http://m3.idg.se/2.1022/1.132631
Verkar som att plasma har övertaghet än så länge:D
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 23 January 2008 - 23:14
Ville bara lägga in den här länken nu när ni nhåller på och bråkar om plasma vs lcd...
http://m3.idg.se/2.1022/1.132631 Verkar som att plasma har övertaghet än så länge:D Postad 25 January 2008 - 06:01 Min information är hyfsat balanserad, motargumenten är inte det, och om någon skriver "s--tsnack" så är det angrepp på person, och då brukar nyttoaspekten vara borta helt. Trevligt du inte har problem med inbränning på dina plasmor, men i forumet finns åtskilliga som har det. Då ska man inte förringa problemet. 1. Hur vet du det? Plasmaägare är ganska tvingade att ha rummet mörkt för att få en hyfsat ljus bild. LCD-folk kan titta närsomhellst hursomhelst och göra annat oxå i ljuset. 2. Kärnkraft å vattenkraft gör sina avtryck i miljön, och all ström som dras i onödan är inte bra. Mer problematiskt är transporterna med de tyngre plasmorna, som oxå nog har större kartonger till. >Värst är att mycket mer material behövs för att tillverka plasma, mer energi i bl.a Kina som är kommunister som s--ter i miljön. 3. Din plasma saknar spegelglas, finns bara några LG-plasmor som inte tillverkas längre. Dock ser den ut att spegla lite, men jag har inte testat den. 4. Jag läser på forumet att plasma-surr pga värmefläktar som dessutom hörs mer genom de stora ventilationshålen; fortfarande är en faktor att räkna med. Liksom större transformatorer för den större elförbrukningen. Bra att din TV inte surrar dock. Men som sagt vi är olika känsliga för surr spegling värmeavgivning. 5. En TV som har plasma-svagheter har jag svårt för. Jag ville inte köpa sony X3500 när jag fick höra om surr, och sedan om smear/ghosting. Gillar inte heller att den speglar en aning. Jag har numera tonat ner mitt sony-gillande. En extern box kräver mycket mer material än en inbyggd tuner i TVn. Att det finns dubbla tuners gör föga skillnad i materialkostnad, men det gör TVn mer flexibel, du kan byta mellan DVBer. Visst vore det praktiskt att kunna byta DVB, men nu finns det inte, inte heller (utom i några udda fall) kunna välja TV med rätt DVB. Det bästa vore om alla TVs hade hybridtuner för DVB-T/C så skulle kostnaden sjunka. DVB-S är mer avancerad och har F-kontakt, men finns TVs med detta med. Redigerat av toler, 25 January 2008 - 06:07. Postad 25 January 2008 - 09:02 Din information är långt ifrån balanserad. Det ÄR t ex inte många som har problem med inbränningar och permanenta sådana. Det är några nyblivna ägare som har "problem" med ghostbilder när tvn är ny vilket är helt normalt om de kört på mycket höga inställningsvärden i kombination med statiska bilder i början och på grund av sådana som dig tror sig har fått permanenta inbränningar och blir livrädda/startar trådar om detta. Har haft flera sådana medlemmar som skickat personliga och närmast panikartade PM till mig för att de inte blir kloka på vissa personers inlägg (du vet nog vem jag menar) och då har de fått några enkla och lugnande tips, och sen har det funkat bara bra för dem. Det finns en tråd om att dela upp LCD och plasma i olika forumdelar. Personligen säger jag nej till detta, istället föreslårjag att vi skapar en speciell tolerdel där du kan få härja helt fritt... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 January 2008 - 09:32. Postad 25 January 2008 - 12:07
om man kör hårt med loggor textremsor menyer dator som är statiska och inte tvättar bort dem, så kan fast inbränning uppstå. Detta är ett mindre problem idag.
Problemet är temporära inbränningar/ghosting som många skriver om erfarenhet av. Samtidigt finns det de som ChrisLymme som aldrig haft några såna anpssningar eller problem. Men uppenbarligen måste vissa plasmor köra in för att minska ghostingen. Såntproblem har ej lcd. Jag sprider inte oriktig info, utan jag gör ett genomsnitt av de problem så nämns på forumet. Och det går inte att undvika att läsa om både problem med ghosting och hur man löser detta, så de medlemmar som du räddat från mig var då nykläckta utan koll. Och konstigt jag inte får några PM om detta när dessa nya plasmaägare reagerar så kraftigt. Och jag skriver knappast i plasma-trådar, så jag gör inte fel som vanligt. Så åter ett överdivet defamationsinlägg från plasmatiker. Något som inte en uppdelning av forumet skulle rädda mig från. Postad 25 January 2008 - 12:59 Näe, men de övriga på tv-forumet skulle räddas från dig...
Och förstår du verkligen inte varför du inte får några PM? Jopp, i alla trådar som rör plasma verse LCD...så visst skriver du i trådar som handlar om plasma... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 January 2008 - 13:05. Postad 25 January 2008 - 14:20 Det stämmer inte. En permanent inbränning och spökbild är inte samma sak. Du kan ha tusentals spökbilder utan att någonsin få en permanent inbränning. Du skrev för inte så länge sedan att du skulle sluta att skriva om plasma TV när det är så tydligt att du inte har någon vidare kunskap i ämnet. Varför håller du dig inte till det? Postad 25 January 2008 - 18:26
Det där var allt lite roligt....!!! Postad 25 January 2008 - 21:37
Tja, men vissa LCDer har ju problem med clouding, särskilt när apparaten är ny. Clouding är ju mycket mer störande eftersom det kan göra bilden flammig när man tittar. Ghosting syns ju bara när man stänger av plasman. Nya CRTer kunde också ha spökbilder när man stängde av dem men det var ingen hysteri omkring det fenomenet. Min uppfattning är att inbränningar är ett icke-problem och en myt som bara överlever för att man tjatar om den på olika internetforum. Postad 25 January 2008 - 21:49
Chris, vissa paneler som är defekta från köp kan få inbränningar. Men detta brukar yttra sig snabbt och då skall du få en ny på garantin.
Problemet är att ghosting (som syns tydligt på CRT för den som tittar) förknippas med inbränningar. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |