PS3 som mediacenter
209 svar till detta ämne
Postad 07 April 2008 - 10:16
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Det sa jag ju inte heller, men de är ju enkelt att konvertera till VOB å sen streama. Men som sagt det är inte användarvänligt.
Okej, där håller jag med. Bra beskrivning, ej användarvänlig. Det köper jag Sen är det ju som någon sa, klart Sony inte vill stödja vissa format. Och jag har iaf ett gäng filmer, så visst köper jag.
Postad 09 April 2008 - 07:45
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Jag köpte då min PS3a först och främst för att spela spel, sedan upptäckte jag Blu Ray och sålde snabbt min gamla projektor och köpte en Plasma tv som klarade 1080p Full HD och de sista som tog typ flera månader var via ett annat forum där dom rekomenderade just de program jag använder i macen för att dela ut alla min diskar via nätverket till PS3an men som sagt jag ville inte använda min PS3a för just detta utan de blev mera som en BONUS för mig, att den sedan inte klarar vissa fil format de kan jag leva med, har suttit i över 10 år och kollat serier och annat vid datorn så den kan jag fortsätta med men de är kul att numera kan man sitta vid tv och kolla, de jag har börjat fundera på är att skaffa en extern HD på 1TB där jag kan börja lägga in allt jag har, konvertera de som inte funkar och så vidare, kommer säkert att ta nått halvår men jag har ingen bråska.
Postad 09 April 2008 - 11:35
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Det är klart att den gör det den kan bra, men det saknas ju funktioner för att kalla den komplett mediaspelare!
Sitt inte här och påstå att MKV och liknande stödjs på ett bra sätt, för det är inte sant. Sen att den kan spela upp divx, yohoo
Men kom igen nu. Du är ju bara sur för att du ska kunna tanka ner dina 720p/1080p filmer gratis från torrents å sen lira dom i ps3n. Köp Blueray film istället. Tror inte Sony tänkte direkt på att gynna piratindustrin då va jag vet endast mkv containers används av denna genren. /W
Men å andra sidan, varför lägga in stöd för divX och vob då? De är ju också förknippade med piratkopiering... Jo antagligen därför att de vill kunna konkurera med andra mediaspelare så att folk ska köpa PS3 istället. Så frågan är ju varför de inte kan ha stöd för samma filer som dedikerade media centers... Men jag vet inte om alla dessa stödjer mkv heller? Inte för att jag klagar, ps3an fyller alla mina behov som mediacenter. Dock hade mkv-stöd alltid uppskattats! =)
Postad 09 April 2008 - 19:56
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
kan nån tipsa om en bra mkv film/dokumentär som visar mkv från sin bästa sida. Alltså grym bild och härliga vyer.... ska visa en polare hur bra det är men hittar inga bra filer...
har försökt med planet earth men mkv2vob ville inte konvertera den.. nån annan???
Postad 10 April 2008 - 13:00
stomper
-
stomper
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
kan nån tipsa om en bra mkv film/dokumentär som visar mkv från sin bästa sida. Alltså grym bild och härliga vyer.... ska visa en polare hur bra det är men hittar inga bra filer...
har försökt med planet earth men mkv2vob ville inte konvertera den.. nån annan???
mkv är väl bara en container? Kvaliteten på materialet beror på hur det är kodat, sedan läggs det i en container som används för att spela upp materialet. Kan vara vmw, vob, mkv, mp4 osv. Men det kanske inte är det du frågade om egentligen?
Postad 10 April 2008 - 13:01
RealPjotr
-
RealPjotr
-
Användare
-
-
122 inlägg
Om du ska skryta med kvalitét ska du gå och köpa en BluRay i butik, till exempel Planet Earth eller nån schysst film. I princip alla MKV du hittar på nätet är omkodade och alltså sämre än originalet.
Postad 10 April 2008 - 19:20
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Om du ska skryta med kvalitét ska du gå och köpa en BluRay i butik, till exempel Planet Earth eller nån schysst film. I princip alla MKV du hittar på nätet är omkodade och alltså sämre än originalet.
jo visst är det så. men är lite snål o ville visa hur bra det ändå blir med mkv på PS3an.. det är en riktigt rolig burk det där..
Postad 10 April 2008 - 19:23
Eros
-
Eros
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ska köpa e ps3á snart men en liten fråga..
Vad krävs för att kunna se på filmer/musik/bilder från en nätverksdisk utan att ha datorn igång??
Har en macbook o vill inte behöva ha igång den då..
tacksam för svar
Postad 10 April 2008 - 19:29
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
en NAS kanske.. annars blir det svårt om du vill streama från datorn + ha den avstängd samtidigt
Postad 10 April 2008 - 23:31
Eros
-
Eros
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ok, tack.. något speciellt man måste tänka på när man köper NAS för att det ska fungera smidigt??
Spelar de någon roll om det är MAC eller PC vad man ska välja???
Postad 11 April 2008 - 15:25
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ok, tack.. något speciellt man måste tänka på när man köper NAS för att det ska fungera smidigt?? Spelar de någon roll om det är MAC eller PC vad man ska välja???
tror inte det bör spela en alltför stor roll, antar att både pc och mac ska kunna ansluta till nätverksdiskar och ladda över till dem. Däremot behöver du en router som du kan ansluta disken, datorn och PS3an till. Nätverksdisken är ju helt fristående från din dator. Om du har router som har UPnP-stöd och köper en nätverksdisk som också har det så bör det inte vara några problem alls... (men kolla gärna upp med lite mac-användare först och lita inte blint på mig =p)
Postad 12 April 2008 - 12:25
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Har nu plöjt igenom tråden "PS3 som mediacenter". Funderar på att skaffa något mediacenter/HTPC samt platt TV men det är riktigt klurigt att hitta något som passar mina behov, dvs:
- Se på DVD/BluRay
- Lyssna på mina MP3
- Se på nedladdade serier/filmer (inga krav på extrem upplösning, men det ska inte krävas massa konvertering etc.)
- Se på webb-TV
- Pausa live-TV-sändningar
- Spela in TV-program
- Kolla på foton
- Komma åt internet för enklare surfning
- en fjärrkontroll och så få enheter/sladdar som möjligt
- (ev spela spel, men det är lägst prioriterat)
Har funderat på en klassisk HTPC med Windows Vista, men det är både dyrt och kräver antagligen en hel del trixande. Fick därför upp ögonen för PS3. Skulle ovanstående kravlista funka med en platt TV med inbyggd hårddisk och digital-TV-mottagare och en PS3???
Tacksam för synpunkter!
Redigerat av hoogey, 12 April 2008 - 12:26.
Postad 12 April 2008 - 12:31
Unregistered1369
-
Unregistered1369
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jo det skulle nog funka men ps3 har riktigt störande Meny system . när det gäller lagring av dina saker. Huller om buller ligger allt  men tror man kan fixa det faktiskt . /mvh Marco och ps . se nerladdade filmer på ps3 kanske funkar . divx e de enda för tillfället har jag för mig . Kolla på www.Mediamania.se , dem säljer mediacenters  /mvh Marco
Postad 13 April 2008 - 17:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Går det bra att spela upp "VIDEO_TS" mappar från en extern hårddisk?
Jag har alla våra barnfilmer rippade på extern hårddisk och är på jakt efter en smidig lösning. Anledningen att jag funderar på PS3 är Bluray samt att den ska ha en väldigt bra uppskalning av DVD nu.
Skalar den även upp rippade filmer?
MVH Kribban
Postad 13 April 2008 - 18:07
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Går det bra att spela upp "VIDEO_TS" mappar från en extern hårddisk? Jag har alla våra barnfilmer rippade på extern hårddisk och är på jakt efter en smidig lösning. Anledningen att jag funderar på PS3 är Bluray samt att den ska ha en väldigt bra uppskalning av DVD nu. Skalar den även upp rippade filmer?
MVH Kribban
Roligt att du har PS3 i tankarna Kribban! Det där med rippade vet jag inte, men grym uppskalning som du säger av vanliga DVD är ett faktum! + Finns/kommer massa roliga spel... tex GT-Prouloge vet jag att du kommer digga!  Har en egen fråga... kommer det nånsin kunna gå att få in webradio på nåt sätt på PS3an? Hade varit guld...
Redigerat av Garrett, 13 April 2008 - 18:11.
Postad 13 April 2008 - 20:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Jag funderar skarpt på vilket som blir det bästa mediacentret för mig. Blu-ray samt TV-spel gör ju PS3 som ett mycket intressant alternativ. Du får helt enkelt ta med din hem till mig så jag får prova
/Kribban
Postad 13 April 2008 - 20:35
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Ska köpa e ps3á snart men en liten fråga.. Vad krävs för att kunna se på filmer/musik/bilder från en nätverksdisk utan att ha datorn igång?? Har en macbook o vill inte behöva ha igång den då..
tacksam för svar
Kör med macmini och 2 externa hårddiskar, använder ett program som heter Medialink som är framtaget just för mac och ps3, du delar helt enkelt ut iPhoto, iTunes och annat som du själv väljer, kostar 20 dollar att registrera programmet. Du måste så klart ha din dator igång men för mig är de då inget problem då den står på för jämman. Har själv kört med detta program i en dryg månad och de har funkat bra men i helgen så gick lasern till ps3an sönder vilket väldigt många råkat ut för om man kollar runt på nätet så nu åker nog ps3an ut för gått, har tappat tron på denna apparat, blir en stationär BluRay spelare istället för min del.
Postad 13 April 2008 - 22:46
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Kör med macmini och 2 externa hårddiskar, använder ett program som heter Medialink som är framtaget just för mac och ps3, du delar helt enkelt ut iPhoto, iTunes och annat som du själv väljer, kostar 20 dollar att registrera programmet. Du måste så klart ha din dator igång men för mig är de då inget problem då den står på för jämman.
Har själv kört med detta program i en dryg månad och de har funkat bra men i helgen så gick lasern till ps3an sönder vilket väldigt många råkat ut för om man kollar runt på nätet så nu åker nog ps3an ut för gått, har tappat tron på denna apparat, blir en stationär BluRay spelare istället för min del.
Synd bara att man med 20 dollar inte kan få PS3 att spela upp en .mp4 .. Fattar inte att folk ens fortfarande försöker med PS3 som mediacenter. Orka. Jag ger upp iaf och satsar på en TViX 6500. Blir skönt att slippa allt meckande... äntligen.
Postad 14 April 2008 - 06:15
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Synd bara att man med 20 dollar inte kan få PS3 att spela upp en .mp4 ..
Fattar inte att folk ens fortfarande försöker med PS3 som mediacenter. Orka. Jag ger upp iaf och satsar på en TViX 6500. Blir skönt att slippa allt meckande... äntligen.
Å på TViXen kan du spela vilka spel å vilka BluRays? Folk som försöker med PS3 som mediacenter är nog såna som använder den till spel å köpta filmer oxå. Kanske skall du lägga dina kommentarer i TViX forumet i fortsättnignen?
Postad 14 April 2008 - 07:29
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Ingen som kan svara på om det går att spela upp VIDEO_TS mappar?
MVH Kribban
Postad 14 April 2008 - 08:15
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Synd bara att man med 20 dollar inte kan få PS3 att spela upp en .mp4 ..
Fattar inte att folk ens fortfarande försöker med PS3 som mediacenter. Orka. Jag ger upp iaf och satsar på en TViX 6500. Blir skönt att slippa allt meckande... äntligen.
Jag förstår inte vad folks problem är. Jag använder mitt PS3 som mediacenter varje dag. Har inga som helst problem. Har hittills kunnat spela upp alla filmer jag har provat. Visst, ibland får man jobba sig runt en del problem. Streama lite, konvertera HD-material osv, men man måste ju alltid göra media tillgänglig för sitt mediacenter på något sätt, så enligt mig är det inget enormt extra steg. Och jag använder sällan blu-ray och dvd, men det är riktigt gött att det finns stöd för det. Förstår att många vill ha en låda där allt bara fungerar direkt, men vill man ha en spelmaskin och en blu-rayspelare så ps3 det bästa köpet för den klarar att agera mediacenter också. Lite mer krångel i början men när man väl har lärt sig hur man gör så är det guld värt att ha allt samlat i en enda box. Och man slipper lägga ut pengar för tv-spel, blu-ray och mediacenter separat. Ni som funderar på att skaffa ps3 i mediacenter-syfte: *Vet ni med er att ni blir lätt frusterade och inte orkar sätta er in i saker, så är det kanske bäst att strunta i det. Allting fungerar inte out of the box, men det är heller inte svårt att få igång om man sätter sig in i det. *Är ni lite mer som jag, och tycker om att "få saker att fungera" så är det absolut inga hinder att använda ps3 som mediacenter. Jag är helnöjd själv. *Är ni inne på att köpa blu-ray samt gillar spel, så är ps3 ett givet val av mediacenter.
Postad 14 April 2008 - 08:22
Unregistered67fa056e
-
Unregistered67fa056e
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Hej, Nej det går inte, ialla fall inte att få .VOB:arna att spela i den följd som är tänkt. Lirar man varje .VOB individuellt eller om man rippar en DVD till en enda stor .VOB så går det. Dock tappar man ju lite vitsen med det hela då. Hade gärna sett en lösning på detta, men tar nog och skaffar en Popcorn Hour så länge. - Mvh Hedman Ingen som kan svara på om det går att spela upp VIDEO_TS mappar?
MVH Kribban
Postad 14 April 2008 - 08:52
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jag förstår inte vad folks problem är. Jag använder mitt PS3 som mediacenter varje dag. Har inga som helst problem. Har hittills kunnat spela upp alla filmer jag har provat. Visst, ibland får man jobba sig runt en del problem. Streama lite, konvertera HD-material osv, men man måste ju alltid göra media tillgänglig för sitt mediacenter på något sätt, så enligt mig är det inget enormt extra steg. Och jag använder sällan blu-ray och dvd, men det är riktigt gött att det finns stöd för det.
Förstår att många vill ha en låda där allt bara fungerar direkt, men vill man ha en spelmaskin och en blu-rayspelare så ps3 det bästa köpet för den klarar att agera mediacenter också. Lite mer krångel i början men när man väl har lärt sig hur man gör så är det guld värt att ha allt samlat i en enda box. Och man slipper lägga ut pengar för tv-spel, blu-ray och mediacenter separat.
Ni som funderar på att skaffa ps3 i mediacenter-syfte: *Vet ni med er att ni blir lätt frusterade och inte orkar sätta er in i saker, så är det kanske bäst att strunta i det. Allting fungerar inte out of the box, men det är heller inte svårt att få igång om man sätter sig in i det. *Är ni lite mer som jag, och tycker om att "få saker att fungera" så är det absolut inga hinder att använda ps3 som mediacenter. Jag är helnöjd själv. *Är ni inne på att köpa blu-ray samt gillar spel, så är ps3 ett givet val av mediacenter.
Ja det är väl lite av grejen... jag är trött på att behöva få saker och ting att fungera .. har gjort det för ofta. Kan du lite fort gå genom din setup? Process, mjukvara. Samt, kör du Windows eller Mac?
Postad 14 April 2008 - 10:12
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ja det är väl lite av grejen... jag är trött på att behöva få saker och ting att fungera .. har gjort det för ofta.
Kan du lite fort gå genom din setup? Process, mjukvara. Samt, kör du Windows eller Mac?
Jag använder mig huvudsakligen av filmer som är i följande format: DVD, Blu-ray, vob, DivX/Xvid samt mkv. Jag har en PC med TVersity och mkv2vob. *Xvid/DivX: Streamar oftast från datorn via TVersity utan transcode. Dessa filer är så små så det är ingen förlust i prestanda att streama. Fungerar inte filen flyttar jag den till en mapp på datorn som alltid transcodas av TVersity, så fungerar den. *vob: Detsamma som ovan men ALDRIG transcode påslaget. Är filmen i HD så kopierar jag först över den till ps3 via TVersity. *mkv: Konverterar till vob via mkv2vob, sedan se vob ovan. Detta tar tid med full-hd men går fort med hd-ready. *Med Blu-ray och dvd gör man på så sätt (det är inte så många som fattar det) att man stoppar i disken direkt i ps3an och så startar man skivan från menyn. Innan filmen börjar så är det en meny där man får välja språk och sådant, inte helt lätt jag vet...  Ja, thats it. Jag har hört många klagomål från folk som inte kan spela upp filformat x men jag har aldrig haft behov av att använda något annat än ovanstående filformat... om man har sådana behov förstår jag att det ställer till det. Sen är jag ju såklart beroende av datorn också, men jag ser inte riktigt vad man har för nytta av ett mediacenter om det inte är kopplat till en dator. Möjligtvis HTPC om man kan köra samma program som man kan på en vanlig dator...
Postad 14 April 2008 - 11:19
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Folk förväntar sig väl att man skall kunna köra Excel, Winzip, MsPaint å Winamp på PS3an, då förstår jag att man blir besviken.
Förstår inte hur man kan bli besviken på något som det finns tusentals sidor med forumtext på, manualer etc där det precis står vad maskinen klarar å inte klarar. Jag blir glad varje gång jag upptäcker nya möjligheter med min PS3a istället för sur för det den inte klarar, som att kyla vatten å göra popcorn etc.
Postad 14 April 2008 - 12:58
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Folk förväntar sig väl att man skall kunna köra Excel, Winzip, MsPaint å Winamp på PS3an, då förstår jag att man blir besviken.
Förstår inte hur man kan bli besviken på något som det finns tusentals sidor med forumtext på, manualer etc där det precis står vad maskinen klarar å inte klarar. Jag blir glad varje gång jag upptäcker nya möjligheter med min PS3a istället för sur för det den inte klarar, som att kyla vatten å göra popcorn etc.
Precis. Jag antar att det fick komplett bakvänd effekt för mig. Jag köpte min PS3 ENBART för att spela spel på den. Jag visste att den hade blu-ray men det var väl allt, hade inte tänkt använda den spelaren för då hade jag ingen HD-tv. Sedan när jag fick min ps3 och upptäckte alla möjligheter som följde med så fanns det ingen återvändo. Köpte ny TV en månad senare...  Nu är inte spel det som jag använder den till huvudsakligen längre...
Postad 14 April 2008 - 14:20
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Med Tversity funkade det hyfsat på Windows får jag erkänna. Nu kör jag Mac OS X och där finns det inte riktigt något smidigt alternativ för mkv till vob. Metoder finns nog, men ingen så enkel som mkv2vob. Men även när jag körde med tversity var det inte alltid alla mina .vob fungerade.
Och att konvertera till vob med mkv2vob är ju även ganska begränsat ifall man råkar ha fler än ett språk/ljudspår i filmen (vilket en del har). Jo tjena liksom. HD-kvallé med italienskt ljudspår och ingen som helst subkompatibilitet i övrigt. PS3 klarar ju inte ens srt. Finns väl säkert work-arounds men återigen, varför ska man göra så? Och som sagt inga mp4 som funkar för mig heller, väldigt konstigt att man inte kan fixa en transcode som klarar av det när PS3 själv hanterar .mp4 direkt utan transcode.
noseone, snälla, har du inget vettigt att tillföra tråden så kan du väl inte skriva något alls. Hjälp till istället för att spela jackass. Vi vet att PS3 inte är någon allvetande maskin. Men att säga att PS3 fungerar bra som mediacenter är bs. Det är en liten grupp (ni) som fått det att funka, och då på ett begränsat sätt med många omvägar. Att ha material färdigt och sedan spela upp är inget som händer på en PS3:a, utan du får ta massa omvägar. Sånt som folk kanske inte har tid till....
Redigerat av shuriken, 14 April 2008 - 14:26.
Postad 14 April 2008 - 14:41
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Hmmm, nu blir jag stött.
Jag tycker att du har fel inställning till PS3an vilket jag kanske lite överdrivet försöker påpeka. Jag har hittils inte fått någon .vob som inte fungerar på min PS3a, ok .srt kan vara ett problem men engleska funkar för mig å de flesta tror jag.
Jag vet inte hur det är med MAC men då låter det ju mer som om det är där problemet ligger å inte i PS3an?
Postad 14 April 2008 - 14:54
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Hmmm, nu blir jag stött.
Jag tycker att du har fel inställning till PS3an vilket jag kanske lite överdrivet försöker påpeka. Jag har hittils inte fått någon .vob som inte fungerar på min PS3a, ok .srt kan vara ett problem men engleska funkar för mig å de flesta tror jag.
Jag vet inte hur det är med MAC men då låter det ju mer som om det är där problemet ligger å inte i PS3an?
Subs är ingen big issue för mig... bott 8 månader i Kanada och vågar konstatera att jag alltid varit grym på engelska, I think I'm okay  – men man har ju ofta besök. Ofta är det mest för att man inte alltid hör, alltså att det är otydligt, mycket ljud runtomkring, etc .. vissa filmer är bättre än andra i det avseendet. Sen kan det ju iofs vara trevligt att köra engelska subs dessutom, ens engelska blir bara bättre på så sätt. Man skall ha alternativet iaf, menar jag... Jag har haft mycket otur med alla möjliga filformat. vob, avi (!!!), och som sagt mp4. Och den enda gången jag lyckats med en HD-konvertering var med Spartacus ... mkv2vob ... men så vare italienskt ljudspår =( .. mkv2vob väljer spår 1 som default.
Postad 14 April 2008 - 15:14
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Subs är ingen big issue för mig... bott 8 månader i Kanada och vågar konstatera att jag alltid varit grym på engelska, I think I'm okay – men man har ju ofta besök. Ofta är det mest för att man inte alltid hör, alltså att det är otydligt, mycket ljud runtomkring, etc .. vissa filmer är bättre än andra i det avseendet. Sen kan det ju iofs vara trevligt att köra engelska subs dessutom, ens engelska blir bara bättre på så sätt. Man skall ha alternativet iaf, menar jag...
Jag har haft mycket otur med alla möjliga filformat. vob, avi (!!!), och som sagt mp4.
Och den enda gången jag lyckats med en HD-konvertering var med Spartacus ... mkv2vob ... men så vare italienskt ljudspår =( .. mkv2vob väljer spår 1 som default.
Det finns ju en setting i mkv2vob för "preferred audio language" som man kan sätta på English. Fungerade inte det?
Postad 14 April 2008 - 15:58
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Det finns ju en setting i mkv2vob för "preferred audio language" som man kan sätta på English. Fungerade inte det?
Det missade jag. Visste inte ens att man kunde ställa in i mkv2vob... hela upplägget var jättesimpelt så som jag kom ihåg det. Programmet kördes väl genom dos om jag inte minns helt fel? När man körde .exe fil så ville den väl ha en .mkv matad till sig direkt, eller? Körde igång programmet och valde mkv att konvertera. Har alternativet alltid funnits? Men om det det fanns så borde det ju ha fungerat. Kan inte någon testa på en flerspråkig film (inklusive engelska i språken)? EDIT: Vänta lite nu, det fanns ju en fas med en dialogruta där man kunde ställa in, fast det var ingen generell inställning, utan för varje specifik film har jag för mig. Är det den du syftar på? Kanske har provat det nämligen... not sure  ..
Redigerat av shuriken, 14 April 2008 - 16:00.
Postad 14 April 2008 - 16:35
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Jag funderar på att köpa mig en ps3a, men måste få veta hur den hanterar dvd-rippar först. Jag har läst tråden men tycker inte jag får något rakt svar, det är för luddigt eller för mycket snack om divx och mkv
Kan man konvertera dem och ha dem på en extern usb-disk (fat32) och bara köra på från den? Jag menar, ps3 klarar väl inte video_ts mappar eller .img/.iso filer? Och sedan dela upp så filerna inte blir större än 4gb? Fungerar det likadant om jag ska konvertera .mkv? Vad för program behövs och hur användarvänliga är de? (musik, bilder, divx osv är inte intressant)
Jag väljer mellan ps3, tvix och att bara köpa en lite starkare laptop. Men har inte råd med mer än en av dom (fattig student som jag är  ). Visst vore det jätteskoj att kunna spela spel, men som sagt så måste jag kunna spela upp filmer med den, utan att behöva en stark dator i bakgrunden...
Mvh
Postad 15 April 2008 - 15:12
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Förresten, PS3 klarar väl av att spela upp .mp4 utan transcode? Om det inte fungerar så är det väl pga codecen i filen, och inte pga själva filformatet .mp4 .. eller hur?
EDIT: T.ex genom USB-sticka eller extern hdd...
Redigerat av shuriken, 15 April 2008 - 15:14.
Postad 15 April 2008 - 20:56
stomper
-
stomper
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Det missade jag. Visste inte ens att man kunde ställa in i mkv2vob... hela upplägget var jättesimpelt så som jag kom ihåg det. Programmet kördes väl genom dos om jag inte minns helt fel? När man körde .exe fil så ville den väl ha en .mkv matad till sig direkt, eller? Körde igång programmet och valde mkv att konvertera. Har alternativet alltid funnits? Men om det det fanns så borde det ju ha fungerat. Kan inte någon testa på en flerspråkig film (inklusive engelska i språken)?
EDIT: Vänta lite nu, det fanns ju en fas med en dialogruta där man kunde ställa in, fast det var ingen generell inställning, utan för varje specifik film har jag för mig. Är det den du syftar på? Kanske har provat det nämligen... not sure ..
mkv2vob har uppdaterats ett antal gånger de senaste månaderna, nu är det nästan som ett vanligt program med inställningsdialoger och annat tjusigt. Så ge det en chans till.
Postad 16 April 2008 - 14:27
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
mkv2vob har uppdaterats ett antal gånger de senaste månaderna, nu är det nästan som ett vanligt program med inställningsdialoger och annat tjusigt. Så ge det en chans till.
Exakt, inget dos-program längre =)
Postad 17 April 2008 - 22:47
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Ah, najs.
Men jag har ju Mac säger jag juh
Det spelar ingen roll... jag ska köpa en TViX M-6500 ändåså. Jag har som sagt meckat för att få saker och ting att fungera i 5-6 år. Har inte tid till det mer, vill bara koppla in och köra
Postad 19 April 2008 - 11:37
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Ingen som vill svara på hur man gör för att spela upp dvd-rippar på ps3an? dvs video_ts mappar, .iso eller .img filer... Det verkar inte finnas någon konkret info i den här tråden
Mvh
Postad 20 April 2008 - 23:42
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Tips på hur jag får någon av mina .mp4 att funka genom Tversity (eller MediaLink) ...
Jag har massa NHL-matcher genom en community som är encodade med x264 mpeg-4 i container .mp4 ... har inte fått en enda att fungera tyvärr...
tips?
Postad 21 April 2008 - 06:15
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Ingen som vill svara på hur man gör för att spela upp dvd-rippar på ps3an? dvs video_ts mappar, .iso eller .img filer... Det verkar inte finnas någon konkret info i den här tråden
Mvh
Bränn på en DVD å stoppa in i DVD/BluRay-slotten?
Postad 21 April 2008 - 08:11
Zeatrix
-
Zeatrix
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tips på hur jag får någon av mina .mp4 att funka genom Tversity (eller MediaLink) ...
Jag har massa NHL-matcher genom en community som är encodade med x264 mpeg-4 i container .mp4 ... har inte fått en enda att fungera tyvärr...
tips?
Instämmer, jag försökte kolla på två Aussie Rules matcher som var kodade med H.264 med .mp4 som filändelse och jag läste nånstans på nätet att PS3:an kunde stream dessa men fick det inte att funka. Varken via Windows Media Player (inte så konstigt) eller via TVersity. Försökte även konvertera dessa .mp4-filer till nått annat format utan att lyckas.
Postad 21 April 2008 - 09:29
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Bränn på en DVD å stoppa in i DVD/BluRay-slotten?
Det är ju precis detta man vill undvika  . Först rippa sina skivor och sedan bränna dem igen för att se dem  Jag hoppas att du var ironisk  MVH Kribban
Postad 21 April 2008 - 10:01
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Tyvärr så brukar väl inte DVD-rippar vara sådana som man själv rippat? Så nej, jag var inte ironisk.
Oftast kommer de ju från någon nedladdning.......
Postad 21 April 2008 - 14:16
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Ok då förstår jag din tanke. Men jag som har 2 st små barn så funkar det inte med fysiska skivor. De håller en månad ungefär
Jag får nog glömma PS3 och sikta mot en Tvix alt. Mac Mini.
MVH Kribban
Postad 21 April 2008 - 19:27
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Instämmer, jag försökte kolla på två Aussie Rules matcher som var kodade med H.264 med .mp4 som filändelse och jag läste nånstans på nätet att PS3:an kunde stream dessa men fick det inte att funka. Varken via Windows Media Player (inte så konstigt) eller via TVersity.
Försökte även konvertera dessa .mp4-filer till nått annat format utan att lyckas.
Det har något med encodingarna att göra. Så jag har postat en fråga på mitt forum angående PS3 och mp4 problemen. Du kanske kan göra samma sak så kan vi utbyta lite info sen
Postad 21 April 2008 - 19:55
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Btw, testade mkv2vob... ja det hade sannerligen ändrats sen jag provade i januari eller februari … många fler möjligheter. Tror inte ens det fanns några alternativ att ställa in för konverteringen på den versionen jag hade. Då vare typ; välja fil och vänta. Och det funkade finfint att strömma till PS3:an och det såg grymt ut! Men jag tänker fortfarande köpa en TViX M-6500.
Redigerat av shuriken, 21 April 2008 - 19:55.
Postad 21 April 2008 - 20:19
qwertys
-
qwertys
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Om man ska köpa något sorts av högtalarsystem till Tv (PV70) samt PS3an, Vad ska man satsa på då?
Någon DVD är ju uteslutet men de flesta surroundsystem jag ser nu innehar ju någon sorts av Mediaspelare. Tips?
Postad 21 April 2008 - 20:29
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Tyvärr så brukar väl inte DVD-rippar vara sådana som man själv rippat? Så nej, jag var inte ironisk.
Oftast kommer de ju från någon nedladdning.......
Nej, jag menar precis som kribban säger. Jag vill lägga in mina dvd:er på en smidig extern hårddisk och se från den, och vill veta hur man gör för att få dem att fungera på ps3an. Och i så fall är ju att bränna ut dem det sista man vill  För om det fungerar över huvud taget, om än rätt krångligt, så ligger den väldigt nära ett inköp. Annars får jag nog nöja mig med ett annat alternativ, och får då klara mig utan speldelen (har inte råd med båda delar, är student). Mvh
Postad 21 April 2008 - 20:33
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Om man ska köpa något sorts av högtalarsystem till Tv (PV70) samt PS3an, Vad ska man satsa på då?
Någon DVD är ju uteslutet men de flesta surroundsystem jag ser nu innehar ju någon sorts av Mediaspelare. Tips?
Oj du, det finns många högtalarsystem att välja mellan Ps3an kopplar du till vilket system som helst som en vanlig dvd, cd eller mediaspelare. Så jag tror nog att det finns bättre trådar än denna för att hitta högtalare och förstärkare... Det beror ju på vad för ljud du vill ha, vilket pris, vad som ska ingå, storlek och utseende och så vidare Mvh
Postad 21 April 2008 - 21:35
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Ok då förstår jag din tanke. Men jag som har 2 st små barn så funkar det inte med fysiska skivor. De håller en månad ungefär
Jag får nog glömma PS3 och sikta mot en Tvix alt. Mac Mini.
MVH Kribban
glöm inte att kika in popcorn hour också om du ändå ska kolla på tvix, grymt prisvärd.
Postad 21 April 2008 - 22:35
robhol
-
robhol
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag är en som skrivit detta ett x antal ggr om PS3 och mediacenter.
Jag tycker det fungerar skit just pga att den inte tar .mkv
Att sen använda mkv2vob tycker jag förstör hela poängen med mediacentret och detta är trots allt bara en mjukvaru uppdatering för Sony.
Men kan gå igenom hur jag gör för att spela upp mina diverse format
-Divx/Xvid: så använder jag TVersity till att streama direkt utan transcode.
-.img / .iso: så använder jag ubuntu streamar bara via nätverket och spelar upp den i VLC i linux.
Hade även varit trevligt om Sony kunde ge linux full tillgång till GPUn PS3an är så otroligt seeeeg i Linux pga att den är begränsad till hårdvaran.
T ex så kan inte jag se en .img / .iso fil på fullscreen då jag har upplösningen på 1080p då hänger den inte med, däremot går det på 720p.
Talar ju mest bara om hur begränsad PS3an egentligen är i Linux.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|