Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ser du nya filmer?

171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Rösta här! (710 medlem(mar) har röstat)

Hur ser du normalt nya filmer?

1. På bio (65 röster [9.17%])

Procent av omröstning: 9.17%

2. Väntar tills de släpps på DVD och köper dem (38 röster [5.36%])

Procent av omröstning: 5.36%

3. Väntar tills de släpps på DVD och hyr dem (36 röster [5.08%])

Procent av omröstning: 5.08%

4. Väntar tills de släpps på blu-ray och köper dem (200 röster [28.21%])

Procent av omröstning: 28.21%

5. Väntar tills de släpps på blu-ray och hyr dem (65 röster [9.17%])

Procent av omröstning: 9.17%

6. Ser dem på en onlinebaserad hyrtjänst (5 röster [0.71%])

Procent av omröstning: 0.71%

7. Väntar tills de visas på TV (7 röster [0.99%])

Procent av omröstning: 0.99%

8. Laddar hem (293 röster [41.33%])

Procent av omröstning: 41.33%

Vilken bildvisare använder du sedan för att se filmen?

1. Projektor (hemma eller på bio) (247 röster [34.84%])

Procent av omröstning: 34.84%

2. TV eller skärm (454 röster [64.03%])

Procent av omröstning: 64.03%

3. Laptop (3 röster [0.42%])

Procent av omröstning: 0.42%

4. Bärbar DVD/blu-ray-spelare (5 röster [0.71%])

Procent av omröstning: 0.71%

5. Mobiltelefon, iPod eller liknande (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 03 January 2010 - 15:48

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

När man snackar filmcitat med polare och nån börjar citera ett översatt stycke. Det gör ont.

Eller när den riktiga betydelsen inte kommer fram i sin helhet pga översättare som missat poängen vilket gör att hans dumhet smittar av sig.

Sen lär man sig/ behåller sin engelska bättre med engelsk text, den svenska texten gör en lat, man använder inte hjärnan lika mycket.

Att den är förstörande har du redan uppfattat, typ poänger som går förlorade och skämt som görs om osv...

Svensk kutym vid översättning är dessutom att förenkla texten så den fyller max två rader och ska ligga i bild för länge, medan engelsk text följer exakt uttal och ligger i bild när det sägs, vilket också bidrar till att betydelsen förstörs och dialogen fördummas/förenklas.

Jo, att man blir lite lat & inte använder hjärnan så mycket kan jag väl köpa men jag håller inte med dig om att det skulle vara fördummande då man oftast märker ifall översättningen är fel, själv föredrar jag att se film med undertext och jag ser helst med svensk men har absolut inga problem med att istället använda engelsk utan det viktiga är att det finns en sub överhuvudtaget så att man kan slappna av under filmtittande och inte behöva anstränga sig för att höra vad som sägs i mer svårlyssnade partier av filmen.

Har du nåt/några konkreta exempel på där den riktiga betydelsen skulle försvinna på grund av dålig översättning?

Postad 03 January 2010 - 16:35

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

• 954 inlägg
  • 0
Mitt svar på din första fråga är generell och gäller de flesta filmer. Det blir i så fall lättare att hitta en film som inte blir fördummande och förstörande av svensk text. Jag har många argument(du missade flera) och mitt hat mot svensk text är stort! Känns dock inte som det tillför ämnet något att diskutera det vidare här, skapa gärna en ny tråd så hoppar jag gärna in i den diskussionen.

Postad 07 January 2010 - 13:32

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Jag blir så trött på alla snåla jäklar!
Jag ser först storfilmerna på bio. 4 månader köper jag dem på BD och avnjuter hemma med bra mycket bättre bild och ljud än på bio! Det är väl så man SKA göra? :blink:
Därtill så har jag ofta filmerna på TV1000HD lite senare sen så filmer som jag inte anser vara tip/top kan jag vänta ytterligare ett tag på!

Att lägga ner pengar på projektorer, stora skärmar, högtalare och sorroundanläggningar och sen inte ha råd att lägga runt 199 kr för en ny BD-titel tycker jag är enbart patetiskt!
Kalla mig obstinat, men jag står för detta! Till skillnad för de som inte orkar betala för sig...

WORD!

Postad 08 January 2010 - 20:11

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

Att så många laddar ner,vill ni inte ha bästa möjliga bild+ ljud ?

För tillfället får jag bästa ljud och bild genom att ladda ner, jag har ingen Blu-rayspelare eller Ps3.

Postad 08 January 2010 - 21:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Att så många laddar ner,vill ni inte ha bästa möjliga bild+ ljud ?

Allt finns ju på internet, så även blurayisos, dvs 1:1 kopior.

Postad 08 January 2010 - 22:07

monkeydoodle
  • monkeydoodle
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jo, att man blir lite lat & inte använder hjärnan så mycket kan jag väl köpa men jag håller inte med dig om att det skulle vara fördummande då man oftast märker ifall översättningen är fel, själv föredrar jag att se film med undertext och jag ser helst med svensk men har absolut inga problem med att istället använda engelsk utan det viktiga är att det finns en sub överhuvudtaget så att man kan slappna av under filmtittande och inte behöva anstränga sig för att höra vad som sägs i mer svårlyssnade partier av filmen.

Har du nåt/några konkreta exempel på där den riktiga betydelsen skulle försvinna på grund av dålig översättning?

Ett exempel i en myriad av exempel,, Bill Hicks Sane man,, "the door is ajar" = dörren är på glänt,, men då dom var ute och trippade i hans fars bil, (en av dom där talande bilarna) så stannade dom till och funderade i 12 timmar på "varför har man satt en (a jar) kruka på en bil?"

Bill Hicks, en av dom bästa,, lämnade oss allt för tidigt.

"Jag var så full att när polisen stoppade mej var jag ute och dansade till deras blåljus i tron att jag hamnat på en annan klubb"

Redigerat av monkeydoodle, 08 January 2010 - 22:12.

Postad 08 January 2010 - 22:41

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

För tillfället får jag bästa ljud och bild genom att ladda ner, jag har ingen Blu-rayspelare eller Ps3.

Okej, hur kan du det? Laddar du ner kinesiska 1:1-kopior då eller? För övrigt finns inte DTS HD-MA eller Dolby TrueHD på nedladdat. Så du får gärna förklara :)

Postad 08 January 2010 - 23:37

Jontaz93
  • Jontaz93
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Laddar oftast ner. Om det är någon film jag verkligen vill se så går jag på bio. Använder min LCD 40".

Postad 08 January 2010 - 23:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Okej, hur kan du det? Laddar du ner kinesiska 1:1-kopior då eller? För övrigt finns inte DTS HD-MA eller Dolby TrueHD på nedladdat. Så du får gärna förklara :)

Jo det finns exakta kopior av Blurays att ladda ner, med HDljudspår.
Det är väl inte standard men det finns allt! :)

Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 23:44.

Postad 08 January 2010 - 23:43

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Jo det finns exakta kopior av Blurays att ladda ner, med alla ljudspår och allt.

Hur då? Det finns inga dekodrar eller några program (förutom Arcsofts och Cyberlinks) som kan spela upp de, eller?

Postad 08 January 2010 - 23:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hur då? Det finns inga dekodrar eller några program (förutom Arcsofts och Cyberlinks) som kan spela upp de, eller?

Nu vet jag inte hur man gör på PC men det går att spela vissa av de filerna som läggs ut på en tvix och säkert andra mediaspelare också.
Har provat själv, det funkade men vill jag ha en exakt bluray så köper jag den!

Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 23:49.

Postad 09 January 2010 - 01:42

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Då har jag alltså läst fel tidigare, när andra skrivit att tvix inte kan hantera HD-ljud?

Postad 09 January 2010 - 11:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Då har jag alltså läst fel tidigare, när andra skrivit att tvix inte kan hantera HD-ljud?

Yes, äldre modeller klarar inte av det, men de nya gör.

Postad 09 January 2010 - 11:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag föredrar nog att spela upp dom i en riktig BD spelare (oppo 83SE) och ser därför uteslutande på Blu Ray från skiva Slutade ladda ner, när det blev olagligt :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 January 2010 - 11:09.

Postad 09 January 2010 - 11:28

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Yes, äldre modeller klarar inte av det, men de nya gör.

Okej, då går det alltså. Men jag tror verkligen inte att Derpious tankar 50gb/film när han blir filmsugen. Haaallååå Ipred.

Redigerat av Kalekulan, 09 January 2010 - 11:29.

Postad 09 January 2010 - 11:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Okej, då går det alltså. Men jag tror verkligen inte att Derpious tankar 50gb/film när han blir filmsugen. Haaallååå Ipred.

Det finns lösningar på allt. Ipred har ju varit verkningslös sen den kom. 50GB tar man hem strax över timmen på en vettig lina.

Nu tycker jag vi släpper den tekniska biten här, passar kanske i en ny tråd.

Postad 10 January 2010 - 11:45

falken55
  • falken55
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Väntar tills de släpps på Blu-Ray och rullar sedan igång projektorn hemma! Händer att jag går på bio också men det blir mer och mer sällsynt tyvärr. Stämningen som råder på bio är självklart svårslagen hemma men biljettpriset är enligt mitt tycke lite väl högt för den upplevelse (bild och ljud) man får. Detta beror ju givetvis på vilken biograf man besöker men där jag bor, Karlstad, är det faktiskt ganska tamt ljud.
Mitt svar blev alltså:

Blu-ray och projektor! :D

Nice xD

Postad 14 January 2010 - 04:16

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Tycker blu-ray är för dyrt och för mycket krångel med för att det ska vara värt att fixa till min HTPC. Tänker inte köpa nån separat spelare heller. Ska det va HD-film laddar jag hem, annars köper jag en hel del DVD också samt går på bio ibland.

Postad 14 January 2010 - 12:22

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Laddar ner allt jag ser i stort sett. Har väl köpt ca 60-70 Blu-Ray skivor, och innan det ca 600 DVD-filmer, men jag vill ha ett bra sökbart system för mina filmer då är det helt enkelt det ENDA SÄTTET att ladda ner.

Jag tummar inte på kvaliteten, laddar bara ner filmerna med HÖG bitrate (15 - 25 Mbit), full HD och DTS med hög bitrate.

Observera att jag inte laddar ner för att komma undan kostnaden! Endast för att det är det enda sättet att få en filmsamling så som jag vill ha den (HTMAC med plex). Det borde finnas ett lagligt alternativ att köpa filmen som en download i högsta bitrate och med rätt ljudspår. Tills dess kommer jag fortsätta att ladda ner de filmer jag vill se, givetvis i HÖG kvalitet.

Ser sedan filmerna på Projektor (Sony VPL-HW15) genom en MacBook Pro.

EDIT:
Går givetvis på BIO ibland. Senast var det Avatar 3D.

Redigerat av Unregistered7234a376, 14 January 2010 - 12:23.

Postad 14 January 2010 - 12:47

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

jag vill ha ett bra sökbart system för mina filmer då är det helt enkelt det ENDA SÄTTET att ladda ner.

Det borde finnas ett lagligt alternativ att köpa filmen som en download i högsta bitrate och med rätt ljudspår.

Det går väl att göra en backup av filmerna själv både på DVD och Blu-ray om du vill ha sökbara kopior? Fast det blir ju lättare att då bara ladda ner dem än att göra jobbet själv.

Håller med att en laglig downloadtjänst där man kan välja vilka ljudspår, undertext, extra material man köper skulle vara kanon. Då blir ju antalet GB också mindre att ladda. Har tyvärr svårt att en sådan tjänst kommer pga. hur filmbolagen agerar och att filmen då säkert blir så full av kopieringsskydd att den inte går att flytta till sin mediaspelare, men hoppas kan man ju :)

Postad 14 January 2010 - 13:55

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Det går väl att göra en backup av filmerna själv både på DVD och Blu-ray om du vill ha sökbara kopior? Fast det blir ju lättare att då bara ladda ner dem än att göra jobbet själv.

Helt rätt, det går ju att göra en Backup på filmen på det viset, men som du skriver så är det ju ett j***a meck och tar massor med mer tid än att ladda hem filmen illegalt. Tyvärr säger jag återigen, men filmbolagen får faktiskt skylla sig själva att dom inte kommer på bättre sätt att ha filmerna nedladdningsbara i HD.

Postad 17 January 2010 - 02:06

Dante-San
  • Dante-San
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Laddar ner och kollar på antingen TVn eller skärmen, beror på. Är polarna över blir det TVn(46"), sitter jag själv blir det datorskärmen(30").
Då jag studerar fortfarande känner jag inte att jag har pengar nog att köpa alla filmer som jag vill se.
Dom filmer som jag absolut vill se mest ser jag på bio.
Jag har nog inte köpt mer än 10 filmer i hela mitt liv, och då var det typ när VHS försvann o dom man hittade filmer för typ 10 kr eller DVDer när det varit 3 för 99:- och så.
Samma sak med musik, har nog bara köpt en skiva som jag kan minnas och den köpte jag begagnat av syrran.
Så dom senaste 4-5 åren har jag laddat ner en massa och hittat massa nya regissör och skådespelare som jag blivit fan av så jag nu går på bio när dom gör nya rullar som verkar intressant, slutfattning: Jag hade nog hyrt mer film idag om jag inte kunnat ladda ner, men jag tror ändå att mina bio besök drar in mer pengar till filmskaparna än om jag hade hyrt nån film / månaden.

Postad 18 January 2010 - 09:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Laddar ner och kollar på antingen TVn eller skärmen, beror på. Är polarna över blir det TVn(46"), sitter jag själv blir det datorskärmen(30").
Då jag studerar fortfarande känner jag inte att jag har pengar nog att köpa alla filmer som jag vill se.
Dom filmer som jag absolut vill se mest ser jag på bio.
Jag har nog inte köpt mer än 10 filmer i hela mitt liv, och då var det typ när VHS försvann o dom man hittade filmer för typ 10 kr eller DVDer när det varit 3 för 99:- och så.
Samma sak med musik, har nog bara köpt en skiva som jag kan minnas och den köpte jag begagnat av syrran.
Så dom senaste 4-5 åren har jag laddat ner en massa och hittat massa nya regissör och skådespelare som jag blivit fan av så jag nu går på bio när dom gör nya rullar som verkar intressant, slutfattning: Jag hade nog hyrt mer film idag om jag inte kunnat ladda ner, men jag tror ändå att mina bio besök drar in mer pengar till filmskaparna än om jag hade hyrt nån film / månaden.

Patetiskt! Du har råd med en 46"-tv och en 30"-monitor, men inte att betala för att se något på dem! Hyr tänkte du där? ;)

Postad 18 January 2010 - 20:53

thecopy
  • thecopy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Laddar hem genom Usenet! Finns inget bättre. Gillar inte bio pga alla småglin som låter, men det händer att man går ibland.

Postad 19 January 2010 - 08:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Laddar hem genom Usenet! Finns inget bättre. Gillar inte bio pga alla småglin som låter, men det händer att man går ibland.

Usenet??
Du kan ju fortfarande köpa filmerna om du inte gillar bio. Att automatiskt ful-tanka bara för att man inte gillar bio låter som en märklig bortförklaring.

Postad 19 January 2010 - 20:32

thecopy
  • thecopy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Usenet??
Du kan ju fortfarande köpa filmerna om du inte gillar bio. Att automatiskt ful-tanka bara för att man inte gillar bio låter som en märklig bortförklaring.

Usenet=Maxar 100mbit-fiber hela tiden på alla filer. En 720p rulle på 7 minuter

Njao, anledningen till att jag laddar hem filmer beror på att jag inte vill vänta en månad för att den ska komma ut i Sverige.

Postad 19 January 2010 - 20:37

Unregistered80e98494
  • Unregistered80e98494
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Njao, anledningen till att jag laddar hem filmer beror på att jag inte vill vänta en månad för att den ska komma ut i Sverige.

Går att handla från utlandet också om du inte vill vänta....

Postad 19 January 2010 - 21:01

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Håller med! USENET access tillsammans med SABNZBD, finns inget bättre :huh:

Postad 19 January 2010 - 23:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Varför nöja sig med 720p när det finns 1080/24 ?

Postad 20 January 2010 - 01:50

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
:)

Postad 20 January 2010 - 19:04

thecopy
  • thecopy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Ser inte sån stor skillnad. Dock är ~35% 1080p resten 720p.

Mr H: Yes, Sabnzbd <_<

Postad 21 January 2010 - 13:04

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Teoretiskt är det dubbelt så många pixlar i 1080, men i praktiken så ser jag någon enorm skillnad...

Redigerat av Kalekulan, 21 January 2010 - 13:04.

Postad 21 January 2010 - 13:20

liqwid1985
  • liqwid1985
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Självklart lite olika. Alla storfilmer jag är intresserad av ser jag på Bio först, men annars ska man väl inte sticka under stolen med att jag laddar hem någon film om jag är sugen och dom inte går på Bio i Falun eller Borlänge. Dock endast på 720 eller 1080p. Om filmen är bra, så inhandlar jag den på Blu-Ray när den släpps i här i Swe. Zombieland är ett bra exempel. Gick inte på Bio här i Borlänge där jag bor. Så jag hade inget annat val än att vänta på en bra rip. Men det blir självklart ett köp av den när den kommer hit i februari. Klockren film för övrigt ;)

Edit: Annars brukar jag se ganska många "nya"-filmer på Canal+ eller TV1000, just för att det är lättillgängligt och man behöver inte krångla någonting. Men det är endast filmer som jag är osäker på och inte vågar inhandla direkt och inga filmer som man är så där jättesugen på. Men visst har man köpt några rullar som man sett där. Oftast så blir det så att man sätter ett betyg på en svag 3:a eller en 2:a, då köper man dom inte. Men har betyget satt och filmen sedd åtminstånne.

Redigerat av liqwid1985, 21 January 2010 - 15:28.

Postad 23 January 2010 - 00:47

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Det kostar ju pengar att gå på bio, för dom pengarna kan man ju kosta på anläggningen istället :blink: Då är det ju mycket roligare att se den hemma och man kan ju pausa när man vill :P Jag köper allt på ginza som jag tycker verkar bra så nu har man ju en liten samling :) Senast jag var på bio var 2002 eller något sådant. Jag längtar inte efter att sätta mig på en biograf överhuvudtaget när man har allt hemma, dessutom har man ju Kaffebryggaren på och bullarna i närheten om man känner för det :D

Mvh Perra

Postad 23 January 2010 - 00:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Men om du inte ser några filmer på en månad, så kan du ju se de filmerna som kommer ut månaden därpå
och sedan har filmerna "hunnit ikapp" dig ..

Tror jag kan bli en bra lösning för dig, så att du slipper ladda ner .. :)

Maveric

Postad 24 January 2010 - 13:57

Yadda
  • Yadda
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Håller med MaVeRiC.
Jag själv ser oftast film hemma. Nu blir det BD för hela slanten. Jag tycker oftast det är skit att se film på bio för att folk har blivit så respektlösa mot varandra och inte kan hålla käft under filmen.

Postad 24 January 2010 - 14:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
´Har varit på bio 4 gånger den senaste månaden,och det har varit väldigt städat.
Knäpptyst genom filmen vilket jag blev förvånad över,kanske berodde på att filmerna va så bra att publiken satt och höll andan vad vet jag. :unsure:

Postad 24 January 2010 - 14:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

´Har varit på bio 4 gånger den senaste månaden,och det har varit väldigt städat.
Knäpptyst genom filmen vilket jag blev förvånad över,kanske berodde på att filmerna va så bra att publiken satt och höll andan vad vet jag. :unsure:

Mmm nu sist när jag var på Avatar var jag lite imponerad också, bild och ljud var bra(bättre än jag någonsin kan komma ihåg) och även fast jag satt mitt i mellan 2st 13åriga killar fick jag lugn och ro. Får kanske omvärdera mitt bioförakt.....

Postad 24 January 2010 - 14:39

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Tycker att det blivit för dyrt med bio, 2 biljetter á 110kr + dricka och tilltugg är ju minst 300kr, för dom pengarna väntar jag mer än gärna på BD släpp.

Tycker man att filmen är skit så får man ju hyffsat betalt för nya filmer på Tradera vilket sänker kostnaden för att se filmen ytterligare. :unsure:

Jag kan bara tänka mig vad det kostar om en hel barnfamilj går... :)

Postad 24 January 2010 - 16:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Mmm nu sist när jag var på Avatar var jag lite imponerad också, bild och ljud var bra(bättre än jag någonsin kan komma ihåg) och även fast jag satt mitt i mellan 2st 13åriga killar fick jag lugn och ro. Får kanske omvärdera mitt bioförakt.....

Det va just Avatar jag menade. :unsure:
Så det får bli att se storfilmerna på bio framöver.

Postad 25 January 2010 - 18:48

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Laddar ner 720p,1080p men allra helst okomprimerad HD film. Ren blu-ray kopia.
Det är mycket prat om upplösning hit och dit men allt handlar inte om det. Om jag har en HD-video kamera som filmar i 1080p eller filmar med en IMAX kamera som också filmar i 1080p.....Vilket blir det bäst bild av?

Vidare har jag sett 720p filmer jag tankat ner som är mycket bättre än samma film då den är i 1080p
Kolla Planet Earth tex...där många verkar ha samma uppfattning.
Har dragit ner hela serien i DVD-720p .mkv-1080p .mkv samt VC-1. för att testa. VC-1 klart bäst sen kom 720p följt av 1080p och DVD.

Postad 01 February 2010 - 11:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Laddar ner 720p,1080p men allra helst okomprimerad HD film. Ren blu-ray kopia.
Det är mycket prat om upplösning hit och dit men allt handlar inte om det. Om jag har en HD-video kamera som filmar i 1080p eller filmar med en IMAX kamera som också filmar i 1080p.....Vilket blir det bäst bild av?

Vidare har jag sett 720p filmer jag tankat ner som är mycket bättre än samma film då den är i 1080p
Kolla Planet Earth tex...där många verkar ha samma uppfattning.
Har dragit ner hela serien i DVD-720p .mkv-1080p .mkv samt VC-1. för att testa. VC-1 klart bäst sen kom 720p följt av 1080p och DVD.

IMAX filmar inte i 1080P då det är analoga kameror. Några digitala IMAX-kameror finns det inte. :)

Postad 01 February 2010 - 12:02

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Jag tankar ned det mesta i 1080/720 mest för att jag inte orkar vänta några månader tills de går att hyra eller se på bio (om de ens visas där jag bor). Bio brukar jag gå och se vad som lockar och som jag känner är värt att betala för. Försöker hellre gå på mindre produktioner än storslagna Michael Bay-miljardprojekt.

Postad 01 February 2010 - 16:55

taswin
  • taswin
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ett par biobesök per år blir det ju men avgiften avskräcker iaf mig från att chansa... Senast blev det därför Avatar.
Kollar in utländska nätbutiker för att tidigt kunna kolla in nya filmer som verkar sevärda , det är ett ganska bra alternativ.
Funderar på att köpa större datorskärm och därefter hyra mer laglig film via nätet, är de bra blir det till att skaffa dem på dvd, snart BluRay, för en större upplevelse på projektorn.

Postad 02 February 2010 - 14:43

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0
Brukar ladda ner det mesta i 1080/720-format och det jag tycker är riktigt bra brukar jag köpa. Simple as that. :)

Postad 02 February 2010 - 14:57

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
synd att man bara kunde välja ett alternativ. jag valde bio men det gäller bara om det är en film jag verkligen vill se så det blir väl inte mer än 10 st om året på det viset

mvh

Postad 05 February 2010 - 21:35

furir1
  • furir1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag tittar på dem streamat, tycker jag att de är bra köper jag dem på BD och tittar på min 42"-are.

Postad 06 February 2010 - 01:09

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Mest bio eller hyrfilm. Synd att Voddler är kasst. Att lägga 200-250-spänn på en BD som man ser kanske en gång gör det ju till en sämre deal än att bjuda någon på ett biobesök. Visst kan man hitta billigare om orkar mecka med utländska webbutiker, men då främjar jag hellre lokala bion. Köper jag film blir det oftast billiga DVD, visst är det lite sämre bild men bildkvaliten är ju ändå en ganska liten del av totalupplevelsen. Hellre Alien på VHS än 2012 på BD.

Postad 06 February 2010 - 22:45

Krajan
  • Krajan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det här beror ju helt på vilken film det är... Avatar skulle jag inte orka vänta på et BD släpp. Så det blev bio. Det kommer en hel del skräpfilm som inte är värd att ta sig och betala dyra biljetter på bio för (de kommer inte innanför dörren i BD format - BD har fortfarande för stor prislapp för mainstream och neråt). Kanske om man så småningom hittar det på Maxi för 50:-, då kanske den kan följa med hem, annars får de va.

Ofta hör man av kompisar vilka filmer som man borde se, då kan man spana in trailern å så kanske det blir bio; eller så får man höra om de filmer som man borde ha sett (försent för biobesök) då blir den en nätkopia för snabb bedömning. De som håller måttet där kommer hem som BD.
Bor man på landet å har fyra mil till närmsta THX-biograf, å DSL-uppkoppling, då får man lov att ha andra intressen också ;)

Postad 07 February 2010 - 14:13

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
tankar ner och ser på min 40 "

anledning till nerladdningen är inte svårare än att det helt enkelt är lättare och ladda ner en film än att åka o köpa en eller beställa via nätet går även fortare , jag får se filmen innan den kommer ut i sverige, och man slipper krångla med cd skivor, hade det funnits ett åtminstånde lika lätt (helst enklare?) sätt o få tad på film o betala för den så hade jag ju kunnat tänka mej o göra det :wub:

mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.