Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Siemens Scaleco E

329 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo E - 3,0GHz 1GB 250GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 7.833332 (5) Inga priser

Postad 27 September 2006 - 10:27

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Måste säga att det låter väldigt konstigt. I praktiken är väl DVI och HDMI samma sakn förutom att ljudet kommer med i HDMI? Vi får nog kolla detta i ett annat forum kanske.

<{POST_SNAPBACK}>

Beror lite vilken LCD/Plasma-skärm man kopplar till. Har hört att vissa Sonyskärmar inte tar emot något annat än HD-upplösning via HDMI-kontakten och detta gör att om man inte kör exakt HD-upplösningen kan det bli problem att köra DVI->HDMI på just den sortens skärmar.
Kontrollera att ni kör 1280x720 eller om det finns någon HD-inställning för grafikkortet. Det kan hjälpa.

Funderar på att ta denna PC som Hem-PC erbjudande. Rekommenderar ni den? Sitter just nu med en egenbyggd HTPC med ca 6mån på nacken.

Redigerat av Spiken, 27 September 2006 - 10:28.

Postad 27 September 2006 - 11:44

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Köpte en DVI-> HDMI kabel att ha mellan Scaleo E och Plasman.. När jag bytte kablar så är upplösningen väldigt kostig..hittar ingen som passar.. Jag ringer till Fujitsu supporten & kille säger att grafikkortet inte stöder HDMI???

Eftersom plasman inte har en DVI ingång & jag vill köra HD material så vill jag ju köra HDMI..  Vad kam man göra??

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har pratat med andra som har dvi->HDMI och de har inga problem upplösningen. Jag tycker själv att det låter konstigt att detta ska kunna påverka upplösningen.

Postad 27 September 2006 - 11:47

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Ok, precis som jag misstänkte så kan det vara lcd/plasma specifikt. De personer jag pratat med kör sina Scaleo med LG plasma/lcd

Redigerat av ttboy, 27 September 2006 - 11:48.

Postad 28 September 2006 - 08:10

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Försökte att titta på fotboll igår via mediacentret men bilden var minst sagt jobbig att titta på. Det går hur bra som helst att titta när man går direkt till LCD'n utan att blanda in mediacentret men när man kör LiveTV i mediacenter så blir bilden riktigt jobbig.

Är det någon annan som har samma problem eller kan tipsa om någon inställning som kan göras. Jag har versionen med Geforce 6600 som grafikkort .

Postad 28 September 2006 - 11:50

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nu e jag j-ligt trött på supporten. Är det någon som har fått ljudet att fungera till TV'n? Det går att få ljud till stereon men om jag bara vill ha till tv'n så fungerar det inte. Någon?

Postad 28 September 2006 - 12:14

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Satt & pillade igår & fick till upplösningen till slut.. men bilden är inte bra.. texten i Win "lyser" & ser lite mosat ut..

Fan va trött jag är på alla inställningar nu.. nån som har DVI->HDMI mellan Scaleo e & Plasma som får det att funka??

Sen om nån har gjort några bra inställningar på grafikkortet som är bra.. hojta till då & berätta hur du gjort.

Sen till en annan fråga... jag sätter i en DVD film & ska testa bilden.. Då ser det ut som den spelar filmen för fort & ljudet funkar ej.. nån som vet???

Drivrutiner & program för att optimera bild är varmt välkommet :) Så dela med er nu

Postad 28 September 2006 - 19:49

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har en "tjocktv" så jag använder scarten från dator till tv:n. Med den så funkar ljudet utmärkt i TV:n. Hur har du anslutit tv:n till datorn?

Nu e jag j-ligt trött på supporten. Är det någon som har fått ljudet att fungera till TV'n? Det går att få ljud till stereon men om jag bara vill ha till tv'n så fungerar det inte. Någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 28 September 2006 - 20:22

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har nu fått ljud.<Använde RCA-> phone kontakt (ser ut som en hörlurskontakt). Satte om ljudkortet till 2channels och satte RCA på de två översta RCA ut (LF och RF).

Postad 30 September 2006 - 16:02

rolepe
  • rolepe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Den, för mig, viktigaste frågan:

Kan Scaleon ge upplösning 1366x768 (till LCD/plasma) så att man får den optimala upplösningen?

Postad 30 September 2006 - 17:32

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Den, för mig, viktigaste frågan:

Kan Scaleon ge upplösning 1366x768 (till LCD/plasma) så att man får den optimala upplösningen?

<{POST_SNAPBACK}>

En bra fråga som jag oxå ställt mig. Jag planerar att köpa en Samsung 40-46tums LCD men undrar om jag ska köpa en 1920x1080 istället för 1366x768. Enligt nedanstående spec ger inte grafikkortet i Scaleon 1366x768, men däremot 1920x1080. Jag vill juh inte att teven ska tvingas skala om insignalen...det brukar inte se fint ut...inte på min tft till datorn iaf. Någon som vet bättre än jag?

nvidia 6600 spec

Postad 30 September 2006 - 22:18

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag kör 1360x769 just nu när jag skriver detta. Jag e dragen men nå f-n ser jag det ;)

Postad 30 September 2006 - 22:20

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Ooops, ölen påverkar mitt skrivande... 1360x768

Postad 01 October 2006 - 12:01

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nu behöver jag hjälp!!

* När jag ska kolla på DVD i scaleon så känns det som den spelas upp för fort & ljudet saknas.

* Jag kör DVI -> HDMI till min Samsung 42E7H plasma & jag får inte till upplösningen.. ända gången startmenyn & ikonerna inte försvinner så är upplösningen på 1100 nånting.. När jag försöker ändra till 1280*720 så ser man bara en del av start menyn!! Hur har ni gjort??

SNÄLLA HELP!! Supporten fattar inget.. dom kan ju INGET!!

Postad 01 October 2006 - 14:31

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Nu behöver jag hjälp!!

* När jag ska kolla på DVD i scaleon så känns det som den spelas upp för fort & ljudet saknas.

* Jag kör DVI -> HDMI till min Samsung 42E7H plasma & jag får inte till upplösningen.. ända gången startmenyn & ikonerna inte försvinner så är upplösningen på 1100 nånting.. När jag försöker ändra till 1280*720 så ser man bara en del av start menyn!! Hur har ni gjort??

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du precisera lite mer: Vad menar du med "försvinner". Ligger de utanför skärmen eller? Lite oroväckande mtpa jag planerar att köpa en samsung lcd o köra dvi->hdmi.

Postad 01 October 2006 - 14:34

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag har märkt en annan jäkligt irriterande grej med min scaleo (eller möjligen MCE). Det är någon sorts AGC (Automatic Gain Control) som dämpar ljudet några sekunder om ljudspåret innehåller transienter, dvs klick, explosioner etc. Detta händer bara när jag kör dvd via mce. Kör jag dvdn med t.ex VLC uppstår inte fenomenet. Därför är jag böjd att tro att det är MCE som gör den här skiten med ljudet. Är det ngn annan som märkt samma sak och lyckats slå av det? Jag är övertygad om att det finns nåt reg-hack som löser detta...

tack!
/Nisse

Postad 01 October 2006 - 23:01

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag kollade precis på min första rulle på scaleon. Det var Underworld, men en hel del pang pang och explosioner. Jag märkte inte av några ljudändringar. Ska vara mer uppmärksam på det nästa gång. Annars så hade jag problem med att få till ljudet. Fick inget ljud från centern i början. Jag kör optiskt och 6st högtalare. Ställde in ljudkortet på 6 channel men var tvungen att ändra till 4 channel för att få ljud till centern. Någon som råkat ut för samma sak?

Postad 02 October 2006 - 08:00

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Nu behöver jag hjälp!!

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du precisera lite mer: Vad menar du med "försvinner". Ligger de utanför skärmen eller? Lite oroväckande mtpa jag planerar att köpa en samsung lcd o köra dvi->hdmi.

<{POST_SNAPBACK}>

* DVD problemet löste jag med att gå in på alternativ & minska hastigheten.. Fattar inte varför det ändrades.. Jaja nu är det fixat iaf..

* Upplösningsproblemet återstår.. Jag får inte in en bra upplösningen mellan DVI->HDMI.. Men med RGB går det bra?? kör jag t.ex 1280*768 så blir bilden för stor.. t.ex halva startmenyn syns bara.. Den ända upplösningen som passar är nått på 1100*nånting.. sitter på jobbet nu så jag kan inte säga den korrekta.. Men problemet då är ju att bilden är ihop tryckt & allmänt dålig bild :ph34r:

Jag hoppas nån kan hjälpa mig med detta... börjar bli trött nu :)

Postad 02 October 2006 - 09:36

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Kika på de andra trådarna som finns för DVI->HDMI. Du kan behöva köra något specialprg för att få till det.

Postad 02 October 2006 - 10:33

rolepe
  • rolepe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag kör 1360x769 just nu när jag skriver detta. Jag e dragen men nå f-n ser jag det :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det "glasklar bild" ? Vad har du för TV? Testat en 700MB DivX-film från Scaleon?

Postad 02 October 2006 - 12:44

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Jag har märkt en annan jäkligt irriterande grej med min scaleo (eller möjligen MCE). Det är någon sorts AGC (Automatic Gain Control) som dämpar ljudet några sekunder om ljudspåret innehåller transienter, dvs klick, explosioner etc. Detta händer bara när jag kör dvd via mce. Kör jag dvdn med t.ex VLC uppstår inte fenomenet. Därför är jag böjd att tro att det är MCE som gör den här skiten med ljudet. Är det ngn annan som märkt samma sak och lyckats slå av det? Jag är övertygad om att det finns nåt reg-hack som löser detta...

tack!
/Nisse

<{POST_SNAPBACK}>

Är ganska garanterat inställningen i codecen. Alla stora DD/DTS-codecar har dynamikinställning men även codecar typ AC3filter och ffdshows audiocodecar har det.

Beorende på vilken ljudcodec som används så måste du ställa in detta i dess inställningar. Var du kommer åt det beror på vilken codec som du använder. Flera av leverantörerna av codec har en plugin inne i more programs i MCE. Isf är det ju lätt :-)

Postad 02 October 2006 - 18:45

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

tack!
/Nisse

<{POST_SNAPBACK}>

Är ganska garanterat inställningen i codecen. Alla stora DD/DTS-codecar har dynamikinställning men även codecar typ AC3filter och ffdshows audiocodecar har det.

Beorende på vilken ljudcodec som används så måste du ställa in detta i dess inställningar. Var du kommer åt det beror på vilken codec som du använder. Flera av leverantörerna av codec har en plugin inne i more programs i MCE. Isf är det ju lätt :-)

<{POST_SNAPBACK}>

mnja, men jag har aldrig själv installerat några codecs utan bara tutat och kört in en DVD i scaleon. Märkte det direkt när jag såg första filmen. Det är en tydlig effekt. Jag har alltså ingen aning var jag ska "skruva".. :angry:

Postad 02 October 2006 - 18:47

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag kör 1360x769 just nu när jag skriver detta. Jag e dragen men nå f-n ser jag det :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå..jag tror säkert du _ser_ det...men ser det _bra_ ut...? :D

Postad 03 October 2006 - 06:30

rolepe
  • rolepe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag kör 1360x769 just nu när jag skriver detta. Jag e dragen men nå f-n ser jag det :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå..jag tror säkert du _ser_ det...men ser det _bra_ ut...? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Något i den stilen önskar jag också svar på:angry: Om man kan få 1:1 pixelmappning från Scaleo->LCD/Plasma så går det ju faktiskt använda HTPC:n som ett komplement till vanliga PCn.

Postad 03 October 2006 - 08:46

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det ser bra ut, har surfat, kollat på film, kollat på tv och spelat lite. Jag kör inte Plasma utan LCD vilket kanske gör skillnaden.

Postad 03 October 2006 - 08:47

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
En polare kommer hem till mig i helgen som är expert på dessa saker. Han ska konfa hela min Scaleo. Jag återkommer med tips och tricks som han kan.

Postad 03 October 2006 - 09:08

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått bra bild via Tv'n i mediacenter? Om så är fallet vilka inställningar kör ni på?

Har själv uppgraderat grafikkortet men tycker fortfarande att bilden via tv är riktigt dålig

Postad 03 October 2006 - 09:33

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har kollar på TV i MCE och har bra bild. Jag köpte ny antennsladd med guldkontakter och fick riktigt bra bild. Sladden påverkar bilden mer än man kan tro. Jag kör bara analogt just nu.

MrsPurs, kör du digitalt eller analogt?

Postad 03 October 2006 - 10:03

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Jag vill inte på något sätt vara elak eller besserwisser..

Men....

För ca 7500 kr kan man få en 'egen HTPC
Som är en 'riktig' dator och går med enkelhet att öppna/uppgradera e.t.c.
Man kan för ovanstående summa plocka ihop komponenter själv som sedan 'någon'
sätter ihop åt en (om man nu inte tycker detta är roligt).

Jag vet att man blir mer nöjd för 'en tusenlapp mer' och dessutom en
framtidssäker maskin med stora möjligheter till uppgradering.

Dom flesta märker efter ett tag att dom skulle vilja ha:
- En större disk eller fler
- Annat grafikkort
- Annat mob
- annan CPU

Svårt att få till detta på dessa redan paketerade maskiner.

MVH
Mr X

Postad 03 October 2006 - 10:12

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Ser inga problem med att uppgradera Scaleon. Har redan satt in en 500gigs disk, har 5TB i nätet. Grafikkort finns att uppgradera med osv.

What's the PROBLEM!!!!

Postad 03 October 2006 - 10:18

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Har nu fått ljud.<Använde RCA-> phone kontakt (ser ut som en hörlurskontakt). Satte om ljudkortet till 2channels och satte RCA på de två översta RCA ut (LF och RF).

<{POST_SNAPBACK}>

Är nog lite trög men förstår inte riktigt. Har du vit & röd utifrån mediacenter och bara en kontakt in i tv? Eller är det vit/röd till vit/röd? Och var hittade du inställningen för att sätta ljudkort till 2channels?

Postad 03 October 2006 - 10:27

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Ser inga problem med att uppgradera Scaleon. Har redan satt in en 500gigs disk, har 5TB i nätet. Grafikkort finns att uppgradera med osv.

What's the PROBLEM!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Men rycker inte garantin om du uppgraderar din maskin?
Är dom inte plomberade?

Postad 03 October 2006 - 10:52

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Röd/vit RCA-hanar in i RCA honorna LF och RF på Scaleon. Phono-kontakten (ser ut som en hörlurskontakt) ska in i pc-in kontakten på LCD/Plasma.

Nere vid klockan ser du en ljudikon som är röd. Dubbelklicka på den så får du upp inställningar för ljudkortet. Där kan du välja vilken typ av output du vill ha.

Upptäckte också att någon smart person har avaktiverat SPDIF. Vet inte om det är så på alla Scaleos men vill ni köra optiskt så bör ni aktivera detta.

Postad 03 October 2006 - 10:55

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Visst e den plomberad med ett litet klistermärke. Inga problem att försiktigt ta bort det och sedan sätta tillbaka det vid behov. Har gjort samma sak med tidigare. Det går alltid att hitta på en förklaring om de är misstänksamma.

Postad 03 October 2006 - 11:45

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag har kollar på TV i MCE och har bra bild. Jag köpte ny antennsladd med guldkontakter och fick riktigt bra bild. Sladden påverkar bilden mer än man kan tro. Jag kör bara analogt just nu.

MrsPurs, kör du digitalt eller analogt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör för tillfället analogt. Men då jag kör direkt in till LCD tv'n utan att blanda in mediacenter så blir det bra bild. Dock bara i tvläget blir det dåligt och då det är t.ex sportsändningar så blir bilden usel. Med dvdfilm så blir det bra......... SKall testa att uppdatera drivrutinen till tv-kortet och se om det hjälper.

Postad 03 October 2006 - 12:39

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Återkom gärna med resultat

Postad 03 October 2006 - 16:01

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har oxå problem med tv bilden via MCE.. Jag har fina kablar, så det kan inte vara problemet..

Så om nån kan säga hur dom fick bra bild vid Live TV på MCE.. så skriv gärna hur ni gick till väga.. Finns en hel del på jobbet som är trötta på detta :) inkl. JAG

Postad 03 October 2006 - 17:37

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag vill inte på något sätt vara elak eller besserwisser..

Men....

För ca 7500 kr kan man få en 'egen HTPC
Som är en 'riktig' dator och går med enkelhet att öppna/uppgradera e.t.c.
Man kan för ovanstående summa plocka ihop komponenter själv som sedan 'någon'
sätter ihop åt en (om man nu inte tycker detta är roligt).

Jag vet att man blir mer nöjd för 'en tusenlapp mer' och dessutom en
framtidssäker maskin med stora möjligheter till uppgradering.

Dom flesta märker efter ett tag att dom skulle vilja ha:
- En större disk eller fler
- Annat grafikkort
- Annat mob
- annan CPU

Svårt att få till detta på dessa redan paketerade maskiner.

MVH
Mr X

<{POST_SNAPBACK}>

...javisst kan man det...om man vill lägga arbetsveckor (eller månader) när komponenter är inkompatibla, vid felleveranser, mjukvarukonflikter etc etc etc. You name it...Tänk att inte bara ha _en_ support att bråka med utan lika många supporter som du har komponenter i datorn...huga. Jag funderade på att bygga själv men insåg vilket vansinnigt företag det skulle bli. Hade inte lust att offra min sparsamt tilltagna fritid på att tjafsa med drivisar. När scaleon krånglade när den levererats ringde jag helt enkelt upp supporten och sa att de fick komma och hämta skiten. Två dagar senare hämtade de den och levererade den sju dagar senare. Sedan dess har den fungerat klockrent (i princip... :)) Hade jag plockat ihop den själv hade jag fått lägga många man-veckor på felsökning. :blink: :blink:

Postad 03 October 2006 - 17:38

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Det ser bra ut, har surfat, kollat på film, kollat på tv och spelat lite. Jag kör inte Plasma utan LCD vilket kanske gör skillnaden.

<{POST_SNAPBACK}>

mmm. men "bra" säger nada... :) Är det pixel-till-pixel eller är det en omskalad bild. Det är kärnfrågan.

Postad 04 October 2006 - 09:25

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Har oxå problem med tv bilden via MCE.. Jag har fina kablar, så det kan inte vara problemet..

Så om nån kan säga hur dom fick bra bild vid Live TV på MCE.. så skriv gärna hur ni gick till väga.. Finns en hel del på jobbet som är trötta på detta :wub: inkl. JAG

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu uppdaterat drivrutiner för grafikkortet och tv-kortet. La oxå in alla andra uppdateringar via Win update. Kollade lite sent på bilden igår och tyckte att bilden blev bättre men måste titta mer idag för att verkligen veta. Har inte testat sportsändningar ännu efter uppdateringarna men DVD upplever jag blir väldigt bra bild.

Upplevde också att om man slog på digital vibration i inställningar för NVDIA's kontrollpanel att det blev lite bättre. Är det någon som vet något om denna inställning (digital vibration) och vad den gör?

Gjorde detta sent igår kväll så jag måste som sagt återkomma med det verkliga resultatet.

Postad 04 October 2006 - 11:08

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Kan ärligt säga att jag inte har en aning om sådana saker som pixelmappning. Försökte hitta en bra länk på forumet men hittade ingen. Kan någon förklara.

Anledningen till att jag tycker mig ha bra bild är förmodligen för att min gamla tjocktv höll på att dö.....

Postad 04 October 2006 - 12:45

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Dubbelpost

Redigerat av Unregistered8b3631e1, 04 October 2006 - 12:49.

Postad 04 October 2006 - 12:47

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Om pixelmappning (borde finnas på svenska också)
Länk -> Om Pixelmappning

Postad 05 October 2006 - 08:16

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag har nu tittat lite mer på bilden efter alla uppdateringar och tycker att den har fått lite mer färg och är klarare. Dock kvarstår problemet med ryckigheten i bilden. Om det går en textremsa längst ned på bilden (typ börsnoteringar i A-ekonomi) så blir det hackigt. Likaså snabba panoreringar och sportsändningar.

Är det någon som har förslag på lösning för detta?

Jag kör 1366x720 och 60hz

Postad 05 October 2006 - 10:06

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har samma problem

Postad 05 October 2006 - 11:37

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hittade en tråd kring detta och möjlig fix. Dock måste man in i registret och pilla vilket inte verkar så trevligt kanske. Finns också något som heter Hauppage tweak tuner för att kunna komma åt lite inställningar på tv-kortet.

Verkar inte bara vi som har lite halvkass bild.......

http://thegreenbutto...ShowThread.aspx

Postad 05 October 2006 - 17:00

Unregistered4af3c05c
  • Unregistered4af3c05c
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Nu står jag också i begrepp för att Hem-PC beställa en Scaleo E. Den kommer att ha följande spec:
Fujitsu-Siemens ScaleoE, HemPC
Small Form Factor
INTEL P4 630 3,0HT , 800MHz (vätskekyld fläkt)
2048 MB PC3200 (400MHz DDR SDRAM)
250GB SATA II /7200rpm
2x Hauppauge Win-TV HVR1300 Hybrid DVB-T & Analog
HW-mpeg Ink. Fjärr för MIC Media Center
8-kanals ljud, 7.1 integrerat på moderkortet
10/100 MBit/sek, WLAN 54MBit/s (802.11b/g)
Super Multi format Dual Layer DVD Brännare
7-1 minneskortläsare, stödjer CF/MD/SM/SD/MMC/MS
trådlöst Tangentbord med integrerad optisk mus
Alla tänkbara anslutningar ink 2xscart

Jag kör enbart digital TV (Boxer) och kommer att koppla in den till en 30" Philips (som också ingår i paketet). Jag är dock lite konfunderad av problemen med ryckigheterna i bilden vid panoreringar och snabba klipp.

Jag har nämligen dessa problem idag när jag kör med min Scaleo C till TV:n. Desa problem vill jag absolut inte ha med ny dator och ny TV.

Denna burk är tänkt att användas som just ren multimedia dator, att titta på TV, DVD och kunna surfa mm. Men det hänger ju som sagt på att bilden blir bra och slippa ryckigheten.

Finns det hopp? :-)

Postad 05 October 2006 - 21:27

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag har samma problem... hackande textremsor :/

Jag har nu tittat  lite mer på bilden efter alla uppdateringar och tycker att den har fått lite mer färg och är klarare. Dock kvarstår problemet med ryckigheten i bilden. Om det går en textremsa längst ned på bilden (typ börsnoteringar i A-ekonomi) så blir det hackigt. Likaså snabba panoreringar och sportsändningar.

Är det någon som har förslag på lösning för detta? 

Jag kör 1366x720 och 60hz

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 06 October 2006 - 12:14

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Man måste antagligen få grafikkortet att köra i 50hz och då skall det tydligen sluta hacka vid textremsor och sportsändningar. Problemet är att ställer man in detta i win XP så tar MCE över och ändrar tillbaka frekvensen när den startas. Man kan tydligen gå in i registret för att fixa detta. Jag skall pula lite med detta i helgen så meddelar jag här senare hur det har gått

Postad 09 October 2006 - 09:58

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har hunnit trixa lite grann i helgen och har testat lite olika uppdateringsfrekvenser. Bl.a då 50 hz men tyckte inte att det gjorde någon skillnad. Skall idag el. imorgon även gå in i registryt och fixa och se om det blir bättre.

ttboy, fick du någon hjälp i helgen av någon som kunde hjälpa dig?

Postad 09 October 2006 - 11:14

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte hunnit testa något i helgen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.