Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Strömkablar?

156 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2012 - 19:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jojo... Och hur kvantifierar man en ljudförbättring. "Det låter 37% bättre än tidigare", "Det låter dubbelt så bra"?? Relativt vad?

Om det låter dubbelt så bra som innan, så vem är du att säga att han som lyssnar inte tycker det?! :blink:
Vad som är dubbelt så bra för en behöver ju inte vara det för en annan, alltså helt från person till person.

Postad 28 February 2012 - 19:37

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Som jag skrev i någon annan kabeltråd, som elektriker är det lite svårt att förstå att det blir bättre ljud pga strömkabelbyte.
Jag har inte testat själv och ska då inte kasta sten i glashus.
Men hur som helst borde det ju iaf inte bli sämre med feta och goa kablar. Så har man råd är det väl bara att köra på eller?
Nu när jag bygger biorummet så har jag dragit ett antal egna faser till min hifi ända från elcentralen.
Bla så säkrade jag med 13A och drog 2.5mm2 FK till uttaget där förstärkaren ska stå, om det blir bättre vet jag inte men det känns bra.
Jag är iaf säker på att bra kablar inte gör ljudet sämre...

Postad 28 February 2012 - 19:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Jo men från att tex bara som ex dubbla kabelarean och sätta på en snygg textilstrumpa utanpå och skruva dit en fet kontakt i plast till att detta då ska kosta låt säga 5.000:- för en stump är väl själva huvudfrågan?

Att det är snyggt och känns "tryggt" med lite extra dimensionerade saker bara för att är ju en sak, sen att dessa saker ska kunna försvara dess astronomiska kostnader kabeltillverkarna tar är en helt annan.

Sen att dessa kablar utöver det som nämnts även tilldelas de mest magiska egenskaper gör ju bara det hela än mer löjeväckande.

Postad 28 February 2012 - 19:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Priset är ju vad det är, betalar folk dom summorna för dom så är dom ju uppenbarligen värda dom pengarna.
Förstår inte riktigt problemet? :huh:

Redigerat av Evil Homer, 28 February 2012 - 19:52.

Postad 28 February 2012 - 19:57

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Om det låter dubbelt så bra som innan, så vem är du att säga att han som lyssnar inte tycker det?! :blink:
Vad som är dubbelt så bra för en behöver ju inte vara det för en annan, alltså helt från person till person.

Det är ju det jag menar. Det är omöjligt att kvantifiera en subjektiv upplevelse. Det finns ju ingen referens att ta på. Att säga att det låter bättre är helt ok men att påstå att det blev 50% bättre är ju bara löjligt.

Postad 28 February 2012 - 19:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Priset är ju vad det är, betalar folk dom summorna för dom så är dom ju uppenbarligen värda dom pengarna.
Förstår inte riktigt problemet? :huh:

Nä nu är du väl ändå ute med den berömda cykeln?

Bara för att vissa tycker att detta är nåt som dom gärna lägger pengarna på (vilket är alla fritt att göra såklart) är väl knappast likställt att det skulle vara värt pengarna?!

Två fundamentalt olika saker.

Redigerat av masse70, 28 February 2012 - 20:00.

Postad 28 February 2012 - 20:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Men om HAN nu tycker det, vem *** är du då att säga att han inte tycker det? Det är ju uppenbarligen det han uppfattar det som, sen om DU inte skulle uppfatta samma skillnad SO WHAT.

JAG tycker den bilen är snygg, och med dom nya fälgarna så blev den ta mig tusan DUBBELT så snygg.
Vem är du då att berätta för mig att NEE det är den inte, JAG tycker ju fortfarande det.

Är du med på hur jag menar?

Nä nu är du väl ändå ute med den berömda cykeln?

Bara för att vissa tycker att detta är nåt som dom gärna lägger pengarna på (vilket är alla fritt att göra såklart) är väl knappast likställt att det skulle vara värt pengarna?!

Två fundamentalt olika saker.

Eftersom folk köper kabeln för dom summorna så är dom ju uppenbarligen värda dom pengarna, alltså värda den summan för DOM.

Postad 28 February 2012 - 20:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Jo som jag sa förtar jag INGEN deras upplevda effekt av något, men jag kan inte låta bli att samtidigt använda mitt sunda förnuft och tycka att vissa saker visst kanske medför nåt, men att det rent objektivt skulle stå i proportion till de pengar det kostar är för mig både orimligt och nåt annat.

Jag låter alla köpa det dom vill köpa och dömer ingen, men jag har mina åsikter ändå.

No pun intended,

Postad 28 February 2012 - 20:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Mao är en sådan kabel inte värd dom pengarna för dig, men kan ju likväl vara det för någon annan.

Likväl som att min eller din hembio inte skulle vara värda dom summorna vi har lagt ut på dom för dom som är nöjda med en klockradio vid köksbordet.

Eller som killen som har stylat sin bil för 200.000kr och den ser ut som skit( i våra ögon ), bilen och prylarna han har lagt på bilen är ju uppenbarligen värda som pengarna för HAN iom att han har lagt det han har lagt.

Postad 28 February 2012 - 20:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Jag låter alla köpa det dom vill köpa och dömer ingen, men jag har mina åsikter ändå.

Ta inte detta personligt, då jag bara tog ditt inlägg som ett exempel

I samma stund som du skriver dina åsikter här på forumet, så dömer du den som tycker annorlunda
och som inte ens har bett om att få veta vad du tycker.

Personligen har jag aldrig testat annan strömkabel än den blå som säljs i de flesta hifi affärer och som är helt skärmad
Köpt i lösmeter och satt på vanliga kontakter som finns att köpa på tex ÖB

Tror inte en strömkabel kan göra någon skillnad i sig mer än att en oskärmad möjligtvis kan påverka
andra kablar negativt. (vet inte det heller) Men då jag inte har testat någon dyrkabel, kan jag inte säga att
det är fel och därför gör jag det inte heller. Varför skulle jag ? Vad vinner diskussionen på det och hur roligt blir
det att utbyta tankar på ett forum, om det hela tiden finns personer som säger att man har fel, så fort man köper
något som de inte vill eller har råd att köpa. Jättetråkigt, tycker jag.

Postad 28 February 2012 - 20:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det finns de som lagt 100 000-tals kronor på medium som "talar" med någon gammal kärlek/släktning som är död. Det bevisar ju inte att det fungerar eller att det, mer "objektivt", är en bra investering. Visar bara att man lagt den summan.

Postad 28 February 2012 - 20:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Likväl som det finns de som har åsikten att det visst är värt pengarna och gör stor skillnad finns det ju såklart också de som raka motsatta åsikten och uppfattningen. Dess både har lika stor rätt att få vädra sina åsikter på ett diskussionsforum vilket detta är.

Sen att det finns vissa som tar allt personligt eller illa vid sig av det som skrivs är svårt att alltid gardera som mot och är heller iaf inte i mitt fall nåt jag strävar efter.

Jag har min åsikt, ni har eran, låt oss låta det vara så i sånt fall, men detta är till sist och syvende ett forum för åsiktsutbyte och diskussion.

Postad 28 February 2012 - 20:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det finns de som lagt 100 000-tals kronor på medium som "talar" med någon gammal kärlek/släktning som är död. Det bevisar ju inte att det fungerar eller att det, mer "objektivt", är en bra investering. Visar bara att man lagt den summan.

Jepp, men då får vi hoppas att det var värt den summan för dom eller hur.

Postad 28 February 2012 - 20:22

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Men om HAN nu tycker det, vem *** är du då att säga att han inte tycker det? Det är ju uppenbarligen det han uppfattar det som, sen om DU inte skulle uppfatta samma skillnad SO WHAT.

JAG tycker den bilen är snygg, och med dom nya fälgarna så blev den ta mig tusan DUBBELT så snygg.
Vem är du då att berätta för mig att NEE det är den inte, JAG tycker ju fortfarande det.

Är du med på hur jag menar?

Absolut, är helt med på hur du menar. Jag säger inte att han inte får tycka som han vill. Vad jag menar är att det bara är fånigt att säga att det blev 30-40% bättre. Återigen, det finns inget att relatera till annat än den personliga smaken/uppfattningen. "Blev dubbelt så snyggt/bra" är ju mer ett uttryck som man slänger ur sig än ett faktiskt mått.

Postad 28 February 2012 - 20:26

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Likväl som det finns de som har åsikten att det visst är värt pengarna och gör stor skillnad finns det ju såklart också de som raka motsatta åsikten och uppfattningen. Dess både har lika stor rätt att få vädra sina åsikter på ett diskussionsforum vilket detta är.

Sen att det finns vissa som tar allt personligt eller illa vid sig av det som skrivs är svårt att alltid gardera som mot och är heller iaf inte i mitt fall nåt jag strävar efter.

Jag har min åsikt, ni har eran, låt oss låta det vara så i sånt fall, men detta är till sist och syvende ett forum för åsiktsutbyte och diskussion.

Visst är det ett forum där man skall vädra sina tankar och åsikter
Men man kan ju kanske ha lite känsla för vilka trådar man väljer och sina offer

Om någon startar en tråd " Titta vilken fin kabel jag har köpt "
Så frågar TS inte efter att några skall komma in i den tråden och idiot förklara honom för att han betalt 5000 kr
för den kabeln. Han vill ju bara visa sin kabel och kanske utbyta sin glädje med andra som har en likadan eller
som skulle vilja ha en likadan eller liknande kabel.

Förstår du skillnaden på forum och forum och att man kanske skulle kunna önska lite mer forumvett ?

Redigerat av MalcomX, 28 February 2012 - 20:26.

Postad 28 February 2012 - 20:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Återigen, det finns inget att relatera till annat än den personliga smaken/uppfattningen. "Blev dubbelt så snyggt/bra" är ju mer ett uttryck som man slänger ur sig än ett faktiskt mått.

Vem skall han relatera till om inte sin egna åsikt då tycker du, din? :huh:

Postad 28 February 2012 - 20:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

+1 Väl uttryckt! Borde inte vara så konstigt kan man tycka men tydligen så tolkas nog "diskussionsforum" väldigt olika från person till person. Tror t.ex. att de som mer ser det som en "klubb" har svårt att ta diskussioner neutralt och istället tar det personligt. Att t.ex. mena att en dyrare strömkabel inte kan ge en effektökning / högre spänning till högtalarna är inte att kritisera den som påstått så eller dennes hobby. Det är kabeln som diskuteras inte personen bakom den ena eller andra åsikten. Kan ju tyckas självklart men är nog inte så för en del.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 February 2012 - 21:00.

Postad 28 February 2012 - 21:04

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har följt denna och andra kabeldebatter med stort intresse. Själv känner jag mig trygg med vad jag själv tror mig höra (och inte) och har därför inga planer att övertyga någon annan att det jag tror är rätt eller bäst.
I mitt fall har jag vid ett flertal tillfällen lånat hem både högtalar- och strömkablar för test.
Nu senast tre kablar till högtalarna, det blev MIT, Audience och Ocos. Dessa kostade ca dubbelt så mycket som mina nuvarande kablar. Hörde jag någon skillnad? Njae. Inget som jag hade betalt pengar för. Visst hade MIT lite större rymd, men annars inget. Så - inget köp. Tidigare har jag testat bl a Harmonic Tech Pro 9. En kabel som kostar mångdubbelt det jag har idag och där upplevde jag och min lyssningskollega en tydlig skillnad. Till det bättre. Dock var prisskillnaden så stor att jag avstod köpet.
Så jag känner mig inte träffad när det gäller självsuggestion. Hör jag ingen skillnad så gör jag inte det och då blir det inget köp. Punkt.
Bytte senast mitt lakritssnöre till stärkaren mot en från Transparent. Skillnad? Japp. Köp? Japp.
Och den som inte upplever att det är någon skillnad? Toppen, lägg pengar på annat som ni upplever ger er bättre ljud.

Postad 28 February 2012 - 21:23

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Om en dyrare strömkabel (som bara är en förlängning av en oftast vanlig kabel i väggen)
kan ge ett bättre ljud en en vanlig rätt konstruerad kabel kan nog ifrågasättas både rent logiskt och vetenskapligt.
Men när det gäller andra kablar som signal och högtalarkablar är jag inte lika säker på att vetenskapen alltid kan
avskriva ljudskillnaderna och det gör den inte heller. Man talar om färgning som faktiskt är en skillnad i ljud.

Då börjar man oftast tala om neutralt och icke neutralt ljud och det kan man också diskutera till leda
då man oftast inte kan komma överens om vilket ljud som är det neutrala.

Alltså är detta en omöjlig diskussion som aldrig kommer att ta slut och som pågått så länge jag kan minnas.

Men när det gäller att kunna höra skillnad och att alla människor faktiskt inte kan höra skillnad fick jag bekräftat i förra veckan av en överläkare på ett av våra stora universitets sjukhus.
Han forskar och har forskat kring människans hörsel i över 20 år.
Han berättade att vissa har en markant bättre hörsel än genomsnittet och dessa kan höra ljud som andra omöjligt kan uppfatta. Det handlar inte bara om frekvenser utan också om helheten, när man hör i ett så brett spektra.
Jag nöjde mig med detta och har inte forskat vidare, utan har istället börjat förstå varför vissa har så svårt att
förklara varför deras nyköpta DAC eller signalkabel låter så mycket bättre än den de hade innan och varför andra
inte kan förstå och ta till sig detta.
Det är bara att acceptera att den som inte har denna förmågan inte heller kan tala om för andra att de inte har den
Enkelt, eller ?

Redigerat av MalcomX, 28 February 2012 - 21:24.

Postad 28 February 2012 - 21:32

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Intressant! förklarar en hel del...

Postad 28 February 2012 - 21:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Intressant även om du imo väldigt förenklat drar en säker slutsats. Övertygad om att det kan handla om många andra orsaker (som så ofta / alltid). Har du någon länk eller liknande till forskningen du nämner?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 February 2012 - 21:41.

Postad 28 February 2012 - 23:03

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Intressant även om du imo väldigt förenklat drar en säker slutsats. Övertygad om att det kan handla om många andra orsaker (som så ofta / alltid). Har du någon länk eller liknande till forskningen du nämner?

Nej tyvärr
Som jag sade nöjde jag mig med detta samtal med en kollega och då jag själv besitter tillräckligt med kunskap inom området (även om det inte är min specialkompetens) så förstod jag precis vad han sade. Även om vårt 2 timmar långa samtal förkortats till ett par meningar, så tror jag att det kan förklara en del.

Redigerat av MalcomX, 28 February 2012 - 23:05.

Postad 29 February 2012 - 05:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Det var synd för det är väl inte direkt en allmän uppfattning att relativt många har en klart bättre hörsel (bättre på vilket sätt?) än andra (bortseende från hörselskador och andra mer vanliga förklaringar naturligtvis). Påståendet förklarar heller inte det faktum att de inom "hemljud" som hör "bättre" (t.ex. upplever tydliga skillnader på ström och usb-kablar) väldigt ofta efter ett tag nedgraderar den produkt de initialt varit enormt nöjda med och ersätter den (ett ofta upprepat beteende). Blir hörseln sämre efter ett tag eller vad händer där...

Något som jag tror bättre beskriver varför vi kan uppleva ljud så olika är t.ex. Psykoakustik och Auditiv Perception. Friska öron är naturligtvis en bra start men de klarar sig inte utan att vår hjärna skall tolka det som de snappar upp och det är inte alltid så enkelt och självklart har det visat sig... :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 February 2012 - 05:42.

Postad 29 February 2012 - 11:34

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Ett pris som inte står i rimlig relation till produktens egenskaper i jämförelse med liknande modeller med snarlik funktion kallas oskäligt.

Marknadsföring och försäljning av produkter/tjänster där det utlovas diverse egenskaper som inte går att styrka genom vetenskapliga och objektiva tester är olaglig, och resulterar ofta i att näringsidkaren vid vite förbjuds att fortsätta med sin vilseledande marknadsföring.

Försäljning av exempelvis oerhört dyra kablar där säljare/tillverkare hävdar att de har egenskaper långt utöver de som går att påvisa med "normala" mätmetoder är alltså på väldigt goda grunder inte tillåtet.

Postad 29 February 2012 - 12:28

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Han berättade att vissa har en markant bättre hörsel än genomsnittet och dessa kan höra ljud som andra omöjligt kan uppfatta

Vissa och markant... Kan man få en siffra i %? Det är ju isåfall dessa vi kallar "guldöron". Ett välkänt begrepp här. Och "guldöronen" tror jag är väldigt, väldigt få över detta jordklot, räknar då inte med andra arter än människan.

Det handlar inte bara om frekvenser utan också om helheten, när man hör i ett så brett spektra.

Handlar inte om frekvenser? :o Allt ljud handlar om frekvenser och skillnader i dessa. Att skriva frekvenser och spektra i samma mening och sen hävda att det inte handlar om frekvenser går icke hand i hand.

Postad 29 February 2012 - 14:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Finn säkert personer med sk guldöron men att dom ska höra skillnader som inte existerar (när testerna blindas) tror jag på när jag får se källa. Ingvar Ö har väl förövrigt själv forskat inom psykoakustik i ganska många år och har en hel del vettigt att säga om detta. Syn och hörsel är så grymmmmt lätta sinnen att lura och påverka så jag skulle personligen inte lita på att jag hörde skillnad i ett blint test trots att jag öppet hörde skillnad 100ggr av 100 (om konsekvenserna var allvarliga tex måste hugga av mig ett finger eller ngt:-))

Eller som killen som har stylat sin bil för 200.000kr och den ser ut som skit( i våra ögon ), bilen och prylarna han har lagt på bilen är ju uppenbarligen värda som pengarna för HAN iom att han har lagt det han har lagt.

Japp estetik är ett ok argument och skulle själv kunna tänka mig köpa kablar pga av detta (om jag hade för mycket pengar)

Det är kabeln som diskuteras inte personen bakom den ena eller andra åsikten. Kan ju tyckas självklart men är nog inte så för en del.

Precis men indirekt så känner sig vissa påhoppade gissar jag då det ligger prestige och ett investerat intresse i kabeln dom köpt och vill inte höra att dom köpt fel eller gjort ngt dumt.

Jag tycker kablar (generellt) är att jämföra med homeopati och i såna trådar (diskuteras dock inte här) så behöver "fencesitters" få höra att det är humbug eller åtminstone saknar trovärdiga belägg.

Länkar till ett test (som förvisso inte har med kablar att göra men intressant ändå) där man nog får säga att några guldöron var med som inte kunde höra skillnad på 256kbit mp3 kontra CD med statistisk signifikans (missade även 128 i en del fall).
http://www.tomshardw...nd-purpose-read

Tom Weidner is an engineer who
develops hearing aids, works on audio signal processing algorithms,
and is used to participating ‘in complex sound tests, mostly dealing
with finding artifacts and sound differences'. Jochen Kähler had a
previous opportunity while employed at the Fraunhofer IIS in Erlangen,
to work on the Advanced Audio Coding and other MP3 successors.

Stefan Weiler from Hambühren, blind from birth and an ardent listener
of classical, jazz and of "serious light music", possesses perfect
pitch and has been actively involved in the development of the
‘Kunstkopf' recording apparatus [a recording device in the form of a
human head with microphones in the place of the ears, used to obtain a
more realistic stereo effect in recording (G)].

Postad 29 February 2012 - 14:57

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
audio concept i stockholm har folk från Isotek hoss dom nu på lördag för dom som är intreserade.

Postad 29 February 2012 - 16:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vi har ju massa folk ifrån stockholm här, kan ni inte gå på demon och sen säga vad ni tyckte om det.
Massa bjäbb om att " nepp, behöver inte gå för att det är emot den och den lagen inom bla bla bjäbb bjäbb" kan skita i att skriva tycker jag, gå dit och titta om ni upplever någon skillnad eller inte.

Och gå dit med öppet sinne, har man bestämt sig sen innan att man inte hör skillnad som kommer man ju inte göra det.

Postad 29 February 2012 - 16:51

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag ska dit, kul prata med konstruktörer, dom kommer släppa en ny super titan bara för försteg som kompliment till den super titan som finns ute nu som är till slutsteg.

Men den har dom kanske inte med sig, den ska kosta över 100.000:- vad jag har hört.

Postad 29 February 2012 - 17:24

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Ni som går dit fråga om leverantörerna ställer upp på ett blindtest direkt i butiken :-)
Gissar vad svaret blir men skulle vara kul om dom vågar ställa sig bakom produkten (mha blindtest) och även ändra sig om dom inte grejar det.

Postad 29 February 2012 - 17:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ni som går dit fråga om leverantörerna ställer upp på ett blindtest direkt i butiken :-)
Gissar vad svaret blir men skulle vara kul om dom vågar ställa sig bakom produkten (mha blindtest) och även ändra sig om dom inte grejar det.

Haha, jag skulle kunna betala stora pengar för att få butikspersonalen ställa upp på nåt sånt :D

But never gonna happen dessvärre.

Postad 29 February 2012 - 17:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jepp, men då får vi hoppas att det var värt den summan för dom eller hur.

Absolut, det hoppas jag med. Men, om något gett detta tips till din gamle mor, som satt sig i skuld för detta. Anser du fortfarande det är helt i sin ordning och det är dumt att någon påpekar att det finns inget som tyder på att medium verkligen kan tala med döda för henne?

Postad 29 February 2012 - 17:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Och gå dit med öppet sinne, har man bestämt sig sen innan att man inte hör skillnad som kommer man ju inte göra det.

För min del så går jag dit med öppet sinne om jag känner det finns någon anledning till detta.
Till exempel, om någon påstår att ett par golfbollar i rummet radikalt ändrar på akustiken så skulle jag inte gå. Min tidigare erfarenhet och den vetenskapliga grunder jag känner till avfärdar detta.
Det gäller att välja vad man ska testa, anser iaf jag. Jag lyssnar hellre på musik eller ser på film än testar massa overksamma tweaks :)

Postad 29 February 2012 - 18:00

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Köp dyra kablar, varför chansa ? Gynna våra handlare :)

Postad 29 February 2012 - 18:07

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag ska dit, kul prata med konstruktörer...

Du kanske kan ta upp det där med 30-50 % mer effekt som diskuterades tidigare? Är det något de också hävdar och isf hur förklarar de det. Minst 40 mil för långt och problemet med en sådan här sak är att det förmodligen är helt bortkastad tid, iaf för mig. Åtminstone tills det finns några sannolika skäl till att strömkablar kan påverka på ett påtagligt sätt... :)

Postad 29 February 2012 - 18:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Kom igen nu, försök att hålla er till topic. Här kommer första posten igen för att friska upp era minnen:

Jag funderar på att prova strömkablar som kostar lite,alltså byta standardkabeln som följer med vid köp.
Någon här som har provat å kan ge lite råd om vad som är prisvärt?
Vet att detta är ett väldigt infekterat ämne på detta forum,
men sticker ändå ut hakan för att höra vad ni säger!

Jag dolde några inlägg som verkligen inte hade med ämnet att göra.

Postad 29 February 2012 - 22:10

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
jag ska prata med han om man får en chans, säkert en del folk där, om hur dom har tagit fram deras Sycros och varför den gör så stor skillnad.

En sak om 220v i våra utag, jag pratade med en av grundarna till ett av världens bästa märken http://www.tenoraudio.com/home.html, han berättade att han har varit och demat på alla mässor som värt att nämnan i usa och canada, och deras prudukter har aldrig låtit bättre än här pga dom bara har 110v.

Deras monoblock kostar 1.7mil paret om jag minns rätt. Så strömmen gör stor skillnad.

Postad 29 February 2012 - 22:21

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Massa bjäbb om att " nepp, behöver inte gå för att det är emot den och den lagen inom bla bla bjäbb bjäbb" kan skita i att skriva tycker jag, gå dit och titta om ni upplever någon skillnad eller inte.

Nonsens är alltid nonsens även om man lindar in snacket i pseudovetenskapliga termer som varken avsändaren eller en godtrogen mottagare har förmåga att begripa.

"Öppet sinne" är nog bra, men har man redan bestämt sig för att det "nog måste låta bättre med dyra & fina grejor" och att tillverkare som har en avans på tusentals procent på sina produkter inte skrattar hela vägen till banken så riskerar lyssningsresultatet bli en smula färgat... :)

Gå dit kan man göra om man anser att det kan ge något utbyte, men det finns givetvis ingen som helst möjlighet att krämarna går med på ett riktigt a/b-test som kan avslöja deras bedrägliga marknadsföring.

Postad 29 February 2012 - 22:44

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Jag funderar på att prova strömkablar som kostar lite,alltså byta standardkabeln som följer med vid köp.
Någon här som har provat å kan ge lite råd om vad som är prisvärt?
Vet att detta är ett väldigt infekterat ämne på detta forum,
men sticker ändå ut hakan för att höra vad ni säger!

Min erfarenhet är att det största klivet (pris/prestanda) tar du när du går från enkla strömkablar för några tior, till riktiga skärmade kablar. Behöver inte vara några exklusiva prylar. Gå till din lokala handlare, be att få låna hem ett par sladdar och se vad som händer. Hör du ingen skillnad är det bara att lämna tillbaka.

Postad 01 March 2012 - 00:17

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Angående strömkablar; Hus från mitten av 1930-talet och ett nybygge åla 2012. Hur färgar det ljudet tror ni?
Personligen tror jag inte det är någon skillnad. Börjar det blinka i lampor eller dylikt så kanske man ska se över elcentralen och "säkra upp" lite bara ;)

Redigerat av Dreadlock, 01 March 2012 - 18:10.
off topic

Postad 01 March 2012 - 05:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

En sak om 220v i våra utag, jag pratade med en av grundarna till ett av världens bästa märken http://www.tenoraudio.com/home.html, han berättade att han har varit och demat på alla mässor som värt att nämnan i usa och canada, och deras prudukter har aldrig låtit bättre än här pga dom bara har 110v.

Tur att Nordamerikanarna troligen inte är medvetna om vilket kasst ljud de har. De kanske ändå inte har den där superhörseln som det pratades om tidigare så det gör inte så mycket då... :P Du känner till att det finns transformatorer i elektroniken och att det inte är strömmen från väggen som går rakt genom förstärkaren till högtalarna?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 March 2012 - 05:33.

Postad 01 March 2012 - 08:42

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
3fas ftw mao.

Postad 01 March 2012 - 18:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Inlägg dolda - topic mina herrar

Postad 02 March 2012 - 00:29

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0

Tänkte bara säga att vi nu för tiden har 230Volt i uttagen :).

En fråga bara: Det måste väll finnas några blindtester av kabel antingen högtalarkabel, signalkabel eller strömkabel
utan en massa konstigheter runt.
Finns det verkligen inte några som helst blindtester. För är det samma folk som lyssnar på olika "kablar" så borde man ju kunna fastslå om det blir stora skillnader.
Det kanske skulle kunna vara en utmaning för MHB att ordna ett blindtest av div kablar,,, (sug på den)...

Sen är det ju som någon skriver man borde ju även väga in pris kontra förbättring, om man inte har väldigt gott om slantar.
Helt klart en rolig tråd med många inlägg.

Postad 02 March 2012 - 08:02

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Finns en tråd som antingen Ageve eller mittiprick (sorry, kommer inte ihåg vem som gjorde det) startade där man testade signalkabel genom att spela upp något genom kabeln och återinspela det, för att sedan jämföra med det digitala orginalet. Visserligen inte strömkabel, men kan ju vara kul att läsa i alla fall.

[EDIT: Men vad har hänt med min textstorlek??]

Redigerat av -Q-, 02 March 2012 - 08:03.

Postad 02 March 2012 - 08:19

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Är det den här https://www.minhembi...howtopic=279531 du tänker på kanske?

Postad 02 March 2012 - 08:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Nonsens är alltid nonsens även om man lindar in snacket i pseudovetenskapliga termer som varken avsändaren eller en godtrogen mottagare har förmåga att begripa.

"öppet sinne" är nog bra, men har man redan bestämt sig för att det "nog måste låta bättre med dyra & fina grejor" och att tillverkare som har en avans på tusentals procent på sina produkter inte skrattar hela vägen till banken så riskerar lyssningsresultatet bli en smula färgat... :)

Gå dit kan man göra om man anser att det kan ge något utbyte, men det finns givetvis ingen som helst möjlighet att krämarna går med på ett riktigt a/b-test som kan avslöja deras bedrägliga marknadsföring.

Du är uppenbarligen bara en snackare, han gör ju A/B test mitt framför dig.
Vanlig vit lampsladd
Sen deras instegskabel osv osv
Men det är klart VILL man inte testa själv så vill man ju inte.

"amen det är ju inget blindtest" kom igen säg den oväntade repliken nu då :)

Postad 02 March 2012 - 09:05

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

En fråga bara: Det måste väll finnas några blindtester av kabel antingen högtalarkabel, signalkabel eller strömkabel
utan en massa konstigheter runt.

Jodå, det finns en hel massa. Kanske mest på högtalarkabel iofs. Har dock aldrig läst någon som faller ut till fördel för de som tror på kablar (inte helt oväntat ;)). Har inga länkar sparade själv, men vill du verkligen ha några så har MKarlsson länkat ett gäng för inte såååå länge sen sist. Minns dock inte tråden, så det kan ju krävas lite grävande i så fall... :/

Postad 02 March 2012 - 12:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Vanlig vit lampsladd

Själv har jag inget omedelbart behov av blindtest eftersom jag jobbat professionellt med både bild och ljud i ganska många år och därför är van vid objektiva jämförelser, men skall man göra ett riktigt a/b-test behöver man en loopad slinga, möjlighet till absolut och momentan växling, tyst omgivning, kontrollerad andning, koncentration och inte minst att man inte rör sig ur fläcken, med mera...

Så kommer du ALDRIG se ett a/b-test genomföras i de där skojarnas regi. Gissa varför!

Snackare kan du vara själv förresten, men valfritt negativt laddat epitet framför... :)

Postad 02 March 2012 - 15:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vanlig vit lampsladd

Att han gör "testet" framför dig spelar ju inte speciellt stor roll. Det blir ju inte säkrare för det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.