Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den bästa filmupplevelsen, är det biografen eller hembion som gäller?

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Var får du den bästa filmupplevelsen? (671 medlem(mar) har röstat)

Den bästa filmupplevelsen får jag oftast...

1. på biografen (156 röster [23.25%])

Procent av omröstning: 23.25%

2. vid hembion (481 röster [71.68%])

Procent av omröstning: 71.68%

3. Ingen större skillnad (16 röster [2.38%])

Procent av omröstning: 2.38%

4. Vet inte, besöker aldrig biografer (18 röster [2.68%])

Procent av omröstning: 2.68%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 14 October 2008 - 12:13

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Hembion helt klart. Då kan man välja ljudnivå och man kan pausa när man vill :)

Postad 14 October 2008 - 12:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
borta bra, men hemma .... :)

Postad 14 October 2008 - 13:06

Fana
  • Fana
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Senaste filmen jag såg på bio var Kingdom of Heaven år 2005. Har alltid haft svårt för alla störande människor i salongerna, obekväma stolar och ofta dålig ljud och bild så jag kan inte säga att jag saknar det, trots att jag har en blygsam hemma-anläggning. Föredrar dock min 32" lcd, 5.1 budgetklass ljud och begagnade soffa framför biosalong. Bygger mycket hellre vidare på min egen anläggning än lägger pengar på biobiljetter.

Postad 14 October 2008 - 13:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
sisst jag va på bio för någon vecka sedan så såg jag filmen "Righteous kill" och den va ganska bra, men det va 3st snubbar snett framför mig och min polare som va otroligt högljydda och satt o skrattade genom hela filmen, snacka om att vi va trötta på dem och det va flera i biografen som satt o skruvade på sig... :)

Postad 14 October 2008 - 21:03

Gilde
  • Gilde
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Givet att det e bäst hemma. Bion levererar för dålig bild och kast ljud helt enkelt.

Postad 15 October 2008 - 23:52

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag såg Dark Knight i Skellefteå.. där hade de fullhöjd på sätena från rad 7 och uppåt (vi satt på rad 7)

I varje armstöd fanns dryckeshållare och det var gott om plats så att man inte behövde resa sig om nån skulle förbi. Dessutom var salongen så brant att personen framför hade måstat vara 3.20 lång för att kunna sitta ivägen.

very nice.. sen att kvaliten var lite sisådär har jag inte tänkt på förrän w5000 hamnade i mitt vardagsrum :)

Postad 16 October 2008 - 04:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Om man tar störande momemt i beaktning då blir det borta bra men hemma bäst!

Men på bildstorlek vinner biografen.

Postad 16 October 2008 - 17:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Om man tar störande momemt i beaktning då blir det borta bra men hemma bäst!

Men på bildstorlek vinner biografen.

Jo det ultimata vore ett eget biorum i en källare. :)

Postad 16 October 2008 - 17:18

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Hemma helt klart då det gäller bild och ljud, sen kan du alltid pausa och hämta en öl eller två utan någon klagar.

Postad 14 November 2008 - 13:00

Unregistered2851a0df
  • Unregistered2851a0df
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tyvärr är film bättre hemma, jag älskar verkligen att gå på bio men det är så kass kvalité på bild och ljud så det förstör filmupplevelsen. Därför röstade jag på "hemmabio"

Det största problemet är ljudet tycker jag, bilden är jag inte så kräsen med (och den brukar var OK på bio) men just ljudet brukar verkligen vara värdelöst.

Jag förstår inte heller varför ljudet är så värdelöst på biografer. De byggde en ny SF här i jönköping och när de har satsat så ###### mycket på hela skiten då kan de väl ställa in ljudet ordentligt också. Nej hemma är mkt bättre.

Postad 14 November 2008 - 20:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Sist jag var på bio så var ljudet så högt att jag for illa vilket även högtalarna gjorde, de skorrade och dista rejält ändå märktes knappt basen. Bio är definitivt bäst hemma, har nga värstingprylar men det låter rent och bilden är skarp.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 November 2008 - 20:26.

Postad 24 November 2008 - 12:49

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0
Vi har Nils Petter Sundgren på vår sida ;)

Förbjud ungdomar!

Postad 24 November 2008 - 14:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Helt rätt. ;)

Postad 27 November 2008 - 14:38

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag är något kluven i denna fråga. Sjävklart kan en hemmabio piska mattan med riktig biograf om man har sjyssta prylar hemma men jag ser det mer som en trevlig grej och att komma hemifrån lite. Bergakungen i Gbg funkar helt okej och har bra platser (ingen som skymmer). Dock försvinner glädjen med ett biobesök ganska fort när det sitter ett gäng ungdomar och leker med mobilen mitt under filmen. Jag upplevde det bättre på mobilfronten ett tag när SF hade nån reklam innan filmen. Men de senaste gångerna har mobiltelefonerna kommit fram igen *suck*

Postad 27 November 2008 - 21:21

xerfall
  • xerfall
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har aldrig stört mig på människor i salongerna faktiskt, inte ens när dom kollar tiden på sina telefoner.
Därimot är det så att bilden är för ###### dålig, på var enda j-vla film jag sett på bio.
Visst, jag behövde glasögon, men när man fortfarande tycker bilden är rejält oskarp med glasögonen på blir jag besviken varenda gång.
Bild, ljud, ekonomi och bekvämlighet vinner hemmabio Lätt!
Därimot är det en oslagbar känsla att sitta i en salong med några hundra andra som är med i filmen. Många filmer man skrattat på extra för att andra i salongen skrattar. Man känner flera personers känsla liksom. För att få den känslan hemma krävs en trissvinst.
Men det blir någ ändå hemmabio för min del.

Postad 27 November 2008 - 21:42

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Min bästa bioupplevelse var 1998 (ja 10 år sedan) Bion var nyutrustad med ny duk och nya ljudanläggning (THX tror jag eller DTS eller nått) Filmen var Saving Private Ryan.

Man riktigt kunde höra hur projektllerna yrde förbi och över en när man satt i salongen (har aldrig varit med om bättre ljud). När man gick ut var det alldeles knäpptyst fast det var en fullsatt salong. Har aldrig varit med om det senare. Jag minns att mina ben skakade.
Sådan väldigt bra upplevelse har jag inte haft sedan dess.

Numera är bioduken lite nött och man kan se missfärgningar i den, vilket är lite synd för jag går gärna på bio, men då helst med en film med maffiga specialeffekter. Annat kan jag se i soffan.
hade det varit billigare typ 40 kr på mån-tors hade jag gått oftare. men det känns som om det inte kommer så många filmer som man "måste" se på bio. (ser bio som en social grej också, som teater m.m.)

Postad 04 December 2008 - 02:08

Perrablerra
  • Perrablerra
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Man har ju inte så mycket val än att säga hembion. Har tinnitus sedan flera år tillbaka och gå på bio med öronproppar är ingen hitt. Betydligt trevligare att kunna välja volym själv. Att sedan kunna välja helt fritt bland alla filmer man har och inte behöva rätta sig efter vad biografen visar är även det trevligt. Men visst. En riktigt bra biograf med 300"+ duk och thx-klassat ljud rockar ju alltid:)

Postad 08 December 2008 - 00:01

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Har alltid gillat bion. Aldrig haft problem med dåligt ljud eller bild, åtminnstone inte så att man stört sig på det. Men efter ikväll blir det bara bio om det är en film jag VERKLIGEN känner att den ska upplevas där, t.ex. Konungens Återkommst, V för Vendetta och Transformers.

Anledningen var att det satt ett gäng på 6 invandrarkillar och förde ett jä**a liv i en dryg timma. Då tröttnade jag och sa till, men inte blev det mkt bättre för det...

Nä, bio med ordningsvakt det vore ngt det. Tills dess blir det film hemma i soffan.

Postad 09 December 2008 - 16:14

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Problemet med hemmabios är just ATT man kan stänga av eller byta film, folk går på toan eller hämtar skit i köket mitt i allt, då måste man pausa och sitta och uggla framför en stillbild, eller behöva berätta för den som vandrade iväg vad som hänt.
Dessutom är det ALLDELES för nära till skitsnack som kan ta över hela projektet, när folk går på bio så är det enbart för att se filmen, att gå hem till en polare innebär däribland mkt annat.

Postad 11 December 2008 - 10:03

Lurkblom
  • Lurkblom
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Film är bäst på bio.....
Bio är bäst hemma!!!

Den loggan skall lätt hamna på väggen till mitt biorum!

Blir alltid beviken i någon form när jag går på bio... kass bild..... störmoment.....brist på pisspauser.....

Postad 11 December 2008 - 11:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Problemet med hemmabios är just ATT man kan stänga av eller byta film, folk går på toan eller hämtar skit i köket mitt i allt, då måste man pausa och sitta och uggla framför en stillbild, eller behöva berätta för den som vandrade iväg vad som hänt.
Dessutom är det ALLDELES för nära till skitsnack som kan ta över hela projektet, när folk går på bio så är det enbart för att se filmen, att gå hem till en polare innebär däribland mkt annat.

Precis vad folk gör på bio,springer på toa,prasslar,snackar skit och sitter och smsar.

Postad 20 December 2008 - 16:11

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
På BIO för då är man mest inställd att se på film och duken är större osv osv

Postad 22 December 2008 - 12:05

stone
  • stone
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Lade min röst på att bio är bäst hemma.

Tycker som många andra att det är ett skämt att man skall behöva betala dyrt för att se en film med dålig fokus och så uppskruvat ljud att man måste ha med öronproppar. Om man till detta lägger alla idioter som anser att biosalongen är deras fritidsgård är det lätt att tänka att man aldrig mer skall gå på bio.

Men, i ärlighetens namn finns det tillfällen då även en buttersmurf som jag gillar bio-upplevelsen. Vissa filmer växer enligt mig om man ser dem på bio och lyckas man pricka in någon matinétid ett tag efter premiär så har man kanske tur att slippa alla irriterande moment.
Dessutom kan det vara trevligt att gå ett större gäng och se en film på bio. Mer som en social aktivitet än för att se själva filmen...

Alternativet hembio vinner för mig på grund av följande fördelar:
  • Noll störande moment
  • Bra bild & ljud
  • Gott om utrymme
  • Möjlighet att pausa för toalettbesök
  • Billigt
Om man t.ex. inför de åtgärder som Cinemax beskriver i ett tidigare inlägg, skulle min vilja att gå på bio öka markant.

/Stone

Postad 12 January 2009 - 23:32

CRION
  • CRION
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hembio så klart, MEN det är ändå något med själva aktiviten gå på bio som jag kan vara sugen på.

Man får köpa alltmöjlig snask utan ånger och så är man där för att kolla på film. Plus, där behöver man aldrig vara maskinist. Filmen startar ändå :)

Postad 13 January 2009 - 01:09

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

[*]Billigt

Jag är nere på 110 spänn per timme nu ungefär, så börjar bära sig.
(55k 'hårdvara')
Eller.. filmerna kostar ju också :D
*bom i kalkylen*

kanske 200 spänn per timme då... Med i snitt 2 personer som ser, dvs 100 spänn per timme och person. Bara att räkna och säga att det snart bär sig :)

Lite fler inköpta boxar så dyker det snabbt ;)

Postad 13 January 2009 - 16:51

Casper80
  • Casper80
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Föredrar helt klart att kolla på filmen hemma. Visserligen är både bild och ljud mkt bättre på biografen, men faktum är att jag hellre tittar på filmen hemma, även om jag så hade haft en 26tums TV. Jag klarar helt enkelt inte av alla störande moment som bio innebär...och som redan listats flera ggr i tråden. Film kollar jag på för att jag vill slappna av, inte för att jag vill sitta i 2 timmar och önska livet ur personen som sparkar på ryggstödet bakom och snorungarna en bit fram som snackar om allt annat.

Usch, inser att man börjar bli en bitter gammal gubbe :P

Postad 13 January 2009 - 21:23

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Vid hemmabion helt klart.

Postad 13 January 2009 - 21:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Visserligen är både bild och ljud mkt bättre på biografen, men faktum är

Nej bilden är grymt mycket bättre hemma än på bio tycker jag.

Postad 14 January 2009 - 12:49

Casper80
  • Casper80
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nej bilden är grymt mycket bättre hemma än på bio tycker jag.

Ja, det kan väl kanske stämma. Har inte varit på bio på 5år så minnet sviker.

Postad 14 January 2009 - 20:48

Unregistered44329011
  • Unregistered44329011
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Helst klart bäst upplevelse hemma, då man slipper alt folk och annat prassel runt omkring.

Postad 14 January 2009 - 22:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Ja, det kan väl kanske stämma. Har inte varit på bio på 5år så minnet sviker.

Dom kör ju inte blu-ray på bion tyvärr.

Postad 21 January 2009 - 00:02

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
SHIT!!! Vad överraskad jag blir!! 72% tycker bio är bäst hemma, bara 22% tycker biografen!!! Men enligt killen som startade tråden så säger den "omfattande" undersökningen han syftar på att de allra flesta röstade på biografen, vilket jag tycker låter helt rätt.

Hur kan man tycka hembion är bättre? Är det bara socialt missanpassade som röstat här? haha! Ingen nämner om att dela en film med många andra människor är grymt!?!!? Det är ju det bland annat som är sååå häftigt när man går på bio, skratta tillsammans, känna rysningar tillsammans, osv osv. Finns ju en anledning till att folk går på koncerter, går på fotbollsmatcher på station osv. Fotboll är det också bäst hemma i soffan för dem som hellre vill se bio hemma?

Jag tror det handlar om att folk som känner sig obekväma bland främmande människor föredrar att se bio hemma, även se fotboll hemma, går nog inte heller ut på krogen på stan. Okej, visst är det jobbigt om nån sitter o snackar i publiken men det händer inte ofta o folk brukar säga till, sen så väger det inte alls över den härliga upplevelse man får på en bio, skall tilläggas att det också är skillnad på bio o bio, man ska gå på stora salonger. I sthlm finns massa bra salonger, hur maffigt som helst att sätta sig på en stol i mitten av 800 plaster.

...Pausa filmen, gå o käka, gå på toa, pussa tjejen...suck! Skulle ni inte kolla på film? Eller gör ni massa annat under tiden? Påminner mig om när jag såg NHL match i NY en vinter, maerikanerna gick omkring o käkade, drack öl, kollade samtidigt på tvskärmar på en bacebollmatch,hur lojiga som helst o verkade inte va särskild angagerade i hockeyn.

Ljud på bion är bra mkt maffigare än hemma, kanske inte bättre men maffigare. Sen tror jag få på en biograf tycker filmen suger för ljudet va dåligt, vi pratar bra ljud eller bättre - hemma kontra bio, inte dåligt kontra superbra.
Bilden räcker så klart till alla gånger, inten som ställer sig med lupp framför bioduken o kollar pixlar. Ni får fan ta o skärpa er!

Bio är en folkfest, folk har gått på bio o haft det som nöje i 100år, det är en social mysig grej, perfekt för en dejt.
Tycker ni hemmasittande lantisar får tänka om, gå ut på bio o njut!

Redigerat av nattugglan, 21 January 2009 - 00:15.

Postad 21 January 2009 - 08:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Hembio såklart. Biografer är värdelösa, kass bild, uselt ljud och störande moment. Fy fan.

Postad 21 January 2009 - 11:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Svårt att njuta när bilden är kass,oskarp + ungar som snackar i mobil,snackar o har sig.

Postad 21 January 2009 - 19:34

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hemmabio utan att tveka!

Postad 22 January 2009 - 22:45

monsj
  • monsj
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hemmabio alla gånger, och kan bara inte låta bli att kommentera nattugglan.

...Pausa filmen, gå o käka, gå på toa, pussa tjejen...suck! Skulle ni inte kolla på film? Eller gör ni massa annat under tiden? Påminner mig om när jag såg NHL match i NY en vinter, maerikanerna gick omkring o käkade, drack öl, kollade samtidigt på tvskärmar på en bacebollmatch,hur lojiga som helst o verkade inte va särskild angagerade i hockeyn.

Här får man inte vara social när man ser på hockey. Man kan ju missa nåt ?

Bio är en folkfest, folk har gått på bio o haft det som nöje i 100år, det är en social mysig grej, perfekt för en dejt.

Men på bio, där ska man vara social. Där behöver man inte fokusera på filmen, man kan ju spola tillbaka om man missade nåt. Eller vänta, nej då måste man ju se filmen hemma, hmm social och bio kanske inte funkar riktigt om man verkligen vill se filmen.

Personligen föredrar jag ett café eller pub-besök om jag vill vara social, kanske en golfrunda men det beror lite på sällskapet. Vill jag ha mysigt är det nog soffan som gäller.

Postad 26 January 2009 - 21:02

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Som så många andra lägger jag också min röst på "bio hemma"

Bortabio är ju enligt många något av en social grej, frågan jag då ställer mig är;

- är det verkligen en social företeelse att sitta i en kolsvart biosalong och titta på film?
(detta förutsätter att man alltså har normalt biovett, håller käft under film, stänger av mobil etc)

Många blandar nog in "före / efter" filmen, i den sociala faktorn.. inte att förväxlas med filmvisningen dvs!

Har man en juste duk hemma, lite bra ljudanläggning, och en lokal hyrbutik i närheten, funkar det utmärkt.
Dessutom slutar ju ett biobesök sällan under 150kr, inkl dricka etc etc..

Min egen anläggning har jag plöjt ned 25000kr i nu, detta inkl. ALLT (biostolar, teknik, inredning etc)
och jag måste säga att trots att duken ligger på ca. 84" så är känslan helt klart i borta-bio-modell!

..motsvarar alltså enligt min mening ca. 166st biobesök, vilket genererar i snitt 50st misslyckade besök ;)
och man kan ju faktiskt fixa till en juste atmosfär hemma med, helt klart i bioklass! (kolla mitt galleri)

Samt alla fördelar med att se filmen hemma;

+ slippa störiga objekt som saknar all sorts biovett
+ slippa passa en tid, utan istället kan man titta när man vill´
+ att faktiskt kunna välja film efter humör, att ha ett hundratal att välja mellan
+ kunna pausa, inte behöva känna att man ska få valuta för pengarna på biobesöket

- biokänslan kanske inte alltid infinner sig i en bio-hemma
- man kan ev. missa en del av för samt efter-biten hemma..

//najkks

Postad 26 January 2009 - 21:05

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
BIO! Borta bra,men hemma bäst!!!
/Mats

Postad 26 January 2009 - 21:09

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Gammalt citat med okänd källa:

Film är bäst på bio, bio är bäst hemma!

Postad 26 January 2009 - 21:12

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Gammalt citat med okänd källa:

Film är bäst på bio, bio är bäst hemma!

Klockren!!
/Mats

Postad 26 January 2009 - 23:48

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Min röst gick till hemmabion. På min lokala biograf så är det hopplös bild, kasst ljud på för tok för hög volym, pressel, sms och odörer är väl oxå något som inte gör att filmkänslan infinner sig. Bio är bäst hemma!

Postad 27 January 2009 - 11:25

Unregistered2414b76f
  • Unregistered2414b76f
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ok, nu måste jag bara klaga av mig lite.

För det första: Röstade på hemmabio. Har ingen supersetup, men njuter hela vägen när jag kan slappna av och lyftas in i en bioupplevelse framför projektorn.....

(varning: nu kommer klagodelen)
De 3 senaste gångerna jag varit på bio är det folk som högt och ljudligt har suttit och snackat i olika delar av filmen.
Är det så att folk har glömt respekten för andra människor? Kommer ihåg förr i tiden...visst...självklart var det lite prassel med godispåsar, men jag kommer inte ihåg att folk satt och snackade...totalt respektlöst...
Näst senast var det t.o.m en kille som svarade i sin mobil och höll ett långt samtal!!! B)

När jag gick och såg "The day the earth stood still" var det någon - som precis i ett sånt där superspännt ögonblick när hela publiken håller andan för att se vad som skall hända - ropar *boom*.... :(

Är på väg till bion ikväll också och nåde den som vågar förstöra min bioupplevelse. :ph34r:

Så! Kan dock säga att jag fortfarande älskar att gå på bio.... (idioterna borträknat) :)

Postad 28 January 2009 - 00:11

Syntdragon
  • Syntdragon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Är det inte dags snart med en ny fråga ??? :)

Postad 29 January 2009 - 10:31

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Frågan om HemBio är bättre än biografen är ledande på den här forumet. Kan man svara något annat än MinHemBio ;-) Om man frågar dom som går på bio så blir svaret det omvända. -Film är bäst på Biografen.

Svar på frågan: Den bästa filmupplevelsen är när man träffar sin blivande make/maka och blir bjuden på mingel/primiär skumpa tilltugg före filmen och sen blir bjuden på mat efter filmen, då är Upplevelsen otimal. Då är Biografen bäst på sitt sätt :-). Men sen är det nog HemBion som vinner i längden. (Länge leve HemBion)

För mig har man HemBio om man sitter 1.5 x bildbrädden. 2m bildbrädd då sitter man 3 meter från duken och så har man minst 5 stycken olika högtalare + en subb. Har man en 42" och sitter 2 meter från skärmen så har man StorTV(Dataskärm om man ska vara noggrann).

För att följa THX's ramverk så kan inte biograferna ha samma ljud tryck som man kan ha hemma om man har fler salonger i samma hus. Det är som att bo i en lägenhet och inte störa grannen, tacka THX för det :-(
THX är ett regelverk, Det har med Duk storlek, Salongslutning, Akustik, Avstånd från första raden till duken, Projektorns ljusstyrka, Ventilationsbuller, Överhörning från intilliggande salonger, Störande ljud från foajé och så måste Högtalare och förstärkare vara testade och certifierade av THX Ltd
Se länk http://sv.wikipedia..../THX_(standard)

Det frågades efter en till fråga i forumet. Jag har en fråga:
Logitech Z-5500 är THX & DTS certifierad Dolby Digital för äkta digitalt 5.1 ljud- 2 x 62 W fram, 2 x 62 bak, 69 W centrum- Subwoofer. Anse du att det räcker till att vara THX godkänd ljud till en HemmaBio??

Skulle åxå var intre sant att höra vilka biografer som kan vara värda att besöka i Stockholm.

Sist jag var på Bio (okt-08) var på "Den sista Mumifilmen, Drakkejsarens grav" på HeronCity i Kungenskurva. På den biografen hadde dom sånna problem med ljudet att vi fick tillbaka fribiljetten. En kille i publiken hade klagat tre gånger under filmen utan att dom kunde göra något åt det.
Något som biograferna har som vi som har HemBio inte har är det stora ljudet/ljudbilden.
På biografen kommer ljudet ur duken men i dom flesta HemBio så kommer ljudet från centerhögtalaren oftast underifrån, man kan inte få alt. Jag tycker HemBio är bäst när man är många som ser på filmen tillsammans. Släcker man alla lampor drar ner mörkläggningsgardinerna och poppar sina popcorn, godis, dricka och så kör man en lite reklamfilm så att man får den rätta känslan. Det bästa med en Biograf är när man ska ha en träff. Att ragga med sin HemBio är kanse inte det bästa sättet. Men när man har ett förhållande då är HemBion bättre.
Har man små barn är kanske HemBion det ända sättet att se film.

Jag har lagt min röst på HemBio

/Mr_x

PS: jag minns inte när jag senas köpte en biobiljett, jag få fribiljetter så jag ser typ en fil i kvartalet de senaste 10 åren

Postad 29 January 2009 - 13:14

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Precis vad folk gör på bio,springer på toa,prasslar,snackar skit och sitter och smsar.

Ja, och undvik att gå när idioterna går så är det 0 problem med sånt, iaf om man inte koncentrationssvårigheter..

Postad 29 January 2009 - 15:30

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Att ragga med sin HemBio är kanse inte det bästa sättet.

Beror på bion och damen i fråga! :) Funkade finfint för mig! :)

Postad 30 January 2009 - 13:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Nu blir man ju nyfiken på när folk egentligen besökte en biograf senast och vilken film som då visades?

För min del var det Star Wars: The Phantom Menace men osäker på när, bör ha varit omkring år 1999/2000. Kommer dock ihåg att jag bara såg första halvtimman varefter jag somnade av ren uttråkning :)

hahaha - känner igen mig! - jag personligen tappar fortare "fokus" ju högre ljud och ju mer ljudeffekter som matas in i skallen, tror jag somnade till nån Bond-film senast på bio (senast jag somnade alltså), det skulle ha varit "revolutionerande ljud och ljudeffekter" på den rullen, fan vad det dundrade och smatttrade... sen fick allting ett bidrag av ett ganska högt *ZZZzzzz.... ZZZZzzzzz* efter en stund enligt mina bisittare =)

Postad 02 February 2009 - 11:02

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Blir alltid så besviken på bildkvaliten på biografer samt att det är alltid någon som sparkar en i ryggen eller snackar i telefon alt prasslar mm :) Om något utav detta händer hemma så åker denna ut på studs. Jag gillar också att ligga och kolla film + blir alltid så mycket tjaffs om man vill pausa en film på bio för att man måste pissa eller ännu värre dumpa lite.

Hembio alla gånger. När det blir bättre kvalle på filmerna och besökarna samt bättre priser så kanske.

/R

Postad 05 February 2009 - 17:09

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Hembio vinner förstås. Utöver alla fördelar som andra har tagit upp vill jag teorisera om ägandefaktorn. Att se/höra sitt egna verk prestera är alltid en härlig känsla - om det så gäller matlagning, bilmek, kodning eller hembio.

Nästa pollfråga kanske kan vara: "Händer det att du släpper duken med blicken för att beskåda din setup?" Men det är ju lite pinsamt, så det skulle få erkänna :blink:

Redigerat av Ree, 05 February 2009 - 17:09.

Postad 05 February 2009 - 22:46

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Bästa filmupplevelsen har jag haft på Bio, Terminator 2 - premiärdagen på Rigoletto 1 i Stockholm - 1300 pers i salongen och inget prassell.
På något sätt så är Bio grymt att gå på.
Tycker dock att det är sällan man går på Bio numer där 99-100% är där för att se filmen, därav så störs man av alla puckon i bion vilket i sin tur leder till hemmabion.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.