Vad vinner man med en dedikerad cdspelare?
199 svar till detta ämne
Postad 26 October 2008 - 16:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror jag lägger dem på nya frontar i så fall faktiskt, känns som man får mer för pengarna då.....mina frontar är ändå i den nedersta klassen och för 20000.- skulle jag nog få ett par riktigt bra!
- Det ger mest per betald krona ! Det som jag tidigare tjatat om .. min nästa investering ( när det nu blir  ) Maveric
Postad 26 October 2008 - 17:02
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
- Det ger mest per betald krona !
Det som jag tidigare tjatat om .. min nästa investering ( när det nu blir )
Maveric
Ja det tror jag också! Har man inte överflöd av stålr är 20000.- ändå en ansenlig summa. Vi får hoppas att du kommer dit snart! Sen för att kommentera om rörcdn. Är mest en känsla som jag har, ungefär som du Denonen. Kanske skall låta bli att gå på den för det har inte blivit som jag tänkt hitills i alla fall  . Har bara hört en rörcd 1gång hos en bakant och det lät super. Sen kostar hans grejjer liiiiite mer än mina också. Han heter för övrigt Diesel här på forumet om ni vill kika in på hans prylar.
Postad 26 October 2008 - 17:10
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Ganska kul ...
har deltagit i ett antal "uppgradera cdspelare trådar" och alla går alltid mot samma slutsatser.
Ny stärkare och nya högtalare.
Man blir ganska snabbt trött på högtalare i budgetklassen, då de ofta är så specifika i sitt ljud.
Mina Ikoner är ju extrema på sitt sätt.
Jag har lyssnat många gånger på Mentor 8 och den seriens gigantiska Center.
Varje gång känner jag ett sådant "måste ha sug" i magen ..
Det är klasskillnad mot det jag har ..
Finns ju många andra fabrikat i dess prissklass 30.000 och uppåt ..
Maveric
Postad 26 October 2008 - 17:26
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Den här tråden var nog i mitt tycke den mest läsvärda jag sett på ett tag. Skulle nog ha nominerat den till "månadens tråd" om det gick.
Sitter själv långt ite i spenaten och har inte tid och möjlighet att åka och lyssna på grejer alltför ofta. Jag mäter numera åren tvåsiffrigt sedan tanken på en cdspelare dök upp första gången. Tror det får gå några år till, eller i alla fall tills man får iordning nåt dedikerat 2-kanalsrum...
Tack för hjälpen med att dämpa ångesten lite för att man fortfarande dvd'n.
Postad 26 October 2008 - 18:26
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jaha, då hade man grannen på besök just. Han är trummis sedan många år. Vi körde lite Dream theater - metropolis part 1. Han röstade på cdn för ha tyckte virvel och symbaler lät mer naturliga och inte så skrikiga. De "ringde" dessutom ut mycket bättre och slutade inte så tvärt i hans tycke. Musiken blev till en helhet mer och lät inte som separata instrument. Han tyckte även att ljubilden flyttades från högtalarna ut i rummet mer.
Kanske beredd att håla med lite, det hörs nog tydligare på dvdn men o andra sidan lite jobbigare att lyssna på. Saknas någon värme kanske? Eller så blev jag bara påverkad av grannen  .
/Genis
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 18:28.
Postad 26 October 2008 - 18:28
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
...Det verkar inte gå att ändra ljusstyrkan på displayen. Pure direct modeknappen finns bara på själva cdn och inte på fjärren...
/Genis
Vet inte om du hittat detta än, men. Här är lite vägledning.
1_dg_eb_DCD1500AE_remote.jpg 133.15K
0 Antal nerladdningarGrön: Används för att slå på Pure Direct-läget på spelaren. Röd: Används för att Dimma displayen. Det finns 4 lägen. Stark, Mellan, Svag, Släckt.  //Loofy
Postad 26 October 2008 - 18:32
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Loofy: Fan vilka informativa inlägg, känns som värsta skolektionen, tack! Displayen har jag hittat men den där Directknappen fungerar inte. Kanske inte fungerar medans man spelar en skiva?Kan du ändra till puredirect på cdn medans du spelar en skiva?
Tack för hjälpen allihopa!
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 18:41.
Postad 26 October 2008 - 18:35
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Jag har haft min DCD-1500 i snart 3 Veckor nu. jag måste säga att jag är mycket nöjd. Jag hade hemma 740C, 840C, DCD-2000, DCD-1500, Lyngdorf CD-1, Nad M5. (kan hända att det var någon mer...) Personligen så behöll jag som sagt DCD1500:an.
Min signalkedja när jag kör CD-skivor följande:
DCD-1500->VDH WaterLine -> AVR-4308 -> Xindak AC01 -> Classé CA-201 -> Xindak SC-01 -> Dali Mentor 6.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 18:47
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ganska kul ...
har deltagit i ett antal "uppgradera cdspelare trådar" och alla går alltid mot samma slutsatser. Ny stärkare och nya högtalare.
Man blir ganska snabbt trött på högtalare i budgetklassen, då de ofta är så specifika i sitt ljud. Mina Ikoner är ju extrema på sitt sätt.
Jag har lyssnat många gånger på Mentor 8 och den seriens gigantiska Center. Varje gång känner jag ett sådant "måste ha sug" i magen .. Det är klasskillnad mot det jag har .. Finns ju många andra fabrikat i dess prissklass 30.000 och uppåt ..
Maveric
Jo det är klart att det nog ger mer. Det hade varit fett med nya högtalar här hemma också men som sagt då blir det en mycket större utgift än min 3000.- jag lagt nu. Gillar mina Dali 6006 men visst finns det bättre helt klart! Pratade med en bekant och han tyckte nog att jag skulle lugna mig i alla fall 1v med att döma ut cdn, det tar tid att vänja sig menade han. Han kan ha en poäng där.....
Postad 26 October 2008 - 19:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Min signalkedja när jag kör CD-skivor följande: DCD-1500->VDH WaterLine -> AVR-4308 -> Xindak AC01 -> Classé CA-201 -> Xindak SC-01 -> Dali Mentor 6. //Loofy
Har du testat köra digitalt till din 4308 ? Det sitter något bättre dac ( och kretsar processorer och annat lullul ) i 4308 än i din cd - spelare Skulle vara intressant med en jämförelse ... Maveric Ps. 4308A är min drömreceiver .. Den har allt !
Redigerat av Unregistered1103, 26 October 2008 - 19:48.
Postad 26 October 2008 - 20:18
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Japp rent hårdvarumässigt så skall ju 4308:an vara superior i jämförelse med CD-spelaren. En av anledningarna till att jag valde Denonspelaren var primärt pga den mycket fina drivmekaniken som både känns och upplevs som mycket bra. Att jag själv ALDRIG fått in modellen eller någon av dess förfäder på service bekräftar detta dessutom. - dvs, en hållbar, stabil CD-spelare för inte så jättemycket pengar helt enkelt. Hursomhelst så upplever nog CD-spelarens signalbehandling som något bättre vet inte om det kan bero på lite diskretare intern uppbyggnad - korta signalvägar med mera?  Vidare kan jag rekommendera VDH-kablaget. Skall byta ut resterande Xindakkablage nästa gång. //Loofy
Postad 26 October 2008 - 20:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tja .. signalvägarna är ju inte kortare vad gäller de analoga ..
Du har ju en analog signalkabel mellan cd -spelare och stärkare
Den hade ju blivit kortare om du kört digitalt.
Men anledningen till att du upplever det bättre analogt ..
kan ju vara att dina signalkablar filtrerar bort det "du inte vill höra" ?
Eller är det som du säger .. att den fixar ljudet bättre helt enkelt.
Teoretiskt sätt, borde den inte göra det ...
Kan vara ett exempel på att teori inte går att applicera i verkligheten
( tänker då på allt som mätnissarna står för )
Maveric
Postad 26 October 2008 - 20:34
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Ja, det kan mycket väl vara så.. Men jag skall köra på den analoga delen ett tag nu så skall jag prova byta över sedan - så skall jag se ifall jag upplever en skillnad mot de "invanda" så att säga.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 20:42
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Min DIRECTknapp på fjärren fungerar inte i alla fall Loofy, mste vara trasig  .
Postad 26 October 2008 - 20:46
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
genstruktur: Jag provade oxå nu...
Det är helt riktigt Direct-knappen skall inte fungera så.
Direct-knappen är till för att nolla en förprogrammerad spårföljd dvs INTE som jag sa förut sätta på Pure Direct-läget.
(Har konsulterat manualen här....  )
(Konstigt namn på en sådan funktion - nåja - så är det iaf.)
Så vill man använda detta läget får man gå fram. Hur jobbigt det än verkar.
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 26 October 2008 - 20:47.
Postad 26 October 2008 - 20:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Direkt knappen ? Vad kopplar den bort ? ( att man har den på DVD spelare och Receiver är jag klar över för den är alltid på ON ) Maveric Edit: Fann svaret själv .. Tror dom verkligen fullt ut på detta ? Klipp från Hifi klubben Pure Direct för bästa ljud Utöver att använda separata nätregulatorer för strömförsörjningen till analog- och digitaldelen har Denon DCD-1500AE också en Pure Direct-funktion. Denna kopplar från displayen och den digitala signalutgången, så att ljudsignalen inte påverkas av dessa kretsar. Det gör att ljudet blir ännu mer tredimensionellt och detaljerat! Att det kan göra en microscopisk skillnad på en flerkanalare eller dvd .. att koppla bort allt lullul och bildmojänger kan jag köpa .. men inte de digitala utgångarna och displayen på en cd - spelare .. Där går gränsen för mig.
Redigerat av Unregistered1103, 26 October 2008 - 21:05.
Postad 26 October 2008 - 21:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Loofy : Vad bra då är den inte sönder i alla fall då  .
Alltså jag hade hellre haft en Pure Directknapp än Ejectknappen på fjärren. Vad fan liksom, skall man bya cd måste man ändå gå fram och byta då kan man lika gärna trycka på Ejekt på spelaren. Pure direct vill man dock gärna sitta kvar i soffan och trycka på för att höra om det blir någon skillnad i ljud. Så tycker jag i alla fall!
Maveric : Ja jag vet i fan, tycker dock att Direct låter bättre än stereo på min 2808a. Sen om Pure direct låter bättre än Direct låter jag vara osagt. Brukar köra Pure direct på, för man förlorar väl inget på det i alla fall har jag tänkt.....förutom att man inte ser något på displayen då  .
Warlokk: Hur går det för dig?
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 21:08.
Postad 26 October 2008 - 21:12
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jo att pure direkt och direkt låter mil bättre än stereoläget på Flerkanalaren skriver jag under på.
Men det beror mer på att stereoläget blandar in tonkontroller och annat skräp
Men försök höra skillnad på pure direkt och direkt på din flerkanalare.
Jag som har guldöron  kan inte höra skillnad ...
Maveric
Postad 26 October 2008 - 21:15
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo att pure direkt och direkt låter mil bättre än stereoläget på Flerkanalaren skriver jag under på. Men det beror mer på att stereoläget blandar in tonkontroller och annat skräp
Men försök höra skillnad på pure direkt och direkt på din flerkanalare.
Jag som har guldöron kan inte höra skillnad ...
Maveric
Skall bara bli klar med cdn, sen skall jag ge mig på Direct/Pure Direct.....puh, svettisch!
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 21:15.
Postad 26 October 2008 - 21:16
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Det enda jag vet är att LED-displayer genererar en viss störning, mer än exempelvis en LCD-Display - en av anledningarna till varför man hittar detta på Classé's Delta-serie. För min egen del så bryr jag mig inte om directlägena så mycket. Att släcka displayen kan för min egen del dock höja mysfaktorn en aning när man lyssnar på musik vilket iaf jag tycker är värdefullt.
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 26 October 2008 - 21:19.
Postad 26 October 2008 - 21:19
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
"Det enda jag vet är att LCD-displayer genererar en viss störning, mer än exempelvis en LCD-Display - en av anledningarna till varför man hittar detta på Classé's Delta-serie. "
Kanske är helt ute och cyklar men jag förstod inte skillnaden? LCD-displayer och LCD-Display?
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 21:31.
Postad 26 October 2008 - 21:20
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Har redigerat... såg felet efter postningen hehe.  Vad tokigt det kan bli ibland hehe.
//Loofy
Postad 26 October 2008 - 21:22
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ha ha, ja nu förstår jag skillnaden. Bäst att fråga tänkte jag, kanske skillnad på att stava med stort och lite D eller så.....nåt nytt teknik mumbojumbo  .
Hade varit bra om den där Pure Direct inte gjorde någon större skillnad på cdn för det är en bra grej med den jämfört med min dvd. Jag ser vilken låt som spelas! Bara det är värt 3000.-......not  ! Stänger man då av displayen så går jag miste om det igen.
Tycker du inte fjärren är plastig och känns billig Loofy?
Redigerat av genstruktur, 26 October 2008 - 21:28.
Postad 26 October 2008 - 21:32
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
I väntan på ytterligare tester
Vad jag skulle vilja ha, är en squeezebox men monitorutgång samt inbyggd utbytbar HDD
och med den fjärren som kommit till nyaste modellen .. med display
till ett pris av 6000 kr
Det hade varit cdspelarens död i mina ögon
Man hade sluppit ha musikfilerna på datorn
Jo jag vet att det finns en del liknande historier ... med de kostar 40.000 kr
och vissa av dom tar inte ens flac
Ett alternativ är att koppla en extern HDD till 4308 som spelar upp flac och använda
tvn som display. Så gör väl du Lofy ?
Maveric
Postad 26 October 2008 - 21:41
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Att det kan göra en microscopisk skillnad på en flerkanalare eller dvd .. att koppla bort allt lullul och bildmojänger kan jag köpa .. men inte de digitala utgångarna och displayen på en cd - spelare .. Där går gränsen för mig.
Postad 26 October 2008 - 21:59
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Vad jag skulle vilja ha, är en squeezebox men monitorutgång samt inbyggd utbytbar HDD och med den fjärren som kommit till nyaste modellen .. med display
till ett pris av 6000 kr
Jo jag vet att det finns en del liknande historier ... med de kostar 40.000 kr och vissa av dom tar inte ens flac
Ett alternativ är att koppla en extern HDD till 4308 som spelar upp flac och använda tvn som display. Så gör väl du Lofy ?
Maveric
Som ni säkert förstår är dagens galleri inte riktigt representativt för hur det ser ut hemma. Hehe.. Cambridge-DVDn som syns på några utav bilderna såldes för drygt ett år sedan. Jag sålde den till förmån för en HD-DVD (Dålig timing jag vet  ) HD-DVDn såldes under mellandagarna. Därefter satte jag ihop en HTPC. HTPCn stog sedan som signalkälla fram tills någon gång i mitten av sommaren. Då skaffade jag Classésteget... Vad jag märkte då var att jag hade ett riktigt elakt nätbrum från högtalarna. Efter lite laborering så lyckades jag lokalisera problemet till datorn...  (inkopplad optiskt så jag tyckte det var mycket märkligt... Men faktum var - jag hörde hårddisken dra igång i högtalarna när man startade datorn  ). Jag flyttade in datorn till kontoret och har sedan dess streamat musiken till denon-Maskinen via nätverket vilket fungerat helt ok. Däremot så finns det en del kring musiklyssningen som jag värdesätter - hur fånigt det än kan låta. Jag gillar känslan av att sätta i gång skivan - att få sitta och bläddra i konvolutet etc etc... småsaker...Saker som jag ändå uppskattar - därför blev det en CD-spelare. (Och nästa gång blir den en Blu-ray, ev. en DVD-2500B, alternativt så tror jag jag skulle klara mig med en DVD-1800B oxå...) Att det dessutom blir en Vinylspelare oxå i framtiden är inte heller helt osannolikt. Angående Squeezebox - Jag tror det finns lösningar för dig där - det finns NAS-diskar med serverprogramvara som kan hantera squeezebox-servern (har jag för mig...) så i praktiken skulle du kunna kolla efter en sån att ställa brevid din router så att du den vägen gör datorn redundant i musikuppspelningen.
Postad 26 October 2008 - 22:48
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Vad jag skulle vilja ha, är en squeezebox men monitorutgång samt inbyggd utbytbar HDD och med den fjärren som kommit till nyaste modellen .. med display
till ett pris av 6000 kr
Jo jag vet att det finns en del liknande historier ... med de kostar 40.000 kr och vissa av dom tar inte ens flac
Ett alternativ är att koppla en extern HDD till 4308 som spelar upp flac och använda tvn som display. Så gör väl du Lofy ?
Maveric
För att ersätta CD-spelaren på ett bra sätt åtminstone hos mig är det nödvändigt med en apparat som ser ut som en CD-spelare, har ett handhavande som en sådan men med display på framsidan för musikbläddring, lagring på hårddisk och /eller flashminne och sedan möjlighet att strömma musik trådlöst till ett extrasystem (t.ex en Linn Sneaky DS eller liknande mottagare med inbyggd förstärkare). Att använda en dator i traditionell mening är inget jag kan tänka mig för musiklyssning. Mediacenter av den typ jag efterfrågar börjar dock komma. Naim HDX och Bladelius Embla. Den förstnämnda är kraftigt överprissatt medan den sistnämnda är en genomtänkt produkt som är avsevärt mer prisvärd sett till pris kontra innehåll. Bladelius Embla hos HiFi-ConsultJag är helt övertygad om att produkter i stil med Bladelius Embla är framtidens musikspelare. Squeezebox och datorpyssel är inget jag associerar med "CDns död". Då ställs det andra krav. Hade jag haft pengarna och anläggning iövrigt hade jag köpt en Embla utan att blinka. Men nu har jag inte det tyvärr så jag väntar på fler alternativ. En Marantz "HD 7005 KI" t.ex vore ytterst intressant.
Postad 26 October 2008 - 22:51
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Tror det även finns en tillverkare som heter "Opus" som tillverkar sådana här saker. Var längesen jag läste om dem, och det verkar ha hänt en del hehe så såg inte enheten ut sist. http://www.olive.usDessutom, inte att förglömma... Sonossystemet. //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 26 October 2008 - 22:55.
La till länken.
Postad 27 October 2008 - 03:15
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Däremot så finns det en del kring musiklyssningen som jag värdesätter - hur fånigt det än kan låta. Jag gillar känslan av att sätta i gång skivan - att få sitta och bläddra i konvolutet etc etc... småsaker...Saker som jag ändå uppskattar - därför blev det en CD-spelare. (Och nästa gång blir den en Blu-ray, ev. en DVD-2500B, alternativt så tror jag jag skulle klara mig med en DVD-1800B oxå...) Att det dessutom blir en Vinylspelare oxå i framtiden är inte heller helt osannolikt.
Jess håller med där, gillar också känslan av att bläddra i konvolutet, läsa texterna medans man lyssnar. Sen har jag märkt en sak till och det är att musikfiler blir bara liggande här hemma hos mig. Måste ha det på cd annars så ligger det bara kvar på datorn, trots att jag kan streama via min 360. Inte alls lika kul att dra igång tvn och 360 som att sätta i en bra cd! Lite samma som med min gamla xbox där jag införskaffade spelen "alternativt"  , spelade igenom kanske 5spel. Nu när jag köper spel orginal till 360 så har jag nog spelat igenom en 30spel redan. Kanske bara är jag som fungerar så men tycker saker förlorar sitt värde på något sätt när man bara har brända skivor eller digitala filer. Går alltid att fixa igen liksom och urvalsprocessen blir inte lika hård, inte hos mig i alla fall.....hamsterbeteendet  . Dvd funkar såklart men jag vet inte vad jag skulle kunna känna mig nöjd med förutom cd/dvdspelare. Lägga över mina köpta cd´s som Flac på en HD känns också lite bakvänt på något sätt. Fast det är klart, smaken är olika  .
Redigerat av genstruktur, 27 October 2008 - 03:22.
Postad 27 October 2008 - 08:35
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Kanske bara är jag som fungerar så men tycker saker förlorar sitt värde på något sätt när man bara har brända skivor eller digitala filer. Går alltid att fixa igen liksom och urvalsprocessen blir inte lika hård, inte hos mig i alla fall.....hamsterbeteendet .
Håller med dig om det, jag funkar likadant  Många av mina kompisar tycker att jag konstig som köper filmer orginal... Hur känns det med CDn nu? Jag lämnar tillbaka "min" idag iaf. Tänker lägga mina pengar på HTPC och absorbenter istället
Redigerat av Warlokk, 27 October 2008 - 08:36.
Postad 27 October 2008 - 09:41
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Squeezebox och datorpyssel är inget jag associerar med "CDns död". Då ställs det andra krav.
Det var nog lite väl orättvist mot alla de hifi freak som ställt undan sin cd .. att kalla Squeezen för datorpyssel .. Världen är större utanför din dörr och där har man accepterat dessa lösningar och det har fallit mycket väl ut och har mycket mycket bra egenskaper och ljud. CD'n är död som medium på så sätt att den har varit på toppen av sin livscykel och planar rakt utför. Inom 5 år .. hämtar vi alla musik på internet eller genom att fylla ett usb/flashminne med den musik vi vll ha och inget annat. ( tankar i affären ) De andra alternativen som du nämner, kommer så småningom att utvecklas vidare men då måste de ner i pris ( de är inte värda sitt pris ) Ta alternativet du länkar till... Löjligt .. 79000 för en burk som jag kan bygga själv hemma för 5000 spänn ! Sedan skall den likväl kopplas till en Nas eller annan server för att den har så otillräckligt med minne. Squeezebox och Sonos är så rätt på det och kommer att finnas hos de flesta som är ntresserade av 2 kanal vad tiden lider. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 October 2008 - 09:48.
Postad 27 October 2008 - 11:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag rippar själv skivor med datorn men det är för bärbart bruk.
Däremot kan jag fortfarande inte proklamera "CDns" död och att framtiden "automatiskt" är en dator där man lagrar musik + Squeezebox. Det enda jag kan se som talar för en Squeezebox för min del är om den klarar NAS och att man kan ställa ett vettigt hårddiskkabinett på en bra plats (koppla loss det från datorn efter att man sparat musiken där) och ansluta det till en SB eller dylik mediaspelare.
Datorpyssel för mig är generellt att ha datorn inblandad för att kunna rippa skivor och pyssla - något jag inte anser vara "framtiden" i stereon.
Förövrigt vore det katastrof om HiFi urartade till en kopia på datorbranchen där det ofta är: "varför betalar man X för den där? Jag bygger ju en hemma för halva priset! Det är mycket bättre!!" Sedan kommer det obligatoriska: "Mac är sämre för det är dyrare!"
Hypen av Squeezebox har inte gjort mig sugen, tvärtom. Detta då jag inte imponeras av den lilla lådan + dator samtidigt som det lovsjungs att "CD-spelaren är död".
Nej, jag kommer rippa musik för HiFi-bruk den dagen det dyker upp en bra musikserver för mellan 10-20.000 kronor med gedigen konstruktion, stabilt drivverk, möjlighet att läsa minneskort, flashbaserad lagring (eller extremt tysta och dämpade hårddiskar) kompletterat med Internetuppkoppling (WLAN) till onlinebutiker så jag kan lyssna på och köpa musik med fjärrkontrollen sittande framför TVn. En burk som enbart är musikcenter, ev videocenter (kan lagra film på internt lagringsutrymme). En smidig och lättanvänd lösning som även har bra analogdel då den kopplas analogt till en stereoförstärkare då den ersätter CD-spelaren. Handhavande och design är identisk med en CD-spelare, det som tillkommit är pekskärm på fronten och en mer sofistikerad fjärrkontroll.
Inget pyssel med dator, vare sig Windows eller Mac OS X. Datorpyssel går an för mig när det gäller dator men absolut inte i stereon. Jag vill inte heller riskera att musiksamlingen går om intet p.g.a virus eller datortekniska problem. T.ex att operativsystemet krascher vid fel ögonblick.
Musiklösningar som "kräver" dator är inte framtiden för mig. Musiklösningar som behåller CD-spelarens smidighet, elegans och höga kvalitet på såväl ljud som konstruktion är framtiden.
Har alltså inget emot hårddisklagring eller nätbutiker (handlar ibland på iTunes). Däremot vill jag inte blanda in en vanlig dator i min stereo.
Postad 27 October 2008 - 13:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Warlokk: Eh ja det känns väl som igår, har inte spelat något idag. Skall iväg till jobbet strax och det blir nog inte så mycket seriöst lyssnande förrän på torsdag igen då jag är ledig. Skall köra den hårt tors - sönd  . '
Fast jag vet inte, känns nog lite roligare att spela på cdn ändå, även ljudet kanske inte blev sååå mycket bättre. Lite det vi har pratat om i de sista inläggen.
Jasså du lämnar din, tråkigt. Fast det blir billigt för dig istället! absorbenter kan nog göra en hel del tror jag, funderat på det själv också.
/Gen
Postad 27 October 2008 - 13:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
AVR4000 !
Vare sig du vill det eller ej .. så kommer "datorn" ( framtidens dator) vara inblandad
i både ljud och bild precis som internet. Framtidens dator, är inte större än att den
får plats i en Squeezebox ( den finns redan )
Nas kan du redan köra .. men du måste dock "pyssla" lite i alla fall
Då jag haft internet sedan 1993 är det för mig ..
förvånansvärt att det inte skett tidigare. Jag har haft och sett lösningar samt
delgivits idéer som ännu inte kommit på banan ... trots att det gått minst 10 år
sedan de blev presenterade.
Framtidsbilder, som jag fick mig förmedlade av min på -80 talet japanska arbetsgivare
slog inte igenom förrän i slutet på -90 talet. Detta trots att tekniken redan fanns 1985
Så du får börja vänja dig ...
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 October 2008 - 13:16.
Postad 27 October 2008 - 13:28
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Nas kan du redan köra .. men du måste dock "pyssla" lite i alla fall 
Precis, Här har tillverkare av hårdvara och trådlösa lösningar en hel del att göra. Om man är van vid en "stereoanläggning" är det idag lite för jobbigt/riskabelt att lägga allt på en NAS med trådlös överföring till oilka små mottagare i hemmet. Ljudet är inte heller lika bra. Det man kan hoppas på är att meridians lösningar med aktiva högtalare blir vägledenade tillsammans med dedikerade data-media-musikspelare, av den typ som Naim och Yamaha, gör blir stilbildande och billigare. MVH
Redigerat av Unregistered1483, 27 October 2008 - 13:33.
Postad 27 October 2008 - 13:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Ja, vid mediacenters av den typ jag beskrev. Dessa mediacenters är dock snarare en fabriksbyggd HTPC med särskilt OS (ej Windows/Mac OS) avsedda för musik och ev film.
Den stora skillnaden på ett mediacenter och en dator för mig är att mediacentret är konstruerat för höga ljudprestanda och hanterbarhet i en HiFi-anläggning. Från detta mediacenter kan sedan musik strömmas trådlöst via WLAN för multirumslyssning där t.ex en Linn Sneaky DS med ett par högtalare tar emot signalen.
Den lösning jag inte vill pyssla med i stereon är en lösning som kräver en traditionell dator då det helt enkelt är för störningskänsligt, framförallt då Internetuppkoppling kommer in i bilden.
Så jag är enig om att lagring på ett massminne och streaming tillhör framtiden. Däremot håller jag inte med om att denna framtid innebär att man kastar sin CD-spelare och ställer dit en DATOR i vanlig mening med allt vad det innebär. En HTPC kan ställas dit men det är ju ett mediacenter snarare än en "traditionell PC" (trots att samma OS etc kan användas).
Vad som kommer att ske är att CD-spelaren i framtiden blir ett mediacenter signerat t.ex Denon. Inte att tillverkarna lägger ner CD-spelartillverkningen och hänvisar kunderna till Dell, HP, Apple eller butiken på hörnet och till SB. Det är alltså framtidsvisionen:
"Hej. Jag vill köpa en CD-spelare."
"Ja, tyvärr så finns det inga sådana längre. Vi kan bara sälja förstärkare och högtalare till dig. Signalkällan får du köpa i datorbutiken runt hörnet och till den koppla en Squeezebox."
"Tack och hej, leverpastej."
jag inte tror på. Jag tänker inte ställa en PC från Dell i stereobänken istället för CD-spelaren och inte heller en Squeezebox med Dellen i ett annat rum hör hemma där som jag ser det. Däremot ett mediacenter där den berömda SBn är inbyggd i.o.m att apparaten strömmar via WLAN.
Postad 27 October 2008 - 13:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
På denons usa site finns det numera endast en CD spelare som är en ren cdspelare http://www.usa.denon...etails/4170.aspMaveric Ljudet är inte heller lika bra.
Det är precis vad det är
Postad 27 October 2008 - 14:06
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Är Denons USA-sida då ett bevis på att i framtiden kommer D&M Holdings hänvisa kunderna till Dell och Slimdevices när söker efter en signalkälla? Jag ser ingen som helst anledning att vare sig motargumentera CD-spelare eller mediacenters om det är en PC av traditionell typ som utgör motargumentet. Även om den är mycket överprissatt är det följande koncept som är den framtida digitala signalkällan:  Förutom Naim HDX kan ett mediacenter komma från Denon och heta Denon HD-2000AE, från Marantz som HD 7005 KI, från Yamaha som HD-S2100 etc. Däremot ser jag ingen anledning att förespråka t.ex Dell Dimension, Compaq Presario eller valfri dator + Squeezebox som "framtiden" för seriös HiFi utan det är mediacenters som tar plats i stereobänken.
Postad 27 October 2008 - 14:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Den ser riktigt schyst ut,Naim gör bra prylar men lär kosta en slant.
Postad 27 October 2008 - 14:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Förutom Naim HDX kan ett mediacenter komma från Denon och heta Denon HD-2000AE, från Marantz som HD 7005 KI, från Yamaha som HD-S2100 etc. Däremot ser jag ingen anledning att förespråka t.ex Dell Dimension, Compaq Presario eller valfri dator + Squeezebox som "framtiden" för seriös HiFi utan det är mediacenters som tar plats i stereobänken.
Jag förstår att du inte har någon Squeeze, för du har inte riktigt greppat konceptet - Det behövs ingen dator för att spela upp sin musiksamling via Squeezeboxen Tror också att dessa "mediacenters" kommer att ta över så småningom. Mediacenters som både rippar, komprimerar, lagrar och hämtar info via nätet ( du måste då ha internetkoppling trots att du inte vill .. som du skrev innnan ) är framtiden är jag också övertygad om. Dessa är beroende av internet för att brukas i sin fulla version och är byggda på datorkomponenter. Vad gäller att vara seriös .. så ser jag mig som mycket seriös .. och jag har Squeezebox  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 October 2008 - 14:14.
Postad 27 October 2008 - 14:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Internetuppkoppling till ett mediacenter som kör ett anpassat OS är inga problem. Problemet med uppkoppling blir om Windows används med tanke på de säkerhetsproblem som finns. Ett mediacenter behöver som jag ser det köra ett anpassat OS (gärna Linux-baserat) med integrerad webbläsare för att hantera musikbutiker, DRM etc.
Fördelen med ett anpassat OS är att man kommer ifrån mycket av de problem som plågar datorer.
Bra att SB klarar NAS och att den då kan spela upp från fristående hårddisk utan att en dator måste vara igång. Dock krävs fortfarande datorpyssel vid själva rippandet.
Fördelen med ett mediacenter som sköter allt är att man dels kan välja att spela skivor som vanligt, dels rippa till HD.
När det gäller innehållet är mediacentret i grunden en dator. Dock med skillnaden att datordelen är avskärmad i chassiet och att en bra signalbehandlingsdel och analogdel samt strömförsörjning adderats. Detta för att komma ifrån de problem som finns i vanliga datorer med störningar etc. Mediacentret är tänkt att anslutas både analogt och digitalt beroende på förstärkare och kan med mycket gott resultat kopplas analogt.
Det vore bra om vi kan enas om att framtiden heter mediacenter och att Squeezebox är en försmak av en del av det som komma skall. Men att det är via mediacenter som hårddisk/flashlagring etc blir så behändigt och smidigt parat med hög ljudkvalitet att det tar fart på allvar.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 27 October 2008 - 14:28.
Postad 27 October 2008 - 14:29
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Verkar snurrigt allt detta med boxar och vad ni nu skriver. 
Enklare att slänga in en CD och njuta.
Postad 27 October 2008 - 14:29
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det är precis vad det är 
Hemma hos mig var det inte det. Om det beror på att SBn jag lånade (DACen?), mp3 filerna som den spelade, förluster i överföringen (provade både kabel och trådlöst), eller på drivrutiner i det lite instabila vista.. eller .... Jag jämförde med en rega apollo. Ljudet var bättre från den. När det gällde trådlöst led detta av det vanliag problemet, nämligen att signalen bröts då någon stängde en dörr. Detta är säkert framtiden, men då måste allt bli lite bättre. Inte minst gränsnittet. MVH
Postad 27 October 2008 - 14:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Mediacentret är tänkt att anslutas både analogt och digitalt beroende på förstärkare och kan med mycket gott resultat kopplas analogt.
Det vore bra om vi kan enas om att framtiden heter mediacenter och att Squeezebox är en försmak av en del av det som komma skall. Men att det är via mediacenter som hårddisk/flashlagring etc blir så behändigt och smidigt parat med hög ljudkvalitet att det tar fart på allvar.
Det är vi helt överens om .. Maveric Hemma hos mig var det inte det. Om det beror på att SBn jag lånade (DACen?), mp3 filerna som den spelade, förluster i överföringen (provade både kabel och trådlöst), eller på drivrutiner i det lite instabila vista.. eller ....
Det borodde helt säkert på någon av de anledningar som du nämner ... Jag kör enbart Flac genom min SB Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 October 2008 - 14:33.
Postad 27 October 2008 - 14:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Verkar snurrigt allt detta med boxar och vad ni nu skriver.  Enklare att slänga in en CD och njuta.
Det är just därför jag förespråkar mediacenters. Användningen blir vad man själv önskar. Man kan dels spela skivor som vanligt. Dels rippa till hårddisk/flash. Dels köpa musik med enkla fjärrkontrollstryckningar. Har man en musiksamling i datorn kan den strömmas och föras till mediacentrets lagringsutrymme. Slagordet för mediacenter är ljudkvalitet, hanterbarhet, smidighet.
Postad 27 October 2008 - 14:52
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja det låter smidigt.
Postad 27 October 2008 - 14:52
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hepp!
Alla blev överens!, alltså om att framtiden var en korsning mellan CD-spelare, SB och HTPC, och liknade en naimmediacenter, som var kopplat till nätet!
Otroligt
Postad 27 October 2008 - 14:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Verkar snurrigt allt detta med boxar och vad ni nu skriver.  Enklare att slänga in en CD och njuta.
Det är faktiskt ganska enkelt All musik går numera att ladda ner och så även i Flac Du behöver inte ens gå till affären. Från att jag bestämt mig för att att köpa en skiva så tar det 5 minuter och sedan kan jag spela upp den  Man lägger musiken i ett mappsystem behöver ingen hyllplats Bläddrar mellan alla sina skivor i en display och kan söka på allt Bytar låt och skiva på ett par sekunder CD är mycket mer omständigt .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 27 October 2008 - 14:56.
Postad 27 October 2008 - 19:32
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Kanske bara är jag som fungerar så men tycker saker förlorar sitt värde på något sätt när man bara har brända skivor eller digitala filer. Går alltid att fixa igen liksom och urvalsprocessen blir inte lika hård, inte hos mig i alla fall.....hamsterbeteendet .
Känner igen det där. Tycker precis likdant. Runt år 2004 hämtade jag hem ganska mycket skivor och brände ut på cdr. Ju mer högen växte, ju mer kände jag att det bara var slit och släng och utan värde. Till slut var det inget roligt att spela dom längre för det var bara en plastbit. Så då gav jag bort alla plastbitar och började köpa original cd-skivor med fodral och innerkonvolut igen. Vilken känsla i jämförelse  För att inte tala om vinyl. Ytterligare snäppet bättre än cd. Samma sak är det med filer på datorn. Riktigt tråkigt. Lyssnar aldrig på musik på datorn. Tacka vet jag stereon!
Postad 27 October 2008 - 19:51
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=182381Det går att bläddra i displayen på fjärrkontrollen också  ( den är också av plast ) Men jag håller med .. Det är en viss mysfaktor att sitta och hålla i fodralet ( men fjärren är mysig den med ) Maveric
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|