Wimp, utmanare till spotify?
Postad 17 March 2014 - 10:27
Sa upp mitt Spotify-abbonemang igår och provar nu att gå över till WiMP HiFi. En hundring extra i månaden kan jag betala om tjänsten är likvärdig för den överlägsna ljudkvaliteten. Har inte koll på exakt hur deras licensavtal ser ut men musikutbudet verkar finnas i någorlunda samma utsträckning som Spotify. Jag har spelat en låt som bara fanns i AAC 320 KBPS, allt annat har funnits i lossless.
Jag gillar att WiMP har en redaktionell ingång där de själva också producerar listor och även kopplingen till nya recensioner. Användargränssnittet är inte riktigt på samma nivå som Spotify anser jag men det det är fortfarande i beta så inget att anmärka på där.
Får nog återkomma med nytt utlåtande efter en månads prövotid
Postad 11 April 2014 - 21:49
Test 1 gjorde på Hugh Laurie - Didnt it rain
Test 2 gjorde på Corroded - State of Disgrace
Jag ställde in volymen så den var lika mellan testerna.
I test 1 så valde jag Wimp 3/5 gånger.
I test 2 så vann Wimp 3/6 gånger men då kunde jag inte avgöra vilken som var bäst i 2 av fallen.
Testat med Audio-gd NFB-28 (USB-ansluten, 192kHz@24bit) och HifiMan HE-6.
Måste testas lite mer i morgon innan mina 24h går ut!
Postad 12 April 2014 - 07:43
Däremot så är jag riktigt imponerad av deras egna spellistor. På deras topplista 2013 höll jag nog med om 75-80 procent av valen trots att det mesta faktiskt var artister som jag aldrig hört förr.
Postad 12 April 2014 - 17:16
Just nu har jag en gratisperiod med Spotify och velar mellan Spotify och Wimp. I likhet med många andra tycker jag att Wimps gränssnitt är överlägset Spotifys. Särskilt kul är det att kunna lägga upp en lista med favoritalbum. Deras förslag på spellistor, livesessioner och annat liknande uppskattas också.
Postad 12 April 2014 - 23:39
Postad 14 April 2014 - 12:15
Håller med om att Spotifys gränssnitt är mycket snyggare nu. Dessutom har de härmat möjligheten att lägga upp en albumlista. Det uppskattas.
Jag hade inte sett det eftersom jag ofast kör via Sonos-appen. I Sonos har Spotify ett rätt tråkigt gränssnitt, utan albumlista. Men det kanske kommer en uppdatering där också.
Med tanke på Wimp Hifi:s överdrivna diskant (i min anläggning) och Spotifys förbättrade gränssnitt lutar det i nuläget mot att valet landar på Spotify. Jag har ytterligare två gratis Spotify-månader, således ingen stress med beslutet.
Postad 14 April 2014 - 12:28
Därför väntar jag med spänning på hårdvara med Spotify Connect.I Sonos har Spotify ett rätt tråkigt gränssnitt, utan albumlista. Men det kanske kommer en uppdatering där också.
Postad 14 April 2014 - 12:47
Tog hjälp av sambon och gjorde en blindtest för att se om jag kan höra skillnad mellan Spotify och Wimp HiFi.
Test 1 gjorde på Hugh Laurie - Didnt it rain
Test 2 gjorde på Corroded - State of Disgrace
Jag ställde in volymen så den var lika mellan testerna.
I test 1 så valde jag Wimp 3/5 gånger.
I test 2 så vann Wimp 3/6 gånger men då kunde jag inte avgöra vilken som var bäst i 2 av fallen.
Testat med Audio-gd NFB-28 (USB-ansluten, 192kHz@24bit) och HifiMan HE-6.
Måste testas lite mer i morgon innan mina 24h går ut!
Vet inte om jag läser ditt resultat rätt nu men 3 gånger av 5 säger inte så mycket, kunde lika gärna blivit 3 ggr av 6 eller 10.
Sen skriver du "wimp Vann" med 3ggr av 6? då kan man ju säga att även Spotify vann med 3ggr av 6.
Test 1: Spela din tjej den låten 5ggr varannan gång med wimp/spotify varav en an dom blev spelad en gång mer ock du fick gissa vilken som var wimp/spotify eller sa du vilka ggr som lät best och då var samtlig 3 som bättre wimp?
Jag märkte knappt nån förbättring med Wimp, är osäker på om den lilla förbättringen berodde på kalibrering på ljudet men oavsett så är det verkligen inte värt priset eller att få ett bristande utbud.
Postad 14 April 2014 - 15:19
Därför väntar jag med spänning på hårdvara med Spotify Connect.
Postad 14 April 2014 - 16:39
Postad 14 April 2014 - 16:41
Postad 14 April 2014 - 18:55
Japp det har jag retat mig på, för min del har jag märkt att när jag startar om rautern så funkar det som det ska. Dock har det aldrig hänt när jag kör Wimp genom datorn.Har nu flera gånger märkt att wimp i sonos byter låt mitt i låten. Det har jag aldrig upplevt med Spotify. Någon mer som råkat ut för det?
Postad 15 April 2014 - 07:16
Postad 15 April 2014 - 11:40
Postad 15 April 2014 - 14:38
Vet inte vad för musik ni tycker har vass diskant. Tycker ett stort problem idag är att musiken är så dåligt inspelad nuförtiden. Då kan man ju lätt få fördel komprimerat vs icke komprimerad på just jobbig diskant. De flesta radiolåtar idag är riktigt uselt inspelade.
All musik med kvinnoröster i de högre registren, distad gitarr som spelas långt ner på halsen, höga toner från trumpeter och liknande ger vass diskant via Wimp Hifi. Ett exempel är First Aid Kits "King of the World". Vissa gitarriff spelade av Joe Bonamassa ger samma skärande diskanteffekt. Med Wimp Hifi skär det i öronen. Sannolikt beror det på en kombination av ljudkälla, anläggning och rumsakustik. Det sistnämnda har en del brister hemma hos mig.
Kan mycket väl vara så att det beror mer på dåliga inspelningar än på losless-formatet som Wimp använder. Fast när jag kör med CD får jag inte samma vassa diskant. Vinyl är underbart. Mjukt och behagligt. Dock kan en del dåliga inspelningar låta väldigt platta och livlösa oavsett om de är på cd, vinyl, Wimp Hifi eller Spotify. Tyvärr gäller det t.ex. några av PJ Harveys första skivor.
Som sagt, förmodligen är det en kombination av flera faktorer där bristande rumsakustik är den mest utslagsgivande.
Postad 15 April 2014 - 16:05
Postad 15 April 2014 - 19:04
All musik med kvinnoröster i de högre registren, distad gitarr som spelas långt ner på halsen, höga toner från trumpeter och liknande ger vass diskant via Wimp Hifi. Ett exempel är First Aid Kits "King of the World". Vissa gitarriff spelade av Joe Bonamassa ger samma skärande diskanteffekt. Med Wimp Hifi skär det i öronen. Sannolikt beror det på en kombination av ljudkälla, anläggning och rumsakustik. Det sistnämnda har en del brister hemma hos mig.
Kan mycket väl vara så att det beror mer på dåliga inspelningar än på losless-formatet som Wimp använder. Fast när jag kör med CD får jag inte samma vassa diskant. Vinyl är underbart. Mjukt och behagligt. Dock kan en del dåliga inspelningar låta väldigt platta och livlösa oavsett om de är på cd, vinyl, Wimp Hifi eller Spotify. Tyvärr gäller det t.ex. några av PJ Harveys första skivor.
Som sagt, förmodligen är det en kombination av flera faktorer där bristande rumsakustik är den mest utslagsgivande.
First Aid Kit's King of the World finns inte som Hifi på Wimp. Och majoriteten av Joe Bonamassa är inte heller lossless.
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 15 April 2014 - 19:15.
Postad 15 April 2014 - 21:16
Redigerat av Audio One, 15 April 2014 - 21:16.
Postad 15 April 2014 - 22:59
First Aid Kit's King of the World finns inte som Hifi på Wimp. Och majoriteten av Joe Bonamassa är inte heller lossless.
Intressant! När jag spelar upp First Aid Kits "King of the World" och Bonamassas "So, It's Like That" via Sonos och klickar på info-knappen anges "Losless". Nu kollade jag via datorns Wimp-program också. Där lyser inte "Hifi" på dessa låtar. Antingen får man olika format via olika medier eller också anger Sonos-programvaran fel. Det sistnämnda är kanske det mest troliga. Kanske anger Sonos endast att jag har ett Hifi-abonnemang.
Då är det inte Wimp Hifi som ger en irriterande diskant, utan Wimp som sådant. Spotify ger en mjukare diskant i min anläggning.
Eller också är allt ren och skär inbillning.
Ska leta fram några "diskantrika" Hifi-låtar via datorns Wimp-program, spela upp dem via Wimp på Sonos och notera hur öronen reagerar.
Postad 16 April 2014 - 01:59
Postad 16 April 2014 - 06:53
Intressant! När jag spelar upp First Aid Kits "King of the World" och Bonamassas "So, It's Like That" via Sonos och klickar på info-knappen anges "Losless". Nu kollade jag via datorns Wimp-program också. Där lyser inte "Hifi" på dessa låtar. Antingen får man olika format via olika medier eller också anger Sonos-programvaran fel. Det sistnämnda är kanske det mest troliga. Kanske anger Sonos endast att jag har ett Hifi-abonnemang.
Nu får jag stå i skamvrån resten av den här dagen. Kollade Wimp via Sonos igen. Det står inte alls "Losless" på First Aid Kits och Bonamassas låtar.
Ett faktum som kvarstår är att jag, när viss musik spelas upp, upplever diskanten som mer besvärande via Wimp än via Spotify; något som kan hänga ihop med bristande akustik i rummet där musikanläggningen huserar. Ett annat konstaterande är att jag förmodligen helt skulle misslyckas i ett blindtest där Wimp Hifi ställs mot Spotify eller icke-losless-Wimp.
För att återvända till trådskaparens fråga. När det kommer till ljudkvalitet kan jag sluta mig till att jag personligen störs av en irriterande diskant hos Wimp men i övrigt inte hör någon större skillnad. Sedan Spotify snyggade till gränssnittet och utökade funktionerna med möjligheten att ha en albumlista, blir gränsnsittsjämförelsen dött lopp. Däremot föredrar jag fortfarande Wimps redaktionella material med rekommenderad musik, förslag på spellistor och livesessioner. Ser man till utbudet vinner Spotify.
Postad 16 April 2014 - 06:57
Kan nån förklara hur man får Wimp att funka med Apple tv genom en iPhone o ut i recievern?
Om ljudet från Apple-TV funkar via receivern i övrigt är det väl bara att klicka fram Airplay på din iPhone och välja Apple-TV? Eller funkar inte det?
Postad 16 April 2014 - 14:55
Nu får jag stå i skamvrån resten av den här dagen. Kollade Wimp via Sonos igen. Det står inte alls "Losless" på First Aid Kits och Bonamassas låtar.
Ett faktum som kvarstår är att jag, när viss musik spelas upp, upplever diskanten som mer besvärande via Wimp än via Spotify; något som kan hänga ihop med bristande akustik i rummet där musikanläggningen huserar. Ett annat konstaterande är att jag förmodligen helt skulle misslyckas i ett blindtest där Wimp Hifi ställs mot Spotify eller icke-losless-Wimp.
För att återvända till trådskaparens fråga. När det kommer till ljudkvalitet kan jag sluta mig till att jag personligen störs av en irriterande diskant hos Wimp men i övrigt inte hör någon större skillnad. Sedan Spotify snyggade till gränssnittet och utökade funktionerna med möjligheten att ha en albumlista, blir gränsnsittsjämförelsen dött lopp. Däremot föredrar jag fortfarande Wimps redaktionella material med rekommenderad musik, förslag på spellistor och livesessioner. Ser man till utbudet vinner Spotify.
Du föredrar ljudet från Spotify, inte mer med det. Att Wimp känner att det finns behov av en liten ikon som lyser när det är HiFi säger ju en hel del om hur liten skillnaden egentligen är. Personligen tycker jag det är bättre ljud på Wimp HiFi än Spotify men det garanterar inte att jag hade klarat ett blindtest på det. Men nördig som man är så abonnerar jag på både Wimp Hifi och Spotify.
Postad 16 April 2014 - 15:27
Postad 16 April 2014 - 15:49
Stannar kvar med Spotify ett tag till
Om sedan vinyl har ett individuellt sound vet jag fortfarande inte? Jag har prioriterat vinyl genom alla år, men efter att ha gjort upptäckten att: flertalet av skivorna släppa efter 1978 sannolikt har en digital master i botten så blev jag lite ledsen. Det är alltså samma master som använts till både vinylen och cd-skivan. På jobbet har jag inrett mitt egna lilla kontor med NAD +Dynaudio (minsta varianterna), och där blir det Spotify. Har lyssnat på flera album i FLAC mot Spotifys listor, och där märker jag skillnad. Spotify får godkänt hemma hos mig när jag spelar på den större anläggningen, men FLAC är att föredra.
Redigerat av Glidtassen, 16 April 2014 - 15:49.
Postad 16 April 2014 - 17:54
Ljudet från spotify har inte den skärpa i ljudet som wimp har.
Det återges med det tonspektra som var från ursprungsljudet.
Varför vissa inte tycker det är bättre kan det finnas väldigt många orsaker till.
Har man nästan alltid lyssnat på komprimerad musik så har man vant sig att det ska låta på det viset.
Anläggningen kan vara oppimerad för komprimerade filer där mycket av den övre diskanten har utarmats (närliggande frekvenser plockas bort) vilket innebär ett lite mörkare otydligare ljud i mina öron.
Om det låter vasst med flac och inte med komprimerade format är det något som är fel i anläggningen.
Troligtvis är det många som har fel fas (strömsladden i vägguttaget)på en eller fler komponenter i signalkedjan. Detta gör större skillnad än det har fått uppmärksamhet för.
Jag har testat detta mycket då jag har kortat av sladdarna på i princip nästan alla apparater jag har köpt för att inte ha en kabelhärva som störkälla.
På t.ex. Rotel RB-1582 så ska enligt mig fasen vara på brun i nätsladden när man kortar av den för att ge ett balanserat lättflytande ljud. Längden spelar mindre roll, det är fasen som är viktig.
Lite konstigt att detta inte uppmärksammas av testpaneler mm.
Postad 19 April 2014 - 17:07
Det här är inget bevis för att det format man får ifrån Wimp HIFI alltid motsvarar cd-kvalite men det visar att Wimp har kapacitet för att streama med CD-kvalite. Tycker man att diskanten blir för skarp då man man spelar musik via Wimp HIFI så borde man tycka samma sak då man spelar upp dom rippade cd-skivor man har. Om inte, så är det något i den egna utrustningen som påverkar (olika signalvägar för Wimp jämfört med rippade cd-skivor).
Postad 20 April 2014 - 08:31
Tycker man att diskanten blir för skarp då man man spelar musik via Wimp HIFI så borde man tycka samma sak då man spelar upp dom rippade cd-skivor man har. Om inte, så är det något i den egna utrustningen som påverkar (olika signalvägar för Wimp jämfört med rippade cd-skivor).
Tack! Har inte tänkt på att göra den jämförelsen. När möjlighet ges efter påskhelgen ska jag jämföra egenrippat i flac-format med samma låtar från Wimp. Rippat och Wimp kommer båda att gå via min dac.
När det gäller "något i den egna utrustningen som påverkar" har jag problem med klappeko i lyssningsrummet, men det borde rimligen också påverka uppspelning av CD, vilket jag inte tycker att det gör i samma utsträckning. En annan idé är att min dac, Musical Fidelity V-Dac II, skulle vara problemet. Jag har läst om den på nätet. Vissa tycker att den ger varmt ljud, andra hör ett hårt och vasst ljud. Som alltid beror ljudupplevelsen på en kombination av utrustning, akustik, musiksmak och personliga ljudpreferenser. Förväntningar på hur olika ljudformat borde låta spelar förstås också in. (Dessutom har jag, efter att ha hört fyra olika dacar i prissegmentet 800kr till 2700kr, börjat undra om den största variationen mellan dem egentligen är prislappen. Men det är en helt annat diskussion.)
Postad 20 April 2014 - 20:06
Vad jag förstår så spelar du upp cd-skivorna med en cd-spelare som har en egen dac, dvs. du använder inte samma dac för både cd och Wimp HIFI. Det kan vara lite skillnader på ljudkaraktären mellan olika dacar. Ett klappeko kan göra att ljudet blir lite "kallt" om ekot ligger lite högre upp i frekvensregistret. Åtgärdar du det så kommer du kanske tycka att ljudet via Musical Fidelity V-Dac II blir bättre än via cd-spelaren.Tack! Har inte tänkt på att göra den jämförelsen. När möjlighet ges efter påskhelgen ska jag jämföra egenrippat i flac-format med samma låtar från Wimp. Rippat och Wimp kommer båda att gå via min dac.
När det gäller "något i den egna utrustningen som påverkar" har jag problem med klappeko i lyssningsrummet, men det borde rimligen också påverka uppspelning av CD, vilket jag inte tycker att det gör i samma utsträckning. En annan idé är att min dac, Musical Fidelity V-Dac II, skulle vara problemet. Jag har läst om den på nätet. Vissa tycker att den ger varmt ljud, andra hör ett hårt och vasst ljud. Som alltid beror ljudupplevelsen på en kombination av utrustning, akustik, musiksmak och personliga ljudpreferenser. Förväntningar på hur olika ljudformat borde låta spelar förstås också in. (Dessutom har jag, efter att ha hört fyra olika dacar i prissegmentet 800kr till 2700kr, börjat undra om den största variationen mellan dem egentligen är prislappen. Men det är en helt annat diskussion.)
Postad 22 April 2014 - 12:59
Tycker man att diskanten blir för skarp då man man spelar musik via Wimp HIFI så borde man tycka samma sak då man spelar upp dom rippade cd-skivor man har. Om inte, så är det något i den egna utrustningen som påverkar (olika signalvägar för Wimp jämfört med rippade cd-skivor).
Körde rippad flac-version av First Aid Kits "King of the World" via Albumplayer med Asio4All. Lät fruktansvärt. Distande och skränig diskant. För att försöka hålla mig till trådens tema: det lät ljusår sämre än Wimp Hifi. Verkar således inte vara Wimp Hifi som är skurken i dramat. Någon i tråden har föreslagit att inspelningen kan vara problemet, kanske är det fallet med just "King of the World".
Vad jag förstår så spelar du upp cd-skivorna med en cd-spelare som har en egen dac, dvs. du använder inte samma dac för både cd och Wimp HIFI. Det kan vara lite skillnader på ljudkaraktären mellan olika dacar. Ett klappeko kan göra att ljudet blir lite "kallt" om ekot ligger lite högre upp i frekvensregistret. Åtgärdar du det så kommer du kanske tycka att ljudet via Musical Fidelity V-Dac II blir bättre än via cd-spelaren.
Tack för tips! Jag har hållit på ett tag med att åtgärda klappekot, men det har visat sig svårt utan total ommöblering och ganska omfattande uppmontering av akustikplattor eller liknande. Som för så många andra ljudentusiaster hamnar estetiska krav i konflikt med akustiska. (Grundåtgärderna är redan på plats, d.v.s. tjock matta, kraftiga draperier, stoppade möbler.)
Detta hamnar ganska långt från trådens ämne, varför jag nu inte skriver mer om mina egna akustik/dac-problem.
Wimp har ett underbart gränssnitt och ett fantastiskt redaktionellt material ("Musikmåndag", "Wimp Live Sessions" och liknande). Wimp Hifi låter riktigt bra, mina öron har dock svårt att i min anläggning höra någon enorm ljudkvalitetsskillnad på Hifi-varianten och andra icke-hifi-varianter. Andra i denna tråd uppfattar en påtaglig kvalitetsskillnad.
Wimp är utan tvekan en intressant utmanare till Spotify.
Redigerat av Mange36, 22 April 2014 - 13:01.
Postad 23 April 2014 - 06:57
Körde rippad flac-version av First Aid Kits "King of the World" via Albumplayer med Asio4All. Lät fruktansvärt. Distande och skränig diskant. För att försöka hålla mig till trådens tema: det lät ljusår sämre än Wimp Hifi. Verkar således inte vara Wimp Hifi som är skurken i dramat. Någon i tråden har föreslagit att inspelningen kan vara problemet, kanske är det fallet med just "King of the World".
Det var jag det
Verkligen tråkigt med att många nya inspelningar får ett tunt skränigt ljud
Postad 23 April 2014 - 08:44
Jag tycker wimp hifi (flac) ger bra mycket bättre ljud än spotify (Ogg).
Ljudet från spotify har inte den skärpa i ljudet som wimp har.
Det återges med det tonspektra som var från ursprungsljudet.
Varför vissa inte tycker det är bättre kan det finnas väldigt många orsaker till.
Har man nästan alltid lyssnat på komprimerad musik så har man vant sig att det ska låta på det viset.
Anläggningen kan vara oppimerad för komprimerade filer där mycket av den övre diskanten har utarmats (närliggande frekvenser plockas bort) vilket innebär ett lite mörkare otydligare ljud i mina öron.
Om det låter vasst med flac och inte med komprimerade format är det något som är fel i anläggningen.
Troligtvis är det många som har fel fas (strömsladden i vägguttaget)på en eller fler komponenter i signalkedjan. Detta gör större skillnad än det har fått uppmärksamhet för.
Jag har testat detta mycket då jag har kortat av sladdarna på i princip nästan alla apparater jag har köpt för att inte ha en kabelhärva som störkälla.
På t.ex. Rotel RB-1582 så ska enligt mig fasen vara på brun i nätsladden när man kortar av den för att ge ett balanserat lättflytande ljud. Längden spelar mindre roll, det är fasen som är viktig.
Lite konstigt att detta inte uppmärksammas av testpaneler mm.
Jag håller med dig. Wimp HiFi låter mycket bättre än deras komprimerade motsvarigheter. Helt annan detaljrikedom, och det är inte så konstigt med tanke på att runt 1/4 av informationen i musiken är borttagen i en koprimerad "högkvalitetsfil".
Folk tror inte på skillnader mellan olika kablar så om du säger att kabeln måste sitta rätt i vägguttaget så har du lagt grunden för att vara hatat här
Jag för just en kabeldiskussion i en annan tråd och det är många starka åsikter.
Redigerat av Berno82, 23 April 2014 - 08:44.
Postad 23 April 2014 - 08:49
Misströsta inte. Vinyl har ett individuellt sound fortfarande och är egentligen överlägset digitalt eftersom informationen som läggs på skivan är analog. Mastern samplas antagligen i väldigt hög kvalitet så även att det är digitalt så får du ut mer från en vinyl än en CD-skiva som har en begränsning på 24bit/48kHz. Eller rättare sagt CD-formatet.Stannar kvar med Spotify ett tag till
Om sedan vinyl har ett individuellt sound vet jag fortfarande inte? Jag har prioriterat vinyl genom alla år, men efter att ha gjort upptäckten att: flertalet av skivorna släppa efter 1978 sannolikt har en digital master i botten så blev jag lite ledsen. Det är alltså samma master som använts till både vinylen och cd-skivan. På jobbet har jag inrett mitt egna lilla kontor med NAD +Dynaudio (minsta varianterna), och där blir det Spotify. Har lyssnat på flera album i FLAC mot Spotifys listor, och där märker jag skillnad. Spotify får godkänt hemma hos mig när jag spelar på den större anläggningen, men FLAC är att föredra.
Så beror det såklart på vad du har för spelare, pickup osv osv.
Postad 23 April 2014 - 08:52
Med det sagt så finns det ingen anledning till varför vi inte ska kunna få lossless streaming, vi har bredbandet idag och borde få den absolut bästa kvaliteten som är möjlig att få. Således tror jag Wimp Hifi kan få bollen i rullning och det är superbra.
Och Berno... lämna kablar utanför den här tråden, du jämför äpplen och päron.
Postad 23 April 2014 - 08:57
Om man använder något av audiofilprogrammen där ute så är det optimerat för att ljudet ska processeras så lite som möjligt innan det flyger ut genom USBn eller vad man nu kör. Då tror jag det kan bli lite skillnad mot att spela från WiMP, men inte mycket. Nu vet jag heller inte om WiMP optimerat något. Står inte något om det.Jag gjorde en liten test av Wimp hifi för ett tag sedan. Jag spelade in signalen av en låt från Wimp HIFI. Sedan tog jag in inspelningen i Audacity och jämförde den med samma låt från en CD-skiva. Alla sampels i var exakt lika i båda filerna. När man jämför på det här sättet är det viktigt att se till att det är samma utgåva av albumet man använder i från både Wimp HIFI och CD. Jag använde Katie Meluas album Ketevan för jämförelsen. Så vitt jag vet så finns det bara en utgåva av det albumet.
Det här är inget bevis för att det format man får ifrån Wimp HIFI alltid motsvarar cd-kvalite men det visar att Wimp har kapacitet för att streama med CD-kvalite. Tycker man att diskanten blir för skarp då man man spelar musik via Wimp HIFI så borde man tycka samma sak då man spelar upp dom rippade cd-skivor man har. Om inte, så är det något i den egna utrustningen som påverkar (olika signalvägar för Wimp jämfört med rippade cd-skivor).
Jag måste ju få varna så han inte blir påhoppadOgg i 320kbit är bättre än många tror. Jag märker ingen som helst skillnad mellan Daft Punks album Random Access Memories via iTunes i lossless med bitperfect, jämfört med Spotify. Problemet med Spotify är att det är upp till skivbolaget vilken kvalitet de laddar upp till Spotify.
Med det sagt så finns det ingen anledning till varför vi inte ska kunna få lossless streaming, vi har bredbandet idag och borde få den absolut bästa kvaliteten som är möjlig att få. Således tror jag Wimp Hifi kan få bollen i rullning och det är superbra.
Och Berno... lämna kablar utanför den här tråden, du jämför äpplen och päron.
Postad 23 April 2014 - 09:21
Det var jag det
Ska ta med mig den låten hem och testa på min utrustning. Så här i hörlurar på jobbet via google play music verkar den inte ha så jobbig diskant, men mina hörlurar är lite åt det varmare hållet. Vad har du för utrustning för övrigt?
Verkligen tråkigt med att många nya inspelningar får ett tunt skränigt ljud
Wimp och Albumplayer (med Asio4All) går båda från datorn till en Musical Fidelity V-Dac II och vidare till Nad försteg --> Rotel slutsteg --> Elac golvhögtalare + klappeko.
Ska bli intressant och se hur den rippade varianten låter på din hemutrustning. Det kan ju också vara så att min rippning håller dålig klass. "King of the World" låter i alla fall bättre på Wimp.
Postad 23 April 2014 - 10:57
Dynamiskt omfång LP = 65 dB. Dynamiskt omfång CD = 96 dB.Vinyl har ett individuellt sound fortfarande och är egentligen överlägset digitalt eftersom informationen som läggs på skivan är analog. Mastern samplas antagligen i väldigt hög kvalitet så även att det är digitalt så får du ut mer från en vinyl än en CD-skiva...
Postad 23 April 2014 - 13:30
Det är de teoretiska värdena och har inte mycket med den verkliga musiken att göra. Och flera skivor som har släpps både på vinyl och CD har en egen master för vinyl och en annan master som är dynamiskt komprimerad för att CDn ska låta bra på mormors stereo.Dynamiskt omfång LP = 65 dB. Dynamiskt omfång CD = 96 dB.
Postad 23 April 2014 - 15:40
Wimp och Albumplayer (med Asio4All) går båda från datorn till en Musical Fidelity V-Dac II och vidare till Nad försteg --> Rotel slutsteg --> Elac golvhögtalare + klappeko.
Ska bli intressant och se hur den rippade varianten låter på din hemutrustning. Det kan ju också vara så att min rippning håller dålig klass. "King of the World" låter i alla fall bättre på Wimp.
Har nu lyssnat och tycker inte låten är mer vass än annan populärmusik. Kan ana en viss tunnhet i rösten, kanske det du inte gillar?
Din utrustning borde inte låta vass iaf
Edit: En låt jag tycker är lite vass i rösten är "Can't remember to forget you med Shakira".
Redigerat av Unregistered1384, 23 April 2014 - 16:04.
Postad 23 April 2014 - 21:16
Shakiras "Can't Remember..." via Wimp Hifi låter eländigt i min anläggning. Det är inte bara hennes röst. Hela ljudbilden är trasig på något sätt. Sönderkomprimerad? Som ett fotografi fullt av små hål.
Hur som helst, Wimp är riktigt bra!
Postad 23 April 2014 - 21:38
Wimp Hifi tycker jag är ett rejält lyft jämfört med komprimerad Spotify (eller Wimp) men jag gissar att det krävs rätt anläggning för att skillnaderna ska vara mer än subtila. Fast det får man ju inte prata om på det här forumet.
Redigerat av head, 23 April 2014 - 21:38.
Postad 23 April 2014 - 21:45
Postad 24 April 2014 - 08:21
First Aid Kits album har aldrig låtit bra tycker jag och den känns som en dålig referens.
I min tankevärld beror det på vad man ska ha referensen till. Om man ska jämföra bästa möjliga ljudkvalitet hos Wimp kontra Spotify är det en dålig referens. Då är t.ex. Daft Punk bättre. Om man däremot vill jämföra de två streamingtjänsterna med fokus på hur musik med dålig ljudkvalitet låter är First Aid Kits album en rätt bra referenspunkt. Risken finns att deras album ljudmässigt är representativt för en betydande del av musiken som läggs upp på streamingtjänsterna.
När jag blev upplyst om att First Aid Kits album inte var upplagd som losless tänkte jag första att skivbolaget inte tillåtit det. Sedan tänkte jag att om Wimp för vissa album endast har ljudfiler med dålig grundkvalitet kanske konvertering till ett losless-format ställer till med mer skada än nytta. Det skulle betyda att Wimp Hifi "avslöjar" dåliga inspelningar/hårt komprimerad musik/loudnessbehandlad(?) musik. Inte vet jag. Gissar bara.
Finns det nån tråd som diskuterar ljudet kring olika plattor? Intressant ämne.
Det finns en som diskuterar vinylsamlande. Där kommenteras ibland skivornas ljudkvalitet.
https://www.minhembi...howtopic=181652
Postad 26 April 2014 - 19:49
Jag tror att det är mycket svårt, kanske t.o.m omöjligt, att höra skillnad mellan Wimp HIFI och vanliga Wimp. Jag har i alla fall inte lyckats med detWimp har ett underbart gränssnitt och ett fantastiskt redaktionellt material ("Musikmåndag", "Wimp Live Sessions" och liknande). Wimp Hifi låter riktigt bra, mina öron har dock svårt att i min anläggning höra någon enorm ljudkvalitetsskillnad på Hifi-varianten och andra icke-hifi-varianter. Andra i denna tråd uppfattar en påtaglig kvalitetsskillnad.
Postad 26 April 2014 - 19:58
Det test jag gjorde visade att man får signalen opåverkad (bitkorrekt) från Wimp HIFI, dvs. signalen är identisk med den signal man får från cd-albumet. Då går det inte att få signalen att bli "mer korrekt" med något "audiofilprogrammen"Om man använder något av audiofilprogrammen där ute så är det optimerat för att ljudet ska processeras så lite som möjligt innan det flyger ut genom USBn eller vad man nu kör. Då tror jag det kan bli lite skillnad mot att spela från WiMP, men inte mycket. Nu vet jag heller inte om WiMP optimerat något. Står inte något om det.
Postad 29 April 2014 - 19:19
När jag sedan kopplar över till min Meridian Explorer så blir ljudet på Spotify bättre men WiMP Hifi blir mycket bättre. Helt annan dynamik, man hör detaljer i ljudbilden som helt enkelt inte finns där med Spotify. När man jämför mellan Spotify och WiMP så säkerställ också att det är samma inspelning och att båda körs i maximala ljudkaliteten (i Wimp syns detta som sagt genom att den vita "Hifi" tänds upp. Det krävs helt enkelt hårdvara som kan göra WiMP Hifi rättvisa för att det ska bli påtaglig skillnad. Kan inflika att ett snabbtest med Spotify vs WiMP Hifi på hustrun här hemma utföll till Wimp:s fördel, detta då också via meridianen. (Har skaffat en bluesound nu).
Kan tillägga att jag också noterat att en del nyare inspelningar har riktigt uselt dynamiskt omfång, och det kan ju inte WiMP åtgärda. Men lyssna på t.ex. Gamla Queen-inspelningar eller bra mastrad klassisk musik så skulle det förvåna mig om ni inte hör skillnaden. För mig är det som natt o dag.
Redigerat av khaan, 29 April 2014 - 19:21.
Postad 02 May 2014 - 17:00
.
http://www.hifi-kollen.se/
Postad 02 May 2014 - 20:15
Verkligen kul test. Jag fick 5 av 5 rätt och fick Wimp Hifi gratis i 30 dagar som belöning. Trevligt.För er som missat det så tog någon upp detta roliga test i en annan tråd
.
http://www.hifi-kollen.se/
Lyssnade genom ett par Soundmagic E10 hörlurar och en Fiio E10 hörlursförstärkare (utrustning för totalt 600 kr).
Redigerat av head, 02 May 2014 - 20:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
85 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?