Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra byggforum?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2010 - 11:04

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Här kommer lite fler bilder som lovat.

*glömde vända sista bilden, men det får duga :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Darth Tojayz, 29 July 2010 - 11:05.

Postad 29 July 2010 - 12:02

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Skulle kunna vara en cirkulationspump till värmen men det är fortfarande lite svårt att se på bilderna.
Vad står det på ut/inloppet på den "vita saken" som röret ser ut att gå till?

Om du ändrar hastigheten på pumpen (vrider på vredet som är märkt I, II och III) ändras ljudet då? Om det är c-pumpen till värmen så lär du knappast behöva ha den på högsta hastigheten nu, mitt i sommaren.

Ljudet skulle kanske kunna försvinna om du "luftade" pumpen, dvs vrider (öppnar) den åttakantiga plastmuttern i mitten på pumpen, försiktigt, tills det kommer ut lite vatten. Och sedan drar åt muttern igen.

Postad 07 August 2010 - 19:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Den vita saken är en varmvattenberedare.

Det blev lite tystare ett tag efter att jag stängt av den för att sen starta den igen. Men igår kom det igen.
Trodde jordvärmepumpen höll koll på allt med cirkulationen?
Den är nämnligen inställd på sommar läget, så elementen värms inte upp nu på sommaren.

SKa ta och prova det där med att lufta.. Kanske ska ta mig i kragen och lufta hela systemet igen när jag ändå är igång.

Postad 08 August 2010 - 09:41

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej blandar mig i lite. De är cirkulationspumpen till värmen, jag skulle inte tro att du har någon cirkulationspump till VVCen om du bor i en vanlig villa. De är lite svårt att säga vad felet är när man inte hört den själv, men de skulle kunna vara så att du fått in luft i den vilket gör att lagren skaver mot varandra, den går utan vatten som smörjer.
Men den verkar ju inte vara helt ny så den kan ju börja ge upp.
Om du måste byta gör de innan vintern. ;)

Redigerat av magi, 08 August 2010 - 11:14.

Postad 11 August 2010 - 14:25

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Den vita saken är en varmvattenberedare.

Det blev lite tystare ett tag efter att jag stängt av den för att sen starta den igen. Men igår kom det igen.
Trodde jordvärmepumpen höll koll på allt med cirkulationen?
Den är nämnligen inställd på sommar läget, så elementen värms inte upp nu på sommaren.

SKa ta och prova det där med att lufta.. Kanske ska ta mig i kragen och lufta hela systemet igen när jag ändå är igång.

Skulle tro att han menar den lilla vita saken som sitter efter din ev cirkulaitonspump. Alltså den som är rund med en dia lite större än rören.

Postad 12 August 2010 - 07:09

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Skulle tro att han menar den lilla vita saken som sitter efter din ev cirkulaitonspump. Alltså den som är rund med en dia lite större än rören.

Det du verkar mena är nog isoleringen på rören.

Postad 19 August 2010 - 00:52

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det ser inte ut som tappvattenrör som pumpen är kopplad på, utan det är säkert en cirkulationspump till värmesystemet. Med stor sannolikhet satt den där innan man satte in värmepumpen och man lät den sitta kvar, vilket jag tycker är rimligt, inte ovanligt att den interna cirkulationspumpen i värmepumpen kan behöva lite hjälp.

Det du kan titta på är om det i handboken till din värmepump står att man kan koppla in den externa pumpen till den, då kommer sommarurkopplingen fungera bättre. Vad gäller missljuden kan det vara att den håller på att ge upp, eller som tidigare avhandlats, att du har lite luft i systemet.

Postad 29 August 2010 - 00:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Luft i systemet kan ju vara troligt eftersom kompressorn i jordvärme pumpen bytades ut i våras. Sedan slarvade jag nog lite med att lufta systemet eftersom det i princip stängdes ner när det gäller cirkulation i elementen..

Hur som så är den iaf tyst i dagsläget. Nästan så jag börjar fundera på om den har lagt av.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.