Redigerat av Unregistered665b7df5, 09 August 2007 - 11:22.
Postad 09 August 2007 - 11:19
Postad 09 August 2007 - 16:21
1. Haute Tension: Switchblade Romance
2. L´Adila: The Beyond
3. Cannibal Holocaust
Postad 11 August 2007 - 01:17
Några av de filmer som påverkat mig allra mest. Är lite av en samlare i skräckfilmssammanhang.
The Irreversible: Kanske ingen renodlad skräckis, men fylld med förbannat obehagliga scener:» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «
Men behind the sun: Handlar om ett fångläger i kina där fångarna utsätts för en rad olika sjuka experiment, spoiler behövs inte. Galet bra film om man inte är kräsmagad.
The hills have eyes: Nytappningen håller den gamla klassikerns klass med sitt underbara ljud och sin klockrena bild som stundtals kan vara i referensklass. Riktigt köttig och spännande.
Håller med om det Palmehed.
Irreversible
Kan ju bara lägga ett väldigt övergripande tips.
Se ALLA Stephen King filmerna, är ju ett måste inom skräck -kategorin!
Listan är lång
http://imdb.com/name/nm0000175/
Postad 11 August 2007 - 15:59
Irreversible
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «
Postad 11 August 2007 - 19:27
Postad 11 August 2007 - 20:09
Irreversible
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «
Ok. Förstod nästan det.
Postad 11 August 2007 - 20:22
Postad 11 August 2007 - 20:40
Join the club!
Postad 11 August 2007 - 21:42
Annars, vad ska man rekommendera? Jag är ju ett stort fan av skräck och då betar jag av allt från gamla svartvita klassiker till obskyra europeiska filmer till vanlig mainstream skräck.
Klassiker man bör ha sett är väl Universals gamla monsterfilmer typ Frankenstein, Dracula mfl, men de är kanske lite väl gamla för vissa.
Lite nyare klassiker som man inte får missa är The Innocents och The Haunting, båda från början av 60-talet. Bättre spökhusfilmer finns inte! Invasion of the Bodysnatchers, både originalet från 1956 och nyinspelningen från 1978 är också riktigt bra, även om nyinspelningen antagligen är läskigare. Standardfilmer att beta av är annars: Rodemarys Baby, Exorcisten, Carrie, The Shining, Omen, Halloween, Texas Chainsaw Massacre, Night of the Living Dead och uppföljarna, The Tenant, The Entity, Alien, The Thing. På senare år nyinspelningen av Dawn of the Dead, Fredagen den 13:e filmerna, Elm Street filmerna, Final Destination-filmerna, 28 dagar senare, The Hils have Eyes, The Others, Dog Soldiers, The Descent osv. Fransmännen har också skrämts rätt duktigt med Haute Tension och nu senast med Ils (Them).
Från Asien finns såklart Ringu, Ju-On/Grudge-filmerna, The Eye, A Tale of Two Sisters, Shutter mfl.
Sen så är även jag lite svag för italiens skräck från 70-80-talet. Typ Argentos filmer, Fulci, Bava mfl..
Skräck är en kul genre och även halvkassa skräckfilmer är oftast helt sevärda till skillnad mot vad som gäller för de flesta andra genrer.
Postad 20 August 2007 - 14:34
Mvh
Postad 12 May 2008 - 17:05
Såhär konstant så kan jag ju svara Shutter. Japansk skräck. Svårt att lista titlar när man inte vet vad du sett och inte
. Vad för slags skräck är du ute efter? Psykoligisk/Slasher osv osv.?
Shutter är faktist från Thailand och inte Japan men du har rätt den är rätt bra.. Händer väldigt mycket. Hinner knappt slappna av efter förra skrämselscene förrän det dycker up en ny och den känns på nått sätt allt kan hända även på dagen (för i de flesta skräckfilmer händer det inget hemskt/äckligt på dagarna)
Redigerat av Conny the monster, 12 May 2008 - 17:09.
Postad 13 May 2008 - 11:33
REC
LAKE DEAD
HALLOWEEN (2007)
Sedan ser man med spänning fram emot DIARY OF THE DEAD (ska väl vara mer komedi) men kommer på Blu-ray i england i slutet av juni.
Postad 13 May 2008 - 15:13
Sedan ser man med spänning fram emot DIARY OF THE DEAD (ska väl vara mer komedi) men kommer på Blu-ray i england i slutet av juni.
Nej, det är ingen komedi.
Postad 13 May 2008 - 18:42
Postad 13 May 2008 - 20:05
Några filmer jag sett på senare tid som jag gillade var ivf
REC
Denna var riktigt bra
Postad 14 May 2008 - 10:34
Denna var riktigt bra
Kan inte mer än hålla med om REC, lysande skräckfilm!
Håller också med om "The Orphanage", och spanskan var inget som helst problem nästan bara skönt.
Redigerat av th_om_as, 14 May 2008 - 10:34.
Postad 16 May 2008 - 06:13
Varför är spanska något negativt? Tyckte inte det påverkade filmen negativt alls - möjligtvis motsatsen faktiskt. Kändes skönt att slippa all klyschig amerikansk dialogtycker the orphanage var helt klart sevärd bortsett från att dom talar spanska så var den spännande och bra
Postad 20 May 2008 - 08:58
såna som man mår dåligt i en vecka efter att ha sett.
Riktigt galna grejer alltså.
Såna är inte det lättaste att hitta.
Det ska ganska mycket till innan jag ska bli berörd av en film.
Jag såg August Underground's Mordum för ett par dagar sen, måste nog erkänna att den va bland det sjukare filmer jag sett. Helt klart sevärd. Inget att rekommendera för er som tycker tex Saw och Alien är läskiga dock, dom framstår mer som komedier jämfört med det här.
Mer sånt till folket.
Postad 20 May 2008 - 20:18
Postad 16 July 2009 - 16:42
Nån som har någe förslag på nått bra som har kommit på senaste tiden ?
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 16 July 2009 - 16:43.
Postad 22 July 2009 - 12:49
Har recencerat den och ni kan läsa den på
http://www.hifiochfilm.blogg.se
Postad 24 July 2009 - 16:48
Redigerat av Benkke, 25 July 2009 - 17:49.
Postad 27 October 2009 - 17:23
Hade gärna tagit emot tips på bra filmer, själv uppskattar jag nog pyskologisk skräck mer än blod och monster som jag ofta mest brukar börja sitta och skratta åt efter ett tag
Skall nog ta och se om Rosemary´s baby igen, tyckte den var läbbig sista jag såg den för en 10år sedan i alla fall.
The Irreversible: Kanske ingen renodlad skräckis, men fylld med förbannat obehagliga scener
Mmm den där scenen är fan läbbig, höll på att stänga av där första gången jag såg den. Kändes som den höll på i en evighet
Redigerat av genstruktur, 27 October 2009 - 17:39.
Postad 28 October 2009 - 04:24
The Descent är en favorit. Den är ganska psykologisk, speciellt om man är klaustrofobisk!Skräck är den genre som jag nästan aldrig tycker producerar några bra rullar, tycker inte att en bra film består av plötsliga prylar som svischar förbi i bild och utlöser ofrivilliga reflexer
. Känns som vem som helst kan lyckas med det, är ju bara att klappa händerna bakom någon så hoppar de till
.
Hade gärna tagit emot tips på bra filmer, själv uppskattar jag nog pyskologisk skräck mer än blod och monster som jag ofta mest brukar börja sitta och skratta åt efter ett tag. Det måste vara en äcklig stämning också för att få mig lite bajsignödig, gärna inte avslöja för mycket på en gång heller. Blod, våld och sånt blir ofta för komiskt i skräck, blir nästan parodi över det hela ganska ofta. Kanske det som är meningen iofs. men då är det väl inte skräck längre?
[...]
The Ruins är också en psykologisk film. Det är dagsljus stor del av filmen men ändå framkallar den obehag! =)
Sen har skräckfilmer VÄLDIGT mycket med stämningen i filmrummet att göra. Sitter man på helspänn och lever sig in i filmen så blir man mycket mer påverkad än om man sitter med ett par polare och småsnackar/kommenterar genom filmen. Är man skeptisk redan när man trycker på play så är det ytterst troligt att man inte blir skrämd av den...
Olika filmer passar olika personer också. Vissa är rädda för spöken/monster. Vissa påverkas sånt som ligger närmre verkligheten som psykfall a'la Motorsågsmassakern och Jigsaw. Medan andra har en hatkärlek till filmer som man hoppar till av.
Jag gillar det mesta, sålänge stämningen sträcker sig in i vardagsrummet och man kan leva sig in i filmen!
Postad 28 October 2009 - 07:04
Det va dock mest den dockan som gjorde mig illa till mods, hatar fan dockor.
I min ungdoms dagar så brukade vi samlas ett gäng och kolla på fredagen den 13:e, men då satt man mest och höll låda under hela filmen, det plus att dom filmerna inte är speciellt skrämmande.
Men för att svara på det allra första inlägget i denna tråd så tycker jag att en bra skräckfilm är en film man faktiskt blir rädd för, eller kan relatera till på något sätt. Om det så är utomjordingar som dregglar eller någon som kidnappar och torterar folk.
Postad 28 October 2009 - 17:46
The Descent är en favorit. Den är ganska psykologisk, speciellt om man är klaustrofobisk!
Visst är det bitvis mycket blod men jag tycker inte att det förstör. Det är en film med rätt stämning! =)
The Ruins är också en psykologisk film. Det är dagsljus stor del av filmen men ändå framkallar den obehag! =)
Sen har skräckfilmer VÄLDIGT mycket med stämningen i filmrummet att göra. Sitter man på helspänn och lever sig in i filmen så blir man mycket mer påverkad än om man sitter med ett par polare och småsnackar/kommenterar genom filmen. Är man skeptisk redan när man trycker på play så är det ytterst troligt att man inte blir skrämd av den...
Olika filmer passar olika personer också. Vissa är rädda för spöken/monster. Vissa påverkas sånt som ligger närmre verkligheten som psykfall a'la Motorsågsmassakern och Jigsaw. Medan andra har en hatkärlek till filmer som man hoppar till av.
Jag gillar det mesta, sålänge stämningen sträcker sig in i vardagsrummet och man kan leva sig in i filmen!
Har faktiskt sett båda 2 som du nämner
Jo själv klart är det olika vad man blir rädd för, samtidigt tycker inte jag att "hoppa" till är att bli rädd..ser det mer som en reflex, bygga en hel film på den effekten tycker inte jag är så vidare intressant .
Jag ser faktiskt oftast film över huvud taget själv och nersläckt, borde öka på skrämselvärdet tycker man
Kan väl bara tycka lite ibland att det gått överstyr med blodet och sådär. Ungefär som med specialeffekter i vanliga filmer= inte det som gör en bra film.
Edit: Orphan kanske man skulle kolla upp, tack för tipset!
Kollade toppen på imdb. Man kanske skulle kolla dessa? Någon som har sett dem, spoorloos tycker jag mig känna igen namnet på...
http://www.imdb.com/title/tt0074811/
http://www.imdb.com/title/tt0096163/
Redigerat av genstruktur, 28 October 2009 - 18:00.
Postad 31 October 2009 - 19:59
Postad 12 December 2009 - 00:36
Orphan, helt klart sevärd
http://www.imdb.com/title/tt1148204/
Nu har jag sett den, den var helt ok! Problemet var väl kanske att jag inte tyckte den var så läbbig, bra skådespelarprestationer dock och snyggt filmad!
Ils var väl annars en hyfsat bra skräckis.
Redigerat av genstruktur, 13 December 2009 - 04:09.
Postad 13 December 2009 - 04:14
tycker the orphanage var helt klart sevärd bortsett från att dom talar spanska så var den spännande och bra
Bara för att människor i filmen talar spanska så blir det inte lika läbbigt menar du?
omg....
Postad 13 December 2009 - 09:19
Redigerat av Unregistered62469361, 13 December 2009 - 15:31.
Postad 13 December 2009 - 14:57
Postad 13 December 2009 - 15:09
August Underground 1
Murder Set Pieces
Faces of Gore
Red Room
Cannibal Ferox
Sen finns det en film när en kvinna äter bitar från sitt underliv med kniv och gaffel men har glömt bort vad den heter.
Postad 13 December 2009 - 19:05
Måste säga att Rob Zombies rullar e kanon: House of 1000 corpses, The devils rejects, Halloween och Halloween 2
Halloween är riktigt bra. Måste skaffa den på Blu-ray. H2 har jag inte sett den, är den lika bra eller bättre/sämre?
Postad 13 December 2009 - 20:02
Sen finns det en film när en kvinna äter bitar från sitt underliv med kniv och gaffel men har glömt bort vad den heter.
SMASKENS!
Postad 13 December 2009 - 23:38
Inte direkt filmer för den med känslig mage det där. Men tveksamt om de klassas som skräck/rysare, mer åt gore-hållet väl? Filmen du inte minns heter "Naked Blood".Slaughtered Vomit Dolls
August Underground 1
Murder Set Pieces
Faces of Gore
Red Room
Cannibal Ferox
Postad 14 December 2009 - 00:22
Postad 14 December 2009 - 00:43
The Silence of the Lambs osv. Riktig skräck
Är en riktig kanonrulle! Tänkte se om den snart, var ett tag sedan man såg den och nu finns den på bluray också. En bra anledning att se den igen. Men är den inte mer rysare/thriller? Man behöver inte alltid sätta etiketter på filmer iofs.
Postad 14 December 2009 - 00:49
Är det Salo kanske? Där åt de en del mindre trevliga saker i alla fall
Edit: Såg redan att någon svarat på det, sorry. Är lite bakis och inte riktigt med i matchen, får lära mig att läsa bättre!
Redigerat av genstruktur, 14 December 2009 - 00:59.
Postad 16 December 2009 - 17:01
http://www.imdb.com/title/tt0115109/
En av mina nya favoriter. Helt lysande. Effekterna tycker jag håller Jaws-klass. Stabila skådisinsatser.
180min och ändå hade den gärna fått vara lite längre.
Finns att köpa för en billig peng.
http://www.axelmusic...ls/011301659347
Den finns på blu-ray också för en liten slant men det är en ful-utgåva, tydligen så är bilden bättre på dvdn.
Härnäst blir det att ge sig på en annan Benchley historia. Creature.
http://www.imdb.com/title/tt0156205/
Kan det va nåt att hänga i julgran tro.
Postad 16 December 2009 - 19:18
Slaughtered Vomit Dolls
August Underground 1
Murder Set Pieces
Faces of Gore
Red Room
Cannibal Ferox
Vilket oskick... Som att äta ostron med kniv och gaffel....
Själv tycker jag ursprungsfrågan är svår då det finns så många genres inom skräck. MEN
The Shining är min absoluta favorit!
Minns även när jag var ca 15 år och vi satt i förrådet jag och två jämnåriga vänner och privatkopierade (preskiberat nu) poltergeist på VHS. Mitt i läskigaste scenen blev det strömavbrott och bäcksvart...
Gissa om vi fick byta kallingar ;-)
Postad 13 August 2010 - 11:53
+1Och jag som tycker "House Of 1000 Corpses" och "The Devils Rejects" som bland det bättre som gjorts.... nåja smaken är ju som sagt som baken...!!
Postad 13 August 2010 - 12:00
+1Måste säga att Rob Zombies rullar e kanon: House of 1000 corpses, The devils rejects, Halloween och Halloween 2
Postad 13 August 2010 - 15:17
Liknande filmer? Tja kanske:
*Orphan
*The Uninvited
*28 Days Later, 28 Weeks Later (här är det ju inte så mycket fokus på just zombies utan på att fly undan och det är spännande att man inte vet när det dyker upp några)
*Knowing (lite mindre skräck men åt samma håll i all fall)
Ja, det kanske är mer filmer åt thrillerhållet jag söker men de ska ha ett slag av horror i sig.
Är nyfiken på vad ni kan hitta på åt oss (= Hoppas det är någon som förstår vad jag menar
Vet inte om det finns någon bra underkategori av rysare som definierar det vi vill ha.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
53 filmer
20 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?