Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Palm Pre *

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 May 2009 - 00:15

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

http://www.phonearen...cle-a_5119.html
550 USD utan abb. Blir DYR här med andra ord... 7000:-?

hur får du det till 7000? 550 är under 4500 kr i usa. då lär den hamna runt 5000-5500 i sverige. eller så köper du den direkt från usa o betalar 4500+lite frakt

EDIT: Iofs så verkar d som den inte stödjer UMTS 2100 som sverige använder så det suger ju...

Redigerat av tha_neo, 23 May 2009 - 00:21.

Postad 23 May 2009 - 07:58

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

hur får du det till 7000? 550 är under 4500 kr i usa. då lär den hamna runt 5000-5500 i sverige. eller så köper du den direkt från usa o betalar 4500+lite frakt

Kolla hur mycket Iphone kostar i us, och jämför med priserna här. Minst 7000, kanske till o med 8000 för en Pre här är min gissning.

Postad 23 May 2009 - 11:10

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Kolla hur mycket Iphone kostar i us, och jämför med priserna här. Minst 7000, kanske till o med 8000 för en Pre här är min gissning.

Palm är inte Apple.

Postad 24 May 2009 - 01:12

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

jo, förstår ditt tankesätt. fast kollar man sedan på andra mobilmärken så håller de samma prisnivå globalt för att slippa parallelimport. Apple har ju lyckats med detta då de operatörslåser sina telefoner och jailbreakar man den så är de så hårda att garantin inte täcker. Men vi får väl hoppas på det bästa helt enkelt:)
Tror dock det blir en N97 för mig trotts allt, trött på att vänta nu faktiskt. (Iofs har inte N97 släppts än men har använt den lite och gillar den riktigt mycket)

Postad 26 May 2009 - 03:47

freddie_sthlm
  • freddie_sthlm
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Blir visst O2 som tar den till Europa:
http://www.palmpre.s...re-till-europa/
"Innan jul" :D

Lite nya filmer:
http://www.palmpre.s...isar-upp-webos/

Postad 26 May 2009 - 11:35

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Lite nya filmer:
http://www.palmpre.s...isar-upp-webos/

Kommer den inte under juni/juli då får det bli Htc magic som finns redan hos "tre" eller nya iPhone.

Postad 26 May 2009 - 21:27

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Kommer den inte förens jul kommer ju jag hinna bli galen på kuppen. Jag har suttit och väntat sen i januari på den, ska man behöva sitta och vänta 1 år innan man får den i handen från att den ha lanserats. Kommer nog överväga en Android lur eller iPhone då bara för att jag inte orkar vänta.

Detta har ju sett ut att vara den absolut trevligaste telefonen på länge, synd att det ska förstöras av att den aldrig släpps.

Postad 28 May 2009 - 14:36

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Här är en bild tagen med Pre.

Postad bild

Jag körde den i EXIF-O-Matic och ick fram...

Make	Palm
Model	Pre 
Orientation	Top, left side (Horizontal / normal)
X Resolution	72 dots per inch
Y Resolution	72 dots per inch
Resolution Unit	Inch
Date/Time	2009:05:23 17:52:11
YCbCr Positioning	Center of pixel array
Exposure Time	1/65536000 sec
F-Number	F2,4
Exposure Program	Program normal
Exif Version	2.20
Components Configuration	CrCbY
Aperture Value	F1,1
Flash	Flash did not fire, auto
Focal Length	∞ mm
User Comment	
Exif Image Width	1520 pixels
Exif Image Height	2032 pixels
Exposure Mode	Unknown (41987)
Compression	JPEG (old-style)
Thumbnail Offset	394 bytes
Thumbnail Length	12404 bytes
Thumbnail Data	[12404 bytes of thumbnail data]
Data Precision	8 bits
Image Height	2032 pixels
Image Width	1520 pixels
Number of Components	3
Component 1	Y component: Quantization table 0, Sampling factors 2 horiz/2 vert
Component 2	Cb component: Quantization table 1, Sampling factors 1 horiz/1 vert
Component 3	Cr component: Quantization table 1, Sampling factors 1 horiz/1 vert

Postad 02 June 2009 - 18:54

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://www.everythin...bers-19052.html
850 USD brrrrrrr, 8000:- eller mer OM den kommer till sverige. Lika hutlöst som Iphone med andra ord

Postad 03 June 2009 - 08:34

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

http://www.everythin...bers-19052.html
850 USD brrrrrrr, 8000:- eller mer OM den kommer till sverige. Lika hutlöst som Iphone med andra ord

Det där är sannolikt ett "dummy pris" hos en återförsäljare.
De har alltså matat in ett tillfälligt fejkat pris i sina ordersystem som sedan ska rättas så fort de fått de riktiga priserna från Palm/Sprint.

Sprint kommer sälja Palm Pre för $199 + 2 år bindningstid. Utan abb skulle det innebära $550-650.

Postad 03 June 2009 - 08:40

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
I det här forumet har det de senaste dygnen börjat poppa upp både foton, kortare filmer och små mini-reviews skrivna av folk som fått klämma och känna på Pre i Sprints och Best Buys butiker. Vid ett tillfälle höll en person på att kunna köpa sin Pre före lanseringsdatumet men vid aktiveringen av telefonen stoppades köpet. Doh! ;)

http://forums.precentral.net/palm-pre/

Postad 04 June 2009 - 06:27

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Review på Pre

Postad 04 June 2009 - 17:31

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Review på Pre

"Review roundup"

Forumpost på precentral med länkar till mängder av reviews

Postad 05 June 2009 - 15:05

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag mailade för någon dag sedan kundtjänst på de 4 stora operatörerna för att kolla om de skulle sälja Palm Pre när den kommer till europa och har än så länge bara fått svar från Telenor.

---
Tack för ditt mail. Vi kommer tyvärr inte att sälja Palm Pre så som det ser ut i dagsläget.
Trevlig helg!
Med vänliga hälsningar

Emilie
E-butiken
Telenor
http://butik.telenor.se
---

Postad 07 June 2009 - 12:27

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu har den äntligen släppts i USA :P Ser att det ligger en hel del ute på ebay så man blir smått sugen faktiskt. Problemet är ju bara den där lilla detaljen med mottagningen ^^

Postad 09 June 2009 - 18:40

Unregistered78a98a3d
  • Unregistered78a98a3d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag mailade för någon dag sedan kundtjänst på de 4 stora operatörerna för att kolla om de skulle sälja Palm Pre när den kommer till europa och har än så länge bara fått svar från Telenor.

---
Tack för ditt mail. Vi kommer tyvärr inte att sälja Palm Pre så som det ser ut i dagsläget.
Trevlig helg!
Med vänliga hälsningar

Emilie
E-butiken
Telenor
http://butik.telenor.se
---

Har du fått något mer svar?

Jag är så jefla sugen på Pre, jag kommer bli helt förstörd om den inte kommer till sverige! :)

Postad 10 June 2009 - 14:30

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Man kan förboka redan på

http://www.expansys.se/p.aspx?i=179520

Lägger en order själv nu.

ps. och nej jag jobbar inte på expansys :-) inget leverans datum dock ;)

Postad 11 June 2009 - 08:38

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Första(?) hemmagjorda applikationen/modden för Pre.

A new homebrew PalmPre application. This app has been updated so that the camera noise is a preference separate of the phone-wide sounds (ie. no noise for camera, but still ring the phone), added self timer function for a delayed photo. New image button layout.

http://www.youtube.c...h?v=lRIRCdPfjxM

http://forums.precen...tml#post1667246

Har du fått något mer svar?

Jag är så jefla sugen på Pre, jag kommer bli helt förstörd om den inte kommer till sverige! :)

Nope, inte fått några fler svar.

Postad 15 June 2009 - 17:32

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://www.engadget....e-forbidden-fr/

Samma skit som äpplet håller på med. BUUU för Palm (

Postad 15 June 2009 - 17:59

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

http://www.engadget....e-forbidden-fr/

Samma skit som äpplet håller på med. BUUU för Palm (

Ingen ide heller att vänta på Pre.Read my lips: om ett år Android kpmmer att äga hela smartphone branschen! dvs tonvis med apps och runt 30 st olika smartphones. 18 st kommer ut redan i år.

Postad 27 June 2009 - 12:04

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Och nu finns Palm Pre mojo SDK:n ute på nätet.
http://preinsiders.c...ked-to-the-web/

Redigerat av sefors, 27 June 2009 - 14:45.

Postad 27 June 2009 - 14:03

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Och nu finns Palm Pre mojo SDK:n ute på nätet.

Är det freeware? Annars får du inte länka till torrents.

Redigerat av Unregistered0354d681, 27 June 2009 - 15:04.

Postad 27 June 2009 - 14:45

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Är det freeware? Annars får du inte länka till torrents.

Det är inte en kommersiall programvara...men jag ändrar för säkerhet skull till en blogpost som diskuterar ämnet.

Postad 08 August 2009 - 10:33

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Mitt tålamod tar slut snart , vad sjutton sysslar palm med. De har chansen att sälja till många fler men de släpper inte telefonen och låter nya kunder tröttna och köpa annat.
Jag är en väldigt nöjd iPhone 2G och 3G ägare men tänkte denna gång testa palm Pre men funderar nu att uppgradera även denna gång till iPhone 3GS mest för att Palm verkar ha glömt resten av världen :)

Postad 24 September 2009 - 16:55

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
O2 announced today that the GSM Palm Pre will be launching in Europe in the middle of next month. The staggered release will see Germany getting their hands on the hot little smartphone on October 13th, with the United Kingdom and Ireland getting it on October 16th.

http://www.precentra...land-october-16

Postad 24 September 2009 - 18:37

bonji
  • bonji
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
undrar vilka som snappar upp luren här i krokarna, och när....
bara vänta o se, antar att tyska o engelska lurarna är låsta till o2 även om man tar utan abonnemang?

edit:
sim-fri version ska kunna beställas från tyskland fr.o.m 13e oktober, dock om man kollar på bilderna hos o2.de så har qwerty tangentbordet inte samma upplägg, en del bokstäver som är omflyttade för tyskarna antar ja. så de blir väl ingen PRE från tyskland heller....

Redigerat av bonji, 25 September 2009 - 14:42.

Postad 27 September 2009 - 18:02

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
ah jag har helt enkelt tappat lusten för Pre. Jag ville jätte gärna köpa det när det var som hetast (3-4 mån sen typ) men nu har jag köpt iphone 3GS.

Palm gör samma misstag som många andra, bygger massa hype och inte levererar. De missar (missade) en guld chans. När de väll har kommit hit så kommer folk inte ens ihåg de typ.
Nu är det en del shyssta lurar på G baserad på Android och iphone 3GS är inte så dum heller så Palm missade tåget känner jag.

Postad 27 September 2009 - 22:19

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

ah jag har helt enkelt tappat lusten för Pre. Jag ville jätte gärna köpa det när det var som hetast (3-4 mån sen typ) men nu har jag köpt iphone 3GS.

Palm gör samma misstag som många andra, bygger massa hype och inte levererar. De missar (missade) en guld chans. När de väll har kommit hit så kommer folk inte ens ihåg de typ.
Nu är det en del shyssta lurar på G baserad på Android och iphone 3GS är inte så dum heller så Palm missade tåget känner jag.

Kan hålla med dig lite här faktiskt, Palm pre är grymt pga. OS:et och fysiska tangenbordet, men nu ca. 5 månader efter USA release kommer det till Europa... men inget om Sverige och av de telefoner som finns nu är det väl ett val mellan Hero och 3GS som gäller (tycker jag iaf när det gäller motståndare)...

Men jag vill vänta tills den kommer till Sverige innan jag ger mig!

Postad 07 October 2009 - 22:25

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Kanske man ska köpa den utan abonnemang från tyskland när den släpps där?
Skulle ligga runt $481 från O2

Postad 08 October 2009 - 13:23

bonji
  • bonji
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tänk på att deras qwerty tbord inte ser lika dant ut som engelska versionen.

Postad 13 October 2009 - 10:51

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Nu ute i tyskland:
http://www.engadget....w-euro-specifi/

Postad 14 October 2009 - 02:59

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Fan det var €481 som den ligger på utan abonnemang, men knapp som knapp jag har faktiskt ett tyskt tangentbord till min sationära hahahaha

Postad 17 October 2009 - 11:15

bonji
  • bonji
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
x

Redigerat av bonji, 14 November 2009 - 12:02.

Postad 22 October 2009 - 17:32

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Är ägare av en Pre sedan igår.

Fungerar hyfsat på Telia, allt utom MMS fungerar för tillfället plus att den inte klarade läsa in numret till mobilsvar ifrån SIM-kortet. Var också strul vid själva aktiveringen, man måste nämligen skapa en profil innan man gå vidare och börja använda telefonen och när denna ska skickas till Palm så får man inte ha roaming och av någon anledning så tror telefonen att den kör roaming så fort den använder 3G-nätet.

Har provat Telenor lite smått och MMS verkade inte fungera där heller men vi ska testa mer i morgon. Däremot så klarade den läsa in deras mobilsvar så att Voicemailknappen fungerar automatiskt.

Att det strular med MMS och lite annat beror på att man inte kan ställa in APN och andra uppgifter manuellt utan detta ligger redan i telefonen och i Telias fall så stämmer inte IP-numret för MMS-tjänsten.

När telefonen släpps fritt till andra operatörer så måste ju sådant här fungera så det lär väl dyka upp en patch som fixar detta så småningom.

Köpte min ifrån Tyskland och man störs inte nämvärt av att Y och Z har bytt plats, man skriver ju med tummarna så det är inte alls så störande som det skulle vara på ett stort, normalt tangentbord.

Postad 25 October 2009 - 15:11

vantechmag
  • vantechmag
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Kul att du vågade köpa en PalmPre...

Men allt är ju inte guld med det nya webOS - trots att de flesta testare anser att webOS är bättre än den fysiska telefonen, kanske för att mjukvaran upplevs som häftig och nyskapande?!

Jag har skrivit ganska mycket om PalmPre och rekommenderar den (trots allt) varmt i min Best Buy guide...
http://vantechmag.co.../dicam.html#gsm

Men som du ser där (och nedan) så är jag mycket kritisk till vissa konstigheter och "missade möjligheter" i webOS jämfört med "gamla" palmOS och det vore MYCKET intressant (både för mig, många av mina läsare och kanske dig) om du kollade upp dessa underligheter på din PalmPre - så inget jag skrev var fel?!

Kommentarerna till en stor artikel om kalendern i PreCentral, visade att det är många som delar många av mina reflektioner - även om det verkar som att få har tänkt lika "långt" som jag har gjort i vissa fall... Och då menar jag främst att det inte behöver vara så enormt "glest" på skärmen, för perfekt fungerande fingernavigering och att programmen ofta använder så stort typsnitt - att man ser mindre än hälften så mycket info (utan att scrolla hela tiden) jämför med Treo 680 betydligt mindre skärm!!!

Dvs, både "glesheten" och teckenstorleken kan ju vara default, men det borde gå att ställa in en tightare layout och mindre teckenstorlek i minst 3 steg (inklusive nuvarande) som option, så man kan se lika mycket på PalmPre's berydligt större skärm (som med treo 680) om man vill....

** Mycket av följande är dessutom vitalt att Palm fixar, för att folk inte ska överge systemet och om du hjälper mig att identifiera det som behöver justeras / ändras på ett exakt och tydligt sätt, så ökar det naturligtvis det möjligheten att Palm fixar det!

Sedan kan jag naturligtvis missat en del konstigheter, som jag inte observerat eftersom jag inte har en PalmPre att testa och det skulle vara mycket värdefullt om du (eller någon annan) kan informera om sådant...

Så det jag verkligen hoppas att DU vill kolla är...

Some vital software problems that Palm need to fix soon and my "wish list" for software developers...

Okay, I live in Sweden and we don't got the Palm Pre yet - so I could not test anything myself and that mean that some details below might be wrong or fixed... And that also mean that I maybe missed some more problems, that not is easy to see in screen shots and reviews!

00) The last BIG problem I found, was the fact that webOS not support any categories (as friends, biz, service and shops) in the contacts application any more - which are very bad news, if you have about 200 contacts and extremely inconvenient for people with a lot more than 600 contacts... Note that otherwise is webOS contact application clearly more advanced than before... And I expect there will be some even more advanced contact applications, with category functionality, pretty soon - even if that naturally should be included by Palm, from the start... Then can you actually use the old PalmOS contact application (that not have this limitation) with help of the amazing "Classic" emulator, instead of the otherwise great webOS version!!
01) There is a lot of "elegant" waste of screen space and very BIG fonts, in almost every basic view... That should naturally be an option and absolutely not a default setting, you can't even change... Because you need only 33% more space, for accurate finger navigation and NOT more than twice the space, for the same info... They should at least offer two alternative settings - that show two or three times as much info (at every view that now use huge fonts) and still be easy to navigate with your fingertips... Yes, the events have small text in the calender and many may love the new spacious design and huge fonts - but there should naturally be some alternative, for everyone that have a lot of info in the smartphone and don't want to scroll like crazy.... And it's especially very easy to miss vital info, if you can't see it directly - type in Tasks and Contacts... So I sincerely hope it soon will be possible to "tighten" up all the new empty space between text lines and at least select smaller fonts (naturally together with less space around the letters) in the settings... And the absolute best would be if you can select that separately for the tasks, contacts, email, calendar and messaging... And then choose between five sizes, with the current as 4 and "modern" or roman fonts... Because if some tightening NOT is possible, will the the bigger screen only be useful for web browsing and that would be very very sad... Yes, you can now only see HALF the info in Tasks (without scrolling or missing vital stuff) even if the screen is much bigger, than I can see directly in my "old" Palm Treo 680 and that vital missing option, would make Palm Pre practically useless for me!!
02) In the calendar should you also be able to remove the fancy "empty time holder" completely, to free even more space for real calender info!!
03) The included Task application seems to be almost worthless, because of five big usability limitations... -1- You can't see if there is an "extra note page" connected to the task... -2- It don't show the priority... -3- You can now only select 3 priority levels (just as in Windows mobile and Symbian) even if it was 5 levels before... -4- The huge fonts and plenty of empty space around the text, make it only possible to view 6 task without scrolling, instead of the 11 task that I can view on the much smaller Treo 680 screen and that is almost insane, when a simple setting / option could allow 12 task in Pre, with clearly more empty space around the text (for easy finger navigation) than before... -5- Then will task only sync with Exchange servers (if you have that) but not with Google, as example... But the lousy task management, can of course be fixed soon by Palm or in good time, with extra programs... And it support at least "multiple todo lists" as categories, so it work slightly better than simple Nokia smartphones... Then can you anyhow use the old PalmOS task application (that not have any of this limitations) with help of the amazing "Classic" emulator, instead of the crippled webOS version!!
04) The "universal" search don't search in the Calendar, any documents, in the message part of emails or Tasks* and that is very strange - it should at least be a two step search, with a "Search deeper in Pre" option, before Pre offer you to search in Google... Or even get a finer possibility, to select where the Pre normally should search... * But you can search Task, if you are inside.
06) Some part of the ultra smart "Synergy" integration give you also trouble, because if you include your Facebook account will everyone you "know" there (you can't just select a few) be saved as contacts and that may result in ton's of contacts, you don't want in your smartphone - but it will probably come some extra program that "filter" that later and the other new "Synergy" contacts functionality, work like magic.
07) Then does copy & paste not work in IM or SMS messages, but that should be very easy to fix... ** But copy & paste (of text) work now in emails and web pages!
08) There is no multiple email management, so you have to delete or move each email separately and that should naturally be fixed... Even if you (maybe) can do that in Google email or outlook, instead?!
09) You could use Pre as a modem for a notebook, but Sprint did stop that...
10) There is no longer any "scroll bar" that show where you are, not even as an option and it should be a slim transparent indicator, that also show how big the actual view is of the total page.
11) Then do I also want the magnificent "floating event" functionality (at least in a third party application) that I now have in DateBk6 so you can show vital events that should be done today, in the calender and get them automatically moved to next day, every new day... But before you get this in a webOS application, can you use DateBk6 (made for the old PalmOS) that have this great functionality, with help of the amazing "Classic" emulator!!
12) The pretty "Memo" application is pointless (just as before) when you anyhow have Task and Calender... And it is not possible to sync, so what you really need is a good plain text editor - that is easy to back up and open from your notebook, rock solid, ultra fast, has smart search & replace and handle minimum 144 huge text documents, in 12 folders... Including at least txt, html and hopefully some other file types... I sincerely hope (and guess) that someone will make a fine text editor, because a true Word document editor IS a lot more clumsy and slower to use, in a smartphone... But you can probably use the excellent old PalmOS application CardTXT that have the text functionality you may need and more, with help of the amazing "Classic" emulator!!
13) You can't change the alert sound for texts and emails!
14) Then is the new program launcher, rather limited... You get only three windows, without any helpful category names - like main, games, web favo, friends, settings and extra - you get only a simple I to III style indicator at bottom... But you will probably be able to buy a more advanced launcher, soon... And you can temporary put your 12 main programs (that not is on the quick bar) on the first page, web favo's plus settings on the second and everything else on the last page... But there is now a free "patch" at www.precentral.net that add extra pages and two more, that show 4 or 5 icons on each row... And you can in addition use the old PalmOS application manager (that not have this limitations) for any excellent "old" programs, with help of the amazing "Classic" emulator!
15) You can't change how many "message lines" you can see in the email preview.
16) Then might the ring signal be too quiet, but only according to 1 of 9 reviewers and another one say it's loud enough... And the alarm clock use now the ringtone volume :-)
17) The phone work finally very fast, but there is a delay when you open new programs and no "hourglass" so you might sometimes wonder if something happen, the first times you open a heavy program... But I don't know if that really need a fix or just some getting use to?!
18) Pre shuts down the phone, when you connect it as a USB drive and you have to enter your PIN to get back online.... Yes, that is one thing that iPhone handle better.
19) You use right or left swiping to view another day and the same method to view another week, in that view... But you must swipe up and down in month view and that's just dumb!!
20) The "date picker" that help you select another day for an entry in the calendar, should naturally show a mini calendar (with dated and weekdays) as it was before and not just let you select days from a list, guessing what weekday that might be!!
21) Some get also a long delay, when they go from day to day in the calendar... Which seem to depend on how many old entries you have - but that IS possible to manage in other complex calendars, so you get no noticeable delay... And this delay is extra problematic, when you can't search in the calendar (as mention above) or have a detailed week and month view...
05) And I also wanted the possibility to change the boring / plain ugly "modern" light gray and baby blue colors of the OS to something I actually like... ** But that seem to be fixed now, with extra "webOS themes" programs!

Med vänlig hälsning
Björn Blomberg
[email protected]

Redigerat av vantechmag, 25 October 2009 - 15:55.

Postad 26 October 2009 - 09:34

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Fungerar hyfsat på Telia, allt utom MMS fungerar för tillfället plus att den inte klarade läsa in numret till mobilsvar ifrån SIM-kortet. Var också strul vid själva aktiveringen, man måste nämligen skapa en profil innan man gå vidare och börja använda telefonen och när denna ska skickas till Palm så får man inte ha roaming och av någon anledning så tror telefonen att den kör roaming så fort den använder 3G-nätet.

Har provat Telenor lite smått och MMS verkade inte fungera där heller men vi ska testa mer i morgon. Däremot så klarade den läsa in deras mobilsvar så att Voicemailknappen fungerar automatiskt.

Att det strular med MMS och lite annat beror på att man inte kan ställa in APN och andra uppgifter manuellt utan detta ligger redan i telefonen och i Telias fall så stämmer inte IP-numret för MMS-tjänsten.

När telefonen släpps fritt till andra operatörer så måste ju sådant här fungera så det lär väl dyka upp en patch som fixar detta så småningom.

Köpte min ifrån Tyskland och man störs inte nämvärt av att Y och Z har bytt plats, man skriver ju med tummarna så det är inte alls så störande som det skulle vara på ett stort, normalt tangentbord.

Tack för info. Berätta gärna mer om hur du upplever Pre (hårdvara, batteritid, användarvänlighet) när du använt den mera.

Postad 27 October 2009 - 10:28

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Tack för info. Berätta gärna mer om hur du upplever Pre (hårdvara, batteritid, användarvänlighet) när du använt den mera.

Nu ringer jag ju ganska så lite men igår talade jag ca en timme i telefon samt skickade några mejl och surfade en kort stund i 3G för att kolla upp lite kontaktuppgifter. Allt utom surfen skedde i 2G och jag har synkning av 4 e-postkonton i timmen.

Det var 55% batteri kvar när jag kom hem kl 18. Kommer nog att ha en touchstoneladdare även på kontoret, det ser ju snyggt ut och är smidigare än att plugga in usb-kabeln.

Ska ju tydligen finnas lite olika versioner av batterier och jag misstänker att jag har den äldre versionen, skalet till batteriet är iaf av den äldre varianten men det står att cellerna är japanska men monterat i kina. Man bytte design på batteriskalet för att det kunde bli problem med att telefon stängde av sig själv när man öppnad eller stängde tangentbordet. Vore ju dock märkligt om man levererade det ursprungliga batteriet till europa om det redan visat sig vara felaktigt.

Hårdvarumässigt så har jag knappt något att jämföra med men det som kanske stör en aning är att man inte kan scrolla jättesnabbt på websidor utan att shackmönstret dyker upp. Ni vet det där som gamla iphone fick när den inte riktigt hängde med, men några större problem tycker jag inte att det är fast då var å andra sidan min förra telefon en Treo med PalmOS.

Det är nog den övergången som känns mest tvetydig, jag kommer ifrån PalmOS som hade utmärkta funktioner för kalendern, något som Pre måste bli bättre på. Å andra sidan har man fått en telefon som är modern och snabbt och smidigt kan läsa ett bifogat PDF-dokument.

Som Vantechmag är inne på så måste Palm fixa kalendern och dra nytta av sina erfarnheter ifrån PalmOS.

Missade en kompis födelsedag just för att jag bytt till Pre, trots att jag synkat över informationen ifrån PalmOS och dess kalender så klarade Pre av någon dum anledning inte av att visa födelsedagen. Den har tydligen inget event för födelsedagar i kalendern ännu.
Nu valde jag visserligen att synka direkt till telefonen, man kan ju också synka mot kalendern hos Google eller Facebook. Fast när datum för födelsedag finns inlagt i adressbokens fält för 'Birthday' så är det ju illa att den inte klarar att visa detta i kalendern ännu.

Antar att min Treo med PalmOS gjort mitt minne lite sämre eftersom den var så bra på att hålla koll på sakerna åt mig. =)

Är dock väldigt nöjd med telefonen men jag har ju som sagt uppgraderat ifrån en gammal smartphone så det är väl svårt att inte bli imponerad. Bara att hålla tummarna för att Palm filar vidare på funktionerna så blir det nog kanon till slut.

Redigerat av Reckie, 27 October 2009 - 10:36.

Postad 01 November 2009 - 19:53

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Fortsätter svara mig själv då det är lite ensamt här. B)

Verkar faktiskt som att data via 3G hos Telia inte fungerar, det saknas helt enkelt inställningar för detta i telefonens databas. Så fort man tillåter 'data roaming' så fungerar det så det går väl då antagligen via Telenors nät eftersom de verkar ha alla inställningar i telefonen.

Är nog också detta som orsakar problem vid aktivering av telefonen. Man nekas nämligen att sända iväg formuläret om man kör roaming och eftersom Telia saknade inställningar för 3G data blir det problem. Så fort jag kom utanför 3G-täckning och telefonen växlade till 2G fungerade det.

Lite tråkigt att landets största operatör har så många missar i denna telefon, sedan tidigare har jag ju sagt att MMS-inställningarna är fel och nu alltså data via 3G. Palm har dock sagt att de i en patch ska göra det möjligt att ändra inställnigarna via telefonens gränssnitt.

Postad 04 November 2009 - 17:30

theonlyix
  • theonlyix
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Palm pren är en UNDERBAR telefon. Den från expansys fungerar super med Tele2 s nät iallafall.

Har en pre tillfälligt bara men kommer att köpa den direkt den sjunker lite i pris här. Inte ens Android har nåt att säga till om när det gäller den telefonen (har en magic idag).

Redigerat av theonlyix, 04 November 2009 - 17:37.

Postad 14 November 2009 - 11:30

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Fortsätter svara mig själv då det är lite ensamt här. ;)

Verkar faktiskt som att data via 3G hos Telia inte fungerar, det saknas helt enkelt inställningar för detta i telefonens databas. Så fort man tillåter 'data roaming' så fungerar det så det går väl då antagligen via Telenors nät eftersom de verkar ha alla inställningar i telefonen.

Är nog också detta som orsakar problem vid aktivering av telefonen. Man nekas nämligen att sända iväg formuläret om man kör roaming och eftersom Telia saknade inställningar för 3G data blir det problem. Så fort jag kom utanför 3G-täckning och telefonen växlade till 2G fungerade det.

Lite tråkigt att landets största operatör har så många missar i denna telefon, sedan tidigare har jag ju sagt att MMS-inställningarna är fel och nu alltså data via 3G. Palm har dock sagt att de i en patch ska göra det möjligt att ändra inställnigarna via telefonens gränssnitt.

I senaste uppdateringen (1.3.1) finns möjlighet att ställa in APN manuellt.
http://forums.precen...ebos-1-3-a.html

Postad 24 November 2009 - 23:47

loni_86
  • loni_86
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nu ringer jag ju ganska så lite men igår talade jag ca en timme i telefon samt skickade några mejl och surfade en kort stund i 3G för att kolla upp lite kontaktuppgifter. Allt utom surfen skedde i 2G och jag har synkning av 4 e-postkonton i timmen.

Det var 55% batteri kvar när jag kom hem kl 18. Kommer nog att ha en touchstoneladdare även på kontoret, det ser ju snyggt ut och är smidigare än att plugga in usb-kabeln.

Ska ju tydligen finnas lite olika versioner av batterier och jag misstänker att jag har den äldre versionen, skalet till batteriet är iaf av den äldre varianten men det står att cellerna är japanska men monterat i kina. Man bytte design på batteriskalet för att det kunde bli problem med att telefon stängde av sig själv när man öppnad eller stängde tangentbordet. Vore ju dock märkligt om man levererade det ursprungliga batteriet till europa om det redan visat sig vara felaktigt.

Hårdvarumässigt så har jag knappt något att jämföra med men det som kanske stör en aning är att man inte kan scrolla jättesnabbt på websidor utan att shackmönstret dyker upp. Ni vet det där som gamla iphone fick när den inte riktigt hängde med, men några större problem tycker jag inte att det är fast då var å andra sidan min förra telefon en Treo med PalmOS.

Det är nog den övergången som känns mest tvetydig, jag kommer ifrån PalmOS som hade utmärkta funktioner för kalendern, något som Pre måste bli bättre på. Å andra sidan har man fått en telefon som är modern och snabbt och smidigt kan läsa ett bifogat PDF-dokument.

Som Vantechmag är inne på så måste Palm fixa kalendern och dra nytta av sina erfarnheter ifrån PalmOS.

Missade en kompis födelsedag just för att jag bytt till Pre, trots att jag synkat över informationen ifrån PalmOS och dess kalender så klarade Pre av någon dum anledning inte av att visa födelsedagen. Den har tydligen inget event för födelsedagar i kalendern ännu.
Nu valde jag visserligen att synka direkt till telefonen, man kan ju också synka mot kalendern hos Google eller Facebook. Fast när datum för födelsedag finns inlagt i adressbokens fält för 'Birthday' så är det ju illa att den inte klarar att visa detta i kalendern ännu.

Antar att min Treo med PalmOS gjort mitt minne lite sämre eftersom den var så bra på att hålla koll på sakerna åt mig. =)

Är dock väldigt nöjd med telefonen men jag har ju som sagt uppgraderat ifrån en gammal smartphone så det är väl svårt att inte bli imponerad. Bara att hålla tummarna för att Palm filar vidare på funktionerna så blir det nog kanon till slut.

Hej,

Jag är intresserad av att beställa en Palm Pre från Expansys. Jag har några frågor till dig eftersom du förmodligen haft möjlighet att leka med luren under en tid nu. Uppskattar om du kan ta dig lite tid och svara på dessa frågor.

1. Hur har du löst det faktum att det inte finns svenska bokstäver på tangentbordet? Finns det någon smidig lösning?
2. Hur känns byggkvalitén? Jag har läst en del runt forum angående den amerikanska versionen och det verkar inte speciellt bra byggkvalité på den.
3. Hur tycker du att touchscreenen är? Bra respons?
4. Har du stött på några problem med power-knappen längst upp på luren?
5. Hur är ljudkvalitén?

Tack :(

Postad 26 November 2009 - 14:29

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej,

Jag är intresserad av att beställa en Palm Pre från Expansys. Jag har några frågor till dig eftersom du förmodligen haft möjlighet att leka med luren under en tid nu. Uppskattar om du kan ta dig lite tid och svara på dessa frågor.

1. Hur har du löst det faktum att det inte finns svenska bokstäver på tangentbordet? Finns det någon smidig lösning?
2. Hur känns byggkvalitén? Jag har läst en del runt forum angående den amerikanska versionen och det verkar inte speciellt bra byggkvalité på den.
3. Hur tycker du att touchscreenen är? Bra respons?
4. Har du stött på några problem med power-knappen längst upp på luren?
5. Hur är ljudkvalitén?

Tack :lol:

1. Man håller inne en tangent kallad Sym och trycker sedan på t.ex A då öppnas en ruta med de specialtecken som baseras på bokstaven A och man stegar sedan fram Ä eller Å genom att trycka på A några gånger till. Funktionen borde dock kunna förbättras så att man i inställningar kan ange vilket lands tecken som ska få prioritet. Som det är nu samsas ju våra svenska tecken med alla andra länders och de ligger inte alltid först i listan, man får alltså stega en del i onödan ibland.

2. Under den långa väntan på att telefonen skulle nå Europa så läste man på forum i från USA att telefoner gick sönder till både höger och vänster, att det blev glapp, så kallad OREO-effekt efter kakorna (som våra Ballerina o Singoalla kex där man kan ta isär kexet) och jag vad inte vad. Man fick intryck av att det var skitdålig kvalitet helt enkelt. Jag tror nog att problemet mer ligger i hur vissa personer behandlar, eller rätare sagt inte behandlar sina telefoner. Har man en slit och släng mentalitet så är det kanske inte rätt produkt men själv är jag rädd om grejor som man betalat flera tusen för.

Har inga som helst problem med glapp eller annat i min telefon. Efter en vecka blev visserligen orolig eftersom utdragsmekanismen till tangentbordet blev slappare men det har sedan dess inte blivit värre och gör det enklare att skjuta ut tangentbordet med en hand. Antagligen är det alltså meningen, från början var det nämligen lite väl trögt.

3. Älskar skärmen, men har inte erfarenhet av konkurrerande produkter.

4. Nej, inga problem alls, vad skulle det vara?

5. Svårt att svara på, beror väl helt på vad man är van vid. Själv har jag kört med smartphones i flera år så har inget annat att jämföra med. Tycker det är helt okej men så var väl inte mina tidigare lurar några höjdare.

Kan flika in med att Palm i senaste patchen har spärrat sin App Store, för alla som köpt olåsta tyska telefoner innebär det allltså att man inte kommer åt några applikationer alls för tillfället, inte ens de fria tyska applikationerna. Totalt jäkla värdelöst agerande som Palm borde ha gått ut och förklarat i förväg.

Telefonen har också en automatisk backup som kopierar dina kontakter, epost-inställningar m.m. så att det ska bli lättare att återställa om man byter telefon eller vill installera om operativsystemet. Häromdagen valde jag att installera om WebOS och då visade det sig att jag och många med mig inte kommer åt backupen. Det finns inget, eller bara fragment att ladda ned. Epost-inställningarna funkade visserligen men alla mappar utom utlådan fattades och sedan var hela adressboken borta. Palm har alltså allvarliga problem med detta just nu.

Man har dock möjlighet att t.ex. koppla konton mot Google, Facebook m.m. så nu kör jag med adressbok och kalender mot dem istället för Palms egna konto.

Mycket negativt kommer väl kanske fram men jag är fortfarande väldigt nöjd över hård och mjukvara och det enda jag stör mig på är Palms eget agerande vad gäller App Store m.m. De skjuter sig själva i foten genom att införa begränsningar utan att först kommunicera med kunderna så att man är förberedd och införstådd med ändringarna. Fick mejl direkt ifrån Palm när uppdatering fanns att ladda ned så det är inga problem att nå ut till kunderna, om man bara vill.

Det säger väl sig själv att Palm inte kan spärra nästan hela Europa ifrån App Store utan det kommer ju att börja fungera igen. Problemet ligger till viss del i att man infört en ändring som tar hänsyn till vilket land/marknad utvecklaren angett för applikationen men för tillfället är det Palm som spärrar åtkomsten. Folk kan alltså inte ens komma åt och ladda ned applikationer som de redan har köpt.

Redigerat av Reckie, 26 November 2009 - 19:11.

Postad 26 November 2009 - 14:39

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Förtydligar återigen att jag gillar telefonen skarpt och att man inte bör låta mina funderingar styra ett eventuellt köp när den släpps till hela Europa efter nyår. Det sker som sagt uppdateringar hela tiden och det sakerr jag först klagade på när jag precis fått hem telefonen för en dryg månad sedan är t.ex redan åtgärdade med uppdateringar.

Nu ska jag sluta ordbajsa och jobba vidare.

Postad 18 January 2010 - 00:08

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Någon som har hört något mer ang. Europasläppet efter nyår?

Postad 06 March 2010 - 22:02

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Någon som har hört något mer ang. Europasläppet efter nyår?

Inte hört något men Palm Pre Plus och Pixi Plus släpps i Frankrike ganska snart. Tyvärr verkar ju Palm vilja gå samma väg som iPhone och endast sälja via utvalda operatörer. Frågan är om de överlever med den policyn, de hade ju kunnat sälja massvis med telefoner direkt till kunderna vid det här laget och snart är ju produktcykeln för Palm Pre över och det är Palm Pre Plus som gäller. Å andra sidan kanske de kände att WebOS inte var helt färdigt för att släppas world wide.

Operativsystemet har nått till version 1.4 och kalendern är t.ex. ytterligare uppsnabbad. Med uppdateringen kom också möjligheten att spela in och redigera video samt en hel andra små förändringar. Ganska trevligt att ha en produkt som förbättras hela tiden och nu börjar den faktiskt klara av det som bör förväntas av en smartphone.

Märkligt att ingen svensk operatör har snappat upp denna underbara lilla pryl ännu.

Redigerat av Reckie, 06 March 2010 - 22:07.

Postad 07 March 2010 - 13:55

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Reckie: Hur gick det med spärrningen av App store? Kommer du åt den nu?
Och när man ändå är på ämnet - hur känns utbudet och kvaliteten på apps? Något du saknar?

Postad 07 March 2010 - 18:11

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Reckie: Hur gick det med spärrningen av App store? Kommer du åt den nu?
Och när man ändå är på ämnet - hur känns utbudet och kvaliteten på apps? Något du saknar?

Näe, det är tragiskt nog fortfarande spärrat.

Visserligen så knåpade en tysk ihop ett program som gjorde att man kom åt alla fria applikationer men Palm spärrade givetvis den möjligheten efter ett tag. Hann som tur var installera de apps jag ville ha så nu känns det inte lika illa som tidigare. Need for Speed Undercover flyter på fint. =)

Palm säger att de ska komma med paid apps till alla länder i mars men frågan är om man vågar hoppas på det, är nog snarare så att det kommer till alla länder där telefonen säljs via en operatör. Känns iaf bäst att sikta in sig på det så man slipper bli besviken. :)

Det ryktas förresten om att Palm kommer med en produkt som sannolikt är lite större och har software keyboard, typ som en iPhone i storlek. Det fina i kråksången är att den antagligen lanseras först i Europa.

Om nu dessa rykten stämmer så är det förhoppningsvis inte så långt kvar tills den dyker upp här och samtidigt lär ju App Catalog öppnas även för oss.

Redigerat av Reckie, 08 March 2010 - 22:50.

Postad 07 March 2010 - 19:34

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Antalet apps kommer sannolikt öka rätt ordentligt med hjälp av det här.

http://digitaldaily....le-gaming-push/

At the Game Developers Conference in San Francisco next week, Palm (PALM) plans to release its webOS Plug-in Development Kit, a set of tools to help developers create graphics-intensive games.

Perhaps more important, the PDK will allow developers to rewrite mobile apps created for other platforms to run on webOS with minimal modification. Apps that currently run on Apple’s (AAPL) iPhone, for example, can be ported over in a matter of days, sources close to the company tell me, and they don’t really suffer any degradation in performance

Postad 19 March 2010 - 15:41

theonlyix
  • theonlyix
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
http://g4tv.com/vide...re-Plus-Review/

Första tel som får full pott av G4TV!
Inte illa! (det är dock pre plus, men det är i princip samma tel)

Postad 25 March 2010 - 15:09

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
http://www.precentra...lus-first-hands

Palm Pre plus GSM. Hoppas det dyker upp en med "europeisk GSM" inom kort.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.