunde ske med. Men folk i regel skötte ju om sina saker.
Postad 26 April 2015 - 20:50
Tjena alla monsterdiggare, är det någon av er som har förslag på (tyg)dukar för rengöring av cykeln? Bitar av gamla lakan kommer ju bara räcka si och så länge. ![]()
Redigerat av boombaaz, 26 April 2015 - 20:50.
Postad 26 April 2015 - 21:55
En old school trial-snubbe jag kände brukade turnera runt och uppträda på diverse tillställningar, innebandyturneringar etc, han fick alltid t-shirtar i mängder och dessa blev oftast trasor. En gång kom han tillbaka till en innebandyturnering där han varit innan och några barn kom fram för att prata med honom. De påminde honom att han varit där förut, hur kul det var, att han fick en tshirt av dem den gången och frågan om han har kvar den. Och det hade han, den var i handenhans, oljig av att precis ha rengjort kedjan på cykeln.
Men iaf, tshirtar borde man byta sig oftare så att de räcker till cykeln.
Postad 24 May 2015 - 16:36
Jag var på avrostning i skogen efter jobbet i fredags. Jag var totalkass. Helt kass. Vintern har verkligen inte spenderats med träning, mest bara förkylning hela tiden.
Det hjälpte inte direkt att tekniken var borta, trycket i dämparna var borta och höfterna låste sig halvvägs så jag inte hade någon som helst kraft i trampen när man skulle uppförs.
Men det kan bara bli bättre.
Postad 24 May 2015 - 17:25
Postad 26 May 2015 - 22:15
Dra åt skogen!
Var ute på mitt första MTB pass idag och insåg en sak, köpt en för långsam cykel.
Men vänta lite nu det är visst jag som är motorn. smile emoticon
Polarna åkte ifrån mig som skit jag var mest på marken och krälade hela tiden.
Men skam den som ger sig!
Känner mig lite lätt mörbultad och får nog sikta på att vara på hjulen mer nästa gång.
Var ju nån jävel som ställt ett j*vla träd mitt i vägen också som jag var tvungen att cykla rakt in i. smile emoticon
Behöver både få upp flåset och sen tekniken.
Stort tack till kompisarna som orkade vänta på mig hela tiden.
Postad 03 June 2015 - 20:04
Hög kvalitet.
Prisvärd.
Stilren.
Funktionell.
Bekväm.
Svensk.
Användningsområden: Standardcykel/Vardagscykel. Till och från jobb och affär.
Asfalt och cykelvägar.
Avstånd: Ca 1 mil om dagen.
Mitt val: Monark.
- En kampanjutgåva med navdynamo istället för batteri.
Pris: Ca 5000 sek.
Säg mig en bättre vardagscykel.
Bra alternativ:
Crescent: Minst samma kvalitet som Monark men aningen dyrare är min uppfattning.
Skeppshult: Samma kvalitet som de andra men mycket dyrare då de tillverkar den själva.
Skeppshult är nog den mest svenska cykeln.
Det kan finnas fler bra svenska märken också som nån kanske kan fylla i.
Men dessa 3 vet jag är ett gott val.
Redigerat av Unregistered2367, 03 June 2015 - 22:02.
Postad 03 June 2015 - 21:07
Crescent och Monark är samma märke egentligen, där man skiljer på dem på marknaden med utrustning och pris.
En Monark med navdynamo har varit ovanligt, då det varit Crescent som haft det istället.
Postad 17 June 2015 - 16:03
Jag tänker att cykla landsväg hade varit kul att testa på. Vad ska man leta efter för cykel? för jag vägrar köpa ny.
Tänker mig en budget på max 5-6k och kan tänka mig att köpa från området Lund Malmö. Har någon något tips på annons man bör slå till på?
Jag kanske ska lägga till att jag är någonstans mellan 175 och 180 lång.
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 17 June 2015 - 16:09.
Postad 17 June 2015 - 16:56
Kul, det gör du rätt i. Började själv cykla förra sommarn och tycker det är skitkul. Har tyvärr inga bra tipps på cykelannonser att komma med, men det finns det säkert någon annan som har får vi hoppas.
Postad 20 June 2015 - 16:57
Hur länge kan man ha en MTB med 13" ram??
Funderar på en ny till grabben, men han är i en för ekonomin obra ålder, då han växer värre än... fan. Vore skoj om han kunde ha den hjälpligt till och med grundskolan i alla fall. Då borde han vara typ 170 cm och cykeln alldeles för liten, men funkar den ändå att använda som transporthoj?
Geometrin ändras ju inte egentligen, utan det är ju kanske stabiliteten som blir lidande med åldern?
Funderar på en Trek3700 disc; instegshoj, men ok prissatt.
Frågade på ett cykelforum också, men det är så många trådar så det drunknar.
Postad 20 June 2015 - 17:49
Enklast att kolla om ramen blir rätt är att mäta i med ett vatten pass i från skrevet se bara till att det blir vågrätt sen mäter man från översidan på vattenpasset ner till marknivå och dom siffror man får fram där dividerar man med 0.668.Och då får man fram ramhöjden i centimeter.Hur länge kan man ha en MTB med 13" ram??
Funderar på en ny till grabben, men han är i en för ekonomin obra ålder, då han växer värre än... fan. Vore skoj om han kunde ha den hjälpligt till och med grundskolan i alla fall. Då borde han vara typ 170 cm och cykeln alldeles för liten, men funkar den ändå att använda som transporthoj?
Geometrin ändras ju inte egentligen, utan det är ju kanske stabiliteten som blir lidande med åldern?
Funderar på en Trek3700 disc; instegshoj, men ok prissatt.
Frågade på ett cykelforum också, men det är så många trådar så det drunknar.
Postad 20 June 2015 - 18:37
Hm? På en MTB eller racer?
Det är säkert ett användbart schablonsätt att ta fram vilken ramstorlek som passar en person som växt färdigt kan jag tänka mig.
edit: men det blir ju jättestora siffror; gissar att du menar multiplicerar?.
Det jag frågade var ju egentligen hur länge man kan ha en 13" ram som kanske är alldeles lagom för en som är 145cm, men åt **** för liten för en som är 170cm. Frågan mer precist är var gränsen går från "nästan för liten" till "åt **** för liten" ?
Om den nu kan bli åt **** för liten...
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 20 June 2015 - 18:40.
Postad 20 June 2015 - 19:06
För ungar är det oftast längden på ramen som blir problemet, att de inte kan svänga ordentligt pga knäna.
Men generellt kan man säga att en sadelstolpe inte ska var längre än ramröret.
kalle12dussins metod är inget jag kan rekommendera, den kanske gäller franska racerramar för fullvuxna...
Postad 20 June 2015 - 19:21
För ungar är det oftast längden på ramen som blir problemet, att de inte kan svänga ordentligt pga knäna.
kalle12dussins metod är inget jag kan rekommendera, den kanske gäller franska racerramar för fullvuxna...
Och vad är det för fel att mäta på detta sätt om jag får fråga herr tvett.
https://www.canyon.c...ike.html?b=3557
http://www.bikester....mberakning.html
http://www.rosebikes...esizecalculator
http://www.wiggle.se...izeguide#Choose
och det finns mera
Redigerat av Nomad, 21 June 2015 - 08:05.
Postad 20 June 2015 - 19:26
kalle12dussin, din metod är märklig. Vad är skillnaden på att mäta benlängd från skrevet, eller stoppa ett vattenpass i skrevet och mäta från det?
Och vad är det för tal du får fram? För barn är möjligheten att stå över ramen det viktiga, och det påverkas i högsta grad av hjulstorlek och vevlagrets höjd från marken, dvs fjädringsvägen.
Du har inte sagt om det gäller en tanthoj, räser, mtb, dirt, eller downhill.
En av oss har flera års erfarenhet att sälja cyklar till barn och ungdomar, och det utan vattenpass.
Redigerat av Unregistered31eb059f, 20 June 2015 - 19:28.
Postad 20 June 2015 - 19:33
Första punkten är sånhär typisk "ahaa-bra att veta"-grej som definitivt hör till frågan.
Den andra punkten blir det en följdfråga på: Varför inte? För att cykeln blir för klen? Eller sadelstolpen för svajig?
Postad 20 June 2015 - 19:43
kalle12dussin, din metod är märklig. Vad är skillnaden på att mäta benlängd från skrevet, eller stoppa ett vattenpass i skrevet och mäta från det?
Och vad är det för tal du får fram? För barn är möjligheten att stå över ramen det viktiga, och det påverkas i högsta grad av hjulstorlek och vevlagrets höjd från marken, dvs fjädringsvägen.
Du har inte sagt om det gäller en tanthoj, räser, mtb, dirt, eller downhill.
En av oss har flera års erfarenhet att sälja cyklar till barn och ungdomar, och det utan vattenpass.
Du är den store allvetaren men vet du vad jag har hållit på med .
Men du skiter i länkarna läs dom så hajar du om du inte hajar så skall jag hjälpa dig att tyda dom.
Redigerat av kalle12dussin, 20 June 2015 - 19:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
46 filmer
160 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?