Tycker vissa hifigurus är en smula intoleranta.
Postad 27 January 2015 - 15:59
Tycker vissa hifigurus är en smula intoleranta.
Postad 27 January 2015 - 16:02
Postad 27 January 2015 - 16:13
Postad 27 January 2015 - 16:19
Oavsett vilken rigg vi snackar om så finns det bättre ljudförbättrande grejer att lägga pengar på än en fullgod kabel.
Och som vanligt anser jag att man enbart ska handla för pengar man har, och inte pengar man önskar att man hade.
Postad 27 January 2015 - 18:33
Någon som minns detta eller hört talas om det?
Naturligtvis köpte jag en sådan färgpenna o visst blev ljudet mkt bättre!!
Postad 27 January 2015 - 18:36
Dum-fan gjorde det också
Som tur var, för min del, så testade han bara med 1st skiva. Jag fick köpa ny åt han
Postad 27 January 2015 - 18:42
Jodå, det minns jag mycket väl.När jag köpte min första "riktiga" stereo i mitten av 90-talet så pratades det en del om att om man målade "kanterna" på cdskivan med en grön färg skulle det ge ett bättre ljud. Den gröna färgen skulle hindra laserstrålen som läser cdn att läcka ut på både inner o ytterkant, o på så sätt hålla ihop ljudet s a s.
Någon som minns detta eller hört talas om det?
Naturligtvis köpte jag en sådan färgpenna o visst blev ljudet mkt bättre!!![]()
Tyvärr är det fortfarande en del tomtar som vill kränga sånt nonsens.
http://www.svalander...i_-_kantskarare
"Nu kan du åter få skivorna du köper från Svalander Audio kantskurna. Det enda du behöver göra är att lägga kantskärningen i varukorgen. Kontrollera så att du har lagt en kantskärning till varje skiva du beställt. Om antalet skärningar inte stämmer överens med antalet skivor i korgen måste du skicka oss ett mail och meddela vilken cd som inte skall skäras.
CD-svarven ger bättre ljudåtergivning
CDSI fasar med hög precision CD:ns kant i 36 graders vinkel. Detta gör att ströljuset i CD:n reflekteras bort från CD-spelarens läshuvud och försvinner ut.
Resultatet blir bättre ljudkvalitet i alla CD-spelare. Vanligen upplever man tystare bakgrund, högre dynamik och fler detaljer."
Postad 27 January 2015 - 18:58
Jag skickade ett mail till honom för ett antal år sen om det där med svarven. Han påstod ju att bilden på DVD-film blev bättre med. Hans svar var rätt kul att läsa. Jag tror inte att han medvetet lurar folk. Frågan är vem som är smartast, han som säljer det, eller de som köper grejerna
Redigerat av Ageve, 27 January 2015 - 18:59.
Postad 27 January 2015 - 19:01
Ja, jag blev så fascinerad så att jag tom var tvungen att beställa en svarvad DVD av honom för ett gäng år sen bara för att se själv.Haha Svalander...
Jag skickade ett mail till honom för ett antal år sen om det där med svarven. Han påstod ju att bilden på DVD-film blev bättre med. Hans svar var rätt kul att läsa. Jag tror inte att han medvetet lurar folk. Frågan är vem som är smartast, han som säljer det, eller de som köper grejerna
Denna: http://www.svalander...t_image&id=4483
Vem vet, kanske blir en framtida raritet och värdefull som kuriosa?
Redigerat av masse70, 27 January 2015 - 19:02.
Postad 27 January 2015 - 19:04
Vem vet, kanske blir en framtida raritet och värdefull som kuriosa?
Hehe, digitala musiker för extra låg dist?
Postad 27 January 2015 - 19:27
Haha Svalander...
Nu försvarar jag inte Svallander, men vet du vad som händer med ljuset i CD/DVD/BD? Studsar den enbart tänkta vägen rakt till mottagarchipet? Speglar det även iväg i brytningsmönster som kan påverka/felkoda mottagarchippet efter ett antal brytningar?
Postad 27 January 2015 - 19:53
Och jag kan säga direkt. Det låter Furutech om dom, iaf inbillar jag mig det då det känns bättre helt enkelt
Edit: Detta skulle jag också kunna tjäna pengar på så länge jag hade en skrivare med blå bläckpatron i
Postad 27 January 2015 - 21:28
Nu försvarar jag inte Svallander, men vet du vad som händer med ljuset i CD/DVD/BD? Studsar den enbart tänkta vägen rakt till mottagarchipet? Speglar det även iväg i brytningsmönster som kan påverka/felkoda mottagarchippet efter ett antal brytningar?
Tekniken har funnits i över 30 år och fungerar bevisligen utmärkt, utan en CD-svarv från Svalander.
Jag har jämfört avläsning före och efter svarvning/slipning av kanten på ett flertal CD-skivor. Det var absolut ingen skillnad alls, varken på ljuddatan (givetvis) eller på hastighet eller antal fel i avläsningen (det blir ibland c1-fel vid avläsning av CD, och de korrigeras med hjälp av all den extra information som finns på skivan, men det var alltså ingen skillnad alls på antalet c1-fel före och efter svarvning).
DVD lagrar video i komprimerat MPEG-2 format. Att som Svalander påstå att färgerna blir bättre efter svarvning är, ja... rätt kul...
Redigerat av Ageve, 27 January 2015 - 21:57.
Postad 27 January 2015 - 21:55
Kan tänka mig att det finns lika många som testat och märkt att kablar har påverkan på ljudet, även om man pratar om tex enbart olika kopparkablar, men om man bara ska bli förlöjligad utav er som har fobi så kanske man hellre väljer att inte skriva något om det och sina upplevelser?
Lite synd, då detta ju faktiskt är ett forum där man får tycka olika?
Postad 27 January 2015 - 22:04
Det är ju lustigt att just såna som du då ska ta ordet fobi eller hat i mun så fort någon ifrågasätter eller tycker olika.Det var väldigt vad många folk med kabelfobi det fanns här
![]()
Kan tänka mig att det finns lika många som testat och märkt att kablar har påverkan på ljudet, även om man pratar om tex enbart olika kopparkablar, men om man bara ska bli förlöjligad utav er som har fobi så kanske man hellre väljer att inte skriva något om det och sina upplevelser?
Vem är det då som överdriver och skjuter hagelbössa i glashus egentligen?
Appropå det att man får tycka olika?
Men antar som vanligt att det bara gäller åt ett håll..
Redigerat av masse70, 27 January 2015 - 22:10.
Postad 27 January 2015 - 22:13
Det är ju lustigt att just såna som du då ska ta ordet fobi eller hat i mun så fort någon ifrågasätter eller tycker olika.
Vem är det då som överdriver och skjuter hagelbössa i glashus egentligen?
Appropå det att man får tycka olika?
Men antar som vanligt att det bara gäller åt ett håll..
Vadå just såna som mig?
Jag anser att ni inte bör gå på så hårt åt folk som inte tycker som er, folk måste få tycka olika, givetvis gäller det båda sidor.
Postad 27 January 2015 - 22:16
Men det är alltså ok att själv kalla andra som inte håller med "er" för fobiker och hatare?Jag anser att ni inte bör gå på så hårt åt folk som inte tycker som er, folk måste få tycka olika, givetvis gäller det båda sidor.
Inser du själv inte motsättningen i ditt eget argument?
Postad 27 January 2015 - 22:41
Men sen såg jag priserna på förstärkarsäkringarna från Furutech och upptäckte att en sån liten skit säkring tog han tusen spänn för. Bara för att det stod "Furutech" på den med blå text. Dagen efter gick jag in till järn-affären och köpte tio stycken identiska utan texten "Furutech" på för 8kr styck
Detta kanske är Svalanders idol
Cable_Guy.jpg 38.98K
2 Antal nerladdningar
Postad 27 January 2015 - 22:45
Tekniken har funnits i över 30 år och fungerar bevisligen utmärkt, utan en CD-svarv från Svalander.
Jag har jämfört avläsning före och efter svarvning/slipning av kanten på ett flertal CD-skivor. Det var absolut ingen skillnad alls, varken på ljuddatan (givetvis) eller på hastighet eller antal fel i avläsningen (det blir ibland c1-fel vid avläsning av CD, och de korrigeras med hjälp av all den extra information som finns på skivan, men det var alltså ingen skillnad alls på antalet c1-fel före och efter svarvning).
DVD lagrar video i komprimerat MPEG-2 format. Att som Svalander påstå att färgerna blir bättre efter svarvning är, ja... rätt kul...
Låter som ett sunt test, har du kvar dokumenten? Jag har jämfört flera märken av CD-R och olika brännarprogram, även tagit orginalskiva och jämfört med bränd kopia. Och det är långt ifrån alltid det är orginalet som är bättre på mina spelare. Märkligt, eller hur. Speciellt när orginalet hoppar och hackar(inte en repa dock) för att sedan avnjuta en kopia utan något som helst hack eller högre brusgolv. Kanske ska man tillskriva vissa spelare och skivor som kan påverka i olika riktningar.
Postad 27 January 2015 - 22:50
Men att kablar runt några meter i en hifi anläggning skulle göra skillnad finns det för mycket fakta och teori på att detta inte är möjligt. Har läst ellära och är elektriker. Har tyvärr så svårt att se vad det är som skulle göra att det blir skillnad i ljud. Men förkarar någon detta för mig har inte jag några problem med att ändra mig.
Redigerat av urbjo, 27 January 2015 - 22:58.
Postad 27 January 2015 - 22:53
https://www.minhembi...or&fromsearch=1
https://www.minhembio...1
Du har rätt i att en kopia kan bli "bättre" än originalet. Det kan finnas rätt många repor som orsakar c1-fel, men när datan väl är rippad så finns inte dessa fel med. Det som är destruktivt för datan är c2-fel, dvs fel som är så allvarliga att datan inte kan återskapas. Ofta går det att rippa dessa skivor med, och en bränd kopia kommer då att fungera medans originalet hackar.
En skiva som genererar c2-fel vid inläsning kan dock inte användas till att göra en exakt, bitkorrekt kopia.
Sen varierar det ju mellan olika läsare med. Ironiskt nog var den billigaste jag testade den som var bäst på att läsa skadade skivor (En Samsung för 199kr).
Om en skiva utan repor hackar så är det troligtvis lasern i spelaren som behöver bytas (eller rengöras).
Redigerat av Ageve, 27 January 2015 - 23:14.
Postad 27 January 2015 - 23:48
Det rycks i en hel del kablar ibland. Kanske även HDMI...Tinboy, är du och rycker i hdmi-kablarna så ofta att du inte behöver ha guldpläterade kontakter?
..inte för att det spelar nån roll men...
Postad 27 January 2015 - 23:52
Placebo är bevisat att det finns. Varför kan man inte erkänna detta. Det gör jag, brukar försöka ta en whisky om jag märker att jag är på väg att bli sjuk å det fungerar jag blir inte sjuk. Folk säger att det är nonsens. Dock kan dom int förklara varför det inte skulle hjälpa. Jag tror på det så jag fortsätter.
Men att kablar runt några meter i en hifi anläggning skulle göra skillnad finns det för mycket fakta och teori på att detta inte är möjligt. Har läst ellära och är elektriker. Har tyvärr så svårt att se vad det är som skulle göra att det blir skillnad i ljud. Men förkarar någon detta för mig har inte jag några problem med att ändra mig.
Ja det där har man ju inte hört förut! ;-)
Varför måste vi kabelnördar alltid försöka förklara någonting som inte kan förklaras för att ni som inte tror på en ljudskillnad mellan ett par kablar kanske skulle kunna ändra uppfattning!?
Varför kan inte ni nappa på ett erbjudande om att få lyssna på en anläggning där ett kabelbyte gör skillnad!
Gång på gång görs sådana erbjudanden av "kabeltroende".
Det måste ju vara det bästa sättet att få klarhet i saken!?
Redigerat av jw_celtic, 27 January 2015 - 23:53.
Postad 28 January 2015 - 00:06
Att man kan må bättre av en stänkare är väl å andra sidan tämligen väl dokumenterat, och har inte så mycket med placebo att göra. Och är du en vettig eltekniker med några års erfarenhet så har du säkert stött på elektriska fenomen du inte riktigt kan förklara? Kan inte förklara hur det skulke kunna bli skillnad mellan olika tillräckligt bra kablar, och har heller inte upplevt någon. Men det skulle långt ifrån vara det konstigaste jag stött på i mina dagar.Placebo är bevisat att det finns. Varför kan man inte erkänna detta. Det gör jag, brukar försöka ta en whisky om jag märker att jag är på väg att bli sjuk å det fungerar jag blir inte sjuk. Folk säger att det är nonsens. Dock kan dom int förklara varför det inte skulle hjälpa. Jag tror på det så jag fortsätter.
Postad 28 January 2015 - 05:12
Minns inte om jag skrev om kantslipningen på forumet, men här är några trådar om repade skivor:
https://www.minhembio...1
Du har rätt i att en kopia kan bli "bättre" än originalet. Det kan finnas rätt många repor som orsakar c1-fel, men när datan väl är rippad så finns inte dessa fel med. Det som är destruktivt för datan är c2-fel, dvs fel som är så allvarliga att datan inte kan återskapas. Ofta går det att rippa dessa skivor med, och en bränd kopia kommer då att fungera medans originalet hackar.
En skiva som genererar c2-fel vid inläsning kan dock inte användas till att göra en exakt, bitkorrekt kopia.
Sen varierar det ju mellan olika läsare med. Ironiskt nog var den billigaste jag testade den som var bäst på att läsa skadade skivor (En Samsung för 199kr).
Om en skiva utan repor hackar så är det troligtvis lasern i spelaren som behöver bytas (eller rengöras).
Dessa c1 och c2 felaktigheter, när läsaren missat och fått ett c1 eller c2 fel, hur korrigeras det? Alltså, var i läsaren korrigeras dessa fel. Är det som med detta "kopieringsskydd" som sony använt dvs slå sönder CD-kodningen så att felkorrigeringschippet får kliva in och du lämnas med felaktiga bitar och rasande högt brusgolv?
Hehe, och då återkommer detta kära ämne om att skivor avspelas olika på de spelare som finns på marknaden. Jag har också insett att de billigaste ofta är de okänsliga för eventuella repor men när finspelare får en skiva som den passar ihop med så låter finspelaren alla dagar betydligt bättre(alltså spelar skivan en akustisk roll ibland). Precis som att byta rör från 12AX till 12AU. Mindre blurr och surr...
Redigerat av PML73, 28 January 2015 - 05:19.
Postad 28 January 2015 - 05:55
Guld är en dålig ledare..Det rycks i en hel del kablar ibland. Kanske även HDMI...
Postad 28 January 2015 - 08:16
Guld är en dålig ledare..
Guld är en väldigt bra ledare, dock inte like bra som koppar och silver.
Postad 28 January 2015 - 08:16
Guld ligger på bronsplats, koppar tar silver och silver tar guld.Guld är en dålig ledare..
Postad 28 January 2015 - 08:24
Det var väldigt vad många folk med kabelfobi det fanns här
![]()
Du som verkar insatt, skulle du kunna berätta vad i en kabel som gör skillnad och hur denna skillnad skulle kunna påverka ljudet?
Jag ser en kabel som en ledare som skall leda ström från förstärkaren till högtalaren och då är det resistansen som verkar intressant för mig. Men den enda effekt på ljudet som lite högre resistans skulle ha är ju att ljudet blir lite lägre. Resistansen påverkar således inte ljudet till det varmare eller kallare.
Så, vad förutom resistansen skulle göra skillnad mellan kablar?
Postad 28 January 2015 - 08:35
Detta är sant om högtalarens impedanskurva är rak. Nu är inte den kurvan rak så då kommer olika frekvenser att låta lägre beroende på hur kurvan ser ut. I praktiken så märks inte detta pga att man måste ha en osannolikt dålig kabel för ändamålet då. Typ 20 meter 0,25 mm2.Jag ser en kabel som en ledare som skall leda ström från förstärkaren till högtalaren och då är det resistansen som verkar intressant för mig. Men den enda effekt på ljudet som lite högre resistans skulle ha är ju att ljudet blir lite lägre.
Postad 28 January 2015 - 08:41
Du som verkar insatt, skulle du kunna berätta vad i en kabel som gör skillnad och hur denna skillnad skulle kunna påverka ljudet?
Jag ser en kabel som en ledare som skall leda ström från förstärkaren till högtalaren och då är det resistansen som verkar intressant för mig. Men den enda effekt på ljudet som lite högre resistans skulle ha är ju att ljudet blir lite lägre. Resistansen påverkar således inte ljudet till det varmare eller kallare.
Så, vad förutom resistansen skulle göra skillnad mellan kablar?
Då tar ja det en gång till då :-)
Varför måste vi kabelnördar alltid försöka förklara någonting som inte kan förklaras för att ni som inte tror på en ljudskillnad mellan ett par kablar kanske skulle kunna ändra uppfattning!?
Varför kan inte ni nappa på ett erbjudande om att få lyssna på en anläggning där ett kabelbyte gör skillnad!
Postad 28 January 2015 - 09:01
Dessa c1 och c2 felaktigheter, när läsaren missat och fått ett c1 eller c2 fel, hur korrigeras det? Alltså, var i läsaren korrigeras dessa fel. Är det som med detta "kopieringsskydd" som sony använt dvs slå sönder CD-kodningen så att felkorrigeringschippet får kliva in och du lämnas med felaktiga bitar och rasande högt brusgolv?
C1-fel ger inte bitfel. Korrigeringen görs i drivverkets kontrollerchip. All data på skivan läses av till en buffert, och sen används den redundanta informationen vid behov. Om datan inte kan korrigeras blir det ett C2-fel, dvs datafel. I det läget försöker styrchipet räkna ut ett värde som passar in med resten av informationen. Ofta hörs det som ett tickande/knastrande ljud, men då får skivan vara väldigt repig.
Med en ny, repfri skiva får man oftast 200-500 C1-fel på en hel skiva, om man testar skivan med en billig datorläsare. Om en skiva då är ~70 minuter lång, så handlar det om ett fåtal fel per minut, som korrigeras i styrchippet och därmed ger en bitkorrekt dataström.
Jag har testat ett antal nya och gamla spelare, och de har alla utom en skickat en bitkorrekt dataström via SPDIF, även med rätt repiga skivor. Det är enkelt att testa, om man bränner en skiva och sen använder källan (filen man brände) som referens. Det som krävs är ett ljudkort som kan spela in bitkorrekt via SPDIF, samt ett program där man kan klippa till filen på samplenivå så att den hamnar rätt i tidsled (t ex Cooledit/Audition).
Spelaren som inte var bitkorrekt, stödde inte heller uppspelning av HDCD (där bitkorrekt avläsning är ett krav).
Det där med "sönderslagen" information har jag aldrig hört talas om. Det fanns skivor med kopieringsskydd men tack och lov varade det inte så länge.
Hehe, och då återkommer detta kära ämne om att skivor avspelas olika på de spelare som finns på marknaden. Jag har också insett att de billigaste ofta är de okänsliga för eventuella repor men när finspelare får en skiva som den passar ihop med så låter finspelaren alla dagar betydligt bättre(alltså spelar skivan en akustisk roll ibland). Precis som att byta rör från 12AX till 12AU. Mindre blurr och surr...
Eventuella skillnader på ljudet har dock inget med avläsningen i sig att göra, så länge datan är bitkorrekt. Då handlar det snarare om D/A-omvandlare, analoga komponenter osv (och LP-filtret som kunde påverka ljudet tydligt i gamla CD-spelare).
LP = Low pass, inte vinylskivor
Redigerat av Ageve, 28 January 2015 - 09:14.
Postad 28 January 2015 - 09:03
Yupps, känns lite pinsamt att en gång ha köpt HDMI-kablar med guldplätering för man trodde att man skulle få bättre överföring. Men man blir äldre och klokare.Guld är en dålig ledare..
Postad 28 January 2015 - 09:27
Postad 28 January 2015 - 09:49
Postad 28 January 2015 - 10:01
Postad 28 January 2015 - 11:38
Då tar ja det en gång till då :-)
Absolut att jag nappar på erbjudande att få provlyssna där kabelbyte gör skillnad!
Kan du länka till ett sånt erbjudande?
Postad 28 January 2015 - 12:50
Stormagen frågade en annan person. Eller glömde du logga in på rätt konto?Då tar ja det en gång till då :-)
Postad 28 January 2015 - 13:25
Inte bara på Celtic. Det här är ju andra dagen hon enhet hen är medStormagen frågade en annan person. Eller glömde du logga in på rätt konto?
Redigerat av Zartok, 28 January 2015 - 13:39.
Postad 28 January 2015 - 13:42
Hur många här har de facto testat tex Transparent ultra/Reference/Nordost odin eller liknande kablar och jämfört med vanliga kablar tex Lampsladd/Supra?
Vore rätt kul att läsa om någon i tråden faktiskt gjort detta.
Själv kör jag med billiga grejer men har provat riktigt dyra kablar (ovan) och de skillnaderna jag "upplevde" håller jag för mig själv då det är subjektivt as hell och givetvis kan man inte helt utesluta placebo/feelgood men kan tillägga att det är mätbara skillnader mellan förstnämnda exemplet och de 2 sista och det har en rätt naturlig koppling till vetenskap......Testa tex att ohmmäta/ringa +- på en transparent med mage....De är liksom gjorda för att låta "annorlunda"....Bättre eller sämre så finns det ju folk som gillar det tydligen.
Kontenta: Skillnader finns, även mätbara sådana.
Jag tillverkade egna kablar efter att jag sett mätningar som visar att låginduktanskabel av platt multiledare överför signalen mest opåverkad från förstärkare till högtalare. Näst bäst var rund multiledarkabel. Bäst av "vanliga" kablar som mättes var en på ~3.5mm2 om jag minns rätt. Skulle ha varit intressant om de haft en på 6mm2 med också... Sämst av vanliga kablar var både den tunnaste (<1mm2) och den grovaste (>10mm2). Jag körde på det mest lika jag kunde hitta som är flat ribbon kabel med 64 ledare (>8mm2 totalt), dessutom biwire - bara för att vara säker heheh. "Automatisk" kabelskalare som tar 8-10 ledare åt gången rekommenderas för den som vill tillverka själv.
AES-cableInteractions.pdf 856.13K
11 Antal nerladdningar
testing_spkr_cables_for_audibility_07-1993.pdf 2.1MB
8 Antal nerladdningarRen fysik? Silver har lägst resistans.
Detta stämmer ju för likström men när det är växelström tycks det bli mer komplicerat. När jag letade efter nya och finare signalkablar hittade jag lite läsning hos Argentum Acoustics om varför en viss metall passar bättre vid en viss applikation. I korthet var det följande:
Silver är bästa ledaren för likström. All signalinformation för ljud, video och digital signal är dock alltid växelström. Självinduktans som uppstår vid växelström reducerar den effektiva ledningsförmågan hos metallen. Silver är mer självinduktivt än koppar och har då en högre total impedans som gör koppar till den bättre ledaren för signaler vid ljudfrekvenser. Vid högre digitala och videofrekvenser är silver den bättre ledaren men av annan anledning. Lägre frekvenser passerar så långt möjligt genom hela tvärsnittet av ledaren, medan högre frekvenser tvingas längre och längre ut från ledarens center tills de högsta frekvenserna begränsas till att passera genom och längs ledarens yttersta yta. Kopparoxid på ytan kan agera som isolator eller halvledare beroende på tjocklek och kan ha en negativ effekt på överföring av högfrekventa signaler medan silveroxid, oberoenda av tjocklek, förblir ledande vid alla frekvenser. För video och digitala signaler ger silver maximal prestanda.
mer utförligt går att läsa här
Redigerat av Unregistered77a7e886, 28 January 2015 - 16:29.
Postad 28 January 2015 - 14:16
Jag tillverkade egna kablar efter att jag sett mätningar som visar att låginduktanskabel av platt multiledare överför signalen mest opåverkad från förstärkare till högtalare. Näst bäst var rund multiledarkabel. Bäst av "vanliga" kablar som mättes var en på ~3.5mm2 om jag minns rätt. Skulle ha varit intressant om de haft en på 6mm2 med också... Sämst av vanliga kablar var både den tunnaste (<1mm2) och den grovaste (>10mm2). Jag körde på det mest lika jag kunde hitta som är flat ribbon kabel med 64 ledare (>8mm2 totalt), dessutom biwire - bara för att vara säker heheh. "Automatisk" kabelskalare som tar 8-10 ledare åt gången rekommenderas för den som vill tillverka själv.
http://www.pdffiller...-Fillable-FormsAES-cableInteractions.pdf 856.13K 11 Antal nerladdningar
testing_spkr_cables_for_audibility_07-1993.pdf 2.1MB 8 Antal nerladdningar
Detta stämmer ju för likström men när det är växelström tycks det bli mer komplicerat. När jag letade efter nya och finare signalkablar hittade jag lite läsning hos Argentum Acoustics om varför en viss metall passar bättre vid en viss applikation. I korthet var det följande:
Silver är bästa ledaren för likström. All signalinformation för ljud, video och digital signal är dock alltid växelström. Självinduktans som uppstår vid växelström reducerar den effektiva ledningsförmågan hos metallen. Silver är mer självinduktivt än koppar och har då en högre total impedans som gör koppar till den bättre ledaren för signaler vid ljudfrekvenser. Vid högre digitala och videofrekvenser är silver den bättre ledaren men av annan anledning. Lägre frekvenser passerar så långt möjligt genom hela tvärsnittet av ledaren, medan högre frekvenser tvingas längre och längre ut från ledarens center tills de högsta frekvenserna begränsas till att passera genom och längs ledarens yttersta yta. Kopparoxid på ytan kan agera som isolator eller halvledare beroende på tjocklek och kan ha en negativ effekt på överföring av högfrekventa signaler medan silveroxid, oberoenda av tjocklek, förblir ledande vid alla frekvenser. För video och digitala signaler ger silver maximal prestanda.
mer utförligt går att läsa här
Så man ska med andra ord ha silverkablar till sina digitala signaler?!
Läste det som stod skrivet i länken. Tyckte mest att det var en massa skryt över fina material i deras produkter. Inte så mycket tester (inte ens av företaget som skrivit artikeln) utan bara en massa "fakta" utan någon källa.
Att de sedan hävdar att den sista metern ledare mellan uttaget i väggen och förstärkaren skulle ha någon större betydelse utan att nämna alla de kilometer av ledare mellan uttaget och kraftstationen, gör mig en smula fundersam.
Postad 28 January 2015 - 14:35
Så man ska med andra ord ha silverkablar till sina digitala signaler?!
Läste det som stod skrivet i länken. Tyckte mest att det var en massa skryt över fina material i deras produkter. Inte så mycket tester (inte ens av företaget som skrivit artikeln) utan bara en massa "fakta" utan någon källa.
Att de sedan hävdar att den sista metern ledare mellan uttaget i väggen och förstärkaren skulle ha någon större betydelse utan att nämna alla de kilometer av ledare mellan uttaget och kraftstationen, gör mig en smula fundersam.
Bra synpunkter. De verkar tycka det, ja, själv kan jag inte säga att jag uppfattar någon skillnad på vanlig billig RCA-kabel eller dyrare koaxialkabel med silver från Take Five Audio. Mätning kanske visar annnat men visst, de borde redovisa detta!
När det gäller strömkabel hade jag inte ens läst vad de skriver, tror inte de kan övertyga mig om att det spelar roll.
Det jag fann intressant var att koppar skulle vara mer lämpat som ledare för ljudsignaler än silver.
Sen tycks ju deras högtalarkablar vara av multiledartyp och där finns mätningar som visar på fördelar, trots att de icke uppger källa.
Postad 28 January 2015 - 15:02
Postad 28 January 2015 - 15:05
Det här är absolut menat som ett vänligt inlägg, trots att jag är en skeptiker
Postad 28 January 2015 - 15:32
http://www.ljudfokus...talarkablar/56/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
3 bilder
4 filmer