Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Färdigbyggd HTPC

176 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
T-1000 HTPC Modell V6 - 2,8GHz DC 2GB 500GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
T-1000 HTPC Modell V8 - 3,06GHz DC 4GB 500GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
T-1000 HTPC Modell V10 - 3,06GHz DC 4GB 500GB BD-ROM (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
T-1000 HTPC Modell V12 - 3,06GHz DC 4GB 1TB BD-ROM (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser

Postad 30 January 2011 - 16:36

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

MrNorth, vad 50Hz-material är vet jag inte, allt jag har är ~24Hz eller ~25Hz, kanske är något ~30Hz.

Video/tv-material brukar vara 50/60 Hz.

Postad 30 January 2011 - 16:56

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

MrNorth, vad 50Hz-material är vet jag inte, allt jag har är ~24Hz eller ~25Hz, kanske är något ~30Hz.

Va inte fånig, både du och jag vet att PAL är i grunden 25 bilder per sekund, men att sammanflätning används för att bygga upp en hel bild. I normala sammanhang (som t.ex forumdiskussioner) brukar man benämna PAL med 50Hz då det är den vertikala frekvensen, och den man hittar överallt i menyer etc. Att leka besserwisser är inte kul för någon och det är absolut inget jag kan rekommendera dig som försäljare.

/H

Postad 31 January 2011 - 20:55

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det var inte meningen att trampa någon på tårna Henrik, och jag vet att du kan mycket om såna här saker och att du brukar ha mycket konstruktiva inlägg. Jag skrev så kort jag kunde för texten blev ändå så himla lång, kanske blev det därmed lite väl avhugget.

Det lär finns stöd för 50/~60fps i t ex DVB/ATSC 720p (och för interlaceat mtrl) men jag har helt ärligt aldrig sett någon rip eller film som varit 50 eller ~60 fps, och då menar jag frame rate (i t ex MediaInfo). Jag är ingen storförbrukare av TV-serier själv men jag har för säkerhets skull just kollat ett tiotal med MediaInfo och alla är ~24, ~25 eller ~30fps, och även mina DVB-rippar.

Och det intressanta med tanke på hackande är ju att 24, 25 och 30 är långt från 59 och 60 och därmed borde ge liknande hackningsfenomen (i den mån de ger några). Däremot en video som verkligen var 50 el 60fps skulle jag behöva granska helt separat. Så berätta gärna för mig ifall någon menar att såna rippar är vanliga i något sammanhang. Eller gäller det hela bara en begreppsförvirring mellan "frame rate" och "field rate"?

Tack för responsen förresten Stefan! Det finns det säkert de som kan ha nytta av.

Postad 31 January 2011 - 21:09

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Det var inte meningen att trampa någon på tårna Henrik, och jag vet att du kan mycket om såna här saker och att du brukar ha mycket konstruktiva inlägg. Jag skrev så kort jag kunde för texten blev ändå så himla lång, kanske blev det därmed lite väl avhugget.

Det lär finns stöd för 50/~60fps i t ex DVB/ATSC 720p (och för interlaceat mtrl) men jag har helt ärligt aldrig sett någon rip eller film som varit 50 eller ~60 fps, och då menar jag frame rate (i t ex MediaInfo). Jag är ingen storförbrukare av TV-serier själv men jag har för säkerhets skull just kollat ett tiotal med MediaInfo och alla är ~24, ~25 eller ~30fps, och även mina DVB-rippar.

Och det intressanta med tanke på hackande är ju att 24, 25 och 30 är långt från 59 och 60 och därmed borde ge liknande hackningsfenomen (i den mån de ger några). Däremot en video som verkligen var 50 el 60fps skulle jag behöva granska helt separat. Så berätta gärna för mig ifall någon menar att såna rippar är vanliga i något sammanhang. Eller gäller det hela bara en begreppsförvirring mellan "frame rate" och "field rate"?

Tack för responsen förresten Stefan! Det finns det säkert de som kan ha nytta av.

Efter detta svammel förstår man att JDSteknik nog gett sig ut på lite djupt vatten. Nåja, lycka till.

Redigerat av Bonzichrille, 31 January 2011 - 21:10.

Postad 31 January 2011 - 21:21

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

svammel

Hur kan man slänga ur sig en sån sak utan att på något sätt backa upp det ?????

Postad 31 January 2011 - 22:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Men om du har en bildvisare och ett grafikkort inställt på tex 50 eller 60hz så innebär det bara att varje bildruta visas 2ggr i rad, dvs pal med 25 bildrutor per sek använder med fördel 50hz (förutsatt att signalen är progresiv) ntsc funkar bra med 60hz 30*2 en 100hz tv fungerar likadant den visar en progresiv bildruta 4ggr i rad för att ge en stabilare bild. 24hz kan aldrig få ett jämt antal bilder i 59hz möjligtvis om du lägger dig runt 49hz eftersom att det rimligtvis borde vara ~23,976*2 för att få ett jämt antal bilder.
Det "berömda" 42 sekundershacket beror på att tex ett grafikkort använder exakt 24hz istället för -23.976

Postad 31 January 2011 - 23:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Är jag helt ute o snurrar om jag tycker det känns intressant att de enda 3-4 personerna i tråden som verkar spontant positiva till den här produkten i snitt skrivit färre än 15 inlägg på forumet? Ingen värdering i det, bara en tyst reflektion.

Den observationen stämmer inte - har korsrefererat ip nummer och lite andra verktyg vi har och det finns inga samband, inga proxy osv. Så du kan känna dig lugn.

Postad 01 February 2011 - 19:34

QKN
  • QKN
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Är jag helt ute o snurrar om jag tycker det känns intressant att de enda 3-4 personerna i tråden som verkar spontant positiva till den här produkten i snitt skrivit färre än 15 inlägg på forumet? Ingen värdering i det, bara en tyst reflektion.

Om du med det menar att jag har något samröre med JDS annat än att jag är intresserad av hans produkt så ja, du är helt ute och snurrar. Jag har funnits på forumet länge även om jag mestadels bara funnits i bakgrunden och inte deltagit så aktivt.

Jag måste säga att jag är imponerad av JDS för att han orkat med allt skit i denna tråden och kan han hålla det i kundservicen så har han en kund i mig iaf.

Den här sortens produkt som JDS marknadsför passar mig utmärkt, iaf på pappret, inget strul och allting fungerar rakt upp och ned, iaf i början innan jag satt mina klåfingriga händer i burken :unsure:

Nu gick det inte att lösa _exakt_ vad jag ville ha nämligen möjlighet att spela upp 3D (behövs ett extra grafikkort) och dessutom ha ett internt TV-kort som klarar betalkanaler men det finns ju andra sätt att lösa det senare. Jag kommer nog köpa när det beger sig förutsatt att inget extraordinärt händer innan dess såklart :P

Bara mina två cent

Postad 01 February 2011 - 19:46

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad. Köpte precis en Boxee Box men vill ha utökade möjligheter. Boxee Box får då tjänstgöra i sovrummet.

Postad 02 February 2011 - 14:00

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

ursäkten godtagen, lycka till med din produkt.

/H

Postad 11 February 2011 - 20:55

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Äntligen finns hemsidan uppe!! :D Gå in på http://t-1000.se och kolla!

Webshop och forum ligger på tur, men allra först (när det gäller webben) ska jag se till att lägga upp "Produktdatablad" dvs en PDF per produkt som innehåller den viktigaste tekniska infon samt priser på några lämpliga varianter.

De som använder IE9 eller Opera kanske upptäcker en mindre skönhetsfläck i själva CMS-systemets mall, som jag hoppas ska fixas snart. Vad gillar ni förresten brevlådan?! Man behöver tid att vänja sig vid färgerna!

Viktigare än webben är väl egentligen hur det går med att få produkterna klara för försäljning. Även där har det lossnat de senaste dagarna, inte minst för att kineserna äntligen har vaknat till liv efter att ha firat nyår i en vecka. Att köpa vissa delar därifrån (som kraft och don) gör underverk för slutpriset.

/David

Postad 20 February 2011 - 08:45

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Nu har jag fått iväg ett exemplar av den stora T-1000-modellen till "Dreadlock" för provning. Ska bli intressant att höra vad han tycker!

Hur gick det,har du fått någon feedback på maskinen?

Postad 21 February 2011 - 23:21

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ja, Dreadlock (som tydligen tillhör Prisjakt, som äger Minhembio-forumet) hälsade i går att han tror att han är helt klar med alla testerna. Spännande värre..!

Och vi har just lagt upp "Produktblad" nu på hemsidan, som bl a innehåller priser på några fasta versioner.

I verkligheten kan man köpa dem med i stort sett vilken hårdvara som helst som passar, men det är bra med några fasta versionsbeteckningar tycker vi, och de delar vi har i de versionerna är också mest prisvärda. T ex köper vi in TEAC:s BD-spelare direkt från Tyskland där de har ett huvudkontor, men andra spelare tar vi från någon svensk distributör (vilket också ger ett bra pris, men inte lika bra..).

Nästa steg för hemsidan är förstås webshop + forum. De finns, men vi vill inte öppna dem förrän allt är på plats.

Det väntar även ytterligare en recension sen.

Postad 22 February 2011 - 12:53

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Kul med ett konfigurerbart färdigbygge som sälj inkl operativ för oss som ej vill bygga själv.

Hur klarar den här produkten mina tre käpphästar

1/ Stå i stängd tevemöbel med öppet bakstycke?
2/ Finns det några siffror på uppmätt, i db, buller för fläktljud diskar et.c. för olika konfigurationer
3/ Stöd för att samtidigt överföra bilden via hdmi och ljudet över optisk/spdif

Också intresserad av att höra hur den upplevdes i hemtest.

m.v.h

Redigerat av barrman, 22 February 2011 - 12:55.

Postad 23 February 2011 - 13:23

jkm75
  • jkm75
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Klart intressant.

En eloge till JDS som svarar på alla frågor. Både väsentliga och oväsentliga...

Avvaktar köp i väntan på dreadlocks test!

Lycka till med företagandet JDS!

Postad 25 February 2011 - 19:08

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Klart intressant.

En eloge till JDS som svarar på alla frågor. Både väsentliga och oväsentliga...

Avvaktar köp i väntan på dreadlocks test!

Lycka till med företagandet JDS!

Ja, jag börjar oxå undra vad det är som tar sån tid för denna Dreadlock.
Måste väl vara långt över en månad sen han fick HTPC för test!
KOM IGEN NU!

Postad 26 February 2011 - 17:04

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ska försöka svara snabbt på Barrmans tekniska frågor.

1) Försöker gissa vad du tänker på. Om bakstycket är öppet, så är ju värme inget problem. Fjärren får ju svårare för att nå igenom, om glaset är tjockt och tonat och vinkeln ofördelaktig, kanske man vill komplettera med en IR-förlängare då. Ställ apparaten långt fram, för att få bästa mottagning samt minimera mängden damm i lådan.

2) Har ej mätt SPL än. Det jag kan säga just nu är att den relativt tystlåtna projektor Epson EH-TW3500 (vilken ska ha 22dB(A) enligt spec) har samma ljudnivå på 4m avstånd som T-1000 på 1 meter, i en enkel jämförelse. Teoretiskt sett skulle det betyda att T-1000 har 22-20*log(4) = 10dB(A). För att mäta under 25dB(A) är vi hänvisade till speciallab som Delta i Köpenhamn, vi får se när det blir av. Men inte ens de kan mäta under 15dB(A).

3) Den har optisk S/PDIF.

Postad 27 February 2011 - 09:45

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Tack JDS för dina svar, håller koll på den här tråden.

m.v.h

Postad 06 March 2011 - 20:01

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hur blev det med recensionen? *spännande*

/HN

Postad 06 March 2011 - 23:28

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Hehe, vilken kul tråd.
Att den används i marknadsföringssyfte är väl en aning tveksamt men vanligen används många trådar till att marknadsföra personer oxå, så jag antar att det kvittar :)

@jdsteknik
Tycker det är riktigt roligt med folk som brinner för ideer och vill förverkliga dom.
Några långsiktiga tips.
- Gör en grundläggande marknadsundersökning vilket segment du siktar på. Du försöker konkurrera med riktigt stora spelare .
- tona ned marknadsföringen av "en tyst produkt". Utvecklingen går framåt. Om något år är alla burkar "tysta".
- jag misstänker att din målgrupp inte kommer vilja hänga på forum eller maila frågor... ?
- häng betydligt mindre på hembio forum och ödsla tid att svara på meningslöst tjöt (typ som detta inlägg =)). En egen firma tar tid.

Lite nyfiken på om din i7 burk med 3 diskar klarar peak strömmen med 150w psu?

Annars är det bara att köra stenhårt. Tyckte ditt t-1000 va riktigt snyggt!

/W

Postad 07 March 2011 - 13:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Hehe, vilken kul tråd.
Att den används i marknadsföringssyfte är väl en aning tveksamt men vanligen används många trådar till att marknadsföra personer oxå, så jag antar att det kvittar :)

@jdsteknik
Tycker det är riktigt roligt med folk som brinner för ideer och vill förverkliga dom.
Några långsiktiga tips.
- Gör en grundläggande marknadsundersökning vilket segment du siktar på. Du försöker konkurrera med riktigt stora spelare .
- tona ned marknadsföringen av "en tyst produkt". Utvecklingen går framåt. Om något år är alla burkar "tysta".
- jag misstänker att din målgrupp inte kommer vilja hänga på forum eller maila frågor... ?
- häng betydligt mindre på hembio forum och ödsla tid att svara på meningslöst tjöt (typ som detta inlägg =)). En egen firma tar tid.

Lite nyfiken på om din i7 burk med 3 diskar klarar peak strömmen med 150w psu?

Annars är det bara att köra stenhårt. Tyckte ditt t-1000 va riktigt snyggt!

/W

Lite frågor.
-Vilka är de här riktigt stora spelarna som säljer kompletta mediamaskiner med alla codec och annat installerat redan vid försäljning?
-Vad baserar du påståendet om att "alla burkar" kommer att vara tysta om något år, exeakt vad menar du med tyst, att de hörs på 2meter eller att de hörs på nån eller ett par decimeter? Särskilt när det gäller prestandaburkar typ i3 och uppåt så lär det dröja innan det kommer tysta burkar från fabrik, särskilt om de ska vara små och snygga också.

Om du inte märkt det så finns det gott om företag som har kundkontakt här på forumet, vilket är bra för konsumenten, tror inte att det bara är folk som inte hänger på forum som skulle köpa en burk av jdsteknik, tycekr att du verkar full av fördommar faktiskt.

Postad 07 March 2011 - 17:51

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
- Apple
- Ok.

Det var meningen som konstruktiv kritik, då jag tycker det är en intressant affärsidé och skoj om den lyckas.

/W

Postad 07 March 2011 - 19:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

- Apple
- Ok.

Det var meningen som konstruktiv kritik, då jag tycker det är en intressant affärsidé och skoj om den lyckas.

/W

Försök spela upp en bluray med bitstreamat ljud på din apple :) dessutom har inte apple så stort native formatstöd vad jag vet. Och vad det verkar inte helt lätt att integrera tv med något mediacenterprogram.

Tycker han fokuserat helt rätt, en tyst dator som spelar upp allt du matar den med out of the box

Postad 08 March 2011 - 16:31

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Försök spela upp en bluray med bitstreamat ljud på din apple :) dessutom har inte apple så stort native formatstöd vad jag vet. Och vad det verkar inte helt lätt att integrera tv med något mediacenterprogram.

Tycker han fokuserat helt rätt, en tyst dator som spelar upp allt du matar den med out of the box

Det är ju just där det krånglar till sig.

Att köra xbmc live, eller på win7 är ju smal sak, och det *regerar* verkligen som mediaspelare, just för att synkning av refreshrate mot mediat fungerar utan problem, och dxva2 verkar avlasta cpun effektivt ( vilket gör sansade lösningar cpumässigt tysta).
Det är ingen raketforskning där.

Däremot om man skall veva in tv i mixen...speciellt om man har någon avsikt att köra backend/frontend... :)

Min lösning just nu är den som är minst klydd att få fräs på, och faktiskt verkar fungera någorlunda:
Win7 med mce för tv (som matas med en backend som kör dvblogics prylar.
XBMC för mediaspelning, dxva2, auto refreshrate etc - det dödar helt behov av att lusa ned burken med diverse codecs.

På det ett litet plugin för att starta xbmc från mce-menyn (det lilla pluginet startar mce när man går ur xbmc, oerhört snyggt).

Allt tuffar på som tusan i en fusionbaserad miniitx-burk, som går knappt hörbart.

Så att slå på trumman och bygga tysta burkar som kör mce, xbmc eller någon av de andra varianterna är ju lite...jag vet inte, redundant?

Däremot - se till att ta fram tv-lösningar som verkligen lirar, plocka ihop hårdvara/mjukvara, sikta in sig på iptv...kruxet där är ju att ingen av leverantörerna har förstått vilken veritabel guldgruva en htpc skulle kunna vara.

/J

Redigerat av Unregistered35020, 08 March 2011 - 16:32.

Postad 09 March 2011 - 11:51

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tack Wilgot för de positiva orden. Jag har inte startat denna tråd och skriver här mest för att se till att informationen blir riktig. Jag väntar ju f n på två saker: Att få igång vår egen webshop & forum så att vi kan svara där på frågor istället, och att Dreadlocks recension ska publiceras, för jag tror en sådan test är mer värt än det mesta som skrivits i denna tråd eftersom frågorna tenderar att bli i utkanten av det allmänna intresset och ofta färgade av väldigt personliga åsikter. Jag pratade med Dreadlock (Sigge) i förrgår i telefon för första gången (vill ju inte anklagas för att försöka påverka testet..) och han har testat klart och tagit alla bilder han tänkt osv och ska bara putsa på texten. Eller det tycks vara 2 testare inblandade, den andra vet jag inget om utom att han också tillhör Prisjakt. Det är spännande för mig också..

Angående Spin-up-ström så är det ok redan med 80W PSU iallafall om du köper allt från oss. Största 2,5" HD drar 1,1A peak dvs <40W för 3 HD, DC/DC:n har en marginal på 7A mellan medel- och peakström (i 60 sek) och 80W AC/DC ger minst 88W innan överströmsskydd går in, T-1000 modell V drar 34W idle med en HD och BD och lite annat, och 34+40 är långt under 88. Sen är det klart att om du skulle köra CPU:n på 100% t ex vid rippning till en HD samtidigt som du låter en annan HD gå in i vila och ut igen så frestar man på marginalerna. Det är dock en extrem situation, och om någon kund någonsin vill göra detta, rekommenderar jag att han ställer in Windows så att HD aldrig går in i vila, så slipper man spin-up-strömmarna annat än vid start av PC:n (alternativt köp vår 150W PSU).

Jag kan inte tänka mig att PC med full kraft blir tysta utan ansträngning inom de närmaste åren. För mig är tystheten en väldigt viktig egenskap.

SecretAgent, jag vet inte i vilken ände jag ska börja.. Det mediacenter vi levererar med är WMC, och detta kan jag tänka mig utöka funktionaliteten hos. Jag tänker även att vi i forumet ska ha trådar för de som vill installera andra mediacenter själva, men vi kommer inte att leverera dessa med. Men hur bra man än gör det, anser jag att det som gör T-1000 kapabel att spela fler rippar utan problem än alla andra produkter är de mediaspelare som körs från Windows-interfacet, varav MPC-HC är default. Så rekommendationen från vår sida för de användare som föredrar mediacenter är att köra detta till allt som funkar (vilket för de flesta säkert är uppåt 90% av fallen), och när det är problem, hoppa ur detta och dra igång filmen med windows-spelarna. Dvblogic lär jag inte vilja blanda in, om det handlar om softcams och annat som är besvärligt både för mig och användaren, men den som lever får se. Jag tror inte själv detta är en guldgruva, för marginalerna måste hållas låga för att priserna ska bli attraktiva, och support och out-of-the-box-funktionalitet måste hålla en nivå som storlirarna nog aldrig kommer att orka ge sig in på eftersom det krävs stora insatser för varje enskild marknad. Jag gör faktiskt detta mer för att det är kul än för att bli multimiljonär, tro't den som vill. Och akta dig för att skriva att XBMC "regerar", jag kanske bussar Stefan på dig..

Postad 09 March 2011 - 13:43

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

SecretAgent, jag vet inte i vilken ände jag ska börja.. Det mediacenter vi levererar med är WMC, och detta kan jag tänka mig utöka funktionaliteten hos. Jag tänker även att vi i forumet ska ha trådar för de som vill installera andra mediacenter själva, men vi kommer inte att leverera dessa med. Men hur bra man än gör det, anser jag att det som gör T-1000 kapabel att spela fler rippar utan problem än alla andra produkter är de mediaspelare som körs från Windows-interfacet, varav MPC-HC är default. Så rekommendationen från vår sida för de användare som föredrar mediacenter är att köra detta till allt som funkar (vilket för de flesta säkert är uppåt 90% av fallen), och när det är problem, hoppa ur detta och dra igång filmen med windows-spelarna. Dvblogic lär jag inte vilja blanda in, om det handlar om softcams och annat som är besvärligt både för mig och användaren, men den som lever får se. Jag tror inte själv detta är en guldgruva, för marginalerna måste hållas låga för att priserna ska bli attraktiva, och support och out-of-the-box-funktionalitet måste hålla en nivå som storlirarna nog aldrig kommer att orka ge sig in på eftersom det krävs stora insatser för varje enskild marknad. Jag gör faktiskt detta mer för att det är kul än för att bli multimiljonär, tro't den som vill. Och akta dig för att skriva att XBMC "regerar", jag kanske bussar Stefan på dig..

Ahem....när det gäller strulfri mediauppspelning så är xbmc ohotad herre på täppan, been there, done that, min personliga åsikt, etc - tala inte om för mig vad jag får tycka och eller inte. :)
Min burk i vardagsrummet har nada codecs förutom ms egna dv-codecs för live tv i mce, resten kör xbmc, och det bara fungerar (och som det gör det...), inget behov av fippel med plugins för tv/film-kataloger heller, klart smärtfri upplevelse jämfört med år av pill på ffdshow och allt mellan himmel och jord.

Att få till det *riktigt* bra i mce är en utopi, sorry att behöva säga det...försök få det smidigt med att sätta refresh rate baserat på mediat man spelar upp. :) Och har man en gång sett vilken skillnad det gör för upplevelsen går man ogärna tillbaka till 24 Hz-material visat i 60...

DVBLogic levererar en KLOCKREN tv-server som pillar in virtuella dvb-kort till mce-klienter, de öppnar möjligheter för softcams, men det går lika bra med riktig CAM (förutsatt att tvkortet man använder har den möjligheten) - så dissa inte det innan du provat.

/J

Postad 09 March 2011 - 18:47

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Och akta dig för att skriva att XBMC "regerar", jag kanske bussar Stefan på dig..

Haha! Var kom det där ifrån? :)

Inget ont om XBMC överlag, det enda jag tycker fungerar (sist jag testade) dåligt är deras media scrapers. I övrigt är det oerhört användarvänligt och sväljer i princip vad än man matar det med. Oerhört kompetent mediacenter med en del sjukt trevliga skins.

Postad 10 March 2011 - 07:47

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Haha! Var kom det där ifrån? :)

Inget ont om XBMC överlag, det enda jag tycker fungerar (sist jag testade) dåligt är deras media scrapers. I övrigt är det oerhört användarvänligt och sväljer i princip vad än man matar det med. Oerhört kompetent mediacenter med en del sjukt trevliga skins.

Med risk för urspårning, men i väntan på recension så spelar det väl mindre roll. :o

Jag tycker precis tvärtom, det fungerar oerhört bra, och är betydligt smidigare än något annat jag testat vad gäller mediascrapers (my movies till mce är ju ofattbart tungjobbat, media browser går tungt, i mp har man moving pictures som lirar någorlunda).
Det handlar mest om att ha ordning på sina filer, och jag föredrar xbmcs sätt att konfas från insidan. :blink:

Men den stora styrkan är just att man får ett bra stöd för accelerering och att auto refresh bara fungerar - helt utan behov av externa codecs.

Postad 10 March 2011 - 09:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Med risk för urspårning, men i väntan på recension så spelar det väl mindre roll. :)

Jag tycker precis tvärtom, det fungerar oerhört bra, och är betydligt smidigare än något annat jag testat vad gäller mediascrapers (my movies till mce är ju ofattbart tungjobbat, media browser går tungt, i mp har man moving pictures som lirar någorlunda).
Det handlar mest om att ha ordning på sina filer, och jag föredrar xbmcs sätt att konfas från insidan. :o

Men den stora styrkan är just att man får ett bra stöd för accelerering och att auto refresh bara fungerar - helt utan behov av externa codecs.

Instämmer My Movies är rätt segt, använder mediacenter master istället, funkar utmärkt :blink:

Postad 10 March 2011 - 11:13

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag vill inte hålla ordning på filer :)

Postad 11 March 2011 - 07:11

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag vill inte hålla ordning på filer :)

...att saker då strular får du nog ta, med andra ord får du en del städjobb oavsett vilken scraper du använder. :rolleyes:

Postad 11 March 2011 - 11:35

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

...att saker då strular får du nog ta, med andra ord får du en del städjobb oavsett vilken scraper du använder. :)

Jo, jag behöver döpa om filer ibland. Men det går månader mellan gångerna. MP-TV Series och Moving Pictures är väldigt bra på att lista ut vilken film/serie/avsnitt det är.

Postad 13 March 2011 - 09:41

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Undra sa flundra......?
Verkar ta lite tid både med hemsida och test!

Postad 13 March 2011 - 11:22

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Undra sa flundra......?
Verkar ta lite tid både med hemsida och test!

www.t1000.se

Har varit uppe i flera veckor.....

Postad 13 March 2011 - 12:10

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

www.t1000.se

Har varit uppe i flera veckor.....

Jodå det vet jag men skulle du trycka ut 8000kr för en Htpc på den informationen?

Postad 14 March 2011 - 08:13

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jodå det vet jag men skulle du trycka ut 8000kr för en Htpc på den informationen?

Nej, o just därför går den inte o köpa i detta läge, eller hur????

Postad 14 March 2011 - 14:03

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Nej, o just därför går den inte o köpa i detta läge, eller hur????

Det går säkert jättebra att köpa nu!
Men jag undrade varför det tar så lång tid att få testet och en komplett hemsida klar!
Jag hoppas att du har förstått nu?!

Postad 22 March 2011 - 21:37

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Long time no see, får man väl säga.. Vi har haft fullt upp, men nu börjar det stabilisera sig, och då kan det ju passa bra med lite uppdatering här.

Vår avsikt är att öppna webshop och forum samtidigt som produkterna läggs upp på Prisjakt och Price Runner och minst en offentlig test finns tillgänglig. Jag vet inte vad som hindrar Sigge (Dreadlock) från att bli klar med recensionen, testerna avslutades för drygt en månad sedan. Prova gärna med uppmuntrande PM till honom. Vi hade tänkt ta det testet först och sen gå vidare till nästa recensent som vill testa T-1000, men eftersom tiden tickar på så kontaktade vi dem i veckan för att låta även dem börja sina test, närmare bestämt Jonas Ryberg på Metro Teknik. Dessvärre så har M.T. just lagts ner (i slutet av februari).. :) Men det finns fler som vill testa. Vi ska skicka båda apparaterna till Prylportalen nu i veckan.

Status är att vi har alla delar hemma för serieproduktion och installationen är färdig och noggrant utprovad av oss och ett antal utomstående. Det som tagit längst med hårdvaran är de 11 plåtar och andra mekaniska detaljer och 6 små mönsterkort som vi tagit fram speciellt för detta projekt, samt att hitta en högkvalitativ prisvärd extern nätdel (förvånansvärd mkt som säljs av ganska stora aktörer som ha CE-märke inte värt trycksvärtan och några som inte ens uppfyller sin egen spec). En del jobb återstår t ex med att färdigställa användarhandledningen, passar bra att vi gör det i väntan på recension.

Ang. mediacenter: Jag vill inte göra denna tråd till centrum för debatt av MC, det finns bättre platser för det. Men helt kort: Endast WMC och MP klarar tuners, vilket vi gärna vill att vårt MC ska. XBMC har väl varit på väg att få det i minst 3 år, och det är den funktion som saknas mest av dess användare. Och XBMC:s stöd för DXVA är såvitt jag vet beta (Nightly builds), och även då tror jag inte det funkar med i3-CPU. Med lite besvär kan man t o m få MythTV att köra under Windows.. inte många här som argumenterat för det än! Kommer nog nån snart?! :o Boxee är enligt många det som är trevligast och enklast att använda. Men hela Boxee är väl en enda stor beta. Alla gillar heller inte layouten hos Boxee eller för den delen XBMC. En snabbrecension av MediaPortal: Med den svagaste T-1000 (A-modellen och 2GB RAM) tar det 28 sekunder att starta (WMC är 3ggr snabbare) och 6sek att gå från film- till huvudmenyn. Scrapingen lyckades sämre för oss än i andra scrape-verktyg (hälften av filmerna rätt) men det kan man kanske förbättra. Man kan ej köra i fönsterläge. Och aktivitetsfältet skymtar längst ner. Utseendet är en smaksak men vi tycker WMC är mer neutralt och mindre plottrigt.

Med det så vill jag inte avfärda något MC, det är imponerande vad gäng av entusiaster kan åstadkomma ändå, och det mesta fungerar fint. Med tiden kan det bli så att vi ger bra stöd för alla MC. Men det viktiga för vår produkt är att inkludera ETT av dem. Och vi tycker fortfarande att WMC är det bästa alternativet. Vi har byggt ut stödet bl a genom att förinstallera Media Center Master och ge möjlighet att byta frame rate via fjärren (även inifrån WMC) och optimera de inställningsmöjligheter som finns i WMC via tweakningsverktyg m m, och erbjuda förinstallation av Media Browser för de som vill betala för att vi gör det (håller med om att det är bättre än MyMovies).

Det som "regerar" när det gäller att kunna spela alla typer av media är inget av mediacentren utan den miljö man har i Windows, med MPC-HC i centrum. Och det är den som man får falla tillbaka på när mediacentret misslyckas. Man kan styra även den delen med fjärren om man vill.

Ang. att byta frame rate, så är de flesta säkert nöjda med 60 eller 59Hz till allt. Faktum är att en 23,976Hz-film inte hackar på en 59,94Hz-skärm utan man får bara en liten 12Hz "modulation" av de redan befintliga 24Hz stegen, vars storlek är endast 1/2,5 jämfört med ett 24Hz-steg, och med en frekvens som är för hög för att uppfattas som ojämn gång, och eftersom denna 12Hz är synkad med 24-hertzen och endast medför att vartannat 24Hz-steg förskjuts en liten aning åt höger och vartannat en liten aning åt vänster, orsakar det en utjämning av 24Hz-blinket som oftare uppfattas som en förbättring än en försämring. Hackande och andra ojämnheter behöver inte bero på frame raten eller för den delen codecval, det är lika ofta brister i mediaspelare och andra inställningar som är orsaken. En lustig notis för att belysa detta: Win7DStweakern används av många för att tvinga WMC & WMP att använda FFDshow i stället för Microsofts codecar. Som om allt MS gör skulle vara dåligt. Kan ju vara kul att berätta då att den codec som jag tvingar MPC hårt att använda i den ena T-1000-modellen är just Microsofts. Om den används på rätt sätt, fungerar den bäst, för vissa plattformar. FFDshows/MPC:s inbyggda DXVA-stöd är däremot inte bra.

Ang. DVBlink och TV i allmänhet: Vi vill inte sälja saker som kräver handpåläggning eller ständigt pillande eller inte kan förväntas fungera om några månader. Inte utan att kunden inser det iallafall, och inte i större skala. Men vi får se. DVBlink har ju officiellt stöd för Anysee nu, och Anysee ska komma bundlade med DVBlink trial. Anysee har dock fullt stöd för WMC i sig själv också.

Vi har förresten testat Anysee E7 S2 och fått den att funka med betalkanaler. Vi ligger lite före där, den finns inte i Sverige än.

Om vi tjänar några pengar på T-1000 i slutänden, så ska jag ge en slant till AutoHotKey som nog är det mest imponerande av de gratisprogram vi använder. Utan det och SpeedFan skulle T-1000 inte kunna sys ihop på ett lika bra sätt.

Postad 23 March 2011 - 06:49

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Jag är ledsen...men att komma med kommentarer som att dxva är beta i xbmc gör att man undrar lite..

DVBLink *är* förmodligen det mest stabila alternativet, som dessutom är enklast att sätta fart på - om man nu inte vill ge sig in i linuxvärlden.
Men det handlar mer om att sätta upp en vettig tv-lösning för ett hushåll, än att köra en ensam htpc/tv-server i en och samma burk, styrkan ligger i tunersharing i nätet hemma.

...vilket borde vara högintressant för vilken htpc-nasare som helst, vilken normal svensson som helst är less på tvillingkort och dekoderburkar där man vill ha tv, men trådlösa nätverk och datorer har de ofta rätt gott om.

Men vill du kränga något som vem som helst kan svänga ihop på en fikarast, så kör. :o Min erfarenhet från snart 20 år i it-branschen säger att man måste leverera mervärden om man skall nå framgång, att svänga ihop en pc i en standardlåda och köra mce, med option på MPC-HC när mce inte klarar det hela...

Ja du förstår säkert vad jag hintar på (och du får bli hur grinig du vill, ta till dig av lite konstruktiv kritik istället). :)

Redigerat av Unregistered35020, 23 March 2011 - 06:57.

Postad 24 March 2011 - 16:34

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
En liten men intressant uppdatering, eller två:

* Har nu hemma några exemplar av Anysee T2C äntligen. Ska testa dem först med Boxer.
* Förutom Prylportalen så vill även Hifi&Musik/Hemmabiotidningen testa och recensera båda modellerna. Ska skicka apparater till dem omgående. Ska dock även bifoga Anysee, har jag tänkt, och vill få en chans att testa den själv först.

:)

Postad 24 March 2011 - 17:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

En liten men intressant uppdatering, eller två:

* Har nu hemma några exemplar av Anysee T2C äntligen. Ska testa dem först med Boxer.
* Förutom Prylportalen så vill även Hifi&Musik/Hemmabiotidningen testa och recensera båda modellerna. Ska skicka apparater till dem omgående. Ska dock även bifoga Anysee, har jag tänkt, och vill få en chans att testa den själv först.

:)

Var dock beredd på att hemabiotidningen har en tendens att komma med rätt stora faktafel när de testar datorer och program, för några nr sen så testa de vad som behövdes för att spela upp bluray utan att knappt nämna ljudet mm, även när de skrivit om datorer tidigare så har de missat ganska mycket.

Postad 30 March 2011 - 12:45

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hur har det gått med recensionen? Hemsidan ser ju fin ut.

vänligen
Henrik

Postad 30 March 2011 - 15:59

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tack Henrik!

Både Prylportalen och Hifi&Musik/Hemmabiotidningen ville gärna ha med även T2C i testen när jag frågade, och jag vill testa denna först själv. Tog mig tills i går att få igång Boxer ordentligt (det berodde på flera saker som att det krävdes bättre antenn och 2 dagar för reggning och 24h för aktivering osv, men även på att jag råkat få in betalkanalerna från en dansk sändare hehe.. undrar varför de sänder TV4 Malmö därifrån?!). Nu funkar allt inkl betalkanaler och HD och DVB-T2 och HE-AAC fint i Anysees "viewer" på båda modellerna av T-1000. Men jag har inte fått det att funka ordentligt i WMC än (fast har läst om andra som lyckats med det så det ska väl gå, jag har även haft det igång med gamla Anysee E30 i WMC tidigare). Att köra två T2C samtidigt går fint. Man ska kunna köra två T2C med bara ett kort påstår vissa men det har jag heller inte fått att funka än. Och jag frågar mig om det är nödvändigt att installera Media Control för att kunna välja ljud- och bildspår för TV för de få kanaler som har flera spår, har hittills klarat mig utan denna plugin.

Jag hade egentligen tänkt spara hela Anysee-avdelningen till efter att själva T-1000 är lanserad eftersom jag betraktar den som ett externt tillbehör som vi förvisso testar och förinstallerar men som inte tillhör själva kärnfunktionen. Men det känns synd att inte inkludera den nu när den finns här, och recensenterna är intresserade av den. Hoppas få alla delar att funka strax.

Jag vet heller inte om Sigge har några konkreta planer på att publicera sin recension. Har iallafall fått tillbaks PC:n av honom nu. Jag tycker alla 3 recensionerna vore intressanta ur oilka synvinklar. Sigge verkar ha lagt mkt tid på sin, med olika hårdkörningstestprogram och slitna DVD:er och tagit bilder i Prisjakts studio osv. Jag har ju hört av honom ungefär vad de tycker om T-1000. Det vore väl lite konstigt om jag i detalj skulle återge de andrahandsuppgifterna, men jag kan säga så mkt som att recensionen skulle ha varit huvudsakligen positiv för oss (och de få saker de hade kommentarer på har uppgraderats sen dess).

Postad 30 March 2011 - 18:47

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

...råkat få in betalkanalerna från en dansk sändare hehe.. undrar varför de sänder TV4 Malmö därifrån?!).

Kanske av den enkla anledningen att TV4 finns i danska marknätet (liksom ex en norsk och en tysk kanal, trevligt att de har med grannlandskanaler, tycker jag att vi borde ta efter lite mer i vårt marknät och kasta ut ex Axxess och Kanal Global)

Postad 30 March 2011 - 21:48

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag vet heller inte om Sigge har några konkreta planer på att publicera sin recension. Har iallafall fått tillbaks PC:n av honom nu. Jag tycker alla 3 recensionerna vore intressanta ur oilka synvinklar. Sigge verkar ha lagt mkt tid på sin, med olika hårdkörningstestprogram och slitna DVD:er och tagit bilder i Prisjakts studio osv. Jag har ju hört av honom ungefär vad de tycker om T-1000. Det vore väl lite konstigt om jag i detalj skulle återge de andrahandsuppgifterna, men jag kan säga så mkt som att recensionen skulle ha varit huvudsakligen positiv för oss (och de få saker de hade kommentarer på har uppgraderats sen dess).

Vad är det för vits att lägga ner massor med tid på att skriva en recension om den inte ska publiceras? Låter hur dumt som helst... Det verkar som om många här väntar på just en opartisk recension av produkten i fråga innan de eventuellt tänker köpa den? Det är ju som sagt mycket pengar det är fråga om, och många är nog intresserade av mervärdet jämfört med något man kan bygga själva (helt kortfattat).

Ett förtydligande kring recensionen vore nog på sin plats för alla här som är väldigt förväntansfulla...

Och om du ska låta hemmabio recensera den se då för guds skull till att inte Mikael Buszheck skriver den. Maken till sämre skribent får man leta efter, han ger ordet talspråk en helt ny innebörd och hans artiklar saknar allt var djup och substans heter. Jocke Mellin är bra mycket proffsigare och verkar mer eller mindre har tagit över det lilla utrymme för HTPC som finns i tidningen.

/H

Postad 30 March 2011 - 22:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Vad är det för vits att lägga ner massor med tid på att skriva en recension om den inte ska publiceras? Låter hur dumt som helst... Det verkar som om många här väntar på just en opartisk recension av produkten i fråga innan de eventuellt tänker köpa den? Det är ju som sagt mycket pengar det är fråga om, och många är nog intresserade av mervärdet jämfört med något man kan bygga själva (helt kortfattat).

Ett förtydligande kring recensionen vore nog på sin plats för alla här som är väldigt förväntansfulla...

Och om du ska låta hemmabio recensera den se då för guds skull till att inte Mikael Buszheck skriver den. Maken till sämre skribent får man leta efter, han ger ordet talspråk en helt ny innebörd och hans artiklar saknar allt var djup och substans heter. Jocke Mellin är bra mycket proffsigare och verkar mer eller mindre har tagit över det lilla utrymme för HTPC som finns i tidningen.

/H

Det är ju dreadlock som testat den, rimligt att han skriver recension då

Postad 31 March 2011 - 08:53

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Det är ju dreadlock som testat den, rimligt att han skriver recension då

Jag antog att Sigge=dreadlock... då det är det enda jag hört/läst om en pågående recension. Det är nog denna som alla här i tråden väntar förväntansfullt på.

/H

Postad 31 March 2011 - 18:17

JDSteknik
  • JDSteknik
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nu funkar T2C även finfint i WMC på T-1000 modell V (efter lite ominstallerande). En kul grej är att man kan spela in på hårddisken med full kvalitet oavsett om det är MPEG2 el MPEG4, i WMC eller med viewern från Anysee (eller Terratec, för interna tunern), betalkanal eller inte, DVB-T2 eller -T, och sen titta på filen senare i en fristående mediaspelare eller WMC (olika spelare beroende på vad/hur man spelat in, men lösningar finns för alla varianter). Hade förväntat mig större problem där. Att kombinera två T2C med bara ett kort har jag dock inte lyckats med (än). Och med T-1000 modell A har jag fortfarande inte fått det att funka bra inne i WMC. Planerar att låta en T-1000 invaderas av koreaner i natt, eftersom de erbjudit sig att felsöka den genom fjärrstyrning. Men modell V är iaf klar för att skickas för recension inkl T2C.

Den jag har kontakt med på Hembiotidningen är Magnus Fredholm, men om han testar själv vet jag inte. Det vore definitivt väldigt kul om den ursprungliga recensionen såg dagens ljus också i någon form, med tanke på hur mycket jobb som måste ha lagts på den och hur lite som tycks saknas.

Postad 31 March 2011 - 18:46

Unregistered5a63d35d
  • Unregistered5a63d35d
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Jag var i kontakt med Dreadlock igår som sa att den skulle publiceras idag, 31/3 blir det då.

"Den tittar ut imorgon"

Postad 31 March 2011 - 21:55

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Recensionen lyser med sin frånvaro. :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.