Ingen aning, men kommunikationen med densamma är trådlös.
Postad 28 January 2015 - 16:26
Ingen aning, men kommunikationen med densamma är trådlös.
Och enkelriktad
Postad 28 January 2015 - 16:59
Här är några mätningar som visar skillnad mellan kablar. Om det är hörbar skillnad framgår inte.
http://www.ljudfokus...talarkablar/56/
Skillnaden är i princip densamma i hela frekvenskurvan och är väl vad man kan vänta sig när man ställer en 2,5mm kabel mot en 0,75mm kabel. 0,75mm kabeln har högre resistans och låter således lite mindre över hela frekvenskurvan.
Postad 28 January 2015 - 17:27
Jo, sen är ju 8 meter ganska extremt lång kabel till frontarna.Skillnaden är i princip densamma i hela frekvenskurvan och är väl vad man kan vänta sig när man ställer en 2,5mm kabel mot en 0,75mm kabel. 0,75mm kabeln har högre resistans och låter således lite mindre över hela frekvenskurvan.
Postad 28 January 2015 - 21:54
Är 8 meter från receiver till fronthögtalare kort avstånd?
Om recievern sitter på sidoväggen och kablarna går över taket, mjo.
Postad 29 January 2015 - 06:57
Har det så med surroundhögtalarna. Uppe på vinden, kan nog bli uppemot 10m för den längsta kabeln. Och bara för att utmana ödet valde jag så klen som möjligt också.Om recievern sitter på sidoväggen och kablarna går över taket, mjo.
Postad 29 January 2015 - 13:54
Redigerat av frollic, 29 January 2015 - 13:55.
Postad 29 January 2015 - 14:21
Är det nån här som har provat Isotek isoplug ?
Nej, men verkade ju bra enligt filmen ovanför
Vet att vissa aktiva strömfilter tar bort dynamiken ur källan, och det är ju verkligen inte ok. Ett passivt filter är nog att föredra?
Postad 29 January 2015 - 14:50
Om det fungerar så skulle man till och med ev. kunna ha använding av "bättre" strömkablar.
Frågan är ju fortfarande om man hör någon skillnad på ljudet eller inte. Själv har jag aldrig provlyssnat.
Själv har jag hittills vad jag vet bara hört skillnad på högtalare och förstärkare.
Postad 29 January 2015 - 15:07
Har någon testat med exempelvis oscilloskop?
Hem och tweaka, kostar bara 1100kr och ni bör ha en vid kyl/frys, micro, dator/er, skrivare, VVB, värmepump etc. etc.
Men ni kommer få ett mycket bättre ljud, för det sa han ju på videon med sitt fina instrument
Postad 29 January 2015 - 15:19
Postad 29 January 2015 - 16:03
Postad 29 January 2015 - 16:17
För mig sager han ungefär följande; Har du köpt en sån här eh... typ störmätare typ, och tycker den låter störigt, köp då en sånhär störmätaroljudsätare.
Postad 29 January 2015 - 16:20
"Med den här kan du få fram en siffra och för att få ner siffran måste du köpa fler saker av samma företag"
Hej TV-shop.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 January 2015 - 16:37.
Postad 29 January 2015 - 16:46
Jag som tror på kablar och dess skillnader att leda och genom detta påverka ljudet, tycker oxå att han på filmen verkar ytterst oproffessionell
Postad 29 January 2015 - 16:49
Postad 29 January 2015 - 22:03
Postad 29 January 2015 - 22:44
Men jag har haft fel massor av gånger... 😁
Postad 29 January 2015 - 23:51
Fredrik Strage: Förtjänar inte Gesaffelstein ännu fetare sladdar med guldpläterade pluggar?
Och nej, jag är inte kabeltroende.
Postad 30 January 2015 - 01:43
Postad 30 January 2015 - 08:59
Nej, inte riktigt. Jag tror att det finns tester som det skillnader på länge hdmi-kablar faktiskt. Alltså att bildkvalitetsskillnader
Postad 30 January 2015 - 09:15
Postad 30 January 2015 - 10:21
Kablar gör skillnad: http://www.hificonsu...13_5_Kablar.pdf
De hade gärna fått skriva hur testet gick till. För att utesluta placebo så är det blindtest som gäller (säger absolut inte att det inte var ett blindtest, för någon sådan information har de inte gett).
Tycker även att det är lite humor att de ska testa usb kablar. Är väl bara digitala signaler genom en sådan?
Postad 30 January 2015 - 10:27
Tyvärr.Kablar gör skillnad:
http://www.hificonsu...13_5_Kablar.pdf
Snabbt genom läst verkar det vara ett test genom vad någon tror/tycker. Att man hör skillnad genom tro eller tycke kan jag förstå. Hjärnan har ju en del egenheter som gör att vi kan bli lurade. Tro är ju en ganska stark kraft tex.
Vill inte låta dum eller elak men lite mer fakta hade varit fint.
Postad 30 January 2015 - 10:37
Ja han var onekligen konsekvent och duktig på retorik, men hjälper en sån där apparat verkligen? Brukar enheter i en ljudanläggning få problem på grund av störningar i elnätet?Video från Shunyata där dom använder lite vettigare mätutrustning https://www.youtube.com/watch?v=LHXP19fXN60
Postad 30 January 2015 - 10:47
Betydligt bättre video. Dock kör de på 100V system med, som han säger Worst case scenario, en riktigt vidrig papperstugg som troligen inte har en speciellt bra skärmad motor. Sedan är frågan hur bra deras elnät är, i Sverige har vi ändå ett hyfsat stabilt elnät.Video från Shunyata där dom använder lite vettigare mätutrustning https://www.youtube.com/watch?v=LHXP19fXN60
Undrar hur det sett ut om han skulle plugga in papperstuggen i samma uttags-zon som instrumentet. Den lyckades ju iaf skärma av det mesta av bruset.
Men som sagt, hur stor är sannolikheten att det ser lika illa ut i ens hemmamiljö?
Postad 30 January 2015 - 11:44
Video från Shunyata där dom använder lite vettigare mätutrustning https://www.youtube.com/watch?v=LHXP19fXN60
Jag skulle vilja se ett test där de mäter mellan reciever och högtalare istället. Köra en fast ton på typ 14000Hz och se hur den påverkas av att "pluggen" sitter i mot utan "plugg". Är väl inte omöjligt att likriktaren i recievern gör samma jobb som "pluggen".
(Det här inlägget är inte sarkastiskt menat och jag skulle helt på riktigt vilja se ett sådant test).
Postad 30 January 2015 - 11:51
Postad 30 January 2015 - 11:58
Vill man sitta med lampsladdar så gärna för mig.
annars kan man ju tvätta öronen...;-)
Postad 30 January 2015 - 12:06
Jag har själv en riktig amatöranläggning för tillfället då jag är ung (20) och har dålig ekonomi samt rätt dåligt rum men när jag får bättre ställt i kassan så ska jag börja kolla runt efter ett par Inos, schyssta slutsteg och annat härligt som kan förbättra ljudåtergivningen. Om inte mina nuvarande högtalarkablar (60kr/m) håller tills dess så köper jag nya på Biltema. Kabeltroende har idiotförklarat mig tidigare och det får de stå för, men jag lägger inte (medvetet) ner pengar på ormolja.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 12:07.
Postad 30 January 2015 - 12:10
Blindtest.Hur ska ni mäta en känsla/upplevelse, allt är inte bara impedans eller dylikt.
Vill man sitta med lampsladdar så gärna för mig.
annars kan man ju tvätta öronen...;-)
Postad 30 January 2015 - 12:17
Ingen har påstått att Tranparent:s equalizers/högtalarkablar(såg att du har såna) inte påverkar ljudet hörbart. Ingen har heller försökt beröva någon sina känslor. Tror feelgood för de flesta av oss är en viktig del av detta intresse.
Postad 30 January 2015 - 12:29
Har ni som inte tror på kablars ljudpåverkan lust att berätta vilka olika kablar ni har testat mot varandra i ett seriöst kabeltest och som ni inte noterade skillnader på?
Postad 30 January 2015 - 12:33
Postad 30 January 2015 - 12:34
Jag har 1st tjockTV som jag har div konsoler till, grejen är att jag har ett sånt extremt "brummande" t.ex från mitt SNES så är det video kabeln som orsakar brummet. när jag spelar på mitt NES så är det ljudkabeln som orsaker mest störning. Alla enheter tar ström från samma väggutag, konsolerna går via en scart-adapter som tar rca/video. Har prövat att "vända" på kontakten som hör till grendosan (varför det nu skulle göra nån skillnad)
frågan är om ett sådant här billigt "filter" med dämpning i skulle kunna göra någon nytta i min setup.
http://www.clasohlso...sfilter/36-4512
Går väl pröva och nyttja öppet köp, men kan lika gärna fråga innan
Redigerat av SKIBBE, 30 January 2015 - 12:39.
Postad 30 January 2015 - 12:35
Skibbe: Kan du inte prova att köra SCART med RGB från Snes och kolla om brummet försvinner?
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 January 2015 - 12:37.
Postad 30 January 2015 - 12:42
WB-Cinema: Jag undrar snarare vilka kablar det är som du och många andra hör så stor skillnad på. Om du kan visa upp lite mätningar på att kablarna som du använder ger hörbart bättre ljudåtergivning än t.ex. 25 kr/m-kabel från Biltema så är jag mycket intresserad. Då skulle jag förmodligen omvärdera min syn på "högkvalitativa" kablar och kanske uppgradera anläggningen, men om man utgår ifrån alla mätningar och bevis som har postats av t.ex. Ageve så ser jag det som solklart vad man får ut mest valuta för pengarna. Åtminstone om man vill ha så bra ljudåtergivning som möjligt.
Skibbe: Kan du inte prova att köra SCART med RGB från Snes och kolla om brummet försvinner?
Så du kan inte svara på min fråga?
Det handlar inte om att löjligt dyra kablar alltid låter bättre än billig kabel från net on net.
Utan att olika kablar, med olika sorters material, kvalitet på material och dess olika tillverkning och uppbyggnad ger olika ljudresultat.
För mig som testat många olika kablar mot varandra så handlar det om en ren matchningsfråga.
Postad 30 January 2015 - 12:43
Tv:n är jag osäker på om den stödjer RGB (nån noname jag köpte för 30kr på blocket)
Redigerat av SKIBBE, 30 January 2015 - 12:43.
Postad 30 January 2015 - 12:45
Att inte ens testa själv men ändå påpeka att kablar absolut inte påverkar signalen på olika sätt är väl lite fel?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
59 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?