Nu har även jag uppgraderat min gamla L200. "Behövde" en HTPC till sovrummet och bestämde mig för att ställa in min EEE-box där och bygga något lite vassare till vardagsrummet. Först hade jag tänkt att bygga något från grunden, men sedan bestämde jag mig för att utgå från min gamla L200. Några hundralappar sparar man ju in på chassi och DVD-läsare, dessutom passar L200 bra i min TV/stereo-bänk då den är väldigt låg.
Följande komponenter inhandlades:
Jag valde att utgå från ett mITX-moderkort, för att få mer luft i chassit än om jag hade valt mATX.
Hårddisk använde jag en 3,5 tums 1TB 5400rpm Seagate som jag hade liggandes, kanske byts denna till en SSD i framtiden även om det dröjer ett tag i så fall.
Övriga komponenter:
Converter från slim IDE till SATA, som Gelmax beskriver ett par inlägg upp.
Ovanstående processorkylare, då originalkylaren till i3-3225 är för hög för chassit.
Kanske byter jag även till PicoPSU för att sänka temperaturen i chassit.
För övrigt är jag grymt nöjd med innehållet.
Som operativsystem har jag valt Windows 8. Givetvis används XBMC i huvudsak.
Total byggkostnad hamnade på runt 2500:- exklusive operativsystem.
Känns enormt prisvärt med tanke på hur snabb datorn känns i alla lägen.
24p är heller inget problem längre, i och med nya HD4000-grafiken.
Alla valda komponenter kan varmt rekommenderas till andra som har en L200 ståendes i förrådet.
Edit: Scythe Kozuti-fläkten tar i locket på chassit, men det går att stänga. Dessutom behöver varvtalet sänkas med Speedfan för att den ska vara tyst. Inget större problem, men värt att känna till. Noctuas lågprofilkylare är säkert ett ännu bättre alternativ då den är några millimeter lägre. Dock lite dyrare.
Redigerat av tommyq, 06 March 2013 - 22:41.