Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Detaljrikedom OCH ljudtryck

197 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2006 - 23:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Moderat=Återhållsam, måttfull.... :D

Hehe jodå, försökte bara skoja till det.

Har aldrig sagt att Primare är en dålig/inte stabil stärkare som inte klarar lägre laster....men såväl EFFEKTmässigt som strömkapacitetmässigt ligger trots detta Primaren låååångt efter ett Rotel RB-1080...

Och sen...vilken högtalare av lite hyfsad klass i alla fall kräver inte en bra förstärkare för att låta sitt bästa?

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med.

Menade bara att även om Primaren är långt ifrån RB-1080 så är den ju inte klen. Det känns lite
som att börja i fel ände.

Det verkar som om Dimmolto är ute efter mer bas, vilket han inte kommer att få bara
genom att koppla in ett neutralt slutsteg efter Primaren. Snabbare, mer kontrollerad bas däremot.

Rummet påverkar ljudet mer än skillnaden mellan en bra och en ännu bättre förstärkare. Enklaste
sättet att få lite extra botten i ett stort kalt rum är... en bra sub ;)

Postad 12 October 2006 - 23:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Hahaha! Good point  ;)

"Because the Primare is so neutral, perhaps even a touch reserved..."

"The most difficult aspect about reviewing equipment like the I21 is its neutral and inoffensive sonic properties..."

"Neither overly warm nor extended, the CD21 is very neutral-sounding..."

"Ljudbilden är klar och tydlig, samtidigt som den har en neutral framtoning. Varken bas eller diskant tar över och musiken är kompetent..."

"Förstärkaren har inga egentliga brister utan istället är såväl bas som diskant neutrala samt rena och tydliga..."

Ngr urklipp från tester av Primare I21 (samt ett av CD21). Ganska så mycket neutralt som nämns... :D

mvh
multimedia

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, såg inte att det var tester...men det finns väl ingen som säger att Primare är långt ifrån oneutral...bara att den är lite mer färgad än Rotel...men detta ÄR en mindre viktig faktor än effekten...slut ifrån mig i denna neutraliseringsdiskussion om ljudkaraktärer som handlar om detaljer...

Effekten OCH rummet har klart mycket större betydelse än detta...även om karaktären också spelar in en del...

EDIT:

Rummet påverkar ljudet mer än skillnaden mellan en bra och en ännu bättre förstärkare. Enklaste
sättet att få lite extra botten i ett stort kalt rum är... en bra sub

Jopp, håller med...men nu har dimmolto rätt klart och tydligt deklarerat att han inte vill ha en sub och inte heller vill hänga upp äggkartonger på väggen ;) ...så då måste man gå vidare på de näst bästa alternativen....

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 12 October 2006 - 23:26.

Postad 12 October 2006 - 23:18

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Ahhh, nu blev jag ju också tvungen att redigera... :D

Håller med dig till fullo JB! Låt oss inte snurra in allt för mycket om oneutralt, neutralt, varmt etc etc...

Lite mer watt i förstärkaren, och kanske en önskan om lite lite ljudakustikförbättringar, och jag tror att "dunka dunka" känslan kommer träda fram betdyligt mer än i dagsläget. Dock är ju äggkartonger ganska så snyggt, inte sant? ;)

Ha det!

mvh
multimedia

Redigerat av Unregistered52a88696, 12 October 2006 - 23:34.

Postad 13 October 2006 - 07:56

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Följer tråden med intresse eftersom jag funderat på om jag skulle kunna få ett liknande ljud som trådskaparen önskar, även om jag själv inte spelar just trance. ;)

Ska försöka att inte förvirra alltför mycket med nya frågor... min fundering är att om man alltså har viss karaktär på elektroniken i början av ljudkedjan så kan den inte ändras tillräckligt mycket i slutet med högtalaren för att få en helt annorlunda ljudbild om man så önskar?

För att exemplifiera: min Vincent-stärk är en rörhybrid och är specad till 2x100 W vid 8 ohm, och har en varm och tillbakalutad spelstil. Vet inte riktigt hur strömresurserna är. Till denna har jag en Vincent CD-S3 som späder på den lugna spelstilen. Jag tolkar åsikterna i tråden som att det nästan skulle vara omöjligt för mig då att få en offensiv ljudbild med tryck oavsett högtalarval (i klassen upp till ca 20 000 kr), utan att byta ut elektroniken?

Nu har jag valt elektroniken för att jag gillar spelstilen men har hittills trott att jag skulle kunna förändra detta enkelt med att välja en viss typ av högtalare. :D

Hoppas ni fattar mina funderingar?

//borka

Postad 13 October 2006 - 08:49

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Nu har jag valt elektroniken för att jag gillar spelstilen men har hittills trott att jag skulle kunna förändra detta enkelt med att välja en viss typ av högtalare. :D
//borka

<{POST_SNAPBACK}>

Det är till allra största del rummet, de akustiska förutsättningarna och högtalarna som avgör ljudet. De flesta moderna förstärkare o cd-spelare presterar en återgivning som är relativt bra. Ofta så bra att det kan vara svårt att skilja dom åt i nivåmatchade blindtest. Dina Vincent kanske rullar av diskanten något, låter lite mjukare men med ett par aggresiva högtalare så kommer ljudet troligen bli aggresivt, men kanske inte lika aggresivt som med en neutral stärkare. Däremot är det inte sannolikt att återgivningsfelen dina Vincent prylar lider av skulle kompenseras väldigt bra av ett par högtalare. Tonkurvefelen lär knappast passa ihop och ta ut varandras toppar o bottnar.

Postad 13 October 2006 - 09:09

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

För att exemplifiera: min Vincent-stärk är en rörhybrid och är specad till 2x100 W vid 8 ohm, och har en varm och tillbakalutad spelstil. Vet inte riktigt hur strömresurserna är. Till denna har jag en Vincent CD-S3 som späder på den lugna spelstilen. Jag tolkar åsikterna i tråden som att det nästan skulle vara omöjligt för mig då att få en offensiv ljudbild med tryck oavsett högtalarval (i klassen upp till ca 20 000 kr), utan att byta ut elektroniken? 

//borka

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror nog att du kan få ett offensivt tryck med ett par lättdrivna högtalare typ klipsch. tryck är nog ingen pengafråga i allafall, det går att få bra tryck med säg ett par Centrum-högtalare från netonnet med i stort sett vilken normalt specad stärkare som helst. då kanske man inte får så mycket mer men det beror på vad man prioriterar. med de 6,5 tums element som de flesta av oss verkar ha är det lite knepigare, då spelar nog elektroniken/känlighet större roll för att pressa ut det där trycket.

...och så akustiken förstås som Pelar säger. i mitt rum som är jäkligt stort är det inte lätt att få till det där trycket, då ska det nog till större element och mera kraft.

Pelar: i den sista kommentaren förstod jag inte riktigt vad som var annorlunda med din åsikt jämfört med min egen, vi verkade ju båda mena att anläggningen spelade roll för hur skivor låter (D'uh!). jag råkade nog trassla in mig lite när jag försökte mig på att använda teknikargument och det ska erkännas att jag inte har någon totalkoll på detta område, var snäll och glöm det där inlägget :D. jag vidhåller dock fortfarande att taktkänsla är en upplevelse man kan få av olika anläggningar men vad som ger detta kan bero på så många olika saker, vi kan ju diskutera vilka om nån är intresserad ;)

Redigerat av e-robban, 13 October 2006 - 09:12.

Postad 13 October 2006 - 14:19

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Däremot är det inte sannolikt att återgivningsfelen dina Vincent prylar lider av skulle kompenseras väldigt bra av ett par högtalare. Tonkurvefelen lär knappast passa ihop och ta ut varandras toppar o bottnar.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu tycker jag att det börjar bli lite väl mycket när det gäller "fel" på elektroniken...

Så gott som vilken transistorförstärkare som helst har mindre tonkurvefel än vad någon högtalare kan uppvisa (OBS! Gäller även Ino...).

I mina öron är det högtalariet som till 90% bestämmer ljudkaraktären.

Har man väl hittat sin högtalare bör man sedan välja en lämplig förstärkare till den. Tycker att man börjar i fel ände om man letar efter högtalare som ska "passa" till en viss förstärkare. Men har man en förkärlek till något med så mycket "återgivningsfel" som en rörförstärkare kan det dock ha sina poänger.

Postad 13 October 2006 - 15:25

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Måste trots allt påpeka att det är rätt stor skillnad mellan just t ex Vincent och Rotel angående vad denna tråd handlar om - att ge ett distinkt ljudtryck - t o m med vetskap om att de har samma effektresurser på papperet.

Sen att högtalare spelar mer roll...det håller jag med om, men inte till 90%.

Du kan ha hur bra högtalare som helst, en sämre/opassande stärkare gör tyvärr aldrig denna högtalare rättvisa. Samma sak åt andra hållet...en mindre bra/opassande högtalare kan aldrig göra en förstärkare rättvisa.

Högtalare är det som "färgar" ljudet mest...helt klart...men sen är frågan vad som låter bra/dåligt och på särskilt om man är ute efter vissa utvalda register/karaktärer.
T ex basresurser, diskant, mjukhet, ljudtyck, luftighet osv...

Nu handlar denna tråd om LJUDTRYCK vilket innebär att det är denna egenskap i alla fall jag haft som prio 1 vid mina tips och då har förstärkaren större betydelse än om man bara vore ute efter en anläggning som kan spela mjukt, luftigt och att inte behovet att trycket fanns.

Så i detta fall skulle jag anse att förstärkare och högtalare är ungefär 40-60...

Tycker att man börjar i fel ände om man letar efter högtalare som ska "passa" till en viss förstärkare.

Eller...det är lika fel att "låsa" sig vid en förstärkare....och tro att ett byte av högtalare fixar grejen...

Därför det kommer tips även på förstärkare i denna tråd... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 October 2006 - 17:09.

Postad 13 October 2006 - 15:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Dubbelpost...sorry!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 October 2006 - 16:18.

Postad 13 October 2006 - 17:44

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Måste trots allt påpeka att det är rätt stor skillnad mellan just t ex Vincent och Rotel angående vad denna tråd handlar om - att ge ett distinkt ljudtryck - t o m med vetskap om att de har samma effektresurser på papperet.

Sen att högtalare spelar mer roll...det håller jag med om, men inte till 90%.

Du kan ha hur bra högtalare som helst, en sämre/opassande stärkare gör tyvärr aldrig denna högtalare rättvisa. Samma sak åt andra hållet...en mindre bra/opassande högtalare kan aldrig göra en förstärkare rättvisa.

Högtalare är det som "färgar" ljudet mest...helt klart...men sen är frågan vad som låter bra/dåligt och på särskilt om man är ute efter vissa utvalda register/karaktärer.
T ex basresurser, diskant, mjukhet, ljudtyck, luftighet osv...

Nu handlar denna tråd om LJUDTRYCK vilket innebär att det är denna egenskap i alla fall jag haft som prio 1 vid mina tips och då har förstärkaren större betydelse än om man bara vore ute efter en anläggning som kan spela mjukt, luftigt och att inte behovet att trycket fanns.

Så i detta fall skulle jag anse att förstärkare och högtalare är ungefär 40-60...

Tycker att man börjar i fel ände om man letar efter högtalare som ska "passa" till en viss förstärkare.

Eller...det är lika fel att "låsa" sig vid en förstärkare....och tro att ett byte av högtalare fixar grejen...

Därför det kommer tips även på förstärkare i denna tråd... :D

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Pratar vi rent ljudtryck (som du helt korrekt påtalar att tråden handlar om) så sjunker givetvis mina 90 %.

Man kan ju även vända på resonemanget och ha hur bra förstärkare som helst där en dålig högtalare aldrig kan göra förstärkaren rättvisa.

Det jag egentligen menade med mina 90 % är att det är högtalariet som lägger upp ribban och så får förstärkeriet stå för det som krävs för att nå upp till den.

Ja, ja... det går nog att älta det här hur mycket som helst, men jag tror inte att vi ser så värst olika på saken ändå.

Postad 13 October 2006 - 17:52

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Precis som många andra sagt, så har det blivit mkt snack om elektronik o dess betydelse för ljudet. Dock har flera också påpekat att enklaste sättet att förändra dess karaktär är att byta högtalare, vilket jag håller med om. Det var också högtalare jag från början efterlyste.

Med utgångspunkt av att man har ungefär samma kvalitet på alla länkar i systemet sade en vis man: "Vill du förändra ljudets karaktär, byt högtalare. Vill du förbättra ljudkvalitén, köp bättre signalkälla."

Jag tycker det låter vettigt.

Idag har jag provlyssnad ett par Dali Concept 10. Helt klart större ljudtryck/bas. Men för lite Hifi för min smak. Dessutom har jag testat Velodyne SPL-1000 sub. En grym liten maskin som jag känner lockar. RS8orna har prövats med flera olika förstärkare och inte gett större intryck på mig än hemma hos mig. I strävan efter enkelhet ville jag hitta ett par hifi högtalare med RS8ornas detaljer, ljudbild o klarhet, och Concepts 10ans ljudtryck. Det verkar svårt. Primare skall stå kvar. Den har total kontroll över mina RS8or, som by the way är ganska lättdrivna. Att byta ut min elektronik skulle inte göra mig speciellt gott sa flera försäljare idag. Därför lutar det åt en sub som säkert kan tillfredställa mina "festliga" behov.. ge mig det där basunderstödet jag söker. Känns som den enklaste lösningen just nu.

Redigerat av dimmolto, 13 October 2006 - 17:53.

Postad 13 October 2006 - 18:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Att byta ut min elektronik skulle inte göra mig speciellt gott sa flera försäljare idag. Därför lutar det åt en sub som säkert kan tillfredställa mina "festliga" behov.. ge mig det där basunderstödet jag söker. Känns som den enklaste lösningen just nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som ett bra alternativ.

Subben kan du ju justera efter hur mycket bas du vill ha, eller stänga av den när du inte vill ha den
extra basen. Lyssna på REL också, de har en för ~11k som fick "bäst i test" i Hifi & Musik (Velodyne
var också med i testet).

Postad 13 October 2006 - 18:13

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Titta även på den lilla REL quaken. Den är rapp som ett pistolskott. Den klarar dock inte jättehöga ljudtryck. men som sagt oerhört musikalisk :D

Postad 13 October 2006 - 18:22

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Japp! Jag tror det kommer bli sjukt bra ljud hos mig tillslut. För "vanlig musik" (annat än trance) låter det som sagt redan toppen. Men med nuvarande detaljrikedom/ljudbild integrerat med skön djup bas............ :D

Postad 13 October 2006 - 20:35

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Snälla du.

Vi rekapitulerar den förra tråden som ledde till byte från RS6 till RS8:
https://www.minhembi...howtopic=108760

Det jag skrev då gäller fortfarande: Du vill ha något du inte kan få med nuvarande prioritering på estetik före funktion.

Två mattor till av samma sort, tjockare gardiner. Därtill en equalizer eller kanske en-två subbar bakom soffan, med sladdarna dragna längs med golvsocklarna.

Postad 13 October 2006 - 21:22

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

I mina öron är det högtalariet som till 90% bestämmer ljudkaraktären.

Har man väl hittat sin högtalare bör man sedan välja en lämplig förstärkare till den. Tycker att man börjar i fel ände om man letar efter högtalare som ska "passa" till en viss förstärkare. Men har man en förkärlek till något med så mycket "återgivningsfel" som en rörförstärkare kan det dock ha sina poänger.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, visst är tonkurvefelen i stärkare o spelare ofta små jämfört med vad högtalare o rum ställer till med. Procenttal är ju svårt men om man skulle höfta till så kanske jag skulle säga 90-95% på högtalare tillsammans med rummet de står i.
Kablarnas betydelse kanske 0,0000000001% :)

Redigerat av pelar, 13 October 2006 - 21:23.

Postad 13 October 2006 - 21:31

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner helt så var det någon som absolut inte kunde tänka sig en sub i början utav denna tråden. Saker och ting förändrar sig ordenligt på några dagar.

Postad 13 October 2006 - 21:58

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Det är väl bra att man inte låser sig totalt på sina principer utan att först ge andra alternativ en ärlig chans.
Det såg mörkt ut i början men nu ser vi ljuset i tunneln - och det verkar inte vara tåget den här gången. :)

/Heron

Postad 13 October 2006 - 21:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Om jag inte missminner helt så var det någon som absolut inte kunde tänka sig en sub i början utav denna tråden. Saker och ting förändrar sig ordenligt på några dagar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en del som tror att subwoofer betyder dålig bas, vet inte varför men så är det. Dimmolto
lyssnade på en bra och kom på andra tankar. Det borde fler göra istället för att bara envist hävda
att de har rätt (inga namn nämnda :) ).

Postad 13 October 2006 - 22:29

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är värst vad mycket du verkar veta om kablar... Men som du kanske förstår så håller jag inte med dej riktigt… Men vi har ju alla rätt att tycka och tro som vi vill. :) :)

.

Redigerat av xray, 14 October 2006 - 00:31.

Postad 13 October 2006 - 22:57

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Snälla du.

Vi rekapitulerar den förra tråden som ledde till byte från RS6 till RS8:
https://www.minhembi...howtopic=108760

Det jag skrev då gäller fortfarande: Du vill ha något du inte kan få med nuvarande prioritering på estetik före funktion.

Två mattor till av samma sort, tjockare gardiner. Därtill en equalizer eller kanske en-två subbar bakom soffan, med sladdarna dragna längs med golvsocklarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Bespara mig den nedlåtande attityden och var försiktig med att uttala dig om vad jag vill och inte vill ha, vad jag kan få och inte kan få. Du har inte suttit i min soffa. Du har inte lyssnat på min anläggning. Du vet inte hur det kommer låta med en sub och du har verkligen ingen aning om huruvida jag kommer bli nöjd eller ej. Det är lustigt att folk blir så irriterade på personer som mig, som uppskattar både stil och bra ljud, och som inte är nöjda men försöker bilda sig en uppfattning om hur vi ändå kan optimera ljudet i den givna miljön.

Det är mycket riktigt. Jag är inte skriven i sten, och saknar inte helt förmågan till kompromiss med mig själv. Jag utvärderar och tar beslut. I detta fall känns sub rätt. Men min önskan är fortfarande att slippa. Inte speciellt märkligt va.

Postad 13 October 2006 - 23:32

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är värst vad mycket du verkar veta om kablar... Men som du kanske förstår så håller jag inte med dej riktigt… Men vi har ju alla har rätt att tycka och tro som vi vill. :) :huh:

.

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer till fullo med ditt inlägg xray! :)

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 October 2006 - 23:36.

Postad 14 October 2006 - 08:46

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Förlåt, det var inte meningen att verka nedlåtande.

Däremot tror jag du missuppfattar mig. Jag vill definitivt ha ett snyggt vardagsrum själv. Samtidigt erkänner jag att frånvaro av saker som heltäckningsmatta och annan dämpning rent fysiskt kommer att begränsa mina välljudsmöjligheter. Det går inte att förhandla bort verklighetens förutsättningar. Jag känner att du inte riktigt accepterar resultaten av dina egna avvägningar.

Den andra saken jag ville lyfta fram var just att du inte kan få mer bas bara genom att byta ut bra, välåtergivande signalförmedlare (förstärkare, kablar etc). Som många andra påpekat kommer de bara att påverka mikrodetaljer. Sedan föreslog jag lite dämpning (som minskar oron i diskantregistret när du vrider upp), en equalizer (som ger dig frihet att öka basen när du vill) och en subbas (som du nu alltså själv funderar på).

Tycker du verkligen att jag är ute efter att bråka med dig?

Postad 14 October 2006 - 09:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är värst vad mycket du verkar veta om kablar... Men som du kanske förstår så håller jag inte med dej riktigt… Men vi har ju alla rätt att tycka och tro som vi vill. :) :huh:

.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad vet du om kablar då? :) Tror du på allvar att andra kablar skulle öka bastrycket
hemma hos Dimmolto? Isåfall tänk igen...

Fortsätt här:
https://www.minhembi...showtopic=96585

Postad 14 October 2006 - 09:44

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Ageve:

visst, det är ju inte kablarna som kommer göra skillnadnen. Men att skriva att "Kablarnas betydelse kanske, 0,0000000001%" är i mitt tycke lite väl "långsökt". Tror att många fler än jag kan hålla med om att kablarnas betydelse är betdyligt större än så. Inte sant? :)

Postad 14 October 2006 - 10:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve:

visst, det är ju inte kablarna som kommer göra skillnadnen. Men att skriva att "Kablarnas betydelse kanske, 0,0000000001%" är i mitt tycke lite väl "långsökt". Tror att många fler än jag kan hålla med om att kablarnas betydelse är betdyligt större än så. Inte sant?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kablarna kan ju göra 100% skillnad, om de kopplas ur :)

Det är ju "lite" svårt att räkna ut hur många procent/promille whatever skillnad en kabel gör. Dock
gör den bara märkbar skillnad om den är dålig, eller konstruerad för att göra skillnad. Börjar man
laborera med olika kablar för att få "rätt" ljud har man börjat i helt fel ände. Sladdarna ska överföra
ljudsignalen utan hörbar påverkan, sen har de gjort sitt.

Postad 14 October 2006 - 10:23

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Ageve:

visst, det är ju inte kablarna som kommer göra skillnadnen. Men att skriva att "Kablarnas betydelse kanske, 0,0000000001%" är i mitt tycke lite väl "långsökt". Tror att många fler än jag kan hålla med om att kablarnas betydelse är betdyligt större än så. Inte sant?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kablarna kan ju göra 100% skillnad, om de kopplas ur :huh:

Det är ju "lite" svårt att räkna ut hur många procent/promille whatever skillnad en kabel gör. Dock
gör den bara märkbar skillnad om den är dålig, eller konstruerad för att göra skillnad. Börjar man
laborera med olika kablar för att få "rätt" ljud har man börjat i helt fel ände. Sladdarna ska överföra
ljudsignalen utan hörbar påverkan, sen har de gjort sitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt! Alltså kan kablar göra betydligt större skillnad än "nämnda tal"... :) Det var det enda jag reagerade på. Personligen tycker jag alltså att man inte bara kan säga att en kabel har "ingen som helst inverkan" på ljudet som helhet. Kabeln kan ha stor inverkan, precis pga av "det" som du själv nämner ovan.

Jag skrev inte att det är "detta" som dimmolto skulle börja laborera med. Det enda jag som sagt invände mig emot, var att underminera betydelsen av en riktigt bra kabel.

That's all. :)

mvh
multimedia

Redigerat av Unregistered52a88696, 14 October 2006 - 10:26.

Postad 14 October 2006 - 10:48

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Att byta ut min elektronik skulle inte göra mig speciellt gott sa flera försäljare idag. Därför lutar det åt en sub som säkert kan tillfredställa mina "festliga" behov.. ge mig det där basunderstödet jag söker. Känns som den enklaste lösningen just nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt då har du valt det alternativ som kommer att ge dig bäst/störst resultat utifrån de nya krav/önskemål som du successivt berättar om i denna tråd.

Förslag 2 är sedan att se över dämpningen/eller rättare sagt odämpningen i ditt rum...kanske du ändrar dig där oxå... :)

Fokuserade på förstärkartips OCH högtalartips enbart därför du tidigare inte alls varken ville ha sub eller göra till rummet och eftersom du helt ignoerade mina tidigare tips om sub och berättelse om mina upplevelser med Canton+RelSubben....

Tyvärr utvecklade sig tråden sedan till en mer eller mindre "irrelevant" diskussion om vilken stärkare, Rotel eller Primare, som är mest neutral.

Och visst är MA RS8:orna inte värst svårdrivna, men trots allt skulle Rotel ge dig lite mer bastryck.

Förrensten, testade du ett Rotel RB-1080-steg? Vore bara intressant att veta dina intryck...och fick du verkligen de detaljer du eftersöker på Dalihögtalarna?

EDIT: Såg nu att Dali för var lite Hifi=lite detaljer....det är det som ÄR det svåra...att finna högtalare i mänskliga prisklasser som klara både hifi=en detaljerad/luftig ljudbild OCH ett bra ljudtryck...som var din ursprungsfråga...om det däremot är mer djupbas du istället söker...så är en bra sub det absolut bästa alternativet...och glöm då absolut inte att kolla även på RELs subbar som redan någon nämnt...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 October 2006 - 11:03.

Postad 14 October 2006 - 11:02

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne på "lite" dämpningsfrågor, så kanske någon har lust/tid att svara på mina funderingar i denna tråd: Mitt inlägg är det senaste som är skrivna i denna tråd...

Tack på förhand! :)

Postad 14 October 2006 - 11:05

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Förlåt, det var inte meningen att verka nedlåtande.

Däremot tror jag du missuppfattar mig. Jag vill definitivt ha ett snyggt vardagsrum själv. Samtidigt erkänner jag att frånvaro av saker som heltäckningsmatta och annan dämpning rent fysiskt kommer att begränsa mina välljudsmöjligheter. Det går inte att förhandla bort verklighetens förutsättningar. Jag känner att du inte riktigt accepterar resultaten av dina egna avvägningar.

Den andra saken jag ville lyfta fram var just att du inte kan få mer bas bara genom att byta ut bra, välåtergivande signalförmedlare (förstärkare, kablar etc). Som många andra påpekat kommer de bara att påverka mikrodetaljer. Sedan föreslog jag lite dämpning (som minskar oron i diskantregistret när du vrider upp), en equalizer (som ger dig frihet att öka basen när du vill) och en subbas (som du nu alltså själv funderar på).

Tycker du verkligen att jag är ute efter att bråka med dig?

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn och fin nu.

Umm, jag har inte efterlyst några kablar eller elektronik vad jag kan minnas. Som trådens titel antyder letar jag högtalare. Många på forumet verkar däremot vilja förklara min "saknad" av festbas till för lite effekt, karaktären på Primare, dålig källa, rumsakustik osv osv.

Det ser ut som det gör hos mig. Och jag känner att jag har varit tydlig med att det inte kommer ske större förändringar än vad det redan är. Det verkar snarast vara ni :) som inte vill acceptera att jag letar efter en lösning i en i Era ögon kal miljö.

Equalizer idén är spolad efter flera uttlanden om kvalitetsförsämringar på ljudet. Känns lite icke-hifi dessutom. Heltäckningsmatta? Hehe... nej nej. Tyvärr killar. Jag förstår att bra rumsakustik kan göra underverk men verkligheten är att det blir väldigt osmakligt. Ett vardagsrum ska estetiskt sett inte vara i närheten av akustiskt bra. Men smaken är som baken.

Så sub får det bli :)

Den där Velodyne SPL-1000 .... tusan va bra den var. Med fjärr och någon form av automatisk EQ inställning. Sveper av rummet 5-6 ggr tydligen.

Mvh

Redigerat av dimmolto, 14 October 2006 - 11:21.

Postad 14 October 2006 - 11:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Du behöver ju inte fylla rummet med absorbenter men jag tror starkt på att akustiken ställer till det mer än något annat i ditt fall. RS8 med din elektronik ska kunna fylla rummet rejält. Hur upplever du det när du vrider upp till partynivåer? Tar de övre registren över? Blir musiken stökig?

Jag är rädd att du kommer uppleva samma sak med andra häftigare högtalare i ditt snygga men akustiskt kala rum. Blir en dyr läxa om det stämmer :)

Några väggabsorbenter klädda i ett snyggt tyg och kanske ett par tubetraps vinner de flesta rum på. Mest välljud per krona IMO :)

Postad 14 October 2006 - 11:42

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Men, jag har ju heller inte heltäckningsmatta och tänker inte skaffa...

Postad 14 October 2006 - 12:08

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Umm, jag har inte efterlyst några kablar eller elektronik vad jag kan minnas. Som trådens titel antyder letar jag högtalare. Många på forumet verkar däremot vilja förklara min "saknad" av festbas till för lite effekt, karaktären på Primare, dålig källa, rumsakustik osv osv.
...

Så sub får det bli :)

Den där Velodyne SPL-1000 .... tusan va bra den var. Med fjärr och någon form av automatisk EQ inställning. Sveper av rummet 5-6 ggr tydligen.

Grattis till att du äntligen funnit en tänkbar lösning!

Som du säkert förstår så är det ingen utav oss vill att du skall misslyckas med att få det ljud du vill ha… Själv har nämnt några högtalare (Avance och Dynaudio) som har en ”mjukare” karaktär. Dessa borde passa bättre med din neutrala elektronik om du vill ha en återgivning som är mindre analytisk. Jag har även nämnt kablar eftersom jag själv upplevt en skillnad här – eftersom det finns risk att jag uppfattas som tjatig vill jag inte gå in på detta mera.

Jag håller med dig dimmolto om att hifi inte skall vara något som i alltför hög grad styr hur vardagsrummet ser ut och de prylar som väl syns bör ju då vara snygga...

Med risk att jag hamnar lite off topic vill jag tipsa dig om produkterna Lyndorf Audio. De har en ny intregerad förstärkare LYNGDORF AUDIO TDA2200 RoomPerfect med vars hjälp rummets inverkan på ett effektivs sätt kan minimeras. Enda nackdelen är att denna ”endast” kostar ca 50k kr.

Postad 14 October 2006 - 12:41

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Du behöver ju inte fylla rummet med absorbenter men jag tror starkt på att akustiken ställer till det mer än något annat i ditt fall. RS8 med din elektronik ska kunna fylla rummet rejält. Hur upplever du det när du vrider upp till partynivåer? Tar de övre registren över? Blir musiken stökig?

Jag är rädd att du kommer uppleva samma sak med andra häftigare högtalare i ditt snygga men akustiskt kala rum. Blir en dyr läxa om det stämmer  :)

Några väggabsorbenter klädda i ett snyggt tyg och kanske ett par tubetraps vinner de flesta rum på. Mest välljud per krona IMO :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vrider jag på upplever jag välljud. Rent o fint. Snarare början baser ta ut sin rätt vid högre volymer och blir mer påtaglig. Det finns kräm så det räcker om man säger så. Dock vill jag ha den där basen vid lägre volymer till party musik... men sub verkar vara ända lösningen där.
All musik låter toppen så att säga, förutom trance som ska ha en fetare prägel.

Redigerat av dimmolto, 14 October 2006 - 12:54.

Postad 14 October 2006 - 13:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Vrider jag på upplever jag välljud. Rent o fint. Snarare början baser ta ut sin rätt vid högre volymer och blir mer påtaglig. Det finns kräm så det räcker om man säger så. Dock vill jag ha den där basen vid lägre volymer till party musik... men sub verkar vara ända lösningen där.
All musik låter toppen så att säga, förutom trance som ska ha en fetare prägel.

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt! Då är nog en smidig sub perfekt. Hoppas du blir nöjd :)

Postad 14 October 2006 - 13:10

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Jag skall försöka ge mig på att ge några råd som inte redan tagits upp.
Alternativ nr 1:om du skall byta högtalare så är mitt råd Elac 207 som erkänt passar väldigt bra med Primares lite mjukare spelstil och de ligger dessutom i samma prisklass som rs8orna.
Alternativ nr 2: om du nu skall skaffa en sub så tycker jag bara att det finns två märken som passar på dina krav på kvalitet och estetik det ena är som du redan nämnt Velodyne och det andra är Rel jag har själv 2 st Rel stampedar och jag är väldigt nöjd med deras spelstil de är väldigt rappa på all sorts musik.

Postad 14 October 2006 - 13:15

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Tack. Vad är anledningen till att ha två subbar?

Postad 14 October 2006 - 13:26

Unregisteredf0ab1868
  • Unregisteredf0ab1868
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Otroligt mycket bättre frekvensrespons i rummet. Färre än två basmoduler skulle jag aldrig använda. Då fungerar två fullegistriga högtalare oftast mycket bättre då det ju faktiskt är två ljudkällor.
Har själv jämfört två vs en sub och skillnaden är oerhört stor.

Här kan du läsa det mesta du behöver veta om placering mm: http://www.sonicdesi...e/subplace.html

mvh

Redigerat av Unregisteredf0ab1868, 14 October 2006 - 16:05.

Postad 14 October 2006 - 13:43

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
REL Stampede var ju grymt snygg måste jag säga. Inget fel på Velodyne heller. Båda verkar vara kraftpaket men Velodyne SPL-1000 har automatisk rumskorrigering. Kanske kan va viktigt för en amatör som mig själv?

Redigerat av dimmolto, 14 October 2006 - 13:45.

Postad 14 October 2006 - 14:29

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag skall försöka ge mig på att ge några råd som inte redan tagits upp.
Alternativ nr 1:om du skall byta högtalare så är mitt råd Elac 207 som erkänt passar väldigt bra med Primares lite mjukare spelstil och de ligger dessutom i samma prisklass som rs8orna.
Alternativ nr 2: om du nu skall skaffa en sub så tycker jag bara att det finns två märken som passar på dina krav på kvalitet och estetik det ena är som du redan nämnt Velodyne och det andra är Rel jag har själv 2 st Rel stampedar och jag är väldigt nöjd med deras spelstil de är väldigt rappa på all sorts musik.

<{POST_SNAPBACK}>

:) Vad är detta?

Hmm...har kommit med BÅDA dessa två råd/tips ett par gånger i denna tråd. Om Elac redan i inlägg 54...(även om jag tipsade om Elac 208.2, som faktiskt GER den extra djupbas som dimmolto efterlyser, vilket INTE 207.2 ger) men dessa tips försvann tyvärr i tipsen/diskissionen om nya kablar eller en ny signalkälla/CD för att skapa bättre ljudtryck... :)

Och redan i inlägg 78 skrev jag att en bra sub är det bästa alternativet för att få mer djupbas och då gärna en Rel-sub...?

Sicken sandlåda....och dimmolto - ändra gärna din rubrik på tråden eftersom det du nu söker/har funnit har lite med nuvarande rubrik att göra...

Tycker även att det är rätt kul med ngr av dina tidigare tydliga klargöranden för vilka premisser som gällde...

Som jag sagt tidigare.. jag vill inte ha någon sub.

Ja det är lite synd att man är så insnöad på inredning o stil, och prioriterar det istället för bättre ljud. Men så är det.

...och ännu roligare att man kan ändra sig, i alla fall på en punkt... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 October 2006 - 14:32.

Postad 14 October 2006 - 17:22

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag träffade på dig på ljudinredningsbutiken förra helgen. Det var f*n vilken tråd det blev.
Funderade efteråt över ditt dilemma och tänkte att det nog var en bra rapp sub du behövde.
Kul att se att du kommit fram till samma sak. Ta hem och testa nån av REL subbarna som
PE har. Dom är (med risk att få käftsmällar av Velodyneägare) mer musikaliska. Velodyne
gör fantastiska subbar, men jag tror du kommer att gilla REL mer.

Lycka till.

Postad 14 October 2006 - 18:13

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
I mitt tycke tror nog inte jag att Velodynes rumskorrigering gör den till solklart val Rel basarna är väldigt enkla att integrera och de spelar grymt bra med golvhögtalare jag har själv rs6or och stampedarna funkar klockrent till dem.

Postad 15 October 2006 - 17:44

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Tjena,

Jag träffade på dig på ljudinredningsbutiken förra helgen. Det var f*n vilken tråd det blev.
Funderade efteråt över ditt dilemma och tänkte att det nog var en bra rapp sub du behövde.
Kul att se att du kommit fram till samma sak. Ta hem och testa nån av REL subbarna som
PE har. Dom är (med risk att få käftsmällar av Velodyneägare) mer musikaliska. Velodyne
gör fantastiska subbar, men jag tror du kommer att gilla REL mer.

Lycka till.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena!
Skoj. Var du försäljaren med glasögon eller snaggat eller Dupé?
Jag ska kika på REL stampede. En fröjd för ögat helt klart.

Redigerat av dimmolto, 15 October 2006 - 18:18.

Postad 15 October 2006 - 18:00

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Dimmelto: Vad var det jag sa :blink: (inte bara jag) : "Köp en sub" du borde inte bli missnöjd då en sub gör att du kan få mer tryck även på lägre ljudnivåer + att jag tror du kommer upptäcka detaljer i musiken som du inte trodde fanns. ger en skön rumskänsla också. du har en hel del pillande och flyttande att se framemot dock, men det är ju halva nöjet. Nu när du har tummat på denna estetiska princip så är du ett steg närmare de hiskeliga "gullfiberposters" som många av oss har :)

Postad 15 October 2006 - 18:15

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
En sub som jag tror skulle passa dig är BK Monolith DF.
Det är mycket bra sub för ringa pengar och utseenadet tror jag passar dig också. Inga synliga element och den finns i svart äkta fanér (blach ash). Dessutom är kanterna runt om fasade väldigt likt dina frontar.

/Heron

Bifogad fil(er)

Postad 16 October 2006 - 08:42

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
tror också på monlithen om man vågar välja något annat än rel och velodyne, hade förut lillebrorsan till denna, mycket bra och snygg sub.

Postad 16 October 2006 - 08:43

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
[/quote]
Tjena!
Skoj. Var du försäljaren med glasögon eller snaggat eller Dupé?
Jag ska kika på REL stampede. En fröjd för ögat helt klart.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nä, satt i Naimrummet och räknade pengar i huvudet över om jag har råd med en cd5x.
Relsubben har fjärrkontroll om jag inte minns fel. Den kommer du att uppskatta. Rel-subbarna
glöms bort i den eviga debatten om Velodyne vs. SVS subbar. Har själv en SVS PC-Ultra, men dom är stora och fula och passar gentligen inte i ett vardagsrum.

Postad 16 October 2006 - 12:09

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Vet inte om du helt övergivit tanken på att byta ut golvhögtalarna, annars kan ju nya golvare med aktiv bas vara ett alternativ. Kommer bara på Audio Pro Blue Diamond och den nya Avantin, men det finns väl ett antal tänkbara....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.