Ny toppmodell från XTZ läckt!
194 svar till detta ämne
Postad 15 October 2009 - 10:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Element diskuteras ofta när det gäller pris och prisvärdhet på högtalare, men när det gäller dyrare högtalare utgör de väl bara en mindre del av priset? Det som kostar är väl utveckling och lådbygge?
Jo, absolut är det så, jag e bara nyfiken på vad det e för grejer i i vilket fall som.. ligger i min natur liksom... just materialkostnaderna är en väldigt liten del av total priset, det är sant, det som kostar mest är mellanhänder/onödiga steg m.m. innan du får den som kund. Men om man räknar bort det så är det "utväcklingen" som kostar väldigt mycket...
Postad 15 October 2009 - 11:37
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
och ibland är det invecklingen som kostar  Onödigt invecklade och komplexa konstruktioner med vackra namn, 3 eller 4-vägshögtalare som inte hade behövt vara det, osv.
Postad 15 October 2009 - 12:23
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Det kan bli svårt att få fart på försäljningen av en dylik Hi End-produkt enbart genom nätförsäljning. Man vill ju lyssna ordentligt innan man investerar 40-50 kkr... Kan tänka mig att Fyndbörsens demorum kan bli ganska fullbokat framöver, eftersom det är enda butiken man kan besöka...
Håller med. Köpa en högtalare för upp till 10 000kr kan man kanske göra igenom att tro på vad tidningar och andra säger om ljudet. 40-50 000kr då ska man minst lyssna själv i butik men helst låna hem och lyssna! XTZ måste få upp någon återförsäljare av dessa i Sthlms trakten för att få rull på försäljningen. Men det ska väl inte vara så svårt? Har inte t.ex. Hifi-kit eller vad dom heter sålt XTZ tidigare?
Postad 15 October 2009 - 12:32
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Element gör inte en hel högtalare. Det säger inte så mycket om man har moddad elementet, hur filtret är gjort och hur formen på högtalaren är. Ett bra element kan låta illa om man misslyckas med filtret och lådan.
Bättre se högtalaren som en produkt istället
Postad 15 October 2009 - 12:50
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
just materialkostnaderna är en väldigt liten del av total priset, det är sant, det som kostar mest är mellanhänder/onödiga steg m.m. innan du får den som kund. Men om man räknar bort det så är det "utväcklingen" som kostar väldigt mycket...
Det finns många skäl till att vi kan hålla relativt låga priser, men de viktigaste är ju självklart avsaknaden av internationella distributörer. Vidare sköter vi ju den nationella distributionen själva. Antalet återförsäljare är mycket lågt vilket gör att vi kan hålla nere priserna rejält jämfört med märken som säljs i butik. Kedjan från tillverkning till kund är så kort som det överhuvudtaget är möjligt, och det gör att vi kan konkurrera med stora märken på ett helt annat sätt. Målet är att alltid erbjuda de bästa produkterna i varje prisklass.
Ville bara påminna  Har inte t.ex. Hifi-kit eller vad dom heter sålt XTZ tidigare?
De säljer väl XTZ fortfarande?
Postad 15 October 2009 - 12:51
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
XTZ måste få upp någon återförsäljare av dessa i Sthlms trakten för att få rull på försäljningen. Men det ska väl inte vara så svårt? Har inte t.ex. Hifi-kit eller vad dom heter sålt XTZ tidigare?
Hifi-kit säljer xtz i dagsläget och har flera modeller man kan lyssna på  mvh haha nixlaz var en minut för mig, attans
Postad 15 October 2009 - 14:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
och ibland är det invecklingen som kostar Onödigt invecklade och komplexa konstruktioner med vackra namn, 3 eller 4-vägshögtalare som inte hade behövt vara det, osv.
Absolut ! Ville bara påminna 
En säljares ord... Jo vist, det "stämmer" ju att dom levererar direkt, men hur det ligger till med fördelarna i pris kan man ju diskutera och det vikigaste pris/prestanda.
Postad 15 October 2009 - 15:31
Hazzle
-
Hazzle
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är ju viss skillnad på 13k och 30-50k och iaf jag gillar inte att spela 2kanal med sub isf behövs 2 subbar, utan att ha hört 99.38 så tror´jag de klarar sig lite bättre än 99.36 när det gäller bas.
Jag kör i daxläget kombo 99.36 + 99 W12.16 S Right trodde det skulle bli en bra kombo, men gillar inte ljudet och ska nu byta till att köra endast 99.38. Hoppas ouch tror att de kommer ge en mer sammansat och nyanserad ljudbild.
Postad 15 October 2009 - 17:04
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag har lyssnat på högtalare med detta mellanregister många gånger och det är bra skit, men inte bättre än någar andra som jag håller hårt i och som dessutom är mycket billigare ! Diskanten är trevlig, och vad jag kan se en Seas Alu diskant, kasnke deras lite nyare Excel diskant E0039-06 T29AF001. Om det inte ät en Thiell diskant det cokså, men med ny frontplatta ?! då vet jag inte vilken det är i sådant fall...
Basarna är Seas prestige, inte Excel.... det är dom med Alu koner och inte magnesium, men dessa är lika bra anser jag... Bara mellanregister och diskant som är bättre i Excel serien...
Synd att det inte var 10" i Excel serien! Känns inte som att man skulle uppgradera massor pga samma element som 17P som jag har i dag? Men filter mm i högtalarna kanske kan göra underverk? 10" basar för 1500:-känns inte riktigt High End! Men jag är sugen i allafall! Beror lite på priset som sagt!
Postad 15 October 2009 - 17:41
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
Synd att det inte var 10" i Excel serien! Känns inte som att man skulle uppgradera massor pga samma element som 17P som jag har i dag? Men filter mm i högtalarna kanske kan göra underverk? 10" basar för 1500:-känns inte riktigt High End! Men jag är sugen i allafall! Beror lite på priset som sagt!
Priset är väl inte allt...finns högtalare för nästan 100k med mellanreg för under 2000:-
Postad 15 October 2009 - 20:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Njaaoo, men dom här basarna är enligt mig nästan likvärdiga, ingen större skillnad så jag föredrar nästan dessa framför excel, skulle bara vara onödigt på något sätt... Filter m.m. gör otrolig skillnad, är nästan A & O !
Postad 15 October 2009 - 20:34
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Njaaoo, men dom här basarna är enligt mig nästan likvärdiga, ingen större skillnad så jag föredrar nästan dessa framför excel, skulle bara vara onödigt på något sätt...
Filter m.m. gör otrolig skillnad, är nästan A & O !
Du har med all säkert helt rätt, vi hoppas och tror dessa låter kanon! Men om man skulle driva basen aktivt via XTZ Sub Amp som med 17P skulle det inte bli någon större skillnad eller?? för det antar jag att man kan med tanke på alla anslutnings möjligheter!?
Postad 15 October 2009 - 20:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
På dessa högtalare så verkar som så ja
Postad 19 October 2009 - 21:24
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Dags för fyndbörsen att öppna ett showroom och hämtbutik i stockholm tror jag  Känns inte som hifikit gör de rättvisa även om jag nu måste erkänna att jag inte varit där på länge. Sist jag var där så var det utpräglat hemmabygge-stil på butiken. Hoppas de har ändrat stil om de ska kunna visa såna här saker.
Scandinavian Photo öppnade i stockholm, väntar fortfarande på cyberphoto och fyndbörsen nu då.
Postad 20 October 2009 - 10:08
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jo hifi-kit skulle inte göra ett par såna här högtalare rättvisa, deras butik känns väldigt B för att vara ärlig, men trevliga är de iaf
mvh
Postad 20 October 2009 - 11:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det är väldigt dåliga akustiska förutsättningar i den butiken...
Postad 20 October 2009 - 12:00
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det kan bli svårt att få fart på försäljningen av en dylik Hi End-produkt enbart genom nätförsäljning. Man vill ju lyssna ordentligt innan man investerar 40-50 kkr... Kan tänka mig att Fyndbörsens demorum kan bli ganska fullbokat framöver, eftersom det är enda butiken man kan besöka...
Luleå Hifi & Hembio säljer XTZ och har demorum och trevlig personal.
Postad 22 October 2009 - 15:04
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
XTZ kommer att premiärspela de nya kommande Divine-högtalarna i samband med mässan i Malmö.(Dock inte på mässan, men rakt över gatan) Vi kommer att kunna ta emot en del besökare som vill komma och lyssna, men tyvärr måste vi ta upp anmälningar i förväg. Lyssningen sker endast på Lördagen!!!Anmälning för lyssning sker på via mail [email protected] (skriv Anmälan Malmö i ämnesraden)  Ps. Priset kommer sättas till 39995:- Försäljningsstart under första kvartalet 2010
Redigerat av XTZ AB, 26 October 2009 - 15:49.
Postad 22 October 2009 - 17:07
Unregistered5cf1b4b0
-
Unregistered5cf1b4b0
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Ståndvarning på Divines utseende!
Postad 22 October 2009 - 19:30
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Postad 23 October 2009 - 13:00
En i kvadrat
-
En i kvadrat
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ser stora och fina ut.
Kommer en ny stärkare att visas också? Om inte, när kan man få lite mer info om denna?
Postad 29 October 2009 - 18:07
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Ni som ska på mässa i helgen och se dessa skönheter snälla ta lite kort på dessa så man får en uppfattning om de är lika snygga i verkligheten som på produktbild! Lite svårt att förestölla sig hur stora de är i verkligheten. Och det viktigaste av allt spetsa öronen och hoppas att de låter lika bra som de ser ut!?
Kan tyvärr inte åka annars hade jag gjort det, får ta och boka en lyssning efter mässan!
Postad 31 October 2009 - 18:23
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Dessa högtalare är ju högintressanta, snygga är dom också. Mad tanke på att XTZ brukar ha mycket bra pris/prestanda så undrar man ju vad dessa gynnare för 39900 har att ge. Berätta mer hur lät dom????????????????
Postad 31 October 2009 - 18:31
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
Ok! Då har man besökt mässan och lyssnat och klämt på dessa högtalare! Nu är jag inte någon som helst expert på detta med va dom levererade!!! Rummet dom demades i var ganska stort, högt i tak och förmodligen inte optimalt!
Det går ju som sagt ställa in dessa högtalare enligt eget tycke beroende på rum osv. och de hade tydligen ställt ner basen då det vart lite problem med stående vågor och sen höjt diskanten. I mina öron skulle jag nog ställt ner diskanten då trumpeter blev lite jobbigt i längden. Man får dock tänka på att det spelades på ganska rejäl volym!!!
Dem spelade all typ av musik och högtalarna matades med skivor från XTZ-CD:n med D3:an som försteg och 2 st bryggade slutsteg av den nya modellen i klass A. Enligt dem själva alltså 2X550watt i 4ohm!
Basen var lite nerställd men vilken punsch!! den var grym! Med basrik musik kändes det som knytnävsslag i magen! Även mellanregister spelade enligt mina tycken som en dröm. Ja dessa högtalare både ser och spelar i en klass som om den vore mkt dyrare!! Väldigt habegär blev det efter den lyssningen. Att den sen har många möjligheter till idividuella inställningar beroende på tycke och smak gör ju inte saken sämre.
Postad 31 October 2009 - 18:41
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Ok! Då har man besökt mässan och lyssnat och klämt på dessa högtalare! Nu är jag inte någon som helst expert på detta med va dom levererade!!! Rummet dom demades i var ganska stort, högt i tak och förmodligen inte optimalt! Det går ju som sagt ställa in dessa högtalare enligt eget tycke beroende på rum osv. och de hade tydligen ställt ner basen då det vart lite problem med stående vågor och sen höjt diskanten. I mina öron skulle jag nog ställt ner diskanten då trumpeter blev lite jobbigt i längden. Man får dock tänka på att det spelades på ganska rejäl volym!!!
Dem spelade all typ av musik och högtalarna matades med skivor från XTZ-CD:n med D3:an som försteg och 2 st bryggade slutsteg av den nya modellen i klass A. Enligt dem själva alltså 2X550watt i 4ohm!
Basen var lite nerställd men vilken punsch!! den var grym! Med basrik musik kändes det som knytnävsslag i magen! Även mellanregister spelade enligt mina tycken som en dröm. Ja dessa högtalare både ser och spelar i en klass som om den vore mkt dyrare!! Väldigt habegär blev det efter den lyssningen. Att den sen har många möjligheter till idividuella inställningar beroende på tycke och smak gör ju inte saken sämre.
Riktigt intresserad av att lyssna till dessa, börjar sakna mina B&W Nautilus 802 och dessa XTZ kanske kan fylla tomrummet. XTZ är ju kända för grym pris/prestanda. Kan det kanske vara så att dom inte var tillrekligt inspelade, med tanke på den påträngande diskanten som du beskriver?
Postad 31 October 2009 - 18:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo detta låter ju väldigt trevligt, blir själv lite sugen på att lyssna på dessa
Men hur verkade dom hantera dynamiska urladdningar och hur väl tilltagen va baskapaciteten, alltså hur pass mycket jobdae dom vs hur högt upplevsdes det ?!
Postad 31 October 2009 - 18:57
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
Har själv B&W 683 som jag är riktigt nöjd med!! Men tyvärr blir dom omkörda av XTZ:s nya
Har inte lyssnat på deras elektronik innan heller och måste medge att det funkade kalas! Lyssnade mkt på övrigt på mässan men det största intrycket gav ändå dessa med tanke på vad dom presterar och vad systemet i sin helhet kostar!
Postad 31 October 2009 - 19:15
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
Är mkt känslig för vass diskant och upplevde konstigt nog mer av denna vara på andra produkter under mässan.
Även på vissa rörprylar? Kanske vissa produkter inte var inspelade riktigt eller spelades med för min smak inte med rätt högtalare!? Dock så var det bara på enstaka partier på XTZ:an som kändes för vass. Kanske skulle bett dem dema med en annan inställning då dem var ställda till +3db i diskant mot övriga element så?
Dynamiska urladdningar?? Vad innebär det?
Iallafall så spelade elementen otroligt bra ihop! Fast torr och snärtig bas som kändes ordentligt och därpå ett mellanregister som fick håret på armarna att stå. Vissa högtalare i andra rum upplevde jag som lite spretigare! Svårt att förklara men som att bas till diskant var för långt ifrån varandra! Vet att det är svårt med placering osv. på mässor.
Skulle dock inte vara rädd trots mina känsliga öron då mitt rum är mindre och med gardiner, mattor och inte spelar så väggarna skakar  samt att man kan ställa ner diskanten på högtalaren!
Redigerat av warp56, 31 October 2009 - 19:23.
Postad 31 October 2009 - 19:29
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Har själv B&W 683 som jag är riktigt nöjd med!! Men tyvärr blir dom omkörda av XTZ:s nya Har inte lyssnat på deras elektronik innan heller och måste medge att det funkade kalas! Lyssnade mkt på övrigt på mässan men det största intrycket gav ändå dessa med tanke på vad dom presterar och vad systemet i sin helhet kostar!
Jo men så kostar XTZ 25 tusen mer än 683orna också.
Postad 31 October 2009 - 19:32
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag blev besviken på att man tydligen skulle ha bokat tid för att lyssna på dem ordentligt, och att jag letade som en galning inne på mässan med hittade inte dem.
Hela XTZ-upplevelsen blev bara ett stort antiklimax dessvärre. När vi väl hittade lokalen fick vi reda på att om man inte hade bokat tid var man inte speciellt välkommen. På nåder fick man vara i lokalen.
Synd, innan jag gick dit såg jag verkligen fram emot att titta och lyssna på dem. Nu är jag mest besviken på hela märket.
Postad 31 October 2009 - 19:37
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jag blev besviken på att man tydligen skulle ha bokat tid för att lyssna på dem ordentligt, och att jag letade som en galning inne på mässan med hittade inte dem.
Hela XTZ-upplevelsen blev bara ett stort antiklimax dessvärre. När vi väl hittade lokalen fick vi reda på att om man inte hade bokat tid var man inte speciellt välkommen. På nåder fick man vara i lokalen.
Synd, innan jag gick dit såg jag verkligen fram emot att titta och lyssna på dem. Nu är jag mest besviken på hela märket.
Trist, men hur lät det????????????????????? När du väl kommit in.
Postad 31 October 2009 - 19:43
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Har själv B&W 683 som jag är riktigt nöjd med!! Men tyvärr blir dom omkörda av XTZ:s nya Har inte lyssnat på deras elektronik innan heller och måste medge att det funkade kalas! Lyssnade mkt på övrigt på mässan men det största intrycket gav ändå dessa med tanke på vad dom presterar och vad systemet i sin helhet kostar!
Inte för att taskig och dissa dina burkar, men det vore ju skandal om XTZ burkarna inte krossade B&W 683.
Postad 31 October 2009 - 19:49
Unregistered54033492
-
Unregistered54033492
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Även jag var och lyssnade på dessa högtalare på mässan idag och till att börja med kan jag tala om att högtalarna var större än jag trodde utifrån de bilder jag sett. De tvar rejäla och välbyggda och ser mer exklusiva ut än prislappen på 39995 talar om. Tydligen valdes mellanregistret först och sedan byggde de högtalaren runt det och just mellanregistret var väl det som jag tyckte lät bäst. Röster kändes mycket naturliga och det var en skön klang. Precis som redan nämnts var diskanten lite vass ibland. Kan ju bero på att den var uppskruvad i det aktuella rummet men det förekom en del sss-ljud. Basen var mäktig och spelade på bra i det stora rummet. Någon sub känns meningslös att lägga till dessa skapelser. Däremot var det lite "one note bass" över det hela. Eftersom de sade att de inte fått riktigt rätt på basen i just detta rummet så tror jag nog mer det var rummet än basen som gav detta resultatet.
Det kändes som om systemet hade god kontroll och det kändes aldrig som om det var ansträngt fastän det spelades rätt högt i ett stort rum. Killarna som demade var mycket trevliga och sympatiska och det känns som om XTZ har en bra plan som de följer. Det är mycket intressant när det kommer uppstickare som verkligen har någonting att komma med. Deras koncept med room-tuning, subbas-förstärkare med DSP mm samt snyggt utseende och grymma resultat med tanke på pengarna borde ju tilltala många och jag är säker på att på sikt kommer XTZ bli ett företag som de andra tar på allvar.
Jag gick direkt ditt från Hifi-mässan och jag vet inte om Divine var det bästa jag hörde under dagen men nog låg det topp 5 i alla fall. DÅ får man tänka på prislapparna på någon av de andra uppställningarna.
En rolig notis. I många av rummen användes svindyra nätfilter och specialkablar för att rena strömmen till utrustningen. Jag kan inte uttala mig om hur mycket dessa hjälper men min tanke är ändå att det är bättre att lägga dessa pengarna på rummet och högtalare/förstärkeri. Hos XTZ användes en vanlig förlängnings-kabel a 29kr från Kjell & Co men vanliga nätkablar och det lät (minst) lika bra.
Nu spelades det lite för mycket audiofil-musik både på mässan och hos XTZ och då låter ju oftast allting bra men jag är ganska säker på att Divine klarar av att hantera alla typer av musik. Har man bara ett tillräckligt stort rum så känns det som att man måste provlyssna dessa om man letar efter högtalare mellan 30-80tusen kronor.
Postad 31 October 2009 - 20:17
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jo men så kostar XTZ 25 tusen mer än 683orna också.
Har lärt mig att bara för att det kostar mer betyder det inte att det nödvändigtsvis är bättre! Inte för att taskig och dissa dina burkar, men det vore ju skandal om XTZ burkarna inte krossade B&W 683.
Beträffande det så lyssnade jag på burkar som kostade +100` som lät betydligt sämre än mina burkar på mässan idag! Det är ju dina öron som bestämmer vad som är bra eller inte!
Postad 31 October 2009 - 20:55
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Har lärt mig att bara för att det kostar mer betyder det inte att det nödvändigtsvis är bättre!
Beträffande det så lyssnade jag på burkar som kostade +100` som lät betydligt sämre än mina burkar på mässan idag!
Det är ju dina öron som bestämmer vad som är bra eller inte!
Så sant, självklart så ska man lyssna till sina öron. Tycker man att en högtalere låter bättre än en annan så är det ju så, punkt slut. Men det går ju inte att komma ifrån att ett högre pris ofta (inte alltid) smittar av sig på ljudet. Och eom. att XTZ brukar ha mycket bang of buck så skulle jag bli förvånad om dom inte knäpper B&W 683 REJÄLT på fingrarna.
Redigerat av Lomen, 31 October 2009 - 20:56.
Postad 31 October 2009 - 21:15
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
Så sant, självklart så ska man lyssna till sina öron. Tycker man att en högtalere låter bättre än en annan så är det ju så, punkt slut. Men det går ju inte att komma ifrån att ett högre pris ofta (inte alltid) smittar av sig på ljudet. Och eom. att XTZ brukar ha mycket bang of buck så skulle jag bli förvånad om dom inte knäpper B&W 683 REJÄLT på fingrarna.
Har inte påstått att mina är bättre eller likvärdiga! Skrev ju i mitt inlägg! Har själv B&W 683 som jag är riktigt nöjd med!! Men tyvärr blir dom omkörda av XTZ:s nya 
Kanske skulle skrivit rejält omkörda då Sen visst efter nu lyssnat på mina igen så visst dom är fortfarande grymma men känns ganska små mot XTZ:s monster! basen känns lite blek i mina nu även om den är bra! XTZ:a känns så mkt mer och större! Sen har ju inte jag 2X550 watt till mina heller  utan 2X100!
Redigerat av warp56, 31 October 2009 - 21:17.
Postad 31 October 2009 - 21:32
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Har inte påstått att mina är bättre eller likvärdiga! Skrev ju i mitt inlägg!
Kanske skulle skrivit rejält omkörda då
Sen visst efter nu lyssnat på mina igen så visst dom är fortfarande grymma men känns ganska små mot XTZ:s monster! basen känns lite blek i mina nu även om den är bra! XTZ:a känns så mkt mer och större! Sen har ju inte jag 2X550 watt till mina heller utan 2X100!
Slutstegen gjorde nog sitt, mer krafft= högtalerna öppnar upp sig och blommar ut i dom övre registren samtidigt som botten blir djuppare och fastare. Dock så ska man inte stirra sig blind på specar. Tror knappast att XTZ 550W går att jämföra med tex, en Krell på 550w, men det skiljer ju KRAFTIGT i pris också.
Postad 31 October 2009 - 23:36
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Slutstegen gjorde nog sitt, mer krafft= högtalerna öppnar upp sig och blommar ut i dom övre registren samtidigt som botten blir djuppare och fastare. Dock så ska man inte stirra sig blind på specar. Tror knappast att XTZ 550W går att jämföra med tex, en Krell på 550w, men det skiljer ju KRAFTIGT i pris också.
watt är watt. 550w är lika mycket som 550w, men däremot kan det skilja i ljudkvalitet och strömstyrka. Men 550w är 550w. Ingen kritik mot någon. Mvh
Postad 31 October 2009 - 23:40
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Trist, men hur lät det????????????????????? När du väl kommit in.
Det lilla jag fick höra lät helt ok, men det var ingen musik eller volym som verkligen pressade dem på något sätt. Svårt att bedöma deras kapacitet på det dessvärre.
Postad 31 October 2009 - 23:41
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Någon skrev tidigare i tråden att dom var aktiva och hade inbyggda slutsteg. Detta är givetvis inte korrekt och han har helt missuppfattat det som sades.
Det finns möjlighet att koppla förbi det inbyggda passiva filtret för att köra med externt aktivt delningsfiler samt 3 slutsteg, det var nog detta som personen blandat ihop.
Jag tyckte dom lät helt ok med lokalen i åtanke och det hade varit mycket roligt att lyssna på dom i ett bättre dämpat rum under lugnare förhållanden.
Det kommer bilder i mitt galleri från mässan imorgon, tyvärr buggar uppladdningen extremt mycket så det går väldigt långsamt.
Redigerat av Nahaz, 31 October 2009 - 23:42.
Postad 01 November 2009 - 00:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Dom körde tydligen klass A och då är det 2x50 watt, bryggat blir det inte några 500 watt, det är om de bryggar och kör klass A/B. Men skulle va intressant att lyssna på dom se om det är något som tilltalar mig.
Postad 01 November 2009 - 01:50
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Postad 01 November 2009 - 10:50
Uhntiss
-
Uhntiss
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag var också förbi xtz och lyssnade en stund.
Min personliga uppfattning av högtalaren?
Väldigt bra diskant och mellanregister och härlig snärt i basen. Men det djupa och pondusen i basen saknade jag.
//Niklas
Redigerat av Uhntiss, 01 November 2009 - 15:28.
Postad 01 November 2009 - 14:38
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Dom körde tydligen klass A och då är det 2x50 watt, bryggat blir det inte några 500 watt, det är om de bryggar och kör klass A/B. Men skulle va intressant att lyssna på dom se om det är något som tilltalar mig.
Vi passar på att tacka för en trevlig dag igår! Kul att så många kom och lyssnade, det var ett enormt intresse - sånt är alltid kul! Många nämnde att akustiken inte var den bästa inne på mässan, något vi själva upplevt tidigare. Ofta är det små rum med usla akustiska egenskaper som kan förstöra för vilken anläggning som helst. Då hjälper det knappast med briljant-beströdda nätkablar med pilar på..... Vi ville undvika rumsproblemen så långt som möjligt och valde därför ett rum som skulle vara dämpat och hyggligt stort. Det visade sig vara bättre än det vanliga man brukar få på mässor men långt ifrån perfekt, det fanns ganska elaka resonanser i basområdet och en något irriterande efterklang i mellanregistret. Problemen var värst i mitten av lokalen och därför vred vi hela "setupen" så att ingen lyssnare satt precis i mitten av rummet. Det blev klart bättre, men vi skulle behövt DSP-korrigera för bästa resultat. Det fanns inte tid till det igår tyvärr. Vi använde Room Tuning-möjligheterna och sänkte basen något samt höjde diskanten för att kompensera för rummet. Lite senare på eftermiddagen när vi lyssnade på ett par spår med lite ljusare karaktär som någon besökare tagit med sig provade vi även att sänka diskanten för att visa hur det fungerar med justeringsmöjligheterna. Förstärkarna gick i klass A, men det betyder inte att effekten är begränsad till 50 watt - man har hela tiden tillgång till full effekt men allt under 50 watt levereras i klass A. Behövs mer effekt finns det tillgänglingt, tex vid ett bastrumslag eller liknande. Kort sagt, en trevlig och lyckad dag! Vi tackar för visat intresse!
Postad 01 November 2009 - 17:43
Postad 01 November 2009 - 17:54
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Galet vad stora de verkar  Manligt värre hehe, om man skulle ställa ett par pioneer s1 brevid så skulle de ju se ut som leksaker i jämförelse?
Postad 01 November 2009 - 18:09
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Härliga bilder Nahaz! Så snygga synd att man inte var där! Som sagt de ser grymt stor ut på bild, kräver nog sitt rum för att spela! Vill ha!!
Bra bilder som sagt!
Postad 01 November 2009 - 18:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag justerade storleken lite på bilderna Nahaz, passade på att även justera lite lätt på vitbalansen medans jag ändå höll på
Postad 01 November 2009 - 19:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tack Martin, räddaren i nöden !
Puhhh, det va nära där att det gick riktigt illa...
Postad 01 November 2009 - 20:00
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|