Postad 27 January 2015 - 06:22
Postad 27 January 2015 - 06:32
Stereophile fick välja kablar, så det får nog andra ocksåMen då bestämmer han vilka kablar som skall testas och då lär det inte finnas ens mätbara skillnader mellan kablarna.
Tror du vadet kvarstår om man drar dit en transparent ultra och jämför med päron kablarna då den skillnaden faktiskt är mätbar och troligen hörbar för de med fullgod hörsel och intresse?
Postad 27 January 2015 - 06:57
Audioquest är = överpriser även om jag inte skulle tacka nej till ett par men jag prioriterar annat hellre än just kablar då jag inte bryr mig särskilt mycket om skillnader hit och dit. Det får andra fixa med istället. Det tar för mycket tid om jag skulle hålla på med sådant också. Dom som tycker sådant är intressant kan pyssla med det och testa sig fram. För mig är det mindre intressant då jag tycker att skillnader mellan högtalare och förstärkare är mer intressant
Hehe, laktritssnören och Audioquest har mycket gemensamt, Audioquest har betydligt bättre skärmning och är mindre känslig för magnet-/rf-störningar. Man måste vara på sig vakt hela tiden...
Det jag menar är att det behöver inte kosta stjortan för att det ska vara bra skärmat och det behöver absolut inte vara Audioquest. Det kan lika gärna vara Argon
Postad 27 January 2015 - 07:50
Ahh, det är så det funkar. Så nu när jag går från svarta slutsteg (Rotel 1090) till silveraktiga (O&G RS2000) så bör jag byta kabel? Annars så faller allt ihop som en korthus?Färgmatchning såklart, svarta högtalare, svart slutsteg = svart kabel = bra svärta i ljudet.
Har du silverfärgat slutsteg och vita högtalare så tar du en vit kabel, men då kan ljudet bli lite ljust, då kan man behöva ta en svart kabel för att ta ner lite av det ljusa ljudet.
Postad 27 January 2015 - 07:51
Det finns inga genvägar till den perfekta ljudbilden! -Farbror BarbroAhh, det är så det funkar. Så nu när jag går från svarta slutsteg (Rotel 1090) till silveraktiga (O&G RS2000) så bör jag byta kabel? Annars så faller allt ihop som en korthus?
Postad 27 January 2015 - 07:52
Vad spelar det för roll om jag gjort det eller ej? Måste jag testat homeopatiska "läkemedel" för att ha en åsikt kring homeopati?Hur många här har de facto testat tex Transparent ultra/Reference/Nordost odin eller liknande kablar och jämfört med vanliga kablar tex Lampsladd/Supra?
Vore rätt kul att läsa om någon i tråden faktiskt gjort detta.
Redigerat av MKarlsson74, 27 January 2015 - 07:53.
Postad 27 January 2015 - 07:56
Postad 27 January 2015 - 07:58
Postad 27 January 2015 - 08:02
OT: Hur många användare har Etagemedia lyckats klämma in på forumet nu då?
http://youtu.be/gWMG9ir1M4o
Postad 27 January 2015 - 08:05
Postad 27 January 2015 - 08:16
jag tillhör väl den delen som är i minoritet på detta forumet vilket jag står för. . . mitt kabelintresse är dock inte så stort längre o kör med billiga 1,6mm2 Supra kablar idag o Transparent kablarna är sålda. . . .
Dock har jag haft tillfällen då jag tycker kabeln gör skillnad, bla hade min gamla Magnepan en rätt SSSig diskant o ett byte av kabel mjukade upp SSS-ljuden rejält. . . nu kan det i o för sig varit nån filterverkan på denna kabel, men ändå..skillnad var det.
Idag kör jag billiga Thormann XLR o billiga högtalarkablar. . . det som är dyrt idag är elkablar o nätfilter, för där hör jag skillnad..tex med filter lite brus i diskanten....utan klart mer. . . .VAD exakt som gör detta bryr jag mig inte så mycket om, men nått är det.
Men som sagt, debatten är spännande men tyvärr blir det aldrig nån debatt utan bara en massa "paj kastning" o förlöjligande kommentarer
Redigerat av Jolt, 27 January 2015 - 08:44.
Postad 27 January 2015 - 08:20
Jag vill hävda att det inte är någon debatt då jag vill påstå att det krävs argument för att kalla något en debatt. Att hänvisa till "testa själv" eller "kolla vad min husgud i tidning X" säger är inte att debattera, enligt mig. Den dagen då det kan framföras argument som både baserar sig på en vetenskaplig grund och som visar att det är "svårt" att tillverka en kabel som inte påverkar ljudet hörbart, så vill jag hävda att det är en debatt.Debatten är på många sätt intressant , men nästan alla komentarer ovan är av "förlöjligande" karaktär så mycket till vettiga samtal blir det aldrig, vilket är lite tråkigt då dessa kabel o förstärkare trådar egentligen är väldigt intressanta.
Postad 27 January 2015 - 08:23
Postad 27 January 2015 - 08:44
Visst är det trevligt om dom är snygga om dom måste ligga synligtÄven om just jag inte är så värst troende så tycker jag ändå det är rätt kul med dyr-kablar
Man kan ju iaf titta på dom. Dyr-kablar har ju oftast en mer påkostad design än snik-kablarna, så jag behåller gärna mina så länge jag kan även om jag är lite av en kabel ateist
Har själv dessa, hade nog inte lagt pengarna om det vore i dagsläget, men man var ju ung och mindre förståndig förr
-font-b-Xindak-b-font-FS-1-Speaker-font-b-Cables-b-font-Pair-FS1.jpg 24.34K
1 Antal nerladdningar
Postad 27 January 2015 - 09:05
Jag vill hävda att det inte är någon debatt då jag vill påstå att det krävs argument för att kalla något en debatt. Att hänvisa till "testa själv" eller "kolla vad min husgud i tidning X" säger är inte att debattera, enligt mig. Den dagen då det kan framföras argument som både baserar sig på en vetenskaplig grund och som visar att det är "svårt" att tillverka en kabel som inte påverkar ljudet hörbart, så vill jag hävda att det är en debatt.
Jag förstår vad du menar o vet mycket väl var du står, dock tror jag det blir extremt svårt för en kabeltillverkare att framföra ett argument " som baserar sig på vetenskaplig grund" som kabelhatarna skulle acceptera . .
Dessa två sidor står helt enkelt så långt ifrån varandra att debatten uteblir..
Sen är det helt klart så att kabeltillverkarna har mest att förlora på debatten, dom säljer bra med kablar o affärerna går bra. . . så att ge sig in i en massa blindtest med kabelhatare som ändå inte skulle köpa dyra kablar är inte bra för affärerna.
OM kabeltillverkare eller slutstegstillverkare trodde det skulle gynna dom skulle dom givetvis ge sig på dessa "1 miljon om du hör skillnad test".
Som sagt jag HAR ägt dyra kablar o gör det inte längre, eller har kvar nån bara för att slippa sälja. . . . .så jag är knappast en kabel älskare, men jag tycker det är lite kul.
O till skillnad från dig skulle jag gärna testa en Nordost ODIN eller Transparent OPUS, skulle aldrig i livet köpa dom..men testa skulle va lite kul.
Postad 27 January 2015 - 09:13
Det är ungefär som han som tillverkar strömkabel modell grov och fyller dom med äkta hand på läggning .själv så köper han kabeldelarna på Clas i sjön och kjelle men kontakterna är det inget fel på.Debatten är på många sätt intressant , men nästan alla kommentarer ovan är av "förlöjligande" karaktär så mycket till vettiga samtal blir det aldrig, vilket är lite tråkigt då dessa kabel o förstärkare trådar egentligen är väldigt intressanta... . .
jag tillhör väl den delen som är i minoritet på detta forumet vilket jag står för. . . mitt kabelintresse är dock inte så stort längre o kör med billiga 1,6mm2 Supra kablar idag o Transparent kablarna är sålda. . . .
Dock har jag haft tillfällen då jag tycker kabeln gör skillnad, bla hade min gamla Magnepan en rätt SSSig diskant o ett byte av kabel mjukade upp SSS-ljuden rejält. . . nu kan det i o för sig varit nån filterverkan på denna kabel, men ändå..skillnad var det.
Idag kör jag billiga Thormann XLR o billiga högtalarkablar. . . det som är dyrt idag är elkablar o nätfilter, för där hör jag skillnad..tex med filter lite brus i diskanten....utan klart mer. . . .VAD exakt som gör detta bryr jag mig inte så mycket om, men nått är det.
Men som sagt, debatten är spännande men tyvärr blir det aldrig nån debatt utan bara en massa "paj kastning" o förlöjligande kommentarer
Postad 27 January 2015 - 09:18
Och vad kan det bero på...?Debatten är på många sätt intressant , men nästan alla kommentarer ovan är av "förlöjligande" karaktär så mycket till vettiga samtal blir det aldrig...
Postad 27 January 2015 - 09:20
Det är ungefär som han som tillverkar strömkabel modell grov och fyller dom med äkta hand på läggning .själv så köper han kabeldelarna på Clas i sjön och kjelle men kontakterna är det inget fel på.
Vet inte riktigt vad du kommenterar men visst..
Postad 27 January 2015 - 09:23
Och vad kan det bero på...?
Bra fråga, även om jag vet vad du fiskar efter. . .det är löjligt med en kabel för flera hundra tusen, men det samma kan sägas om en handväska för hundratusen eller en klocka för några miljoner ( lite dumt exempel jag vet )
Men hade jag några miljader så tog jag ju gärna en snygg kabel o sket i vad den kosta
Postad 27 January 2015 - 09:58
Postad 27 January 2015 - 10:07
Postad 27 January 2015 - 10:09
Postad 27 January 2015 - 10:15
Om man däremot vill att signalen går "oförändrad" från stärkare till talare, dvs med så små avvikelser att inte örat kan uppfatta det, då väljer man en kabel av 99,9% OFC av lagom tjocklek till längden.
Vanlig 2,5 mm2 funkar typ alltid, och finns att köpa överallt för nästan inga pengar alls.
Skärm på högnivå är ju bara dumt. En lågnivåkabel bör dock vara fullgott skärmad, men såna finns ju också för små pengar.
Digitalt så funkar kabeln, annars funkar den inte.
Så det är klart att det kan finnas ljudmässiga skillnader på kablar.
Det går absolut att tillverka en kabel som förvränger ljudet på något sätt.
Postad 27 January 2015 - 10:15
Postad 27 January 2015 - 10:19
Ren fysik? Silver har lägst resistans.Klart det kan skilja i ljud på kablar. Om man använder ett mindre lämpligt material, typ silver, eller har en kabel som är för tunn eller tjock i förhållande till sin längd och effekten som ska gå genom den. Det är ju ren fysik.
Postad 27 January 2015 - 10:20
Klart det kan skilja i ljud på kablar. Om man använder ett mindre lämpligt material, typ silver, eller har en kabel som är för tunn eller tjock i förhållande till sin längd och effekten som ska gå genom den. Det är ju ren fysik.
Om man däremot vill att signalen går "oförändrad" från stärkare till talare, dvs med så små avvikelser att inte örat kan uppfatta det, då väljer man en kabel av 99,9% OFC av lagom tjocklek till längden.
Vanlig 2,5 mm2 funkar typ alltid, och finns att köpa överallt för nästan inga pengar alls.
Skärm på högnivå är ju bara dumt. En lågnivåkabel bör dock vara fullgott skärmad, men såna finns ju också för små pengar.
Digitalt så funkar kabeln, annars funkar den inte.
Så det är klart att det kan finnas ljudmässiga skillnader på kablar.
Det går absolut att tillverka en kabel som förvränger ljudet på något sätt.
Var 99,9ofc som jag syftade på... finns det annat att få tag i? (på kopparfronten alltså).
Mitt inlägg syftade mer på de som inte är nöjda med vanliga 2,5mm koppar kablar och väljer silver för (vad jag antar är) att få mindre resistans.
En 2,5mm silverkabel har högre resistans än en 4mm kopparkabel.Ren fysik? Silver har lägst resistans.
Postad 27 January 2015 - 10:24
Postad 27 January 2015 - 10:25
Det beror ju på hur lång den är...En 2,5mm silverkabel har högre resistans än en 4mm kopparkabel.
Postad 27 January 2015 - 10:28
För det första, bara för man ifrågasätter/ogillar/tveksam till påståenden så betyder inte det att man "hatar" något. Det försvårar all diskussion när man ska överdriva saker. För det andra, varför tror du att "kabeltillverkare" eller de som lyssnar och påstår skillnader, har problem att framföra argument som baserar sig på en vetenskaplig grund? Du tror inte att problemet ligger i att de inte har argument som är hållbara, rent vetenskapligt?Jag förstår vad du menar o vet mycket väl var du står, dock tror jag det blir extremt svårt för en kabeltillverkare att framföra ett argument " som baserar sig på vetenskaplig grund" som kabelhatarna skulle acceptera . .
Nja, problemet är att diskussionen verkar främst handla om tro vs vetenskap. Därför är det så långt ifrån varandra.Dessa två sidor står helt enkelt så långt ifrån varandra att debatten uteblir..
Varför skulle det inte gynna dem om de kunde bevisa sina påstående?Sen är det helt klart så att kabeltillverkarna har mest att förlora på debatten, dom säljer bra med kablar o affärerna går bra. . . så att ge sig in i en massa blindtest med kabelhatare som ändå inte skulle köpa dyra kablar är inte bra för affärerna.
OM kabeltillverkare eller slutstegstillverkare trodde det skulle gynna dom skulle dom givetvis ge sig på dessa "1 miljon om du hör skillnad test".
Postad 27 January 2015 - 10:49
Visst är det trevligt om dom är snygga om dom måste ligga synligt
Har själv dessa, hade nog inte lagt pengarna om det vore i dagsläget, men man var ju ung och mindre förståndig förr-font-b-Xindak-b-font-FS-1-Speaker-font-b-Cables-b-font-Pair-FS1.jpg 24.34K 1 Antal nerladdningar
Postad 27 January 2015 - 10:55
Postad 27 January 2015 - 11:03
För det första, bara för man ifrågasätter/ogillar/tveksam till påståenden så betyder inte det att man "hatar" något. Det försvårar all diskussion när man ska överdriva saker. För det andra, varför tror du att "kabeltillverkare" eller de som lyssnar och påstår skillnader, har problem att framföra argument som baserar sig på en vetenskaplig grund? Du tror inte att problemet ligger i att de inte har argument som är hållbara, rent vetenskapligt?
Fel ordval av mig o det ber jag om ursäkt för..
Kabeltillverkare har ibland/ofta väldigt "mumbo-jumbo" förklaringar till sina kablars förträfflighet det håller jag med om, dock tror jag igen att tillverkaren inte har så mycket att vinna på att argumentera med skeptikerna.
Varför skulle det inte gynna dem om de kunde bevisa sina påstående?
Visst skulle det gynna dom, men väldigt lite. . . däremot skulle det vara en total katastrof för företaget om dom misslyckas.
Har man extremt mycket att förlora o väldigt lite att vinna så avstår man. . . så är det nog med allt.
Postad 27 January 2015 - 11:17
Jag "har hört" att om en högtalarkabel på ena hållet är längre än den åt det andra hållet så blir det en viss fördröjning och därmed blir det skillnad på ljudet. Kan det verkligen stämma? I så fall är det ju skillnad på kablar rent ljudmässigt
Du får lite högre resistans på den längre kabeln vilket gör att signalen blir något svagare. Det gör att högtalaren med den längre kabeln kommer låta lägre, signalen går dock fram samtidigt (signalen rör sig nästan i ljusets hastighet så INGEN människa kan höra ev "lagg").
Kabeln lär dock behöva vara väldigt mycket längre för att du ska uppfatta någon skillnad i ljud med vanliga öron iaf (guldöron hör givetvis skillnad redan efter tredje millimetern (första i ett anpassat rum)).
Misstänker förövrigt att du skojar men nån lär ju "gå på det"
Redigerat av stormagen, 27 January 2015 - 11:17.
Postad 27 January 2015 - 13:05
Hur många här har de facto testat tex Transparent ultra/Reference/Nordost odin eller liknande kablar och jämfört med vanliga kablar tex Lampsladd/Supra?
Vore rätt kul att läsa om någon i tråden faktiskt gjort detta.
Själv kör jag med billiga grejer men har provat riktigt dyra kablar (ovan) och de skillnaderna jag "upplevde" håller jag för mig själv då det är subjektivt as hell och givetvis kan man inte helt utesluta placebo/feelgood men kan tillägga att det är mätbara skillnader mellan förstnämnda exemplet och de 2 sista och det har en rätt naturlig koppling till vetenskap......Testa tex att ohmmäta/ringa +- på en transparent med mage....De är liksom gjorda för att låta "annorlunda"....Bättre eller sämre så finns det ju folk som gillar det tydligen.
Kontenta: Skillnader finns, även mätbara sådana.
Är nog filtret och inte kabeln som gör skillnaden. Har sätt kopplings schemat för en av dessa kablar.
Postad 27 January 2015 - 13:54
Har för mig runt tusenlappen, från Kina då såklart. I Sverige kostar dom nu x 4 http://www.mychifi.se/xindak-fs-1Vad gav du för dom om man får fråga?
Finns på Alibaba http://www.aliexpres.../298885172.html
Priserna lite högre än förr dock!
Postad 27 January 2015 - 14:12
Postad 27 January 2015 - 14:15
Postad 27 January 2015 - 14:18
Möjligt att det var för att det var en ny modell på G men det är ju så man gör lite då och då även bland andra märken också och inte bara Primare. Jag såg tex att AE Reference 3 först var satt till 35k om jag nu minns rätt för att sen åka upp till 48k. Why not? Vi höjer lite och ser om någon handlar, annars sänker vi igen om ett halvår och kallar det kampanj
Edit: Endast en gissning
Redigerat av Unregistered2294, 27 January 2015 - 14:26.
Postad 27 January 2015 - 14:21
Det står att kabeln är musikalisk. Hur kan en sladd vara musikalisk?Har för mig runt tusenlappen, från Kina då såklart. I Sverige kostar dom nu x 4 http://www.mychifi.se/xindak-fs-1
Finns på Alibaba http://www.aliexpres.../298885172.html
Priserna lite högre än förr dock!
Postad 27 January 2015 - 14:25
Bra taktkänsla kanske?Det står att kabeln är musikalisk. Hur kan en sladd vara musikalisk?
Postad 27 January 2015 - 14:31
Fungerar kanske lika bra som gitarrsträngDet står att kabeln är musikalisk. Hur kan en sladd vara musikalisk?
Postad 27 January 2015 - 14:37
Postad 27 January 2015 - 14:38
Om proffsen kan höra skillnad så är det ju ändå mer: "Den rätta vägen att gå!" än att vi ska bestämma det åt musikbranschen på ett forum kallat minhembio.com
Sen om vi nu har fått svaret till slut att skillnaden finns eller inte så kan man väl nästan säga att dessa kabel-diskussioner är historia?
Jag tycker att den idén var rätt clever faktiskt
Postad 27 January 2015 - 15:16
Där har vi väl alla varit? När jag uppgraderade min hemmabio 2006 så köpte jag också ett par dyra feta kablar till mina frontar. Och en HDMI-kabel med guldplätering.Visst är det trevligt om dom är snygga om dom måste ligga synligt
Har själv dessa, hade nog inte lagt pengarna om det vore i dagsläget, men man var ju ung och mindre förståndig förr
Postad 27 January 2015 - 15:51
..inte för att det spelar nån roll men...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
59 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?