Nu finns mitt påbörjade hembiobygge att skåda
207 svar till detta ämne
Postad 23 March 2004 - 09:46
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Bakgrunden till mitt problem är att jag inte lyckats hitta några spotar för inbyggnad som klarar sig med 2 cm inbyggnadshöjd, de flesta kräver 5 cm. Någon som vet om några grundare (gärna 12 Volt)?
Jag köpte mina spottar på Biltema och de är avsedda för 20mm inbyggnad (den totala höjden är ca 60mm). De säljs styckevis och du köper transformator separat.
Redigerat av Unregisteredd942f423, 23 March 2004 - 09:50.
Postad 23 March 2004 - 12:26
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Biltema verkar vara en favoritbutik för många här på forumet, faen att inte jag her tillgång till dom i närheten, är så drygt med postorder!
Postad 23 March 2004 - 19:21
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Bakgrunden till mitt problem är att jag inte lyckats hitta några spotar för inbyggnad som klarar sig med 2 cm inbyggnadshöjd, de flesta kräver 5 cm. Någon som vet om några grundare (gärna 12 Volt)? Jag köpte mina spottar på Biltema och de är avsedda för 20mm inbyggnad (den totala höjden är ca 60mm). De säljs styckevis och du köper transformator separat.
Problemet är just det där med total höjd 60 mm. Jag vill inte att spotarna ska sticka ned under takytan, och jag har bara 20 mm mellan takytan och puts/betongtaket under. Därav idén att bila ur en grup i lättbetongen som spoten får ligga i.
Postad 23 March 2004 - 21:08
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Problemet är just det där med total höjd 60 mm. Jag vill inte att spotarna ska sticka ned under takytan, och jag har bara 20 mm mellan takytan och puts/betongtaket under. Därav idén att bila ur en grup i lättbetongen som spoten får ligga i.
Under 60mm är svårt att komma med den konstruktionen av spottar eftersom det är själva lampans höjd, så jag börjar förstå vad du menar. Att bila uppåt är ett intressant arbete, vill inte byta plats med dig  . Biltema säljer en 350mm huggmejsel för under 20 kr. Den förenklade mitt jobb väsentligt (istället för en grov skruvmejsel).
Postad 23 March 2004 - 23:07
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
När det väl kom till kritan tycker jag inte att det blev så farligt med en liten luftring runt spoten och att spoten hänger ned 1 cm från taket. När det är släckt i rummet är det helt svart i taket, och när spoten är tänd syns inget heller. Nu sätter jag upp mattan som det är! Den testbit jag satt upp visar också att dubbelhäftande tejp sannolikt räcker. Då slipper jag spik, vilket gör jobbet enkelt att senare ta ner taket för att lägga in fler kablar om det skulle behövas!
Se nya bilder i galleriet på spoten för den som är intresserad.
Postad 23 March 2004 - 23:23
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Gött mos Vargtass!
Vad har du för mått mellan "reglarna", 60cm?
Hänger inte mattan någonting?
Postad 23 March 2004 - 23:32
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Vad har du för mått mellan "reglarna", 60cm?
Hänger inte mattan någonting?
Mitt mått mellan reglarna är ca 40-50 cm, de sitter inte helt rakt över taket  Jag började att sätta reglarna ganska glest, sedan fick jag kalla fötter och undrade om mattan skulle hänga ned, så jag forsatte och fylla på med fler kortlingar tills brädförrådet var slut. Jovisst hänger den litta mattbiten ned i hörnan på bilden, men det ska den inte göra när den blir upphängd mellan två reglar.
Postad 23 March 2004 - 23:40
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Då kan du nog förstå att svetten pärlar sig i pannan på mig när jag tänker på hur det skall gå för mig att spänna min matta med 64cm mellanrum på reglarna!
Dock så skall jag ju som sagt spänna dit min filtmatta + att den är lite tunnare än din.
Bara att hålla tummarna, mina projjakablar skall skickas i början på kommande vecka och då smäller det!
Postad 24 March 2004 - 07:16
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Då kan du nog förstå att svetten pärlar sig i pannan på mig när jag tänker på hur det skall gå för mig att spänna min matta med 64cm mellanrum på reglarna!
Tja, efter helgen kommer jag att veta exakt hur jobbigt det är att spänna upp mattan. Men det jag känner hittills efter att han hanterat mattan är att den är såpass lätt att det nog inte ska vara ett problem. Sedan är det nog också som så att ju svartare en takmatta är, desto mindre syns det om den buktar svagt här och där. Det blir liksom att taket "försvinner" utseendemässigt. Annat är det i biosalonger med t.ex. svart Ecophontak, där det svarta ramverket som håller uppe plattorna reflekterar ljuset ganska bra (trots att det är svart). Jag såg detta senast häromveckan på biografen Grand här i Sthlm som har ett sådant tak. Grand har för övrigt en mycket läcker stjärnhimmel som nääästan övertygade mig att göra en också. Dr. Death, vad är din stjärnhimmel gjord av - fiberoptik, lysdiodier eller glödlampor?
Postad 24 March 2004 - 08:47
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Min stjärnhimmel är fiber optik, från Hide-a-lite. 80"stjärnor".
Med dioder så får du inte rätt effekt, dvs. mycket tryck i ljuset på en mycket liten punkt (0,75mm).
Och min salong är för liten för att det ska se bra ut men 60w glödlampor i taket som stjärnor!  (solhimmel)
Om dom använt matt svarta lister till ecophontaket så hade det nog blivit bättre, men men det är noch svårt att få en målad yta att släcka ner lika mycket som de mattsvarta skivorna?
Postad 24 March 2004 - 22:05
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Nu är första våden av takmatta uppsatt, se bilder i galleriet! Det var en intressant utmaning att trotsa tyngdlagen i uppsättandet
Postad 24 March 2004 - 22:12
puttekula
-
puttekula
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Tjusigt Vargtass, ser ut att bli riktigt bra. Vad spikar du med (hur synligt blir fästanordningen)?
Postad 24 March 2004 - 22:33
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Tjusigt Vargtass, ser ut att bli riktigt bra. Vad spikar du med (hur synligt blir fästanordningen)?
Tack, Egentligen räcker det med mattejp. Mina reglar är ganska breda (95 mm), så det blir ganska stor anläggningsyta mot mattan. Nålfiltmatta är dessutom betydligt lättare än t.ex. heltäckningsmatta. Eftersom jag blev tvungen att riva ner mattan ett par gånger för att finjustera  så fick jag kompensera med några små spik här och var. Jag har tagit minsta möjliga spik vars huvuden som jag sedan ska måla svarta. Jag räknar inte med att spikhuvudena kommer att synas. Största utmaningen blir att få skarvarna mellan våderna snygga, men det löser sig nog
Postad 24 March 2004 - 23:11
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Bra jobbat vargtass!
Verkar bli skitbra!
Men vad är det för vit baksida du satt på nålfiltsmattan???
Tänkte på den bilden där din snickar-fru  står med hammaren.
Kepp up the good work!
Ps. kul att du fått din fruga att hjälpa till med bygget!
Postad 25 March 2004 - 20:59
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Dr. Death: Nu har jag sett på dina introverta högtalarbilder mååånga gånger  När får vi se några bilder på ombyggnaden????
Postad 25 March 2004 - 21:03
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Men vad är det för vit baksida du satt på nålfiltsmattan???
Jag har inte lagt på något skikt på mattan, utan den ser ut så bakifrån. Jag hoppas att din filt som du ska sätta i taket är ganska flexibel. Vi satte just upp andra våden med takmatta nu ikväll, och det var ett h-e att få den nya och gamla våden att ligga snyggt skarv i skarv, eftersom mattan inte är flexibel. Jag blev så trött på det att jag behöver pausa ett par dar innan vi tar resten av taket Men det blir oerhört bra, verkligen mycket, mycket svart.
Postad 25 March 2004 - 21:55
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Diggar ni inte mina fina bilder på mitt Värsting Sub-steg? (Hypex HS500),
500 äkta Watt/8ohm!
Lite overkill nu i efterhand att lägga nästan 8000kr på ett substeg, men jag tänkte som så att detta kommer att räcka till alla framtida subbygge oavsett storlek (nästan), till och med enfläkt på den, som går i gång vida HÖGA belastningar under LÅNGA perioder!
Riktig nålfiltmatta ser likadan ut på båda sidor, det kan inte vara en nålfiltsmatta du har vargtass, min är flexibel, nästan lite för flexibel, räcker på att man flyttar på den så råkar den expandera nån centimeter, hoppas att det inte blir ett problem...
Jag SKALL lägga in bilder, men jag har problem att skaffa kamera, ska ligga på lite nu i den frågan!  Är ni lite nyfnikna?
Postad 25 March 2004 - 22:29
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Dr. Death: Det var inte så att jag tyckte att dina bilder inte var fina... Snarare så är jag NYFIKEN, vilket du mycket riktigt kunde nosa dig fram till  .
Postad 26 March 2004 - 14:54
Unregistered7248e1d9
-
Unregistered7248e1d9
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Är det någon som vet var man hittar mindre affischer typ 50x70 cm. De flesta affischerna här är 100x70 och de känns för stora för mitt rum eftersom jag har en panel de understa 100 cm i bion
Sorry mitt fel. Blandade ihop trådarna
Redigerat av Unregistered7248e1d9, 26 March 2004 - 15:01.
Postad 29 March 2004 - 15:29
Unregisteredd4f6d107
-
Unregisteredd4f6d107
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Man blir avis att se ditt projekt, hoppas få se fler bilder från det.
Postad 29 March 2004 - 16:19
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Tack kruk!
I helgen avslutade jag uppsättningen av 30 gipsskivor med ca 1700 skruvar. Puh. Spacklingen och slipningen kändes som en barnlek i jämförelse  . Idag har jag våttorkat alla väggar och golvet för att få bort slip- och gipsdamm så att tapetklistret skall få bättre fäste (för att inte nämna att det är en förutsättning för att jag skall våga bära in bioanläggningen igen).
Det är ingen hit att få se ytterligare bilder på uppsatta gipsskivor  . Återkommer med fler bilder när biostolar eller högtalare anländer. Kanske så hinner jag börja tapetsera innan de dyker upp. Den som lever får se...
Postad 29 March 2004 - 21:27
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det ska bli mycket spännande att fortsätta se bilder, Anders. Vad är det förresten för tapet du ska sätta upp?
Nu är jag äntligen klar med att sätta upp den svarta nålfiltmattan i taket. Se bilder i galleriet. Resultatet blev mycket bra! Svärtan i taket är total, väsentligt bättre än målat tak eller andra svarta platta material. Framför filmduken har jag en 20 cm hög kornisch för att dölja filmdukshållaren, som är helt omöjlig att särskilja från taket. Akustiken blev också tydligt bättre. Jag kan rekommendera denna typ av tak för den som inte vill spendera pengarna på akustikplattor. Rent visuellt tror jag att matta är överträffbart.
Nästa projekt är den svarta sammetsridån bakom duken
Postad 29 March 2004 - 23:11
Unregisteredb35d9598
-
Unregisteredb35d9598
-
Rookie
-
7 inlägg
Hur blir det med damm som kommer fastna i nålfilten i taket? Funkar det att dammsuga eller blir det till att borsta på nåt vis?
Edit: Anders varför har du målat dina reglar svarta?
Redigerat av Unregisteredb35d9598, 29 March 2004 - 23:13.
Postad 30 March 2004 - 06:06
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hur blir det med damm som kommer fastna i nålfilten i taket? Funkar det att dammsuga eller blir det till att borsta på nåt vis?
Bra fråga! Jag måste vara försiktig med dammsugare, eftersom mattan är mestadels klistrad mot taket. Min plan som det är nu är att rulla mattan då och då med en klisterrulle (klädvårdsborste)
Redigerat av Unregisteredb1b0b335, 30 March 2004 - 06:06.
Postad 30 March 2004 - 06:29
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Väntar med spänning på fler bilder ycc140!! Alltid kul att se sådana här bilder som du har visat upp!
Postad 30 March 2004 - 07:38
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Anders varför har du målat dina reglar svarta? 
Det är inte svart färg utan polyetenduk. Tanken med duken är att öka ljudisoleringen. Jag använder den som mekanisk separation för att minimera fortplantningen av vibrationerna i gipsskivan till träregeln. Vad är det förresten för tapet du ska sätta upp?
Det blir någon form av vävtapet som jag sedan skall måla. Tanken är att som sidoeffekt så skall jag få en liten dissfraktionsspridning av ljudet pga tapetens struktur. Frontväggen blir förmodligen svart och övriga väggar i en mörkröd nyans. Väntar med spänning på fler bilder ycc140!! Alltid kul att se sådana här bilder som du har visat upp!
Mer bilder kommer när det finns något nytt att visa upp, var så säker  .
Redigerat av Unregisteredd942f423, 30 March 2004 - 07:46.
Postad 10 April 2004 - 21:10
Unregistered1dea9639
-
Unregistered1dea9639
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Hur går det med bygget? Väntar med spänning på att få se lite nya bilder från ditt fina bygge...keep up the good work!
Postad 11 April 2004 - 16:32
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Vad är det förresten för tapet du ska sätta upp? Det blir någon form av vävtapet som jag sedan skall måla. Tanken är att som sidoeffekt så skall jag få en liten dissfraktionsspridning av ljudet pga tapetens struktur. Frontväggen blir förmodligen svart och övriga väggar i en mörkröd nyans.
Hej Ville bara fråga lite om du tänkt använda väggarna som absorbenter? Gips tar ju upp bas frekvenserna hyffsat. Läste att om man sätter vävtapet och målar så minskar men absorbtionen ordentligt. Nu handlade det om betong visserligen men antar att det gäller det mesta som skall absorbera ljud. Jag sitter för tillfället och plöjer en trevlig akustikbok som handlar om hur man dämpar av rum etc. så jag trillade över en lite rad om målning och dess inverkan... Sen läste jag ditt senaste inlägg och tänkte att bara nämna det... Vet inte om du redan funderat på detta eller inte men det tål att tänka på lite...
Postad 11 April 2004 - 17:17
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Vad är det förresten för tapet du ska sätta upp? Det blir någon form av vävtapet som jag sedan skall måla. Tanken är att som sidoeffekt så skall jag få en liten dissfraktionsspridning av ljudet pga tapetens struktur. Frontväggen blir förmodligen svart och övriga väggar i en mörkröd nyans. Hej
Ville bara fråga lite om du tänkt använda väggarna som absorbenter? Gips tar ju upp bas frekvenserna hyffsat. Läste att om man sätter vävtapet och målar så minskar men absorbtionen ordentligt. Nu handlade det om betong visserligen men antar att det gäller det mesta som skall absorbera ljud.
Jag sitter för tillfället och plöjer en trevlig akustikbok som handlar om hur man dämpar av rum etc. så jag trillade över en lite rad om målning och dess inverkan... Sen läste jag ditt senaste inlägg och tänkte att bara nämna det...
Vet inte om du redan funderat på detta eller inte men det tål att tänka på lite...
Vilken bok? Var, när och hur? Är den på svenska?? Vill läsa, oerhört intressant!
Postad 11 April 2004 - 17:38
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Vilken bok? Var, när och hur?
Är den på svenska??
Vill läsa, oerhört intressant! 
1. Master Handbook of Acoustics 2. Hur svarar man då denna fråga? 3. Nej Kan säga attt mycket som jag trodde att jag skulle göra i ett blivande rum har blivigt reviderat efter att ha läst i denna bok.
Redigerat av GrodanB, 11 April 2004 - 17:40.
Postad 11 April 2004 - 21:27
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Hur går det med bygget? Väntar med spänning på att få se lite nya bilder från ditt fina bygge...keep up the good work!
Mina begagnade biostolar har äntligen dykt upp. Det visade sig att de kom från biografen Grand i Stockholm. Dessutom har jag påbörjat tapetseringen. Bilder kommer när jag har fått mina nya högtalare, vilket förhoppningsvis blir efter påskhelgen  . Ville bara fråga lite om du tänkt använda väggarna som absorbenter?
Det är alldeles korrekt, de uppbyggda väggarna är avsedda som absorbenter. Det är en otrolig skillnad idag mot de ursprungliga betongväggarna. Jag vet redan idag att jag inte kommer att ha en fullständig absorbtion av de lägsta frekvenserna (på grund av de *extrema* våglängderna), eftersom jag inte har en meter isolering i väggarna samt endast två lager gipsskivor. Vissa, i mina ögon rimliga eftergifter har jag gjort  . Läste att om man sätter vävtapet och målar så minskar men absorbtionen ordentligt. Nu handlade det om betong visserligen men antar att det gäller det mesta som skall absorbera ljud.
Nja, tjockleken och densiteten på det dämpande materialet är avgörande, eftersom den är i relation till våglängden. Tjockleken på tapet och färg är kanske 2-3mm och kommer ha försumbar effekt på den totala absorbtionen i rummet. Med detta menar jag INTE att det du har läst i akustikboken är fel, utan snarare så är det kanske inte appplicerbart på alla underlag (precis som du skrev). Vissa kommersiella akustikplattor som man kan köpa, t ex Ecophon har har ett specialpreparerat poröst ytskikt som ökar absorbtionen. Att måla över denna porösa yta är inte att rekommendera eftersom absorbtionen reduceras markant. Samma sak med akustikmassan från Fibrite, den skall inte heller eftermålas. Så det är även beroende på vilket material man pratar om. Akustik är roligt, dock verkar det kräva ett livslångt engagemang för att tränga ner på djupet. Jag ligger i ytskiktet, precis som du och håller så sakteliga på att tugga mig neråt. Hur långt ambitionen och energin räcker återstår att se...
Postad 13 April 2004 - 09:15
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Nja, tjockleken och densiteten på det dämpande materialet är avgörande, eftersom den är i relation till våglängden. Tjockleken på tapet och färg är kanske 2-3mm och kommer ha försumbar effekt på den totala absorbtionen i rummet. Med detta menar jag INTE att det du har läst i akustikboken är fel, utan snarare så är det kanske inte appplicerbart på alla underlag (precis som du skrev).
Efter lite funderande och skummande i boken verkar det bero på vilken typ av absorbent man använder. Är det av "gullfibrer"-typ så kommer en tät yta att ställa till det, men är det av "basfälle" typ kommer den inte göra det. Det verkar som om gipsplattors största användningsområde var att spärra ute (eller inne) ljud. Så har man en bullrig mijö utanför och vill ha det tyst så skall man sätta upp gips på lite olika sätt för att få en fin miljö inne men sen få man jobba lite annorlunda på efterklangstiden... Hur de används som absorbenter (för att påverka efterklangstiden) framgick inte tydligt efter viss skummande läsning så jag får göra ett svep till men om de inte är av "basfälle"typ kommer de att bli sämre absorbenter i lite högre frekvenser. Vilket kan vara av intresse då man ofta, för att dämpa bas, sätter in stora absorbenter som kommer att ta mycket av mellan och diskanten men inte önskvärt mycke av basen.
Postad 15 April 2004 - 21:55
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Nu har jag avslutat arbetet med gipsplattorna och även uppsättningen av vävtapeterna! Det känns som om jag har lyckates ta mig över en hög puckel rent mentalt när jag kunde avsluta arbetet med gipsskivorna. Ingen mera gips- och slipdamm  Tapetseringen gick på bara ett par dagar. I morgon åker jag ock köper färg, och börjar måla direkt! Tänkte vara klar i helgen ifall någonting dyker upp i nästa vecka...
Tyvärr så har INTE mina nya Infinity högtalare kommit än. Efter samtal med säljaren så fick jag reda på att jag ligger först i prioordningen när de väl dyker upp hos honom. Nästa vecka så blir det inspelningsparty (hoppas jag)...
Även en annan rolig sak har hänt. Jag har äntligen fått mina begagnade biostolar! Det var riktigt roligt att se på film efter att de blev ihopskruvade  .
Jag har lagt in ett par nya bilder i galleriet för dem som är nyfikna.
Postad 15 April 2004 - 22:18
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Snyggt!
Skall oxå göra en ljudfälla bakaom min duk när jag köper en riktig duk igen, kör för tillfället med målad spånskiva, funkar OK.
Vad fick du ge för de 6 biostolarna?
Har själv 5st biostolar av liknande slag, så man är ju nyfiken på vad du fick ge!
Postad 15 April 2004 - 22:42
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Vad fick du ge för de 6 biostolarna?
Har själv 5st biostolar av liknande slag, så man är ju nyfiken på vad du fick ge! 
Jag är en snäll ponke och avslöjar allt Nåja, jag gav 2000 kr för dessa sex skönheter.
Postad 15 April 2004 - 23:03
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Gav 3000kr för 10st, min polare tog 5st.
Men mina är nog äldre och de är inte riktigt så snygga som dina, och de var lite skabbigare en vad jag märkte vid köp, men, men... Roligt med äkta vara.
Tydligen hade de suttit i samma salong som Palme varit i kvällen då han blev sköten! Men vem vet om det är sant?
Postad 15 April 2004 - 23:09
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Det låter som om även du hade köpt stolarna av Ronnie N.
Postad 16 April 2004 - 11:06
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Med äldre menade jag en äldre modell, dina sitter fästa i golvet på ett ställe i mitten, mina sitter fästa på två ställen (varje armstöd)...
Köpte mina av "the hulk", multi-försäljaren här på forumet!
Tou name it, he got it!
Är dina i bra skick?
Inga dynor som dryper av pulveriserad/uttorkad stoppning?(som mina  )
Fanns det fler till salu? Hur fick du hem dina stolar, körde du och hämtade dem eller fick du dom leverarade?
Redigerat av Dr. Death, 16 April 2004 - 11:10.
Postad 16 April 2004 - 11:38
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Är dina i bra skick?
Inga dynor som dryper av pulveriserad/uttorkad stoppning?(som mina )
Fanns det fler till salu? Hur fick du hem dina stolar, körde du och hämtade dem eller fick du dom leverarade?
Mina är i hyffsat bra skick, inget knas med stoppningen  . Jag fick dem levererade till köksdörren. Om det finns fler, vet ej. Han nämnde att han hade varit tvungen att säga NEJ till flera stycken som vill köpa stolar eftersom han inte hade tid just nu (mina gick bra eftersom jag beställde dem i december). Köpte mina av "the hulk", multi-försäljaren här på forumet! 
Menar du *göteborgshulken* med 408 bilder på sitt biobygge  (jag funderade på hur han finansierade sitt bygge...).
Postad 16 April 2004 - 20:51
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Har lagt in tre nya bilder på det fortskridande arbetet för den som är intresserad...
Postad 16 April 2004 - 21:10
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Mycket läckert! Ska bli kul att se hur det fortsätter att förvandlas! Bra jobbat!
Postad 16 April 2004 - 21:44
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Var det på GRANDS som Palme hade varit på natten då han blev mördad?
I så fall kan jag tänka mig att de stolar du fått är "imellan-byte" från min, med tanke att mina kanske var gamla REDAN då palme var där???
Verkar inte bättre än så (med tanke på stoppningen...)
Biostolar slits och blir gamla och slitna snabbt, jag har hittat grejjer när jag rengjorde mina som jag ÖNSKAR att jag inte hittat....
Det kallas för offentligt bruk!
Ps. tom. popcorn, tuggummi osv. (WOW)
Men för dom som är intresserade så finns det ett litet företag i danmark som handlar med begagnade biostolar, fick jag läsa här på forumet EFTER mitt köp.
Relativt bra priser, dessutom verkade som dom tillverkade/fixade egna..
Kommer dock ej ihåg adressen, men sök på forumet på "biostolar" så kommer ni nog att hitta!
Lycka till ni "äkta" hembio-ägare!
Trevlig helg!
Mvh.
Martin.
Ps. Jag har fått min MarcusCable-component nu, har dock ej testat, men blotta synen får mig nästan att gå ner på knä och buga!
Postad 16 April 2004 - 21:53
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2360 inlägg
Drdeath: Hehe fasen jag skulle behövst stolarna nu igen  hade inte plats med dem för nått år sedan så det var ju omöjligt att veta såklart men men
Ycc 140:_ Börjar se kanon ut nu när har du räknat med "premiär" ?
Mvh
Postad 16 April 2004 - 23:53
Unregisteredcb3b3aed
-
Unregisteredcb3b3aed
-
Användare
-
-
165 inlägg
Riktigt häftigt bygge!
*Önskar man hade villa*
Postad 18 April 2004 - 00:23
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Ycc 140:_ Börjar se kanon ut nu när har du räknat med "premiär" ?
Målningen avslutas den här helgen. Tak och golv återstår av själva bygget. Har förresten insett att jag behöver bygga en ramp till bakre stolsraden. Har funderat på buttkickers i alla biostolarna. Nya högtalare är beställda... Det tar nog aldrig slut Har förresten upptäckt ett nytt stort hål i min malätna plånbok  (det är nog bättre att spendera de surt förvärvade pengarna ännu fortare nästa gång, innan de hinner trilla ut och sprida sig som agnarna för vinden...). Premiären blir, den riktiga altså, blir inte förrän jag har köpt en ny förstärkare och dvd spelare. Innan dess så blir det nog endast en lite *smygis* till sommaren någon gång...
Postad 18 April 2004 - 14:46
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Postad 18 April 2004 - 14:53
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2360 inlägg
Dr deatH Hehe råbilligt ju
Ycc140: Fasen vad kostar biljetter till invigningen.
Mvh
Postad 18 April 2004 - 19:45
Unregisteredb1b0b335
-
Unregisteredb1b0b335
-
Användare
-
-
109 inlägg
Anders,
Jag noterar på dina nya bilder att du även bygger in utrustningsracket bakifrån. Vad är tanken med det? Vore det inte bra om utrustning stod öppet och luftigt inne i "maskinrummet" bakom biorummet? Jag funderar nämligen på att bygga in min utrustning också, så jag undrar hur viktigt ventilation av utrustning är.
Postad 27 April 2004 - 20:01
Unregisteredd942f423
-
Unregisteredd942f423
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Fasen vad kostar biljetter till invigningen.
Biljetter kommer att säljas av Ticket. Kontakta dem för närmare information Jag noterar på dina nya bilder att du även bygger in utrustningsracket bakifrån. Vad är tanken med det? Vore det inte bra om utrustning stod öppet och luftigt inne i "maskinrummet" bakom biorummet? Jag funderar nämligen på att bygga in min utrustning också, så jag undrar hur viktigt ventilation av utrustning är.
Tanken är att jag även skall sitta och jobba i maskinrummet imellanåt. Dessutom så blir ljudet mera dämpat i arbetsrummet ifall någon annan än jag skall se på film  . Vad det gäller värmeavledningen från apparaterna så står de betydligt luftigare än i t ex en tvbänk. Jag har känt på de burkar som jag har idag och de är knappt ljumna. Skulle luften mot förmodan bli för varm i racket så får jag väl montera termostatstyrda fläktar i toppen på racket som suger ut luften in i arbetsrummet. Den tiden den sorgen...
Postad 07 May 2004 - 01:10
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2360 inlägg
ycc140: Då bokar jag 2 biljeter till Troja premiären
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|